1.007 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

TM
TM
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 18

Adfærds problem Adfærds problem

Hejsa
Vidste ikke helt om dette emne skulle placeres herunder, eller om jeg skulle have lagt det under "Generelt".

Jeg har en 4 måneder gammel hvalp, som jeg begynder at opleve nogle adfærds mæssige problemer med...
Hun har fx. de sidste mange gange når vi er ude og gå tur trukket en del - det er hun sådan set blevet noget bedre til, og kan se det stille og roligt hjælper... Og dog. Når vi så vender snuden hjem af, og går det sidste stykke hjem, så fare der simpelthen en djævel i hende. Hun styrter af sted, trækker, og forsøger at lege med alt - eks. pinde, græs ja sågar snoren.
Kan ikke styre hende der... hun lytter overhovedet ikke.

Troede ellers jeg havde fået opdraget hende godt - men der dukker flere og flere episoder op, hvor jeg viser mig ikke at have styr på hende... Også mange gange når vi er kommet hjem og ind af døren, så går hun amok igen, blot på alt sit legetøj og spurter af sted, rundt i hele hytten..

Nogle der ved hvorfor? - håber der er nogle som kan hjælpe, komme med nogle råd til, hvordan jeg retter op på det her... '
Er så ked af, at det her sker. Begynder jo at tro jeg ikke er egnet som hundeejer, nu hvor min hvalp på kun 4 måneder allerede viser sådanne adfærds mæssige problemer. smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skif af toiletsæde. 500 kr.
  • Tilslutning af strøm + afløb af opvaskemaskine 500 kr.
  • Samle klædeskab 1.500 kr.
  • Samle ikea pax skabe 1.200 kr.
  • Beskæring af buske og grøft 1.000 kr.
  • Repetition af vaskemaskine (E15 fejlkode) 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Adfærds problem
  • #1   28. apr 2013 Hvorfor er det et problem?

Jeg synes, at hun lyder som en ganske almindelig hvalp med krudt i røven og får sine hvalpeflip. Min er 7 år og han får stadig et flip en gang imellem, så skal snoren bare dræbes og ruskes i, mens han hopper rundt som en gazelle

• #2   28. apr 2013 Adfærdsproblemr tror jeg ikke du kan kalde det, hvalpe sjov, ja tak det tror jeg nok smiley

• #3   28. apr 2013 Som de andre siger, så er det helt normal hvalpeadfærd og ikke et adfærdsproblem. Jeg ville tage det helt rolig. smiley

• TM
    TM Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 1 Emner: 9 Svar: 18
    #4   28. apr 2013 Hmm, jamen skal jeg så måske inden vi fx. går hjem tage snoren af hende ovre på plænen, og så få brugt en masse krudt der?
    Evt. tage noget legetøj med, og så bare lade hende komme ud med alt...

Okay, adfærds prolem kan godt ske var et forkert ordvalg.. men vil også bare gerne, at min hund skal kunne gå pænt i snor - og hvis hun tror det er okay, at hun må fare sådan omkring og være vildt - så kan det være hun tror det er helt okay at gøre når vi går tur.

• #5   28. apr 2013 Lad hende dog være hundehvalp.. Hvalpetiden er alt for hurtigt overstået(ligesom barndommen) Nyd hende istedet for at skæld ud. Din hund skal nok lære at gå pænt i snor og alt det der

• #6   28. apr 2013 da min yngste var hvalp gik hun jo som så mange andre hvalpe amok på vores fødder/sko/snørebånd ... når vi i dag fx ligger op til at nu skal vi gå tur ...så bliver hun så pjattet og ellevild af glæde at hun stadig gør det ...

Npr vi fx kommer hjem fra en god tur, så er begge hundene så glade at de ofte tonser huset rundt, napper legetøj og drøner rundt med det, inden de falder om glade og trætte ....

Træn med hende som du gør, det andet er helt naturligt og bare hendes glæde over livet, det aftager med tiden ....

• #7   28. apr 2013 jeg har også en hvalp på 4 mdr. har dog lige fået ham så skal ikke kunne sige hvordan han var for en måned siden.. nu er han en lille gut på omkring 1 kg, så kan ikke mærke hvis han trækker i snoren..

Men han fiser altså også rundt, får flip hvor vi bare SKAL lege, og hvis vi altså lige er ved noget andet begynder han at gø og fare rundt til han får opmærksomhed.

Jeg ser det som noget ekstremt positivt at han er glad og så social og energisk. vil da hellere have en hvalp der fiser rundt og laver ulykker, end en der altid er stille og ordentligt, så ville jeg da begynde at frygte der var noget galt. selvfølgelig skal de trænes, og min får da også et nej eller lign hvis han gør noget vi ikke vil ha.. men så længe han ikke er ældre skal han have lov og være tosset smiley så må jeg jo opdrage ham når han begynder at falde lidt ned igen. smiley hehe

• #8   28. apr 2013 Rolig nu, hun er en baby og får hvalpeflip. Det er tegn på hun er helt som hun skal være:-) at hun bliver kåd på hjemturen er fordi hun føler sigtryg ved at skulle hjem til sin trygge base igen. Meld dig til hvalpetræning med hende, det vil du få meget ud af og læs noget mer om hvalpe og deres udvikling. Det er alt for meget at forlange af en 4mdr at den kangånpæntbi snor

• #9   28. apr 2013 Jeg har en Mini Aussie-han på nu 1 år !! han er på speed, mega lømmel, men på den gode måde smiley

Nyd hvalpetiden, den er så hurtig forbi...

• #10   28. apr 2013 Man kan nok ikke forlange at de går pænt i snor, men synes nu at de gerne skulle lytte bare en smule, prøv med kyllingelever godbidder, steg det på panden eller lav dem i ovnen, og tag et trækketov med på tur også, så tror jeg du får tilbudt mere opmærksomhed smiley det virker på min hvalp som også er 4 måneder. Og prøv noget Hvalpetræning hvis I ikke allerede er tilmeldt smiley

• #11   29. apr 2013 Hun lyder nøjagtig som min hvalp på fire måneder. At hun trækker,bider i snoren og fiser afsted og alt det der viser bare hun er en glad og tillidsfuld hvalp med overskud smiley Jeg ville bare nyde det og vente lidt med opdragelsen ifht gåtur til hun bliver lidt ældre. Det eneste jeg træner med min hvalp lige nu er at fokusere på mig når jeg siger hendes navn.

• #12   29. apr 2013 den skønne hvalpe tid, hav tålmodighed og lad hende være en hvalp. Det andet skal nok komme smiley Nyd det, for de bliver så hurtig store!

• #13   29. apr 2013 Vær glad for det er hendes eget legetøj hun går amok på og ikke dine sko smiley

Men det er aldrig helt af vejen at lade hende bruge hovedet selv, så det ikke kun er gårture hun får..
    Men strø foder på græsset (behøver ikke kun være hjemme i haven), læg godbidder på grenene i en busk eller køb noget Nina Ottosen (evt. lignende) legetøj.. smiley

Men som de andre nævner: Hun er altså bare en hvalp.
    Når hun hiver i linen, må du træne med hende hvordan man går pænt - men ikke ved at rive i snoren eller dakse hende over ryggen!
    Men når hun hopper og dansker og leger med snoren, synes jeg bare du skal lade hende..

Jeg har en tæve på 5 år som gør det samme.. Så skal den dér snor bare ruskes igennem smiley Og jeg synes selv det er sjovt når hun bliver hvalpe-agtig.
    Men går vi helt normalt og hun trækker, tolererer jeg det ikke. Så træner jeg igen smiley

Og tro mig - du kan ikke træne din hvalp helt lydig fra hvalp! Der kommer teenangeperiode, prøv-grænser-perioder osv.

• #14   29. apr 2013 Mange hvalpe bliver lidt usikre, når de skal ud i den "vide verden". De bruger meget energi på at kigge, undersøge og evt. snuse. Man ser det måske ikke umiddelbart på dem, men når man så går hjem og de ved, at man er på vej mod det sikre og trygge hjem igen, viser de deres lettelse på den måde, du beskriver. Desuden, - går man stort set samme rute hjem, som ud, så er der ikke alle de nye syns- og duftindtryk, og så kan hunden bruge sin energi på noget andet, - nemlig leg.

Og så må du endelig ikke tro, at du har færdig-opdraget en 4 mdr. gammel hvalp. Den har meget udvikling foran sig endnu, ogdét du oplever som en selvfølge nu, kan hurtigt vende fordi din hund i takt med den bliver ældre også bliver mere selvsikker, den kommer til at turde noget mere, dens drifter forstærkes osv.

Inde på www.hunde-psykologen.dk har jeg lavet en dagbog over min nuværende hanhund fra han kom hjem som 8 uger gammel til han var 1½ år. Måske kan du få lidt ud af at læse den. Held og lykke med din hvalp. smiley

• #16   29. apr 2013 Varkhond

Takker smiley

Ja, det er efterhånden 8 år siden nu.

Kommentér på:
Adfærds problem

Annonce