Bange for støvsuger - går amok Bange for støvsuger - går amok
Jeg har for halvandet år siden købt en islandsk fårehund fra en gård i jylland. Hun har i sine første 9 måneder som hvalp boet i en lade, med kun lille adgang til den normale hverdag.
I dag bor hun i en storby og harlidt svært ved at vænne sig til de nye lyde. Der er dog en ting som hun slet ikke kan vænne sig til og det er støvsugeren og når telefonen ringer.
Hun går fuldstændigt amok når man prøver på at støvsuge - hun bider ud og rejser børster.
Kan man på nogen måde træne hende væk fra det, eller ville det kun kunne betale sig at opsøge en adfærdstræner?
Kom gerne med idéer!
og evt. hvis i kender nogle gode, men billige adfærdstrænere i nærheden af Amager.
feb 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 55
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 95 Hunde: 4 Emner: 958 Svar: 18.010
kan måske trænes med at lade hund og suger stå i samme rum, og du så taler roligt til hunden, og giver godbidder ... men i rykker tættere og tættere på ... det sker næppe på en dag ...
mar 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 2
mar 2013
Følger: 1 Svar: 2
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 30 Svar: 367
Så prøv at købe bladet
sep 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 226
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 87 Hunde: 2 Emner: 160 Svar: 2.208
Jeg vænnede hende først til lyden ved og stille mig lidt på afstand og tænde for min hårtørrer på level 1, og så gav jeg hende en masse godbidder og lavede lidt øvelser med hende (sit) og sagde "sikken en fin hårtørrer" etc
Efter nogle dage så ignorede hun hårtørreren totalt.
Så kom støvsugeren: Først nogle godbidder ovenpå "monsteret" - selvfølgelig uden at den var tændt, for jeg tænker at sådan en mærkelig maskine er skræmmende nok bare slukket. Så fik jeg hvalpen lidt på afstand af støvsugeren og tændte måskinen, og nøøøøøj hvor var den fiiin og masser af godbidder, vi legede også med legetøj nær den tændte støvsuger. Så tog jeg "røret" eller hvad det der nu hedder på støvsugeren, og så kørte jeg den langsomt lidt frem og tilbage imens vi legede - altså ingen pludselige bevægelser.
Sådan har jeg støvsuget med rolige bevægelser de sidste 2 uger, og der har kun været 1 bjæf fra min ellers energiske lille hvalp.
I jeres tilfælde ville jeg måske prøve det med hårtørren, og så dernæst være 2 personer om at introducere støvsugeren, den ene med maskinen og en anden med hunden på nogle meters afstand, som har kontakt med hunden og giver godbidder og ros. Hvis hunden bliver urolig så er hunden måske for tæt på støvsugeren og I er gået for hurtigt frem.
Tror jeg ville prøve sådan hvis jeg var jer, men ja det er væsentlig sværere når først hunden er "installeret" med den indstilling at støvsugeren skal nakkes, det er lettere at introducere en åben hvalp for en helt ny ting hvis du forstår hvad jeg mener.
Bange for støvsuger - går amok