Adfærds problem Adfærds problem
Hejsa
Vidste ikke helt om dette emne skulle placeres herunder, eller om jeg skulle have lagt det under "Generelt".
Jeg har en 4 måneder gammel hvalp, som jeg begynder at opleve nogle adfærds mæssige problemer med...
Hun har fx. de sidste mange gange når vi er ude og gå tur trukket en del - det er hun sådan set blevet noget bedre til, og kan se det stille og roligt hjælper... Og dog. Når vi så vender snuden hjem af, og går det sidste stykke hjem, så fare der simpelthen en djævel i hende. Hun styrter af sted, trækker, og forsøger at lege med alt - eks. pinde, græs ja sågar snoren.
Kan ikke styre hende der... hun lytter overhovedet ikke.
Troede ellers jeg havde fået opdraget hende godt - men der dukker flere og flere episoder op, hvor jeg viser mig ikke at have styr på hende... Også mange gange når vi er kommet hjem og ind af døren, så går hun amok igen, blot på alt sit legetøj og spurter af sted, rundt i hele hytten..
Nogle der ved hvorfor? - håber der er nogle som kan hjælpe, komme med nogle råd til, hvordan jeg retter op på det her... '
Er så ked af, at det her sker. Begynder jo at tro jeg ikke er egnet som hundeejer, nu hvor min hvalp på kun 4 måneder allerede viser sådanne adfærds mæssige problemer.
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.185
Jeg synes, at hun lyder som en ganske almindelig hvalp med krudt i røven og får sine hvalpeflip. Min er 7 år og han får stadig et flip en gang imellem, så skal snoren bare dræbes og ruskes i, mens han hopper rundt som en gazelle
aug 2011
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 152
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.998
mar 2013
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 18
Evt. tage noget legetøj med, og så bare lade hende komme ud med alt...
Okay, adfærds prolem kan godt ske var et forkert ordvalg.. men vil også bare gerne, at min hund skal kunne gå pænt i snor - og hvis hun tror det er okay, at hun må fare sådan omkring og være vildt - så kan det være hun tror det er helt okay at gøre når vi går tur.
jan 2007
Følger: 52 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 711 Svar: 4.025
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 95 Hunde: 4 Emner: 959 Svar: 18.006
Npr vi fx kommer hjem fra en god tur, så er begge hundene så glade at de ofte tonser huset rundt, napper legetøj og drøner rundt med det, inden de falder om glade og trætte ....
Træn med hende som du gør, det andet er helt naturligt og bare hendes glæde over livet, det aftager med tiden ....
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 287 Svar: 8.260
Men han fiser altså også rundt, får flip hvor vi bare SKAL lege, og hvis vi altså lige er ved noget andet begynder han at gø og fare rundt til han får opmærksomhed.
Jeg ser det som noget ekstremt positivt at han er glad og så social og energisk. vil da hellere have en hvalp der fiser rundt og laver ulykker, end en der altid er stille og ordentligt, så ville jeg da begynde at frygte der var noget galt. selvfølgelig skal de trænes, og min får da også et nej eller lign hvis han gør noget vi ikke vil ha.. men så længe han ikke er ældre skal han have lov og være tosset
okt 2009
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 2.125
feb 2013
Følger: 15 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 60
Nyd hvalpetiden, den er så hurtig forbi...
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 87 Hunde: 2 Emner: 160 Svar: 2.208
dec 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 4 Emner: 58 Svar: 651
nov 2012
Følger: 11 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 26 Svar: 768
feb 2012
Følger: 3 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 224
Men det er aldrig helt af vejen at lade hende bruge hovedet selv, så det ikke kun er gårture hun får..
Men strø foder på græsset (behøver ikke kun være hjemme i haven), læg godbidder på grenene i en busk eller køb noget Nina Ottosen (evt. lignende) legetøj..
Men som de andre nævner: Hun er altså bare en hvalp.
Når hun hiver i linen, må du træne med hende hvordan man går pænt - men ikke ved at rive i snoren eller dakse hende over ryggen!
Men når hun hopper og dansker og leger med snoren, synes jeg bare du skal lade hende..
Jeg har en tæve på 5 år som gør det samme.. Så skal den dér snor bare ruskes igennem
Men går vi helt normalt og hun trækker, tolererer jeg det ikke. Så træner jeg igen
Og tro mig - du kan ikke træne din hvalp helt lydig fra hvalp! Der kommer teenangeperiode, prøv-grænser-perioder osv.
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.817
Og så må du endelig ikke tro, at du har færdig-opdraget en 4 mdr. gammel hvalp. Den har meget udvikling foran sig endnu, ogdét du oplever som en selvfølge nu, kan hurtigt vende fordi din hund i takt med den bliver ældre også bliver mere selvsikker, den kommer til at turde noget mere, dens drifter forstærkes osv.
Inde på www.hunde-psykologen.dk har jeg lavet en dagbog over min nuværende hanhund fra han kom hjem som 8 uger gammel til han var 1½ år. Måske kan du få lidt ud af at læse den. Held og lykke med din hvalp.
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.817
Takker
Ja, det er efterhånden 8 år siden nu.
Adfærds problem