{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.258 visninger | Oprettet:

Nyfødte hvalpe.. {{forumTopicSubject}}

Hej derude.

Jeg sidder her sammen med min mors Chihuahua der har født 3 fine små hvalpe, de er 2 dage gamle. Har et spørgsmål.
De 2 af dem har taget på og har fine små runde maver.
Den sidste har tabt sig 10 gram, og har ikke denne fine runde mave, som de 2 andre. Spørgsmålet lyder, burde hun ikke tage lidt på, eller er det normalt der går et par dage.

Jeg fik selv et kuld på min egen for over et år siden, hun fødte ALT for tidligt - (2 uger, selvom der er en del der ikke vil tro det, så de var ikke just kønne endnu) Og der døde den ene efter 7 dage, og tog aldrig rigtig på! Og ved ikke om det er derfor jeg er så bekymrede.

Hvalpen her kan godt ligges til og sutter, men maven virker stadig meget slank. Suk

Et andet spørgsmål: Hvalp nr. 2 der kom, blev født med numsen først. Da han kun manglede hovedet holdt tæven pause. Så synes han sad lige længe nok og hans bevælgelser stoppede. Lige da vi skulle til at ringe til dyrlægen kom han ud. Helt livløs, der kom masser af slim ud af hans næse/mund. Jeg skyndte mig at suge det ud, og gjorde alt jeg havde læst man skulle gøre, stadig ikke liv, så spustede jeg forsigtigt lidt luft i ham, og efter ca. 5 min (tror jeg,mistede lidt min tidsfornemmelse) kom der s**** liv i ham!!!!!! Wuhuu, troede det var ovre. Meget stille kom han til sig selv og efter 15 min var der godt lyd i ham, og i dag er han super livlig og spiser konstant. Endnu et spørgsmål, kan han have taget skade af at have været livløs i noget tid?

Mange tak for hjælpen, og undskyld den lange forklaring


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nyfødte hvalpe..
  • #1   9. apr 2010 først din mor

    det er ret almindeligt at hvalpe taber sig en lille smule i starten. men det skal snart vænne.
    piver hvalpen...?
    kommer der mælk ud af næsen, når den sutter?

    hvor stor var startvægten...10 g kan jo være meget hvis man kun vejer 100g

    den hvalp i hjalp til live, behøver ikke at have taget skade...men man kan naturligvis aldrig garentere noget.
    jeg har haft en hvalp der blev født med numsen først (eller retter fler) men hende her havde også slugt fostervand. vi reddede hende selvom hun skulle have starthjælp i over en time...og er i dag en sund og rask tæve.

    men nej jeg tror simpelthen ikke på at en hund kan føde 2 uger for tidligt og stadig have levedygtige hvalp.

    55 dage efter parring kan jeg lige tro på. men heller ikke før


  • #2   9. apr 2010 Denne tæve er den der siger mest, og piver mere end nogen af de hvalpe jeg selv har haft har gjort... Ingen mælk ud af næsen.

    Okay, håber ikke han tager skade i hvert fald smiley

    Nej og det skal du have ret til.. Hun fødte præcis 13 dage før tid, og der er ingen tvivl om parringstidspunktet. Min egen dyrlæge så dem efter og fik at vide han kun engang har oplevet at hvalpe kunne overleve så tidligt (eller et kuld 12 dage før tid) og han sagde at det ville være lidt kritisk i forhold til om de ville kunne overleve, da de efter bogen ikke skulle kunne klare den.. Hvalpene var for at være ærlig ikke særlig kønne, tydligt de var alt for tdligt ude..


  • #3   9. apr 2010 *skal du også have lov til, skulle der stå

  • #4   9. apr 2010 prøv lige at hive i nakkeskinnet....falder det ned på plads med det samme?
    hvis ikke har det lille pus væskemangel og skal til dyrlæge....helst så hurtig som muligt

    og gør det nu endelig blidt :o)


  • #5   9. apr 2010 Okay det prøver jeg lige... Haha skal nok være forsigtig smiley
    Forresten hun vejede ca. 108 gram da hun kom, og vægten er så ca 10 gram mindre nu


  • #6   9. apr 2010 10 g ville ikke bekymre mig så meget, men mine vejer så også det dobbelte i fødselsvægt.

    jeg tror jeg ville kontakte dyrlægen...måske få noget modermælkserstating

    hvis den har væskemange/dehydrering skal der reageres med det samme og så får hvalpen saltvandsindsprøjtning af dyrlægen....


  • #7   9. apr 2010 Hendes hud falder fint ned, ligesom på de 2 andre.
    Vejede hende lige igen, og det ser ud som om hun har tabt et par gram mere.. Æv!


  • #8   9. apr 2010 så er det ikke dehydrering

    skriger hun? for så skal man jo reagere med det samme

    ellers

    hvis hun ikke begynder at tage på i løbet af i nat, så kontakt dyrlægen
    hun kan jo ikke tåle at blive ved

    jeg går i seng nu, har selv hvalp, jeg skal op til flere gange i nat


  • #9   10. apr 2010 Hej ..

    Dette er en god regel jeg har hørt hos dyrlægen.

    Vej altid hvalpene ved fødsel så man kan holde øje om de tager rigtigt på.

    Hvalpene skal fordoble deres fødselsvægt den første uge og tredoble den den næste uge.
    Eksempel : ved fødesel vejer en hvalp 500 gr. Den skal ugen efter veje 1000 gr og ugen efter igen veje 1500 gr....

    En anden god regel er at når hvalpene ligger klumpet sammen og sover trygt og der ikke er uro i kuldet skulle tæven have mælk nok til sine hvalpe.


  • #10   10. apr 2010 hvordan går det nu Pernille

    Dina - jeg tror også de vejer de små


  • #11   17. apr 2010 Vi har en hvalp som på et tidspunkt tabte 20g, og vi har valgt at give modermælkserstatning ved siden af som et ektsra tilskud.. Nu er de alle kommet godt med vægtmæssigt, så det var da os en mulighed hvis den fortsat ik tager på...

  • #12   27. apr 2010 Hey igen.
    Har hart fuldtidsjob med disse hvalpe, og ikke været online. Hm, det går ikke som jeg havde håbet. Den lille pige skulle på erstatning som sub, men af en eller anden grund får hun ikke mælk fra moderen. Så har hele tiden været i kontakt med dyrlægen. Det endte med at moderen begyndte at være meget hård overfor den lille pige, og kunne finde på at bide i hende. Så dyrlægen sagde jeg skulle fjerne hende med det samme fra moderen, da det ellers ville kunne endte rigtig galt.
    Så nu er hun taget fra sin mor, synes det er så træls og trist. Og nu er der ingen vej uden om, det bliver erstatning resten af den tid hun skal have mælk..
    Hun tager dog heldigvis på nu, men ikke i samme mængde som hendes brødre. Men nu er hun da blevet lidt tyk smiley


  • #13   27. apr 2010 ikke for at tage modet fra dig.....men hvalpe som tæven ikke vil acceptere er der ofte noget i vejen med....håber det lykkedes dig at opflaske den lille...det er et kæmpearbejde

  • #14   27. apr 2010 Ja det er det jeg desværre godt ved. Jeg håber bare så meget alt ender godt. Jeg gør i hvert fald alt jeg kan for det.

    Dyrlægen har set på hende, og kan ikke se der skulle være noget med hende, og hun er livlig og frisk. Men dog en smule bagud i forhold til sine brødre.

    Jeg krydser i hvert fald mine fingre smiley


Kommentér på:
Nyfødte hvalpe..

Annonce