{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.555 visninger | Oprettet:

når hunden skal lære at gå pænt {{forumTopicSubject}}

Jeg er i vildrede

Vi har en hund på 11 måneder, første hund. Og han kan simpelthen ikke gå pænt. Jeg er virkelig ved at opgive det fuldstændig.

Vi er en familie på 5 (6 da vi fik ham, mine ene bror er lige flyttet)
Jeg kan simpelthen ikke finde ud af om det er mig som gør noget galt, jeg har set tonsvis af videoer med hvordan man lærer hunden at gå pænt, vi går til hundetræning og træner også normalt hvor det går fint.

jeg er nået til det punkt hvor jeg synes jeg har prøvet det hele, jeg har prøvet at gå hjem lige så snart han trækker,
at skifte retning konsekvent hver gang han trækker.
at stoppe og og vente på at han kommer tilbage på plads,
at stoppe op og vente på at han kommer tilbage og venter på at jeg giver lov til at gå igen.
at bakke til han følger med
at vente i lang tid
at vente i kort tid

Jeg havde ikke haft gået med ham lige så meget i sommerferien som jeg plejer normalt, da jeg havde travlt hele ferien. Så der tog min mor, far og ene bror fuldstændig over, på nær de få dage jeg var hjemme

nu er det helt forfærdeligt med ham og jeg bliver bare så frustreret. vi kan stoppe over 50 gange på en tur og intet hjælper, lige nu stopper jeg, og jeg stopper HVER gang jeg kan mærke at han trækker eller han skal til det.
jeg bliver frustreret, også fordi jeg ikke aner hvordan de andre går med ham og jeg op til flere gange har nævnt at de skal stoppe og vente i noget tid.

Er det overhovedet muligt at lære en hund at gå ordentligt hvis andre går forkert med den?
det er kommet dertil hvor jeg overvejer at sige at jeg først går med ham når de har lært ham det, eller kun går med ham hvis de stopper for jeg har på fornemmelsen at jeg er den som går mest op i det.

Min far siger at jeg jo bare må lære ham det, det samme med at komme når vi kalder på trods af at jeg op til flere gange har sagt at det er noget han skal trænes til af alle

da vi var ude at se på ham valgte jeg at sige at jeg gerne ville tænke over det, men det var åbenbart ligemeget fordi min søster var blevet helt forelsket i ham, jeg var skeptisk over racerne i ham da jeg godt vidste at de krævede meget træning og stimulering. Men så følte jeg at jeg blev nødt til at sige okay til ham fordi min tvillingesøster så gerne ville have ham.

Det er så endt op med at min søster ikke laver noget med ham det irriterer mig at det var min søster som valgte ham når det nu er mig som træner ham, og mig de forventer lærer ham de ting han skal.

Jeg elsker min hund, det må i ikke misforstå, jeg har altid ønsket mig en hund og elsker at træne med ham. jeg er bare utilfreds med hvordan han pludseligt blev mit ansvar når det ikke var så sjovt for min søster længere.

Pyha..

Hvad ville i gøre? jeg har jo ikke lyst til ikke at gå med ham, men jeg er kørt træt i de mange stop på turen og jeg bliver vred på dem omkring mig når jeg kommer hjem, hvilket jeg virkelig ikke har lyst til da det slet ikke er fair.



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  når hunden skal lære at gå pænt
  • #1   16. sep 2013 Bruger du halsbånd eller sele..

    Vi havde også svært ved at lære vores det - eller mest af alt var vi bare ikke gode til at være konsekvente. Han havde altid sele på. Fik så den ide at træne gå pænt meget striks med halsbånd på - og det virkede, men skal han have lov at løbe i flekslinen og nemt kommer til at trække, så er det selen og det skelner han imellem..

    I bruger måske nok halsbånd allerede - men måske din familie kunne give ham sele på hvis de ikke gider træne gå pænt.. eller på anden måde blive inspireret af det at skabe en tydelig forskel for hunden


  • #3   16. sep 2013 Vi bor i rødby smiley
    Vi havde halsbånd og så skiftede jeg til sele hvor de andre gik med halsbånd, også med tanke på at være 110% konsekvent, og det blev rigtig godt, det endte med at vi kunne gå en tur på en times tid kun med et enkelt stop. Men så blev det slemt deromkring hvor det altid blev brugt, nu har han fået ny sele og det har været et rent helvede lige siden


  • #4   16. sep 2013 Jeg kan tydeligt mærke det på ham bare jeg har været 5 dage væk, og det er også med til at få en til at opgive, det der med at man ikke kan være væk for så skal man starte fuldstændig forfra

  • #6   17. sep 2013 Det kan have noget med din timing at gøre. Jeg ville stoppe så snart hunden er bare 1mm for langt foran mig. I det du begynder at gå og hunden er på siden af dig, så klikker du.

  • #7   17. sep 2013 Vi går til hvalpetræning

    Men han må godt gå og snuse så længe jeg ikke hænger efter ham smiley vi har også haft taget klikkeren med, men han kan være komplet ligeglad med godbidder smiley


  • #9   17. sep 2013 Og jeg synes ikke timingen virker forkert da jeg stopper lige i det han trækker, nogle gange sådan et par nanosekunder før han når det

  • #10   17. sep 2013 Det er bare øv smiley i sær når man lægger så meget træning, tid og tålmodighed i det smiley

  • #11   17. sep 2013 Jeg hjælper gerne, men jeg bor på Nordfyn... Jeg har ikke oplevet en hund, der ikke kunne trænes, og viste klar forbedring og forståelse for metoden, efter 20 min.

    Jeg kan ikke forklare det, for du siger du har gjort det; jeg gør det bare i samarbejde med hunden - og det virker hver gang.

    Som sagt, så er det på Nordfyn det foregår, men hjælpe gør jeg gerne smiley


  • #13   17. sep 2013 uuuhhh nu flirter du vist Miriam smiley smiley

  • #14   17. sep 2013 Skal prøve at snakke med mine forældre, det kunne virkelig være dejligt at få lært det.
    Jeg ved at han kan trænes, jeg har bare ingen anelse om hvad jeg gør forkert desværre smiley


  • #15   17. sep 2013 Og mange tak for tilbuddet, det sætter jeg pris på smiley

  • #18   17. sep 2013 Måske du kan prøve dette... uden min hjælp.

    Du sætter kædehalsbånd på hunden; det skal ikke kvæle - du skal bare bruge lyden (det klikker når kæden strammes, du skal have ca 10 cm kæde "at løbe på")

    Ud af døren, fremmad i trasker - hunden trækker, og du "nykker" (ikke stramme, ikke kvæle) i linen mens du bakker... og det bliver du ved med indtil hunden frustreret vender sig og nærmest råber: hvad fanden laver du??????
    - du kan evt sige komkomkomkomkom, ikke brug kommandoer du tror hunden kender, lystrer den ikke kommandoerne er de ubrugelige.

    Når hunden trækker for at komme et bestemt sted hen, så stopper du trækkeriet, bakker, stopper, gør NOGET der virker - og så går du mod det, hunden gerne ville hen til (hvis muligt), når i går fremmad.

    Hunden skal lære at have løs line konstant (det gælder også dig, du må heller ikke stramme linen), og hvis den vil noget, skal den have dig til at følge med - hvilket den "spørger om" med et blik eller lignende.

    Miriam har set det ske med en ung og energisk pirat, han lærte hurtigt hvad der kunne betale sig, blev ikke kvalt og var en glad hund på nye eventyr smiley


  • #19   17. sep 2013 Timingen er altafgørende, og betingelsen af kæden kan godt være du får lidt bøvl med, det er nemlig ret vigtigt, at den ikke bliver stram.

    Strammes den, nykker du (kæden laver lyd, men kvæler ikke) - reagerer hunden ikke promte - så bakker du indtil der er reaktion..

    Giver det mening? Lettes trykket i linen efter første nyk, så kan i jo godt gå videre smiley

    Jeg forventer ikke kontakt, at hunden sætter sig eller andet "unødigt", når jeg indlærer træk-ikke, det er udelukkende den løse line jeg går efter, alt andet er ligegyldigt.

    Motivation og belønning er at komme fremmad igen, kiks får de sjældent i den del af træningen. Mundtlig ros er kun et "tak" eller "rigtigt", da "dygtig" oftest kædes sammen med "øvelse slut" fra hunden smiley


  • #21   17. sep 2013 Jeg sidder ligeså stille og klapper i min hænder for hendes Majestæt Nina's fine beskrivelser smiley

  • #22   17. sep 2013 Han har lært at komme tilbage og se op på mig når jeg stopper op, virker kæden så stadig?

  • #23   17. sep 2013 Ja min metode virker også på hunde, der har lært skarp lydighed på træningspladsen, det er jo "bare" et samarbejde jeg beder den op, jeg skal bare være tydelig i forventningerne, så går det som en leg smiley

  • #24   17. sep 2013 Okay smiley
    Er det så bedst at gå videre når han ser op på én? Altså efter at man er stoppet og han kommer tilbage

    Jeg havde trænet ham i at gå lidt tilbage og se på mig indtil jeg beslutter at vi går videre, men er det ligemeget med øjenkontakten?
    Jeg går ikke før han har set op på mig i noget tid, hvis han så ser væk igen venter jeg yderligere indtil han igen ser på mig, men er det forkert?


  • #25   17. sep 2013 Og ville du foreslå at det er 1 som går med ham indtil han har lært det?

  • #26   17. sep 2013 Lad mig sige det sådan... Det du hidtil har gjort virker ikke, så selvom metoden som sådan ikke er forkert - så er det ikke den rette for dig og hunden.

    Jeg kan ikke komme med løsninger, for den metode jeg bruger, kræver at jeg har hunden i line. Det er ikke øvelser, men kommunikation.. Dvs hvad du gør, afhænger af hundens reaktioner, hvad den gør, hvornår og hvorfor.

    Om i alle træner eller kun en af jer gør det er som sådan ligemeget, men skal hunden have en chance for at finde ud af det, så er det nok en ide at i alle bruger samme metode, g har samme forventninger til hunden.


  • #27   17. sep 2013 deres_majest_nina
    Har du evt et film klip af hvordan du gør ? Og hvad mener du med at man skal have 10 cm kæde og give af ?
    Mvh Linda


  • #28   17. sep 2013 Nej, ingen klip..

    Du skal bruge kæde til at ave lyd med, uden at kvæle hunden.
    - linen må ikke blive stram, det er kun lyden.

    Jeg skriver sjældent how to her på hg, for det skal vises for det giver mening. Det er IKKE en øvelse, det er et samarbejde. Jeg bruger bare kædehalsbånd som redskab og forstærkning.


  • #29   21. sep 2013 Deres majestæt Nina
    Hvor er det en skam du bor så langt væk kunne virkelig godt tænke mig og se det
    Er næsten ved og give op synes ikke rigtig noget virker ordentlig


Kommentér på:
når hunden skal lære at gå pænt

Annonce