{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.587 visninger | Oprettet:

Blandinger??? {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder her i min ferie og får kigget rundt herinde på hg og andre sidder hvor hunde er til salg og der er et spørgsmål der bliver ved med at komme frem i mit hovede.

Hvad får folk ud af at blande racer?

Jeg kan godt se der kan ske uheld og at visse racer passer godt sammen og kan blandes.
Men hvorfor skal alle mulige forskellige racer blandes sammen i min verden giver det ingen mening når der i forvejen er for mange hunde til salg?

desuden er der alt det med den der blander alfa racer og alt muligt andet sammen med store chancer for at det hele ender i at alle hvalpe må aflives pga aggressivitet.

Hvad er folks holdning til dette og er jeg den eneste der mener at der bare er alt for meget avl hvor folk bare avler for at tjene penge eller prøve det uden at tænke over hvad de avler på og om der er købere til hvalpene?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blandinger???
  • #1   4. aug 2010 Du åbner op for en diskussion der aldrig ender smiley

  • #2   4. aug 2010 Hvad mener du med alfa racer?

  • #3   4. aug 2010 Alfa racer er racer som f.eks cane corso og dogo canario.

    racer der tit vil dominere de blandinger de indgår i.


  • #4   4. aug 2010 Christian: Okay det har jeg aldrig hørt om? Har du et link? Og når du siger dominere mener du så at det er cane corsoen der vil komme mest til udtryk hvis det nu var en blanding af den og en lab?

  • #5   4. aug 2010 Pas nu på med sådan et emne smiley

  • #6   4. aug 2010 Hvis hundebestanden kun bestod af racerene hunde, tror jeg mange problemer kunne undgås, fordi folk så kunne få kendskab til karakter, særlige egenskabe mv. hos lige netop den race, som de ville købe.
    Istedet ser man annoncer med blandinger, hvor folk ikke en gang kan gøre rede for racerne. Det, der med ups parring, den dur ikke. Hundene kan få en abortsprøjte idag.
    Jeg tror nærmere, at folk synes det kunne være så sjovt med et kuld hvalpe, dels kan man da tjene nogle lette penge, dels er hvalpekøbere så dumme, at de køber disse blandinger´. Ofte ender det med aflivning, fordi hundene har adfærdsproblemer, eller arvelige sygdomme, som avleren heller ikke har fået undersøgt. Snakker vi genetik, ja så er det en by i Rusland for disse useriøse avlere.
    Disse avlere har ingen udgifter til udstillinger og uddannelse, men alligevel er de så frække, at der tages ågerpris for blandingerne.
    Jeg kan kun opfordre folk til at kun at købe racerene hunde, så må I spare op lidt længere, men i den sidste ende, vil det være billigere.


  • #7   4. aug 2010 Fru pomrus: du får det til at lyde som om alle blandinger er dødsdømte der er jeg så slet ikke enig. Er enig i at man har en større sikkerhed for at vide hvad man får hvis man køber racerene bådei forhold til sind og sygdom men så er der jo så også de avlere der mere avler efter udseende end sundhed og det jo forrykt og ødelægger jo en masse for mange seriøse avlere så mener ligegyldigt om man køber blanding eller racerene skal man virkeligt sørge for at undersøge alt inden købet

  • #8   4. aug 2010 Må sige jeg for noget tid siden var ret imponeret over en annonce herinde på nogen blandings hvalpe. Begge forældre dyr var tjekket i hoved og røv ligesom hvis de havde været i DKK og man kunne virkeligt se på annoncen at det ikke bare var folk der mente deres hund skulle være mor de gik virkeligt op i det med hele deres sjæl. Hvalpene fik orme kur og vaccine og alt det hører til plus der var en stor hvalpe pakke med
    Mener måske også der var en kontrakt


  • #9   4. aug 2010 Trine K

    Det er undtagelsen der bekræftiger reglen......desværre


  • #11   4. aug 2010 Hvorfor er det blandinger er så stort et problem?
    Ja de kan have såkaldte "skavanker" men da vel ikke flere end en raceren?
    Desuden er der da også mange som er godt tilfreds og glade for deres blanding...
    Men ja hvorfor dog blande 10 forskellige racer til én? (bare for at overdrive :p)



  • #12   4. aug 2010 Maj-britt: Det vil man jo i nogle tilfælde kunne men nok sjældent. Jeg kan lide både blandinger (kommer an på hvilken) og racerene. Kan godt se og følge at i teorien er de racerene sundere men jeg har bare endnu ikke set ordentligt bevis på det.
    Står med et ben i hver lejr. Jeg bliver efterhånden ofte forarget når jeg ser bestemte racerene hunde og hvis jeg ser udstillinger. Synes der er en del racer hvor man burde avle væk fra visse ting men det sker bare ikke fordi det racestandarden


  • #13   4. aug 2010 Er der ikke også noget med at der er kommer racer ud af blandinger? Labradoodle = Puddel og labrador og det er jo en race tror jeg nok men nu ved jeg ikke så meget om det selvom jeg selv har en blanding :-))

  • #14   4. aug 2010 Mille: Tror ikke det en race der er godkendt i DKK

  • #15   4. aug 2010 Christian: Vil stadig gerne høre mere om alfa hunde?

  • #16   4. aug 2010 Sunshine: nogen pågrund af penge vel andre af samme grund som avlere at de gerne vil have en hvalp selv, de mener det nogen fantastiske hunde. Det mit gæt og så self. ups kuldene som bare skulle være aborter i mine øjne

  • #17   4. aug 2010 "Er der ingen der kan fremlægge en god og forståelig grund til hvorfor de 400 racer der eksisterer ikke er alt rigeligt at vælge imellem?"


    NEJ.


  • #18   4. aug 2010 nu er der flere der skriver det her er en farlig debat det kan jeg sku ikke se er det ikke det som det her forum er til at vi kan få debateret ting i en ordenlig tone og med saglige kommentare. ligemeget om folk så er enige eller ej med mig tager jeg det til mig og hvad det kunne sku nemt ske jeg kunne lære noget af sådan en debat her.

  • #19   4. aug 2010 Debbie og emma: For nogen ja men langt fra alle. Jeg ville engang selv have haft min hund skulle være far for at jeg kunne få en hvalp efter ham droppede det dog da jeg fandt ud af han er disponeret for at få HD. Men penge var slet ikke i mine tanker og nu kender jeg en der også har lavet et blandingskuld der blev hvalpene solgt for 1000 kr og det havde intet med pengene og gøre men dem der sælger blandinger for 5 tusind og mere det jo bare sindsygt

  • #20   4. aug 2010 Debbie: Tror måske det fordi dem der gør det for at få nogen dejlige hvalpe ofte sælger til venner og familie så de behøver slet ikke annoncere. Det min opfattelse for ja herinde er der godt nok mange der sælger til sindsyge priser faktisk ofte samme pris som for en hund med tavle

  • #22   4. aug 2010 Se så kom vi frem til ihvertfald hvad jeg kan se en lille enighed.

    At lave blandings hunde er folk her på denne tråd ihvertfald ikke helt vilde med. Men at avle 2 hunde uden tavler af samme race det er okay.

    Jeg mener bestemt heller ikke at alle blandinger eller avl er hovedløst og som Ulla M så klogt siger labradoodle er en god blanding og der er jeg enig. det er en super allergi hund med et super sind og som ikke er genetisk forbundet med en masse sygdomme.

    Vil bestemt heller ikke mene at alt avl med tavler er godt det har jeg snart set en del eks. på bare indenfor rottweiler og cane corso hundene bliver avlet på det forkerte grundlag nemlig penge og intet andet også er hundenes ve og vel ikke noget man som sådan tænker det store over.

    Desværre er der bare alt for mange eks. på dette inden for blandinger som en længere oppe skriver kunne hendes niece ikke se forældrene da de var solgt hvem helvede sælger forældrene inden hvalpene er solgt det giver ingen mening og ville hos mig straks rejse en masse alarmer og jeg ville bestemt ikke købe hvalpe nok nærmere kontakte en lokal embedslæge og fortælle ham og situationen så han ville kunne tage aktion på sagen.

    Men alt i alt så tror jeg bare desværre ikke vi slipper af med hovedløs avl før køberne lære at stille flere hårde spørgsmål og turde tage nogle konfrontationer med sælgerne for det er den eneste måde man får sandheden frem. og så er grundreglen for mig at ligemeget hvilken hund man køber så skal og jeg mener SKAL man se forældrene om ikke begge så i det mindste moderen og billeder af faderen så man ved hvad man køber hvalpe efter.


  • #24   4. aug 2010 Jeg har intet formål med det. jeg samler bare noget af tråden.

    altså står jeg for at skulle købe mig en ny hund eller avle på hunde bliver det uden tvivl med tavle.
    Så må man sku gerne kalde mig snob men har det bare bedst med hunde med tavle det gir mig en mulighed for at se hvad der ligger bag racen og hvad jeg køber.



  • #25   4. aug 2010 Jeg har betalt dyre lærer penge, så her kommer ikke blandinger ind mere.
    Vedr to hunde af samme race, så må der jo være en årsag til forældrene ikke avlsgodkendes, og hvalpene dermed får tavle.
    Nej tak til begge dele.


  • #28   4. aug 2010 sunshine er der nogen som helst grund til at gå til personlig kommentar på en anden bruger der bare siger personen ikke vil diskutere med mere dig så ignorer det dog eller lad være med at deltage i debatten mere.

    Debbie så meget ved jeg desværre ikke om de 2 hunde og blanding af dem men det jeg har hørt er at de som regl tager labradorens sind og ja udseende det kan vidst variere en hel del.

    Brug hjernen det er præsis holdninger som dine jeg meget gerne vil ha frem herinde for så kan vi berøre alle sider af sagen.


  • #30   4. aug 2010 Hmmm - jeg har nu hund nr 4 og af dem har de tre været blandinger og den sidste racehund med stamtavle. For mig har det været 4 gode hunde og jeg kan desværre ikke hidse mig op til at insistere på at det er en "raceren" hund.
    Tænk bare på hvor mange hunderacer der ikke havde eksiteret hvis der ikke havde fundet besvidste krydsninger sted der kunne være med til at fremme forskellige ønskede egenskaber.
    En del racer kan idag også fremstå ganske forskellige selv om de er fra samme kuld. For mig har det været langt vigtiger at kende noget til de hunde der har været forældre til mine vovser og samtidigt meget vigtigt at vide at hvalpene har fået den bedste behandling/håndtering. Selv om det lyder banalt vil jeg heller have en hvalp der har fået lov til at sove middagslur på nogens mave før jeg fik den end en "staldhvalp" med tavle.

    Jeps - jeg ved jeg står til øretæver nu...og ja - jeg ved godt at det ikke er alle blandingshvalpe der bliver behandlet så godt og det er ikke alle racehunde der bor i løbegårde....Jeg er nu stadig glad for min "Gamel Dansk Fjordhund" GG


  • #31   4. aug 2010 Avlsarbejdet med labradoodle er sidst jeg hørte faldet til jorden. Det at lave en ny race er et større projekt. Hundene skal følge en fysisk og mental standard og skal avle rent, dvs. parrer man to labradoodle, så skal deres afkom og alt labradoole avlet afkom af dette afkom resultere i labradoodles, der følger racestandarden. Derefter kan man så søge om optagelse i FCI, men så langt er labradoodleavlen ikke kommet.

  • #32   4. aug 2010 Tja...

    Avl med 2 hunde med stambøger uden de selv er avlsgodkendte?
    Jeg ville holde mig LANGT væk!

    Dels har jeg set i flere tilfælde herinde at netop sådan en hund har diskvalificerende fejl - så som HD, temperament osv
    Så den med "ægte" uden stambog ....

    Avl med "Hovsa" - nej tak. Jeg ser ingen form for dokumentation for sundhed, temperament, hvilke egenskaber ligger der i hvalpen - eller mangel på samme?
    At der er smuttere - jo klart - men bevidst parre to individer man ikke har et muk kendskab til -. nej tak


  • #34   5. aug 2010 Undskylder hvis det er lidt sent og udenfor det oprindelige emne men..

    Ulla> Labradoodle.. Hvad har og kan den som Pudlen ikke selv kan?
    Pudlen er som labben en vandelskende apporterende jagthund (af oprindelse), den har et venligt imødekommende sind og er yderst trænbar og pleasende..

    Har altid undret mig over lige den kombiantion - fordi jeg ikke kan se hvad det er de vil have labben skal give..


  • #35   5. aug 2010 Maj-Britt - jeg vil heller ikke udelukke at jeg kan finde på at få en tavlehvalp igen, men det står bare ikke så højt på min prioriterings liste at den nødvendigvis er det.


  • #36   5. aug 2010 jeg vil nu foretrække en tavlehvalp, der har sovet på nogens mave fremfor en blanding, der er opvokset i en stald.

  • #38   5. aug 2010 Jeg har haft 2 hunde med stamtavle, der har haft skavanker og kostet en del i dyrelæge regninger, og 2 uden. Den jeg har nu og en gravhund. Gravhunden levede i 14 år uden nogle alvorlige sydomsforløb.
    Så da jeg ikke skal bruge min hund til avl eller udstilling, så er jeg ligeglad med den stamtavle.


  • #39   5. aug 2010 Nu kan jeg høre folk synes 2 renracede hunde med tavle som ikke er avlsgodkendt er ligeså skidt som en blanding. Men hva så hvis hundene ikke er avlsgodkendt pågrund af forkert farve eller lign. som intet har med sind eller sundhed at gøre? Hvis man parrer 2 hunde med tavle som ikke er avlsgodkendt pågrund af en forkert farve men de har et dejligt sind og er testet for div. sygdomme med fine resultater. Hvad er så problemet? Sundhedsmæssigt ser jeg ikke et problem i dette?

  • #40   5. aug 2010 Trine K

    Forkert farve - det kan fx være en "hvid" GD med de dertil liggende sygdomme - ex døvhed

    Hvalpe herfra ligger på maven hos adskillige -


  • #41   5. aug 2010 Fætter Karin: Nej jeg mener ikke genfejl der medfølger sygdom. Vi kan også sige at hunden er for høj så og derfor ikke avlsgodkendes. Hvad ville problemet så være?

  • #42   5. aug 2010 Alle os ,der opdrætter racerene hund går ud fra en standard, ellers blev racen helt sikkert helt anderledes at se på efter nogle få generationer. Det gør avlere af blandinger ikke, og derfor er det ofte nogle mærkelige typer, som ikke har stamtavle, men påstås at være racerene. Disse hunde er ikke blevet avlsgodkendt ud fra standarden, og giver derfor afkom, der er langt fra den foreskrevne standard.

  • #43   5. aug 2010 Fru pomrus: tak for svar. Men vil ikke kunne se problemet i sådan et kuld for det vil jo ikke ødelægge racen så længe der er seriøse avlere og de ikke indgår i den avl. Det vigtigste er vel at det sunde og raske hunde som giver deres ejere masser kærlighed og omvendt

  • #44   5. aug 2010 Jeg mener problemet er jo netop er, at disse avlere er bedøvende ligeglade med hundenes udseende, og sundhedsundersøgelser kan man lede længe efter. Det er to meget uheldige ting, når man opdrætter seriøst. Både sundheden og udseendet skal være i orden. Hvorfor tror I at det ofte tager både 10 og 15 år at oparbejde et godt opdræt.? Det tænker avlere af blandinger slet ikke på. De skal bare tjene penge, og så længe hvalpekøberne er dumme nok til at købe, ja så længe vil der være avlere af disse dårlige blandinger.

  • #45   5. aug 2010 Fru pomrus: Nu snakker jeg om det eksempel jeg har givet hvad er problemet der?

  • #46   5. aug 2010 Tja, der er hunde nok i dette land. Så jeg har godt nok svært ved at forstå at der partu skal avles på revl og krat (både med og uden tavle).
    Skal man absolut lave blandinger skal man godt nok tænke det usansynligt godt igennem.

    Og, ja avl på "raceægte" hunde uden tavle er næsten værre end at lave blandinger, for som regl er der en rigtig god grund til at der ingen tavle er.


  • #47   6. aug 2010 Anne-julie: Jeg har en opfattelse af at selv små fejl kan gøre så hunden ikke godkendes til avl også selvom det ikke er noget sundhedsmæssigt. Og så ved jeg der ofte bliver snydt til udstillinger på forskellige måder f.eks. hvis ens hund er for høj og uden for race standarden får man bare hunden til at stå på en måde så den er lidt lavere. Jeg er som sagt hverken til det ene eller andet men har en opfattelse af at der bliver snydt hvor der kan i forhold til udstillinger osv.

  • #48   6. aug 2010 Ja, det kan være en pelsfejl, det kan også være noget langt mere alvorligt. Pointen er at man ved det ikke.
    Jeg kender til et konkret eksempel herinde fra hvor en brun lab. han med DKK-tavle blev tilbudt til avl og ejeren jublede over at nu var den far til 27 hvalpe. Grunden til den ikke kunne avlsgodkendes var at den have 2 på albuerne og D eller E hofter. Det ved jeg for jeg var på "hundeweb" og tjekke.


  • #49   6. aug 2010 Anne-julie: nej det gør man jo så ikke. Men i teorien er der ingen der kan være sikre på noget medmindre der er taget billeder af parringen og selv der kan der jo have været en hanhund mere på. Men det der nok ikke nogen der snyder med men i teorien kan man ikke vide det

  • #50   6. aug 2010 Nej, men hvorfor skulle en opdrætter satse sit godt navn og rygte for at snyde...? Ricikoen for snyd er immervæk nóget mindre hvis man finder en god opdrætter. Det sker jo faktisk at folk opdrætter af kærlighed til racen og for at få en ny avlshund. Og inden for shæferhunden skal der så vidt ved foreligge en DNA-test så man er sikker på at forældrene til ens hvalpe er dem det påståes. Denne procedure tror/håber jeg kommer til at gælde for alle racer.

  • #51   6. aug 2010 Jeg tror bestemt at hanhunde ejeren der lægger navn til hvalpe ville blive SÅ rasende hvis nogen ville fuske med papirerne.
    Og så er der DNA der kan bevise det reelle ophav. Længere er den ikke.

    Det er ikke "små" ting der gør en hund bliver disket - det er samlet set en hund der ikke kan føre racen videre efter standarden.
    Så hvorfor i alverden skulle sådan en gå videre i avl? Der findes så uendelig mange andre der lever op til kravene.


  • #52   6. aug 2010 Anne-julie: hehe. ved jeg ikke det var bare for at drille lidt.
    Jeg kan ikke se kærligheden til racen hos visse hunde der ikke burde avles på men alligevel bliver synes tavle er godt og man har mulighed for at vide hvad hunden indeholder osv. men i nogen tilfælde er det bare for ekstremt og der bliver gået for meget op i udseende. Jeg har set hunde der umuligt kan være helt sunde vinde div. udstillinger og det synes jeg bare ikke er iorden


  • #53   6. aug 2010 Trine

    "Jeg har set hunde der umuligt kan være helt sunde vinde div. udstillinger og det synes jeg bare ikke er iorden"

    Kan du ikke lige uddybe hvad det er du har set.

    Var det f.eks. en usund Labrador, der vandt en udstilling eller var det bare en af de muterede racer ?



  • #54   6. aug 2010 Trine

    Hvilke hunde er det du har set?


  • #55   6. aug 2010 udstillingslinjen hos schæfere er et godt eksempel kan ikke forstå hvordan de kan have A-hofter når de ikke går helt normalt på bagbenene. Og synes det forrykt at sådanne hunde kan vinde alt muligt synes det så forkert at hunde der ikke kan gå bliver forbillede for andre! Så der flere af de fladssnudede racer har set nogen hvis næse nærmest sad dybere end deres øjne og så der racer der får så lang pels at de snubler i den. Det kan jeg bare ikke se meningen i

  • #57   6. aug 2010 Ulla M: Lige præcis. Langt hen af vejen er DKK og tavle osv. rigtig godt men folk har set sig blinde på udseende ved nogen racer og synes ved flere racer der burde man måske begynde at avle anderledes og avle væk fra de træk som ikke er ret sunde. F.eks. mops der avler man tit på hunde med ekstremt flade snuder istedet for at avle på de mops med de fladeste snuder kunne man vælge at avle på dem der har en lidt længere snude tror man vil kunne få en sundere hund ud af det i sidste ende og det jo uden at ødelægge racen altså den vil jo stadig være en mops. Hvis man kigger 50 år tilbage på mange racer var de slet ikke så ekstreme og man kan stadig kende racen forstår ikke hvorfor man absoulut skal avle efter de ting.

  • #58   6. aug 2010 Føler lidt det et tabu at snakke om at nogen racer faktisk ikke er så sunde som de udgiver sig for og det et tabu og snakke om hvor ekstremt noget af avlen er. Og hvorfor er det så det? Fordi DKK gerne vil være et symbol for god avl og sunde hunde og det er de jo også langt hen af vejen men ikke alle steder og det vil man ikke indrømme. Det min opfattelse ihvertfald

  • #60   6. aug 2010 Ulla M: Nej det dur bare ikke. Første gang jeg lagde mærke til schæfere der ikke kunne gå ordentligt var da jeg så cruft på nettet og så en schæfer blive champion men den gik helt slingrende på bagbenene der blev jeg rigtig forarget men tænkte sådan er det ikke herhjemme og er efterfølgende begyndt at ligge mere mærke til hvordan schæfere af udstillings racens gang er og næsten alle dem jeg har set har gået mere eller mindre underligt på bagbenene. Det synes jeg er rigtig trist da jeg selv holder meget af shæfere og er opvokset med schæfere af brugshundelinjen det gør sku lidt ondt indeni at se at den avl fortsætter

  • #62   6. aug 2010 Ulla: Ja og til hvad formål? At det ser godt ud på billeder når de står på den skrånende måde?

  • #63   6. aug 2010 Jeg har hørt at man er begyndt at avle mere og mere væk fra det overdrevent kantede kryds, men om det passer ved jeg så ikke....

  • #64   6. aug 2010 Anne-Julie: det har jeg ikke hørt. Men det da alletiders hvis det passer

  • #65   6. aug 2010 Enig - personligt syntes jeg det ser totalt "skævt" ud.
    Men jeg har heller ikke forstand på racen


  • #66   6. aug 2010 Fætter Karin: Det behøver man vidst heller ikke have for at kunne se det. Men håber virkeligt det rigtig de vil avle væk fra det. Kunne godt frygte racen snart ville blive totalt ødelagt af det ellers

Kommentér på:
Blandinger???

Annonce