hjælp til ivrig unghund {{forumTopicSubject}}
hej.
jeg søger lidt hjælp til hvordan jeg får Stella til a lade være med forskellige ting.
lige nu er mit problem at hun hopper og hun hopper højt!
hun hilser stortset altid andre hunde med slik i mundvigerne, tror hun prøver det samme med mennesker, men hun er ingen lille nips længere.
vi er noglegange i hundeskoven og der kan jeg ikk nå a hive fat i hende hvis hun gør det, for hun er meget hurtigere end mig.
de kender os dog fordi det er de samme der plejer a komme på det tidspunkt, så de ved hun hopper og jeg advarer oss nye mennesker vi møder, men jeg er træt a a hun hopper sådan og jeg føler mig som hende den trælse
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 508
Hunde gør KUN, hvad det kan betale sig for dem, så hvis hun får ABSOLUT ingenting ud af at hoppe, så stopper hun med at gøre det. Og husk nu, dårlig opmærksomhed er for nogen hunde bedre end ingen opmærksomhed
Nøgleordet her er konsekvent: alle skal vende ryggen til hende med det samme hun hopper op, hun får ros, når hun har 4 poter i jorden igen. Dvs hopper hun op, når hun får ros, så vender man ryggen til igen osv
Giver det mening?
I forhold til at hun slikker ande hunde om munden, så tænker jeg hun er hvalp/unghund? Bare lad hende gøre det, hun vokser fra det - det er ganske normal adfærd
jul 2015
Følger: 2 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 53
og hvis hun fortsætter selvom og det virker tungt i starten, så har jeg mulighed for a nå hen og stoppe hende
hun bliver total overgearet hvis hun ser en anden hund
ja hun er kun 7 mdr og har ikk rettet hende en eneste gang når hun har gjort det, bare sagt til hende det var nasty
jan 2008
Tænk på hvor meget mere tilfredsstillende det er for dig selv når du løser et problem på egen hånd, end når der kommer nogen og viser dig det... Så kan du ikke helt huske hvordan man gør næste gang du står overfor problemet...
Vær kortfattet overfor de mennesker I møder, hvor du ved hun vil hoppe op: bare råb: vend ryggen til
Så kan du altid forklare bagefter, folk forstår kommandoer, ikke lange søforklaringer, det vil speede læringsprocessen op for stella
Hvis hun bliver helt overgearet når hun ser andre hunde, tror jeg det ville hjælpe meget, hvis du tager hende med til træning et sted, der har hun mulighed for at lære, at der godt kan være andre hunde i nærheden uden hun behøver st tage sig af dem
Din egen reaktion på den anden hund smitter også af på hende, hvis du fx bliver opstemt og taler opmuntrende og lyst til hende:" neeej, sikke en sød hund der kommer der, glæder du dig til at se på den? Er den sød hva? Hurraaaaa!" Så spejler hun sig i dig, og vil reagere med samme intensitet som dig.. Eller hvis hun altid har været vant til at man hilser på alle hunde man møder, så er det også helt uforståeligt for hende, at hun pludselig ikke skal hilse på en hund, og vil reagere med overiver og frustration
jan 2008
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.511
Men en RIGTIG god ting at træne er dén med at forholde sig i ro omkring andre hunde, at det ikke er alle hun skal hilse på. Og det sikrer du selvfølgelig ved at gå med hende i snor i hundeskoven, hvis ikke du kan få hende til at være rolig ved siden af dig når hun er løs
jul 2015
hun får heller ikk lov til a hilse på alle hunde eller mennesker, hun kan bare godt køre sig selv op og jeg hjælper sikkert ikk på det når jeg strammer snoren mere op.
men må væbne mig med tålmodighed og være hurtig til a råbe
jeg tænkte også bare på a fjerne hende hvis folk ikk bryder sig om hvis hun i starten bliver ved og ved med a hoppe op.
vi glæder os også meget til træningen starter op igen efter juli ved dch
jamen vi er fra vestfyn, nærheden a glamsbjerg
jul 2015
apr 2008
jan 2008
Jeg tror også at den adfærd som du beskriver som underkastelse, kan være en masse dæmpende signaler som hun bruger inden hun bliver skubbet ud over kanten i et møde med en anden hund, og snapper ud efter den. Fysiske udfald er sidste udvej i hundesproget, og tegn på at alle hundens andre signaler er blevet ignoreret og hendes grænser er overtrådt
Og ja, det gør kun hendes reaktioner mere intense, når du holder hende i stram snor. Prøv ar tænk hvordan du selv ville have det hvis du fx var utryg og så du får en kvælende fornemmelse om halsen - ikke særlig betryggende vel?
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.061
Selv om du advarer folk er det jo ikke nok med sådan en stor hund
Hvis hun fx hopper op ad et barn
Kan hun gøre meget skade
Jeg er selv gravid og har bækkenløsning, en hund i den størrelse der hoppede op ville lande mig i kørestol
mar 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 115
Tænk på folk kan komme til skade, eller i værste fald nogen bliver så vrede at de sparker den væk
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.722
Mht at gå med hende løs på steder hvor de risikere at hun møder et menneske som hun hopper op af: Det er no go indtil du er sikker på at hunden ikke gør det mere. Du skal huske på at for hver gang det sker sidder mønstret endnu bedre fast.'
Min hoppebold laver stadig 'bodyslams' på mig og min mand, men hun gør det ikke på andre mennesker mere - med mindre de ligefrem aktivt invitere hende til at gøre det.
jan 2008
Jeg bruger det med alle hoppebold-hunde jeg møder, og det virker som en trylleformular
Du vil kunne skabe et sådant mønster som Mette Marie forklarer, hvis du går hen og lokker hende ned/hiver hende ned af figuranten/personen, for så fratager du hende muligheden for at forstå pointen, og så bliver det som et trick for hende, hvor det at hoppe op resulterer i opmærksomhed fra dig/figuranten + godbidder. Og ja, så står du tilbage ved udgangspunktet, nemlig at hunden stadig elsker at hoppe op af folk.
Mette Maries forslag synes jeg også er godt, det kræver også bare at du er konsekvent med det indtil hun har lært hvordan man hilser på fremmede/mennesker generelt - dvs. at hun ikke kommer løs med fremmede i nærheden før du er 100% sikker på at hun overhovedet slet ikke, kan finde på at hoppe op, men ALTID har alle fire poter i jorden
jul 2015
hun er faktisk en dobberman blanding og for dælen hun kan hoppe, har ikk set en hund a den størrelse hoppe så højt
vi skal til træning igen ved dch i starten a august da de holder ferie her i juli, men jeg glæder mig til a øve med hende igen, for hun er faktisk meget lærnem.
jeg vil også kun hive hende ned og fjerne hende hvis jeg kan se hun bliver for voldsom, har ikk planer om a belønne det og hun kommer først fri igen når hun slapper helt a.
hun har kun haft snappet ud efter to hunde vi var på besøg hos, den ene ville såå gerne lege men er en rimelig stor hanhund, så det har nok virket voldsomt selvom han fandt ud a det til sidst. og den anden var en lidt dominerende hanhund der ikk aaanede hva han skulle gøre med hende fordi han havde dårlige oplevelser med en anden hund.
hun er faktisk ikk særlig god til a respektere andre hunde, specielt min mormors hund når han giver lyd når hun ikk skal tættere på, men hun bliver nysgerrig istedet og så får hun bare en højere advarsel. han er ikke meget vant til andre hunde, men det fungerer fint når hun ikk er i hovedet på ham og hun har næsten forstået han ikk gider lege. er der noget andet man gør der ?
hun går forresten med sele og halsbånd, men snoren er i selen da hun nærmest trækker mere når den er i halsbåndet og så har hun ikk fanget a det er grunden til hun kommer til a hoste
apr 2008
Min pointe er, jeg tror LET du kan komme til at ødelægge det for dig selv, og ødelægge fremskridt, hvis du får hende til at være rolig for derefter bare at slippe hende løs igen så hun kan nå at geare op og hoppe
hjælp til ivrig unghund