Hund på snart 12 år - alene hjemme problemer opstået Hund på snart 12 år - alene hjemme problemer opstået
Jeg har brug for alle de gode råd jeg kan få.
Vores boxador på snart 12, en han hund har altid været vant til at være alene hjemme, men for godt 1 måned siden er det gået helt skævt. Han slapper af mens vi tager afsked - ligger stille og roligt på sit tæppe. Han spiser guffer mv, i 10 min. Derefter går han frem og tilbage og kigge ud af vinduer og døre.
Efter ca. 20 min begynder han at opføre sig meget mærkeligt. Han tager puder fra sofa eller sin hundepude, og så trækker han den rundt med forpoterne. Han går baglæns mens han gør det. Han bliver ved konstant med forskellige puder og rundt om spisebord, sofagruppe, køkkenø, indtil vi kommer hjem. Om vi har været væk 30 min eller 2 timer, så er det samme adfærd hver gang. Han er fuldstændig forpustet og overgearet når vi kommer hjem til ham
Den seneste uge har vi trænet alene hjemmetræning, og der sker ingen ting så længe vi er væk under 20 min. Men derover så går han helt gak gak.
Han er fint stimuleret, med gåture som vi plejer og har løbet med ham inden uden bedring.
VI har nu forsøgt at give ham beroligende KALM, samt thundershirt, men ingenting ser ud til at virke.
Jeg forstår ikke hvorfor dette opstår ved så gammel en hund.
Næste uge skal han være alene 7 timer hver dag, så jeg frygte at han vil gøre det i alle 7 timer.
Nogen idéer til hvad der er galt?
Jeg tænker måske separationsangst, men der fremgår at hunden vil blive inaktiv, og det er min i hvertfald ikke.
Og meget gerne forslag til noget vi kan gøre for at ændre på denne adfærd.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.989
jan 2008
Følger: 52 Følgere: 47 Hunde: 3 Emner: 743 Svar: 5.332
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 956 Svar: 17.969
virker det til hans hørelse og syn er som det plejer ....
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.311
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.867
Det er ikke normalt og der skal reageres på det.
jul 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 25 Svar: 68
De siger han har grå stær især på højre øje. Har også læst at nedsat syn kan gøre hunde angst. Vedr, demens så sagde dyrlægen at det er meget svært at påvise.
Det er bare rigtig trist at se sådan en video hver gang vi har været væk fra ham. Det er jo så synd for ham.
I morgen forsøger vi med Frossen kong med mad i.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.867
Det kan sagtens være hans syn, der svigter.
Demens hos hunde viser sig netop i ændret adfærd og underlig opførsel.
Min gamle tæve glemmer ind i mellem at hun er fodret, og søger ud til skålen, som om jeg har glemt hende. Hun kravler også pludselig op i møblerne. Det er helt sikkert begyndende demens. Hvis hun begynder at få det svært i helt almindelige situationer, så siger vi farvel og tak.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.311
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 956 Svar: 17.969
jul 2008
Vi har det også utrolig skidt med at tage fra ham når han har det sådan. Vi vil bare ikke tage den svære beslutning for tidligt. Jeg er jo naiv nok til at håbe på at det bliver bedre...
Hvis det fortsætter som nu, så siger vi farvel til ham, det har vi enige om.
Det er bare vildt mærkeligt at en hunds adfærd kan ændre sig så radikalt fra den ene dag til den anden. Øv hvor er det trist.
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 1.642
Det kunne godt lyde lidt som noget “stress humperi” og kan skyldtes løbetidstæver i naboområdet.
Jeg har hørt om lignende adfærd hvor det var pga løbske tæver og det gik over af sig selv. Men kom igen i korte perioder når der var løbske tæver i området.
maj 2010
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 24 Svar: 308
apr 2018
Følgere: 667 Svar: 5.765
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.794
Kan I indskrænke hans opholdssted, så han eventuelt ikke har adgang til disse puder osv?
jul 2008
Derudover får han kostilskuddet Kalm. Vi har skiftes til at tage før hjem fra arbejde så han ikke har skulle være alene så længe.
Vi har her den seneste uge set at han er meget mere rolig når han er alene og han laver ingen ballade. Det er utrolig så god virkning Kalm har. Så tænker det virker beroligene på ham.
Vores dagligdag står stadig på lange gåture og han er stadig den samme med fuld af energi på gåturene.
Vi har også teste thundershirt, som har fået rigtig gode anmeldelser, men den virkede desværre ikke på Basse.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Mon der har været tæver i løb i området?
Hund på snart 12 år - alene hjemme problemer opstået