{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.095 visninger | Oprettet:

Hund gør og stresser over fugle. {{forumTopicSubject}}

Viggo er en islandsk fårehund, og de gør meget og gerne af fugle. Det er vi helt afklaret med og det er ok. Men Viggo gør og stresser op når han hører solsorte i haven, og vil UD UD UD! Vi lukker ham ikke ud når han gør, og prøver at ignorerer ham eller sige nej, men han kører sig selv op i en temmelig stresset spids og hører ikke efter.

Så - hvordan håndterer vi det bedst? Skal han afbrydes eller ignoreres? Vi har desuden naboer, som nok ville sætte pris på, at han lærte at sænke støjniveauet lidt. For der bliver dæleme ikke holdt tilbage, når han først kommer i gang, og han har svært ved at falde ned.

Derudover er han begyndt at gø for at komme ud og sidde på den anden side af havedøren, og døren skal helst være åben, så han kan være både inde og ude på samme tid. Skal dette også bare ignoreres eller skal vi afbryde ham/tilbyde leg eller anden aktivitet?

Vi prøver at aktivere ham i hverdagen med træning og søg efter godbidder og går til træning med ham en gang om ugen, men han er god til at træne os til at gøre som han befaler, ups smiley

Råd modtages med kyshånd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund gør og stresser over fugle.
  • #1   6. nov 2014 Ignorere uønsket adfærd er da fint og godt -men ikke når det handler om selvforstærkende adfærd, og det er gøen. I kan IKKE ignorere det væk!

    Så i er nødt til at lave nogen retningslinier for hvor og hvor meget der må gøes (for lydløs bliver en islænder altså ikke), og så simpelthen stoppe hunden når den gør, og give den noget andet at give sig til.

    Jeg har osse islænder. Han boede i hus før jeg fik ham, men da jeg bor i lejlighed har han måtte lære at indfor må der ikke gøes, tilgengæld kan han så give den gas (mere eller mindre) når han er med i stalden.

    Og det har han da osse kunnet lære. Jeg har stoppet ham/kaldt ham til mig når han er begyndt at gø, og så har han fået lidt opgaver der kunne belønnes for (pas på du ikke får belønnet hunden for at gø -hvis man bare hælder godbidder i gabet af den hver gang den klapper i, får man hurtigt lavet en hund der ved at hvis den begynder at gø, kan den få kikser når den tier stille igen smiley )

    Han kan da stadig godt "gø" hvis han ser noget ud af vinduet, men nu gør han det stille -istedet for højlydt vov, kommer der nogen "hrmf" lyde med lukket mund (og så får jeg lige et blik ala "jeg siger jo ikke noget vel" :D)

    Det eneste der har været umuligt at pille af ham, er at han gør hvis han kan høre andre hunde gø -hvis f,.eks. naboens hundegårdshunde galper løs i længere tid, og jeg har vinduet åbent, så vil han uværgerligt før eller siden stemme i. Men det ER trods alt til at leve med, og han kan stoppes når han går igang.

    Herhjemme er det ok at sige vov 1-2 gange når der ER noget at gø af (nogen ved døren f.eks.) men herefter skal han tie stille -min erfaring er at får en islænder først rigtigt lov at komme igang, så kan den i DEN grad køre sig selv op og have svært ved at stoppe igen...


  • #2   6. nov 2014 Hov og så er min erfaring at motion og aktivering er et must -islænderen er fremragende til at tilpasse sig og affinde sig med det man tilbyder. MEN jeg oplever at mange gø-problemer forværres hvis hunden keder sig.

    Reiki er som nævnt næsten lydløs herhjemme -hvis han bliver aktiveret passende. Får han lov at gå og kede sig ret mange dage i streg, så bliver hans støjniveau tilsvarende højere. Og det er altså mit indtryk at det gælder for de fleste islændere -en træt og veltilpas islænder ER bare mindre larmende


  • #4   6. nov 2014 Tak for svar Michelle, det er også det jeg selv har tænkt (og vi kan tydeligt mærke at det er selvforstærkende), men jeg skal bare bekræftes lidt i, at det jeg tænker nok er det rigtige smiley

    Så vi begynder at afbryde ham og give ham noget andet at lave. Er det bare tricks han kan og søgeøvelser?

    Han gør egentlig meget lidt af at han er en islænder (til gengæld brummer han meget), men lige solsorte der pipper, de skal bare have en ordentlig opsang, haha smiley


  • #5   6. nov 2014 Altså det er jo ikke en halv times træning hver gang han siger vov. Jeg kalder bare Reiki hen og beder ham sitte e.l. så får han at vide han er dygtig og så er den ged barberet. Det handler bare om at få den til at gøre noget andet end at gø.
    Nu om stunder er det sjældent nødvendigt ligefrem at kalde ham hen -oftest stoppe han bare jeg tysser på ham, men gør han ikke, så kaldes han lige hen, så han afbrydes i sin gøen.



  • #6   6. nov 2014 Det regnede jeg nu heller ikke med, men tvivler på at et sit er nok, når fuglene bliver ved med at pippe. Men det må jo komme an på en prøve!

  • #7   6. nov 2014 jo men så skal der mpske afledes med noget andet -vigtigt er bare at man hele tiden er obs på ikke at få belønnet for gøen...

Kommentér på:
Hund gør og stresser over fugle.

Annonce