{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
895 visninger | Oprettet:

Lineføring/ Fri ved fod {{forumTopicSubject}}

Hej

Som over skriften lidt siger handler dette om lineføring og fri ved fod. Jeg har fået en hunde der syntes det er mega kedeligt, så vi har et problem med at han ikke rigtig gider at gå pænt når vi er til rally konkurrencer, dette glæder meget i begynder hvor vi så får minuspoint for stram snor tit da han bare går og snuser.
Han laver øvelserne når han skal men han gider ikke at følges med mig mellem skiltene/øvelserne.

Det er også et problem når vi er til træning der syntes han heller ikke der er sjovt at gå lineføring eller fri ved fod.

Vi var begge blevet trætte lineføring og fri ved fod da vi trænede lydighedsprogram inden for DCH.

Så mit spørgsmål er hvordan man kan få ham til at syntes det er sjovt igen?

Håber der er nogle der kan komme med nogle ideer til hvordan vi kan få det sjovt med denne øvelse igen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lineføring/ Fri ved fod
  • #3   2. jul 2016 Enig med Jeanette. Derudover, masser af kontaktøvelser.

    Paya gik også meget i snus i en periode, og der fokuserede jeg KUN på kontakt og lineføring. Jeg bruger klikker, så det tog ingen tid. smiley


  • #4   2. jul 2016 Legetøj kan jeg ikke bruge på ham da han ikke gider hver gang, så er der ingen mening i at jeg bruger det.

    Konktakt øvelser kunne måske være en løsning, hvordan ville i så lave den i bevægelse?


  • #6   2. jul 2016 Belønne hver gang han kigger på føren under bevægelse, og kigger han væk så snart man tager et skridt - så er han ikke klar til, at gå lineføring. Hav altid god kontakt før I laver noget som helst, også lineføring. Han skal synes det er FEDT at kigge på dig.

    Jeg plejer at gå og snakke med mine hunde, og så belønne imens, så når vi er til stævner snakker jeg lige så meget med dem og belønner helt vildt efter banen er færdig. smiley


  • #7   2. jul 2016 Vær opmærksom på hvornår du giver godbidder - det skal ikke være forudsigeligt og aldrig det samme man giver godbidder for.

    Evt lav forskellige momenter ud af det.
    Sæt dig for at give godbidder efter 4 skridt, efter 2 skridt og efter 5 skridt fx.
    Formålet er at han til sidst kan forvente en godbid når Somhelst og ikke når at køre træt i det.

    Start med meget små sekvenser, fx 1 skridt, 3 skridt, 2 skridt osv.
    Evt lav nogle EKSTRA gode godbidder, kogt/Stegt lever eller lign og så koncentrer dig om hvordan i kan finde glæden ved det igen, frem for at set skal være perfekt.


  • #8   2. jul 2016 Jeg ved at det aldrig er efter et vis antal skridt da jeg ikke tæller men giver når jeg syntes at han har kontakt enten med det sammen han tager kontakten eller når han har holdt den lidt smiley

  • #9   2. jul 2016 Man har som oftest en tendens til at belønne når øvelsen er færdig, fx når man er færdig med fri ved fod og går i plads - hvilket får hunden til at synes det er DØDSYGT at gå fri ved fod, for den ved at der går lang tid inden belønning.
    Pointen ved at give godbidder sporadisk, er at hunden tænker at det kunne være der kommer en godbid lige om lidt.

    Ligeså snart hunden snuser/mister kontakten, ved du at du er gået for langt frem smiley

    Prøv at start med at gå 1 skridt og beløn, dernæst fx 3 skridt og beløn, så måske 5 og beløn, så 3 og beløn - og gør det forskelligt hver gang, men sæt dig i hovedet hvilke sæt skridt du vil belønne for.
    Mister han kontakten så sæt skridtene ned, jo bedre han bliver jo mere kan du gradvist øge sekvenserne, 3-6-2-9 osv osv
    Tro mig, jeg har selv været der smiley

    Fordelen er så at det er rally, så du har sådan ser muligheden for at snakke med ham undervejds, opmuntre ham lidt - måske det også kan være med at holde han ved ilden


  • #10   2. jul 2016 vil staret helt forfra, med plads. og kontakt, det kræver et spejl. jeg har trænet linie føring i 3 mdr nu og vi er kan kun tage tre skridt, men jeg har ene undervisning på det, for jeg er skovl til det og min hund synes det så kedeligt. men har fået en okay kontakt til ham. og det skal tilbage til kontakten. og der kommer klikker og en lækker lækker belønning til.

  • #12   2. jul 2016 Jeg ville starte helt forfra smiley Hjem i stuen foran et spejl.

    Synes det er meget svært at forklare på tekst. Men jeg starter altid i et meget neutralt miljø, altså ingen forstyrrelser. Starter med positionen i stilstand, når hunden har en forståelse for hvor og hvad den skal der, begynder jeg at læne mig lidt mod højre (hunden er på venstre). Hunden skal følge mit ben, det gør vi i til hunden har forstået dette. Så begynder jeg at gå museskridt mod højre. Når det så sidder i skabet begynder jeg at gå rundt, så bakke og til sidst frem smiley Jeg træner de fleste dag i en lille firkant, 1-2-3 eller4 skridt frem, til siden, rundt og tilbage. Et par dage i ugen køre vi op i et højere tal med masser af belønninger.

    Håber det giver mening smiley

    https://youtu.be/hedtIoK78Qc

    Min hund elsker fri ved fod og efter som hun er Heelwork to music hund så træner vi faktisk næsten ikke andet smiley Jeg har vedhæftet en video der viser vores træning


  • #13   2. jul 2016 Tror det giver mening smiley

  • #14   2. jul 2016 Jeg har faktisk også haft succes med birgittas metode - det er et eller andet sted samme princip, der sker noget sjovt (ros, belønning, leg Etc) og hunden aner ikke hvornår det kommer. Det kan komme lige pludseligt og når den hele tiden tror at nu kommer der måske noget sjovt, så holder den kontakten smiley

  • #15   3. jul 2016 Kan sige at jeg i dag lige havde prøvet den med at rose helt vildt på et eller andet tidspunkt og så gå videre bageefter og det er nok den jeg vil prøve lidt videre med, da jeg syntes at han gik bedre for hver gang jeg roste han. Det er svært at sige når jeg kun har prøvet det i dag og det er løsningen på problemet med noget jeg nok vil arbejde videre med lige nu smiley

Kommentér på:
Lineføring/ Fri ved fod

Annonce