Bange efter overfald.... Bange efter overfald....
Heej, HG.
Har en lille hund, der norm. er meget glad for andre hunde, stor som små, men i efteråret/vinter blev hun overfaldet af to Rottweiler.
Hvilket der har resulteteret i at jeg har en hund som ikke kan li andre stor hunde nu. Hun går direkte hen og sætter dem på plads og derefter vil hun gerne acceptere dem i nærheden af hende.
Nogen der kan hjælp med en trænings metode som kan hjælp?? Da jeg ikke bryder mig om hun er blevet sådan overfor andre venlig sindet hunde. Er villig til at prøve alt! håber nogen af jer kan hjælp mig. Da jeg ikke ved hvad jeg skal gør mere.
Det skal siges at hun kun gør det, når hun har snor på, (så det er ikke noget problem i hundeskove osv.) men ind til sommer bor jeg i midtbyen, så kan ikke undgå at gå mere med hende i snor end uden i hverdagen.
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.332
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 96 Hunde: 4 Emner: 960 Svar: 18.016
Min yngste er også ret dårlig til at hilse når hun er i snor, synes tit det ender med lidt snerren osv ... så jeg gider faktisk ikke det der hilseri når de er i snor ... så her foregår det for det meste kun når hundene kan rende løs
okt 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 20 Svar: 490
De råd vi arbejder ud fra er "håndtering af situationer", "belønning og positivitet".
Hvis situationen ser således ud; din hund ser en anden hund og der ingen tegn er på utrykhed, belønner du med ros, godbid, legetøj eller hvad der motiverer din hund.
Hvis din hund ser en anden hund og viser tegn på utrykhed, stopper du op (altså holder afstanden til den anden hund), snakker roligt til din hund, giver godbid(er) og afleder din hund med legetøj eller guf.
på de to ovenstående måder indlærer du din hund at synet og nærværet af en anden hund er godt, da situationen bringer noget godt med sig guf eller legetøj.
Hvis din hund ser en anden hund og går helt op i en spidst, vender du rundt og går den anden vej.
Din hund har brug for mere afstand så de to første metoder kan tages i brug, med denne metode fjerner du din hund fra det "farlige" og hjælper den videre.
Du skriver at hun går hen og sætter dem på plads og så er de accepteret. Jeg ville mene at din hund springer de dæmpede signaler over og går direkte til hvad der virker i hendes hjerne.
Viser din hund dæmpede signaler???
Du skal (gen)fremme signaglerne. Hendes gænse er tydeligt blevet overtrådt efter mødet med de to store hunde og hun skal genvinde troen og selvtiliden til at møde fremmede hunde uden at "sætte dem på plads" først.
Beløn, ros og leg når hun udviser den ønskede adfærd. start med at finde ud af hvad der er en "stor hund" i hendes verden. og arbejd dig frem derfra. lav nogle trænings aftaler med "store" rolig hund, så hun får nogle gode oplevelser og bliver bekræftet i at store hunde er flinke nok.
Vigtigt at du IKKE vælger en trænings hund som selv er usikker eller svare igen med det samme, men en hund som hviler i sig selv og trækker sig væk og lader hende skabe sig tosset.
VI har en mentor hund, som hjælper Goofy med hundsprog, møde med fremmede hunde og nye situationer. En anden hund kan bare noget vi mennesker ikke kan, ihvertfald for Goofy.
Held og lykke
aug 2008
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 38 Svar: 203
Men vil gerne kunne gør noget, ved det. (Vis der overhovedet er noget at gør?) Så hun også kan komme med andre steder, uden vi skal være nervøs for om der er/kommer andre hunde, som er større end hendes selv. Det er rigtig træls, hun kan jo ikke gå uden snor alle steder hvor hun kommer hen..
Dog er det ikke kun helt stor hunde, men hunde fra danske-svensk gårdhund til helt stor hunde. :'/
aug 2008
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 38 Svar: 203
Altså hun viser signal, men fra hun viser et signale til at sætte på plads er meget kort.
Altså vis hun møder en hund, som går stille og rolig hen til hende, lader hun dem snuse hurtigt, rejser børster også sætter hun dem på plads. Og fra hun viser børster til hun sætter dem på plads er meget kort, når knap nok selv at reagere på det, nogen gange.
Men vis hun møder en der gøer, river i snoeren eller skynder sig hen til hende. Bliver hun meget usikker og der får de heller ikke lov at snuse.
Prøve at undgå den sidste situation, og det lykkes også meget godt. men det resultere i at hun ikke hilser på nogen overhovedet..
mar 2013
Følger: 2 Emner: 8 Svar: 101
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 54 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.722
Bange efter overfald....