gør jeg noget forkert? renlighed.... gør jeg noget forkert? renlighed....
Trunte er lige blevet 6 måneder. Og for 14 dage siden var hun rigtig god til at sætte sig ved teressedøren og små-pive hvis hun ville ud. Det gjorde mig rigtig glad og jeg lagde mere mærke til når hun sad der, så hun kunne komme ud. Derefter begyndte hun at holde op med at pive (og jeg kan ikke se hende, da teressedøren er i et andet rum, end her hvor jeg sidder)
Nu har hun fået en vane med at hver gang jeg har været ude og ryge (jeg ryger ude i sommerstuen, der er pisse utæt og monster kold) går hun til døren så snart vi komme ind derfra. Hvis hun lige har været ude (inden for 30 minutter) og jeg er i gang med maden, lukker jeg hende ikke ud. Jeg ved jo at hun sagtens kan holde sig (hun holder sig 8-10 timer om natten) Men så 2 minutter efter ligger der en sø ved døren
Jeg ved godt hvordan jeg kommer udenom det, nemlig ved at slukke komfuret og tage hende ud Hver gang hun vil.......
Men hvorfor holder hun sig ikke?
Det er som om hun er ligeglad..... som om at hvis hun vil tisse, så tisser hun bare......
Mine gamle hunde har været urenlige da jeg fik dem (hhv 6 åg 1½ år) og det fik jeg aldrig taget helt ud af dem, der virkede det også som om de var ligeglade med at det var indenfor....
Min kæreste ser det som at det er fordi jeg er for blødsøden og "bare tørrer op".
Jeg skælder ikke ud, når jeg opdager tis (eller nr.2) indenfor. Men hvis hun tisser og jeg Ser det, så får hun et bestemt NEJ! og bliver lukket ud i haven........
Når vi går ture, roser jeg hende Hver gang hun laver noget udenfor, både nr 1 og nr 2.
inden der kom sne, gik hun ud og lavede 1 og 2 med det samme og legede så bagefter. Nu hvor der er sne skal der snuuuuses og snuses og snuses...
Jeg er ikke meget for at lade hende være alene i haven, da hegnet ind til den ene nabo er ca 60 cm højt nogle steder (fordi børnene går over det, for at komme ind til naboen) Og de har nogle dejlige labber, som bare indbyder til SÅ meget leg, mener Trunte... vi er da også derhenne og lege ca hver 14 dag, men da går vi udenom.
er der noget JEG gør forkert?
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.782
jul 2012
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 3 Emner: 117 Svar: 2.615
Vi har også hvalp her hjemme og jeg er ikke så priviligeret at have en have, så jeg er altså ude og gå hver gang der gives tegn til det plus hver tredje time... Det er ret normalt når man har anskaffet sig hundehvalp, synes du er heldig at hunden giver tegn til at hun skal tisse, her hjemme sætter han sig bare imorges tissede han på mig da jeg var igang med at smide selen på ham og skulle spænde den under maven.
jul 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 48 Svar: 446
Det er ikke blærebetændelse, når hunden kan holde sig om natten:)
Ved blærebetændelse tisser de uafbrudt...
aug 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 53
Jeg ville aldrig skælde hende ud for at tisse inde. Hvis hvalpen tisser inde, er det altså ofte ens egen skyld(der kan selvfølgelig være undtagelser!).. Den skal ud noget oftere.. og det kan godt betyde at den skal ud igen 10 minutter efter man lige er kommet ind. Så lærer den det ret hurtigt!
Jeg VED det er en hård proces, og at man er ved at gå ud af sit gode skind! men man gør sig selv en stor tjeneste ved at få renlighedstræningen ''overstået''
Held og lykke med hende, hun ser super dejlig ud!
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 27 Svar: 191
Jeg tror jeg tager ud og får fat i sådan en rodalon-spray i dag, det er lidt nemmere end at skulle hive spand osv frem hver gang......
Men hvornår begynder hun rent faktisk at gøre sig umage for at holde sig, når hun er inde?
for det er meget tydeligt at hun har holdt sig om natten, når hun er i soveværelset, for så snart vi åbner døren render hun mod teressen og kigger på os.
Når hun er alene, er hun i hele huset. og vi kommer altid hjem til 1 sø (Trunte har maks været alene 4 timer) Jeg har overvejet at finde buret frem og begynde at træne hende til at være i det, når hun er alene.........
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.478
Og vi går ALTID med ud, når de er hvalpe. Uanset vejret. Så får vi set at de får lavet hvad de skal og de får masser af ros. Vi lukker dem ikke ud alene, så længe de ikke er 100% renlige. Om natten ligger der en badekåbe parat og skoene står ved døren. ET piv/en urolig bevægelse og hvalpen er ude sammen med os.
Nu ved jeg godt at der er forskel på hunde, men mine har været 100% renlige på 1 uges tid.
De to vi har nu har haft 2 uheld hver indendørs siden de var 8 uger gamle. Det er p**** hårdt og jeg lover mig selv hver gang: "ALDRIG mere"...... Lige indtil næste gang
jun 2007
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 61 Svar: 1.032
Gå med hunden ud hver gang den skal besørge og ros til skyerne
jun 2007
Hun bliver skam rost hver gang hun gør noget udenfor.
Det jeg tror slår mig lidt ud af kurs, er nemlig det med at hun stortset ikke havde uheld indenfor, da hun var 3-4 måneder gammel
Men nu, hvor hun er begyndt at holde sig hele natten, ville jeg gerne kunne trappe hende op, så hun kan holde sig når hun er vågen også.........
Men hvad siger i?
Bør jeg træne hende til at være i buret, når hun er alene hjemme?
Hun ødelægger ikke noget, heller ikke selvom døren til min datters (rimelig rodede) værelse er åben. (hun tager skraldespanden, hvis den ikke er tom)
Rodalon er skrevet på sedlen til i dag.
Og så vi jeg gå 3 skridt tilbage og igen gå ud med hende når hun har sovet/leget/spist/drukket osv.
Min mand kan ikke bare smide alt hvad han har i hænderne, da han som regel sidder ved computeren og arbejder. Men komfuret kan da slukkes
hvornår kan jeg igen begynde at vente 10 minutter med at lukke hende ud, fra hun viser tegn?
jun 2007
Men jeg tror jeg klarer det ved at holde ekstra øje med hende
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.548
Du må bare hoppe og springe så snart hun viser tegn på at skulle ud. Det der med at få hunden til at holde sig i længere tid kommer helt af sig selv.
Ved at du ikke har lukket hende ud når hun har givet tegn har gjort at hun så er nået der til hvor hun ikke kunne holde sig mere og så har hun tisset på gulvet, og det har sat jer lidt tilbage.
Alt træning går ikke kun fremad. Det går lidt fremad og så lidt baglæns igen, men dog overvejende fremad
Lige dette punkt her har min kæreste (som ikke har haft hund før) sagt at det kom bag på ham med renligheden at det ikke bare blev bedre og bedre. Det gjore det selvfølgelig også, men nogle dage skete der bare hurtigere uheld end andre
jul 2012
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 3 Emner: 117 Svar: 2.615
Han kender kommandoen "stop" og når jeg tager ham i at tisse, så får han den kommando, også går vi ud, selvom han jo lige har tisset.. Når han tisser ude så roser vi ham heeeelt op til skyerne og hjem igen. Vi hopper og danser og nusser og roser og råber "dyyyyygtig, mors dygtig dreeeeng da
maj 2007
maj 2007
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.782
Hov fik ikk læst det hele
jun 2007
Når Trunte skal tisse, siger jeg til hende: "skal du ud og tisss?" Så håber jeg en dag det kan blive til en kommando...
mit "lege-problem" er at hvis jeg går efter hende i huset, for at se om hun søger til teressedøren. så tror hun det er tid til at lege. Og så finder jeg jo aldrig ud af om hun var på vej til døren eller ej.....
Men jeg har i dag lukket hende ud og tisse 1000 gange
Truntes renlighed er også gået lidt tilbage, efter der er kommet sne, jeg ved ikke om det er fordi det er koldt (så hun ikke har lyst til at tisse) eller det bare er så spændende at hun helt glemmer at tisse...
Men jeg blev bekymret for om det simpelthen var mig, der ikke kunne gøre hunde renlige.... men det har i slet ikke sagt at det skulle være, så jeg er ved godt mod og fortsætter bare med at lukke hende ud og rose
I dag har Trunte og jeg puttet 2 timer på sofaen og sovet, mens brændeovnen kom i gang. Elsker bare den hunde-vap
jun 2007
ingen uheld i dag
jun 2007
Trunte er blevet renlig
efter hun havde spist aftensmad i dag, lukkede jeg hende ud i haven, men fordi katten stod og drillede hende, lukkede jeg hende ind igen, for når katten driller har Trunte travl med at jagte og snuse til katten...
Normalt lukker jeg så Trunte ud igen efter 10 minutter, for så er katten smuttet videre, det var også planen i dag, men jeg glemte bare alt om det (Og Trunte søgte ikke til døren)
Efter 2 timer kom jeg i tanke om at hun slet ikke havde været ude. Og der har ikke været noget på gulvet
Jeg lukkede hende naturligvis ud derefter og hun rendte ud som normalt og gjorde hvad der gøres skal
Jeg er bare så super glad for og stolt af min hund på en masse punkter. Og nu er renlighed også et af de punkter
mors skønne Trunte
gør jeg noget forkert? renlighed....