1.605 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Hund på snart 12 år - alene hjemme problemer opstået Hund på snart 12 år - alene hjemme problemer opstået

Jeg har brug for alle de gode råd jeg kan få.

Vores boxador på snart 12, en han hund har altid været vant til at være alene hjemme, men for godt 1 måned siden er det gået helt skævt. Han slapper af mens vi tager afsked - ligger stille og roligt på sit tæppe. Han spiser guffer mv, i 10 min. Derefter går han frem og tilbage og kigge ud af vinduer og døre.

Efter ca. 20 min begynder han at opføre sig meget mærkeligt. Han tager puder fra sofa eller sin hundepude, og så trækker han den rundt med forpoterne. Han går baglæns mens han gør det. Han bliver ved konstant med forskellige puder og rundt om spisebord, sofagruppe, køkkenø, indtil vi kommer hjem. Om vi har været væk 30 min eller 2 timer, så er det samme adfærd hver gang. Han er fuldstændig forpustet og overgearet når vi kommer hjem til ham

Den seneste uge har vi trænet alene hjemmetræning, og der sker ingen ting så længe vi er væk under 20 min. Men derover så går han helt gak gak.
Han er fint stimuleret, med gåture som vi plejer og har løbet med ham inden uden bedring.

VI har nu forsøgt at give ham beroligende KALM, samt thundershirt, men ingenting ser ud til at virke.

Jeg forstår ikke hvorfor dette opstår ved så gammel en hund.
Næste uge skal han være alene 7 timer hver dag, så jeg frygte at han vil gøre det i alle 7 timer.

Nogen idéer til hvad der er galt?
Jeg tænker måske separationsangst, men der fremgår at hunden vil blive inaktiv, og det er min i hvertfald ikke.

Og meget gerne forslag til noget vi kan gøre for at ændre på denne adfærd.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Dishwasher e15 error 1.000 kr.
  • Montere et vitrineskab 500 kr.
  • Vandhane problemer 500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Kogeplade afmontering og montering 1.000 kr.
  • Hækklipning af ca. 38 m inkl. bortkørsel 2.100 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hund på snart 12 år - alene hjemme problemer opstået
  • #1   13. jan 2019 Kan han være blevet dement...?

• #2   13. jan 2019 Har han smerter ?

• #4   13. jan 2019 Tænker demens som de andre, eller er det evt startet ved nogle har tændt fyrværkeri mens I var væk ...

virker det til hans hørelse og syn er som det plejer ....

• #5   13. jan 2019 I må en tur forbi dyrlægen. Jeg har intet svar, men så massive ændringer skal altid undersøges og især med så gammel en hund.

• #8   13. jan 2019 Demens eller en mindre blodprop..
    Det er ikke normalt og der skal reageres på det.

• #9   13. jan 2019 Tak for jeres svar. Vi har været forbi doktor dyr. De kunne ikke finde nogen fysiske tegn. Hans krop er i god form, ingen gigt, eller andet på anden måde, siger de.

De siger han har grå stær især på højre øje. Har også læst at nedsat syn kan gøre hunde angst. Vedr, demens så sagde dyrlægen at det er meget svært at påvise.

Det er bare rigtig trist at se sådan en video hver gang vi har været væk fra ham. Det er jo så synd for ham.

I morgen forsøger vi med Frossen kong med mad i.

• #10   13. jan 2019 Jeg synes faktisk ikke det er værdigt at I forlader ham, når I ved han har det så dårligt.
    Det kan sagtens være hans syn, der svigter.

Demens hos hunde viser sig netop i ændret adfærd og underlig opførsel.
    Min gamle tæve glemmer ind i mellem at hun er fodret, og søger ud til skålen, som om jeg har glemt hende. Hun kravler også pludselig op i møblerne. Det er helt sikkert begyndende demens. Hvis hun begynder at få det svært i helt almindelige situationer, så siger vi farvel og tak.

• #12   13. jan 2019 Kunne man evt. prøve at lade radio eller tv kører når ikke I er hjemme? Tænker hvis nu han er utryg grundet dårlig hørelse eller syn og bliver utryg når der er stille?

• #13   13. jan 2019 ja, eller nu er det jo vinter, har der været mørkt/tusmørkt når den har været alene ... evt prøve at have lys tændt ...

• #14   13. jan 2019 Vi har forsøgt med lys tændt, tv tændt, radio tændt. Samme adfærd hver gang. Vi har 2 hunde og den anden ligger lige så stille og roligt og sover mens vi er væk.

Vi har det også utrolig skidt med at tage fra ham når han har det sådan. Vi vil bare ikke tage den svære beslutning for tidligt. Jeg er jo naiv nok til at håbe på at det bliver bedre...

Hvis det fortsætter som nu, så siger vi farvel til ham, det har vi enige om.

Det er bare vildt mærkeligt at en hunds adfærd kan ændre sig så radikalt fra den ene dag til den anden. Øv hvor er det trist.

• #15   13. jan 2019 Kan det mon være noget hormonelt? Stopper i evt adfærden når I er hjemme så han dermed kun gør det når I ikke er tilstede?
    Det kunne godt lyde lidt som noget “stress humperi” og kan skyldtes løbetidstæver i naboområdet.

Jeg har hørt om lignende adfærd hvor det var pga løbske tæver og det gik over af sig selv. Men kom igen i korte perioder når der var løbske tæver i området.

• #16   13. jan 2019 Min første tanke da jeg læste ts indlæg, var også dement, men tænker at det også vil være tegn på det, når hunden ikke er alene. Så ts har der været andet der kunne pege i retning af at jeres hund har ændret adfærd?

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

Følgere: 667 Svar: 5.765
    #17   14. jan 2019 få taget en blodprøve og tjekket for hormonel ubalance mm. det lyder som en fysisk årsag pga alder.

• #18   14. jan 2019 I forbindelse med at synet bliver dårligere, har han muligvis også for meget hus, at skulle passe på.

Kan I indskrænke hans opholdssted, så han eventuelt ikke har adgang til disse puder osv?

• #19   2. feb 2019 Synes lige jeg vil dele en god nyhed med jer. Basse kan være alene igen ??. Vi har de sidste par uge ændre spisevaner. Han får nu tørkost han selv skal søge frem i hus eller i haven hver dag.

Derudover får han kostilskuddet Kalm. Vi har skiftes til at tage før hjem fra arbejde så han ikke har skulle være alene så længe.

Vi har her den seneste uge set at han er meget mere rolig når han er alene og han laver ingen ballade. Det er utrolig så god virkning Kalm har. Så tænker det virker beroligene på ham.

Vores dagligdag står stadig på lange gåture og han er stadig den samme med fuld af energi på gåturene.

Vi har også teste thundershirt, som har fået rigtig gode anmeldelser, men den virkede desværre ikke på Basse.

• #20   2. feb 2019 Vores hanhund gør det der når tæven er i løb, så her er det fuldstændig hormonbetinget.
    Mon der har været tæver i løb i området?

Kommentér på:
Hund på snart 12 år - alene hjemme problemer opstået

Annonce