{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
986 visninger | Oprettet:

Seperationsangst {{forumTopicSubject}}

Godaften HG!
Jeg har brug for nogen råd, nogen tips og nogen øvelser fra jer. Jeg er en meget ulykkelig hundejer lige for tiden.

For snart 4 måneder siden blev jeg beriget med den dejligste vaps.
Han er vidunderlig - og skisme god til at hjælpe min kæreste med skitzotypi igennem hans hårde tider og så er han jo mors guldklump. smiley

Desværre er ikke alt en dans på roser herhjemme. Han er kommet en smule forsent i gang med sin alenetræning (dvs cirka: start oktober) hvor jeg har trænet med ham. Han har altid været en smule panikken når jeg går - jeg troede at det skyldtes at han stadig ikke havde lært det med at være alenehjemme endnu, men det viser jeg sig nu stadig at han endnu ikke kan håndtere at jeg går. Han bliver panikken, gør højlydt og piver. Der er knas med menneskerne omkring mig (bosat i ungdomsbolig) og de klager over at han larmer. Jeg har prøvet at finde ud af hvad der skyldtes hans panik, og dyrlægen mener helt klart seperationsangst. Hvad skal jeg gøre?

Kæresten og jeg starter på udd. til januar og vil derfra gerne kunne komme på skole uden at vi tilsidst står uden tag over hovedet fordi de har klaget, og derudover synes jeg heller ikke det er i orden at efterlade min hund med frygt.
HVAD GØR JEG? Jeg kan SLET IKKE overskue tanken om måske at skulle sælge ham, for det er jo ikke kun mit hjerte der bristes men også min kæreste som har et stærkt bånd til vores hund, i det at han hjælper med hans sygdom.

Undskyld det lange indslag, jeg er bare så splittet smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Seperationsangst
  • #1   30. nov 2015 Hvordan har i indlært at være alene hjemme? Det kunne umiddelbart godt tyde på, at i ikke er gået frem i hans tempo. En god idé kunne fx. også være at træne med babygitter og vænne hvalpen til adskillelse. Men ja - hvordan har i trænet alene-hjemme og hvad har i gjort når han piver?

  • #2   30. nov 2015 Forresten, hvis han piver og er ulykkelig når han er alene hjemme må du endelig ikke tro at du bare skal fortsætte sådan indtil han lærer det! smiley Han lærer det ved at du går tilbage til det skridt hvor han IKKE er utryg eller piver (om det så er et par minutter)

  • #3   30. nov 2015 I starten øvede vi ham på at vi gik i 2 minutter fra ham, så 5 minutter og fortsatte så de 5 minutter. Han har lige fra dag 1 af hvor vi gik blevet ekstrem ulykkelig når vi ikke vi til at kunne se mere. Hvis han kan se os, siger han ingen ting.
    Når han piver, ignorerer vi ham.


  • #4   30. nov 2015 Vi bor derudover i en 1 værelses lejlighed, så et babygitter er desværre ikke en mulighed.

  • #5   30. nov 2015 2 minutter kan sørme være ALT for lang tid for flere hvalpe til start! Ved jeres hvalp skal det nok bare være lige ud af syne i 5 sekunder og så tilbage igen smiley

    Hvis han bliver ekstremt ulykkelig så trapper man ned til der hvor han IKKE er ulykkelig, og så kan det godt være at det kun er et par sekunder til at starte med. Især nu hvor hvalpen har udviklet separationsangst kan i have noget af en opgave foran jer.
    Men jeg vil skyde på at det er der, det er gået galt - i er simpelthen gået for hurtigt frem. Man øver altid på et niveau hvor hvalpen simpelthen ikke når at blive ulykkelig, så man kun forstærker de gode oplevelser. Forfra med alene-hjemme træning smiley

    I er blevet ved med at forstærke angsten ved ikke at gå et par skridt tilbage men lade ham være ulykkelig fra dag 1 (!), så det er det, i skal gøre nu - giv ham kun gode oplevelser smiley


  • #6   30. nov 2015 Tak tak tak for tippet! smiley

  • #7   30. nov 2015 Og husk at det godt kan virke latterligt kun liige at nå at lukke døren før man åbner den igen, men pointen er netop at det skal foregå i hundens tempo så man hele tiden arbejder på et niveau hvor hunden føler sig tryg (og det kan være den kun føler sig tryg i få sekunder) = får den kun gode oplevelser går det markant hurtigere smiley

  • #8   30. nov 2015 Jeg hæfter mig ved ord som "guldklump, panik og sygdom".

    Separationsangst er ikke en sygdom. Det er helt naturligt for flokdyr, at de ikke kan lide at blive forladt. Dette skal man lære dem fra dag 1, og det har du grebet en anelse forkert an, hvilket nu giver dig problemer.
    Det hjælper intet at sælge hunden. Så står en anden jo bare med problemet!
    Det hedder træning - helt fra bunden. Og det bliver rigtigt svært nu hvor hunden har fået et problem.

    En hvalp skal ikke forlades i minutter. Den skal forlades i sekunder de første mange gange. Åbne, lukke. Åbne, lukke. Mange gange dagligt.
    Det skal være normalt at ejer går og kommer. Ret ryggen, ikke pylre.
    Og det hænger sammen med "guldklump-problemet".
    Mange ejere af småhunde (nu ved jeg ikke hvilken race du har valgt, men gætter på en lille hund pga boligforholdene) pylrer om hundene. De bliver båret, trøstet og snakket med som var de babyer. Det fremmer ikke ligefrem selvstændigheden.
    Mange nye hundejere laver fejl, men lige præcis problemer med alenetid er bare utroligt svært at rette op igen. Har opdrætter slet ikke vejledt dig før købet?
    jeg håber I smøger ærmerne op og tager tyren ved hornene, så hunden ikke skal leve med angst. Husk at dens instinkter skriger at den dør, når du forlader den (sådan er det jo i naturen), så mens træningen står på, må den absolut kun være alene i den tid den kan rumme.

    Stimulér grundigt mentalt hver morgen, vent 20 minutter, forlad en rolig hvalp med fx et fyldt frossent marvben.
    Hvis angsten har en udløser, skal du først køre en desensibiliseringsprocess, så triggeren fjernes. For mange hunde er det sko, nøgler og dør.
    Good luck og god træningslyst.


  • #11   1. dec 2015 Hej Malene, jeg tror du misforstår mig 100% - jeg er godt klar over at seperationsangst ikke er en sygdom. Når jeg omtaler sygdom i mit indlæg er det i forbindelse med min forlovede som har skitzotypi.
    Jeg ved derudover også godt at det ikke ville hjælpe en dyt at sælge ham - desværre står jeg og min forlovede med uddannelse pr. 1 januar og utilfredse naboer. Herude hvor vi bor ryger man ud ved nr. 3 klage, og den er jeg sikker på at vi får hvis Anton ikke lærer at være alene hjemme. Jeg ved at det er 100% vores egen skyld, og at vi bare kunne have øvet ham tidligere - det er ris til egen røv, og jeg bider så nu i det sure æble, og er gået i gang med træning hvor vi forlader ham i 2 sekunder og vender tilbage og roser, og sådan står den på repeat.
    Derudover behandler jeg IKKE min hund som var det et barn - jeg bærer ham kun når det er højst nødvendigt og pylre ikke om ham. JA jeg kalder ham guldklump, fordi jeg elsker ham - ikke fordi jeg opfatter ham som værende et individ. For at vende hen til spørgsmålet omkring opdrætter. Nej hun har ikke vejledt os.


  • #12   1. dec 2015 Hej Birgitta.

    Anton piver/gør både når jeg går, samt når min forlovede går, også selvom én af os bliver hjemme med ham.
    Vi går ikke til noget træning - dog træner vi selv herhjemme, på tricks, indkald osv hvor han selvfølgelig bliver rost.


Kommentér på:
Seperationsangst

Annonce