{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.448 visninger | Oprettet:

Solveig
Solveig
Tilmeldt:
19. jan 2013
Emner: 5 Svar: 45

Aktivering af jagthund udenfor jagtsæson {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg er ved at overveje, hvilken hunderace jeg skal købe.
Jeg skal tage jagttegn til sommer, og det vil derfor være oplagt at købe en jagthund.
Men hvordan aktiveres en jagthund bedst, når vi er udenfor jagtsæson?
Hvor meget tid bruger I i gennemsnit på aktiveringen?
Når jagtsæsonen er i gang, hvor ofte går I så på jagt med jeres hund?

Jeg kan slutteligt nævne, at jeg påtænker at købe en FT cocker.

Jeg glæder mig til at høre jeres svar smiley

vh
Solveig


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aktivering af jagthund udenfor jagtsæson
  • #1   26. maj 2019 Hunden skal da også aktiveres i jagtsæsonen, for du går vel ikke på jagt hver dag.

    Den aktiveres på samme måde om det nu er jagtsæson eller ej.
    Man træner med sin hund, går evt spor med den, laver nose work, træner tricks, agillity, ja kun fantasien sætter grænser.
    Lav noget både du og hunden synes er sjov.


  • Solveig
    Solveig Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 5 Svar: 45
    #2   26. maj 2019 Hej Anni

    Det har du selvfølgelig ret i.
    Hvor meget tid vil du mene, at du bruger på det hver dag?
    Jeg har nemlig også overvejet en Engelsk Cocker, men FT'eren tiltaler mig en del mere. Dog vil den engelske ikke skulle bruge samme mængde aktivering - har jeg læst mig frem til. Hvad mener du?


  • Solveig
    Solveig Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 5 Svar: 45
    #5   26. maj 2019 Hej Sofia

    Tak for svar. Efter de 30-45 minutter, er din hund så stimuleret nok for den dag?
    Og gør du det i løbet af en luftetur?


  • #6   26. maj 2019 Udenfor jagtsæson træner du til jagtsæson..

    Der er rigeligt at lave året rundt hvis man vil have en dygtig og veltrænet hund.


  • Solveig
    Solveig Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 5 Svar: 45
    #7   26. maj 2019 Svar til din anden kommentar, Sofia:

    Det er jeg faktisk rigtig glad for at høre - FT'eren tiltaler mig som sagt mest, og det gør det derfor meget lettere at tage en beslutning om racevalg, hvis de to typer skal bruge samme mængde aktivering.


  • Solveig
    Solveig Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 5 Svar: 45
    #8   26. maj 2019 Hej CH

    Går du på et særligt træningshold hvor du har lært, hvilke ting du skal træne for at holde hundens grunddressur? Hvilken hund har du, og hvor lang tid bruger du på dens træning hver dag?


  • Solveig
    Solveig Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 5 Svar: 45
    #10   26. maj 2019 Sofia:
    Det er også det jeg her hørt oftest om cockere, og især FT'ere - meget aktive ude, meget rolige inde. Det passer helt perfekt til mine behov.
    Og rigtig dejligt at få sat noget reel tid på. Tak smiley


  • Solveig
    Solveig Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 5 Svar: 45
    #12   26. maj 2019 Sofia:
    Jeg har allerede kigget lidt efter noget hvalpetræning, og jeg vil især gerne finde noget, der har fokus på jagthundetræningen. Kan du anbefale noget særligt? Det er lidt svært at finde, for der er rigtig mange tilbud, og det er sat uoverskueligt op.


  • Solveig
    Solveig Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 5 Svar: 45
    #14   26. maj 2019 Jeg bor på Frederiksberg, så gerne i det område. Tjekker lige facebooksiden ud smiley

  • #16   26. maj 2019 Ch har ret. Skal du have en god jagthund bruger du resten af året på at træne det, holde den fysisk vedlige og ellers godt aktiveret.

    profilbillede
  • #17   26. maj 2019 Enig med de andre. Jeg bruger i hvert falde 3 timer om dagen, på at aktivere og stimulere min Ruhår. Det er inkl spor arbejde og omkring 10 km motion.

  • Solveig
    Solveig Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 5 Svar: 45
    #18   26. maj 2019 #16: Ja, det fik jeg også læst mig frem til i nogle artikler fra et jagtmagasin. Hvor lang tid dagligt bruger du på træningen af din hund?

    L.P.: Træner du på alle dine ture? Hvor meget tid om dagen bruger da du på intensiv træning?


  • #19   26. maj 2019 Jeg træner på alle ture i mere eller mindre omfang.

    Hvis jeg går spor, bruger jeg vel en times tid på intensiv træning. Uden spor 30-45 min


  • Solveig
    Solveig Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 5 Svar: 45
    #20   26. maj 2019 L.P.: Okay, så det er nogenlunde det samme som Sofia. Det syder som om, at folk generelt bruger mellem 30-60 minutter intensiv træning om dagen, og derudover bruger lidt tid på almindelige gåture. Tak for svar smiley

  • #21   26. maj 2019 Uh.. Det ved jeg ikke.. Et par timer ihvertfald..

  • #22   26. maj 2019 Men det er så vigtigt at du har en hund der respektere stopfløjt, ikke preller eller jager i næste sogn.. Så der SKAL trænes, Jeg vil ikke anbefale ft til nogen, men vælger man at gøre det skal man gå ind i det 100 procent.

    profilbillede
  • #24   26. maj 2019 smiley har også virkelig mange dårlige smiley ikke kun gode.
    Hun er fin Liva smiley


  • #25   26. maj 2019 Et knapt så yndigt billede af damen på jagt, men dog stadig en fest.. smiley smiley smiley smiley

    profilbillede
  • #28   27. maj 2019 Om morgenen træner vi på de lokale græsplæner 45 min på stopfløjt når jagten er sat i gang. Jeg kan ved sygdom eller meget utilpas finde på at bare gå tur i de 45 min men det er godt nok sjældent. I går trænede vi apportere i forskellige retninger, og hente dummyer i den rækkefølge jeg ønskede og dækkes af på vejen retur. Havde ingen fotograf med så du får bare et billede fra pausen hvor jeg kunne tage et selv.

    Om eftermiddagen trænes hun 45 min i vildere og spændende miljøer for at udfordre at hun skal kunne i alle miljøer.

    Weekenden kan træningen erstattes af min træning som er vandring - så kommer hun med på en lang vandretur istedet. Der trænes 'kun' almindelig lydighed.

    Ziva går stadig ikke på jagt, da træningen simpelthen ikke er skarp nok. Hun er lige fyldt 2 og regner med at hun skal med henover sommeren som tilskuer og skal arbejde for det i efteråret.

    Hun har gået på jagthold siden hun var 8 uger


  • #29   27. maj 2019 Hov glemte billede.

    profilbillede
  • #30   27. maj 2019 Jeg vil sige at så meget træning du kan få puttet ind i en travl hverdag vil være super og husk du også kan træne imens at du laver mad, når du ellers render rundt i huset, al træning kan bruges. Jeg har en hvalp tilbage fra mit sidste kuld, som jeg er gået i gang med stille og roligt, han er en knag til markering og apportering allerede. Hans mor får mindre trænings sessioner hver dag og skal helst ud i søg 2-3 gange om dagen, og hun er super til at slappe af indendørs smiley

    profilbillede
  • Solveig
    Solveig Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 5 Svar: 45
    #31   27. maj 2019 * med Boesen,Pallepop & Donk-nu tilsat Juice.:
    Ja, jeg er helt enig i, at der SKAL trænes. Nu får jeg også hund fordi jeg er interesseret i hundetræning og at benytte den som brugshund. Så der er jeg helt enig med dig smiley
    Hvor er det nogle dejlige hunde I har, begge to smiley

    CF: haha, han lyder som noget for sig selv. Men det er jo også bare dejligt med sådan en hund smiley
    Tak for dine svar!

    Ziva:
    Det lyder som om at du bruger en del tid på træningen hver dag - hvorfor mener du ikke, at hendes træning er skarp nok? Handler det ikke også lidt om, at tage hende med ud på nogle jagter, måske bare som tilskuer, så I kan øve jer og forberede jer på, at hun selv skal arbejde på jagten?
    Hun er ellers bare fin, din hund!

    Bumble bee:
    Ej hvor er den bare dejlig! Det er nemlig det med en travl hverdag jeg skal have passet sammen med en del træning, men det lyder til, at det faktisk er ret overkommeligt, især når vi er to om projektet (min kæreste vil gerne gå et par ture og måske tage den med ud og løbe når den er gammel nok osv. med hunden, mens jeg står for den generelle træning). Det synes jeg er rigtig fedt at høre, og det gør hele beslutningen meget nemmere at tage.

    Slutteligt kan jeg måske lige høre jer alle om kenneler.
    Jeg har haft svært ved at finde hvalpelister. Det skal gerne være en kennel på Sjælland, og den behøver ikke at have hvalpe lige nu.
    Kan I anbefale noget?


  • #32   27. maj 2019 Tak Solveig smiley Hvis du er interesseret i en rød han, siger du bare til, han er lige klar til nye eventyr smiley

  • Solveig
    Solveig Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 5 Svar: 45
    #34   27. maj 2019 Bumble Bee:
    Vi skal desværre have en hun. Han er ellers bare sød smiley

    Sofia:
    Tak for anbefalinger. Jeg søger lige lidt rundt på nettet efter dem! smiley


  • #35   27. maj 2019 2*45 min er nok også hvad de fleste herinde vælger at bruge på gåture, det håber jeg i hvert fald. Jeg ser det ikke umiddelbart som meget. Hun fik noget mere inden jeg fik job i København, og kommer til at få endnu mere tid sammen når jeg er færdig i København til november. Det glæder jeg mig til. Sådan virkelig at føle jeg har tiden til at nørde alle detaljer med hende. Zivas arbejdes drive er fantastisk. Hun vil altid gerne arbejde mere. smiley

    Ziva har så vanvittigt meget krudt at jeg kan ikke løbe hende træt om jeg så ville, men træning sikrer at jeg har en træt hund, der gerne vil putte i sin kurv eller med op i sofaen og se Suits. Hun er den vildeste af de tre retrievere jeg har haft, men hun er også den mest rolige indenfor (efter morgentur)
    Jeg har slået min ankel, så i øjeblikket er vi kun ude steder hvor jeg kan stå stille og kaste dummyer eller lave andet træning. Heldigvis kan man jo køre en hund meget træt selvom gang er en udfordring og ellers er vi begyndt at lære at cykle. De dage hvor vi har cyklet har hun meget mere energi end hvis vi har trænet. Det kom alligevel lidt bag på mig den første dag.

    Jeg vil ikke have hende med på jagt, før jeg stoler så meget på hende, at jeg kan gå fri med hende alle steder. Jeg tør ikke gå igennem fårefolden uden snor, jeg tør ikke gå igennem der hvor trænerens høns går løs uden snor, jeg kan stadig miste hende hvis et rådyr el. hare springer lige ud foran os på tur. Hun er ret dygtig, men hun har meget lang vej endnu.
    Hun skal drive på jagt, men når jeg fløjter hende ned, så de andre kan skyde frit, så skal hun dælme sætte popoen ned og stoppe jagten. Hvis jeg vil have hentet venstre and før højre, så skal det være venstre først. Ziva er kun lige fyldt to, og hun har stadig en kamp med nogle teenagerhormoner.
    Jeg vil af hensyn til Danmarks vildt og for ikke gå bagud i vores træning, ikke risikere at have en hund med der ikke er klar. Jeg er bange for at det kan gøre større skade end gavn.

    Tak, jeg synes også hun er ret fin smiley


  • #36   28. maj 2019 impulskontrollen skal ind fra de er små. Det er ALDRIG tilladt at jage noget som helst, hverken småfugle i haven eller harer på gåture. Stoppet træner jeg på hver evig eneste gåtur. Om de støder noget eller ej. Hvad end de har gang i, så skal de slå røven i sædet når fløjten lyder. Og støder de noget har de bedre at sætte sig af sig selv.
    Derudover går vi altid fri ved fod på skift på vores gåture, så jeg slipper et par stykker fri og lader en eller 2 gå ved fod imens og så bytter vi senere.

    Udover træning på gåturene, så træner vi på hold 1 gang om ugen og selvtræner eller træner sammen med andre 1-2 gange om ugen også.


    profilbillede
  • #37   28. maj 2019 ANNA G, ja det er simpelt hen at tænke træning ind i alt man gør, det har jeg også fint succes med (Y)

Kommentér på:
Aktivering af jagthund udenfor jagtsæson

Annonce