4.616 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 45 Svar

Rettigheder.. Købt hvalp med dysplasi Rettigheder.. Købt hvalp med dysplasi

Jeg købte for 1 år siden en engelsk bulldog hos en dansk opdrætter.
Opdrætteren havde både hunde med og uden stamtavle, og den hvalp vi faldt for var uden tavle..
Vi hentede ham november sidste år..

Han har så on og off været lidt halt på det ene forben, vi har flere gange været til dyrlægen som hver gang har sagt at det bare var vokseværk og vi ikke skulle bekymre os..
For et par dage siden valgte vi så at få ham røngtenfotograferet, hvorefter det viser sig at han har fremskreden dysplasi i begge skuldre, det er slemt, og hans fremtid er MEGET usikker. De snakker allerede om det vil være mest fair at aflive ham i nærmeste fremtid..
Han er kun 1 år og 3 mdr.
Dyrlægerne kunne med sikkerhed sige at det er medfødt og selvfølgelig arveligt..

Hvordan er mine rettigheder her?
Jeg ved fra kattebranchen at der normalt er 2 års "reklamationsret", også på dyr..
Men har jeg ret til pengene retur? Eller en ny hvalp? I så fald, har han så krav på at få vores dreng retur??

Håber der sidder nogle kloge hoveder derude som er inde i disse regler..
Syntes godt nok det er en hård besked at få for så ung og ellers frisk en hund!!! ØV ØV ØV

Mvh Nadja

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • rengøring 1.000 kr.
  • Montering af skab 1.560 kr.
  • Handyman: lampe og gardin opsætning 800 kr.
  • Fejlsøgning ovn - relæ slår fra 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rettigheder.. Købt hvalp med dysplasi
  • #1   14. okt 2008 uden tavle og kontrakt ingen rettigheder.. når man fravælger tavle/kontrakt fravælger man garanti.. sådan er det , desværre..

du kan dog ringe og spørge opdrætter om de har lyst at give en erstanings hvalp hvis i må aflive den i har nu. nogle er til at snakke med jo

• #2   14. okt 2008 Du har krav på enten en ny hvalp eller at beholde din nuværende hund så længe det er fair for den, og så skal du fra opdrætters side have 1 tredjedel eller mere tilbage af det du har betalt for hunden............

Og Ja der er 2 års reklamationsret...................

• #3   14. okt 2008 Christel: nej ikke direkte, men har en sundhedsbog hvor der er deres navn og adresse osv i som opdrættere.. men har ikke noget hvor der står pris på..

• #4   14. okt 2008 Uanset hvad, så gælder købeloven hvad enten der er eller ikke er stamtavle på hunden..................... Man har købt "et produkt" som er defekt, og så er det vi har købeloven som er gældende i 2 år fra den dag "varen" er købt!

• #5   14. okt 2008 det jo lidt som hvis du køber en stol i biva og siger du ikke vil ha bonnen med så kan man ikke gøre krav på en ny hvis den er i stykker, da man skal medbringe bonnen..

så i en retssag vil man nok ikke ha de store chancer for nogen krav..

men igen opdrætteren kan være sød at give erstatnings hvalp så syndes du skal ringe og forklare hvad der er sket og spørge denne ad..

• #6   14. okt 2008 ja men ikke hvis man hverken har stamtavle eller kontrakt da kontraken er som bonnen i en butik dermed et bevis på købet..

• #7   14. okt 2008 Jeg ville så nok tøve med at få en erstatningshvalp fra et sted som det:-). Men jo, købeloven kan opdrætter ikke komme udenom:-))

• #8   14. okt 2008 *GDF* mange tak, det var info jeg kunne bruge til noget!!

Prøver at ringe til dem i morgen, ville bare gerne vide nogenlunde hvor jeg står inde jeg ringer..

mange tak for lynhurtige svar!

• #9   14. okt 2008 når hunden er købt uden tavle, er det tit svært at få sin ret igennem. Har du en kontrakt på ham? Når du skriver at de har hvalpe både med og uden tavle, kan jeg konkludere, at det ikke er en DKK opdrætter, tror derfor at dine chancer for noget som helst er meget små. Det er ofte sådan, at køber man uden tavle, så er det købt som beset princippet, med mindre man har en decideret kontrakt på hunden.
    Skal vi sige at opdrætter er fair, eller at du har en kontrakt på den, så har du krav på enten dine penge retur, eller en ny hvalp. Man skal dog ikke nødvendigvis som køber acceptere en ny hvalp, det er kun, hvis køber selv ønsker det.
    Mht om i skal aflevere hunden, hvis dyrlægen siger at hunden er så dårlig, at det bedste er at aflive den, så skal den aflives i stedet for at blive afleveret tilbage, opdrætter kan ikke kræve den udleveret, når dyrlægen iht dyreværnsloven har " krævet" den aflivet. Og derfor kan i aligevel få pengene retur. Men hvis hunden godt kan have et udemærket liv, men i alligevel gerne vil have pengene retur for den, altså ophæve handlen, så skal opdrætter have den retur.
    Hv

• #10   14. okt 2008 de hvalpe uden tavle er vel ikke ren racet eller også har de importeret dem siden de uden tavle når de også har med tavle??

for så kan man jo så vælge en med tavle næste gang??

• #11   14. okt 2008 Mette .: jeg har tænkt samme tanke, men moderen til vores hund er væk nu, det var hendes sidste kuld min var med i..
    De har rigtig mange hunde derovre, så jeg kan få en helt anden afstamning..
    Jeg har lært af min fejl denne gang!

• #12   14. okt 2008 Forresten, jeg vil sige som de andre, selvfølgelig gælder købeloven, men uden bevis, kan man heller ikke klage, desværre. et godt eksempel som mopseejer giver med Biva. Og det er især svært, når du ikke har noget bevis for hvad du har givet for hunden. så desværre, tror at dine chancer er meget små.

• #13   14. okt 2008 mopsejer r: de er renracede, dem de laver med tavler er med "DRC stamtavler" ikke noget jeg kender, men måske gør i?

• #14   14. okt 2008 Nadja:

Hvis de har rigtig mange hunde, er det så et sted, du kunne tænke dig at få en ny hvalp fra?? Jeg ville nok betænke mig:-)

• #15   14. okt 2008 "DRC tavler"???? Hvad er nu DET??

• #16   14. okt 2008 Dansk racehunde klub - www.drcdan.dk/

• #17   14. okt 2008 DRC = Deutsche Rassehunde Club

• #18   14. okt 2008 Købeloven

• #19   14. okt 2008 Købeloven dækker kun medfødte fejl - så spørgsmålet er om du kan bevise at problmerne er arvelige og ikke som følge af fejlfodring og misvedligeholdelse

• #20   14. okt 2008 Citat:

"Dyrlægerne kunne med sikkerhed sige at det er medfødt og selvfølgelig arveligt"

• #21   14. okt 2008 Øhm altså tror ikke ligefrem at man kan konkludere at en kennel der laver hunde uden stamtavle ikke er dkk kennler, jeg kender flere dkk kennler der lave hunde uden stamtavle, selvom de ikke må

• #22   14. okt 2008 Mette: der er delte meninger om hvor vidt dysplasi er medfødt. Det er arvelligt til en vis grad, det kan vi hurtigt blive enige om, men ligesom med HD, så er dysplasi i skulderen også afhængig af miljø og fodring samt brug. Derfor kan man faktisk ikke entydigt sige, at det er medfødt, og når købet er sket for mere end 6 mdr siden, er det købers "problem" at slå fast, at det var der på købstidspunktet. Det kan man vel kun ved at have billeder fra dengang liggende. HD, er der lavet en undersøgelse med, der siger at mellem 20-40% er direkte arv, resten er foder, miljø og brug.

• #23   14. okt 2008 Charlotte, hvis de gør det, så bliver de smidt ud, hvis de bliver meldt, så hvis det er så åbentlyst vil jeg nu stadig mene, at man kan konkludere at det ikke er en DKK opdrætter, for det skulle da være mærkeligt, hvis ikke bare én "sladre" til DKK, det er jo direkte mod deres regler.

• #24   14. okt 2008 Lykke:

Vi er enige. Arv og miljø deles om at være "skurken". Jeg citerede bare trådstarters første indlæg. Hendes dyrlæger har åbenbart konstateret at det er arveligt og medfødt:-))

• #25   14. okt 2008 Hvis en hund får konstateret HD som 1½ årig, skal opdrætter betale en erstatning.... Der kræves altså ikke billeder fra hvalpen var lille !
    Så selvf. kræver man da heller ikke billeder i dette tilfælde.....

• #26   14. okt 2008 Har du købt hos en regristeret opdrætter så gælder købeloven og du har 2 års reklamationsret - dog er hunden så gammel, at det er dig der skal bevise fejlen var hos hunden, men skjult, da du købte den - ergo du skal bevise skaden er arvelig betinget!
    De kan ikke kræve hunden tilbage for at erstatte den! Hunde er en "vare" som ikke vil kunne erstates med en "tilsvarende" "vare" - hvorfor man generelt har krav på en vis sum penge tilbage i stedet, ja eller en ny hund (som man jo sjældent ønsker fra samme sted) - hvis altså man kommer til enighed om erstatning.

• #27   14. okt 2008 Uanset om man er registreret opdrætter eller laver et garagekuld, gælder købeloven:-))

• #28   14. okt 2008 Mette> Det mener jeg ikke er rigtigt! Er handlen et civilkøb aftaler man selv indbyrdes hvilke aftaler man vil have i handlen. Og har man så ikke aftalt noget - ja så hænger man med røven i postkassen.
    Men her er der jo tale om et deesideret opdræt, så det er underordnet smiley

• #29   14. okt 2008 Ginne: Hvis de vil have alle pengene retur, og hunden ikke skal aflives, så skal de aflevere hunden. Du kan jo heller ikke gå ned i Elgiganten og forlange at få pengene retur, men du vil ikke aflevere dit defekte fjernsyn. for det er jo egentlig ikke erstatning, men ophævelse af handlen, hvis man får alle peneg retur. Men hvis det er delvis erstatning, så skal de selvfølgelig ikke have hunden retur.

Marianne: Hvis det skulle gå 100% efter reglerne, så er det som jeg beskriver ovenfor, men jeg har nu heller ikke forlangt billeder fra købstidspunktet, når jeg har udbetalt erstatning:-) For man skal kunne bevise, at det er arveligt, og jeg kan ikke rigtig komme på andre måder at bevise det på, end at man har billeder liggende:-)

• #30   14. okt 2008 Lykke> Netop. Fordi elgiganten kan tilbyde dig en tilsvarende model - det kan hundeopdræteren ikke - derfor er "hundehandel" en speciel form for handel. Og netop derfor bliver man også ofte enige om et vis beløb f.eks. 1/3 eller ½ af prisen igen - og ikke hele beløbet. Med mindre opdrætteren er særdeles god af sig smiley
    Min point var at man ikke skal lade sig "lokke af"/blive nervøs over at, nogle opdrættere og hundehandlere (i ordets værste forstand) kræver hunden tilbage før de vil give det mindste! Dette har de ikke ret til at kræve - for de kan ikke restatte hunden!

• #31   14. okt 2008 I øvrigt> God bedring med vovsen Nadja, håber i kommer til til nyde den tid i har tilbage sammen - uanset hvor lang eller kort den måtte blive smiley

• #32   14. okt 2008 Ginne: Ja, hvis vi "kun" snakker delvis erstatning, f.eks 1/3 af købsprisen, så er jeg helt enig, så beholder ejeren selvfølgelig hunden, men hvis man vil ophæve handlen og får fuldt beløb tilbage, så skal opdrætter have hunden retur(det kan jo ske i nogle tilfælde, mener så bare at i dette tilfælde vil det jo enten være aflivning eller at øber selv beholder hunden)
    Men så er vi jo enige:-)

• #33   14. okt 2008 Ja Lykke> Jeg skrev det fordi man efterhånden har hørt flere er blevet stukket i øjet, at skulle hundehandleren (siger ikke pågældende er købt hos en sådan men...) agerer det mindste og overveje tilbage betaling af noget som helst - så skulle han/hun have hunden igen... Og den går ikke smiley De må heller ikke tilbyde en ny hund - såfremt de får den gamle igen. smiley

• #34   14. okt 2008 <i>har ikke læst de andre indlæg</i>

Læs nederst på siden i linket omkring hoftedysplasi det er sakset fra forbrugetrådet.

http://www.fruenshoej.dk/bernersennen/koebeloven.htm

• #35   14. okt 2008 Erika..... Dvs.så skal man som hvalpekøber tjekke sin hvalp med penn hipp og rtg inden den er de 6 mdr. Så hvis hvalpen på dette tidspunkt har en løshed i hoften og hunden som 1½ årig får konstateret HD, så kan man kræve pengene tilbage ?

• #36   14. okt 2008 ja i følge forbrugerrådet. ;O) så burde det jo være en mulighed. smiley

har lige fundet det rigtige link frem til forbrugerådet - i øvrigt mange spænde sager omkring om hunde, som man kan læse der inde. bare søg på hund.
    (link fjernet)

• #37   14. okt 2008 Erika..... Ved egentlig godt at der har været en sag med en newf for forbrugerstyrelsen, der fik opdrætteren medhold....

• #38   15. okt 2008 Ja, hvis man skal gå 100% efter købeloven, skal køber, når der er gået mere end 6 mdr efter købet, bevise, at fejlen var der på købstidspunktet, og kan de ikke det, vil de iht forbrugerklagenævnet ikke få erstatning. Men ved DKK får man altid erstatning, når det er HD/AA, også selvom der ikke er nogen beviser, fordi de har fastslået at det er arveligt...

• #40   15. okt 2008 Jeanette:

Åh ja.-.....Man kan ALDRIG være sikker og jeg kunne ikke drømme om at "dømme" en seriøs opdrætter. Men en seriøs opdrætter vil også forsøge at få løst en sag som denne til alles tilfredshed:-))

• #41   15. okt 2008 Pia-Kennel Luckyblue: ja, men det kræver stadig at du i det mindste har en kontrakt/kvittering på hunden, ellers har du jo ikke noget bevis for at hunden er købt netop der.....så uden tavle er det som regel sværere som jeg har skrevet flere gange, at få sin ret igennem.

• #42   15. okt 2008 Er det ikke normalt at man får kvittering, hvis man køber uden tavle?? Jeg spørger, for jeg har aldrig købt uden tavle.

• #43   15. okt 2008 Mette: tror at det er meget forskelligt.

• #44   15. okt 2008 Lykke:

Oki..Troede bare at normalen var at man fik kvittering med:-)

• #45   3. feb 2018 Den blå farve er ikke en anerkendt farve de kan vist ikke stambogsføres i DKK da farven ikke er velset da den er disponibel for genrelateret pelsfejl og generelt flere sygdomme.

• #46   3. feb 2018 Tråden er 9 år gammel smiley smiley

Kommentér på:
Rettigheder.. Købt hvalp med dysplasi

Annonce