lille og stor hund lille og stor hund
Jeg har engang hørt at små tæver ikke skal parres med en stor hanhund, da det kan give komplikationer ved fødslen.
Men nu har jeg fået at vide at hvalpene altid tilpasses efter tævens størrelse.
Er der nogen der kender noget til dette? Er bare nysgerrig, da vi har haft en diskussion om det på arbejdet.
okt 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 3 Emner: 3 Svar: 17
jan 2007
Følger: 41 Følgere: 40 Svar: 270
Der kom 2 hvalpe, som var lige store ved fødslen, dog var der en lille forskel på potestørrelsen... som voksne fik de hver sin størrelse... en på størrelse som mor og en som far...
Tror det kan blive et problem hvis tæven ikke får så mange hvalpe... ellers ikke....
Vi havde problemer med fødslen ved Bellamie, da det viste sig at hun kun ventede en hvalp, som var mega stor, og det var endda en ægte papillonhvalp. Hvalpen blev forløst ved kejsersnit og var død ved fødslen... det havde Bellamie også været nu, for hun havde ikke været i stand til at føde den store hvalp.
okt 2007
jan 2007
Følger: 41 Følgere: 40 Svar: 270
Det jeg mener er at selvom min papillon Bellamie, blev parret med en ren papillon, kan det give problemer... når der kun ventes en hvalp.... man kan jo på forhånd ikke vide hvor mange hvalpe der kommer ud af en parring... heller ikke når den er planlagt.
Normalt vejer en papillon 80-140 gram... Bellamie´s hvalp vejede 212 da der kun var den ene, og dermed rigelig plads.
Venter en hund blandingshvalpe og hvor der er stor forskel på forældrehundenes størrelse... så mener jeg at den størst risiko er jo færre hvalpe den får...
okt 2007
Mange tak for hjælpen.
jan 2008
Følger: 12 Følgere: 115 Hunde: 6 Emner: 248 Svar: 7.830
Har selv talt med min dyredoktor om det samt flere andre, idet jeg har min Max på annoncerne hvor jeg på hans vegne tilbyder ham som farmand til hvalpe ;o)
De kloge har til mig sagt, at mens hvalpene ligger i mors mave, så tilpasser de sig hendes størrelse og forholdene derinde - også indtil de fødes. Efter fødslen så skulle det hele "jævne sig". D.v.s. at hvalpene - hvis faderen er stor - vokser sig til den størrelse der nu være naturens eget mål. Som en skrev tidligere, at der kan selvfølgelig komme forskellige størrelse som voksne. Men jeg det har jeg ikke selv set nogle steder.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
Ved grise kan man risikere at måtte skære hvalpene ud (altså skære dem i stumper og stykker mens de ligger i morens mave) hvis de er for store for hende at føde:o(
-så jeg holder på det er en skrøne. Måske sker der en hvis tilpasning men ikke i det omfang det er nødvendigt hvis man tager en meget stor hanhund og en lille tæve.
Og at gøre det med en engelsk bulldog forstår jeg da slet ikke -har da ladet mig fortælle de har mange problemer med at føde selv i forvejen, hvorfor så øge risikoen?
jan 2008
Selvfølgelig er det da bedst hvis hundene har nogenlunde samme størrelse, og hvis man finder ud af, at ens damehund har været på sjov om natten, så er der jo to muligheder: 1. Abortpille/sprøjte hos dr. dyr eller 2. være beredt på evt. kejsersnit, hvis der er problemer.
Det jeg ville sige var at NORMALT tilpasser de sig, men det udelukker jo ikke særtilfældene.
Og skære grise ud - det har jeg aldrig hørt om før - det lyder som det rene dyremishandling. Findes der ikke kejsersnit eller lignende til grise???
jan 2007
-tror desværre bare ikke kejsersnit er noget man bruger i den verden, men ved self ikke om nogen gør eller om der er en grund til at det ikke er muligt.
Vi har selv engang fået slagtet en gris fordi den ikke var stor nok til at få grise og alternativet var at skære dem i stykker når hun skulle føde -så hun blev slagtet ret hurtigt efter hun var blevet drægtig.
Og min tanke er at hvis det kan ske blandt andre dyrebørn så kan det osse ved hunde.
Blandt belgierheste er der osse problemer. Belgierføl fødes med så brede hofter at det kan være svært for hoppen at fole. Man ser af og til at nogen har brugt en rigelig stor hingst til hoppen og det kan resultere i et dødt føl (eller hoppe)...
jan 2008
Men jeg synes nu stadig er det er en barsk omgang med grisene. Kender nogle har et ret stort svinebrug, og jeg har aldrig hørt dem omtale faringerne på dén måde. De hjælper til og har armene helt oppe, men sørme ikke det andet. Tror at jeg vil spørge dem - måske de ikke vil fortælle det til "os udenfor staldene" ?
Nå, men jo stadig man skal da tænke på dyrene først og fremmest og det uanset hvilken slags - men man er jo ikke altid herre over hvem og hvad der sker.
jan 2007
Men det var skam dyrlægen der sagde at det ville blive nødvendigt dengang (derfor slagtede vi soen istedet for det andet var for makabert)
Så det sker åbenbart engang imellem at det er nødvendigt -men håber dælme da det er en sjældenhed (eller at de har fundet på en bedre metode i dag)
lille og stor hund