{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.033 visninger | Oprettet:

Kan man træne stress-gø væk? {{forumTopicSubject}}

I tidernes morgen gik jeg rally med Bella (schæfer). Vi kom gennem begynderklassen, og har 1 eller 2 pinde i øvet også, men så kastede vi os over lydighed i stedet.

Dengang hoppede hun meget op og snappede mig i ærmer/handsker, helt klart et stresstegn, men da vi jo stoppede med rally, gjorde jeg aldrig noget ved det.

I lydighed er hun meget ivrig, og sætter gerne stresshals på når vi gør klar til øvelser, men så holder hun kaje når vi går igang. I fvf kan der godt komme lidt hals i langsom gang, men typisk kun 1-3 glam.

Nu er jeg ved at overveje hendes fremtid, da hun dels er ved at være en ældre dame, men også fordi hun har gigt i det ene knæ. Så i dag havde jeg hende med til rally, og gik en bane med hende.

Hun går rigtig flot, og har jo sin grundlydighed helt på plads. Men første gang vi rammer en øvelse hun er usikker på, sætter hun hals på, og så gør hun temmelig meget resten af banen.

Jeg tænker egentlig at hun "bare" trænger til at være sikker i øvelserne, og at der i starten også skal være længere mellem skiltene. Hun stresser tydeligt over at hun hele tiden får en ny kommando, og hele tiden skal gøre noget andet.

Men kan det overhovedet lade sig gøre at fjerne sådan en utidig hals fra en schæfer? smiley Hun ER jo meget vokal, og det er ikke negativ stress, men arbejdsiver - og den vil jeg sådan set helst ikke pille af hende smiley

Her et billede af hende på vej til en figurant (som så også var fotograf):


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan man træne stress-gø væk?
  • #1   27. sep 2017 Sorry men ..

  • #2   27. sep 2017 Min første tanke er at det måske kræver tilvænning?

    Har du prøvet hvor der er mere afstand mellem skiltene? Eller måske kombinere det med afstand + få skilte til at starte med, og så stille bygge flere skilte på hen af vejen, hvis det giver mening smiley

    Aner ikke intet om det, det var bare min umiddelbare tanke smiley


  • #4   27. sep 2017 Lens, du har tydeligvis aldrig arbejdet med en schæfer smiley

    Der er forskel på hunde, og hos hende er det iver, ikke negativ stress. Omend at hun sætter igang når hun bliver usikker.

    Nu går jeg ikke rally med hende fast, men hun får af og til lov at komme ud og gå en bane når jeg er færdig med Dorit. Så om det bare kræver tilvænning, ved jeg ikke - men det er det jeg håber!

    Spørgsmålet er bare om det overhovedet kan lade sig gøre på en knap 7 år gammel hund smiley


  • #6   27. sep 2017 Hey TS, du skal spørge hvad jeg mener..

  • #7   27. sep 2017 Jeg ville ikke gå en bane, sæt et skilt op og lav den øvelse, næste gang to skilte, gå langsom frem og byg flere skilte på stille og roligt, stop straks hvis hun går i gø mute, jeg ville bare vende rundt og gå til bilen øjeblikkelig;) næste gang sætter du lidt færere skilte op smiley hun kan sagtens lære det

  • #8   27. sep 2017 Jeg ved at rigtig mange LP udøvere døjer med samme problem, da lyd er totalt forbudt i LP og mange har border collie som har en masse lyd på og let til at stresse op når der arbejdes. Så jeg tænker det fedeste for dig ville være hvis du kunne få en enetime hos en som selv har arbejdet med problemet på egen hund. For selvfølgelig kan det trænes væk smiley

    Hvor i landet er du fra ?


  • #9   27. sep 2017 Alt er muligt for jer to smiley
    Jeg synes du skal arbejde med at lægge omvendt lokning (Hvor hunden skal kigge på det du lokker med og "fryse) ind på banerne. Jeg synes det er eminent til at regulere en hund ned i stressniveau.


  • #10   27. sep 2017 Ærligt svar med en lidt ældre hund, jeg tror det vil blive mere end svært at ændre ret meget.

    Den er jo bare schæfer i dens lille verden


  • #12   28. sep 2017 Okay okay, Zenta, hvad mener du?

    Jeg gik ud fra at du mente at det er håbløst at få en schæfer til at holde mund smiley

    Tak Siri smiley Omvendt lokning er en god ide! Det skal jeg da prøve med hende. Selvom det helt sikkert vil få hende næsten i kramper af at gø i starten smiley Det må nok trænes uden for timerne, så de andre ikke får skader på trommehinderne.

    Labsen, jeg bor på Djursland og træner i Århus. Der er heldigvis masser af muligheder. Min rallytræner er tredobbelt danmarksmester, og gik med en kelpie. Hvis du træner rally, ved du med garanti hvem hun er smiley


  • #14   28. sep 2017 Jeg kender godt Viv. Det kan være jeg tager fat i hende, hvis jeg ikke kan løse det selv.

    Nu ser jeg om jeg kan arbejde lidt med det selv det næste halve års tid. Hvis vi skal gå rally igen, bliver det først når hun er officielt pensioneret fra lydighed, og det ved jeg nok først i foråret.


  • #15   28. sep 2017 Forventningslarm... joo, det kender vi godt.
    To løsningsmuligheder som jeg ser det: ned med drift, ned med motivation, ned med forventning. Selvklart ikke en særlig brugbar løsning.

    Den anden: træne så hunden aldrig ved, hvad den skal, pille al systematik ud af træningen - set fra hundens synspunkt. Bodils råd er lidt i tråd med det, i mine øjne er det bare meget mere omfattende.

    Skal jeg være ærlig, så tror jeg ikke jeg ville give mig i kast med det, når det er så gammel en hund og vanerne er indgroet hos både hund og fører. Og så racen....





  • #16   28. sep 2017 CH, min eks sagde altid at jeg ikke måtte få en politi-schæfer ( smiley ), for de larmer så meget. Han har aldrig oplevet Bellas hujen i bilen eller på træningsbanen, så han troede at hun var sådan en der ikke larmer meget smiley

  • #17   28. sep 2017 Hahaha smiley

  • #19   28. sep 2017 Ville bare skrive at Bella er en smuk hundepige smiley

  • #20   28. sep 2017 Tak, Zenta, synes også hun er ufattelig smuk smiley

    Lens, aner ikke hvordan larmen er kommet ind i dem, men man er ihvertfald aldrig i tvivl om hvis de glæder sig smiley

    Vi har en beagle på den anden side af vejen, og den står nogle gange om snakker beaglsk. Så snakker Bella tilbage, med sådan en underlig mumle-gø-hyl, og så står de åbenbart og fortæller hinanden røverhistorier, de to smiley

    Corgien er jo også meget vokal, men på en helt anden måde. Så stilhed er ikke rigtig noget vi bruger så meget herhjemme...


  • #23   28. sep 2017 Bomstærk: Så er du jo ikke så langt fra feks Siri. Mener også Nina Kryger der deroppe af smiley

    Jeg træner ikke Rally men LP og er så heldig, at min hund er stille som graven når hun er på banen. Jeg har derfor ingen gode råd, vil bare ønske dig god fornøjelse med træningen smiley


  • #24   28. sep 2017 Deres gøen er fra starten fremelsket, det er en del af deres brugsegenskaber.

    Lyde generelt tænker jeg er et biprodukt, men har en glimrende kommunikativ funktion som er en gave til os, der har racen.


  • #25   28. sep 2017 Hvis mine hunde stresser og gør, så stopper jeg og kan de ikke falde ned ret hurtigt, så ryger de i bilen. Bum færdig for jeg gider det ikke. Der går ikke mange gange før de regner den ud. Nu spiser de græs som overspringshandling, men det er immervæk lidt lettere at få dem tilbage på rette spor end hvis de først er kørt op i en spids.

    Sæt niveau og forventninger ned og så giv "konsekvens" hvis de stresser op (altså væk fra det sjove). Der er nok en grund til at jeg ikke gider agility på mere end hyggeplan for jeg orker ikke det stressniveau


  • #26   28. sep 2017 Det kræver at hunden er bevidst om sin adfærd.
    Jeg har set mange prøve at løse det problem sådan (min mand inklusive), men jeg har aldrig set det lykkes med en brugslinjeschæfer.
    De aner ikke de laver lyd så den negative straf (eller positive for dem, der vælger det), giver frustration, mere stress, mindre sikkerhed, mindre tillid og dårligere udført øvelse.


  • #27   28. sep 2017 I princippet er der ikke noget der er umuligt smiley
    Men derfor kan det godt føles sådan ind i mellem og lyd i træning/konkurrence er noget djævelskab, som er besværligt at arbejde med.

    Du har allerede fået en masse gode råd, så det eneste jeg vil komme med er at, hvis det ikke virker at pakke dyret væk ved dem mindste lyd, omvendt lokke og de andre gode ting der er kommet, så skift strategi hurtigt.
    Der er nogle hunde der bliver endnu mere frustrerede hvis de fx hele tiden bliver pakket væk og der kan det være en fordel i stedet at gå så lagt tilbage i træning at der ingen lyd er og træne fremad derfra med MAX belønning ofte (bold, ruskeleg eller hvad nu hun vil have). Vær knivskarp på kriterierne og hvis der kommer lyd, så tilbage igen til der hvor lyden ikke er. Giver det nogen mening?

    Ellers er jeg meget enig med CH, hvis hun ikke er bevist om lyden er den svær at arbejde med.


Kommentér på:
Kan man træne stress-gø væk?

Annonce