{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
991 visninger | Oprettet:

opdragelse af hvalp {{forumTopicSubject}}

Vi har lige været ude at gå aftentur, og der mødte vi bare den mest velopdragne Labrador smiley men det sjove (syne jeg) er at de var imponerede over at Nando lyder sit navn og kan sitte.

Jeg personligt har nemlig svært ved at få "banket" flere ting ind i krydderen på ham smiley Nu har vi arbejdet på "dæk" den sidste uge, og den sidder der bare overhovedet ikke endnu, hvorimod "sit" sad der næsten øjeblikkeligt.

Har I nogle gode råd til hvad vi efterfølgende kan lære ham nu? altså hvad der ville komme i en naturlig forlængelse af "sit"? Vi arbejder på "bliv" pt. det kan han en smule. sålænge vi laver sit tegnet til ham og maks er 2 skridt fra ham, så bliver han *gg*

Så hjælp os gerne med nogle råd smiley hvad kan vi lære Nando og hvordan?

Fx. så træner vi (prøver ihvertfald) at han skal gå i den rigtige side. Dvs. vi roser ham hver gang han går i den rigtige og siger "ah ah" når han er på vej over i den forkerte, og så guider vi ham over i den rigtige side igen. er det den rigtige måde at gøre det på? han virker nemlig meget frustreret til tider over det, og som om han får blandede signaler fra os smiley kan bare ikke selv gennemskue hvordan vi kan gøre det anderledes.

GUUUD jeg glæder mig til på torsdag, når vi skal starte til hundetræning *gg* føler mig på bar bund, selv med de 40000 bøger jeg har læst om hundetræning *gg*

mvh Cemile


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  opdragelse af hvalp
  • #2   20. apr 2007 En ting man SKAL lære den for sin egen skyld er "dette er en lygtepæl og du skal blive på samme side som jeg!!"

  • #3   20. apr 2007 ja det er ikke altid nemt.. Achi som er 7 glemmer stadig nogle ting.. eller også er det fordi det bare ikke altid er så sjovt at høre efter--*G*

  • #4   20. apr 2007 Nina: Hold da op et godt album smiley det er hermed sat på min foretrukne liste *gg*

    Julie p: ja, det har jeg vist efterhånden erfaret *gg* vi sidder tit fast på hver vores side af en busk, lygtepæl, cykel osv...

    kristina: *gg* hehe, ja det kan der vel være noget om.

    Puuha forresten, idag var jeg godt nok glad for at Nando har lært indkald smiley vi gik nede ved siden af en relativ stor og befærdet vej. Pludseligt bliver halsbåndet slapt, og jeg vender mig om. Så er Nando fan** røget ud af halsbåndet, og han styrter ud mod vejen. Hvad gør en panikslagen mor så? hun sætter sig på hug med spredte ben og arme og kalder: Nando, og straks vender hunden om og kommer styrtende i håb om en godbid smiley PUUUUH der fik jeg sved på panden. så halsbåndet blev strammet ind og og justeret smiley


  • #5   20. apr 2007
    Jeg kan berolige dig med at nu er Jazzy 4, og han kan næsten alt hvad vi gerne vil have han kan, og det han ikke kan, det er vores egen skyld!!!

    Men, han kan alt vi gerne vil have, vi har aldrig gået til træning med ham, men de ting han kan er små hverdagsting, som vi ikke har tænkt over vi har øvet!!!
    Så som "gå væk", f.eks. fra tvét
    Knips med fingrene+ håndtegn (ubevist) kan betyde mange mange ting!!!


  • #6   21. apr 2007 Oscar kan de helt basic ting. Kom, sit, dæk, og så er han en haj til ståååååååååååå!!! ;o)
    Derudover så er det de der ting, der skal til for at familien kan fungere...
    Put dig; når vi spiser, eller der er gæster, som er trætte af at blive over-elsket af 70kg hvalp (lidt hvalp er han da endnu...syns vi...)
    Bliv; når han syns at vores forloren hare bare dufter ALT for godt og liiige må hen og snuse...)

    Og mange andre ting, der lissom Jazzy ovenfor er blevet indlært sån uden det helt store arbejde. Det er vist bare en gevinst af gentagelsen, gentagelsen, gentagelsen.....

    F.eks, så skal han altid "sitte" og vente med at spise til vi siger værsgo. Hvis det er Cecilie, der giver ham mad, og der er gæster i uset, er de lidt imponerede over, at hun (lille splejs på 5 år) kan styre ham.
    Hun har fodret ham lige fra lille hvalp af.
    Det er en rigtig god jeg-bestemmer-over-dig-selv-om-jeg-kun-er-fem-og-vejer-en-fjerdedel-af-dig-øvelse!!!

    Derudover har Cecilie lært ham at give pote.
    Hun er så stolt, den lille pige. Hun er godt nok ved at blive vælter om kuld, når der kommer en pote i str. 43 og lander i hænderne på hende, men pyt med det.
    For det er nemlig hendes og Oscars trick!! Smiler.

    Hun får også lov til at lave ringtræning med ham hjemme i haven, og har været med i barn og hund. Og det er bare gået rigtig fint. Ingen tvivl om, hvem der "har bukserne på" i deres forhold.

    Så det gælder om at få børnene med i opdragelsen af hunden på en go og positiv og sjov måde, så der ikke er tvivl om, at de er over hunden i familie-hierakiet.

    Go dag til alle.
    Nu vil jeg hente Cecilie, som har overnattet i børnehaven sammen med alle de andre børn.
    ;o)


  • #7   21. apr 2007 Cemile H

    Du får jo ikke en opdraget hund i løbet af 14 dage..

    Det tager tid, og de øvelser du øver og lære hunden, tager også tid.

    du skal væbne dig med stor tådmodighed, hvis du vil have en lydighed hund.

    Og du skal ikke skride for hurtigt frem, det tager den tid det nu tager for en hund.

    ///::::Selv jeg bliver ved med at træne de lette øvelser - og det er sådan at hunden faktisk selv kan udørere dem uden mig - skal bare sige kommandeoen - så gør hunden det. /////


  • #8   22. apr 2007 Jazzy: Ja, det er jo lige det smiley Jeg er bare så bange for at overstimulere ham også. Synes den er meget svær den balancegang mellem overstimulering og understimulering og den rette mængde stimulering.

    Maibritt n: Ja, dét lyder godt nok imponerende at din datter kan det smiley det kan jeg se for mit indre øje smiley Men I har nok ret i at man lærer hunden mange ting "ubevidst" og det gælder jo både de gode ting og dårlige...

    Banehunden Babett: Nej, tak det véd jeg *gg* vi forventer skam ikke mirakler, men ville utroligt gerne have inspiration til hvordan vi kunne komme videre fra sit smiley

    Noget Nando er begyndt på, som jeg synes er synd (for mig altså *gg*) er at han ikke reagerer første gang vi siger tingene. det må jo betyde vi er dårlige ledere, siden at han ikke synes vi er værd at lyde første gang, men kun 3 eller 4.



Kommentér på:
opdragelse af hvalp

Annonce