{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
932 visninger | Oprettet:

hjælp til ivrig unghund {{forumTopicSubject}}

hej.
jeg søger lidt hjælp til hvordan jeg får Stella til a lade være med forskellige ting.
lige nu er mit problem at hun hopper og hun hopper højt!
hun hilser stortset altid andre hunde med slik i mundvigerne, tror hun prøver det samme med mennesker, men hun er ingen lille nips længere.
vi er noglegange i hundeskoven og der kan jeg ikk nå a hive fat i hende hvis hun gør det, for hun er meget hurtigere end mig.
de kender os dog fordi det er de samme der plejer a komme på det tidspunkt, så de ved hun hopper og jeg advarer oss nye mennesker vi møder, men jeg er træt a a hun hopper sådan og jeg føler mig som hende den trælse smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hængt 3 lamper op 1.200 kr.
  • Ophængning af lampe 400 kr.
  • Hænge tre lamper op 800 kr.
  • Samle Ikea Pax to skabe 1.000 kr.
  • Hænge 2 billeder op 450 kr.
  • Udskift kontakter 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hjælp til ivrig unghund
  • #1   8. jul 2015 I forhold til at hun hopper op, så vær konsekvent med at vende ryggen til, når hun gør det/du kan se hun vil gøre det. Vend dig om/lad personen vende sig om, så snart hun har alle 4 poter plantet i jorden, og ikke ser ud til at ville gøre en forsøg mere, ros hende så med klap/godbidder smiley

Hunde gør KUN, hvad det kan betale sig for dem, så hvis hun får ABSOLUT ingenting ud af at hoppe, så stopper hun med at gøre det. Og husk nu, dårlig opmærksomhed er for nogen hunde bedre end ingen opmærksomhed smiley

Nøgleordet her er konsekvent: alle skal vende ryggen til hende med det samme hun hopper op, hun får ros, når hun har 4 poter i jorden igen. Dvs hopper hun op, når hun får ros, så vender man ryggen til igen osv smiley

Giver det mening?

I forhold til at hun slikker ande hunde om munden, så tænker jeg hun er hvalp/unghund? Bare lad hende gøre det, hun vokser fra det - det er ganske normal adfærd smiley

• #2   8. jul 2015 ok, det vil jeg huske a fortælle når jeg møder nogen, for hun er en meeeget ivrig hund smiley
    og hvis hun fortsætter selvom og det virker tungt i starten, så har jeg mulighed for a nå hen og stoppe hende smiley

hun bliver total overgearet hvis hun ser en anden hund smiley

ja hun er kun 7 mdr og har ikk rettet hende en eneste gang når hun har gjort det, bare sagt til hende det var nasty smiley

• #3   8. jul 2015 Det er langt lettere for hende at lære og huske, hvis hun selv regner det ud - dvs du ikke går hen og piller hende ned, men at hun selv frivilligt planter poterne i jorden og dermed får ros smiley

Tænk på hvor meget mere tilfredsstillende det er for dig selv når du løser et problem på egen hånd, end når der kommer nogen og viser dig det... Så kan du ikke helt huske hvordan man gør næste gang du står overfor problemet... smiley

Vær kortfattet overfor de mennesker I møder, hvor du ved hun vil hoppe op: bare råb: vend ryggen til
    Så kan du altid forklare bagefter, folk forstår kommandoer, ikke lange søforklaringer, det vil speede læringsprocessen op for stella smiley

Hvis hun bliver helt overgearet når hun ser andre hunde, tror jeg det ville hjælpe meget, hvis du tager hende med til træning et sted, der har hun mulighed for at lære, at der godt kan være andre hunde i nærheden uden hun behøver st tage sig af dem smiley

Din egen reaktion på den anden hund smitter også af på hende, hvis du fx bliver opstemt og taler opmuntrende og lyst til hende:" neeej, sikke en sød hund der kommer der, glæder du dig til at se på den? Er den sød hva? Hurraaaaa!" Så spejler hun sig i dig, og vil reagere med samme intensitet som dig.. Eller hvis hun altid har været vant til at man hilser på alle hunde man møder, så er det også helt uforståeligt for hende, at hun pludselig ikke skal hilse på en hund, og vil reagere med overiver og frustration smiley

• #4   8. jul 2015 Hvor på Fyn bor du? Det kan være jeg kan opsnuse nogle gode steder med positiv indlæring/klikkertræning i dit nærområde smiley

• #5   8. jul 2015 Jeg ville som det første putte en snor på hende og lære hende at forholde sig i ro omkring andre hunde. Når i så går videre med at hilse, når hun altså forholder sig i ro (og dette sikrer du ved altid at have hende i snor), så ville jeg kalde hende tilbage og trække lidt i snoren hvis hun var for overivrig og hoppede op mm. Simpelthen få hende til at slappe af igen, inden hun hilser. Og dette gentages, hvis hun er for overivrig.
    Men en RIGTIG god ting at træne er dén med at forholde sig i ro omkring andre hunde, at det ikke er alle hun skal hilse på. Og det sikrer du selvfølgelig ved at gå med hende i snor i hundeskoven, hvis ikke du kan få hende til at være rolig ved siden af dig når hun er løs smiley

• #6   8. jul 2015 hun har faktisk lært det over for min ex a hun ikk skal hoppe ved a han sagde nej og ignorerede hende til hun sad, så jeg må bare være mere konsekvent ved andre mennesker, det er bare mig der skal tage mig sammen for jeg er ikk så god a komme i kontakt med folk smiley

hun får heller ikk lov til a hilse på alle hunde eller mennesker, hun kan bare godt køre sig selv op og jeg hjælper sikkert ikk på det når jeg strammer snoren mere op.
    men må væbne mig med tålmodighed og være hurtig til a råbe smiley
    jeg tænkte også bare på a fjerne hende hvis folk ikk bryder sig om hvis hun i starten bliver ved og ved med a hoppe op.
    vi glæder os også meget til træningen starter op igen efter juli ved dch smiley
    jamen vi er fra vestfyn, nærheden a glamsbjerg smiley

• #7   8. jul 2015 hun har brummet a en ny hund til træning og hun kan godt finde på a snappe hvis hun "sidder fast" overfor en anden hund, da hun underkaster sig men stadig siger fra hvis det er helt slemt, så jeg vil give hende den mulighed a hun kan løbe væk hvis det var i hundeskoven, men jeg kan bruge det hvis ignorer ikke virker smiley

• #8   8. jul 2015 Jeg ville, uden at have stået i den helt samme situation, nok have svært ved at "trække i land" hvis hun først var kørt op og begyndt at hoppe op. Så er hun jo allerede kørt helt derud, og så er det svært at komme adfærden i forkøbet. Jeg ville derfor slet ikke lade hende hilse før hun var rolig, og så være super opmærksom på hende - lagde hun an til at ville hoppe op eller geare helt op, så bare lige så stille få hende på plads og rolig, inden hun hilser igen smiley

• #9   8. jul 2015 Jeg stemmer i med funke smiley

Jeg tror også at den adfærd som du beskriver som underkastelse, kan være en masse dæmpende signaler som hun bruger inden hun bliver skubbet ud over kanten i et møde med en anden hund, og snapper ud efter den. Fysiske udfald er sidste udvej i hundesproget, og tegn på at alle hundens andre signaler er blevet ignoreret og hendes grænser er overtrådt smiley det er noget du skal være opmærksom på, så du kan fjerne hende eller den anden hund fra situationen inden stella laver udfald mod den anden...

Og ja, det gør kun hendes reaktioner mere intense, når du holder hende i stram snor. Prøv ar tænk hvordan du selv ville have det hvis du fx var utryg og så du får en kvælende fornemmelse om halsen - ikke særlig betryggende vel? smiley

• #10   8. jul 2015 Snor på
    Selv om du advarer folk er det jo ikke nok med sådan en stor hund

Hvis hun fx hopper op ad et barn
    Kan hun gøre meget skade
    Jeg er selv gravid og har bækkenløsning, en hund i den størrelse der hoppede op ville lande mig i kørestol

• #11   9. jul 2015 du må afsted til hundetræning, man kan ikke have så stor en hund uden opdragelse.
    Tænk på folk kan komme til skade, eller i værste fald nogen bliver så vrede at de sparker den væk

• #12   9. jul 2015 Jeg har selv en stor glad hoppebold (Dobermann på 34 kg). Når hun møder mennesker ville hun allerhelst have lov at hoppe op og slikke dem i hele femøren. Det går imidlertid ikke, da de færreste fremmede bryder sig om at møde en Dobermann på den måde. Hun har lært at det kan betale sig at sitte når man møde mennesker. Det er indlært ved brug af en masse 'figuranter' udstyret med godbidder. Hunden blev holdt i snor under indlæring så hun IKKE fik muligheden for at hoppe. Det er ret vigtigt at man ikke bare får lavet et mønster i hundens hoved der ser ud som følger 'jeg hopper glad op, hopper ned igen og bliver belønnet'. Det ville jeg være meget bange for vil komme til at ske hvis man laver alt der med at vende ryggen til og vente på den holder op med at hoppe. Jeg ville istedet være meget obs på at belønne den for slet ikke at hoppe op og lave et træningssetup, der muliggør dette (snor på så hun ikke kan komme til at hoppe op).
    Mht at gå med hende løs på steder hvor de risikere at hun møder et menneske som hun hopper op af: Det er no go indtil du er sikker på at hunden ikke gør det mere. Du skal huske på at for hver gang det sker sidder mønstret endnu bedre fast.'
    Min hoppebold laver stadig 'bodyslams' på mig og min mand, men hun gør det ikke på andre mennesker mere - med mindre de ligefrem aktivt invitere hende til at gøre det.

• #13   9. jul 2015 #12 har en god pointe, ifht at lave et mønster med at hoppe op, hoppe ned og få belønning - men det sker ikke, hvis man forstår at bruge redskabet ordentligt. Hunden skal vide at hopper man op, sker der absolut intet, men når man falder til ro og står på jorden vil folk gerne snakke med en smiley
    Jeg bruger det med alle hoppebold-hunde jeg møder, og det virker som en trylleformular smiley

Du vil kunne skabe et sådant mønster som Mette Marie forklarer, hvis du går hen og lokker hende ned/hiver hende ned af figuranten/personen, for så fratager du hende muligheden for at forstå pointen, og så bliver det som et trick for hende, hvor det at hoppe op resulterer i opmærksomhed fra dig/figuranten + godbidder. Og ja, så står du tilbage ved udgangspunktet, nemlig at hunden stadig elsker at hoppe op af folk.

Mette Maries forslag synes jeg også er godt, det kræver også bare at du er konsekvent med det indtil hun har lært hvordan man hilser på fremmede/mennesker generelt - dvs. at hun ikke kommer løs med fremmede i nærheden før du er 100% sikker på at hun overhovedet slet ikke, kan finde på at hoppe op, men ALTID har alle fire poter i jorden smiley

• #14   9. jul 2015 Jamen så må jeg alliere mig med frivillige, for det er faktisk værst hvis vi er i hundeskoven, hun er så glad for det og alle skal hilses på, desværre er det så med hoppen.

hun er faktisk en dobberman blanding og for dælen hun kan hoppe, har ikk set en hund a den størrelse hoppe så højt smiley

vi skal til træning igen ved dch i starten a august da de holder ferie her i juli, men jeg glæder mig til a øve med hende igen, for hun er faktisk meget lærnem.

jeg vil også kun hive hende ned og fjerne hende hvis jeg kan se hun bliver for voldsom, har ikk planer om a belønne det og hun kommer først fri igen når hun slapper helt a.

hun har kun haft snappet ud efter to hunde vi var på besøg hos, den ene ville såå gerne lege men er en rimelig stor hanhund, så det har nok virket voldsomt selvom han fandt ud a det til sidst. og den anden var en lidt dominerende hanhund der ikk aaanede hva han skulle gøre med hende fordi han havde dårlige oplevelser med en anden hund.

hun er faktisk ikk særlig god til a respektere andre hunde, specielt min mormors hund når han giver lyd når hun ikk skal tættere på, men hun bliver nysgerrig istedet og så får hun bare en højere advarsel. han er ikke meget vant til andre hunde, men det fungerer fint når hun ikk er i hovedet på ham og hun har næsten forstået han ikk gider lege. er der noget andet man gør der ?

hun går forresten med sele og halsbånd, men snoren er i selen da hun nærmest trækker mere når den er i halsbåndet og så har hun ikk fanget a det er grunden til hun kommer til a hoste smiley

• #15   9. jul 2015 Hvis hun vil hilse på alle og det er med hoppen og ikke altid forstår en hentydning, så ville jeg blive ved med at have snor på hende. Hvis du slipper hende fri når hun er blevet rolig, så har du ikke nogen chance for at komme adfærden i forkøbet for så er du nødt til at gå ind og pille hende væk først efter hun er gearet op og hopper. Hvis du derimod beholder snoren på HVER gang, og lægger mærke til hendes signaler og hvornår hun lægger an til at ville hoppe op (og så får hende på plads igen, guided med et lille ryk i snoren), så tror jeg det vil gå meget hurtigere.
    Min pointe er, jeg tror LET du kan komme til at ødelægge det for dig selv, og ødelægge fremskridt, hvis du får hende til at være rolig for derefter bare at slippe hende løs igen så hun kan nå at geare op og hoppe smiley

Kommentér på:
hjælp til ivrig unghund

Annonce