{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.803 visninger | Oprettet:

Stå-øvelser {{forumTopicSubject}}

"Stå" er en af de øvelser det bare aldrig er lykkedes at lære Tucker, jeg kan slet ikke knække koden til det.

Hvordan griber man det an? Hvilke metoder?

Eneste måde jeg kan få ham til det på, er ved at holde en hånd med godbidder foran ham, som han er nødt til at stå op for at kunne nå. Og uanset hvor mange gentagelser jeg har prøvet (med klikkertræning) så er det bare ikke lykkedes at få ham til at koble ord + handling sammen og så snart han ser sit snit, så sætter han sig.

Kunne virkelig godt bruge nogle gode råd smiley


Kommentarer på:  Stå-øvelser
  • #2   11. jan 2018 Jeg indlærer stå med håndtegn, stå hos os er en strakt opretstående hånd foran hunden. Under indlæring skjuler jeg en godbid i håndfladen, hvor tommelfingeren holder godbidden indeni håndfladen, når hunden så står, så klikker jeg, og så kan den nemt tage godbidden i håndfladen.
    Ved ikke om dette lyder som volapyk smiley


  • #3   11. jan 2018 Start med at han kun står et sekund, klik og smid godbidden på gulvet et par skridt fra ham.
    Når han er i bevægelse, så kan han jo ikke sætte sig ned.
    Efterhånden, som det virker, så trækker du tiden mellem belønningerne.

    Hvis du gør det under gang, så er det samme princip. Stå, beløn meget hurtig og begynd at gå inden han når at sætte sig.


  • #4   11. jan 2018 Kennelmor - Problemet for mig ved sådan en metode er, at så snart jeg når at klikke så sætter han sig. Det er lidt som om at han kun kan sit eller stå på bagben, så selvom jeg er hurtig med klik og belønning, så får han det ikke koblet sammen med de få sekunder han står. .

    Linda L - Jeg tror at jeg vil prøve den metode. Det giver måske også mere mening end at lokke ham frem som jeg har gjort.


  • #8   11. jan 2018 Caroline - Jeg kan ikke få ham til at stå og så trække klikket - så vil han sætte sig.
    Det er en møg-øvelse simpelthen smiley Men vi blev jo præsenteret for den til rally i går, så han er jo virkelig nødt til at lære det nu.
    De gange han har sat sig med klikket, der har jeg også lokket ham op at stå for at tage belønningen, men han skal netop gerne helt fra at sætte sig.


  • #11   11. jan 2018 Kan du ikke "fange" ham i de almindelige situationer hvor han selv bare står tilfældigt, altså have klikkeren på dig hele tiden og så være ninja hurtig med en godbid?

    Håber du forstår hvad jeg mener smiley


  • #13   11. jan 2018 Tak Lens, du fik forklaret det meget bedre end mig smiley

  • #14   11. jan 2018 Men hvornår vil i koble kommando på?
    Jeg har gjort en del i at fange ham når han gør det af sig selv - men derfra og så til at kunne det når jeg beder om det, det synes bare ikke vil lykkedes.

    Jeg føler lidt at det er et tilfælde når han gør det rigtige og at han faktisk aldrig fanger at det er en øvelse vi har gang i. Vi har trænet det meget, hvor han også godt i et træningspas kan være rigtig god, men næste gang vi træner det, så starter vi igen fra nul.


  • #15   11. jan 2018 smiley
    Følger lige med.
    Jeg har fået SKy til at stå på kommando udenfor ringen, men indeni...nix. Og min søn er bedre end jeg er.. smiley


  • #18   11. jan 2018 Kobler først kommando på når vovse selv tilbyder øvelsen smiley

  • #21   11. jan 2018 Er der ikke en der gider komme og lære mit kræ det? smiley
    Synes egentlig meget af det der bliver skrevet er forsøgt, men stadig føler jeg at det er en håbløs øvelse for os smiley


  • #26   11. jan 2018 Caroline J - Hvis bare der ikke lige var så langt smiley

    Der må evt. lige komme nogle udstillere forbi tråden her så, for jeg kender ikke lige nogle selv smiley


  • #28   11. jan 2018 Erika, Hvis vi ses til nogle konkurrencer eller begivenheder i år, så tager jeg gerne tjansen smiley Så får i et lynkursus Haha smiley

  • #29   11. jan 2018 Jeg tror mange udstillere indlærer stå som noget af det aller første - før sit og dæk smiley

    Sådan gør vores opdrætter der udstiller, og vi gjorde det også selv, fordi vores skal udstilles.

    I ringen er det vigtigt, at hunden er HELT sikker i at stå, og ikke tilbyder anden adfærd. Mange hunde tilbyder ofte sit, hvis man har dem foran sig i lang tid - og det ønsker man ikke i ringen smiley

    Så den nemmeste måde at lære det på, er at lære hunden fra start, at den KUN får godbid når den står, så det kan ikke betale sig at prøve andet. Sit og dæk skal nok komme hen ad vejen alligevel smiley

    De fleste udstillingshunde jeg kender, kommer hen og står foran én, når man har noget lækkert de gerne vil have. De fleste andre hunde kommer hen og sitter foran en (eller hopper op smiley )

    Men det hjælper jo ikke så meget i denne sammenhæng smiley


  • #30   12. jan 2018 Crazy - Det er dælme i orden smiley

    Altså jeg har også besluttet, at når jeg engang får hvalp igen, så bliver det en af de øvelser vi nørder fra starten. Det er utroligt den kan være så svær at lære senere hen.


  • #31   12. jan 2018 Som CTS skriver, tror jeg også at mange af os der udstiller indlærer stå som det allerførste.

    De hvalpe som er født her, kommer op at stå på bord næsten dagligt, fra de er 3-4 uger. Bare et halvt minut, hvor de lokkes til at stå ved hjælp af godbid. Typisk bruger jeg makrel på tube som de får lov til at slikke løs af, samtidig med de får massiv ros, ingen line, ingen tvang, kun lokning.

    Whipperne vises både på gulv og bord. For mig er det væsentligt at de er trygge ved at stå på bordet, når de udstilles, uden træning kan det let blive et overgreb for hunden, at blive placeret på et bord og blive undersøgt af en fremmed person.

    Når hvalpen er ca. otte uger fortsætter jeg træning af stå på gulvet. I første omgang har jeg bare godbidder i lommen, som jeg stikker hvalpen hver gang den mere eller mindre tilfældigt kommer hen og står foran eller ved siden af mig.

    Der plejer ikke at gå mange dage før hvalpen bevidst kommer og stiller sig foran mig og så er skridtet ikke langt før der sættes kommando på.

    Herefter arbejdes der så med at øge tiden før godbidden falder, øge afstand til hunden, flytte ben, bevæge sig rundt om hunden osv.

    Jeg øver ikke sit og dæk, før hvalpen kan stå 10-15 sekunder og jeg kan bevæge mig et eller to skridt væk.


  • #32   12. jan 2018 Da jeg skulle lærer Enzo at stå til udstilling, fik jeg det råd at holde ham i linen, stå bag ved ham og så kaste en bold hen over ham. Han fik så lov til at tage bolden, når han stod rigtigt. Jeg havde ingen kommando på. Dette gjorde jeg i ca 1 uges tid. Så smed jeg kommandoen “stå” på efter ca en uge igen havde han lært at stå.
    Stå øvelsen har også altid voldt mig mange problemer, med min gamle hund. Men det virkede altså super godt. smiley


  • #33   12. jan 2018 Sam har lært at stå via håndtarget.
    Han lærte først at dutte på hånden, der efter at med afstand på.
    Når han sad eller dækkede, bad jeg ham om at dutte på hånden og fjernede hånden i det han så stod, tilsidst satte jeg stå på kommandoen, det lærte Sam ret hurtigt. Jeg startede med at lære ham det foran mig og overførte det ved siden af mig i plads position, det er nemlig en af de rally skilte vi skal kunne i begynder klassen smiley


  • #34   12. jan 2018 Ups han når ikke at dutte på hånden i det jeg fjerner den med det samme han tilbyder at stå smiley

  • #35   12. jan 2018 Hvis han sitter efter klik, så kast godbidden eller brug legetøj som belønning. Når han ved at godbidden bliver kastet, vil han ikke sætte sig, men være klar til at løbe:)

  • #36   12. jan 2018 Iroh lærte "stå" ved hjælp af baljen/elefantøvelsen. Han er så glad for at stå på den der balje, så det er nærmest default for ham at gøre smiley Da han var stabil i at stå med forpoterne på baljen begyndte jeg at lære ham at sætte sig, stadig med forpoterne på baljen, og da det var på plads kunne jeg sige "stå" og så rejste han sig igen, uden at flytte forpoterne fra baljen smiley
    Jeg synes det virkede godt, for det svære for både mig og Iroh var at finde ud af at han skulle lette måsen, men det faldt ham jo så naturligt på baljen. Efterfølgende var vi kunne overføre det til øvelser uden baljen. Og af en eller anden grund, så er det lettere for ham at gå fra dæk til stå, og det bliver endda et rigtig flot stillingsskifte, hvor poterne bliver hvor de er smiley
    Nu arbejder vi med at få elimineret de skridt han ind i mellem når at få taget, og at der kan gå længere tid mellem belønningerne smiley


  • #39   12. jan 2018 Jeg har indlært ved at holde en guf i hånden (som der naturligvis er kørt drift på inden jeg overhovedet begyndte at bruge dem som belønning) - og så få hunden til at hoppe op efter den, altså bare med forbenene, ikke hoppe helt op i luften.

    Når hunden er i luften, altså står på bagbenene og har forbenene oppe, har jeg taget hånden hen til munden af den, sagt "stå" på præcis samme tid som forbenene rammer jorden igen.
    Så når den ihvertfald ikke at sætte sig ned - og man får den fedeste ståøvelse ud af det, imo.

    https://www.youtube.com/watch?v=MfXVIUwispg


  • #40   12. jan 2018 Paya lærte det ved hjælp af platform. Jeg fandt en platform og belønnede KUN for at stå. Det tog lidt tid, da hun ville alt andet end at stå, men jeg gik hen mod platformen med hende, og forsøgte at ramme "klik" hver gang hun stod, og gav hende godbidden imens hun stod. smiley

    Kommando kom først på, da hun var helt sikker i at stå stille.


  • #43   12. jan 2018 #42

    Sludder .. hun har bare ikke været ret god til indlæring.


  • #46   12. jan 2018 Men så er det jo fint, at videreformidle en besked, som man ikke selv har helt styr på om er rigtig ???

  • #48   12. jan 2018 Det er jo det samme som alle de - og de findes især i PH - der mener, at en hund skal lære at bide først INDEN den lærer at slippe, for ellers så kommer den ikke til at bide ret godt.

    Jo da .. sorry for ot, TS ...


  • #51   12. jan 2018 #49
    Næ, det er vel ikke "skadeligt" at træne en hund forkert .. det kan du godt have en pointe i.
    Men hvorfor opfordre andre til at gøre det ? Det forstår jeg ikke helt ...


  • #53   12. jan 2018 Isabelle - du ved med garanti mange ting om et eller andet ... træning er du blank i, og jeg gider ikke engang forsøge at forklare dig hvordan tingene hænger sammen og ødelægge en tråd.

    Hvis du har interesse i at få at vide, hvorfor det du siger er forkert - så opsøg den lokale hundeskole - jeg bliver ikke den der kommer til at forklare dig det.


  • #54   12. jan 2018 #4#
    Tror du så ikke, det er fordi du har indøvet forkert med klikkeren, så han forbinder klikket med at han skal sætte sig?
    Du kan jo prøve at bruge håndtegn uden at klikke, og så give masser af godbidder mens han står imens du roser og så bygge øvelsen op på ny.
    Hvis det er svært så meld dig til noget træning, hvor der er en instruktør der kan hjælpe dig, det er meget svært at forklare detaljerne her på skrift, når man heller ikke ser, hvad hunden gør.


  • #56   12. jan 2018 Hmm, altså jeg vil sige: Det er da helt klart nemmere at indlære sit, hvis hunden ikke kan stå, og omvendt er det også helt klart nemmere at indlære stå, hvis hunden ikke kan sit smiley

    Sådan helt generelt vil hunden jo prøve det, den allerede HAR lært, så det nemmeste er jo, hvis den ikke har lært noget.. Men sådan et setup har vi bare kun én gang, så man SKAL jo ligesom vælge en af tingene at starte på smiley


  • Jeanette O
    Jeanette O Online Tilmeldt:
    jun 2014

    Følgere: 11 Emner: 13 Svar: 2.172
    #57   12. jan 2018 Måske du skal holde en pause med den øvelse

    Min hund havde problemer med bakøvelsen

    Jeg trænede og trænede , intet hjælp

    Holdte en pause på 2 måneder ,hvor jeg ikke så meget som prøvede på at få ham til at bakke

    Derefter var det som om han fattede det , i starten kun ganske få skridt , men ret hurtig blev han ferm til det


  • #58   12. jan 2018 "Øvelsen bør se noget anderledes ud end en udstillingshund, der stiller op, synes jeg"

    Måske det kommer an på, hvordan hunden skal stilles op til udstilling? Det eneste jeg har rettet på i opstillingen, er placeringen af benene - de skal være parallelt. Men ellers vil jeg ikke have en unaturlig opstilling - så her bruges den samme stå i ringen som i lydighed.

    Men ok, nu var det der udstilling også kun for at få adgang til brugsprøverne, så det er ikke noget jeg har gidet gøre ret meget ved. smiley


  • #59   12. jan 2018 Hmm, altså jeg vil sige: Det er da helt klart nemmere at indlære sit, hvis hunden ikke kan stå, og omvendt er det også helt klart nemmere at indlære stå, hvis hunden ikke kan sit

    For dig - det er på ingen måde sådan for mig.
    Indlærer man øvelserne tydeligt har hunden ingen problemer.


  • #60   12. jan 2018 Kors i skuret *GG*

    Og her er vi bare totalt old school, stå læres i samme moment som sit og dæk. Ført med guffer, tiden trækkes med fodring i positionen.
    VIRKELIG mange gentagelser.

    Er du sindssvag, de er mange veje til Rom og nogle ser mig noget komplicerede ud smiley

    Jeg har aldrig oplevet at det er sværere at indlære hverken sit, dæk eller stå, hvis en af dem var indlært hurtigere end de øvrige...
    Hvis der har været problemer med det har det været på grund af forskellige antal gentagelser eller forkert teknik.



  • Jeanette O
    Jeanette O Online Tilmeldt:
    jun 2014

    Følgere: 11 Emner: 13 Svar: 2.172
    #61   12. jan 2018 Sådan lærte jeg også mine schæfere det CH

    Der er altså bare forskel på racer


  • #62   12. jan 2018 Jeanette, det er ikke bare racer, det handler om. Den metode er nu ganske anvendelig for mange andre end blot schæfere.

    Men lokning er blevet fy fy henover årene, så de fleste vælger slet ikke at forsøge selvom det er virkelig simpelt sådan.


  • #65   12. jan 2018 Hunden skal ikke tigge eller tilbyde adfærd, når man skal indlære øvelser.

    Det er der hunden ligger begravet - hjælp hunden til at forstå hvad den HELT præcis skal og I får ikke de problemer.

    Det er ikke hunden, der indlærer bedre hvis man indlærer stå inden sit - det er den metode I benytter, der gør at I finder det nemmere.

    Gør man det via lokning, anvisning, guidning - så oplever man ikke de problemer Isabelles træner mener der er.

    Kald det unfair - jeg kalder det fakta smiley


  • #68   12. jan 2018 Ja, der er mange veje til målet smiley Jeg er lidt henne i Martines metode - altså lære hunden at indtage positionen uden at give den mulighed for at komme til at fx sætte sig.
    Derudover så bruger jeg at belønne massivt for at være i den position jeg ønsker når hunden tilbyder det frivilligt. Jeg sætter heller ikke kommando på før hunden er god til indtage den ønskede position. Jeg benytter mig også af at 'kører spænding' på belønningen (når altså hunden kan finde ud af at indtage positionen på kommando). Godbidden kommer laaaaangsomt op af lommen, mens jeg siger et aller andet al a 'øøøøøøjjjjjj' i en lidt lav tone. Det har den virkning på mine at de laver 'freeze' og bliver totalt spændte og intense. Jeg bruger også bold som belønning i stå, sit og dæk.
    Clinton er nu god til at indtage positionen hurtigt og når man vender sig om står han spændt som en lille fjeder og logre med halen smiley


  • #69   12. jan 2018 Det allerbedste træningsråd jeg nogensinde har hørt er:

    Bloker for fejl.

    Vupti... Så kommer man ret så effektivt mod målet.


  • #70   12. jan 2018 Om lokning er fy fy afhænger helt af i hvilke kredse man færdes rent træningsmæssigt smiley Det er ikke fy fy der hvor jeg kommer. Her gør man det der virker for den enkelte hund og fører. Lokning virker nærmest altid smiley
    Jeg benytter mig også af shaping med Clinton fordi det passer godt med ham. Jeg stiller mig dog ikke op og venter totalt blankt på hvad han finder på, men laver et set-up hvor det er sansynligt at han rimeligt hurtigt tilbyder det jeg gerne vil se. Rent praktisk med stå har jeg gjort det at jeg har fået ham til at stå op og så givet en 5-7 godbidder for det. Herefter har jeg bevæget mig langsomt baglæns med ham foran mig (her er en snor praktisk smiley ) og han er så typen der lynhurtigt kommer med et bud hvad det er han tror han skal og lige at stoppe op er jo en meget typisk adfærd når man går langsomt afsted og vil tibyde en eller anden adfærd. Klik-godbid og så videre bagud. Med Clinton skulle man ikke klikke ham for at stoppe tøvende og kort mange gange før det blev til et fuldt stop. Sådan noget duer slet ikke med Perle. Her er vejen frem helt almindeligt 'gammeldags' lokning smiley


  • #71   12. jan 2018 Caroline

    Hvad mangler i min ståøvelse synes du ? Og på hvilken måde er din federe ?


  • #73   12. jan 2018 Fedt med så mange svar og bud på hvad jeg kan prøve! smiley Så må der da være en måde imellem som virker for os.

    Det er sådan en øvelse som til tider er blevet lagt på hylden fordi jeg ikke kunne knække koden, men når den nu dukker op i rally, så er vi nødt til at få den på plads smiley


  • #75   12. jan 2018 "at vi har hver vores opfattelse af hvad der gør en øvelse fed"

    Denne der henviser til slutresultatet. Hvad er det der er federe, når øvelsen er shapet end når Martines metode er brugt?


  • #76   12. jan 2018 Her fungerer det ikke rigtig at sætte mig og vente på at Tucker tilbyder den bestemte øvelse. Han har altid faste ting han forsøger og når det ikke er de rette, så når han meget hurtigt et stresspunkt hvor han i stedet render efter noget legetøj og begynder at tage livet af det.

    Så tænker vi tager en af metoderne med lokning.


  • #77   12. jan 2018 Ofte så søger jeg på youtube og bruger hvad jeg føler er godt smiley

  • #78   12. jan 2018 Mht at stå i en udstillingsring og stå i en lydighedssammenhæng så må jeg tilstå at der for mine hunden ingen forskel er. Jeg har ikke indlært en stå udelukkende til udstillingsringen. Jeg bruger min stå fra lydighedstræningen. Jeg piller ikke ved min hund i en udstillingsring. Både Carlson, Stormy og Clinton stillede(r) sig helt naturligt med vægten ligelidt fordelt, rimeligt parallelle ben, opmærktsom kiggende fremad (hvor jeg jo som hovedregel befinder mig smiley ) og med halen op. Det er sådan de har valgt at stå skal se ud med den måde jeg har indlært det i lydighedssammenhæng smiley

Kommentér på:
Stå-øvelser

Annonce