Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Dishwasher not working 900 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Udskiftning af dørbælg på Samsung EcoBubble vaskemaskine 750 kr.
  • Handyman needed – URGENT (Before 12:00 Today) 1.200 kr.
  • IKEA sofa moduler monteres 800 kr.
  • Stikkontakt 205 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Træning af døv hund?
  • #1   18. nov 2011 Istedet for lydsignaler, ville jeg bruge håndsignaler.
    og ellers som man ville træne en "normal" hund smiley ?

• #2   18. nov 2011 Ja var også det jeg tænkte. Har altid lært zero tingene uden at ligge kommando på, og så kommando på og til sidst håndtegn. Det må vel næsten være det samme?:)

• #3   18. nov 2011 Vi har i foråret fået en Boston Terrier hvalp som er født døv.
    Vi bruger håndtegn og ansigtsudtryk. Vi har lært ham at komme når der blinkes med en lommelygte, så han kan "kaldes" ind fra haven når det er mørkt.

Han er nu i "lømmel alderen" så det giver nogle udfordringer når der skælddes ud. Man står der med håndfagter og surt fjæs, og så vender hunden bare røven til og går.... Hvad? jeg kan ikke se= høre dig smiley

Vi har en også en Boston på 2 ½ år og den er en god læremester, den lille spejler sig utroligt meget i ham. Og så er det jo godt at han er super opdraget og lydig.

Det er vigtigt at hele familien bruger de samme håndtegn og ansigtsudtryk for hver kommando, så vi lavede et skema over hvad de forskellige tegn betød.
    Vi bruger stemmen sammen med kommandoen, så han aflæser både ansigtsudtryk og mundbevægelser.
    Man skal passe på med ikke at lave misvisende tegn. Feks. Nej tegnet og så et stort smil på.
    I starten da han var lille hvalp var han meget højrøstet, og brugte de særeste lyde. Men nu gør han kun, når han kan aflæse på kropssproget at den gamle bruger lyd.
    Nogle døve hunde har tendens til at være mere nervøse og reagere aggresivt.
    I det daglige glemmer vi at han er døv. Han får dog aldrig lov at løbe rundt uden snor, da han jo ikke kan høre en evt. fare fra biler eller cykler. Samtidig skal man være obs. når de møde andre hunde, da de ikke kan fornemme den første afvisning som ofte bare er en knurren, men først fatter konceptet når der kommer tænder med i spil.
    Han har i sit halsbånd et hundetag med teksten: Hunden er døv. Når det er mørkt har han en lysdiode i halsbåndet, så vi kan se hvor han er :0)

Ville til hver en tid, tage en døv hund igen.

• #4   18. nov 2011 Hold da op! Tusind tak for det, det kan bestemt bruges! Det er sådan at jeg skal ud og træne lidt af de basale tin her idag. Og der ville jeg da prøve noget af det du siger, og så selvfølgelig sige det videre til ejeren smiley

• #5   18. nov 2011 God fornøjelse :0)

Synes det har været nemt at træne ham, da han er meget opmærksom på os hele tiden, for at aflæse om vi vil have ham til at gøre noget.
    Da han jo bruger sine andre sanser mere for at kompensere for den manglende hørelse.

Glemte lige, det første der skal trænes er øjnkontakt.
    Tag en godbid, hold den helt op til din næse, så hunden kigger der i øjnene. Når der er øjnkontakt gives godbidden, til sidst kan man få øjnkontakt ved at pege på sin næse, og derved vise at man vil "give en kommando"
    Efter et stykke tid, søger hunden selv din øjnkontakt.

De kan fornemme rystelser i gulvet, selv med klinker på.... Så man kan klappe eller stampe for at lave indkald (self. skal hunden være i nærheden) vi stamper og bruger et vinketegn mod vores krop.

• #6   18. nov 2011 Jeg har trænet 2 døve hunde med stor succes.
    Vi har brugt håndsignaler, lyssignaler samt klik i meget avanceret form. Men det er ikke sværre end en normal hund, det kræver bare en indsats fra træneren og lidt kreativ tankegang.

• #7   18. nov 2011 Som de andre skriver: håndtagn er guld værd smiley
    Jeg løb også agility med hende - det krævede bare en anden form for handling, da alt skulle foregå foran hende...
    Men det kan snildt lade sig gøre.

• #8   18. nov 2011 Det ville være noget med en flad hånd, når hunden skulle sitte. smiley Håndsignaler. Ligesom tegnesprog!

• #9   20. nov 2011 Endelig et dejligt, fornuftigt og brugbart indlæg.

• #10   18. dec 2011 Rigtig dejligt svar af Pia B!

Hvis hun vil gå til holdtræning med den døve hund, kan det også sagtens lade sig gøre. Jeg er selv træner og bruger rigtig meget hånd- og kropssignaler på mine hold, og jeg ved, at jeg ikke er den eneste i landet smiley

Faktisk så er jeg også begyndt at have kortere eller længere sekvenser på mine hold, hvor ejerne får besked på ikke at sige noget som helst til hundene. Så får de også sat en masse mere ansigtsmimik på, når de fx skal rose hunden. Hundene bliver som regel meget mere opmærksomme på ejerne, når de finder ud af, at der ikke kommer nogen lyde. I forbindelse med disse sekvenser taler vi så om det at have en døv hund (selv om de ikke har det, så kan det jo ske lige pludselig, at deres hund mister hørelsen).
    Det er meget svært for ejerne helt at være stille, så da jeg første gang havde en hel træning på det øvede hold, hvor de ikke måtte bruge lyd, så var både hunde OG ejere total udmattede bagefter. De efterfølgende træningsgange trænede de faktisk ofte uden lyd på eget initiativ.

Kommentér på:
Træning af døv hund?

Annonce