Overvægtig hanhund... {{forumTopicSubject}}
December 2012 fik vi en kastreret golden retrieverdreng..
Der er bare det problem, at han er blevet meget overvægtig (vi snakker om at han skal tabe sig 5-6 kg).
Han får lidt under ét eukanuba mål om aftenen af deres foder, en halv skive rugbrød om dagen, og f.eks. to skiver kylling i sin aftensmad (eller hvis vi har fået noget ''hundevenligt'' til aftensmad, får han lidt af det i...)
Går to ture om dagen. Den om eftermiddagen er 45 min - 1 time, og den om aftenen er ca. en halv time.
- og han er i haven og løber rundt alt det han lyster..
Derudover skal vi også begynde på noget agility et par gange om ugen, da han er skæv og skal rettes op.
Hvad kan vi gøre? Er med på at vi kan tage rugbrød og det fra ham, men det burde ikke give en overvægt på 5-6 kg alene...
Jeg tænker selv, at gøre hans ture længere, men problemet er at vores anden hund fylder 12 om lidt, og han synes de ture som vi går i forvejen, er rigeligt for sådan en gammel hund
- og tykhund er meget afhængig af gammelhund, så de er svære at skille ad..
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.923
maj 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 14 Svar: 111
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 85 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.759
Da jeg på et tidspunkt skulle slanke en neutraliseret beagle ned, skiftede jeg halvdelen af foderet ud med en større mængde rå eller letkogte grøntsager. På den måde fik hun reelt mere at spise, men en hel del færre kalorier. Det var ret effektivt.
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.868
Jeg syntes ikke det lyder af meget foder han får
Har du ikke et sted hvor han kan løbe løs Og måske få ham til at løbe efter en bold eller en pind så han får brugt lidt mere krut
okt 2011
Følger: 35 Følgere: 34 Hunde: 1 Emner: 66 Svar: 370
maj 2007
Vi får ofte kogte gulerødder osv. til aftensmad, kunne være han skulle have flere af dem i sin mad.
Han løber efter bold stort set hver dag, eller også løber jeg rundt i haven med ham og leger med træksnor eller et eller andet
Han var kastreret i hvert fald et år før vi overtog ham, men da var han ikke overvægtig. Han levede dengang på samme mængde foder (uden rugbrød o.lign.), bare af total discount foder, og dét vil vi ikke give ham igen. Han havde ingen pels dengang, stadigvæk hvalpepels flere steder og frøs konstant.
maj 2007
Er det ikke usundt at opbløde foder? Vores blev for mange år siden indlagt, og den ene var tæt på døden fordi foderet havde vådt. Eller er det kun et problem hvis det når og tørre igen?
Agility vil hjælpe ham med at blive ligeudrettet i kroppen. Jeg skal støtte ham over springet, når han er i luften, for at få rykket skulder ind på plads, så brystet bliver lige.
Ved ikke om det giver mening
sep 2013
Følger: 16 Følgere: 27 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.002
-godbider må ophøre, eller bruge maden.
Nu ved jeg ikke hvor meget vægten hæmmer hans bevægelse, men man kunne jo tage ham med på en løbe/svømme tur - men start stille og roligt, og hellere end gerne start med svømning
Og indfør gerne en 3. gå tur
Jeg er ikke ekspert, men jeg er uforstående over at anbefale en overvægtig hund at starte til agility - det ville jeg ihvertfald ikke gøre.
aug 2012
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 3.819
maj 2007
Vægten hæmmer ham på ingen måde - underligt nok. Og eftermiddagsgåturen er til en å, hvor de hopper rundt og svømmer. Og jeg tager ham med på løbeture, når jeg selv må begynde igen og lige får lært ham, at det er okay at gå tur uden vores anden hund. Han er ikke i god god form, men han er heller ikke i dårlig form
okt 2006
En kastreret/steriliseret hund skal have mindst 20% mindre end den anbefalede mængde. Min hund, der vejer 6 kg, burde have 100 g om dagen, han får 50 g
sep 2013
Der er ikke noget hokus pokus i vægt tab - spis mindre end du forbrænder - BUM
maj 2007
Selvfølgelig skal han motioneres selvom han kommer på slankefoder, andet har jeg vidst heller ikke skrevet??. Og motion er han skam godt i gang med.
Og nej, selvfølgelig er vægttab ikke hokus pokus, men nogle har sværere ved at tabe sig end andre, og derfor kan råd være noget så gavnelige
sep 2013
Og hvad jeg umiddelbart kunne tyde ud fra dit oplæg ville du bruge agility som motions form - Hvilket nok ikke er særlig hensigtsmæssigt. Agility hunde dyrker motion ved siden af for at kunne holde til at dyrke agility.
Hvis man ikke selv er i løbeform så er rulle skøjter rigtig godt
maj 2007
Agility er hovedsageligt for at få ham ligeudrettet, og dertil har kioprakteren sagt at det vil hjælpe på hans vægttab - og at det ikke ville skade ham, når det var så små spring:-)
Vores ture er for det meste i trav, men ikke udelukkende. Det kunne også være en idé at starte dér.. Må ikke løbe pga. en forstuvet fod, som jeg ikke tog hensyn til, så desværre er løbeskøjter også udelukket..
okt 2006
maj 2007
Overvægtig hanhund...