Jer med hvalp og mindre børn? Jer med hvalp og mindre børn?
Hej alle på HG,
Jeg har en dejlig finsk lapphund på 12 uger, som vi simpelthen ikke kan få til at stoppe med at bide i leg. Vi har to børn på 3 og 5 1/2 og hun bider i deres fødder, hænder, tøj mm. At hvalpe bider er helt normalt, det ved vi godt, og vi er ikke i tvivl om at det er i leg, hun er ikke aggressiv. Men hendes hvalpetænder gør ondt på dem. Vi har prøvet at de giver et piv og går væk, men hun hænger jo i deres fødder eller snapper efter dem når de prøver at gå væk.
Vi stopper hende med et bestemt "nej" - vi har øvet nej, hun ved hvad det betyder, men mener ikke det gælder børnetæer - og stopper legen og går væk, men er der andet vi kan gøre?
Hvordan har I med børn og hvalpe stoppet det, hvad har virket og hvor længe var det et problem?
Vi ved jo at hun nok skal blive en god, fornuftig hund, der ikke spiser børn en dag, men kunne godt bruge nogle gode råd lige nu
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.767
I må fjerne hvalpen fra børnene, hvis ikke I tydeligt nok kan få vist at det er forbudt at bide.
Giv hvalpen noget andet at lave, fx problemløsning. Går I ikke på hvalpehold?
apr 2013
Følger: 5 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 135
Vi starter hvalpehold i medio august, der var ikke nogen hold før.
Vi prøver netop at stimulere hende med opgaver, fodersøg, foderbolde, træning osv, men børnene er uimodståelige for hende alligevel.
Hvordan viser I at det ikke er okay?
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 3 Svar: 30
apr 2010
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 988
Vi fik ham simpelthen til at træne/lave øvelser med hunden. Han kunne lægge godbidder og sige nej, og hun accepterede det og vendte sig.. Og så roste han hende og gav hende godbidder, spillede med bold osv.. Når hun bed, så stilte han sig med ryggen til, med armene over hovedet - bomstille. Hun hoppede efter hans hoved en enkelt gang, han blev bange og skubbede hende ned og vendte sig om og så var det faktisk slut.. De blev de bedste venner og han roser hende for rolig adfærd..
apr 2010
Han har dog også fået besked på, ikke at lege i det rum hvor hunden er - der er ingen grund til at provokere hende til at bide i ham eller hans legetøj..så når de er sammen handler det om at lege rolige lege, eller bare kæle..
apr 2013
Vores søn på 5 er den det går værst ud over. Han har lært at stå stille og ignorere hende når hun bider, så kommer vi og hjælper. Men det er svært at bede ham om, når hun bider i fødder eller ben imens og det gør ondt på ham.
Han træner også med hende, sammen med mig, så det gør vi. Skubber han hende væk, bider hun efter hænderne. Synes dæleme det er svært.
apr 2010
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 3 Svar: 30
Jeg ved godt det ikke er populært at sige min ærlige mening herinde, og jeg skal også snart lære at sætte mig på mine hænder, eller holde mig ude af denne side. Men for fanden hvor får jeg nogen gange kvalme over alle de godbids klappere herinde, hvor alting skal roses ind i hunden. Nogen gange skal den bare vide et nej er et nej, og hvis du ikke vil høre må du føle!
Mine hunde lever i bedste velgående, og har overlevet at blive opdraget og irettesat, uden at alt skal være totalt pusse nusse lille skatte mus.. BRÆK...
Fortæl den så den kan forstå det, at det gør man under ingen omstændigheder her, Bare min mening... Børn før hund.
Og så ikke flere kommentarer fra mig. Som nu sådan ca er den ondeste herinde..
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.767
Det er meget forskelligt hvad der virker på de forskellige hunde, men en kraftig signalering om ikke acceptabel adfærd er at blive forladt. Simpelthen rejs jer og gå fra hvalpen når den bider.
Hvis ikke det er nok, så se på hvordan hundemor irettesætter hvalpene og efterlign den adfærd.
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 1.411
mar 2013
Når man ser en hund direkte i øjnene, signalerer det, at du vil angribe... Og når du samtidig har fysisk fat i hunden, er det med til at gøre situationen endnu mere "farlig" for hunden. Det KAN risikere i en angst hund, som kan se sig nødsaget til at forsvare sig/bide senere..
Alt dette siger jeg bestemt ikke for at kritisere eller noget, men jeg har læst en del om hundeadfærd, -psykologi og har også set diverse programmer om emnet..
mar 2008
Følger: 70 Følgere: 1046 Hunde: 2 Svar: 1.894
Ja så var der altså bare nogen gange hvor hun blev ved lige meget hvad, så tog jeg hende løftede hende op altså ganske stille og roligt sagde nej og satte hende ind i sove værelset, ganske ganske kort tid, og så fik hun lov at komme ud igen, men dette blev altså kun brugt når hun var helt oppe i bølle hjørne hvor hun ikke gad legetøj eller noget andet men kun bide i menneske hænder og fødder. Jeg ville nok hvis jeg havde en kravlegård, og børn så hver gang hun bed lavede det nummer ville jeg tage hende sige nej og sætte hende i kravlegården ganske kort og så tager hende op igen og lave noget positivt med hende : )
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.483
Dette er skrevet i nutid........ Så opfatter jeg at hun stadig snapper og at du stadig har fat i hende og kigger hende i øjnene........
Det gjorde jeg også med mine hunde......... for 30 år siden. Men nu er jeg blevet klogere
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.483
apr 2013
Vil helst ikke til at tage fat i hende, vil ikke have en håndsky hvalp der løber når jeg kommer mod hende, men vil gerne at hun forstår at det er "no go" at bide i børnefødder.
Vil prøve at sætte hende i et andet rum kortvarigt, når hun ikke kan falde ned, og afledning med legetøj ikke virker, og se om hun forstår det ad den vej.
Tak fordi I gad komme med råd/erfaringer.
apr 2013
apr 2010
Men altså man klasker jo heller ikke et barn een på siden fordi de ikke spiser pænt. Børn skal lære, og hunde skal lære.. Og ja, jeg er så en "godbids-klapper" som du kalder det, men som du siger - nix ikke på vilkår - vil jeg tage fat i nakken af min hund.. Jeg vil træne det væk, og ja.. Jeg bruger mange kræfter på at sørge for det foregår ordentligt når min hvalp er sammen med børn..
Men barnet skal også lære hvad de skal gøre for at undgå bideri - og på den måde er Kahla altså blevet god til børn, og de børn vi kender er rigtig gode til at lytte og gøre de rigtige ting - uden fysisk eller psykisk overgreb på hunden..
apr 2010
apr 2013
Selvfølgelig er vi indstillet på, at det er noget hun skal lære, ligesom børnene har fået fortalt hvordan de skal omgåes hvalpen.
Vi arbejder videre.
apr 2010
apr 2013
Er nok også mest sådan en "godbidsklapper".
Tak, og vi prøver at opdrage kræet til bedre opførsel med klap og godbidder, ha ha.
apr 2010
jun 2011
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 3.621
apr 2013
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.993
apr 2013
Vi ser allerede en forbedring, mindre nappen i børn og hun napper ikke så hårdt som før de fleste gange. Så vi fortsætter ad den vej.
apr 2013
mar 2013
- og sikke nogle kønne børn!
apr 2013
mar 2008
Følger: 70 Følgere: 1046 Hunde: 2 Svar: 1.894
Super dejlige billeder : )
jul 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 4
Det er fordi det er en hvalp og dens tænder klør
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 425 Svar: 10.611
apr 2013
Vi har egentlig ikke problemer med hårde bid i hænderne når vi sidder og kæler eller leger, der er hun ret blid, men ellers siger vi nej og stopper. Problemet er at løbende fødder og hoppende børn opfordrer til at bide i, men vi kan som sagt allerede se en fremgang når vi bruger "time-out", som min søn kalder det
Det er jo nok nok noget hyrde/jagt instinkt der bliver vagt til live når ungerne leger men hun har også brugt det til at sige "Hej, leg lige med mig" og det duer jo ikke.
Men det her virker ind til videre - dejligt
Jer med hvalp og mindre børn?