{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.001 visninger | Oprettet:

Rottweiler født uden hale/m. stumphale {{forumTopicSubject}}

Ja altså, jeg faldt netop over en annonce hvor en rottweiler uden hale blev tilbudt i avl - han har tidligere lavet hvalpe både med og uden hale.

I annoncen er der så en der kommer med følgende påstand:

"det med halerne har jeg også fået forklaret såddan at det kan fødes haleløse grundet mange generationer af halekupering og det til sidst ligger i generne. Ligesom de dansk/svendske også kan fødes med og uden hale af samme grund"

jeg synes det lyder meget urealistisk at flere generationer af kupering skulle få hvalpene til at blive født uden haler.. det lyder pænt meget som en hoax i mine ører ganske enkelt fordi at kosmetisk operation ikke har/bør have noget som helst med de gener en gælden hund ligger inde med.

Så jeg tænkte der måske var nogle Rotte eksperter derude der kan bekræfte hvad jeg mener - eller evt. afkræfte og så komme med et ret godt mod argument for det?

- skal i øvrigt siges at dette ikke er for at hænge nogen ud og er der nogen der føler dette beklager jeg meget - jeg kunne bare godt tænke mig noget mere viden omkring dette emne.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rottweiler født uden hale/m. stumphale
  • #1   8. dec 2010 Jamen det er jo også netop det jeg mener..

Så skulle folk der havde fået ordnet deres næse jo også give den næse videre og ikke den de havde før operationen videre til deres børn..

• #2   8. dec 2010 det var da det dummeste jeg længe har hørt...

manglende hale, skyldes en mutation, som vi mennesker så bevidst har avlet vidre på... intet andet...

hvorfor fødes dobber eller boxer så ikke med kuperet øre ?? altså hvis den påstand skulle holde ?

• #3   8. dec 2010 Welsh corgi pembrok kan også fødes uden hale og det samme kan feks Vestgötaspidsen og ingen af de racer er tidliger blevet kuperet.

• #4   8. dec 2010 Det ville da ellers være drønsmart hvis man sådan kunne ændre gener vi kosmetiske operationer *G*

Men du har self ret, det kan ikke lade sig gøre. I visse racer findes genet for stumphale, og bruges de stumphalede hunde så i avlen, ja så vil en %-del af deres hvalpe være stumphalede.

• #5   8. dec 2010 LOL dagens grin smiley

• #6   8. dec 2010 Jeg er ikke rottweiler ekspert, men!

Mine forældres genbo fik 4 rottweiler hvalpe for ca. 3 år siden den ene uden hale, begge forældre havde hale...!
    Om det er en genetisk mutation efter mange generationer af halekupering tror jeg ikke! Jeg ville tro at det er en genetisk fejl, som er arveligt!

• #7   8. dec 2010 sunshine :

Nej det lød bare forkert da jeg læste det igen *G*

• #8   8. dec 2010 Hæ hæ jeg tror jeg skrev at det kunne tyde på at det er pga. gentagende halekupering, det var ikke lige det jeg mente *G*

• #9   8. dec 2010 Er jeg den eneste der bliver lidt ked af det når mennesker med så lidt begreb om "genetik" avler løs på deres hunde, tydeligvis uden at kende til konsekvenserne af deres avl?
    Tamara

• #10   8. dec 2010 så ville stortset alle amstaff der bliver født osse blive født med fine små ører der står lige i vejret

kigger man på billederne af min er det vist ikke tilfældet

alle i Tabus linier var kuperet

• #11   8. dec 2010 Det kunne ellers være smart smiley

Folk der får lavet næsekorrektion og silikone bryster ville videreføre disse gener til deres kommende døtre smiley

• #12   8. dec 2010 Jeanett: det er umuligt at få haleløse hvalpe efter forældre der er med hale. Så et eller andet må der være sket med den hvalp...

En haleløs hund kan give haleløse hvalpe, nogle kuld vil det være enkelte hvalpe, andre måske halvdelen. Men genetisk set kan det ikke lade sig gøre at få hvalpe uden hale efter hunde, der har hale.

jeg læste også annoncen, og var inde på hundens profil, der står at hunden er af den gamle tyske slags, derfor mangler den halen, det er faktisk noget vrøvl, der er ingen tyske hunde, der på noget tidspunkt har været stumphalede, de har været kuperet ja, men ikke stumphalede. Og nej, den med at det er gennem avl på flere generationer af hunde, der er blevet halekuperet...jesus da, det vil være det samme som at sige, at hvis jeg skærer 2 fingre af, så vil mine børn mangle 2 fingre...

Ja, det er en arvelig defekt, der KAN give store problemer i ryggen på hunden grundet manglende ryghvirvler, så det er ikke at fremelske, men nogle synes jo at det er pænest med en rottweiler uden hale, så er det jo et fund...tsk tsk...

• #13   8. dec 2010 We love -så er det dælme surt hvis ens mor er en af dem der er "afhængig" af plastikoperationer. Så bliver man jo næsten født som en omvandrende barbie *G*

• #14   8. dec 2010 Michelle: Looool så ville der da blive kamp til stregen til skønhedskonkurrencerne...

• #15   8. dec 2010 Læste også at der står, at man kan få tavle på hvalpene, hvis der er stumphale attest på dem, men de kan bare ikke konkurrere...tja forældrene skal jo avlsgodkendes, og da de ikke kan udstilles uden hale, selv med stumphalebevis, så kan de heller ikke blive avlsgodkendt, dermed ingen tavle, i hvert fald ikke DKK.

• #16   8. dec 2010 Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen !
    Eller en anni fønsby smiley hmmmm

• #17   8. dec 2010 Lykke: så vidt jeg læser så er der også kun talve på hans far - så tror ikke denne hund har tavle selv.

• #18   8. dec 2010 Platugler: tror heller ikke at denne hund har tavle, men læser hendes indlæg som om det er generelt ved tavleavl...men måske jeg er forkert på den...

• #19   8. dec 2010 Lykke: pas... ved det ikke... smiley

• #20   8. dec 2010 LOOOOOOOOL dagens griner

• #24   8. dec 2010 franske er også født stumphale.... Men hi hi det vil da ellers være smart hvis racerne selv kunne orden det, dem der bliver kuperet, så vil det jo aldrig blive ulovligt smiley

• #25   8. dec 2010 WHAT.. Findes der også stumphalede Karelere ?
    Jeg har haft en og set en masse men NEVER en stumphalet.. :o))
    Ja ok så lærte jeg også lidt mere idag..

• #29   8. dec 2010 Det kan være at der findes mere end et gen for stumphale (hvilket det jo så kunne tyde på) et dominant og et ressisivt.

Men ellers var min tanke faktisk at en stumphale jo faktisk "bare" mangler en del af halen så hvis det er en meget lille del af halen ligger man måske ikke mærke til det og derfor kan det godt gives videre til hvalpe? - det er selvfølgeligt bare en teori.

Har lidt svært ved at synes det er pænt på langhårde hunde at de ingen hale har.. men okay.. jeg er også lidt en hale person.. synes haler er dejlige..

• #30   9. dec 2010 Venges: ja, genet for stumphale er vigende, dvs min 1 af forældrene skal have stumphale, ellers kommer der ingen stumphaler. Det er det samme som med ulvekløer, 2 hunde uden ulvekløer kan aldrig give hvalpe med ulvekløer...

• #32   9. dec 2010 Kira: ja, det er jo som man drejer den:-) Nu kan jeg godt se at Venges skriver at genet for haler(altså ikke stumphaler) er dominant. Og jeg skriver at genet for stumphale er vigende. for det må jo være vigende, når det kræver min 1 hund skal have genet, men man kan også sige at genet for at få "hel hale" er dominant, når hunde der ellers er efter f.eks 1 stumphalet forældre også kan blive født med hale.
    For som jeg skriver, så er det genet for stumphale jeg omtaler(havde lige fået den drejet rundt) ikke genet for haler, så vi har jo begge ret:-)

• #38   9. dec 2010 Jytte: tak for udredningen. Har ikke lige helt styr på vigende og dominant gen, men har styr nok på hvad hunde med og uden hale giver:-)

• #39   9. dec 2010 haha.. jeg måtte sku også lige vende vigende i hovedet et par gange før jeg var helt sikkert..

Er vant til at bruge dominant og ressisivt som beskrivelse af hvad gener er smiley

• #40   10. dec 2010 Stumphale kan IKKE opstå pga. langtid kosmetiske operationer.

Som flere er inde på, så er stumphale kort fortalt dominant nedarvet, dvs. at en af forældrene skal være født med stumphale for at give det videre til hvalpene.

... men ingen regel uden undtagelse:

Der findes et gen, selvom det ikke er særlig udbredt generelt, som kan gå ind og "normalisere", således at en hund som faktisk genetisk set er stumphalet, ser ud til ikke at være det, dvs. den er langhalet men kan give stumphale til sine hvalpe.

Har ingen idé om hvor udbredt det er hos Rotten, men det er fundet - omend sjældent - hos f.eks. Aussien

• #41   10. dec 2010 Ellen: vi kan hurtigt blive enige om, at det ikke kan opstå pga lang tids kosmetiske indgreb:-)

Jeg har aldrig oplevet en hund med hale(hvis begge hunde har hale), der giver stumphale. Men nu sidder jeg jo heller ikke ved hver hvalpekasse:-)

• #43   10. dec 2010 Lykke:

Som sagt ved jeg ikke hvor udbredt dette gen er i Rotten.

Det findes dog hos racer som Aussie og cardigan, hvilket sandsynligvis har bevirket at nogle folk tror at NBT også kan være recessivt nedarvet hos disse racer.

NBT er dominant nedarvet hos langt de fleste racer og skyldes en defekt i noget som hedder T-boks generne. Disse gener er overordentlig vigtige for udviklingen i de meget tidlige udviklingstrin hos fostre.
    Stumphale opstår fordi fostret ikke er i stand til at producere muskler, nerver, knogler mv. i haleregionen.

"Desværre" er stumphale opgæret er en del "strudse-syndrom" fra mange opdrætter af racer som er kendt for stumphale: de benægter hårdnakket at stumphale ikke kan give problemer hos hunden, men ...

1) da T-boks generne er så vigtige for udviklingen af hunden og især dens bagkrop i det tidlige fosterstadie, kan der opstå problemer for stumphalet hunde. Lad mig dog understrege meget kraftigt at det er SJÆLDENT at det giver problemer for hundene.

2) Et foster som får stumphale genet fra begge forældre (homozygot) er slet ikke er istand til at producere store dele af bagkroppen. Disse fostre reabsorberes af moderen rimelig tidligt i drægtigheden.

Hos blandt andet boston terrier, OES mv. kender man ikke arvegangen, men der findes stumphale gener som giver ophav til miniture haler ... og ikke manglende haler som det ses hos de fleste racer.

• #44   12. dec 2010 Ellen: det var også ment som svar på dit spørgsmål:-)

Jeg vil give dig ret i, at mange opdrættere/ejere af hunde med stumphaler(især inden for de racer, der "normalt" ikke har stumphale(f.eks rottweileren), nægter at det kan give problemer.

Dog vil jeg sige at den med at fostere der får genet fra begge forældre, der ikke er i stand til at producere deres bagpart..jeg vil gå ud fra at f.eks fransk bulldog får genet fra begge forældre, efter som de jo altid er stumphalede(ret mig, hvis jeg tager fejl), ja, de har til tider problemer med ryggen/bagparten, men ikke nødvendigvis altid, og de bliver trods alt født:-)

• #45   18. feb 2011 Er lige nød til at blande mig lidt selvom indlægget ikke er helt nyt!!! En hund født med stumphale, har en defekt der kan give alvorlige koncekvenser, da hunden er født uden de nederste halehvivler!!! Dog syntes vi personligt at dette er rigtig kønt, men det er jo en smags sag... Dog skal det tilføjes at en hund født med hale, det har en forældre født UDEN hale, kan avle denne defekt videre... Altså kan 2 hunde MED haler godt få hvalpe UDEN!

• #46   18. feb 2011 Merethe: det første er vist ikke noget nyt - det sidste er vist en langt ude forklaring, da det åbenbart er uhør sjældent at det kan ske, hvis det overhovedet kan ske ved rotter. Det skyldes vist oftest at ejeren vælger at kupere hvalpene og så siger at det er medfødt.

• #47   19. feb 2011 Dermed sagt vil du beskylde bla mig og min mand for gentagende gange at ha fået hvalpe vi har kuperet... Der må jeg skuffe dig... Vores han og nye hunhund (begge ægte rotter) har fået hvalpe født stumphalet, på trods af at det er vores tæves mor der er født med denne defekt og at begge vores har haler!!! Vi har fået laver stumphaleattester på samtlige hvalpe indenfor de 24 timer som loven kræver. Så det kan altså sagtens forekomme OG OFTE! Vi har endnu ikke fået et kuld hvalpe hvor mindst 2 - halvdelen af kuldet er født med stumphale.

• #48   19. feb 2011 så må vi være de helidge indehavet af undtagelsen..... men hvorfor lavet en stumphaleattest?? hvad ændre det? hunden kan stadig ikke udstilles.

• #49   19. feb 2011 Platugler det har nok noget at gøre med lovgivningen - at det jo er ulovligt at kupere og ved at lave en attest så er det muligt at se at de ikke er det

• #50   20. feb 2011 Platugle.... Det har intet med udstilling af gøre... Vi er også folk som har hund uden stamtavle og for hyggens skyld og ikke for at gå på udstilling. Som Wolf siger så kræver lovgivningen at du får lavet en stumphaleattest på hvalpe født stumphalet inden 24 timer fra fødslen, da du til enhver tid skal kunne dokumentere at de IKKE er kuperet, og den lov har vi til hver en tid fulgt.

• #51   21. feb 2011 Derudover giver stumphaleattesten mulighed for at man kan konkurrere med hunden i f.eks. DCH.

Det må man jo ikke med en kuperet hund, uanset hvilket land den er fra (medmidnre den er af de 5 jagtracer hvor det er lovligt). Men det må man gerne med en hund der er født stumphalet.

Kommentér på:
Rottweiler født uden hale/m. stumphale

Annonce