{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.131 visninger | Oprettet:

Lær hunden at lege {{forumTopicSubject}}

Lyder måske dumt, for selvfølgelig kan en hund allerede lege.

Spot er dog den type, der elsker at fise rundt med legetøjet, så snart han har fået fat i det.
Det er som sådan også fint nok. Vi leger for hans skyld og hvis han synes det er sjovt at løbe med det, så skal han også have lov til det.

Men jeg vil på sigt gerne kunne bruge det som belønning i træningssammenhæng og der ser jeg gerne, at han også synes, det er sjovt at lege med mig.

Selvfølgelig skal der trænes noget return to sender, så han lærer at komme tilbage, når han fået legetøjet.
Men hvordan lærer jeg ham, at det også kan være underholdende at lege sammen med mig?
Og kan jeg lære ham det, eller skal han bare have lov at fise med det?
Tænker nemlig, at hvis han gider lege med mig, så er det også nemmere at få ham til at holde op med at løbe helt vildt rundt, da det kan være en anelse uhensigtsmæssigt på en træningsplads med andre.

Trækkeleg går han fuldstændig død i efter meget kort tid. Jagten synes han er en anelse sjovere.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lær hunden at lege
  • #2   30. okt 2018 Hvis en hund, der er glad for jagten går død i trækkeleg, er det fordi teknikken er forkert.

    Ofte er grunden at man enten ikke laver trækkeleg, men bare hiver legetøjet fra side til side eller at man ikke udfordrer hunden, men forærer hunden legetøjet.

    I en trækkeleg skal der trækkes. Holder hunden ikke fast, forsvinder byttet.
    Og holder man byttet i ro når hunden fanger det, dør legen nærmest inden, man får begyndt.

    Jeg har vist et par videoer, der viser hvordan hunden reagerer på at man gør det nemt for den.


  • #5   30. okt 2018 Vaxhound, han har slet ikke legetøj liggende. Engang imellem stjæler han en sok fra vasketøjsbunken og tygger lidt i den (totalt dårligt opdraget smiley ), men han gider ikke legetøj, hvis det bare ligger.

    Men jeg tænker, at jeg alligevel godt kan benytte mig af nogle af dine fif smiley


  • #6   30. okt 2018 CH, jeg kan egentlig godt huske den video.
    Jeg kan også huske, at for to år siden, da jeg fik Spot, der var det dig, jeg tog imod råd fra når det kom til "ordentlig leg".
    Det er hjulpet os en hel del!

    Jeg prøver at gøre en del ud af jagten og får ikke legetøjet foræret. Desuden giver jeg heller ikke slip på legetøjet før han har givet et ordentligt træk.

    Men det er bare som om, at det meget hurtigt bliver uinteressant for ham. Så kan jeg stå og gøre mig så interessant, som jeg lyster. Han glor bare. Eller går sin vej. Eller endnu bedre, finder noget at lege med selv smiley

    Men du vil foreslå, at hvis han ikke gør noget ud af legen, så fjerner jeg simpelthen legetøjet fra ham?


  • #7   30. okt 2018 Trine G, Spot er så dejlig, at han har valgt, at kun trænerens splinternye medbragte legetøj kan benyttes smiley

    Alt legetøj jeg køber, hvor god kvalitet det end er, hvor langt det end er, om det er bold, om det er pels, ligemeget hvad, så forsvinder interessen efter fem minutter.

    Men trænerens legetøj kan lige gå an i den ene time, vi er på træningsbanen smiley


  • #8   30. okt 2018 Det her er et praj om, hvad, der går galt:

    Så kan jeg stå og gøre mig så interessant, som jeg lyster. Han glor bare.

    Fælden rigtig mange falder i - at fedte for hunden.
    Det er endnu en altædende ting for legebelønning smiley

    En anden alarmklokke: En time på træningspladsen?
    Det er ALT for meget!!
    Hos en voksen og erfaren hund er 15 minutter rigeligt inklusive pauser.
    De kan ikke lære i en time. Og de har ingen gavn af at stå og lave ingenting.

    Jeg har sikkert spurgt til det før - vil du lave lidt video af jeres leg?
    Det er nødvendigt at se det for at fornemme hvad, der går galt.

    Men du vil foreslå, at hvis han ikke gør noget ud af legen, så fjerner jeg simpelthen legetøjet fra ham?

    Nej - du gør som en fugl ville gøre, hvis hunden ikke holder fast - stikker af!
    Legen her bliver ofte gjort lidt kunstigt hvor HF "lader som om".
    Men legen skal være gensidig.
    Du skal også sætte ind - være fuglen, der ikke vil fanges og forsøge at slippe fri, hvis det sker.
    Du skal selv lege og være "ærlig" i legen og ikke gøre det til noget tænkt eller en øvelse.
    I skal have det sjovt sammen.
    Få lidt sved på panden smiley


  • #9   30. okt 2018 Måske man også skal se på hvad der er sjovt for HUNDEN smiley

    Iroc, min første malle, elskede at trække og slås - juhu, det var bare det bedste for ham. Så gjorde vi det.
    Flax, den næste, brugte aldrig at trække i sit legetøj - men at løbe rundt med det var virkelig noget han kunne bruge. Så gjorde vi det.
    Czhaplin, min nuværende, kan lide at SLÅS !!! - og så kan han lide at LØBE ! - så når jeg smider hans tug bagud og han hamrer i den, siger jeg LIG ! (udtales lik, og det har intet med en dækkommando at gøre), og så ligger han jo der og tygger i den. Så kan jeg finde på, at køre lidt på ham, du ved, lade som om jeg vil tage den, hidse ham lidt op, gå hen og tage fat i tuggen men kun med et meget lille tag - ligeså snart han "trækker igen" vinder han og jeg laver STORT skuespil om hvor fandens stærk han er.
    Dette animerer ham som regel til at komme smadrende ind i mig - hoppe voldsomt op af mig, præsenterer denne her tug - og der skubber jeg ham bare væk, hele tiden, væk, ned, gør det svært for ham at hænge på mig (maller elsker at hænge på deres førere) og det animerer ham til yderlige forsøg på at få mig til at tage fat i den tug .. mao, det er faktisk ham, der beder mig om "kom nu og LEG !!!"

    Andre gange, når han er ved at koge over - vi træner meget fvf fordi han har lidt issues - og jeg kan mærke (høre) at det er ved at være for meget for ham, lader jeg ham drøne i sin tug når jeg smider den og SÅ er det ellers afsted. Så løber og løber han, altså seriøst langt rundt på pladsen. Han tager så fat i håndtaget på tuggen og svinger hovedet fra side til side og "slår sig selv" i hovedet med den.
    Det giver lige lidt "luft". Det ender med at han kommer drønende tilbage, og hvis jeg ikke er opmærksom, springe direkte ind i mig og jeg er blevet skubbet omkuld MANGE gange. Det er ikke så morsomt og gør iøvrigt også lidt ondt - så jeg har fået implementeret et liiiiiiiiiig når han kommer farende, så han kører på maven de sidste par meter, inden han når mig.

    Det jeg mener er, at hunde er så forskellige og måske er det mere et behov hos DIG, at du godt vil have at han skal lege på en speciel måde ?

    Giver det mening ?


  • #10   30. okt 2018 Det er svært ikke at smile lidt af din beskrivelse, Martine smiley
    Sikke en fest smiley

    Jeg er naturligvis enig i, at legen er på hundens præmisser og tager udgangspunkt i hvad den synes er sjovt.
    Men man skal starte et sted for at få den tændt op i første omgang.

    Det gør I garvede hundeførere på rutinen og tænker ikke et sekund over det - men det er et projekt når man er ny smiley


  • #11   30. okt 2018 Enig CH - det var også mere for at illustrere forskellen på hunde. Flax ville aldrig - as in never - opføre sig som Tjab, det var slet ikke Flax´ måde.
    Hvis jeg havde insisteret på, at Flax skulle - eller omvendt - var ingen sådan for alvor blevet glade.
    Det er bare ikke alle hunde, der kan lide at trække - nogle (Flax) fik enormt meget ud af at løbe.

    Men jeg kan sagtens se, at det er uhensigtsmæssigt, når man ikke er alene på pladsen smiley


  • #12   30. okt 2018 Men enig med CH - se om du ikke kan lave lidt video så hun af den vej bedre kan guide dig smiley

  • #13   30. okt 2018 Det er en fornøjelse at lære hundene at kende på den måde.
    Vores er også ret så forskellige, de foretrækker helt forskellige ting i legen. Begge elsker dog også de gode sejrsrunder - der ryger noget varme ud gennem futterne smiley


  • #14   30. okt 2018 CH, jeg er helt sikker på, du har ret i, at jeg fedter for ham.

    Jeg må lige se, om jeg kan få fanget noget video. Skal dog lige finde ud af, hvordan jeg bedst muligt gør det.

    Leg fugl - Got it smiley
    Så det handler simpelthen om at gøre det så naturligt som muligt?

    Og et andet spørgsmål:
    Når vi er igang med en trækkeleg og han laver et ordentligt træk, skal han så have lov at få legetøjet?
    For så er det, han begynder på det med at skulle fise rundt med det. Hvilket, igen, ikke er det smarteste på en træningsplads.


  • #15   30. okt 2018 Martine, jeg er helt enig med dig!

    Det er selvfølgelig for hundens skyld og når vi er ude og gå frit, så får han lov at løbe med en pind eller et legetøj så tosset han vil.
    Men han vil egentlig langt hellere lege fangeleg. Det kan vi godt nok bruge lang tid på smiley
    Det er bare lidt svært at overføre det til belønning? Synes jeg.

    Og ja, det er noget med at passe på ens ben. Sådan en hund der kommer løbende i noget høj fart direkte mod én kan hurtigt ende galt.


  • #16   30. okt 2018 Ja, legen skal være naturlig og ægte smiley

    Et godt træk udløser eftergivelse - enten at man følger med og lader hunden trække en rundt, mæææægtig stærk og dygtig, eller at man slipper helt.
    En line i den anden hånd gør tricket smiley


  • #17   30. okt 2018 CH, det vil vi forsøge! Og så vil jeg se, om jeg kan få noget video smiley

    Tak for rådføringen!


  • #18   30. okt 2018 Vend fangelegen om - lad ham fange dig.
    Stik af og vær kostbar. Det virker smiley


  • #19   30. okt 2018 Ja, det synes han er mægtigt skægt - at jeg sådan løber fra ham smiley

  • #20   30. okt 2018 Jeg er helt på linje med Martine her!

    Hvis jeg trækker opad med Dixie, så vil hun ikke lege med mig mere.

    Mange gange synes hun det fedeste er hvis jeg løber rundt sammen med hende og har fat i den anden ende smiley
    Min kondi er ikke som hendes og jeg er dum nok til igen og igen at prøve og slippe så hun kan løbe videre selv, men det dur ikke. Så stopper hun op "hov.. Du tabte din ende", og så venter hun på jeg tager fat igen så vi kan løbe rundt smiley

    Vi kan lege en slags trækkeleg, men ikke lange seje træk.

    CH har en god pointe i at legetøjet skal flygte. Det kan godt være lidt svært i starten at bevare gejsten når hunden virker uinteresseret, men det hjælper hvis man hver gang man leger er obs på at legen ikke bare stopper, men hvis hunden slipper så stikker legetøjet af.

    Men jeg kan virkelig godt følge dig! Dixie synes også de fremmede ting er det fedeste! Der er grønnere på den anden side, men på med vanten! smiley
    Prøv jer frem. Jeg er sikker på I finder jeres egen måde at gøre det på, men det kræver nogle forsøg og en masse fokus på hvad hunden signalerer den synes er sjovt smiley


  • #21   30. okt 2018 Tinna, Spot kan nu også køre på noget længere end jeg kan smiley

    Når vi leger fangeleg må jeg tit lige stoppe lidt op, hvilket den unge herre bliver noget utilfreds med smiley


    Jeg tror også på, at det nok skal lykkes! smiley
    Om ikke andet har vi da fået noget at prøve os lidt frem med nu!


  • #22   30. okt 2018 Ja, haha... Det er pænt krævende på kondien når de vil have en med i løbeleg smiley

  • #23   30. okt 2018 Hvordan viser utilfredsheden sig, når du stopper op?

  • #24   30. okt 2018 Der fangede du mig sgu, CH.
    For nu har jeg lige siddet og tænkt over det og må indrømme, at jeg egentlig ikke kan se for mig, hvordan han gør mig opmærksom på, at han ikke er helt tilfreds.

    Om det bare er mig, der har lagt på ham, at han synes jeg er træls, det skal jeg ikke lige kunne sige.
    Men kan da prøve at se på det næste gang.

    Umiddelbart vil jeg sige, at han bliver ved med at spurte videre selv. Opfordrer mig til at deltage igen, hvilket jeg så som regel gør.
    Ellers så kan han finde på at spurte ind mod mig og hoppe op.

    Og nå ja, så finder han også på at lave sådan et rigtig "legebuk" (hvad kalder man det?)
    Han lægger sig nærmest ned og så kommer der gerne lyd på.
    Sådan lidt "kom nu, kom nu!"


  • #25   30. okt 2018 Anine.. Det lyder som om I har en ret fed leg sammen smiley

  • #26   30. okt 2018 Det synes jeg bestemt også smiley
    Elsker at lege med ham, synes det er det fedeste at se ham spurte rundt og praktisk talt råbe "kom og tag mig, kom og tag mig!" Eller løbe efter mig.


  • #27   30. okt 2018 Bum - det er jo præcis det, vi gerne vil have smiley
    Han forsøger at sætte dig i gang - det er der, du skal udnytte smiley



  • #28   30. okt 2018 Meget enig at det er hunden der bestemmer hvad der er fed leg. Perle er sådan helt oppe at ringe på trækkeleg. Altså jo hun vil da gerne, men det er ikke det hun allerhelst vil. Det der siger hende mest er selve jagten dvs. at sprinte afsted efter bolden. Så fed belønning for hende er at jeg kyler bolden afsted så langt jeg kan. Så fræser damen afsted og kommer lykkelig tilbage og er nogen gange så heldig at så kaster jeg en anden bold smiley Er vi steder hvor det med 'lange bolde' ikke duer, så lader jeg bolden være en mus og triller den afsted. Det er hun også vældig tændt på.
    Clinton vil mægtig gerne lege trækkeleg. Så lyder han som en vred bisværm og trækker og rusker. Der hvor legebelønning ikke helt fungere med ham er i rondering (DcH programmet): han har markeret på et par figuranter; de lod ham vinde bidepøllen, så kom han tilbage for at lege mere, men blev stiktosset da de så selvfølgelig ville tage fat i bidepøllen igen så lege kunne fortsætte. Så pt er belønning i ronderingen at figuranten har en bøtte med godbidder som vedkommende så kaster til ham når han skal belønnes. Så kommer han ind til figuranten med bøtten og får den åbnet. Det er ikke optimalt. Så er lidt i tænkeboks med belønning i ronderingen fremadrettet.


  • #29   30. okt 2018 PS: Forøvrigt Tinna. Tak for tippet omkring 'trækkere' i eftersøgningen. Det fungere rigtig godt med Perle at hun i nogle af udløbene får en bold kastet smiley Der er virkelig kommet fart på damen efter at hun føler sig overbevist om at der står folk med bolde ude i skoven. Og kaster de ikke bolden med det samme, men holder den tilbage, ja, så gøer hun blot af dem = så er det med figuranterne også klaret smiley
    Enkelte gange falder hun tilbage til at løbe få meter og så vende om og gø. Så er det jo fantastisk at kunne sige 'ud' og holde armen oppe. Og sørme om ikke hunden så vender om og ræser videre smiley


  • #30   30. okt 2018 Ej hvor er det godt at høre Mette! smiley

    Jeg tænkte ellers du havde droppet det da jeg ikke hørte noget smiley

    Jeg forstår ikke det med Clinton? Er det fordi han er blevet belønnet for at springe op?

    (Anine, er det ok at låne tråden?)


  • #31   30. okt 2018 I fyrer bare løs! smiley

  • #33   30. okt 2018 Trine, det lyder smart med sådan en 13-årig smiley

    Hvor køber man dem?

    smiley :P


  • #35   30. okt 2018 @30: Nej, Clinton er aldrig blevet belønnet for at springe op og han er rigtig god til at holde afstand til figuranterne. Issuet er at han er en MEGET tændt lille herre, som har en hel del resourceforsvar. Så de der figuranter skal bare ikke tage hans bidepølle. Han får ikke lige lagt 2 og 2 sammen, med at den sjove leg kræver at de kan få lov at få fat i bidepøllen igen når han kommer ind til dem smiley Clinton er på ingen måde en sød og blød og hyggelig lille fyr. Han er en rå 'bisse' smiley

  • #36   30. okt 2018 ... og brug af bidepølle som belønning i ronderingen kræver at jeg kun bruger figuranter, der ikke dør af skræk, når han siger 'lyde'. Det fungere med et par store mænd, der træner med brugshunde smiley

  • #37   30. okt 2018 Mette,

    Hehe det lyder da som en fyr med gang i smiley

    Kan de ikke have en lang snor i bidepøllen, så de giver ham den, men holder fast for enden af snoren? Så skal de da ikke tæt på ham smiley


  • #38   30. okt 2018 Jo, for pokker den med snoren skal da klart prøves. Hvorfor pokker har jeg ikke tænkt på det - tak smiley Og ja, han er en lille fyr med gang i og en gevaldig lyst til den der leg der hedder 'hundetræning'. En fed kombi når man er terriermenneske og træningsfreak på en gang smiley
    Man kan hører vidt og bredt når Clinton kommer ud af bilen og skal til træning; hyl, skrig, skrål, vov og kasten sig rundt i begejstrede små cirkler i snoren smiley


  • #39   30. okt 2018 Nogle gange er løsningerne bare ret simple, men det er jo ikke altid man selv lige ser det smiley

    Det kender vi vidst alle sammen.

    Han lyder som den lækreste fis ham Clinton! smiley


  • #40   30. okt 2018 Som alternativ til Tinnas forslag, kunne figuranten så ikke have to bidepøller? Så når Clinton kommer stormende ind til figuranten igen så er det ren return to sender smiley

  • #41   31. okt 2018 Kaskov: jo, det kunne man også prøve. Jeg har dog en fornemmelse af at den han allerede har fat i vil betyde mere for ham end at der bliver kastet en anden bidepølle. Jeg tror faktisk at jeg vil prøve at give figuranten en flirtpole at belønne ham med.

  • #42   31. okt 2018 Haha Sam gør præcis ligesom Martines hund der smadrer legetøjet fra side til side ind i hovedet på sig selv smiley Det er simpelthen det sjoveste at kigge på, han hygger max!
    Sam elsker jagten og trækkelegen.
    Jeg har lavet rigtig meget return to sender, da han var hvalp også gerne bare løb sin vej med legetøj.
    Nu er han så ellevild med at lege sammen med mig, det er det sjoveste i verden, så det er det han tilbyder altid.
    Smider jeg et stykke legetøj, eller lykkedes det ham at fange det, løber han direkte hen til mig og vil have mere.
    Når vi leger går det vildt for sig, han bruger hele kroppen, brager ind i mig og låser mig fast med sin ene forpote og det sker at han får bidt i hånden eller andre steder når vi kaster os sådan rundt i ren iver.

    Jeg bruger fåreskind og kanin skind, en lang snor med en rævehale på og et helt rådyr hovede skind, han tænder max på det, de bruges kun til belønning i træning, og er ellers ikke tilgængelige smiley


Kommentér på:
Lær hunden at lege

Annonce