482 visninger
|
Oprettet:
apportering {{forumTopicSubject}}
jeg har 3-4 uger til at lærer aya at samle en sit legetøj op og komme med det igen, meeen hvordan gør man det, hvis jeg kaster en bold(1 meter frem) ja så løber hun hen tager den i munden slipper den og kommer hen til mig, men det jo uden bolden
vi har alt andet på plads til forprøven men liige appotering/leg kan vi ikke
sep 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 173 Svar: 2.064
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.356
Allerførst så lader man være med at sætte en tidsgrænse på, så som at den skal lære det på 3 - 4 uger ... især med så ung en hund :o)
Dernæst kan man gøre mange forskellige ting.
Man kan træne det ved hjælp af baglænskædning - dvs. i stedet for at du smider legetøjet væk og dermed kører hunden op i drift, så får du hende til at sidde foran dig med bolden i munden, og belønner for dette. Når hunden kan dette, smider du bolden ned for dine fødder, så hun skal samle og og aflevere ... og så begynder du at smide bolden længere og længere væk.
Eller du kan fortsætte med at kaste bolden væk, have hunden i line, og når hun så har samlet op begynder du bare at løbe rundt med hende, så hun beholder bolden i munden og ikke kommer i konflikt mht. hvis bold det er. På et tidspunkt vil hun korte afstanden til dig af, og så roser du - når hun kommer helt hen med bolden trækker du enten med hende, hvis hun kan lide dette eller roser hende og løber så videre.
Du kan også gøre det vha. shaping, hvor du forlanger at hun kommer tættere og tættere på dig dig inden hun får en belønning (nemmest hvis du bruger klikkertræning).
Eller du kan træne hvert moment for sig, og så først derefter sætte det hele sammen.
Men husk på - apportering er en meget kompleks øvelse at træne hvis det skal gøres ordentligt, og det tager tid :o)
Min egen unghund på 10 mdr. er i øjeblikket nået dertil hvor han kan stå foran mig, jeg rækker apporten ned til ham, han griber om den og sætter sig ned uden at tygge og uden at have løs apport ... ikke specielt imponerende niveaumæssigt vil mange sikkert mene - man han gør det perfekt hver gang :o)
/Carina
sep 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 173 Svar: 2.064
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.356
<b>vi skal til prøve d. 15 juni og der skulle hun gerne kunne bare en del af det, da hun ellers ikke består og så kan vi ikke gå videre</b>
OK - men efter min mening er det nok heller ikke så stor en straf ikke at kunne fortsætte med at træne sådan et sted :o(.
Jeg har aldrig brudt mig om hvalpeprøver ... og da endnu mindre under forhold hvor et dårligt resultat betyder at hundeførerne bliver straffet, da det jo påvirker hunden negativt på flere måder:
* Hundeføreren presser sin hund til at opnå et niveau som hunden måske ikke er klar til mentalt.
* Hundeføreren bliver ekstra nervøs til prøven, og en sådan ændring i førerens adfærd kan hvalpen slet ikke forstå og håndtere.
* De hunde som er dårligt, og som jo egentlig er dem der har mest behov for træning udelukkes.
/Carina
jan 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Hunde: 4 Emner: 99 Svar: 4.034
karina >> tag det roligt og følg din hunds tempo, det vil blive det bedste resultat, også i længden... smiler
apportering