{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.758 visninger | Oprettet:

Blandinger {{forumTopicSubject}}

Hej. Da jeg vil have egen hund om ca. et år, smukigger jeg lidt rundt forskællige steder.
Jeg vil gerne have en blandings race af små hunde.
Et stort ønske kunne være:
Chihuahua/Mops eller
Chihuahua/Yorkshire terrier
Men jeg har kun fundet hverisær en annonce med disse blandinger, så jeg ville lige høre om det er blandinger der bliver "lavet" en del af, eller om det er "sjældne" blandinger.
Til jer der kender noget til disse blandinger, vil jeg meget gerne høre jeres erfaringer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blandinger
  • #1   6. aug 2013 Hvorfor vil du have en blanding, og ikke en race? smiley Det er nemmere at undersøge hundens sundhed, og vide hvordan dens temperament/sind vil være som voksen. smiley

  • #2   6. aug 2013 Hvorfor vil du have en blanding? Hvorfor ikke en ren chi?

  • Tinna
    Tinna Online Tilmeldt:
    apr 2005

    Følgere: 123 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.822
    #3   6. aug 2013 Chihuahua/Yorkie bliver der lavet en del af - de kaldes nogen gange Chorkie, måske du kan søge på det.

    Chihuahua/Mops ville jeg passe på med - deres bygning er helt forskellige og mopsen døjer med en del sygdomme, så skal man have sådan en skal det være fra en opdrætter der går op i sundhed.


  • #4   6. aug 2013 Fordi jeg ikke syntes Chihuahuaen i sig selv er en race for mig, men er helt vild med de blandinger.
    Vil helt klart se nærmere på Chorkien! smiley


  • #5   6. aug 2013 Du kan jo ikke regne med hvordan sådan en blanding ender ud.
    Du risikerer den får udseende og sind som en chihuahua.


  • #6   6. aug 2013 Du kan jo ikke være vild med blandingen, for ikke to blandinger er ens.
    Du ved aldrig hvad du får med en blandingshund.


  • #7   6. aug 2013 Men du kan jo "risikere" en chorkie, som minder ubetinget om en chi af sind eller udseende.. Der er ingen garantier ved blandinger - skal man have en blanding skal man kunne lide alle de racer, der indgår, synes jeg smiley

  • #8   6. aug 2013 Ingen blandinger er ens.
    har to yorkshire terrier og pomeranian blandinger, de er endda kuldbrødre, og de er virkelig som nat og dag - både bygning, pels, temperament osv

    Så det vil være meget bedre at finde en race der passer perfekt til dig - den skal nok være der et sted

    For med blandinger, kan du aldrig vide dig sikker, da de kan falde ud på mange forskellige måde smiley


  • #9   6. aug 2013 Den blanding jeg har set, havde kropsbygning som en Chihuahua, og hår som en Yorkie.

  • #10   6. aug 2013 Ved udmærket godt at blandinger ikke er ens.

  • #11   6. aug 2013 Syntes bare ikke jeg har fundet en lille race der passer perfect til mig, og har kigget efter hund i flere år.. smiley

  • #13   6. aug 2013 Ane

    Den ser sikkert også sød ud, men det vigtigste er sindet, og med en blanding, ved du aldrig hvad du får, og hvilken race og hvem af forældrene den falder med ud efter.

    En par gode tommerfingelregler hvis man køber en blanding er, at man skal kun købe en blanding af to racer, hvis man ville eje de racer den indeholder, hver for sig. Kun køb blandingshund, hvor forældre hundenes racer ligger tæt på hinanden i sind, egenskaber og udseende, og sundhed der er i orden.

    Og derudover håb på det bedste og frygt det værste. For man kan virkelig risikere at få det værste -- og det skal man være klar på og kunne leve med


  • Tinna
    Tinna Online Tilmeldt:
    apr 2005

    Følgere: 123 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.822
    #15   6. aug 2013 Hvorfor er det at folk ikke bare må få lov at købe en blandinghund uden al den ballade. Hvis hun vil have en Chiblanding i stedet for en ren Chi, så lad hende dog smiley

  • #16   6. aug 2013 Ginger - For min skyld må de også hjertens gerne, men forstår ikke man vil have en blanding af racer man ikke vil have rent, for hun kan jo ende med en hvalp der har chi udseende og sind, og det vel ikke optimalt hvis hun ikke vil eje en ren chi?

    Det er mere der min tanke ligger smiley


  • Tinna
    Tinna Online Tilmeldt:
    apr 2005

    Følgere: 123 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.822
    #17   6. aug 2013 Det kan man som regel se på hvalpen når den er 8 uger gammel. Hvis hun gerne vil have det ruhåret udseende som mange "Chorkier" har, så vil den have dette ved 8 ugers.

    Blandinger kan være en herlig ting - man aner ikke hvad man får. Nogen kan godt lide dette, frem for en racehund og så synes jeg man skal lade folk om dette. Det er deres valg. Man kan guide dem væk fra blandinger som risikere mange sygdomme som fx Mopsblandinger vil have større risiko for.


  • #19   6. aug 2013 ginger
    selvfølgelig må hun da det, det er bare for at hjælpe hende til at undgå at få en chi blanding der er som en chi, som jo ikke er drømmehunden - og sikre, at den blandingshund man vælger, uanset hvordan den vil falde ud, vil kunne trives med det liv man kan tilbyde den smiley


  • Tinna
    Tinna Online Tilmeldt:
    apr 2005

    Følgere: 123 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.822
    #20   6. aug 2013 Self - det der genere mig en smule er at TS allerede i de 2 første indlæg skal forsvare hvorfor hun vil have en blanding og ikke en renracet. Hvis hun nu havde kommet ind og sagt hun ville have en renracet, skulle hun ikke forsvare noget.

    Hun gjorde klart allerede i sit første indlæg at hun ledte efter en blanding, så skal hun vel hjælpes så godt på vej som muligt. Kan man ikke det, så må man vel pakke sin kæphest væk og finde nogen man kan hjælpe smiley
    Hun ændrede jo ikke mening og det vidste vi alle.


  • #21   6. aug 2013
    Jeg synes da det er meget fornuftigt, at der sættes spørgsmålstegn ved hvorfor hun ønsker en chi blanding, når en chi ikke er racen for hende

    og synes da de to første indlæg er ganske hjælpende og spørgende. Måske for at kunne pege ts i retning af en race som måske vil passe perfekt, og hvor der er større chance for at få bestemt sind, egenskaber osv


  • Tinna
    Tinna Online Tilmeldt:
    apr 2005

    Følgere: 123 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.822
    #23   6. aug 2013 Japanese? Når hun leder efter en Chihuahua/mops eller Chihuahua/Yorkie. Hun skriver tydeligt at hun leder efter en hund med dette udseende og ikke så meget om sind.

    Forstår udmærket godt at folk er fortaler for racehunde, det er jeg også selv. Men det var bare ikke rigtig spørgsmålet her. Spørgsmålet var om nogen havde erfaringer med de 2 blandinger.


  • #24   6. aug 2013 det eneste der er fælles der, er da at der er blandet chi i - for yorkie og mops ligger da milevidt fra hinanden i udseende

  • Tinna
    Tinna Online Tilmeldt:
    apr 2005

    Følgere: 123 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.822
    #25   6. aug 2013 Det gør de - ret meget endda. Men endnu længere fra Japanese, som er en langhåret race.

  • #26   6. aug 2013 Ginger

    yorkien er da absolut også langhåret - mere end japanesen vil jeg da mene - medmindre man holder yorkien kortklippet


  • Tinna
    Tinna Online Tilmeldt:
    apr 2005

    Følgere: 123 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.822
    #27   6. aug 2013 Korrekt, men blandet med en ikke langhåret giver det ikke langhåret hvalpe smiley

  • #29   6. aug 2013 Niks ikke lige de blandinger - men har min egen lille Hulter
    50%-bichon frise
    25% - yorkshire terrier
    25% - pekingeser

    en dejlig hund, han var kort, glat og mørk håret da jeg hentede ham, nu er han krøllet på kroppen, glat på øre og hale, kun sorte spidser i øre og hale ellers creme, han er begyndt at få røde ruge hår på ryggen - så det bliver spændende smiley held og lykke med at finde dig en hund smiley


  • #30   6. aug 2013 Ginger

    min den ene yorkie blanding har en pels der nemt kan gro helt ned til jorden.. Og lader jeg den vokse sådan - er det dælme et stort arbejde


  • Tinna
    Tinna Online Tilmeldt:
    apr 2005

    Følgere: 123 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.822
    #31   6. aug 2013 Har du nogen sinde set en rigtig langhåret "Chorkie" Majbritt? smiley
    Jeg har indtil nu kun set semilanghåret og ruhåret af dem.


  • #32   6. aug 2013 Som ejer af 2 små blandingskræ, bliver jeg nødt til kraftfigt at slå et slag for, at når man køber en blanding, så skal man være indforstået med at man ville kunne leve med en renracet version af hver af de racer der er blandet i kræet!

    Blander jeg fx husky og labrador, så skal jeg kunne se mig selv leve sammen med en husky eller en labrador. Det kan jeg ikke (skal ALDRIG eje en spidshund) og derfor bør jeg virkelig købe en sådan blanding - ligemeget hvor meget den så ligner en labrador udenpå.

    Så hvis du ikke bryder dig om chi'er - så er det hul i hovedet et købe en chi-blanding. Du kan nemt ende med en chi i en anden krop.


  • Tinna
    Tinna Online Tilmeldt:
    apr 2005

    Følgere: 123 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.822
    #34   6. aug 2013 Karina: Jeg kender godt til Yorkien og din blanding er af 2 rigtig langhåret hunde.
    En langhåret Chihuahua er ikke rigtig langhåret. Den er semilanghåret smiley

    Jeg er selv ret vild med racehunde og det er det jeg skal have resten af mit liv, men synes godt at man kan acceptere og respektere at andre mennesker vælger anderledes. Uden at gøre det til en stor debat smiley


  • #35   6. aug 2013 Ginger
    måske er de rigtig langhåret, men min den ene, har en pels der slet ikke så lang som den andens - det viser jo også bare den variation der kan være i blandingerne

    Jeg har selv blandingshunde, men synes at der er flere ting som lige skal overvejes inden, for man ved jo aldrig hvad man ender med at stå i hænderne, især ikke hvis det er meget forskellige racer


  • #36   6. aug 2013 Damn, den vil ikke redigere. Der mangler selvfølgelig et IKKE i sætning [...] derfor bør jeg virkelig købe en sådan blanding - ligemeget[...]

  • #37   6. aug 2013 Jeg ser så en pænt stor risiko ved at Ts vil købe sig en chihuahua blanding, når hun tilsyneladende ikke bryder sig om chihuahua.

  • Tinna
    Tinna Online Tilmeldt:
    apr 2005

    Følgere: 123 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.822
    #38   6. aug 2013 Jep, jeg har også en blanding og hun gav mig også kamp til stregen som unghund, men bedre hund kunne jeg ikke bede om og jeg får aldrig en racehund med den personlighed hun har.
    Det er et sats at få en blandingshund og det skal man gøre sig selv klart, det skriver jeg vist også tidligere. Nogen kan bedre lide dette sats end at få en hund som er lavet efter en bestemt opskrift og som vokser op og bliver til en bestemt "kage"

    Som hvalp vil du allerede kunne se nogen lunde hvad du får af udseende, men man ved også at får man ikke præcis det man ønskede sig, så var det også et sats.


  • #39   6. aug 2013 Hvis man ikke orker alt for meget pelspleje - og ender ud med sådan en her, fordi man ikke tænker sig om når man køber blandingshund, så kan man blive fælt skuffet

    (S-k-foto.dk)



    profilbillede
  • #41   6. aug 2013 Der laves en del småhundeblandinger. Generelt uden hensyn til sundhed... :o) Så det skulle ikke blive et problem at finde sådan en. Men hvis du ikke vil have en chi, er det rigtig dumt at købe en blanding deraf....

  • #42   6. aug 2013 Sindet er nok noget af det vigtigste her - sind og temperament skal passe sammen hos hund og ejer

  • #43   6. aug 2013 kris
    sind er altid vigtigt, men med blandinger, er der større chance/risiko (alt efter havd man er til) for stor variation i et kuld


  • Tinna
    Tinna Online Tilmeldt:
    apr 2005

    Følgere: 123 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.822
    #44   6. aug 2013 Ikke alle er så fikseret på sind. Jeg personligt justere mig efter hvilken hund jeg har. Jeg har haft den nemmeste Cavalier, så fik jeg min terrierblanding som er stik modsat og derefter min Chinese Crested som hverken er nem eller svær men har et meget forsigtig temperement. Hvis jeg får et 4. sind næste gang gør det mig intet. For jeg ved ikke hvad jeg passer bedst med. Jeg er nok ikke alene om at have det sådan. Måske derfor blandingshunde ikke skræmmer mig.

  • #45   6. aug 2013 men det handler vel også om hvad hunden kræver i hverdagen - det er jo ikke unormalt at se unghunde der bliver omplaceret, fordi ejeren ikke kan give hunden den nødvendie aktivering

  • Tinna
    Tinna Online Tilmeldt:
    apr 2005

    Følgere: 123 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.822
    #46   6. aug 2013 Nej og det sker selv for den nemmeste race, men de mennesker skulle måske have kigget efter en kat i stedet for en hund.

  • #47   6. aug 2013 ginger
    ja måske.
    Forventningsafstemning og realistisk syn på egen formåen er jo en vigtig faktor.
    Og med racehunde, vil der jo altid være nogle der falder udenfor, men der er større chance for ensartethed inden vi både sind og udseende, end blandinger.
    Så man har større chance for at vide hvad man får - og det er jo nok ret vigtigt at huske smiley


  • #48   6. aug 2013 Hvorfor vælger man hund efter udseende? Jeg fatter det simpelthen ikke, det er da temperamentet som er vigtigt, at få hund er da ikke som at købe sofa! Det er et levende væsen som man gerne skulle kunne leve med i mange år!

  • Tinna
    Tinna Online Tilmeldt:
    apr 2005

    Følgere: 123 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.822
    #49   6. aug 2013 Ja, også derfor man skal gøre op med sig selv om man bedst kan med at få en hund med en fast opskrift eller om man ligesom mig ikke har noget problem med et sats. Med små hunde er ikke ikke så slemt, men forstår godt i advarer hvis vi begynder at tale om nogen af de større racer med gener som er lidt voldsommere. Folk som hovedløst går ud og køber en slædehundeblanding eller en blanding af brugshund og forventer en sofahund, men de fleste små hunde er selskabshunde og har derfor ikke så stor risiko for at blive andet end en selskabshund. Måden man kommer dertil er bare anderledes hos nogen.

  • #50   6. aug 2013 bodil
    og sofa skal da vælges efter komfort som det primære smiley

    så om det er hund eller sofa, skal det vælges ud fra det behov/funktion den skal opfylde

    dernæst udseendet smiley


  • Tinna
    Tinna Online Tilmeldt:
    apr 2005

    Følgere: 123 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.822
    #51   6. aug 2013 Bodil: begge mine er købt ud fra udseende, den ældste er 9 år og den yngste 5 år. Det er altså ikke altid så slemt at vælge ud fra udseende, man skal jo også glo på den i mange mange år.

  • #52   6. aug 2013 Jeg har altså også valgt Meeko udfra udseende. Racen er valgt på sind og temperment, men han er valgt for udseende.

    Jeg synes ikke der er noget galt i at tage udfra udseende også, for jeg gider dælme ikke eje en hund i 14 år som jeg kigger på og hver gang tænker "hvor er du dog grim" og derfor skal jeg f.eks. aldrig eje en engelsk bulldog eller andre fladsnuder, måske med untagelse af boston terrier som er sød i mine øjne.


  • #53   6. aug 2013 TS for min skyld kan du købe alle de blandinger du orker, men jeg synes du skal gå ind i det med åbne øjne. Fx er det som oftest ikke tophunde der bruges til blandingsavl og blandingshunde bliver oftest lavet uden tanke på sind og helbed.

    Så alt i alt vil jeg mene at det er noget mere kompliceret at købe en blandingshund, frem for en af ren race. For der har man jo en tavle at gå ud fra.


  • #54   6. aug 2013 Men at være fikseret på sind er nok ganske fornuftigt alligevel, når man ikke ønsker sig en chi men alligevel vil have en chi-blanding - så i dette tilfælde er det vel ganske væsentligt

  • #55   6. aug 2013 Jeg er som sådan ikke imod blandinger - sidder jo selv med én, som jeg ikke ville bytte for alverdens millioner.

    Men når det så er sagt, så ville jeg selv være varsom med at købe en blanding, hvor jeg ikke ville have blandingens indhold i rene racer. Det er jo ikke særligt fikst at man hurtigt kan ende med lige præcis de racetræk som man på forhånd ved at man ikke svinger med.

    TS - hvis jeg var dig, og du netop ved at du ikke svinger med ren chi, så ville jeg kigge efter enten noget renracet 'andet', eller noget som er en blanding af racer som du svinger bedre med. For du kan altså ikke på forhånd sige hvad du får med hjem.
    Jeg har set flere forskellige blandinger af 'min' race.. pekingeser/papillon, og hold da op hvor der er store udsving, både i udseende, temperameng og tandstilling.
    Jeg indrømmer blankt at jeg havde hovedet under armen ved indkøb, og tænkte at nøøøøj en sød hvalp - mere tænkte jeg sgu nok ikke, hvis jeg skal være ærlig.
    Men set i bakspejlet har jeg været superheldig, både i bygning, temperament og tandstilling. Udseendet er så IMHO bare en bonus.


  • #56   6. aug 2013 Folk må hjertens gerne købe blandinger, hvis det er dét de vil. Men hvorfor i alverdenen købe en chi-blanding, når man ikke synes om en ren chi/passer med en ren chi???

  • #57   7. aug 2013 Erik, hvorfor er blandinger "bedre" end racehunde?
    De fleste blandings-fortalere trækker tit kortet med at man oftere hører om sygdom hos racehundene. Hvorfor mon? - Det er fordi avlere af racehunde nemlig tjekker deres hunde igennem inden avl, hvorimod blandinger bare parres uden tjek. Så sygdomme opdages bare ikke inden avl.
    Tror desuden heller ikke at folk herinde er direkte imod blandinger - de fleste har endda selv en eller to stk.
    Men det ER da immervæk mærkeligt, at TS ikke kan lide racerene chi'er og ikke bryder sig om deres sind, men alligevel gerne vil have en hund som er halvt chi. Det må selv du som blandings-fortaler kunne finde sært? Hunden kan jo mentalt ligeså godt falde ud som værende chi i både sind og udseende, som den kan falde ud som fx yorkie? 50/50.

    Jeg ville da aldrig røre en slædehunde-blanding, ligemeget hvor smukke, fascinerende og fantastiske jeg finder Huskies. For jeg kan IKKE tilbyde en slædehund et værdigt liv - og med en slædehundeblanding, er der jo 50% chance for, at jeg får en hund der er slædehund af sind smiley


  • #58   7. aug 2013 Hvad er det helt præcist blandinger skulle være bedre til? Det eneste konkrete jeg kan komme i tanke om, er at de er "bedre" til at blive aflivet for tidligt ift. racehunde. Det er der i hvert fald en undersøgelse fra KVL/KU-life der viser.



  • #60   7. aug 2013 Racehunde kan være lige så gode som racehunde - det kan vi vel blive enige om.. Racehunde har en standard, som individerne falder mere eller mindre ud til, og man har dermed en chance for at forudsige egenskaberne hos de pågældende hvalpe. Fx schæfer = let at træne, mops = social... Men ved racehunde er der ofte en del sygdomme at tage højde for - her er tavlen købers vigtigste redskab til at finde en hvalp, hvor risikoen for disse racerelaterede sygdomme er minimal.
    Ved blandinger er risikoen for sygdomme ligeledes til stede - muligheden for at undersøge forfædrenes sundhed er oftest bare ikke til stede...
    Blandingshunde aflives oftere end racehunde, fordi markedet er mættet - der er så meget tavleløst avl, at mange har problemer med at sælge deres voksne blanding..
    At racehundeejere kommer af med deres hunde skyldes ikke altid, at de er trætte af hunden - der er mange mere eller mindre gangbare grunde til, at vi må sige farvel til vores bedste ven, og når prisen så er høj for mange voksne racehunde skyldes det lige så ofte, at ejeren kun vil sælge til seriøse - og ved høj pris frasorterer man mange useriøse...


  • #61   7. aug 2013 [...]Men mener blot at hvis man for.eks. blander labrador med schæfer, så får afkommet ikke enten schæferens eller labradorens egenskaber, men en blanding af schæferens og labradorens egenskaber.[...]

    Det kan du da på ingen måde vide? Du kan få en hund der ligner en lab, men er en schæfer indeni, eller en der ligner en schæfer, men er en lab. Eller en der ligner ingen af delene og opføer sig som en blanding af de to...

    Du kan aldrig regne med, at hunden nødvendigvis tager træk med fra begge / alle racer i blandingen - hverken udseenede eller sind.





  • #62   7. aug 2013 jeg har haft en blanding, der lignede alt andet end hun var - men indeni var hun 100% riesenschnauzer. I kuldet var der omvendt en han der lignede en riesenschnauzer, men han havde dælme ikke sindet.

    Så jeg vil hellere sige at tempermentet bliver blandet, MEN at man aldrig ved hvordan blandingsforholdet bliver.


  • #63   7. aug 2013 Jeg mente selvfølgelig at blandinger kan være lige så gode som racerene^^ smiley
    Det er rigtigt nok, Erik smiley men hvis man fx ikke er til chi'ens gøen er det jo uhensigtsmæssigt, hvis en blandingshvalp arver det


  • #64   7. aug 2013 Den eneste grund til at store blandingshunde ikke koster flere tusind kr. udbud og efterspørgsel. Man får dem smidt i nakken, fordi de bliver overproduceret.
    Er jeg temmelig sikker på.

    Små blandingshunde kan tilgengæld sagtens koste kassen, især hvis de har en Fancy navn, som fx. Puggel.


Kommentér på:
Blandinger

Annonce