{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
568 visninger | Oprettet:

Spor - i sne {{forumTopicSubject}}

Nogle der ved hvor meget lettere det er for en hund at gå spor i sne? Og ser hunden fodsporene og følger dem? Eller bruger den kun næsen?
Har nemlig fri idag og havde tænkt at Oskar skulle gå et langt spor med genstande, men skal jeg lave det længere nu hvor der sne - ja vi har lidt sne i Holstebro...
Sidst vi havde sne gik jeg spor med ham ca 1500 m og han klarede det flot og var koncentreret hele vejen, men måske han "snød" ved at kigge på mine fodspor?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spor - i sne
  • #1   6. feb 2007 aner det ikke, men tror da bestemt han ville syntes det var super hyggeligt.
    Min gider ikke ud hvis det regner eller blæser....så hun sidder bare og stirre ud på sneen.
    stædige bæst.....G


  • #2   6. feb 2007 Spor er spor - om der er sne eller ej og det har intet noget med længden at gøre.

    Har hunden først læret at opsøge spioret og så følge det, så er der ingen hændringer for hvorlangt der er, om der er knæk på mm.

    I øjeblikket træner jeg kun opsøg af sporet,

    Opsætter 2 pinde med 20 m. afstand og lader sporet gå ud i midt iimellem pindene - spøret er så 25 - 50 m. hvor der ligger en genstand - sætter 2 nye pinde til venstre ogh lægger spor 25 -50 - sætter 2 ny pinde tilvenstr og lægger spor 20-50 m - sætter 2 pinde til venstre og lægger spor.

    På denne måde for hunden lært at opsøge i de forskelle vindretninger mm.

    det træner vi på 2-3 gange før en konkurrece - og så laver vi et spor med 7 knæk på og 9 genstande sporet er så 1500 m. lang og slutter af med et felt 25z25 m. hvor der logger 8 genstande i.

    Hunden bliver så dejligt træt når den er færdig.



  • #3   6. feb 2007 Malene >

    De bruger bestemt øjenene når de går spor i snevejr - har du evt. en brakmark til rådighed, for så skal I have meget sne, hvis det skal være alt for tydeligt for ham der ;o)

    Ellers skader det nu heller ikke noget at gå spor i snevejr engang imellem - jeg gør det også nogle gange med mine hunde, da det giver dem sikkerhed i at gå knæk og buer m.m. ... jeg plejer at finde en sportsplads eller lignende, hvor der også har gået andre, så vi krydser nogle spor og går parallelt med andre - så skal hundene stadigvæk bruge næsen, ligesom genstandene bliver dækket lidt til ...

    /Carina


  • #4   6. feb 2007 Hulgaard:
    Når du sætte pinde gør du så:
    -sætter pind 1 og 2 og går så skråt tilbage og starter sporet - lige efter hinanden? Eller har du sat pindene dagen før? Så sporet mellem pindene er mere friskt?


  • #5   6. feb 2007 Carina:
    ja om ikke andet så var jeg da utrolig stolt sidst jeg gik spor i sne for alle knæk og buer tog han bare vupti!
    Og så var det jo tænkte om han havde luret at han bare kunne følge mine fodspor smiley


  • #6   6. feb 2007 Malene >

    Når jeg opsætter pinde går jeg følgende rute:

    8
    |
    |
    1 --------------3-----2 | 5------4
    | | 6
    |-----------------7--------------------|

    1) Der hvor man starter med at gå ind på marken.
    2 og 5) Der hvor man placerer pindene.
    7) og 8) Her går det rigtige spor imellem.

    Når så hunden skal søge spor startes den ved enten 2) eller 5) alt efter vindforholdene, og der er derfor ikke andet spor i denne port end det rigtige spor :o)

    /Carina


  • #7   6. feb 2007 Åhr - sådan kan man åbenbart ikke tegne :o)


  • #8   6. feb 2007 Tror ikke helt har forstået tegningen....
    altså sporet går mellem 2 og 5, men hvordan går du for at komme hen til 4 og 5?


  • #9   6. feb 2007 Se her i stedet for:
    http://www.hundegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=3265


  • #10   6. feb 2007 Okay, har det. Tak for hjælpen.

  • #11   6. feb 2007 Jeg sætter pindene samme dag - og venter et par timer.

    Pindene står rarrelt det vil sige at man laver en "usynlig " kasse

    * .....↑.... *
    | ↑ |

    Når jeg har laget et spor går jeg yderlige 25 -30 m. og svinger så ud af sporet - og går ca. 50 m. fra sporet tilbage til udgangspunktet.


  • #12   9. feb 2007 Jeg laver kassen som man normalt gør i PH. 5 skridt ud, sætte eller berøre allerede sat fane, fem skridt bagud i samme spor, så det antal m. der skal være mellem fanerne, 5 skridt ud sætte eller berøre næste fane.
    Sådan vil sporet se ud når der er lavet kasse til konkurrencer, altså der vil være spor ud til fanerne som tidsmæssigt har samme alder og fært som hovedsporet.
    Er det ikke lavet sådan, så er det figurantfejl.
    Jeg gør altid det, uanset vind og vejr, at min hund bliver sat på, så hun følger sporet ud til venstre flag. Ender det blindt ved flaget, hvad det altså ikke altid gør, så først da søger vi over mod det andet flag.
    Jeg gør sådan, fordi min logik siger mig, at sporet ud til sporflaget lige så godt kan være hovedsporet for hunden, og ved at konstatere at det ender blindt, fortæller det så, at det ikke er det rigtige spor. somme tider går hovedsporet ud direkte ved det første flag, så konstaterer hun jo, at sporet fortsætter...


Kommentér på:
Spor - i sne

Annonce