{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalpe. hvornår??
  • #1   21. maj 2011 Og I er sikre på at have købere til 10+ hvalpe eller selv beholde dem alle, hvis der ikke er købere?

    Iøvrigt burde hun være klar når hun er 2 år, HD- og AD fotograferet og øjenlyst ligesom hannen skal være det.


  • #3   21. maj 2011 Og så lige:

    Hvorfor skal hun have hvalpe?


  • #4   21. maj 2011 Enig med Mette.

    Når hun er 2 år, HD- og AD fotograferet og øjenlyst. Og det samme med hannen.


  • #5   21. maj 2011 nej aldersmæssigt tror jeg at det er fint. MEN sørg nu for at både hanhund og tæve er tjekket for div. arvelige sygdomme så du ikke laver et kuld hvalpe der skal aflives alt alt for tidligt pga. sygdomme. Og husk at dyrlægen IKKE kan se med det blotte øje om hundene er fri for arvelige sygdomme. Bare et lille råd.

  • #7   21. maj 2011 Gider ikke diskuter vores beslutning om at få hvalpe, såen er det bare.

    Elles mange tak for jeres råd. ;o)


  • #9   21. maj 2011 Nu ved jeg hvad for en blanding hund jeg har. Ved hvem begge forældre er da hunden er købt direkte af avler.
    Da der er mest Labrador i hende har vi valgt en Labrador han til hende.
    En af de ting der var MEGET vigtig for os var hvorn han var over for børn osv.
    Hannen er af ren race og har sikkert også fine papir, men er såen set lige glad med hans papir.
    hvis det var for at tjene penge skulle man jo nok finde sig en ren race og avle på.
    Lige pt er hendes hvalp en Main Coon kat på knap et år. ;o)

    Ønsket om at lade Sally få hvalpe er nøje overvejet og ikke bare et inpusiv ( staves?? ) ide.

    Mange tak for alle jeres svar og gode råd.


  • #11   21. maj 2011 Tanja: bare husk at teste for de ting der kan forekomme i racen, jeg måtte for nogle år siden aflive en lab blanding på 1 1/2 år da den havde svær ad på begge forben + en dårlig hofte, det var nogle rigtig dejlige forældre dyr der bare var de perfekte familiehunde men det hjalp ikke min hund.

  • #14   21. maj 2011 Nu har jeg kun spurgt om hunden var gammel nok.
    Syntes det er dejligt med nogle råd med på vejen,
    men spurgte ikke om I syntes at hun skulle ha hvalpe !!
    Jeg ved der er mange af jer her inde der sværmer for hunde med fine papir, men det gør jeg altså ikke og sådan er det så bare.


  • #15   21. maj 2011 Selv de mest anerkendte opdrættere, kæmper med at komme af med hvalpe. Så det er virkelig en dårlig idé.

  • #16   21. maj 2011 Er hun falsk drægtig?

    Jamen, jeg MENER sq at du risikerer at komme til at stå med 10+ hvalpe, som du ikke kan få solgt. Kig på marked herinde. Kig på G&G, kig på DBA. Markedet er mættet!!

    Uha, jeg bliver så vred.

    Har lige haft besøg af en meget seriøs opdrætter idag. Hun fortalte at hendes tæve lige har fået kejsersnit en søndag nat. 21.000,- bobs.......... Er der sat penge af til det???


  • - Ulv -
    - Ulv - Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 113
    #17   21. maj 2011 2 år er en fin tid :o)

    Godt det er planlagt, endelig en som tager det seriøst !!! :o) Hvad blev status på hendes hofter ?

    Det er SÅ vigtigt at være obs på disse arvelige lidelser. Jeg synes det er meget ubetænksomt når folk bare avler på deres blandingshunde uden at teste dem for de relevante sygdomme. Dejligt du tager det seriøst, thumbs up ;o)


  • #18   21. maj 2011 Tanja: jeg håber du tager ansvaret alvorligt, det har ikke noget at gøre med stamtavle eller ej, det handler om at man tager et ansvar for de hvalpe man sætter i verden.

  • #19   21. maj 2011 Jeg er i og for sig fløjtende ligeglad med papirer. Nej, det er jeg ikke, men jeg kan, til nød, gå med til at man parrer uden papirer HVIS både hannen og tæven er undersøgt (og her menes ikke sundhedsundersøgelse af tænder og negle) for diverse racerelaterede sygdomme. OG funder fri for HD, AD og øjensygdomme i dette tilfælde.

  • #21   21. maj 2011 Hannen er test og Sally vil blive det inden parring.
    Dr.Dyr har kun været tilfreds med hendes ben.
    Nej hun er ikke falsk drægtig, men hun syntes nok bare at han lignede en hvalp. ;o)
    Han ter sig nu også som en når hun går igang med at vaske ham.


  • #23   21. maj 2011 Tanja gør dig selv en tjeneste at få taget røgten af både hofter og albuer for din dyrlæge kan ikke se udefra om de er gode, og skulle de ikke være det og du laver hvalpe der får problemer så er det dig der hæfter for det som avler...

  • #24   21. maj 2011 Og du er klar over hvad det koster at få HD- og AD fotos og øjenlysning? OG et eventuelt kejsersnit en aften/nat/weekend? OG du er villig til og har mulighed for at beholde alle hvalpene der kommer, hvis du ikke kan få dem solgt?

  • #27   21. maj 2011 Min store hund putter med katten vasker den, leger med den, sover med den. Tror ikke den gerne vil have hvalpe i og med at det er en hanhund. Så det behøver ikke have noget at gøre med at hun tror det er en hvalp.

    Jeg synes virkelig I skal overveje det her kraftigt. Kan I komme af med hvalpene, kan I beholde dem I ikke kan komme af med. Hvad hvis der sker tæven noget under drægtighed og fødsel.
    Derudover er det hårdt for en tæve at have hvalpe. Der er så mange blandingshvalpe til salg i forvejen. Lad opdrætterne om at avle og nyd jeres dejlige hund som hun er i stedet for.


  • #30   21. maj 2011 Egentlig gider jeg ikke blande mig i den slags diskussioner, fordi jeg synes det er skørt.. Men må bare lige sige, at jeg da synes at det oftest er racerene hunde der har arvelige sygdomme og skavanker af alle mulige arter.. det er sjældent blandingshundene har så dårligt helbred..
    Jeg tænker at få hvalpe på min franske når hun er 2 år..


  • #31   21. maj 2011 *Men må bare lige sige, at jeg da synes at det oftest er racerene hunde der har arvelige sygdomme og skavanker af alle mulige arter.. det er sjældent blandingshundene har så dårligt helbred..*

    Det er en skrøne.


  • #32   21. maj 2011 Nej det er det ikke..

  • #33   21. maj 2011 Det er fordi at de fleste der kommer blandingshunde ikke gider at få taget billeder af hofter og albuer.. Kender tilfældigvis en schæffer lab blanding som burde være aflivet for nogle år siden. (har jeg også sagt flere gange til dem) 2 racer med STOR tendens til HD = HD i stor grad! Du kan være HELDIG at der ikke er noget. Men de fleste gider jo ikke bruge pengene på det, så havde de jo nok ikke købt en billig hund til at starte med..

  • #34   21. maj 2011 Katja:

    Kan du finde et uvildigt link hvor det står?


  • #35   21. maj 2011 Min egen blanding, da han var til første dyrlægetjek, sagde dyrlægen at han var en heldig blanding fremfor den racerene mops fordi han ikke havde alle de skavanker de ofte har..
    Min moster´s stamtavle Rottweiler der måtte aflives pga dårlige hofter..
    Vores "gamle" stamtavle cocker spaniel, der blev blind og havde problemer med ørene...
    I øvrigt er der da masser af racerene hunde til omplacering bare her på hg. så den holder da heller ikke..


  • #36   21. maj 2011 Kan du finde et link om det modsatte der ikke er skrevet af en kennelklub?

  • #37   21. maj 2011 Hvad har omplacering med arvelige sygdomme at gøre???

    Og hvor mange hunde MED stamtavle ser du til omplacering herinde??

    Racerene giver jeg ikke så meget fo hvis der ikke er tavle pår. Jeg har set en der hårdnakket påstår at hendes hvide hund med sorte pletter/plamager er raceren labrador.


  • #38   21. maj 2011 (link fjernet)

  • #41   21. maj 2011 Det er simpelthen så egoistisk!
    Overfor din tæve og overfor hvalpekøbere.
    Forstår godt du føler dig angrebet og at det ikke er fedt at folk blander sig.
    Men hvor vil jeg ønske du alligevel gider lytte til de råd der er kommet, for uanset hvad, er det en flok kloge høns der kun vil dig det bedste smiley


  • #42   21. maj 2011 omplacerig har intet at gøre med arvelige sygdomme at gøre.. jeg skrev "i øvrigt" det var bare en kommentar til et andet indlæg hvor der stod at blandingshunde ofte var til omplacering.. Og jo ser også indimellem hunde med tavle...
    Det er nu pudsigt at man skriver forskellige hunderacer og henviser til arvelige sygdomme de hver især ofte har, når nu racerene hunde ikke har så blandinger arvelige sygdomme som blandinger???


  • #43   21. maj 2011 Maj-britt...
    Nej men var de racerene hunde rask`???


  • #47   21. maj 2011 Ja selvfølgelig findes der masser af blandingshunde med skavanker.. men det gør der da i den grad også af hunde med tavler..
    Jeg gider ikke lede efter links nu.. Men i og med at i alle selv nævner forskellige hundes kendte problematikker, ved i jo selv at hunde med tavler også har skavanker..


  • #50   21. maj 2011 Min mormors schæfer med stamtavle, havde så meget allergi at den måtte aflives..
    Jeg siger ikke at blandingshunde ikke har skavanker.. jeg siger bare at racerene hunde ikke har færre skavanker.. rigtigt at det sikkert oftere bliver opdaget.. men meget ofte gør det altså ikke trods tavler.. der findes masser af hunde med tavler som har arvelige sygdomme..


  • #51   21. maj 2011 Der er jo også dominante og ressisive sygdomme, derfor man holder øje med avlen, hvis far er bærer af en sygdom og mor er fri = 2 ud af 4 vil bliver bærer, hvis vi tager en bærer og og bruger i blandingsavl (hvor der ikke bliver testet for den. Bærer plus bærer = en der er syg, 2 bærer og en fri.

    Hurra for ikke testet blandingsavl....


  • #52   21. maj 2011 Maj-britt..
    Nej men endnu engang.. gør de det hvis du blander dem med en hund med tavle??


  • #55   21. maj 2011 Helena..
    du kan da ikke tage for givet at blandingshunden er bære..
    Og at blandingshunde ofte ikke bliver tjekket inden avl gør dem jo ikke mere syge end tavlehunde..
    Jeg ved da godt at det så bliver tjekket inden avl og at der så ikke avles på dem.. Men da disse hunderacer er kendt for at specifikke sygdomme opstår, kan man jo ikke gardere sig imod at hunden alligevel rammes..
    men om hundene tjekkes eller ej gør dem jo hverken mere eller mindre syge..


  • #56   21. maj 2011 Katja:

    Du modsiger dig selv:

    *Men må bare lige sige, at jeg da synes at det oftest er racerene hunde der har arvelige sygdomme og skavanker af alle mulige arter.. det er sjældent blandingshundene har så dårligt helbred*


    *Jeg siger ikke at blandingshunde ikke har skavanker.. jeg siger bare at racerene hunde ikke har færre skavanker*


    Nu påstår JEG ikke at tavlehunde har færre skavanker. DU påstår at de har flere skavanker, så det må være op til dig at finde "bevisbyrden"



  • #57   21. maj 2011 *Og at blandingshunde ofte ikke bliver tjekket inden avl gør dem jo ikke mere syge end tavlehunde.. *

    Nej, men de syge tavlehunde bliver der sjældent avlet på! DER er forskellen.


  • #58   21. maj 2011 Maj-britt..
    Hvorfor er der så, stadig så mange tavlehunde med skavanker hvis der ikke avles på dem og de ikke opstår hos hvalpene efter at begge forældre er tjekket inden avl?


  • #59   21. maj 2011 Mette..
    Hvor modsiger jeg mig selv i de to sætninger?? det kan jeg ikke se..
    I begge sætninger siger jeg at blandingshunde ikke har flere skavanker end tavlehunde..


  • #61   21. maj 2011 Mette.
    Hvorfor er der så stadig så mange arvelige sygdomme hos de forskellige rene racer, de burde da ikke blive ført vidre så..


  • #63   21. maj 2011 Maj-britt..
    Præcis min pointe man er ikke sikker selvom man vælger tavlehunde..


  • #64   21. maj 2011 Det var et eksempel.. Dem der så endelig tjekker deres hunde tager jo for det meste kun fotos af hofter. Så andre sygdomme bliver jo ikke testet. (feks dem hvor der skal bruges DNA)
    Hvis man tog en blandingshund der var syg (som først ville bryde ud i en senere alder) ville du jo ikke kunne se det, og bare avle på den. Eksempel syg plus fri = alle bærer. Eller syg plus bærer = 2 syge og 2 bærer.


  • #65   21. maj 2011 Med HD er det godt med tavler, da du kan tjekke flere linier tilbage om hvilken status der er. Det kan du ikke med en tavleløs.

  • #66   21. maj 2011 Maj-britt
    Det tror jeg selvfølgelig heller ikke.. men hvorfor skulle de forsvinde fordi man blander efter tavler?? .. Men 2 hunde af samme race med samme skavanker, har vel ikke mindre sandsynlighed for at få skavankerne end to hunde af forskellig race..
    Jeg ved godt at jeg aldrig får ret herinde i denne tavle-fixerede verden.. og det er heller ikke vigtigt for mig, men synes diskussionen er interessant og min holdning ændres ikke..


  • #67   21. maj 2011 Helena..
    Jeg kan sagtens se pointen i at man kan tjekke tilbage i tavler..
    Men det gør jo ikke at blandingshunde oftere er syge, blot at man kan se det hos dem med tavler.
    alligevel kommer der jo fortsat mange tavlehunde med HD.. så det virker tilsyneladende ikke optimalt trods tavler..


  • #69   21. maj 2011 "Har du overvejet at vi har med levende dyr at gøre??"

    Hvor passer det ind i den her diskussion???



  • #70   21. maj 2011 Næ.. Hvorfor bruges disse tavlehunde i blandingsavl.. Når nu tavlehunde ikke har skavanker særlig ofte, kan det jo ikke være fordi de har sådanne...

  • #71   21. maj 2011 Der er en del gener i (eks. HD) en del miljø, du kan sagtens have HD frie forældre og derudaf. Men hvis du overbelaster din hund for meget i dens voksealder og senere kan den sagtens få en høj grad af HD. Så det er ikke altid at man kan få en HD fri hund hvis man er lidt sløset selv.

    (kan ikke lige huske forholdene med miljø/gener)


  • #72   21. maj 2011 Se bort fra stavefejl osv. smiley

  • #74   21. maj 2011 Maj-britt..
    Nej men nogen har jo avlet den hund med tavle som så fører skavankerne vidre til en blandingshvalp..


  • #75   21. maj 2011 Men min pointe var at blandigshunde ikke er mere syge end tavlehunde.. og eftersom alle racer er kendte med en eller anden form for arvelig sygdom, er jeg på ingen måde overbevist om det modsatte..
    Og nu vil jeg tage ine to tavleløse dyr og hoppe i seng og sove med god samvittighed, selvom jeg valgte at købe tavleløse hunde smiley


  • - Ulv -
    - Ulv - Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 113
    #79   22. maj 2011 Katja

    Så fordi blandingshundenes sygdomme kun opdages hvis der er klare symptomer, gør det dem mere raske end hunde med stamtavle hvor man grundigt leder efter arvelige lidelser ?


  • - Ulv -
    - Ulv - Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 113
    #81   22. maj 2011 Ulla

    Så er man godt nok naiv hvis man bruger det som argument.


  • #82   22. maj 2011 Guuuuuuuuuud hvor kan jeg korses over hvor DUMME folk kan være!!!! Jeg bliver så hidsig når jeg læser sådan noget! Du tænker KUN på at det kunne være hyggeligt med hvalpe og slet ikke på at du kan risikere og få 10 hvalpe som ingen vil købe fordi de har en masse arvelige sygdomme. Tænk dig dog om før du avler! Selvfølgelig vil folk herinde stille spørgsmål til dit avl. Markedet er FYLDT med blandingshvalpe. Iøvrigt så burde man slet ikke avle på tavleløse blandinger! Men det er så bare desværre kun min mening.

  • - Ulv -
    - Ulv - Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 113
    #84   22. maj 2011 Ulla

    Ja, det er sådan det forholder sig. Egentlig meget logisk også. Men mange kan/vil ikke indse det.


  • #86   22. maj 2011 Katja

    "Men må bare lige sige, at jeg da synes at det oftest er racerene hunde der har arvelige sygdomme og skavanker af alle mulige arter.. det er sjældent blandingshundene har så dårligt helbred..
    Jeg tænker at få hvalpe på min franske når hun er 2 år.. "

    Hvis det er din mening om racerene hunde, hvorfor skal hun så have hvalpe?


  • #87   22. maj 2011 Menneskelig egoisme kender bare ingen grænser!

  • #88   22. maj 2011 hej du skriver i overskriften Hvalpe, hvornår ? ALDRIG i mine øjne for det du kan bidrage med er bare egoisme om at prøve at have hvalpe, måske gør du det for oplevelsens skyld (hvis det er tilfældet så glæd dig til 30 lorte på gulvet om dagen) eller gør du det for pengenes skyld så glem alt om overskud da folk sgu stiller krav til det de får. Dvs du skal levere en hvalp der er chippet (det er ikke gratis men lovpligtigt) du skal levere en hvalp som er tilmeldt dansk hunderegister ( der er sørme heller ikke gratis) Du skal give ormekure til hele banden ink. mor mindst 3 gange( det er sørme heller ikke gratis) du skal til dyrlægen mindst 3 gange, for du er jo nok ikke som nybegynder istand til at tjekke dine hvalpe for ganespalte, åben fontanel eller navlebrok ( det skal gøres indenfor et døgn efter fødsel) Du skal også have fat i dr dyr når der skal gives ormekur da den er receptpligtig Du skal sørme osse til doktor dyr når der skal chippes. Du skal sørme før du overvejer at få hvalpe på din tæve lige have røngtenfotograferet for HD og AD da alle de racer som din hund er en blanding af har disse. Tro ikke bare fordi din hund er en rundkørsel at det har helbredt arveligheden for disse sygdomme. Du skal sørme også fodre på hvalpene og tænk lige på at du har huset fuldt af unger der har legekammerater med hjem, kan du give tæven den ro der skal til for at hvalpene klarer den første tid. Du skal osse huske at hvalpekøberne kommer sgu ikke af sig selv den dag hvalpene er 8 uger, der er nogle der gerne vil følge deres hvalp imens den er hos dig, glæder du dig til at have flere familier på besøg gentagende gange men kaffe og snak der varer flere timer samt alle de timer du skal bruge foran PC'en for at lave annoncer hvoraf nogle ikke er gratis.

    Nej din tæve bør forblive den dejlige hund hun er, uden at få de hvalpe som DU ØNSKER.


  • #89   22. maj 2011 Ghita: helt enig godt skrevet.

Kommentér på:
Hvalpe. hvornår??

Annonce