Kan man få stambog til sin hund - selv om den er solgt uden? Kan man få stambog til sin hund - selv om den er solgt uden?
Nu hvor vi har fået hvalpe, går jeg og overvejer om jeg evt skulle melde mig ind i DKK?
Det kunne under alle omstændigheder være en god ide, men ideen var også at jeg evt kunne få mulighed for med tiden at lave stambøger på mine hvalpe.
Ikke fordi jeg er hundeopdrætter - som sådan - men jeg har planer om at mine tæver skal have ét kuld hvalpe hver, når de bliver 4-5 år, hvoraf jeg så vil beholde en ny tæve.. osv.
Spørgsmålet er så bare hvordan det med stamtavler fungere indefor DKK??? Jeg er i forvejen medlem af Dansk Marsvineklub - og her kan man lave stamtavler på alle marsvin uden undtagelse.
Altså jeg forestillede mig, at man måske skulle udstille sin hund, for at dommerne kunne se om den levede op til racens krav, hvorefter der muligvis kunne laves stambog på den???
Er der nogle, som kan fortælle mig om dette er muligt, selv om ingen af hundene eller forældrene har stamtavler i forvejen?
mvh Anne
jul 2008
Følger: 20 Følgere: 16 Hunde: 5 Emner: 55 Svar: 1.529
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.362
dec 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 486
dec 2008
Følger: 33 Følgere: 29 Hunde: 2 Emner: 117 Svar: 3.557
Du kan ikke få stamtavle på dine hunde medmindre der er det på forældrene, de lever op til nogle krav mv. Har ikke lige styr på alle detaljerne.
Derudover mener jeg det anbefales at en tæve får sit første kuld når den er mellem 2 og 4 år gammel.
Og min personlige holdning er, at det er vigtigt som minimum at teste forældrene for alle racerelevante sygdomme inden det vurderes om de skal indgå i avl
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.626
Hvorfor ikke købe en tæve med DKK stamtavle (og hvor forældrene derfor er erkendt sygdomsfrie og racestandarten er i orden), og så udstiller og røntgenfotograferer den, og derefter- hvis alt er i orden- laver et kuld på den ?
nov 2012
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 9 Emner: 6 Svar: 65
dec 2008
så hvis du ønsker at have hund med tavle, så er vejen frem at købe en. Og vil du avle med tavle, er der nok endnu mere arbejde bag, for at finde en egnet tæve at købe, og så sikre at sundhedsresultaterne er i orden, og så finde en egnet han, som selvfølgelig også har tavle og ordentligt sundhedsresultater osv
nov 2012
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
nov 2012
dec 2008
nej det kan du ikke som de andre skriver
enten har hunden tavle fra fødslen, eller så har den ikke. Det kan ikke lade sig gøre.
En grund til nogle tavlehunde indgår i tavleløs avl kan fx være, at de ikke lever op til de krav der stilles i kennelklubben vedr sundhed, racetypiskhed osv.
nov 2012
dec 2008
i og med du laver et kuld hvalpe, er du opdrætter
et formel 1'er, er en betegnelse for en labrador af engelske/irske jagtlinier, og da dine hunde er uden tavle, er det vel en smule ukorrekt at kalde dem formel 1?
okt 2010
Alle slanke labrador er ikke automatisk formel 1, og en formel 1 labrador kan også være af den tunge type
jul 2008
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.483
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Den skal have det første kuld inden den fylder 4 for at det etisk kan forsvares.
jul 2008
aug 2006
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Det er aldrig for sent at sadle om, hvis man finder ud af man hellere vil noget andet
maj 2007
Og jeg er enig med CH.....
Anne:
Jeg har 2 racetypiske labradortæver. De har DKK tavler. De er HD- og AD undersøgt med A og 0 og de er øjenlyst. Verdens mest pragtfulde tøser.
OG de er steriliseret begge to!!
Grunden: Der er riiiiigeligt med labradorhvalpe i disse år. Nogle bedre end andre. Så der er, efter MIN mening, ingen grund til at sætte flere i verden. Desuden har Lotus`mor-linie en tendens til at have lidt problemer med at føde, så der er ingen grund til at risikere hendes liv. Kaido er en krudtugle. Det er langt fra alle købere af en labrador, som regner med at få en krudtrøv som hende. Så hvorfor lave hvalpe på hende, når der er masser af hvalpe i forvejen?
Jeg har intet behov for at beholde en hvalp selv. Jeg VED at det bliver aldrig en klon af mine tøser, så jeg vil hellere købe en hvalp, når den tid kommer.
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.794
nov 2012
Indenfor marsvineklubben skelner vi imellem racedyr og kæledyr, hvor kæledyr er en bred betegnelse, som dækker alle de marsvin, som ikke er rene racedyr
Efter deres regler ville mine hvalpe være "Kæledyrs-Labrador Formel 1",
Et marsvin kan kaldes et racedyr, hvis blot den ene forældre har stamtavle og marsvinet iøvrigt lever op til racens krav. Men sådan er reglerne for stambogsføring forskellig fra klub til klub.
Og så syntes jeg altså at det ville være lidt overdrevet at kaldet mit hjem for en kennel, når vi kun har en familiehund og blot beholde den ene af hendes hvalpe. Jeg syntes langt bedre om betegnelsen stueopdræt.
Desuden bliver jeg ikke medlem af DKK - og så behøver jeg heller ikke at leve op til deres regler
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.244
Den hund du har, ts, er slet og ret en labrador uden tavle. Hverken mrre eller mindre.
Iøvrigt vil jeg anbefale at tage DKK's opdrætteruddannelse, hvis du vil avle i fremtiden. Også selvom du ikke vil avle med DKK tavle.
aug 2007
aug 2011
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 25 Svar: 300
maj 2007
Desuden kommer Lotus fra en kennel med 2 tæver. Den ene har haft 1 kuld (Lotus`) og den anden har aldrig haft og får aldrig hvalpe....
okt 2010
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 927
helt fint,du spørger om stamtavle,og evt. avl.
Men,der er jo mange mange,laboradore hvalpe til salg,både det der kaldes formel 1. og så for mig de,"gammeldags".,og så nogen dejlige blandinger,af labardore og andre racer.
Tro lidt, du vil få svært ved,at få afsat sikkert nogle dejlige hvalpe,med eller uden stamtavle,sådan lynhurtigt.
Men fint,du spørger til at oprette stamtavle.
hilsen
vibeke
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
Så selvom man har en labbe hvor kun den ene forældre er F1, er den altså ikke en blanding men ganske enkelt bare en labrador retriever.
Og F1 er din hund altså ikke. For det første fordi der er brune aner, og brune labber kan ikke være F1'er -brune labber stammer nemlig fra udstillingslinier, og F1 dækker udelukkende over (engelske/irske) jagt- og markprøvelinier.
For det andet har de ikke tavle, og uden tavle, kan forældre, bedsteforældre osv ikke være avlet udfra de kriterier (herunder markprøveresultater) som kendetegner F1'erne.
Så det er meget simpelt -såfremt din hund er renracet, er den blot en labrador retriever. At sige til hvalpekøbere at den er F1 er i DEN grad misvisende.
Ang tavle, så er tavlen jo ikke blot et bevis for hvem forældrene er, sådan som det lader til at være for marsvin.
Tavlen er en garanti for at anerne har levet op til de krav der stilles til avlsgodkendelse af racen. Dvs for labbens vedkommende, at de er testet for HD, AA og PRA.
Det er yderligere et værktøj til hjælp i både avl og ved valg af hvalp. Via tavlen kan man finde anernes præstationer til udstillinger, markprøver o.l. Man kan finde deres sundhedsresultater, man kan tjekke slægtsskab med en potentiel avlspartner osv.
Det er altså meget meget mere end blot et stykke papir med navne på. Derfor kan man naturligvis ikke bare lave en tavle på en hund, hvis aner ikke har levet op til de krav der stilles for at stambogsføre
jan 2008
Du vil ikke leve op til d.d.ks regler.
Hvilke regler vil du så leve op til ??
hilsen
vibeke
jan 2008
du ovejer at melde dig ind i dkk ;;
Hvorfor gør du så bare ikke ;;
hilsen
vibeke
nov 2012
Jeg har meget at lære endnu kan jeg godt se
Jeg vil - ud fra jeres forklaringer - fremover undlade at kalde mine hvalpe for F1
Vil dog lige bemærke at faderen til hvalpene - som er brun og uden stamtavle - faktisk var en meget lille og slank labrador, som sagtens kunne forveksles med en F1.
Han var mindre end min Sally og måtte helt op på potespidserne for at gennemføre parringen - men det gik
Jeg skal nok - snarest muligt - få rettet mine tekster - fra F1 til labrador uden tavle.
Jeg melder mig ikke ind i DKK, fordi jeg ikke kan se noget formål med det, når jeg ikke kan få stamtavle på mine hunde. Jeg har ingen ambitioner om at være seriøs opdrætter, men vil blot lade mine tæver få et kuld hvalpe.
Jeg vil naturligvis overholde landets love angående hunde, men så længe jeg ikke er medlem af DKK - er jeg ikke forpligtet til at overholde deres interne regler.
Kennel eller ej??? Jeg fortrækker stadig udtrykket stueopdræt
aug 2006
Når du får hvalpe opdrætter du. Det modsatte af en seriøs opdrætter er en useriøs opdrætter. Er det det, du ønsker?
Hvad f1 angår, så har det intet som helst med størrelse at gøre.
aug 2006
jan 2007
Det har således intet som helst med størrelsen på hunden at gøre. Masser af F1'er er ligeså høje eller endda højere end det du kalder en gammeldags labrador (som egenligt er noget misvisende, for jagtlinierne kom altså før udstillingslinierne, og den "gammeldags labbe" er altså labber der stammer fra udstillingslinier)
Ang opdrætter eller ikke -i det øjeblik du laver et kuld hvalpe er du opdrætter. Uanset om du kalder dig kennel, stueopdræt, hyggeavler eller hvad du nu måtte finde på, så ER du opdrætter, så snart du har lavet et kuld hvalpe.
Og som opdrætter er man (moralsk om ikke andet) forpligtet til at give sine hvalpe og hvalpekøbere de bedste forudsætninger for et godt liv sammen.
Og det indebærer bl.a. at man får tjekket sine avlsdyr for racerelaterede skavanker som f.eks. HD, AA og PRA (det er minimum -der er et par andre ting som man absolut bør overveje at teste for osse)
Og det indebærer (ose i henhold til købeloven, som gælder uanset om man avler 1 eller 100 kuld, med ller uden stamtavle) at du giver to års reklamationsret, så skulle du lave en hvalp der går hen og får en arvelig lidelse, så hæfter du altså for det.
I øvrigt er der ikke noget der hedder "lade tæven få hvalpe" -tæven har ikke behov for hvalpe. Så når der avles gøres det for DIN skyld, og forhåbentligt for hvalpekøbernes osse... så arbejdet skal gøres ordentligt, osse selvom det "bare er stueopdræt"
I øvrigt er langt de fleste registrerede opdrætter (altså med kennelmærke i en klub som f.eks. DKK) osse stueopdræt -det er kenneler med et lille antal hunde (nogengange kun en enkelt) som ofte kun får et kuld elle rmåske 2 om året... nogen endda sjældnere. Hundene er altså helt almindelige familiehunde, som blot osse får et kuld hvalpe i ny og næ
-så når de er kenneler, hvorfor mener du så ikke du er?
Kennel er jo blot et udtryk for at der er tale om en der avler hunde... Det siger intet om hvor mange hunde man har eller hvor mange kuld man laver.
jan 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 2 Svar: 12
Vi er det fjerde hjem. Sif har et heftigt jagtinstinkt og et høj aktivitetsniveau. Hun har HD status D på den ene hofte og status C (på en god dag) på den anden. Begyndende spondylose i ryggen. Derudover er hun heldigvis steril.
Min kæreste har en bekendt, som er DKK avler. Rene, fine labrador med rene hofter og albuer. Avleren tester alle sine hvalpe. Sidste testede kuld var efter A-status forældre, men samtlige hvalpe er mindst lige så ringe i hofterne som vores - og har dertil albueproblemer.
Avl er bare svært. Man kan fodre svin med labradorhvalpe. Hvis man ikke kan gøre noget ekstraordinært godt for racen ved at avle på sin hund, så lad være...
(...og så fatter jeg ærligt talt ikke, at DKK droppede avlsrestriktionerne.)
jan 2008
synes desværre dine agumenter,vedr.om du IKKE vil melde dig ind i dkk,eller måske i andre "hundeklubber",og derigennem få en sund og sygdomsfri han,og samtidig få din tæve undersøgt for de sygdomme,er for mig usympatisk.
som nogen her inde har skrevet,at "markedet" er mættet af larbadore hvalpe.
Du taler om "stueopdræt",selv en "stueopdrætter",jeg kender kunne ikke drømme om,ikke at være medlem af dkk,og hendes tæve blev undersøgt i "hoved og røv"og div.papirer fra dyrlægen fremlagt til købere,og hun sikredes sig at hanhunden var 100% sygdomsfri.før parringen.
Hvis du får hvalpe,tror jeg ikke du skal sætte dem til salg,hverken her på h.g. eller Gi pote UDEN du kan fremvise sygdomsfri papirer.
Måske kan du så sælge dem på gul og gratis,uden div.papirer,hvis nogen tør købe labradorhvalpe,sådan bare lige.
Men på gul og gratis,er der også "hunde opservatører",som registrer salg af hvalpe uden div.papirer.
Hvad vil du i grunden gøre hvis du "brænder" inde med et eks.antal hvalpe ??
vibeke
jan 2007
jan 2007
jeg er absolut osse fortaler for at avle MED tavle, men lad nu være at sidde og opfinde problemer som ikke er virkelige. Og hvad i alverden skulle en åkaldt "hundeobservatør" gøre...? Undlade at købe? At det kan være svært at komme af med hvalpene er vi for så vidt enige i.. men ike sværere end for de mange andre folk der avler uden tavle, og nogle er jo heldige og kommer af med dem alle...
jan 2008
du har ikke læst mit indlæg ordentligt igennem.
Du skriver::nu er det altså ikke tilladt at avle uden tavle,hvis man er medlem af ddk ect...
Jeg skriver:
at jeg synes det er usympatisk,at hun ikke vil melde sig ind i dkk eller what ever.
Jeg skriver IKKE,:
at hun skal melde sig ind,for at avle et kuld hvalpe.
Når jeg skriver at:
G&g,har "hundeopservatører",så mener jeg der er "tråde",der henviser til hvalpefabrikker,eller "skamavl",og de steder skal man ikke købe hvalpe fra.
Igen har du ikke læst mit indlæg ordentligt.
Så,det har ikke en dyt at gøre med at div."hundeopservatører"skal undlade at købe hvalpe.
DE skriver blot en advarsel,om at det eller de pågældne steder,er mere eller mindre suspejkte hundeavlere.
vibeke
jan 2008
træt af "ordkløveri"
ha det godt
vibeke
jan 2007
Det kan man så mene om hvad man vil. Men der er altså ikke tale om en exceptionelt dårlig opdrætter som alle skal advares om -at købe fra TS er ikke hverken værre eller bedre end at købe n af de mange andre tavleløse hvalpe, som kommer fra et hjem med et par hunde man har valgt at lave et kuld på...
Og det er da ikke ordkløveri, men et spørgsmål om at jeg er helt uenig med dig... JA der skal advares om hvalpefabrikker, JA der skal advares når folk misbruger deres tæver og f.eks. får alt for mange kuld, kuld på gamle tæver osv.
Personligt er jeg som nævnt absolut fortaler for stamtavler, og jeg selv ville ikke købe en af TS's hvalpe, ligesom jeg til hver en tid vil opfordre TS og andre der avler, til at få tjekket hundene på alle leder og kanter -det er det mindste man kan gøre for både hvalpe og hvalpekøbere.
Men jeg synes altså det er at gå over stregen at komme med udsagn som "du skal nok ikke lige annoncere på de gængse sider" for "vi holder øje med dig" -hvis der skal advares hver gang nogen laver et kuld tavleløse hvalpe, så har disse "hundeobservatører" dælme travlt...
Jeg synes det er fint at komme med sin mening, osse når den ikke er i tråd med det TS foretager sig... meeeeen lad os nu lige klappe hesten....
nov 2012
nov 2012
nov 2012
Altså har jeg IKKE en kennel, da jeg ikke er autoriseret opdrætter, herved forstår jeg en opdrætter, som er registreret i en klub - og som følge heraf opdrætter racehunde med stambog.
For mig betyder ordet "Kennel" et sted med mange hunde - typisk i hundegårde - hvorimod et "Stueopdræt" for mig betyder at man har sine hunde indendørs som familiehunde.
Som nævnt tidligere i forum - så er diverse sygdomstest via dyrlægen ingen garanti for at alle hvalpe fødes 100% sunde og raske. Jeg kender selv til et eksempel med schæferhunde, som var godkendte til avl og frikendt for diverse sygdomme - men alligevel viste det sig - efter at have trænet unghunden i ½ år, at man blev nødt til at aflive den - stamtavle eller ej - men de fik naturligvis en ny hvalp
Så ja - jeg er da enig i at det er ganske udemærket at få testet sine avlshunde - og det ville jeg da også gøre, hvis jeg var autoriseret registreret opdrætter i en klub. Men det er jo en bekostelig affære med alle de dyrlægebesøg - og ærlig talt syntes jeg at det er lidt overdrevet at investere så meget i en tæve, som kun skal have det ene kuld hvalpe - der kun kan sælges uden tavle - og som man derfor ikke kan tage så mange penge for, at man på nogen måde ville kunne få dækket sine udgifter.
Hvis jeg havde haft nogen mistanke om at min hund ikke skulle være egnet til at få hvalpe, ville jeg naturligvis heller ikke have ladet hende bedække. Jeg kender moderen og ved at hun er sund og rask - og vi har heller ikke haft nogle problemer med vores tæve. Desuden har hun det skønneste rolige sindelag - ligesom hendes mor.
Jeg rådførte mig med hendes opdrættere om hvorvidt de mente at det var en god ide at få hvalpe på hende - og det så de ikke noget problem i - hvorimod de ikke mente at hendes søster havde et sindelag, som var godt nok til at avle videre på.
Min eneste bekymring er at jeg efter at hvalpene blev født, fik at vide at deres morfar var blevet aflivet pga. kræft - og det kan jo muligvis være arveligt - så jeg må bare håbe at det ikke sker for mine hvalpe.
,,, og hvorfor jeg ikke vil være medlem af DKK.(Det har jeg vist svaret på tidligere): Jeg kan desværre ikke se at DKK har noget at tilbyde ejere af hunde uden stamtavler - udover måske at modtaget deres tidsskrift? Det blev jeg faktisk lidt skuffet over - for jeg havde forventet en lidt mere tolerant indstilling fra klubbens side. Det er jo ligefrem blevet skrevet tidligere i forum, at jeg ikke kan være medlem uden at eje en stambogshund - og så har jeg jo ikke noget valg - vel?
aug 2006
Men det er altså topmålet at egoisme at lave et kuld hvalpe uden at være villig til at tjekke forældredyrene for relevante arvelige sygdomme.
Vil man ikke det, så skal man dælme da holde sig langt væk fra avl.
Du tænker slet ikke på de hvalpe du sætter i verden og de hvalpekøbere, der måske køber katten i sækken ved at handle med dig?
Det er altså alvor at skabe liv. Det er noget man gør med omtanke og med ydmyghed overfor konsekvenserne af de valg man træffer i processen.
At det er bekosteligt - JA SGU! Og kan man ikke leve med det, så skal man lade være. Avl er ikke noget man gør for sjov uden at skele til alvoren i det. Det er LIV. Det er ikke bamser, du producerer. Det er kød og blod, det er smerte, det er glæde.
Og du har bare at gøre alt du kan for at sikre både din tæve (ved enten at lade den slippe eller i det mindste lade den få hvalpe mens den har en ordentlig alder), dine hvalpe og dine hvalpekøbere, hvis du får sådan nogle....
Definitionen af en kennel er meget bredere end den, du benytter.
"Kennel, en. flt. -er. (fra eng. kennel, besl. m. lat. canis, hund)
opholdssted for hunde; virksomhed der driver hundeopdræt. Sal.?IX.125. Kennel .. Hundestald, Hundekobbel. Meyer.7(1898-1902). Kennel med Opdræt af Schæferhunde. Ugeskr.fRetsv.1945.A.515. Sygdommen skulle hyppigst opstå i kenneler eller under an"
Altså helt ned til det grundlæggende - et sted, hvor der opholder sig hunde.
Langt de fleste kenneler, der er registreret i DKK er kenneler med en eller to tæver. Det er stue/køkkenopdræt med et kuld om året.
nov 2012
Der er jo også mange hundeejere, som opdrætter blandingshunde uden test og stamtavle og det er jo ikke ulovligt eller nødvendigvis uansvarligt. Alle hvalpene skal jo chippes hos dyrlægen, hvor de også vil få et sundhedstjek
aug 2006
Det er egoistisk - og det er meget egoistisk. Du tænker IKKE på hundenes velbefindende og du tænker ikke på dine kommende køberes risiko for at få en rigtig dårlig oplevelse.
Du forpligter dig dælme til at gøre alt hvad du kan - trods det, at det koster - for at sikre en god oplevelse for andre end dig selv og din egen familie.
Det du har gang i der, det gør man bare ikke, hvis man har bare en snert af kærlighed til arten hund.
aug 2006
Man kan unde hunden at blive fri. Det er ikke nogen fabelagtig fantastisk oplevelse for en hund, det er hamrende hårdt for dem - og for nogle koster det dem livet.
ØV for en indstilling, bliver sgu ked af det.
jul 2008
Bare til info - jeg har en hund UDEN stamtavle. Men med det udlæg du ligger for dagen, så vil jeg ikke røre dine hvalpe med en ildtang! Din hund er sikkert fin, ligeledes faren, og hvalpene for sikkert et dejligt liv. MEN jeg synes ikke det i orden ikke, at ville tjekke for noget bare fordi den kun skal have et kuld. Vi får tjekket vores selvom det ikke skal lave nogen som helst kuld.
For mig handler det om at kortlægge racens sygdomme. Fordi opdrætteren så vil kunne se, om det h*n arbejder med fungere også sundhedsmæssigt.
nov 2012
dec 2012
nov 2012
Jeg har fået at vide at nogle arvelige sygdomme kan springe en til flere generationer over - og derfor er stambogen og de forskellige test ingen garanti.
Det er en generel opfattelse at blandingshunde er mere robuste og at racehunde pga, indavl kan være bærere af forskellige sygdomme. Men det er naturligvis noget som I opdrættere forsøger at undgå.
Jeg har desuden fået at vide at tæver, som har fået et kuld hvalpe, har en formindsket risiko for at udvikle livmoderbetændelse senere i livet. Dette understøttes også af at da vores to tidligere tæver (mor og datter) blev aflivet i en sen alder, var det datteren der var ramt af livmoderbetændelse, mens moderen gik fri.
Hvis DKK virkelig ville gøre en indsats for os "almindelige" hundeejere og forbygge "uansvarlig" avl, så skulle de måske åbne en mulighed for at vi kunne blive medlemmer - og få glæde af medlemskabet.
Hvis der blev åbnet mulighed for, at vi kunne få en ny type stambog (Altså at man herefter skelner mellem en racestambog og en stambog for alle andre typer af hunde, blandingshunde såvel som "racehunde" uden stamtavle) så ville flere - men ikke alle - hundeejere måske finde interesse for klubben. I første omgang med deres begynderhund, men med tiden ville flere sikkert kunne se fornuften i at købe en racehund næste gang.
På den anden måde her - får klubben og ikke mindst dens medlemmer - en "almindelig" hundeejer som mig, til at føle sig dum, irettesat og underlegen - og sat uden for det fællesskab, som måske netop kunne have været vejen til at forstå og tage ved lære.
Det er netop dette, der er - eller ihvertfald har været - så godt ved marsvineklubben: At alle var velkomne og at et af hovedformålet med klubben var at nå ud med sine budskaber omkring marsvinet og dets ve og vel til så mange marsvineejere som muligt. Både voksne og børn - og både med racedyr og dyrehandlerdyr. Det tror jeg at I kunne lære lidt af i DKK
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 92 Hunde: 2 Emner: 352 Svar: 6.092
Alene det at der ikke kan/bør/skal testes for arveligt sygdomme og der heller ikke er nogen konsekvenser hvis man fx med vilje avler på fattyeye, stær eller skimmel+skimmel. Der stilles heller ingen krav whatsoever til dyrene før man kan stambogsføre afkommet - hvilket gør at mange avler på revl og krat.
nov 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 542 Svar: 10.732
Jeg syns din tilgang til at få hvalpe lugter af total uvidenhed omkring de racerelaterede sygdomme din hund kan ha eller ha ført videre til de små.
Jeg er alm. hundeejer og medlem af DKK. Nu er det jo ikke fordi det koster en formue og der er mange gode tilbud til medlemmerne.
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 4.349
Skam dig TS at være så ligeglad med din hund, hvalpene og hvalpekøbere
Jeg har tidligere købt hvalp af sådan en som dig. Hvalpen blev da næsten 7 md. før hun var så plaget af HD at hun måtte aflives. Men det kunne avler da ikke forstå. For tæven så da ganske fin ud og hun kunne gå fri ved fod.
SKAM DIG!!!!
maj 2007
Money money money.
Jeg skal vist bare lade være med at skrive mere
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.930
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 12 Emner: 85 Svar: 4.029
aug 2007
Udenfor pædagogisk rækkevidde
Gad vide hvorfor?.....
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
sep 2005
aug 2007
sep 2005
Måske jeg skulle skifte 'navn' igen
jan 2007
MEN chancen for at undgå arvelige lidelser er altså størst hvis man sørger for at avle på dyr der ikke har dem.
Som jeg tidl skrev, synes jeg ikke du er hverken værre eller bedre end så mange andre der avler uden at teste, men DU har valgt at lave en tråd herinde og spørge til det. Og så får du jo folks mening at høre -og JO det ER egoistisk ikke at tænke på de hvalpe man sætter til verden, og gøre sit bedste for ikke at lave syge hvalpe.
Og at gøre sit bedste, indebærer altså at teste sine avlsdyr. Om du kalder dig kennel, stueopdræt eller noget helt tredie er i den forbindelse fuldstændigt ligegyldigt. Når man vælger at avle, har man et enormt ansvar. Overfor sin tæve, overfor de hvalpe man laver og overfor hvalpekøberne.
Ja, du kan fuldt lovligt avle lige så tosset du vil, uden at teste for noget som helst -det gør det ikke mindre egoistisk. Og du henviser til marsvine-opdræt -det er jo fint nok, men hunde er altså ikke marsvin, og den race du vælger at avle på, har nu engang en række arvelige skavanker, som faktisk er ganske ubehagelige for hunden at skulle leve med. De kan ikke ses med det blotte øje, så der skal altså nøjere undersøgelser til.
Det er helt fair ikke at gide at teste for HD o.l. -jeg har heller ikke testet min tæve, for jeg skal ikke bruge resultatet til noget. Men hvis ikke man gider teste, så skal man holde sig fra at avle.I det øjeblik du får din tæve parret (det hedder parre, ikke bedække, når vi taler om hunde), så er du opdrætter og din hund er avlshund. Osse selvom den kun får det ene kuld i sin livstid. Og avlshunde skal man altså kende sundheden på...
Der findes gode bøger om hundeopdræt -du ville have rigtig godt af at læse nogen af dem, for du lader ikke til at vide ret meget om det
jan 2007
aug 2006
Markørene for de to sygdomme er jo ikke fundet.
jan 2007
jan 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 2 Svar: 12
Man kan heller ikke se noget på hende i dag, hun fungerer fuldstændigt normalt. Det håber vi, at hun bliver ved med, men der er ingen garantier.
Mht. livmoderbetændelse, er sterilisering næsten en 100% garanti. Tilmed slipper man for løbetiderne og de falske drægtigheder.
nov 2012
Læs mine indlæg;-)
Udenfor pædagogisk rækkevidde:
At der ikke stilles større krav til opdræt af racemarsvin, må så siges at være en fejl fra marsvineklubbens side. Idag er det op til den enkelte opdrætters samvittighed, men jeg vil på den anden side sige at de marsvin som har disse arvelige fejl vil blive diskvalificeret til udstillingerne (har selv prøvet det) og enhver marsvinopdrætter ved at de skal avle på de racedyr, som har opnået de tre certer, som gør dem til champ, for at opretholde racestandarden,
pia h:
Du har helt sikkert ret i det du siger om at stambøgerne forhindre risikoen for både indavl og sygdomme. Det kan jeg ikke være uenig i
Jeg ved også godt at jeg har meget at lære - og jeg vil da tænke over alle de ting I har fortalt mig til næste kuld hvalpe. Men jeg har handlet i god tro på basis af de erfaringer jeg har og det jeg har fået fortalt af de mennesker jeg kender, som har fået hvalpe før mig. Jeg har også talt med dyrlægen om hvilke krav der stilles fra lovens side, for at jeg kan sælge mine hvalp - og udover disse krav har jeg desuden valgt at lade hvalpene vaccinerer i forbindelse med chipningen.
Og det var jo netop på grund af mit ønske om at få min(e) hund(e) registreret med stamtavle, at jeg startede denne tråd, hvor jeg til min store skuffelse har måtte erkende at det ikke var en mulighed ;-( Jeg har ikke pengene til at købe en hund med stambog, og har heller ikke planer om andet end at få det ene kuld hvalpe pr tæve. Hvis jeg skulle investere så mange penge i en tæve på diverse undersøgelser, skulle det være for at lave mere end blot et kuld hvalpe, for ellers kan det vel dårligt løbe rundt. Når man køber en hund uden stamtavle, accepterer man jo også den risiko som følger med - og netop derfor er prisen også cirka det halve af hvad en stambogshund koster. Etisk og moralsk rigtigt eller ej? Det er fakta - og man får hvad man betaler for. Det er vel også rimeligt nok
nov 2008
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.715
At få hende i røntgen for at tjekke hofter og albuer koster et sted mellem 1500-2000 kr. At du ikke vil ofre de penge fatter jeg slet, slet ikke. Så kan du snakke om 'kun et kuld' alt det du vil.
nov 2012
Jeg har stadig mine marsvin, men laver dog ikke så mange kuld som tidligere
Og ja - jeg har ikke sat mig særligt meget ind i hundenes arvelige sygdomme, men har koncentreret mig om selve fødslen og hvalpenes opvækst og behov.
Hvor mange hundeejere uden for DKK tror du ville bruge så mange penge på undersøgelser før de lader deres hunde parre sig. Det ville jeg da aldrig forvente af hundeejere uden stamtavler på deres hunde. Ved ikke engang om det gjorde det der hvor min hund kommer far, men måske jeg skulle spørge dem? Desuden er der en længere oppe i tråden, som har udtalt at man ikke kan være medlem af DKK, hvis hunden ikke har stamtavle!
Maj-Britt * DKK snob
Ja - jeg er uvidende om mange ting - og har lidt svært ved at tro på at de 2-års regler også gælder for de hvalpe uden stamtavler, som jo ikke kan stille med den garanti. Men jeg vil da lige spørge min dyrlæge...
sep 2005
nov 2012
dec 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 486
Derudover, så kan din opdrætter ikke få lavet stamtavle på din hund.
aug 2006
apr 2005
Og syntes også den åbner op for en anden problemstilling : Det at mange ser en gud i deres dyrlæge, og tror de har styr på alt, og deres ord er lov......
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 251
Undskyld, men læser du ikke de svar du får i tråden Anne? Der er blevet svaret rigtig mange gange, især mht. stamtavlen..
Forstår heller ikke behovet om at skaffe en stamtavle til din tæve, efter hvalpene er lavet.?
Medmindre årsagen er, at du kan tage en højere pris for en hvalp?
maj 2007
sep 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 100
Det virker til at det blot handler om at holde avl igang, selvom der måske går år imellem kuldene.
Ydermere så hære man jo at HD ikke er ualmindeligt hos labbe hunde.
I øvrigt kan det koste hundeliv, og en lørdag aften hvor akut kejsersnit er nødvendigt.. Det er dyrt!
Har du råd til det?
Nu når du ikke jar råd til en stambogsført labbe.
Det virler lidt uldent. Men det er nok min hjerne der spiller mig et puds
jan 2007
Så skal hanhunden betales, og til et tavleløs kuld, overstiger det vel næppe hvalpeprisen. Så er vi nede på 21.000
Så mangler vi kun at betale for godt foder til mor + hvalpe, ormekure til hele banden samt chip + vacc. Jegved ikke hvad opdrættere typisk giver for disse ting, så det må en af opdrætterne lige give et bud på. Men jeg er temmeligt sikker på at det ikke overstiger 21.000
-er vi så enige om at der stadig er overskud, hvis man bruger ca 3000 (og det kan altså gøres billigere) til lige at få tjekket for HD/AA og PRA?
Så JO det kan løbe rundt, osse selvom du tester for de mest vigtige ting.
Ang købeloven, så gælder den FOR ALLE, uanset hvad man sælger og uanset om man er privat eller erhverv.
HVIS man er privat, så kan manvælge at fraskrive sig ansvar for bestemte ting i kontrakten. Men det skal være HELT specifikt nedskrevet hvad der er tale om. Ma kan altså ikke blot skrive "købt som beset" og så er man fri for at tage ansvar for noget.
MEN jeg har meget svært ved at forestille mig at det er til at finde købere der gladeligt underskriver en kontrakt hvori der står "sælger vil ikke hæfte for (indsæt selv rækken af sygdomme) som hunden evt måtte have".
-det lyder simpelthen for suspekt, og yderligere er man jo å stillet meget dårligere end alle andre steder man kan købe hund
jun 2009
nov 2012
Som sagt kan jeg godt se meningen med hvad I skriver til mig - og overvejer kraftigt at lade mine hunde teste inde næste kuld hvalpe - stamtavle eller ej.
Jeg har lært meget af denne tråd, men er uendeligt ked af den måde mange af jer fordømmer mig og tillægger mig motiver som jeg aldrig har haft.
Jeg vil dog vente med at kommentere yderligere på dette, da jeg også har andre ting jeg skal have ordnet i dag, men vender tilbage igen senere, når tid og lejlighed er til det.
med venlig hilsen
Anne Koreska P
maj 2008
Følger: 31 Følgere: 41 Hunde: 3 Emner: 67 Svar: 3.358
Se evt. her: http://www.dkk.dk/Kobeloven-2-2
aug 2006
sep 2012
apr 2005
Du kan godt se meningen i det, men du vælger bare ikke at tage det til dig......
Hvis du har ondt i halsen, går du så til en fodlæge ???
Nej vel,
Så det er heller ikke din dyrlæge du skal forhøre dig om købeloven....
okt 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 129
Kig fx på en hestehandel. Privat til privat. Her gælder loven også - også selvom hesten ikke har tavle og er handlet mellem private. På samme måde som din hundehandel vil foregå...
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.414
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 3.712
Nå nok om det. Jeg vil gå ned til slagteren og købe et par sko.
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 481
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.199
Hvis jeg laver en hvalp, der viser sig at være noget i vejen med, vil det da i min optik være 100% værre at tænke på smerter for hunden og sorg for familien, end at jeg skal betale penge tilbage...jo det vil gøre ondt i pengepungen, men det andet går da direkte ind i hjertet.
derfor skal du også sørge for at de sundhedsmæssige ting er i orden - også selvom du måske kunne finde et hul, så du slipper for 2 års reglen.
nov 2012
"Afgørelse: Forbrugerklagenævnet kunne ikke behandle klagen, da sælgeren ikke havde solgt hunden som led i sit erhverv."
"Sagen er forelagt nævnet med henblik på afklaring af, om hunden er solgt som led i den erhvervsdrivendes erhverv, og om den erhvervsdrivende som følge deraf kan anses som erhvervsdrivende, og om sagen således er omfattet af Forbrugerklagenævnets kompetence."
"Den erhvervsdrivende har afvist, at hun er erhvervsdrivende, der har handlet som led i sit erhverv. Hun har fået ét kuld hvalpe for ni år siden og ét kuld hvalpe for 2½ år siden, hvorfra forbrugerens kone købte én hvalp."
"Hun har endvidere oplyst, at hun driver en fysisk butik, der sælger dametøj og accessories, og to internetbutikker, [xx] og [xx], der sælger livsstilsprodukter. Hun sælger ikke dyre-artikler i sine butikker, og at hun aldrig har lagt billeder af sine hunde på hjemmesiden [xx]"
"Forbrugerklagenævnet kan behandle klager fra forbrugere over erhvervsdrivende (bekendtgørelse af lov om forbrugerklager § 7). Af lovforarbejderne til denne bestemmelse fremgår det, at brugen af udtrykket erhvervsdrivende skal forstås bredt.
Nævnet har lagt til grund for afgørelsen, at den erhvervsdrivende er erhvervsdrivende, da hun er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister med detailhandel fra postordreforretninger, og derfor er regnskabs- og momspligtig.
Det er dog nævnets vurdering, at den erhvervsdrivende ved salget af hunden ikke har handlet som led i sit erhverv, da virksomheden [xx] ikke driver virksomhed med salg af hunde."
"Det er herefter nævnets vurdering, at den erhvervsdrivende ikke kan ikke anses for at være erhvervsdrivende med salg af hunde. Nævnet har lagt vægt på, at den erhvervsdrivende inden for de seneste ni år alene har solgt to kuld, og at hun hverken sælger hundefoder eller andet udstyr til hunde, eller er registreret hos Dansk Kennelklub.
Forbrugerklagenævnet har derfor ikke kompetence til at behandle klagen.”"
nov 2012
"Afgørelse Forbrugerklagenævnet kunne behandle en klage over en hundesælger. Henset til virksomhedens omfang og uanset begrænsningen i bekendtgørelse om erhvervsmæssig handel og opdræt af hunde blev sælgeren anset som erhvervsdrivende."
"Under sagens behandling gjorde sælgeren gældende, at hun ikke var erhvervsdrivende, men at hun alene drev hobby opdræt. "
"”Indklagede har gjort gældende, at hun ikke er erhvervsdrivende, og har henvist til bekendtgørelse om erhvervsmæssig handel med og opdræt af hunde, samt hundepensioner og hundeinternater.
Af bekendtgørelsen § 2 fremgår, at erhvervsmæssig handel med hunde forudsætter, at hunde erhverves med videresalg for øje, og at erhvervsmæssigt opdræt forudsætter, at der med anvendelse af tre eller flere avlstæver avles tre eller flere kuld hvalpe årligt.
Forbrugerklagenævnets kompetence til at behandle en sag er reguleret i lov om forbrugerklager § 7, hvoraf det fremgår, at Forbrugerklagenævnet kan behandle klager over erhvervsdrivende. Af lovforarbejderne til lov om forbrugerklager fremgår, at udtrykket ”erhvervsdrivende” skal forstås bredt."
"I den konkrete sag har indklagede oplyst, at hun markedsfører og sælger sine hvalpe via hjemmesiden www.universialsolider.dk, og at hun ligeledes har en kennel af samme navn. Indklagede har endvidere oplyst, at hun laver to kuld hvalpe om året og har 12 hunde. På denne baggrund anser nævnet indklagede for erhvervsdrivende i forbrugerklagelovens forstand, hvorfor nævnet har kompetence til at behandle sagen."
nov 2012
nov 2012
Det som DKK refererer til må jo netop være de regler som gælder for erhvervsdrivende - hvilket tydeligt defineres i den sidste klagesag fra forbrugerstyrelsen, som jeg har henvist til
nov 2012
Det er da muligt, at kun en jurists udtalelser vil få jer til at forstå hvad jeg prøver at fortælle jer
nov 2012
Nu fremgår det ikke af din profil hvor gammel du er - profilen viser ikke ret meget, hvilket ikke får dig til at fremstå som et seriøst medlem?
Men svaret på dit spørgsmål er, at vi elsker vores hund ligeså højt som ethvert andet medlem af familien, så hvis hun på nogen måde skulle få brug for en dyrlæge, så skulle vi nok finde de penge, det ville komme til at koste - naturligvis. Vi er hundeelskere, lige som alle andre (formodentlig) her på HG.
Men nu har Sally jo for længst født sine hvalpe - uden de mindste problemer - så dit spørgsmål er ikke aktuelt
nov 2012
http://www.dkk.dk/Kobeloven-2-2 : Har jeg svaret på tidligere
http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/oevrige-sager/arveligsygdom
"Afgørelse En hund måtte anses for mangelfuld, da den led af en alvorlig arvelig sygdom. Forbrugeren var afskåret fra at hæve handlen, da hun havde ladet hunden aflive. Væsentligt forholdsmæssigt afslag."
"Da hunden dermed led af en særdeles værdiforringende mangel, følger det af købelovens dagældende § 78, stk. 1, at klageren har krav på et meget betydeligt afslag i købesummen. Dette afslag findes passende at kunne fastsættes til 6.000 kr."
Alene det nævnte beløb på 6000 kr - som ikke er den fulde købesum - beviser at her er tale om en stambogsført hund fra en erhversdrivende kennel
nov 2012
Det bliver da forhåbentligt ikke nødvendigt. Jeg mener iøvrigt at det er en meget grim og direkte truende udtalelse på grænsen til det chikanerende, men det vil jeg lade administratorerne om at afgøre
Som den uerfarne, men dog ærlige hvalpesælger jeg er, vil jeg naturligvis lade køberne vide, at jeg ikke kan give nogle garantier, for at hvalpene ikke lider af diverse sygdomme - udover at deres forældre virker sunde og raske - og at alle hvalpene har været igennem et sundhedstjek hos dyrlægen i forbindelse med deres vaccination og chipning
nov 2012
(link fjernet)
"Artikel: Et kæledyr er også en vare, som kan have fejl og sygdomme. For at du som forbruger har rettigheder efter købeloven, skal du have købt kæledyret af en erhvervsdrivende"
Hvis du havde læst mine indlæg igennem - ville du have bemærket Forbrugerstyrelsens defination af en erhversdrivende:
"Af bekendtgørelsen § 2 fremgår, at erhvervsmæssig handel med hunde forudsætter, at hunde erhverves med videresalg for øje, og at erhvervsmæssigt opdræt forudsætter, at der med anvendelse af tre eller flere avlstæver avles tre eller flere kuld hvalpe årligt."
- og da jeg som sagt, (hvis du har læst det?) kun har fået et enkelt kuld hvalpe - og kun påtænker evt at få hvalpekuld hver 4-5 år, så hører jeg ind under kategorien "Privat salg", som netop IKKE er omfattet af købeloven...
Så I kommer ikke langt med jeres tomme trusler, og det er lidt tidsspilde at blive ved med at fornægte fakta???
nov 2012
http://taenk.dk/aktuel-forbrugerhjælp/privat-hundeopdrætter-skulle-følge-købeloven
"Reklamationsret hos privat hundeopdrætter
Du har normalt ikke ret til at få løst fejl og mangler ved et produkt, hvis du har købt det af en privatperson. Købelovens bestemmelser gælder nemlig ikke automatisk ved privat handel.
Men hvis du køber en hund hos en opdrætter, kan du have de samme rettigheder som køb i en forretning, selvom opdrætteren ikke har registreret et kennelnavn, hvis opdrætteren fremstår som en erhvervsdrivende ved købet."
Svaret er ligesom ovenfor = at jeg ikke er erhvervsdrivende
nov 2012
Til connie; Dine udtalelser er blot endnu et eksempel på at I (mange af jer) tillægger mig motiver, som jeg aldrig har haft??? I kender mig jo slet ikke!!!
Anne udtaler: "Som sagt kan jeg godt se meningen med hvad I skriver til mig - og overvejer kraftigt at lade mine hunde teste inde næste kuld hvalpe - stamtavle eller ej. Jeg har lært meget af denne tråd, men er uendeligt ked af den måde mange af jer fordømmer mig og tillægger mig motiver som jeg aldrig har haft."
Jeg har intet kendt til, at jeg evt skulle hører ind under købeloven. Det er en påstand, som er fremkommet her i tråden. En påstand - som jeg har undersøgt, for at være sikker på ikke at gøre noget forkert - og som jeg hermed kan tilbagebevise.
At tro at jeg ikke bekymre mig om mine hvalpe - eller min hund, for den sags skyld - er helt ude i hampen??? Hvordan kan man dog tro det om nogle her på HG. Hvis man ikke bekymrede sig om og elskede sine dyr højt, så var man vel heller ikke typen, der gad at spilde sin tid her på HG, vel.
Jeg er da fløjtende ligeglad med pengene - det er da noget fanden har skabt - ærligt talt!!! I er simpelthen ude på dybt vand her. Jeg elsker mine hunde, ligesom jeg har en forkærlighed for alle dyr - og ønsker da kun det bedste for dem og deres ejere
Den eneste forskel på mig og flertallet i denne tråd er at jeg ikke er fordømmende overfor andre - og jeg prøver jo netop at undersøge tingene for at forbedre min mangel på viden på nogle områder, som jeg ikke lige havde overvejet inden jeg besluttede at få hvalpe. Det var måske min fejl - hvis man da ellers kan kalde uvidenhed for en fejl.
maj 2008
Uanset hvor meget du slår dig i tøjret herinde, så gælder købeloven altså også for dig, når du nu sælger et enkelt kuld hvalpe engang hvert 3.-4.-5. år. Den gælder også, hvis du sælger et sæt gamle fælge eller lign.
Jeg synes, at det er bekymrende, at du i den grad forsøger at undslå dig, at du også er omfattet af købeloven. Du vil bare ikke erkende, at du risikerer at stå med klager fra hvalpekøbere, selvom du ikke lige opfatter dig selv som erhvervsdrivende.
En opdrætter som der henvises til hos DKK er ikke bare den opdrætter, der sælger 2-3 kuld hvalpe om året. Det er også den opdrætter, der i hele sit liv sælger et kuld. Jeg ved ikke, hvad du forstår ved ordet opdrætter, men du forstår det åbenbart helt forkert. En opdrætter er og bliver en der laver og sælger hvalpe - også selvom man kun sælger et enkelt kuld i ny og næ. Så de regler som DKK har beskrevet i mit link gælder også dig.
Her er endnu et link - denne gang til en advokat (måske du så vil forstå, at du er omfattet af købeloven, selv når du sælger en hund): http://www.familieadvokaten.dk/breve-600/b600-340.html
nov 2012
"Advokatens svar:
Købelovens almindelige regler gælder for handel mellem private, men reglerne om forbrugerkøb gælder ikke. Det betyder, at det som udgangspunkt er aftalen mellem de private, der indeholder de vilkår, der gælder for det pågældende køb, fx at en vare er købt som beset eller med diverse mangler. Eller sagt på anden vis, så kan private udmærket aftale noget andet end det, der fremgår af købelovens almindelige regler, for de gælder kun, såfremt parterne ikke har aftalt noget andet."
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
maj 2008
Det virker, som om du læser linkene, som alle herinde giver dig, som du selv vil. Der står jo netop i det link, AT DU ER OMFATTET AF KØBELOVEN og dermed også af reglerne om reklamation. Men det vil du åbenbart ikke læse
Pointen i alt det her er at fortælle dig, at du ER omfattet af købeloven! Det er jo det, som du ikke ønsker at forstå, at du er.
Hvad du aftaler med dine hvalpekøbere er jo op til dig selv. Men aftaler I intet, så gælder købeloven altså. Om du vil det eller ej.
I'm out - jeg gider ikke at diskutere med en person, der bare ikke vil lytte.
Jeg synes, at du skal ringe til en advokat og forhøre dig, inden du ender med at tage røven på de stakkels hvalpekøbere.
okt 2010
dec 2012
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.414
jun 2009
sep 2012
Er jeg så seriøs nu??
okt 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 129
sep 2012
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 2 Svar: 529
nov 2012
.. som du selv skriver: "Hvad du aftaler med dine hvalpekøbere er jo op til dig selv. Men aftaler I intet, så gælder købeloven altså. Om du vil det eller ej."
Det er jo netop dette, der er pointen
For som jeg selv skriver: "Som den uerfarne, men dog ærlige hvalpesælger jeg er, vil jeg naturligvis lade køberne vide, at jeg ikke kan give nogle garantier, for at hvalpene ikke lider af diverse sygdomme - udover at deres forældre virker sunde og raske - og at alle hvalpene har været igennem et sundhedstjek hos dyrlægen i forbindelse med deres vaccination og chipning."
... og så kan jeg da lige gentage:
Anne udtaler: "Som sagt kan jeg godt se meningen med hvad I skriver til mig - og overvejer kraftigt at lade mine hunde teste inde næste kuld hvalpe - stamtavle eller ej. Jeg har lært meget af denne tråd, men er uendeligt ked af den måde mange af jer fordømmer mig og tillægger mig motiver som jeg aldrig har haft."
Jeg har intet kendt til, at jeg evt skulle hører ind under købeloven. Det er en påstand, som er fremkommet her i tråden. En påstand - som jeg har undersøgt, for at være sikker på ikke at gøre noget forkert - og som jeg hermed kan tilbagebevise. (OBS: Købeloven gælder kun hvis jeg IKKE indgår en aftale med køber)
At tro at jeg ikke bekymre mig om mine hvalpe - eller min hund, for den sags skyld - er helt ude i hampen??? Hvordan kan man dog tro det om nogle her på HG. Hvis man ikke bekymrede sig om og elskede sine dyr højt, så var man vel heller ikke typen, der gad at spilde sin tid her på HG, vel.
Jeg er da fløjtende ligeglad med pengene - det er da noget fanden har skabt - ærligt talt!!! I er simpelthen ude på dybt vand her. Jeg elsker mine hunde, ligesom jeg har en forkærlighed for alle dyr - og ønsker da kun det bedste for dem og deres ejere
Den eneste forskel på mig og flertallet i denne tråd er at jeg ikke er fordømmende overfor andre - og jeg prøver jo netop at undersøge tingene for at forbedre min mangel på viden på nogle områder, som jeg ikke lige havde overvejet inden jeg besluttede at få hvalpe. Det var måske min fejl - hvis man da ellers kan kalde uvidenhed for en fejl. (Citat slut)
... og hvis det endelig kom dertil, så er jeg sikker på at køberne og min familie sagtens kan nå til enighed om evt tilbagebetaling af beløbet. Men alt det snakker vi om inden købet gennemføres...
... og så tror jeg også efterhånden at jeg har det ligesom dig. Nu er emnet efterhånden ved at være grundigt gennemdiskuteret og uddebatteret - så vi kommer nok ikke nærmere til enighed, end det vi er nu.
Så tak fra mig, for denne gang
jun 2009
**Hvis jeg skulle investere så mange penge i en tæve på diverse undersøgelser, skulle det være for at lave mere end blot et kuld hvalpe, for ellers kan det vel dårligt løbe rundt.**
Nu modsiger du da vidst dig selv TS. Men jeg er da ikke i tvivl om hvilket udsagn der er sandt
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 23 Svar: 374
Da jeg købte Liva, skulle jeg "bare" en hund, og jeg kendte ikke til at de burde være undersøgt for noget.
Resultatet er blevet, at jeg står med en snart 5-årig hund med dårlig hofte. Hun er begyndt at få svært ved at gå ned ad trapperne om morgenen og kan "kun" holde til skovture og rally-træning. Desværre bliver jeg nok nødt til at sige farvel til hende alt for tidligt.
sep 2012
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 23 Svar: 374
sep 2012
nov 2007
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 83 Svar: 749
nov 2007
maj 2008
Men det er jo bare mig...
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.420
- Har TS lavet en annonce eller?
jun 2012
- Den hoppede jeg godt nok ikke på.
jan 2007
Og der taler vi endda kun om en død ting, du til hver en tid bare kan skifte ud. Med hunde taler vi om levende væsner -synes du ikke du har et ansvar overfor både hvalpe og købere?
Købeloven gælder for alle, osse for dig, og alene det at du så meget som overvejer muligheden for at fraskrive dig ethvert ansvar for de hvalpe du producere, synes jeg får dig til at lyde suspekt (du ved måske at forældrene ikke er helt fine i kanten?) og som en uærlig sælger jeg under ingen omstændigheder ville handle med.
HVIS du rent faktisk laver en kontrakt hvori du fraskriver dig al fremtidig ansvar, så håber jeg så sandeligt du sælger hvalpene til nedsat pris. MEGET nedsat.
For 6-8000 kr kan man købe en labbe med stamtavle og både udstillingsresultater og/eller markprøve-resultater samt self forældredyr der er testet for arvelige lidelser.
Disse hvalpe sælges naturligvis med 2 års reklamationsret sådan som købeloven foreskriver.
For ca 2000-4500kr kan man købe en labbe uden tavle, hvis forældre i bedste fald er testet for HD, men i reglen ikke er testet for noget, udover de sædvanlige sundhedtjek.
De sælges ligeledes med de 2 års reklamationsret som købeloven foreskriver (uanset om sælger så er klar over det eller ej -for de to års reklamationsret gælder i alle handler, hvor kontrakten ikke specifikt nævner nogen undtagelser)
Så din hvalpe, efter utestede forældredyr, og uden nogen form for reklamationsret eller fremtidig ansvarstagen fra din siden, bør da på ingen måde sælges for over mere end ca 1000kr
Ved konstateret HD, er normen at køber får 1/3 af købsprisen tilbage. Det samme gælder for andre arvelige lidelser som ikke medfører døden eller alvorlige begrænsninger i hundens funktion som familiehund ( i de tilfælde kan man ryge på på fuld pris retur)
Og siden du fraskriver dig al ansvar, kan køber jo ikke forvente nogensinde at få refunderet noget hvis hunden har arvelige lidelser. Det bør prisen naturligvis reflektere, så det er jo kun timeligt at sælge hvalpene til reduceret pris = slå 1/3 af normalprisen for en tavleløs labbe uden testede forældre....
jan 2007
jan 2007
Jeg mener -hvis jeg købte et tv uden nogen garantier eller reklamationsrettigheder, så ville jeg da osse hav et kraftigt afslag i prisen (og i øvrigt ville jeg overveje om sælger mon har rent mel i posen)
Man kan så sige at det bliver lidt en opgave at fraskrive sig al ansvar, for det er ikke tilstrækkeligt at skrive "købeloven gælder ikke" eller "der ydes ikke reklamationsret" -det findes der adskillige afgørelser på i sager omhandlende handel med heste.
Der skal nævnes HELT specifikt hvad det er der ikke kan reklameres. Og om jeg fatter de købere der vil underskrive sådan en kontrakt, og så endda til fuld pris.
nov 2012
Tusind tak, Xxx
Det var lige det skulderklap jeg trængte til Ja, puha - det har været en hård kamp - stort set til ingen verdens nytte ... Og du har helt ret: de læser kun det de vil læse - og de læser det med forud-fordømmende briller på
Nogle gange begynder jeg at tvivle på om de overhovedet har læst hvad jeg har skrevet - ihvertfald ikke alle mine indlæg - og slet ikke alle de mange gange jeg har givet indrømmelser og sagt at jeg godt kan se meningen i nogle af deres synspunkter.
Der er vel ingen hundeejer med fornuft og intelligens der ikke kan se formålet med at teste avlshunde og gøre alt for at forsøge og undgå arvelige sygdomme. Det ER bare en stor investering for blot at lave et kuld hvalpe, og skal man ikke have hvalpe, ser jeg ikke den store grund til at lave sådanne test, før der er grund til at formode at hunden kan være syg
Men som jeg også har skrevet så vil jeg nok teste min næste tæve inden evt kuld, men så kommer hvalpene også til at koste lidt mere, da garantien for en sund hund er større. Men test eller ej... Hvor meget kan man egentlig tillade sig at tage for en hvalp uden stamtavle???
Har her til morgen ansøgt om medlemskab i gruppen: *Dem uden stamtavle** - og forventer en hel del mere forståelse fra deres side.
Men hvis jeg tog det for tungt eller lod mig slå ud, så havde jeg nok ikke kæmpet så længe med dem Var bare naiv nok til at tro, at vi kunne nå frem til en eller anden form for enighed/gensidig accept... Men nej
Iøvrigt er det også en længere tråd imod oprettelsen af mine hvalpes gallerier herinde fra den 23 januar. En gruppe af "dem" blev konstant ved med at afvise mig - mens jeg til gengæld blev ved med at genindrykke dem (Det stod på fra kl. 14-22 - ti hi)
De mente ikke at det var tilladt, men kunne ikke finde ud af hvor det stod i reglerne, da det var en gammel regel, som siden er blevet ændret, så jeg vidste at jeg havde retten på min side... Og så kan jeg blive noget så stædig, Ha ha ha - det havde de rigtigt godt af.
Jeg svarede ikke på deres tråd - det gad jeg ikke spilde min tid på, når de ikke kunne finde ud af at læse reglerne, men havde lidt ordkløveri med dem undervejs i kommentarerne til de enkelte hvalpe, hvor jeg klart og tydeligt citerede reglerne - med det nytter ikke noget, når de ikke vil læse og forstå teksten rigtigt
Til gengæld havde jeg en livlig kontakt til flere af hjælpe-administratorerne, som kun kunne understrege, at jeg fuldt ud handlede efter reglerne, hvilket de også skriver i tråden - til ingen verdens nytte. Det er egentlig ret underholdende læsning - og administratorerne var flinke at spørge mig om de skulle slette tråden, eller om de måtte lade den blive stående som den var, fordi de mente at mange kunne lærer af den. Det var helt OK med mig: jeg har intet at skamme mig over, og tænker bare at de der modsagde mig afslører sig selv som værende ret usympatiske.
De værste af dem har jeg stemt ud, og andre er sat på filter - både fra den første og den anden tråd, hvor jeg direkte er blevet truet - tomme trusler ganske vist - men stadig ikke i orden ifølge reglerne på hundegalleri.dk
Jeg har lært at sortere ven fra fjende i forbindelse med en indre konflikt i DMK = Dansk marsvinklub, som endte i at de mindst forhandlings-dygtige medlemmer dannede deres egen egoistiske klub - men det er nok også det bedste for alle parter
Måske bliver det med tiden også resultater her, hvis vi holder sammen - og udnytter os af vores rettigheder ifølge reglerne til at stemme dem ud som bryder reglerne omkring "den gode tone", samt sætter dem der bare er lidt stride og fordømmende på filter.
Vi bliver nødt til at holde sammen
I øvrigt er jeg for længst holdt med at afgive/modtage stemmer, da mine bedømmelser ikke bliver respekteret - og så foretrækker jeg at skrive en pæn og ærlig kommentar - eller udlade at kommenterer. Syntes iøvrigt at det stemmesystem enten skulle være anonymt - hvilket dog af visse typer mennesker kan misbruges - eller slettes helt, da det i sin nuværende form ikke giver nogen mening og ofte skaber sorg og konflikter
OBS: Det er ikke min mening at virke fordømmende overfor de fordømmende, selv om det i forkerte øjne, måske kan læses sådan. De har min fulde tilgivelse, thi de ved ikke hvad de gør!!!
Endnu engang tak for din støtte
Anne med Sally og hvalpene
aug 2006
nov 2012
jun 2012
aug 2006
Og her uden at ville stå ved det - altså i det skjulte. Vedkommende kunne jo have argumenteret for sin holdning i tråden, men vælger i stedet at omtale brugere negativt i pb.
aug 2006
Så at skrive i tråden ville være at udstille sig selv lidt. Så er det lettere at holde sig skjult
nov 2012
Mai-Britt*DKK snob* : Det er da rart at nogle er begyndt af forstå mig, selv om jeg syntes jeg har sagt det samme igen og igen længere oppe i tråden. Medgiver gerne at jeg har ændret mine synspunkter lidt undervejs, men det var jo også meningen - ihvertfald fra min side - at jeg skulle tage ved lære af tråden. Men som skrevet andetsteds: Gjort er gjort - og det kan jo ikke så let gøres om, før næste gang, vel
aug 2006
Nej, splitting er der ikke allerede.
Med hensyn til forståelse - ja, desværre er der en del avlere i dette land, der ikke har etik i højsædet, når de producerer hvalpe. Nogle går så vidt at de bliver dømt for det, andre forstår at holde sig under radaren.
Således har vi da også folk herinde, der har domme... Hvis jeg var dig, ville jeg være kritisk i forhold til hvem, jeg lyttede til
nov 2012
Det er jo heller ikke et spørgsmål om at "gå ind for den type avl", men snarere et spørgsmål om mangel på den store viden som mange af jer, der er registerede opdrættere i DKK, naturligt har opbygget efter at have sat flere kuld i verden over en årrække.
nov 2012
... og ja da
Men nu skal jeg altså til Fastelavn med familien. Farvel så længe
aug 2006
Så kig dig omkring og vær kritisk i forhold til hvor du finder dine støtter og fra hvem du lader dig rådgive.
Det er ikke altid det er til din fordel - og bestemt slet ikke til hundenes..
Det er i det hele taget bekymrende, at man reagerer med modstand i forhold til at gøre alt i sin mangt for at sikre hundes velbefindende, synes jeg.
feb 2005
Følger: 38 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 149 Svar: 360
Det er inden for alle racer, det spørgsmål kommer, og også i DansK Hvid Schæferhundeklub får et stigende antal henvendelser fra hundefolk der her købt en hvalp uden stambog, hvor køberen så efterfølgende ønsker stambog på hvalpen.
Ofte har hvalpekøberen købt hunden uden stambog, selv om begge forældre var med stambog, og når hvalpen så bliver et par år sker det ofte, at man gerne vil have hvalpe, og henvender sig derfor for at få en stambog på hunden.
I de fleste klubber skal begge forældre være godkendt til avl på en udstilling, og være fri for HD, ligesom stambogføring skal ske senest 6 uger efter fødslen, og der skal selvfølgelig være en parrings attest. Derfor er en hund uden stambog – som udgangspunkt – for altid en hund uden stambog.
Selv om begge forældre er med stambog kan der være mange årsager til at opdrætteren ikke sælger sine hvalpe med stambog – her skal bare nævnes nogle enkelte triste årsager:
• Forældrene er ikke undersøgt for HD
• Der er konstateret HD hvorfor hunden ikke må bruges til avl.
• Forældrene har ikke deltaget i en udstilling og blevet godkendt til avl.
• Forældrene har tætte familie relationer, så det er indavl.
• Der er nedlagt avlsforbud på hunden p.g.a. eksempelvis arvelige lidelser.
• Stambogen er ikke anerkendt
• Forældrene er ikke gamle nok til at indgå i avl
• Forældrene er for gamle til at måtte bruges i avl
• Der er ingen underskrevet parringsattest, så ingen kan vide hvem der reelt er forældre til hunden.
Så der er mange gode grunde til, at når man har købt en hund uden stambog, at man så senere ikke kan få en stambog hvis man engang får lyst til det.
For at undgå at komme i den situation, opfordres alle til ALTID at købe hund med en anerkendt stambog, og til at sikre sig at man ved avl bruger en hund der er godkendt til avl, så vi undgår den udvikling der er med, at mange hvalpe sælges uden stambog.
Besøg evt. www.dhsk.dk og læs mere om avl
maj 2012
jul 2010
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 210 Svar: 3.381
Og så vil jeg også gerne lige give en thumbs up for at navngive sine dyr med numre
Den ide vil jeg helt klart tage til mig.
Måske udvide den lidt så hundene hedder H1,H2 osv.... fiskene F1, F2 osv. og kommer der en kat så bliver det K1
Og så har det jo fordelen at man kan reklamere uden at bryde reglerne på de forskellige gallerier
Og ja jeg syntes helt klart du skal se at få nogle hvalpe på din vaps der er helt sikkert brug for flere numre...........
PS: Ironi og sarkasme kan forkomme i vid udstrækning
jul 2010
http://www.hundegalleri.dk/grupper/gruppe_diskussion/537182-brune_og_sorte_hvalpe_uden_stamta___
aug 2006
jun 2012
Derudover må jeg sige at holdningen "min hund fortjener oplevelsen af at få hvalpe" - Arj egentlig ikke, det er ikke et BEHOV den har?
sep 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 22 Svar: 866
Nu vil jeg fortælle dig noget Anne K, det kunne nemlig være dig jeg havde købt hvalp af (for god ordens skyld, det er det ikke)
Jeg har Albert, han er snart 5. Han er købt som ag konkurrencehund, men det er så småt slut. Han kan ikke holde til det, han bliver let skadet og efter fotografering viser det er ryggen og hofterne ikke er fantastiske, men heller ikke forfærdelige. Så ikke ret meget ag til Albert, vi går rally i stedet for og det fungere fint, han bliver rigtig god, og er hverken halt eller hæmmet på den måde.
MEN MEN MEN det var ikke det han var købt til og det er pisse ærgerligt. For det er det jeg gerne vil.
Hans mor var fin, men der har været noget med faderen eller en forfader, for flere i kuldet har samme skavanker væsentlig værre end Albert. Så der er ingen tvivl om at det er arveligt.
Jeg er så sur på mig selv, ikke fordi jeg har Albert, for ham ville jeg ikke bytte for noget, men jeg har ikke fået en hund der kan det, som jeg gerne vil. Jeg vidste ikke bedre og havde ikke sat mig ind i det.
Nu har jeg brugt 1 år på at finde lillebror til Albert, han skulle gerne blive født om en uges tid og ja han er naturligvis med DKK tavle, hvor begge forældre, samt forfædre er tjekket for alt racerelevant og mere til. Aldrig mere hvalp efter hunde der ikke er tjekket for racerelevante sygdomme.
Jeg håber ikke dine kunder (for det er det vist i dette tilfælde) ender som køberne af vores kuld. Derudover håber jeg folk tænker sig om en ekstra gang, for det er kun køberne der kan lave om på dette ved at stille krav til avlerne.
OG jo du er avler, det er du så snart du lader din tæve parre.
maj 2012
ch skriver -
*CH* -
i dag kl. 12:20
Men selvfølgelig - de færreste ville naturligvis åbenlyst indrømme, at de går ind for den type avl her.
Så at skrive i tråden ville være at udstille sig selv lidt. Så er det lettere at holde sig skjult
det er da noget vås, du aner ikke hvad der stod i den pb, måske jeg bare ikke ville at en tråd igen skulle ende i " neeej hvor er tonen herinde noget lort" igen. Men straks bliver man , uden grundlag, dømt.....
maj 2012
maj 2012
maj 2008
maj 2012
jul 2010
For mit vedkommende så er det fordi hun bruger sin profil som reklame søjle hvilket for de fleste er i mod reglerne på HG
nov 2012
Jeg havde skrevet: "Desuden bliver jeg ikke medlem af DKK - og så behøver jeg heller ikke at leve op til deres regler"
Du skriver: Her begyndte folk at undre sig.
SVAR:
Der er egentligt ikke så meget at undre sig over? Det er jo bare nogle enkle fakta, som jeg slår fast. Altså skåret ud i pap; så er det jo sådan at vort land har nogle regler og love, som alle i landet skal overholde. Ligeledes har hundegalleri.dk nogle regler, som alle der vil oprette en profil herinde skal overholde. Så langt skulle vi gerne være enige?
Når jeg så slår fast, at jeg ikke er forpligtet til at overholde DKK regler, så længe jeg ikke er medlem, så er det jo netop fordi at DKKs regler kun gælder for dem der er medlem af DKK. Er det så svært at forstå?
Det siger INTET om hvorvidt jeg er enig i DKKs regler eller ej. Det kan jo også være lidt svært for mig at tage stilling til, da jeg ikke kender reglerne så godt som medlemmerne. Men IGEN BLIVEIR JEG TILLAGT EN MASSE HOLDNINGER OG MOTIVER SOM IKKE ER MINE, men som udelukkende stammer fra en masse fordomme.
Jeg vil dog gerne sige, igen - som jeg har gentaget igen og igen og igen så mange gange at jeg er grundigt træt af det:
JEG KAN GODT SE MENINGEN MED DET SOM I SKRIVER!!
Så læs det dog! Men det bliver ikke godtaget - istedet bliver der trukket en anden udtalelse frem som kan bruges imod mig, fordi jeg en ny herinde - og hermed åbenbart ikke velkommen - fordi jeg ikke kender den del af jantelovens uskrevne regler som gælder specielt her - fordi jeg ikke lige har det samme kendskab til hundeavl, som andre hundeopdrættere med erfaringer fra flere kuld årlige hvalpe i en længere årrække har! ... og jeg kunne blive ved....
HVORFOR kan I ikke bare prøve at se mig som jeg i virkeligheden er - istedet for at sætte mig i bås med de hundeejere, som af pengegriskhed mishandler deres dyr. Nej - nu skal jeg sandelig få al den vrede og smerte - som I retfærdigvis føler overfor disse dyremishandlere - at føle?
MEN KÆRE VENNER - DET ER DEN FORKERTE ADRESSE!!!
Jeg kan godt forstå jeres smerte og harme: Hvordan tror I selv jeg har det med den slags? Ærlig talt, altså. Vi er ikke så forskellige på det punkt, som I forstiller jer.
Jeg er i virkeligheden et meget venligt, åbent, ærligt, imødekommende og ikke-fordømmende væsen. Jeg har elsket alle former for dyr - siden jeg var helt lille. Jeg kan være godtroende og naiv - men jeg er altså ikke dum. Men når jeg føler mig uretfærdigt behandlet, så kan jeg godt blive temmelig stædig - især når jeg VED, at jeg har ret i det, jeg siger.
Jeg har udviklet mig igennem denne tråd. Jeg er blevet klogere og mere oplyst, ved at læse de guldkorn, som har ligget indimellem de indholdsløse tomme fordømmelser. Jeg har brugt denne viden til bedre at kunne forholde mig til, hvorledes jeg bedst kunne formulere, såvel mine kommende annoncer, som de købekontrakter jeg vil udarbejde. Jeg er nået til et kompromis imellem det jeg fra starten - i min uvidenhed - havde forestillet omkring hvalpesalget, til de anbefalinger og retningslinjer I har givet mig her i tråden, hvilket jeg sætter stor pris på.
DU FORTSÆTTER:
Så kom denne her:
"Men det er jo en bekostelig affære med alle de dyrlægebesøg - og ærlig talt syntes jeg at det er lidt overdrevet at investere så meget i en tæve, som kun skal have det ene kuld hvalpe - der kun kan sælges uden tavle - og som man derfor ikke kan tage så mange penge for, at man på nogen måde ville kunne få dækket sine udgifter."
SVAR: Dette udtrykker bare min holdning, som jeg har taget op til overvejelse! Måske skulle I sætte jer roligt tilrette, tage "fordoms-brillerne" af og med en åben indstilling prøve at læse alle mine udtalelser igennem. Så er det nemlig muligt at I vil kunne følge den røde tråd i det jeg skriver og at I vil kunne se hvordan jeg lærer undervejs og tager de ting til mig, som I fortæller. (De små guldkorn - pakket ind i foragt, fordomme og fordømmelse)
.. og hvis I så bagefter læser min beslutning i kommentaren under mit indlæg i gruppen for ejere af brune labrador - så kan I også dér se at jeg er kommet jer imøde et langt stykke hen ad vejen.
Jeg håber bare at I fremover vil lære at tænke jer lidt mere om, inden I fordømmer og hænger andre ud her på hundegalleri.dk, blot fordi det ikke er alle, der sidder inde med jeres store viden på området, og/eller har en anden mening end jeres.
VI SKULLE JO GERNE KUNNE DELE VORES FÆLLES KÆRLIGHED TIL HUNDE MED HINANDEN
maj 2008
jul 2010
Ja jeg husker en anden tråd hvor en ikke engang skriver nedladende eller noget men på filter det skal hun da efter din mening, og så er det ikke engang din tråd, også derfor der nu er en afstikker af denne, hvor folk kan diskutere videre når de efterhånden kommer på filter..........
maj 2012
maj 2012
maj 2012
maj 2008
Jeg undrer mig over, at TS konsekvent har modsagt alle herinde omkring købeloven - men i hendes "annonce" kan hun pludselig godt erkende sit ansvar i henhold til købeloven???
Men nok om det - jeg vil jo ikke hetze dig eller andre ved at svare på jeres indlæg
nov 2012
maj 2012
så har vi nok ikke den samme diffination på hetz ....
jun 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 3 Svar: 17
Selv købte vi 2 tæver for en del år siden, med stambøger, for vi ville gerne avle. Begge hunde havde genetiske fejler. En overbid og en et hængende øre. Disse fejler betyder at der tidligere i avlen er avlet på hunde med fejl. Kun fordi de var købt med det formål at de skulle udstilles og avles på fik vi erstatning, havde de været købt som familie hunde, havde der ikke været 2 års garanti på skønhedsfejl.
Til sidst vil jeg sige der er kun en person i denne tråd at jeg ville turde købe hund fra!!!!! Og det er Anne, hun er da den eneste fornuftige i denne tråd!
Og så accepter dog at der er rigtig mange der avler hvalpe uden bog!!!!!
Det er ikke bogen der gør hvalpene gode, det er avleren af hvalpene!!!!
jul 2011
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 792
I øvrigt rart at se, at Anne med Sally tilsyneladende har taget det til sig og nu ønsker, at få sin tæve undersøgt.
nov 2012
Trine
Det er jo det som Rita hentyder til - men måske får formuleret lidt skævt - og det burde du kunne gennemskue - ligesom jeg - på baggrund af din viden om HD? ISTEDET FOR AT VÆLGE DET SOM ENDNU ET PUNKT MAN KAN KRITISERE?
Ud fra den smule jeg har læst om emnet, er jeg blevet klar over, at de faktorer som kan få den medfødte arvelige disposition til at udvikle sig blandt andet handler om:
1. Den kost hvalpen får under sin opvækst, herunder indhold af kalk, vitaminer, mineraler og evt fiskeolie
2. Det miljø hvalpen udsættes for - herunder at undgå glatte gulve, trapper og senere for lange gå/løbeture, samt at springe for 1 års alderen.
Så det er ikke nødvendigvis opdrætterens fejl at hvalpen udvikler sygdommen - kun at hvalpen evt er disponeret for den. Meget afhænger af den nye hvalpeejers kendskab til disse ting.
jul 2011
Men selvfølgelig er miljøet vigtigt og det prøver man jo også at optimere ved at informere om ikke at overbelaste hvalpe/unghunde, give ordenligt foder osv. Men man bør da naturligvis også sikre sig så godt som muligt rent genetisk når man er opdrætter!
Det jeg egentlig protesterede imod ovenfor var forresten, at Rita skrev et udsagn (med !!! og det hele), som ikke gav mening. Man kan altså ikke sige at 20 % er genitik og resten avl (arv?) og miljø. Det er nonsens.
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.993
Hvor meget er det rimeligt, at man som hvalpekøber skal skåne en hvalp for at undgå at den udvikler HD.
I min optik skal der ikke avles på en hund med arvelig disposition, en hund skal kunne tåle at blive brugt og så længe den genetiske markør for HD ikke er identificeret, er stamtavlen bedste værktøj.
Jeg har selv haft gravhunde i mere end en menneskealder og jeg har aldrig skånet mine hunde eller taget særlige hensyn selv om de på papiret har en større risiko for at udvikle diskusprolaps end mange andre racer.
De har løbet på trapper, så snart de selv kunne, hoppet op og ned af møbler og som voksne løbet omkring 25 km på drevjagt.
Jeg har aldrig haft en gravhund med rygproblemer og var de opstået havde jeg ved fremtidige køb undgået hunde af de linier.
I dag rygfotograferer man gravhundene og udfra antallet af forkalkninger i rygsøjlen kan man få en ide om hundens hvorvidt hunden er disponeret eller ej.
nov 2012
nov 2012
Jeg er sikker på at du har ret i det, som du siger. Kan godt se at det er lidt af et dilemma. Det var også især din bemærkning omkring de 80 % længere tilbage i tråden, som fik mig til at stoppe og og tænke mig lidt om
Set i bakspejlet kan jeg også sagtens forstå jeres voldsomme følelsesmæssige reaktioner på mine indlæg. Til mit forsvar kan jeg kun sige at jeg VAR uvidende om mange af disse problemstillinger - lige så uvidenhed som mange andre tavleløse opdrættere - desværre. Det beklager jeg.
Men som sagt: Sket er sket - og kan ikke gøres ugjort
STØRRE VIDEN = STØRRE ANSVAR
Al jeres retfærdige harme til trods - ved godt at det er svært - så kunne I måske også lære noget af dette. Man kan jo vælge at fremkomme med sit budskab i mange tonearter - og jeg tror ærlig talt at I ville få en større lytterskare ved at tale/skrive venligt - dog bestemt - til andre uvidende hundeejere - istedet for straks at fare i flint og bruge ufine midler som at fordømme, true eller sætte folk i bås fra starten af. Som udgangspunkt er vi jo uskyldige (uvidende) indtil andet er modbevist.
Så tak fra mig
jun 2008
En ting mere, en hund uden stamtavle kan sagtens være ren, når/hvis man ved at forældre/bedsteforældre har været stambogsført. Og det skrev Anne tidligere i denne tråd. Men i læser jo ikke hvad de andre skriver og i gentager jer selv, gang på gang! En af jer spørger hvor min oplysning fra, ingen af jer har i denne tråd lagt ud med %, ej heller dig med 70%, hvor din oplysning er fra. Og jow, alle seriøse avler/opdrætter ved at miljø er vigtigt. Vigtigt at give den information med til de nye ejere. Som jeg læser denne tråd, så er det kun en Hetz mod Anne fordi i vil have hende til at lade være med at avle. Misundelse er squ en grim ting. Tror fanme oss i er nogle store skolebørn uden erfaring. I gentar jer selv, ustandseligt.
EEn ting mere, der er netop stor forskel i prisen på hvalp, med og uden fødsels attest, og de fleste ved at det er fordi der blir gjort flere ting (udgifter) på en hvalp med bog. Så kan jeg læse at nogle af jer kender til eller har haft en hund der blev meget syg. Det er der fanme også, rigtig mange hunde på bøger der blir. Men dem skal i nok holde kæft om her. ... Da vi købte vores schæfer tæve, var vi senere til et hvalpe træffe dag, sammen med andre med hvalpe fra stedet. Her fortalte ejerne (en sammenslutning af flere ejere, hvoraf den ene havde en høj post i schæfer hunde klubben), at hvis vi fik problemer med røngten af hofter og albue, hvis det blev over tilladte, så skulle vi henvende os til sælger, for så havde de lige en kontakt i Sverige som kunne ændre på papirene!!!!
OOg, for et par år siden så vi En Yderst skræk film på Dansk tv, kan ikke huske hvilket program det var på, men det var netop om forskellige racer med stambøger som blev avlet på trods alvorlige skavanker. Det var udstillings hunde. Schæfer som gik elendigt på sine bagben, mindre hunde, som blev avlet på, selvom hjernen blev klemt, med slem hovedpine til følge, hvalpene blev kun 2-3 år gamle så måtte de avlives pga smerte, ooogg avleren avlede bare videre. Hunde med epilepsi, og mange andre. Bl.a var der en med en hanhund som havde en slem arvelig fejl, men den var jo "kun" brugt til ca 100 hvalpe. Får lige at vide at udsendelsen var lavet i england.
Jeg gider ikke fortsætte denne tråd, men syntes ikke i kan tillade jer at hagle ned på folk som i har gjort. Er i englebørn?
jul 2011
maj 2012
jun 2008
og det her: http://www.juelsgaard.com/HD.htm
desværre kan jeg huske, hvor jeg har læst eller hørt det med 20% er arvelige gener. når vi taler HD.
Der er også for nyligt lavet en Norsk undersøgelse, som maner nogle af "de gamle" ting til jorden
jun 2008
Som jeg skrev tidlige købte vi en schæfer med et hængeører, så kan den ikke avls godkendes. Opdrætteren tilbød at hans dyrlæge kunne rette fejlen, for så kunne den godkendes!! Helt ærligt, hvis avl med stambøger er bygget på snyd, såå. Vi valgte at det ville vi ikke. Meeen når det er sagt er der desværre også nogle der avler hvalpe på hunde, som ikke skulle have været brugt i avlen. Men det forekommer desværre også med hunde med stamtavler. En stamtavle betyder at folk kan få flere penge for deres hund, men en garanti for fejl og mangler er det ikke, lige på nær. En hund med stamtavle kommer ind under de 2 års garanti. Igen spørgsmål om penge, nu fra avler til den ny ejer
nov 2012
Rita har ganske ret I hvad hun skriver. Det stemmer meget godt med hvad jeg udtalte i begyndelsen af tråden og lå til grund for en del af min tvivl.
Der er uansvarlige og pengegriske avlere alle vegne, stambog eller ej, men naturligvis er stambogen et supergodt redskab. Dog meget trist hvis nogle snyder med det - håber man hurtigst muligt får stoppet den slags svindel.
Hvis jeg sælger hvalpe uden stamtavle efter testede forældre, giver det stadig ikke nogen fuld garanti - og prisen skal sættes i et leje der ligger imellem det man kan få for en hvalp uden hverken tavle eller test - og det man tager for en hvalp med fuld stamtavle og test. Men kunne da klart overveje at købe en tæve med tavle, næste gang- Det ville klart være det bedste - og hvis jeg kan få et arbejde, har jeg vel givetvis også råd til det
jul 2011
Deres afsluttende bemærkning er: Findings failed to support the hypothesis that heavy and fast growing dogs from four large sized breeds were at increased risk for development of CHD. There might be other unmeasured environmental risk factors for CHD in this cohort of dogs, although the contribution of the genetic variance to the litter-level clustering also needs further investigation.
Man kan så undre sig over, at det genetiske bidrag ikke allerede er inkluderet i analysen, men det kommer nok senere....
De 20% kommer muligvis fra et engelsk studie omhandlende labrador. Problemet med dette studie er, at det er et registerstudie, som har inkluderet de hunde, som tilfældigvis er HD undersøgt. Det giver altså ikke det fulde billede, idet man jo ikke ved hvilken status de ikke-undersøgte hunde havde.
jun 2008
jun 2008
Jeg ved så heller ikke hvordan de i schæferklubben kom frem til det beløb.
Kan være med indkøb af hund, hvor mange timer de bruger på træningen, kørsel til udstillings steder, hanhund måske. Flere af dem kørte til tyskland
jun 2008
jun 2008
nov 2012
Tænkte iøvrigt, at hvis jeg forlangte et depositum ved reservation, så har jeg også kontanter til dels ormekur, chipning, vaccination, samt forhåbentligt også til diverse undersøgelse af Sally
aug 2006
Og afhængigt af, hvordan man når frem til det, kan det være en bekostelig affære. Både i tid og i penge.
Køber man sig til hundens uddannelse, så er det dyrt, det er klart.
Hvad angår de meget konkrete beskyldninger, der fremkommer her, så håber jeg meget at du, Rita, har meldt det der til hovedklubben! Det er jo altså den eneste måde, den slags kommes til livs på - at nogen vil SIGE noget, når de oplever den slags.
Det der skal stoppes!
aug 2006
Men det tal hun har fået er for en kåring. Og en kåring for en, der ikke selv har uddannet sin hund.
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.872
Er det sælger der vil fortryde pga. f.eks. en mavefornemmelse, eller efter sådan besøg som Maj-Britt skriver, synes jeg det er fair at meddele dem de ikke kan købe hvalp også man betaler depositummet tilbage....
jul 2010
Lad os sige det er en hvalp uden stambog til 2500,- og man skal smide 1000,- så tror jeg godt det kunne ske som du skriver....
Men hvis vi siger det er en hund med stambog som ligger i en pris af 12000,- og man skal smide 1000,- så tror jeg ikke sådan hund ville blive købt alligevel hvis de virkelig har fortrudt......
jul 2010
Tæven får 10 hvalpe og der gives et depositum på 1000 = 10.000kr.
Der laves så diverse test for racerelaterede sygdomme osv. det går til ormekur og dyrelæge osv.
Altså depositumet bliver brugt. og overskudet er så det resterende af salgsprisen.
Der går så 8 uger mere efter havlpene er flyttet, de er 16 uger og så dør alle 10 pludseligt af hjertefejl som forældrene ikke er tjekket for da det ikke er racerelateret.
Nu skal du så betale hele salgsprisen tilbage incl. depositum, hvad så ?
Reelt set kan man ikke bruge pengene man har fået for hvalpene før der er 2år8uger for du hæfter økonomisk for dem i det tidsrum og det er uanset om du kalder dig selv avler, opdrætter, hyggekuldmor eller bare upshvalpeformidler.
sep 2005
Man skal vel betale skat af indkomsten. Og hvad med momsregistrering?
Ved et kuld kan man jo nemt kommer over den grænse, når man har fået penge for hvalpene.
jul 2010
Tager vi en der opdrætter med stambøger der har fået undersøgt hunden for racerelaterede sydomme, bør denne havde følgende beløb opsparet inden en parring:
Parringens pris
Evt. til kejsersnit
Til undersøgelse af tæve - hvalpe efter endt fødsel
Til stambøgerne - chip
Til sundhedsundersøgelse - vacc af hvalpe - ormekur
Foder osv.....
Efter salg:
Ikke bruge en krone før end reklamationsretten på dette hvalpe kuld er ovre...
Og man skal huske skattefar skal selvfølgelig havde en god bid fra salget af hvalpene.....
TIlføjer: er en af hvalpene syge, så den skal aflives, koster det af egen lomme....
jul 2010
Og er man ikke registreret virksomhed så er det ikke muligt at trække ret meget fra i skat.
jul 2010
Men nu lyder TS situation som at hun ikke har en opsparing, så det mest fornuftige ville nok være at tage depositum også bruge lidt af de penge, for hvordan skal hun ellers kunne få undersøgt tæven for racerelaterede sygdomme, samt sørge for hvalpene får deres chip og sundhedsundersøgelse inden salg?
jul 2010
Jeg ser heller ikke der ellers avles! men gør man det alligevel mener jeg man som det Mindste kan sørge for at få tjekket forældrene igennem for racerelaterede sygdomme, en drægtighed belaster bevægeapparatet og tævens ve og vel må vel være i højsædet hvis man holder af sin hund.
jul 2010
jul 2010
Hvad skulle det gavne at misguide ?
Mener bare det er fint hvis det ikke bliver opdaget for så vælger de at avle/købe DKK fremover.......
Men bliver det opdaget har det så ikke modsatte effekt end den ønskede ?
jul 2010
Drop tanken om at beholde en fra kuldet.... lur DKK kenneler - evt. spørg herinde hvilke folk vil råde en til at give et besøg også ende op med en dag at havde en DKK hund, måske det endda kunne ende med man blev helt bidt af at udstille :o) hygsomt og stort er det i hvert fald at opleve! nogle nye hundevenner kan det sikkert også give :o)
Man vælger selv om man vil fremstå som seriøs eller useriøs opdrætter......
nov 2012
Svar: Lyder som en fornuftig ordning. Vi har sandelig også tænkt os at stille krav til køberne og forbeholde os ret til frit at vælge imellem dem
Lablover skriver: "Normalt ved depositum er at man opkræver det, og så kan folk ikke få penge tilbage ved fortrydelse.Tænk hvis folk fortryder, men alligevel henter hvalpen fordi de ikke vil miste deres depositum. Den kan nå at blive kastebold mange gange inden den når sin første"
Svar: Måske? Men jeg er nok naiv nok til ikke at kunne tro at folk kunne finde på at handle på den måde? Måske er det bedre med 500 kr i depositum?
Maj-Britt * DKK snob * skriver: "Man skal betale skat af ALLE penge, man tjener.
Penge til kuldet har man FØR parring, ikke efter."
Svar: OK - må hellere undersøge det med skattevæsnet, men mener nu at man må tjene op til et vist beløb på private salg. Jeg er jo ikke ligefrem en momsregistreret virksomhed og fører derfor heller ikke regnskab?
Opsparing ville helt sikkert have været en fordel, men har ingen opsparing pt. ;-(
Ryan skriver: "... man bør havde penge til diverse undersøgelser opsparet Inden en parring, og ikke bruge af depositum/salgspengene før reklamationsretten er ovre på hvalpene... "
Svar: OK, kan godt se din pointe. Havde ihvertfald tænkt at holde depositumpengene adskilt fra privatøkonomien. Men når vi ikke taler om større beløb, tror jeg ikke det bliver det store problem at tilbagebetale for en hvalp eller to - og satser da på at det ikke bliver nødvendigt
Lablover skriver: "Hvis man lægger 1000 kr for en 3000 kr hvalp. Så er der nok flere der bare siger skide være med det. Vi tager chancen. Vi kan altid sælge den igen, hvis det ikke går.."
Svar: Hvis jeg fik den mindste fornemmelse af dette, fik de ikke lov at købe hvalpen. Tror at både min mand og jeg ville blive godt gale i skralden, hvis vi opdagede den slags! For en sikkerheds skyld kan jeg tilføje at hvalpen ikke må videresælges, men at den kan leveres tilbage til os. Det har jeg tidligere skrevet under på med en hest
Tak Isabelle m
Ryan F skriver: "Man kan guide og man kan lade være, det er de 2 valg der er i min bog... Hvad skulle det gavne at misguide ? Mener bare det er fint hvis det ikke bliver opdaget for så vælger de at avle/købe DKK fremover....... Men bliver det opdaget har det så ikke modsatte effekt end den ønskede ?"
Svar: Den forstod jeg ikke helt???
Aino K skriver: "Var jeg TS ville jeg tage denne "oplevelse" og lade den blive en ener, der er så meget info i denne tråd der burde havde rykket en del på det at lave hvalpe.... drop tanken om at beholde en fra kuldet.... l"
Svar: Jeg skrev i sidste indlæg: "Jeg vil ihvertfald undersøge min næste tæve inden hun sættes i avl - og hvis resultaterne ikke er gode nok, må jeg overveje af købe en med stambog og avlsgodkendelse istedet for" = Vi beholder en hvalp i denne omgang - og kan så overveje dit forslag i næste omgang
apr 2005
nov 2012
Jamen jeg køber jo ikke mine hvalpe??? Dem producerer jeg selv???
Men den problemstilling tager jeg selv med skattevæsenet
http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/oevrige-sager/salg-af-hund
"Af bekendtgørelsen § 2 fremgår, at erhvervsmæssig handel med hunde forudsætter, at hunde erhverves med videresalg for øje, og at erhvervsmæssigt opdræt forudsætter, at der med anvendelse af tre eller flere avlstæver avles tre eller flere kuld hvalpe årligt."
aug 2006
(Hvilket da giver sig selv?)
jul 2010
Der er også andre ting du kan trække fra i skat.
Der findes ikke ingen indtægter der ikke er skattepligtige.
Den eneste måde du kan undlade at betale skat er hvis du bruger dit fradrag på det, eller hvis du sælger brugte ting, og hvalpe går ikke som brugte.
Du har selvfølgelig muligheden for at beholde dem 1 år eller 2 og så sælge dem som brugte, men tror den økonomiske gevinst er tabt på forhånd i og med de skal forsikres, fodres og vaccineres yderligere.......
aug 2006
Under det beløb afgør man selv, om det betaler sig eller ej.
jul 2010
Hvis du skal betale pengene tilbage på alle hvalpe og der f.eks. er 7.
Du sælger dem f.eks. til 4.000 og tager 1.000 i depositum.
Det er en forudbetaling på 7.000 og efterfølgende ved afhentning 21.000
Dør alle hvalpene af en hjertefejl man kunne have forudset ved f.eks. test så skal du betale alle 28.000 tilbage og ikke kun de 21.000 eller kun de 7.000.....
Så det giver ingen mening at sige "at holde depositum adskilt", hvad er formålet ?
Pointen er kort og godt det man tjener er reelt ikke til rådighed før 2 år efter salget.
jul 2010
Der er 2 ting i den.
1: Følger man loven så gør man.
2: Du udråber på forhånd hundeopdrættere til lovbrydere.
Der ud over kender jeg til småborgerlige personager, som er temmeligt misundelige på dygtige opdrættere som sidder og melder andre til SKAT som værende skatteundragere, selv om der ikke var hold i en skid.
Så tror nok seriøse DKK opdrættere er dem der nok skal sørge for tingene er i orden.
Hvis man så bakker op om DKK, hvorfor skulle man så ikke påpege at hvis man avler bør man betale skat ?
jul 2010
Derimod en der laver et enkelt kuld og er sådan en BYB lige glade med f.eks. at chip mærkning er lovpligtigt, de vil kunne putte hele beløbet i lommen.....
nov 2012
Af de penge jeg "tjener" på hvalpene, kan jeg så trække 750 kr fra til chipning og vaccination pr hvalp, endnu et mindre beløb for ormekur, op til 4000 kr for test af tæven, 3-4000 til foder, 200 kr til hvalpehalsbånd, 7-800 kr til farvetoner til printeren, så jeg kan printe løbesedler ud, et mere eller mindre umuligt beløb at beregne til el og vand i forbindelse med vaske af hundetæpper - og man kunne blive ved til man ikke har tjent en krone - hvad er der så tilbage at betale skat af???
Og skal jeg så ovenikøbet være så uheldig at skulle tilbagebetale pengene for alle hvalpene - hvor er vi så henne??? Det er der jo ingen mening i. Skulle jeg virkelig lade mig momsregisterer blot for at sælge et kuld hvalpe??? Så tror jeg næsten at det ville være billigere bare at forære dem væk - så skylder jeg da i det mindste ikke nogen noget???
jul 2010
Går der noget galt så må man trække det fra efterfølgende år.
Du skrev: "Hvor mange DKK opdrættere indberetter hver en krone de tjener??"
Er det ikke at sige at de ikke indberetter deres fortjeneste ?
Det nemmeste er da at tjekke DKK opdrætterene, for der ligger en online database over ALLE hunde der er avlet med DKK stamtalve, og det koste kun Told og Skat 400kr. om året for fri adgang.
Og så er der også lige den der med:
- Det er ikke erhverv så jeg skal ikke betale skat
- Man må lave 2 kuld om året uden at betale skat
- Det er kun hygge kuld så jeg skal ikke betale skat
Svaret til alle 3 er JO du skal betale skat!
aug 2006
ALLE indtægterne.
jul 2010
Det gør ingen forskel, selv om de er brugt på hvalpene skal de betales tilbage hvis uheldet er ude.
Hvis du overhovdet kan trække noget fra er det kun dyrelæge regning på hvalpene.
Som ervhervsdrivende er der lidt mere der kan trækkes fra men det er ikke meget, og det er ikke dig der bestemmer om du er erhvervsdrivende, men en række kriterier.
jul 2010
Sådan er det også med HR og FRU Olsen der bare har lavet et "hyggekuld" med mindre de er ligeglade mht. chip, her er der så ikke registreret noget på Hunde registeret, så det vil være mere problematisk at finde frem til de har solgt et kuld....
jul 2010
En registreret opdrætter kan vist trække foder - dyrlægeregninger fra, men sådan noget som parringens pris står vist for egen regning.... udstillinger lige så....
aug 2006
jul 2010
Jeg skal ikke bevise noget, det er ikke mig der påstår at der snydes. Er bare af den opfattelse at et menneske bosat i DK er uskyldig til modsatte er bevist.
Ja har de, men stadig er man uskyldig til modsatte er bevist.
Det rager mig i den grad, for det jeg betaler i skat er med til at betale for den vej hun kører på, det hospital hun inlægges på, den skole hendes børn går i osv. + det er en del af hele det emne at tjene penge.
aug 2006
jul 2010
Så skal jeg jo ikke betale skat for det gør andre for mig, og det skal jeg da bare nyde.........for når jeg avler hunde så rager det jer andre om jeg betaler skat eller ej
nov 2012
Jeg kan jo bare "lægge penge ud" for hvalpekøberne til chipningen og så kan de betale pengene "tilbage" ved afhentning - og så har vi har en god oplevelse, som ganske vist har kostet lidt, men det vil da være det værd
Men så bliver det også uden nogen form for garanti. Det hele er ved at blive alt for indviklet på den anden måde.
Godnat.
aug 2006
jul 2010
TS det er meget simpelt, fordi du får et kuld så skal du ikke momsregistreres, men lad os sige du tjener 28.000 på dine hvalpe indberetter du dem bare på din selvangivelse som anden indkomst. Så kommer der et girokort på ca. 14.000 som du betaler.
Resten er dine og vupti så er der ikke mere i det.
Skulle uheldet være ude (som førnævnt) så når du har betalt tilbage så trækker du dem så bare ud igen på den næste selvangivelse.
Alt det med moms kan slet ikke svare sig at døje med, med mindre du har en 4-5 avls tæver, for der er ikke ret meget der kan trækkes fra, men har du så mange er der så mængden der begynder at tælle.
aug 2006
Jeg er helt klart glad ved de nye skatteregler der er lavet i forbindelse med lidt hjælp til det ene og det andet - men med hundeopdræt kan man hurtigt komme til at unddrage for ret mange penge.
jul 2010
Det læser jeg helt klart som at der insuineres at i hvert fald de fleste DKK opdrættere undrager i skat.
Jeg siger så at man skal bevise de snyder i skat og ikke at man ikke gør.
Og føj da en holdning, fordi du ikke ved om der snydes et sted, så er det helt i orden et andet sted, og så vil jeg da lige gøre opmærksom på det er lige så ulovligt at få udført sort arbejde som det er at udføre det.............
aug 2006
Så over and out for nu
jul 2010
Det er dig der siger hun kommer til at undrage i skat, alle andre gør bare opmærksom på at man skal betale skat og af hele beløbet.
jul 2010
nov 2012
NU ER JEG BRUDT HELT SAMMEN OG FORTRYDE VIRKELIG AT JEG NOGEN SINDE STILLEDE NOGEN SPØRGSMÅL HERINDE
NU KAN JEG GRÆDE MIG I SØVN OG SÅ KAN JEG BEDE JÆGEREN OM AT SKYDE AT HVALPENE IMORGEN: DET ER VIST DEN BILLIGSTE LØSNING HER
OG SÅ HAR JEG EN SÆK HVALPEFODER TIL SALG FOR 500 KR
nov 2012
Som de fleste andre herinde tillægger du mig motiver jeg aldrig har haft.
Det er klart at en stambogshund er dyrere end en hund uden stamtavle med alle de test og godkendelse det kræver. Jeg har virkeligt lært meget omkring dette, men kan stadig ikke ændre på de fejl jeg allerede har lavet. Jeg har indrømmet og imødekommet og forstået en masse ting - men det bliver bare ved og ved og ved. Nu også med skattevæsen og momsregistrering. Jeg gider bare ikke mere nu. Det er sku da ikke besværet værd på den måde. Fatter ikke at der er nogen der gider? Nej nu kan det være nok - jeg er stadig dybt ulykkeligt - og kan ikke sove. Hvis jeg skulle leve op til alle de krav der stilles op her - kan jeg ikke se anden løsning end af aflive mine uduelige hunde. Gud hvor er jeg bare træt af alt det her - fatter slet ikke at jeg gad kæmpe så længe. Lige nu kan DKK og stamtavler og hundeopdrættere rende mig et vist sted. Jeg vil aldrig blive en del af det negative modbydelige ondsindede fællesskab - ellers tak -tror jeg klare mig langt bedre uden - alle disse beskyldninger har i hvert fald ikke ligefrem hjulpet mig. ØV - SIGER JEG BARE - ØV ØV ØV
jan 2007
Ang skat, så er det korrekt at man skal svare skat af alt man tjener. Det er der da sikkert en masse folk der får hvalpe, som ikke tænker over (eller bevidst ikke gør), men det er jo reelt en indtjening, og derfor skal der osse svares skat af den.
Ang depositum, så er jeg ikke særligt begejstret for sådan nogen... Både fordi man som opdrætter binder sig til at sælge hvalpen... osse selvom man evt senere ombestemmer sig, og fordi man som køber binder sig til at købe en hvalp, osse selvom man måske fortryder... i hvert fald hvis ikke man vil miste sine penge...
Ang at du flere gange skriver at "vi" læser noget ind i dine indlæg, så mener jeg faktisk ikke at have gjort det.
Helt indtil jeg og andre røg på filter, har du stædigt holdt i at du ikke skulle yde reklamationsret, og ihærdigt argumenteret for diverse smuthuller og hvordan man kunne skrive sig udenom reklamationsretten.
Først EFTER flere af os røg på filter, har du så tilføjet andetsteds, at hvalpene vil blive solgt inkl reklamationsret.
jeg kan nu engang kun læse hvad du skriver... ikke hvad du vet har overvejet derhjemme, eller hvad du har tænkt når du har æst indlæg.
Og det du skriver (eller skrev) var altså en lang række argumenter for hvorfor du ikke på nogen måde bør være ansvarlig for hvalpene når de først har forladt dit hjem.
Men det er da positivt at det syn har ændret sig -JEG synes bare det er ærgerligt, når ens indstilling er "hvordan kan jeg slippe billigst" i stedet for "hvordan kan jeg handle mest fair overfor de hvalpe jeg har sat i verden (og deres købere)" og det er DET jeg reagerede på -at du fokuserede på at slippe billigst muligt fra det, med den "bivirkning" at det altså osse betød manglende ansvarstagen for det kuld du har sat i verden.
jul 2010
feb 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 3 Emner: 2 Svar: 219
NU ER JEG BRUDT HELT SAMMEN OG FORTRYDE VIRKELIG AT JEG NOGEN SINDE STILLEDE NOGEN SPØRGSMÅL HERINDE
NU KAN JEG GRÆDE MIG I SØVN OG SÅ KAN JEG BEDE JÆGEREN OM AT SKYDE AT HVALPENE IMORGEN: DET ER VIST DEN BILLIGSTE LØSNING HER
OG SÅ HAR JEG EN SÆK HVALPEFODER TIL SALG FOR 500 KR"
Nu har jeg ikke læst hele tråden igennem, da den er ret lang, men uanset hvad, så er dette ikke den rigtige løsning.
Jeg synes virkelig det er ærgerligt tingene har udviklet sig på denne måde. Så vidt jeg kan forstå, stiller du skriftlig garanti ved salg af hvalpene. Dine hvalpe er jo ikke dårligere stillet end mange af de andre hvalpe ude i handlen, så selvfølgelig skal de små have chancen for at finde gode hjem.
feb 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 3 Emner: 2 Svar: 219
jul 2010
Men drejningen sat sammen med at skulle være så billigt så muligt, samt der igen og igen bliver referet til § om erhverv hvor så mange har taget fejl før, det handler nemlig ikke om man skal betale skat eller ej, det handler om man skal betale moms, kan trække moms fra og hvor meget der kan trækkes fra i skat.
Det tydede så på at man gik ud fra at man ikke skulle betale skat, om det var velvidende eller ej er jo sagen uvedkommende.
Da det så bliver oplyst er det igen TS der drejer den i en retning - DET ER FOR SVÆRT OG INDVIKLET AT SKULLE REGISTRERES SOM ERHVERV FOR 1 KULD - og det er der så aldrig nogen der har sagt.
Der bliver så også misinformeret i form af man skal vente 2 år med at opgive det også vidre hvilket igen kræver information til TS så hun ikke bruger fejlinformationen.
Så vi prøver igen, for det er sq simpelt.
Er den samlede salgspris = 28.000 så skriver man 28.000 et felt med øvrige indtægter, og så kommer der et giro kort på 14.000 hvis man ikke skal af med anden ekstra skat eller have skat tilbage da det slevfølgelig medregnes/modregnes.
Og sælger man for 28.000 så gemmer man selvfølgelig de 14.000 på en bankbog indtil skatten er gjort op, for så skal man ikke ud og lede efter dem nogen steder de er der.
jul 2010
og i de tal jeg har brugt ses også længere oppe så er det en pris på 4000 pr. hvalp mon så der er udgifter for 27.000 ? de spiser vel ikke kaviar og drikker champange ?
jan 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.481
Jeg kan godt læse gennem hele tråden at du har indset det måske ikke var verdens bedste overvejelser du har gjort dig i forbindelse med kuldet her. Endda nok ikke nogen overvejelser nok i hvert fald.
Og jeg kan også læse at du får formuleret dig ret uheldigt til tider, med sætninger som egentlig i bund og grund viser en manglende viden omkring avl.
Men det tror jeg du har måtte sande.
Så punktum der.
Det er korrekt: der er skatteregler, og jeg vil klart råde dig til at tage den snak omkring skat når du ved hvad du har af udgifter og indtægter og så snakke med en kyndig person irl og ikke over computer.
Der kører forskellige debatter i tråde her på HG og jeg tror du kun vil blive mere forvirret over det.
Så måske folk kan tage debatten omkring beskatning i én af beskatnings-trådene?
For jo: der skal beskattes. Men hvordan og hvorledes kan godt blive en debat i sig selv.
Jeg ville være ked af hvis du ikke turde stille flere spørgsmål her på HG, for det gælder om at gøre det absolut bedste for hvalpene, tæven og de kommende hvalpekøbere nu!!
Men du bliver også nødt til at ruste dig og gøre dig klar, for hvad der har taget mig over 4 år at forberede mig til, det står du i og skal klare her og nu.
Og derfor virker det hele overvældende.
Men sådan er virkeligheden nu engang.
Du må tage konsekvensen af de valg du har taget, rette ryggen og sige:
"Godt så, og NU skal jeg give den en skalle, så jeg sikre at hvalpene bliver så sunde, raske, mentalt stærke og klar til Verden som jeg kan gøre dem. Jeg skal lære og lytte og være klar så jeg kan hjælpe min tæve og jeg skal være rustet til at finde gode familier og tage godt imod dem, hjælpe og guide kommende hundeejere."
Er du klar til det Anne? Jeg håber svaret er ja, og jeg vil gerne hjælpe så godt jeg kan herfra.
maj 2012
jul 2010
http://www.dkk.dk/Hvad-er-HD-indeks
Og her er Gennemsnits index for de forskellige racer (kommer flere til som de bliver færdige til):
http://www.dkk.dk/Genetisk-trend
Labrador er nok lige på trapperne da det indeks er vist i "Hunden"
okt 2006
Jeg kan fortælle dig om den sorg det er, at miste en ung hund, fordi opdrætter ikke havde testet sine hunde. Grunden til det? Tja der er ikke noget krav om sundhedstjek på min race. Jeg ofrede lige ved 30.000 kr på min hund, han havde meget løse hofteled og HD. Desværre blev det først opdaget, da hunden var 3 år, for ellers kan du tro, at opdrætter var kommet til at betale. Min hund blev ikke 5 år
okt 2006
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 27 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 1.212
hjælp hende med gode råd,istedet for at se om i kan finde måder at ramme hende på.....hjælp ...det er hvalpene bedst tjent med, og anne også, hun er virkelig en dyreven...at hun ikke ved alt om hunde opdræt er da ærgeligt, men ikke gjort i ondskab....prøv med godhed og venlighed,der kommer man længest....knus fra My Heavens opdræt
apr 2005
Men det er jo netop hjælp hun har fået, men uanset hvad der er sagt har hun ment vi ikke havde ret... Man kan kun hjælpe en der VIL hjælpes !!!
feb 2007
feb 2007
jul 2010
Det hele drejer rundt om alt skal være så billigt som muligt med højst intjening som muligt.
Og efter det gives der stadig råd og tilbydes hjælp.
Og hvalpene er sat til salg.
Så mon ikke bare den skal lades ligge nu
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.036
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 351 Svar: 8.097
apr 2005
Så er det ikke det at lave hvalpe man skal kaste sig ud i, det kan meget vel komme til at koste en del mere end man lige regner med..... Vi kunne ikke drømme om at have vores kuld planlagt hvis ikke der stod penge på opsparingen..
Og hun er nød til at have penge idet købere kan komme tilbage efter 2 år, Hun skriver også hun vil købe sine hvalpe tilbage hvis nye ejere vil af med dem, så det skal der også stå penge til...
Og så kan hun da først ende ud i ting hun ikke kan overskue...
Og hvis man bliver nervøs over ting man ikke kan overskue, så er det nok også meget at bide over et kuld hvalpe...
Jeg ved du gør dette for at hjælpe din veninde, men umildbart bekræfter du mig i at hun måske bare skulle nøjes med at nyde de hunde hun har...
jul 2010
Kommer alle købere så halvandet år efter og de er døde af en sygdom så skal hun af med 30.000 og så får hun først dem tilbage fra skat året efter igen, det vil sige hun skal have til at dække omkostninger + det til skat på forhånd.
Og de syge hvalpe kunne endda måske være undgået hvis hunden var testet først.
Men nej vi forsøger bestemt ikke hjælpe og give råd som bare afvises.............
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.640
apr 2005
mar 2007
Pia: Hvorfor er det uansvarligt ?
mar 2007
Så ellers et sted i dag at det var meget normalt med depositum, men det er det så heller ikke, ihvertfald ikke i denne tråd...
Har aldrig lagt depositum, men som skrevet det gør mange vist, kommer det da heller ikke os andre ved, hvad de opdrættere bruger de penge på...
Men det er røget på listen med seriøse opdrættere... Årsopgørelse for året før ...
mar 2007
jan 2008
Jeg lever bestemt heller ikke af hverken caviar eller lignende hver dag, tværtimod; så bliver det ofte til risengrød, havregryn eller rugbrød herhjemme, tilgengæld går pengene til en buffer når jeg planlægger kuld.
Om folk vil spille russisk roulette eller ej, det kan jeg ikke bestemme og heller ikke blande mig i, men det er altså en realitet at vil man gøre sit forarbejde ordentligt, samt være klar til at tage beslutninger som kan ramme pengepungen, så nytter det ikke at gå i baglås over økonomien.
Det kan sagtens være at man "trykker af på skyderen" og der INTET sker...
men man skal være forberedt på "hvad nu hvis"-situationer, for de opstår altså. Det er ikke bare en myte eller skrøne. XD
mar 2007
jan 2008
Nej, man behøver ikke have en guldgrube i baghaven, som du kalder det.
Men tanker bliver man efter min mening nødt til at have gjort sig!
At have en plan B, C og D klar just in case hvis og hvis.
Den måde JEG læser tråden på, så forstår jeg det som at økonomi spiller en vigtig rolle i de beslutninger der er blevet taget, og derfor nok også de beslutninger der vil blive taget. Jeg fornemmer en klar panik-følelse ved tanken omkring skat, komblikationer der kan opstå m.m.
Nu er det altså ikke mig der har bestemt det med skat eller som kan forudse om det vil opstå noget eller ej, men jeg vil til hver en tid mene at det er enhver opdrætters ansvar (opdrætter = at lave et kuld hvalpe. Om det så er et kuld, to eller ti, så er man efter min mening opdrætter) at være forberedt og have tænkt igennem hvordan man griber forskellige økonomiske situationer og beslutninger an.
Og det med at hvalpekøbere kan gå til dyrlægen, få konstateret en arvelig "defekt" og så bede om pengene tilbage, det er altså heller ikke mig der har lavet den købelov. Sådan er det bare. Og det nytter ikke at TS pludselig skulle befinder sig i en sådan situation uden at have tænkt over en sådan risiko først og være afklaret med hvad man så gør.
Og som skrevet; det kræver ikke nødvendigvis en guldgrube. Selvom en opsparing bestemt er en god ide. Men så må man have andre kort på hånden klar.
For ellers jo: så spiller man efter min mening russisk roulette med tæve og/eller hvalpe og/eller hvalpekøbere. Og jeg synes det er et passende udtryk.
mar 2007
Har kun hørt om et tilfælde hvor opdrætteren ikke kunne erstatte syge hvalpe fra et kuld... resten har en aftale om en ny hvalp, ellers finder de jo nok pengene som jeg skriver henad vejen... Tingene er bare ikke altid som det bliver skrevet på HG, hverken med guldgrubbe eller avl, trods flere seriøse opdrættere rundt omkring, som aldrig kunne drømme om at sætte deres kragetæer herinde ..... Verden er ikke sort / hvid ..
jan 2008
DIN generalisering; ikke min.
Jeg tror jeg har prøvet at give råd, vejledning, skrevet pænt og ordentlig, bestemt ikke dømmende eller lignende, hvis du TS har spørgsmål, så er du velkommen til at spørge.
Alt held og lykke for dig, tæve, hvalpe og kommende købere.
Håber alt forløber efter planen, som det heldigvis oftest gør.
Og du er også velkommen til at spørge, hvis du får lyst til et hvalpe-eventyr igen, men denne gang vil gøre lidt andre forberedelser.
aug 2006
Indtil nu.
Kan man få stambog til sin hund - selv om den er solgt uden?