2.219 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Løber for langt væk Løber for langt væk

Hej HG.

Her de sidste mange gange jeg har haft Jessie og Liva i skoven eller Hundemarken, er de begyndt på og løbe MEGET langt væk.
De kommer begge når jeg kalder, men de er tit så langt væk at de ikke kan høre mig.

F.eks. I Tirsdags da jeg tog på hundemarken med dem, Startede de ud med og løbe langs stien. Og da jeg indså at de ikke stoppede råbte jeg på dem. Men det var for sent. De kunne ikke høre mig. Jeg sætter mig så på en bænk ved søen, og venter på at de kommer tilbage. (De kommer altid tilbage) Først vender Jessie tilbage efter 5 min. Men da Liva fortsat ikke dukker op begynder jeg og blive lidt urolig.
Jeg kravler op på en skrænt og sætter mig der, så jeg kan se næsten 1 km frem og til hver side.
Opdager så Liva, som står midt på toppen af marken ca 500 M til venstre. Jeg begynder og vifte vildt med armene (kan ikke pifte) og endelig får hun øje på mig og kommer spurtende. Men så er det jeg tænker. Kan man på en eller anden måde træne hundene til ikke og gå længere væk end at jeg i det mindste kan kalde dem til mig?

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af tagplade 1.200 kr.
  • Udskiftning afdørhåndtag til altandør 1.200 kr.
  • Altandør 1.150 kr.
  • Tætning af ovenlys vinduer 1.000 kr.
  • Ophæng af stort spejl i opgang 500 kr.
  • Hænge TV op, hænge hylde op og hænge gardiner op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Løber for langt væk
  • #1   26. feb 2015 Min kæreste har lært hunden et signal, så han ved hvornår han skal vente og ikke gå længere væk.
    Han bliver altid ret tæt på os, men i nogle situationer, når han er uden snor, synes jeg det er rarest, at han holder sig indenfor en vis radius af mig.
    Det er nok noget nemmere at indlære, med en hund der ikke har en voldsom trang til at løbe langt væk smiley

• #3   26. feb 2015 Okay der i Tirsdags er jeg ret sikker på de ikke kunne høre mig. det støvregnede og de løb i modvind.

• #4   26. feb 2015 Snor på og træn indkald.

• #5   26. feb 2015 Det skal simpelthen ikke have mulighed for at løbe så langt væk.

• #7   26. feb 2015 Lyder som en god ide med fløjten smiley

Det lyder ellers meget sjovt når jeg står der og forsøger og pifte

• #9   26. feb 2015 Jeg har gjort det med mine, det lyder måske lidt fejt, men det har virket.

Når hunden går løs og løber fremad, så har jeg vendt mig om og løbet den anden vej, fordi hun jo ikke vil have at jeg forsvinder, så kommer hun så snart hun har opdaget det, også fået godbidder, når hun nåede hen til mig. Og det har gjort at hun nu hele tiden er opmærksom på mig, hun kan godt løbe en 10 meter frem fra mig, men hun har hele tiden et øre der lytter efter mig, også kigger hun ofte bagud.

Det har virket her, i starten fløj hun også bare afsted uden at tænke på at jeg ikke lige fulgte med. Selvom hendes indkald var stærkt, så var jeg træt af at skulle kalde, hver gang jeg synes hun gik for langt frem. Så det hjalp meget.

• #11   26. feb 2015 Trine
    Jeg tror du misforstår. Min hund render netop ikke hvor den lyster. Den er max 10 meter foran mig, og hun er kontant opmærksom på mig, dvs stopper jeg op, så vender hun om og kommer hen og sætter sig foran mig, og venter på ros og godbidder.
    At jeg har "vendt hende ryggen" er fordi at jeg ville gøre hende opmærksom på mig, jeg har jo aldrig gemt mig, jeg har er bare gået den anden vej, også når hun er kommet hen til mig, er hun blevet overrost og fået lækre godbidder.
    Og som skrevet, så er hun stærk i indkald, hun kommer med det samme, uanset hvad, når jeg kalder. Jeg gad bare ikke være sådan en som kalder hele tiden på sin hund, under gåtur smiley

Jeg gider netop heller ikke en hund som bare køre sit eget show, eller en hund som render rundt i hovedet på andre hunde og folk.

• #12   26. feb 2015 Og desuden skal du slet ikke være bange for at møde min hund på gåtur, hun har lært at ser hun mennesker eller hund, så vender hund om og løber hen vil min side og stiller plads. Enten for hun så snor på, eller også sidder hun plads til dem der kommer er gået forbi smiley

• #14   26. feb 2015 Ja selvfølgelig, kan jeg tåle kritik.

Men jeg vil hellere møde en hund som er godt trænet, og samtidig opmærksom på sin ejer. Frem for en hund som mener den lufter sig selv, og synes at dem den møder er mere spændene end sin ejer. smiley

• #15   26. feb 2015 Og hun er jo ikke "trænet" på den måde, jeg har gjort det et par gange, for at gøre hende opmærksom på mig. Ellers går vi ind for positiv træning. Hvilket hun jo så også har fået ros når hun er kommet hen til mig. smiley
    Jeg kunne aldrig finde på at skælde min hund ud for at løbe for langt væk, for hvorfor skulle den så komme tilbage til en ejer der er sur. smiley
    Så hellere være spændene og vende mig om og være helt vildt spændene for hunden når den kommer smiley

• #16   26. feb 2015 Har også brugt Lines metode som en del af indkalds træningen.

• #17   26. feb 2015 Så må du kalde før de når for langt væk

• #18   26. feb 2015 Jeg ville kalde ind, fx ved 10 m. Så de lærer hvor langt de må løbe fra dig.
    Den manøvre må jeg genopfriske ind i mellem med mine, især ulvene ynder at tage en spurt, og så løber de nemt langt foran.

• #19   26. feb 2015 Stop dem altid i den distance, du tillader de er fra dig - enten bed dem vente til du er oppe ved dem eller kald dem til dig. Så lærer de efterhånden at der er en vis radius som de skal være indenfor når I er ude smiley

• #21   26. feb 2015 Kald dem til dig, inden de løber for langt væk.. Bestem med dig selv, hvor din grænse går - 10, 15 eller 20 meter fx..
    Og kald dem til dig hver gang, de krydser den distance

• #22   26. feb 2015 Jeg bruger en "ikke længere" kommando, men nu er det så kun indenfor matriklen at Lia kan finde på at gå mere end en 10-15 meter væk. Vil så sige at naboens hund der var stukket af den anden dag fint kunne høre dem kalde på en +500 meters afstand. Den kom i hvert fald flyvende i fuld fart hen over markerne da de kaldte. smiley

Men ellers, hold øje med hundene så du kan nå at kalde dem til dig inden de løber for langt væk, og ellers snor på hvis indkaldet ikke sidder som det skal.

• #23   26. feb 2015 Jeg har øvet indkald på et lukket område og det gik såååå fint, kom HVER gang jeg kaldte. For et par uger siden skulle vi ud til min svoger som bor ude på landet med en kæmpe mark...jeg slap Mika løs....og væk var hun, direkte mod vejen som lå et godt stykke væk. Al kalden var helt forgæves (fløjten ligeså). Hun løber over vejen (heldigvis ingen biler på daværende tidspunkt)....mit hjerte sad helt oppe i halsen. På et tidspunkt hvor jeg kalder for 25. gang kommer hun glad tilbage. Siden da bliver der kun øvet med sporline. Vi træner hver dag hvor der er alle mulige ting der kan distrahere. Jeg kalder en gang, kommer hun får hun godbid og masser af ros, kommer hun ikke trækker jeg hende til mig via sporlinen og ingen godbid. Det går bedre og bedre for hver dag smiley Jeg kunne fornemme at Mika blev mere og mere modig, og derfor valgte ikke at komme den dag det gik galt, er sikker på hun ville komme på et tidspunkt, men hun kan jo ikke selv vurdere hvornår det er farligt osv. Derfor er et 100% sikkert indkald så vigtigt inden de bliver sluppet løs.

• #24   27. feb 2015 Jeg vil træne indkald, indkald, indkald smiley
    Har ikke lige fået læst alle svarene i nu.

• #25   27. feb 2015 Hold da op en masse svar smiley Var nød til og smutte i går. Men læser alle jeres beskeder når jeg kommer hjem fra lægen smiley

• #26   27. feb 2015 PS. Min sporline er 15 m, og hun er allerede ved efter 2 ugers træning at stoppe inden linen bliver stram/jeg kalder og vende sig om og kigge efter mig og vente, så hun har lært at efter ca 15 m holder hun øje med mig og venter, hvilket er et ekstra plus med sporlinen.

Kommentér på:
Løber for langt væk

Annonce