{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
675 visninger | Oprettet:

Overvægtig hanhund... {{forumTopicSubject}}

December 2012 fik vi en kastreret golden retrieverdreng..
Der er bare det problem, at han er blevet meget overvægtig (vi snakker om at han skal tabe sig 5-6 kg).

Han får lidt under ét eukanuba mål om aftenen af deres foder, en halv skive rugbrød om dagen, og f.eks. to skiver kylling i sin aftensmad (eller hvis vi har fået noget ''hundevenligt'' til aftensmad, får han lidt af det i...)
Går to ture om dagen. Den om eftermiddagen er 45 min - 1 time, og den om aftenen er ca. en halv time.
- og han er i haven og løber rundt alt det han lyster..

Derudover skal vi også begynde på noget agility et par gange om ugen, da han er skæv og skal rettes op.

Hvad kan vi gøre? Er med på at vi kan tage rugbrød og det fra ham, men det burde ikke give en overvægt på 5-6 kg alene...
Jeg tænker selv, at gøre hans ture længere, men problemet er at vores anden hund fylder 12 om lidt, og han synes de ture som vi går i forvejen, er rigeligt for sådan en gammel hund smiley
- og tykhund er meget afhængig af gammelhund, så de er svære at skille ad..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Overvægtig hanhund...
  • #1   6. jun 2014 Få fat i et ordentligt slankefoder og alt andet mad skal væk. Jeg har selv en kastreret hanhund, og hans foder bliver nøjet vejet af hver dag. Han er ikke overvægtig og bliver det ikke, for det er mig der bestemmer hvor meget han skal spise

• #2   6. jun 2014 Hvad kan anfaldes af ordentligt slankefoder?

• #3   6. jun 2014 Og så er det helt helt udelukket at starte til agility, før han er slanket ned... Det vil være en alt for stor belastning.

Da jeg på et tidspunkt skulle slanke en neutraliseret beagle ned, skiftede jeg halvdelen af foderet ud med en større mængde rå eller letkogte grøntsager. På den måde fik hun reelt mere at spise, men en hel del færre kalorier. Det var ret effektivt.

• #4   6. jun 2014 jeg tror det er normalt at de tar på når de bliver kastereret
    Jeg syntes ikke det lyder af meget foder han får
    Har du ikke et sted hvor han kan løbe løs Og måske få ham til at løbe efter en bold eller en pind så han får brugt lidt mere krut smiley

• #5   6. jun 2014 Da min pige skulle tabe sig købte vi slankefoder hos dyrlægen af mærket Royal Canin og det hjalp meget hurtigt sammen med masser motion og næsten ingen guf og det guf hun får er fedtfri... Får lidt guf skal de jo have

• #6   6. jun 2014 Agility starter ud i 10 cm. høje ''spring''. Kioprakteren der har undersøgt ham, anbefaler det, både for vægttabet, og for at han kan blive rettet ud.

Vi får ofte kogte gulerødder osv. til aftensmad, kunne være han skulle have flere af dem i sin mad.
    Han løber efter bold stort set hver dag, eller også løber jeg rundt i haven med ham og leger med træksnor eller et eller andet smiley

Han var kastreret i hvert fald et år før vi overtog ham, men da var han ikke overvægtig. Han levede dengang på samme mængde foder (uden rugbrød o.lign.), bare af total discount foder, og dét vil vi ikke give ham igen. Han havde ingen pels dengang, stadigvæk hvalpepels flere steder og frøs konstant.

• #9   6. jun 2014 Har prøvet at lade vær med at fodre i skål, så gider han slet ikke spise det, hvis jeg enten bruger hans foder som godbid, eller kaster det ud over græsset - desværre!

Er det ikke usundt at opbløde foder? Vores blev for mange år siden indlagt, og den ene var tæt på døden fordi foderet havde vådt. Eller er det kun et problem hvis det når og tørre igen?

Agility vil hjælpe ham med at blive ligeudrettet i kroppen. Jeg skal støtte ham over springet, når han er i luften, for at få rykket skulder ind på plads, så brystet bliver lige.
    Ved ikke om det giver mening smiley

• #10   6. jun 2014 Vej maden af på en vægt så du ved præcis hvad han får, alternativt kan du bruge slanke foder - selvom jeg mest er tilhænger af nedskæring.

-godbider må ophøre, eller bruge maden.

Nu ved jeg ikke hvor meget vægten hæmmer hans bevægelse, men man kunne jo tage ham med på en løbe/svømme tur - men start stille og roligt, og hellere end gerne start med svømning

Og indfør gerne en 3. gå tur smiley

Jeg er ikke ekspert, men jeg er uforstående over at anbefale en overvægtig hund at starte til agility - det ville jeg ihvertfald ikke gøre.

• #11   6. jun 2014 Wolfsblut har en del varianter med meget lav fedtprocent. Samtidig er det et helt super foder og mange forskellige varianter, som mine er vilde med.

• #12   6. jun 2014 Jeg kan ikke skære mere ned, uden det går ud over vitaminer osv. Han kører lige under minimumsgrænsen i forvejen. Så han ryger på slankefoder. Han skal til dyrlægen meget snart, og så ser vi hvad de har der smiley

Vægten hæmmer ham på ingen måde - underligt nok. Og eftermiddagsgåturen er til en å, hvor de hopper rundt og svømmer. Og jeg tager ham med på løbeture, når jeg selv må begynde igen og lige får lært ham, at det er okay at gå tur uden vores anden hund. Han er ikke i god god form, men han er heller ikke i dårlig form smiley

• #13   6. jun 2014 Husk nu, at hvis det er den mængde der står på posen, så er den kun vejledende.
    En kastreret/steriliseret hund skal have mindst 20% mindre end den anbefalede mængde. Min hund, der vejer 6 kg, burde have 100 g om dagen, han får 50 g

• #14   6. jun 2014 Hvis du allerede har skåret helt "ind til benet". Så kommer du nok ikke uden om at han skal motioneres, selvom han kommer på slankefoder - Som i kontinuerlig arbejds bevægelse i en vis tidsperiode (eks 30min). Start dog langsomt op

Der er ikke noget hokus pokus i vægt tab - spis mindre end du forbrænder - BUM smiley

• #15   6. jun 2014 Det vidste jeg ikke Maj-Britt.. Så kan han sagtens få skåret mere ned i sit foder jo smiley

Selvfølgelig skal han motioneres selvom han kommer på slankefoder, andet har jeg vidst heller ikke skrevet??. Og motion er han skam godt i gang med.

Og nej, selvfølgelig er vægttab ikke hokus pokus, men nogle har sværere ved at tabe sig end andre, og derfor kan råd være noget så gavnelige smiley

• #16   6. jun 2014 Det var heller ikke sådan ment - Undskyld hvis tonen på nogen måde var grov smiley Du reagerede bare ikke på det med motionen. Og så var det bare for at pointere at der er forskel på "motionsture" og alm gå ture i åen hvor der tumles lidt.
    Og hvad jeg umiddelbart kunne tyde ud fra dit oplæg ville du bruge agility som motions form - Hvilket nok ikke er særlig hensigtsmæssigt. Agility hunde dyrker motion ved siden af for at kunne holde til at dyrke agility.

Hvis man ikke selv er i løbeform så er rulle skøjter rigtig godt smiley Bare sørg for at det foregår i trav, da det er hundens langdistance gang. Og så skulle det være mere muskel opbyggende smiley

• #17   6. jun 2014 Undskyld for misforståelsen smiley
    Agility er hovedsageligt for at få ham ligeudrettet, og dertil har kioprakteren sagt at det vil hjælpe på hans vægttab - og at det ikke ville skade ham, når det var så små spring:-)

Vores ture er for det meste i trav, men ikke udelukkende. Det kunne også være en idé at starte dér.. Må ikke løbe pga. en forstuvet fod, som jeg ikke tog hensyn til, så desværre er løbeskøjter også udelukket.. smiley

• #18   6. jun 2014 Hvad med at cykle med ham i lidt langsomt tempo?

• #19   6. jun 2014 Det kunne faktisk være en god idé smiley

Kommentér på:
Overvægtig hanhund...

Annonce