{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
932 visninger | Oprettet:

Peter Z
Peter Z
Tilmeldt:
12. feb 2018
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 96

Hvalpe råd til ny ejer.? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen jeg er for en uge siden blevet den stolte ejer af en labrador hvalp som er 11 uger.

Jeg har læst rigtig meget inden, og også efter om hvordan man skal gribe diverse situationer an, og alt går faktisk også godt på nær en ting.

Vores gåture er ret besværlige for hun vil bestemme turen (føler jeg)Jeg har læst når man får en hvalp så skal den tilvænne sig sit nye hjem hvilket jeg har fuld forståelse for.

MEN de første par dage der var hun så dygtig til at gå tur hun stoppede ikke eller satte sig en eneste gang og hvis hun gjorde så kunne hun komme når jeg sagde kom mod belønning naturligvis.

Jeg prøvede forleden da hun startede på det, at løfte hende væk så hun ikke kunne se vores hus for det er der hun trækker hen imod. Når men anyways den metode virkede rigtig fint indtil idag.

Idag stod vi stille i min indkørsel i en god 20minutter fordi hun ikke gad. Det skal lige siges går jeg ned imod haven så er hun frisk på leg og det hele så det er jo ikke fordi hun fryser.

Idag da jeg havde stået de tyve minutter og slap hende fri for hun ville jo ind (troede jeg) da jeg så hun løb direkte ned mod haven istedet for hoveddøren og ville lege tog jeg snoren på igen,og tog 20 min igen hun rykkede ikke en meter.

Der gik jeg til sidst hen og tog blidt fat i nakken på hende ikke hårdt overhovedet men kun lige til hun piv ( hvilket ingengamg var meningen, og nej jeg går ikke ind for sådan noget det er også derfor jeg søger råd)

Efter det der kunne vi gå tur og hun satte sig ikke en eneste gang eller prøvede og vende om (hvilket hun plejer at gøre) tager imod alle råd med kyshånd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalpe råd til ny ejer.?
  • #1   12. feb 2018 Citat .....
    " Der gik jeg til sidst hen og tog blidt fat i nakken på hende ikke hårdt overhovedet men kun lige til hun piv " ........ citat slut.

    Dårlig opdragelse af en lille hvalp ----> lad være med det.

    Hun vil helst være hvor hun er tryg ... det er i nærheden af " hjemme " .... så lad være med at gå så langt væk , at hvalpen bliver utryg . .....

    Du kan evt. lokke hende med ... med en godbid... smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #2   12. feb 2018 Hunden er ikke klar til at skulle gå som sådan. Hvorfor ikke være i haven og lege?. Hunden skal jo lære sine omgivelser at kende. Gå en tur ud i indkørslen og stå at kigge lidt og tilbage igen. Hjemmet er hundens trygge rammer.

    Der skal nok blive tid til at få gået ture.Tag den tid det tager og i hundens tempo.


  • #4   12. feb 2018 Tålmodighed, det skal nok komme. Hun har kun boet hos dig en uge. En lille hvalp har ikke behov for gåture, de har brug for at suge indtryk til sig i deres tempo. Tænk på hvor stor verden må være for en lille hvalp og måske også lidt farlig. Giv hende små oplevelser her i starten og stille og rolig give hende flere og flere. Bare det at sætte sig på en bænk og lade hvalpen betragte hvad der sker rundt omkring, er nok til at gøre hende træt.
    Pøj åøj med din hvalp. Hvad hedder hun?


  • Peter Z
    Peter Z Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 96
    #6   12. feb 2018 Dem jeg købte hunden af sagde hun skulle ud på nogle gode ture, men alt jeg har læst mig til har sagt det modsatte derfor jeg havde den ide. Og ved godt jeg ikke skal tage fat i min hvalp tror mere det var chokket samt at jeg rørte hende der for første gang (nakkeskindet) der gjorde hun piv for gjorde det overhovedet ikke med kræfter. fik det satme også skidt med mig selv. Ja hun har mødt to store heste hvor hun blev bange og jeg var forberedt så gik modsat retning og sad med hende hun løb dog stadig den modsatte vej. Det er nok det der har gjort hende utryg. Jeg vil forsætte i haven der er hun også utrolig glad og lystre nok fordi hun allerede er tryg der.

  • Peter Z
    Peter Z Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 96
    #7   12. feb 2018 Hun hedder Maggie og er ren labrador, og tak for alle råd og tillykkeønskninger.

    NITTIP: giver dig fuldstændig ret i det er dårligt af mig, det er også derfor jeg rækker hånden ud efter jeres råd. For jeg kan godt se i bakspejlet det er forkert af mig.


  • #8   12. feb 2018 Min sheltie tissede ikke uden for vores grundet før hun var 6 mdr hun gik kun tur når Manfred vores Boston var med. Ellers tager jeg bare mine hvalpe med rundt og oplever byen, køre tur i bil. Andre mennesker os. Ingen gå gå tur før de over 6 mdr. Og er de med på gåtur (fordi der en gammel hund i huset) så er det uden snor, så de lære at følge efter en.

  • Peter Z
    Peter Z Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 96
    #10   12. feb 2018 Billede smiley

    profilbillede
  • Peter Z
    Peter Z Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 96
    #13   12. feb 2018 AG: ja heste skal helt klart undgåes, og ja jeg mener også hun skal ud for grunden men det kommer til at foregå fuldstændigt i hendes tempo fra nu af,Som sagt nogle gange vil hun andre gange ikke.

    Ida og figo: Jeg var under det indtryk at hun godt kunne gå ture (for det havde jeg jo set) så jeg tænkte det måske var ulydighed/labanstreger når hun gik modsat vej. Og jeg har altid lært en hund ikke skal have sin vilje i sådanne tilfælde. Kan godt se nu det er ikke tilfældet så selvfølgelig får hun lov til at være med til at bestemme en anden god gang. De 5-7 gange det har lykkedes mig der har hun egentlig bare fulgt mig og rigtig flot eller gået ved siden af. Så ved ikke om hun er begyndt og tænke sådan endnu at hun skal være med til at vælge veje.


  • #14   12. feb 2018 Jeg tror ikke hendes reaktion bunder i, at hun vil bestemme vejen, men - som de andre siger - at hun ikke er tryg, og derfor søger hjem.

    Hvalpe skal naturligvis udenfor matriklen, men i starten behøver det ikke være deciderede gåture. At sidde i indkørslen eller lige udenfor grunden, kan i starten være fint til at lære hunden, at her er trygt at være.

    En mentalt sund og rask hvalp burde hurtigt blive nysgerrig og have lyst til at søge væk fra den trygge base.

    En rettesnor jeg ofte har brugt, er at tænke på at hvalpen i starten "må" gå det antal minutter, som den er i uger. Er den 11 uger, må den gå i 11 minutter. Det er ikke en regel, og der sker ikke noget ved at gå mere eller mindre, men det kan være en god huskeregel i starten. Man skal selvfølgelig holde øje med sin hvalp, og se hvornår nok er nok smiley


  • #16   12. feb 2018 Det mest bekymrende af det, du skriver synes jeg er automattanken at hunden vil bestemme.
    Husk at der ikke findes en magtkamp mellem mennesker og hunde smiley

    Gåture er som andre nævner ikke så nødvendige, men miljøtræning er.
    Så tag hunden med ud i verden og se ting borte fra hjemmet.
    Bare et kvarter ad gangen, det er fint.




  • Peter Z
    Peter Z Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 96
    #17   12. feb 2018 Det var lige den eneste måde jeg kunne formulere mig på, selvfølgelig tror jeg ikke hun ondsindet sidder og vil bestemme for at have magt kampe. Og jeg tror overhovedet ikke hun vil bestemme mere at hun ikke ville. Og det er jo lidt det samme men skulle have formuleret det anderledes kan jeg godt se nu. Og hvis du læser ordentlig efter skriver jeg (føler jeg) jeg siger ikke det er sådan det forholder sig.

  • #18   12. feb 2018 sådan set det bedst man kan lærer sine hvalpe er nok hvalpeskole. smiley
    til og starte med for der lærer man sådan set alt det andet os som ligger indefor
    hvordan man skal omgånet med dem. mennesker kan blive ved med og forklare
    sådan her og sådan her . men når man ikke selv er nær hvalpen så ved kun en
    hvalpeskole hvordan det skal håndgens . det er mit bedst bud til og starte med


  • #19   13. feb 2018 Jeg råder gerne nye hvalpekøbere til at læse denne side. Og huske den smiley

    http://www.omhunden.dk/html/myter_om_hunden.html

    Og husk at du har en af de racer, som er nemmest at træne. Så stort set alt kan lade sig gøre (ret "nemt"), hvis man gør det "rigtigt" smiley


  • Peter Z
    Peter Z Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 96
    #20   13. feb 2018 En lille opdatering.
    Efter jeg stoppede med at prøve at gå tur med hende når hun ikke havde lyst pga tryghed. Så kan jeg mærke på hende hun tager meget bedre til sig når jeg træner hende (hvilket også er fuldt og forståeligt jo) jeg bruger maks en time om dagen på at træne hende og indtil videre kan hun "kom,sit, og dæk bliv. De to sidste skal der dog håndtegn på før hun forstår det men det kommer jo med tiden.


  • #21   13. feb 2018 Hej Peter smiley

    Hvor godt at du har skruet ned, og lader hende gøre tingene i eget tempo smiley

    Er det en sammenhængende time du træner?


  • Peter Z
    Peter Z Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 96
    #22   13. feb 2018 Nej langt fra det synes jeg ville være synd for hende i sidste ende, og det kan hun vel heller ikke holde til rent mentalt. tager maks ti minutter her og der normalt efter en lur eller efter en tur i haven. Vil sige en 5-7 minutter Per gang smiley

    Glemte at tilføje, jeg stopper gerne inden man rammer punktet hvor hun ikke "vil" mere eller at hun begynder og blive "forvirret eller træt" for netop at gøre det til en sjov oplevelse hver gang smiley


  • #23   13. feb 2018 5-10 minutter i starten er et rigtig fint udgangspunkt smiley

    Og et lille tip til senere, så må du endelig ikke blive alt for frustreret og opgivende, hvis hun om nogle måneder pludselig har "glemt" alt det I har trænet. Det er helt normalt, at hunden får nogle perioder i løbet af det første år, hvor hukommelsen er helt væk. Det er stadig derinde et sted, så bare fortsæt med at træne, men skru ned for forventningerne, og tilpas træningen til hvad hun kan magte på det tidspunkt.

    Held og lykke med hende smiley


  • Peter Z
    Peter Z Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 96
    #24   13. feb 2018 Mange tak CTS især for dine råd og vejledning. Og det vil jeg skrive bag øret smiley

  • #25   13. feb 2018 Super smiley

    God vind med hende smiley


  • #26   13. feb 2018 Vi har pt. en 20 kg. hvalp og jeg løfter hende op eller sidder på hug med hende i skødet hvis "noget" el. "nogen" er farlig. Straffe-nej jeg har altid kun brugt et Nej eller flytte focus med det tilladte. Og jo der er blevet "læst" reklamer, gået tur med mine sofapuder,som er reduceret lidt og måske skulle vi overveje kinesiske møbler,ny trend for hvalpeejere. Held og lykke herfra.

    profilbillede
Kommentér på:
Hvalpe råd til ny ejer.?

Annonce