3.577 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 96 Svar

Avl af Mops/pugs Avl af Mops/pugs

Hej alle sammen:)

Jeg kunne godt tænke mig, at vide noget om en ny måde, man er begyndt, at avle mops/pugs på. Det er nemlig sådan, at jeg rigtig gerne vil have sådan en hund men at, jeg ikke bryder mig om, at de ofte senere hen i livet, får vejrtrækningsproblemer pga. deres snude sidder så langt inde i hovedet. Er der nogen herinde som kender til den nye måde, som nogle avler på? Hvor man prøver at avle snuden "lidt ud ad igen"? smiley

Jeg har søgt forskellige steder men forgæves:(

Mvh.
Katrine

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Grundig rengøring af 1 værelses lejlighed på Amager 1.050 kr.
  • Rengøring 1.590 kr.
  • Vinduespudsning 1.000 kr.
  • Ophæng af gardinskinne i soveværelse 800 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 1.000 kr.
  • Ophæng af fjernsyn og reoler 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avl af Mops/pugs
  • #2   7. dec 2014 Cookie: puddel? Jeg ved ikke om det er mht. pugs, men en mops hedder jo bare "pug" på engelsk, ikke fordi der er blandinger i. Ved ikke, om din kommentar var mht. navnet "pugs", det kan være jeg har misforstået den smiley

• #3   7. dec 2014 Der er sikkert nogle opdrættere der gør det, men vær særdeles OBS på at mopsen har mange andre helbredsproblemer, så gå efter en opdrætter der helbredstester sine avlsdyr (hvis der da findes sådan nogle?)

• #4   7. dec 2014 calule åh

mon ikke der findes nogle gode og sobre kenneler der helbredstester deres hunde.her i d.k..

Alle kenneler,der evt. avler mops,er vel ikke alle sammen svindlere og "humbugmagere".

vibeke

• #5   7. dec 2014 Hvis du havde læst, kunne du se det var et spørgsmål, og ikke en konstatering.
    Men du må da hjertens gerne give et bud på hvem der tester deres hunde for alt det mopsen er disponeret for? smiley

En hurtig søgning på hundeweb afslører ihvertfald at racen ikke bugner af helbredstests..

• #6   7. dec 2014 I Tyskland er der en klub som opdrætter gammeldags Mops.

http://retro-mops.com/web/

Hvis du googler Retro Mops, så dukker der en del op.

• #7   7. dec 2014 calue

når nu du er så hurtig til at generaliserer

,Så kan DU måske give et bud på,hvilken mopse kennel,der IKKE helbredstester deres mopser.Altså,de kenneler potienelle køber skal holde sig fra ;;;

og til dit spørgsmål

"hvis der findes nogen"

så har du jo allerede generaliseret at,der findes ikke nogen,mopse kenneler,der helbredstester,deres avl.

fred være med det.

Det er din mening vedr.mopseavl,og det er så det..

vibeke
    .

• #8   7. dec 2014 Ved du hvad at generelisere er???? Jeg siger "Hvis der da er nogle", det vil sige, jeg konkludere altså IKKE at der ikke er nogle, men stiller spørgsmål til om der er, da jeg ikke ved det.

Nej, du får mig ikke til at nævne steder der ikke sundhedstester, det kan ALLE med adgang til hundeweb selv tjekke.

• #9   7. dec 2014 Jeg går ud fra du føler dig meget stødt, da du selv har en mops, og det er derfor du ikke forstår hvad jeg skriver..

Men det jeg siger er ikke min personlige opfattelse, det er hvad der står når man lige hurtigt søger på hundeweb, det er ikke ens betydende med at ingen tester.. men det ligner en brøkdel.

• #11   7. dec 2014 Jeg har en veninde som opdrætter mops i DKK. Hun er faktisk en af de bedste herhjemme. Jeg skulle en dag forsøge at finde en mops til en anden veninde og ringede til denne opdrætter og spurgte hvad man skulle holde øje med i henhold til sundheden. Hun sukkede dybt og spurgte "hvor lang tid har du??". Så jo, mopsen ER en usund race. Pisse charmerende og jeg kan rigtig godt li`den. Men sundheden sucks,

• #12   7. dec 2014 calue

næ,jeg føler mig ikke stødt.

min verner,er såmænd sund nok.

DESVÆRRE snorker han IKKE sådan,som jeg,har hørt de skulle.
    det ville ellers være hyggeligt.

Han er en fin fyr.

både åndedræts mæssigt,og legemeligt,OG,som ALLE mopse
    HELT uden aggresion,som visse racer er disponeret for.

vibeke

• #13   7. dec 2014 Hvad er så dit problem med at jeg siger at der ikke er mange resultater på hundeweb på mopse?? Hvor generaliserer jeg?? Du kommer med en mindre pæn udtalelse om MIG, når jeg spørger til den, så siger du bare alt muligt andet.. Vil du være venlig at forsvare din udtalelse?

Nu du selv nævner Verner, så har du ellers tidligere nævnt at hans øje var poppet ud, eller tæt på det - det er vel et sundhedsproblem?

Ved ikke om det sidste er en ubehagelig hentydning til min race, men hvis du vidste bare det mindste om staffen ville du jo også vide at det er en fantastisk familiehund smiley

Men du generalisere dog selv, når du siger at ALLE mopse er HELT uden aggressionsproblemer? Tror du virkelig selv på det??

• #14   7. dec 2014 Spørgsmålet er så om den der "retro-mops" er sundere -det er jo ikke kun den korte snude der giver mopsen problemer, vejrtrækningen er jo blot en af en lang række af problemer.
    Dertil kommer at mange af disse "vil vil lave en sundere udgave af racen xxx", langt fra altid er særligt seriøse med deres avlsarbejde, så skulle jeg kigger i den retning, ville jeg altså undersøge helt specifikt hvad det der de gør helbredsmæssigt -er det kun at de avler næsen længere, jamen så ville jeg droppe det, har de osse fokus på de andre ting, så kunne jeg finde på at kigge videre.
    Tjek om der registreres helbredsoplysninger i klubben (så det ikke er op til den enkelte opdrætters samvittighed at være ærlig omkring test-resultater) osv.

Ved de fleste racer ville jeg anbefale FCI -men ved mopsen på jeg indrømme, hvis nogen arbejder på et sundere alternativ, ville jeg være villig til at kigge på det.
    Men det SKAL altså være et seriøst og målrettet avlsarbejde, og ikke ligesom vi har set med f.eks. old english bulldog, hvor man blander et par racer ind i, og påstår at nu har man en sundere bulldog

• #15   7. dec 2014 Verner -det ville altså være dejligt hvis du begyndte at læse det folk skriver, uden at tro at det altsammen er et angreb på din hund.
    Mopsen ER en race med mange helbredsmæssige problemer, det er fakta, om du vil det eller ej.
    At skrive det, er ikke et angreb på din hund.

• #16   7. dec 2014 Jo mere bevidst man er om mopsens helbredsmæssige problemer, jo større er chancen for at man kan finde en kennel med sunde avlsdyr ved fx at tjekke hundeweb og man ved hvad man skal være obs på når man ser en opdrætters hunde.

I min verden er noget af det "farligste" man kan gøre, da at lukke øjnene for helbredsproblematikker, sådan bliver en race aldrig bedre. Og nej, det gælder selvfølgelig ikke kun mopsen.

• #17   7. dec 2014 birgitte l

nu har jeg med mellemrum,NÅR jeg gider,læst dine mere eller mindre tåbelige svar igennem,eller dine "oplæg",som der kun har været få seriøse af.

OG,hver gang slår det mig at:

ENTEN mangler du generel opmærksomhed
    .
    OG,det får du så her på h.g.når du skriver div.tåbelige svar.på et eller andet godt emmne.

ELLER også,er du bare i almindelighed lidt dum

"mod dumhed,kæmper guderne forgæves" desværre

MEN opmærksomhed,får du da,enten negativt,eller bare "nå,",er det nu hende igen.

MEN,retfærdigvis,skal siges:

opmærksomhed får du da,på godt og ondt..

lidt sørgeligt,for dig,at en kommunikation,"munder" ud i noget negativt.
    .
    Det vil jeg ikke gide,hele tiden.at skulle sidde ved tangterne,for at,skulle svare,på de negative ting,man nu har skrevet.

jo,jo,har selv også svaret,på negative ting
    .
    MEN det er altså IKKE hele mit liv,at sidde her "bag skærmen",og komme med uforskammet,indlæg,vedr.en specifick race.

Jeg har af og til andet at lave..
    gider ikke.

nå,men hver sin lyst.

p.s.,har du overhovedet en hund,meldt her på h.g.???

indrømmet,jeg har ikke "slået" dig op på,h.g.,så jeg,ved ikke om du har en hund tilmeldt ;;;
    eller sidder du bare her fordi,det et hyggeligt,og kan også være sjovt ;;

hilsen
    vibeke

• #18   7. dec 2014 Vibeke: så vidt jeg kan se kommer de ikke med "uforskammede indlæg vedrørende en specifik race", men pointerer bare, at mopsen er en usund race. Jeg synes du bliver lige lovlig personlig. Og derudover er man da i sin fulde ret til at være på et hundegalleri, selvom man ikke har hund smiley

• #19   7. dec 2014 Verner: Synes du er overdrevet personlig og upassende i dine formuleringer. Særligt de sidste her til Birgitta. Nu er det sådan at man godt må være her, uanset om man har en hund oprettet eller ej. Det er da vel Birgittas sag om hun vil oprette Silke eller ej.

Og hvad i alverden er det dog for noget pladder omkring opmærksomhed? Hun svarer jo sådan set bare på hvilke helbredsproblemer mopsen kan lide af. Men det fremgår tydeligt, at det har du et voldsomt problem med. Men måske du burde tænke over dine formuleringer, for uanset meninger, hører personlige angreb ikke til her på HG

• #20   7. dec 2014 michelle

selvfølge "angriber",jeg et hvert angrb,på verners race.

DER er altså,en del mopse,der er sunde,glade,og IKKE behøver,en operation,for at,kunne trække vejret.

Generelt,er jeg dødtræt,af de evindelige negative ting der skrives om racen

Før hen var det div."kamphunde racer",der var i "vælten" vedr.kritik.
    Nu,flyttes så fokus på mopsen.

Her på h.g.,er der altid en eller anden race der p.t.,skal "kanøfles".,
    eller "videnskabeligt" diskuteres

Og,jeg læser og tolker det jeg vil.

Og,det tror jeg ikke er helt galt.

Så,på et eller andet tidspunkt,er det så en anden race,der skal "undersøges",her på h.g.

Og,det bliver så spændende,så at,se hvilken race der står "for skud" ;;

i hundenes ekstrablad - sensation,sensation

vibeke

.

• #21   7. dec 2014 Verner -Først: afhold dig venligst fra personlige angreb ala det du skriver til Birgitta. At man er uenig, giver ikke lov til at kalde folk dumme og diverse andre mindre pæne ting!

Og så til dit sidste indlæg: at man kan finde individer er er raske, betyder altså ikke at racen som helhed, ikke har helbredsproblemer. Og det HAR den, uanset hvor meget du insisterer på noget andet.

Ja, der er osse andre racer der har problemer. Men jeg har altså aldrig oplevet schæferfolk gå sådan på barrikaderne som du gør, når man nævner schæferens problemer.
    Ja faktisk gør de fleste schæferfolk det stik modsatte, de erkender at der ER et problem, og overvejer hvad man kan gøre for at komme i den rigtige retning.

Mopsen ER en temmeligt usund race, og det ændrer man altså ikke ved at insistere på noget andet.

• #22   7. dec 2014 Hvis der er mange, der har sådan en indstilling til at blive gjort opmærksom på deres races problemer, så forstår jeg fandme godt at det er op ad bakke med at forbedre noget som helst!

• #24   7. dec 2014 Jamen Vibeke, det er jo ikke et angreb på racen, forsøren, det er jo bare en - ganske rigtig - konstatering smiley Jeg tror slet ikke du behøves at tage det så personligt; du læser ganske enkelt alt for mange følelser ind i en helt almindelig konstatering.

• #26   7. dec 2014 michelle

skriver gerne igen

man kan vel IKKE generaliserer,hele tiden,at den og den race er usund.

OG igen,nu er det mopsens tur,og for den sags skyld,og den f.b. tur,til at blive generaliseret. Du,godeste hvor har der været mange indlæg,vedr.de 2 racer.

Og,så er det jeg blot spørger og er spændt på

hvilken race, her på h.g,når nu debatterne vedr.oventnævnte racer,bliver lidt kedelige,og uddebatteret

skal så stå for "skud" ;;; er bare spænt

vibeke.

• #27   7. dec 2014 Verner nu er det jo et kæmpe problem og sandheden, at både FB og Mops er en usund race... Det er DDB også.. EB også.. Ja der er en del racer.

Fint at din er sund, men hvorfor blive så personlig.. Der er INTET galt i at advare folk!!

• #28   7. dec 2014 Verner smiley en generalisering er ikke det samme som at ALLE Mopser eller Fb'ere er usunde. Men at det generelle billede ikke hælder til den positive side smiley

Det er også synd hvis man får udbredt at Mops (Og FB) overhovedet ingen sundhedsskavanker har, for så vil køberne ikke udvise kræsenhed, eller stille krav. Og det vil gå dårligt for den race man holder af smiley

Jeg tvivler ikke på Verner er den skønneste lille hund, højt elsket og godt helbred (og smuk kan vi jo se han er)

Men hvis man fortsat vil glædes over visse racer i fremtiden, så kræver det at man erkender der er visse problemer smiley

Og som det er nu, kan man kun gøre sit forarbejde så godt som muligt -og håbe. smiley

• #29   7. dec 2014 calue

nå,synes du det.

jamen det var da ikke så godt.at du synes,mit indlæg,til en bruger herinde,var uforskammet,altså bare fordi "lille" mig,oppunerer imod den opfattelse af,at mopsens intelligens ,ikke er så stor fordi---et eller andet. orker ikke at,læse indlægget igen.

læs det selv

det er da vidunderligt at staffen er en sådan god familiehund.

Hvorfor er der så,ikke flere der har den ;;det forstår jeg ikke.

der går et par stykker,her omkring.

De har ALTID snor på

.Og,som de pæne hundemennesker,vi er her,tager vi selvfølgelig,også snor på vores hunde,når vi møder et par "staffer".

det er et fritløbsområde,så,de må godt være løse.

Altså,hvis ejerene kan stole på dem,og vi andre hunde ejere kan stole på dem.

så,det kan "staff" ejerne altså ikke,stole på deres hunde sådan ca.80%.
    Det er så bare hvordan jeg (vi ) i fritsløbs området,tolker det.

vibeke.
    .

Fantastisk at staffen er en sådan vidunderlig familiehund

• #30   7. dec 2014 Vibeke hvad dælen går der galt for dig??? Det er sgu sørgeligt, at du bliver så tøsefornærmet på mopsens vegne.

At Staffen er i snor er da modsat dig ejere, som kender deres race godt. Staffen er en eminent familiehund, men døjer med egetkønsaggressivitet... Derfor i snor, men ændrer ikke en fisende fløjt på at det er en skøn familiehund.

Og ja mopsen døjer stadig med frygtelig meget sygdom.. Beklager.

• #31   7. dec 2014 Verner: Du bliver seriøst mere og mere dum at høre på. Det er direkte PINLIGT at du blive så tøsefornærmet over realiteter og faktum. Du tyer til børnehavemetoder og kaster med diverse beskyldninger, fordi du på ingen måde kan forsvare dine egne holdninger..

NEJ! Jeg synes det er upassende at du er personlig og modbydelig i dine indlæg mod andre brugere, det har ikke en disse med mopsens intelligens at gøre. Det lader til du bare sætter ting ind som du vil -uden at det har nogen som helst sammenhæng med samtalen at gøre. Det er simpelthen for plat og pinligt Vibeke.

Det er spøjst som du slynger om dig med beskyldninger om at generalisere, men alt du selv gør er at genalisere.

At folk tager snor på deres hund, det kaldes ansvar. Måske ikke noget du selv praktisere.. men det er der heldigvis andre der gør!

• #32   7. dec 2014 Det er ingen hemmelighed at jeg er helt pjattet med mops, og hvis ikke min kæreste havde nedlagt veto, så havde jeg nok et par stykker. Altså forudsat at jeg ville kunne finde en opdrætter der tester for de (mange) helbredsproblematikker racen bøvler med.
    De ting jeg mener mops bør testes for er HD, deformiteter på rygsøjlen, patella luxation, og så naturligvis luftvejene. Og muligvis det der med kranierne, men jeg ved ikke hvor stort problemet er. Desuden bør der naturligvis ikke avles på individer med meget udstående øjne og mystiske øjenstillinger (vind/beløjethed fx

Ang. Vibeke, så går hun altid bersærk når snakken falder på mopser, så det er nok bedst bare at ignorere hendes udbrud, for der kommer intet konstruktivt ud af at diskutere med hende.

• #33   7. dec 2014 Anne Julie: Jeg er bange for du har ret i det sidste, men hvor ærgeligt at mopsens tilhængere ikke anerkender de problemer der nu er, og søge at gøre racen bedre. Det kunne da være fedt hvis ærligt og helhjertet avlsarbejde gjorde at man på et tidspunkt kunne få en mops og ikke være yderligere bekymret for dens helbred end med så mange andre racer

• #34   7. dec 2014 Verner -der er altså ingen der skriver at mopsen er dum, en dårlig hund eller andet i den dur.
    Der skrives at racen generelt set, har en hel del helbredsproblemer. Det er sgutte noget vi finder på -tag et kig på diverse statistikker, og du vil se at af mopser der er testet for HD, er der altså VIRKELIGT mange der har det, og det samme gælder altså for en række andre sygdomme.
    Det er noget man skal være obs på, både i avlen, så man forhåbentligt i fremtiden kommer de sygdomme til livs (eller i hvert fald forbedrer dem gevaldigt) og når man køber, så man netop kan få lov at have glæde af sin mops i mange år.

• #35   7. dec 2014 Calule: Så skulle du prøve at begive dig ind i bulldog-verdenen..... Kæft det er op af bakke! Og ja, tragisk er det.

• #36   7. dec 2014 Anne: Alene af dén grund bevæger jeg mig aldrig derud. Folk der spytter kuld på kuld ud på hunde man med det blotte øje kan se ALDRIG burde have været benyttet i avl. Og trods man var en af de få der rent faktisk gik op i sundhed, så er det jo lettere umuligt at forbedre en race generelt hvis man kun er to der kæmper smiley
    Det er meget sørgeligt der slet ingen krav af smiley

• #37   7. dec 2014 og calule

hvordan pokker ved en bruger herinde,hvad en mops,en fransk bulldog,eller en anden bulldog race fejler,når vedkommende aldrig har haft en sådan.

Og,hvad i alverden,ved brugeren,om div.hundes intelligens .

Man kan vel ikke bare "fyrer",sådan noget af,UDEN,at have noget at,have det i
    "oder wass" ???

Det svarer jo til at påstå

At alle schæfere,er farlige,og alle schæfere,har hofte
    dysplasi,p.g.a.deres "slæbende" gang

At,alle rotweilere,har et frygtelig bid,og bider de først,ja så slipper de før byttet (en anden hund)er død

eller at,alle doppermænd,er ligeså potienelle farlige,som roteweileren,måske mere,og de bruges med sucess som vagthunde

og "staffer" er dejlige familiehunde,som før skrevet, HVORFOR er der så ikke flere "staffer",altså der kan gå løse,som andre hunde i et fritsløbs område

og ect.... ,

OG,til sidst,før jeg bliver rigtig grov

Verner,fik en gren i øjet,og HVIS du tror det var sjovt,SÅ,tager du fejl.
    DET HAVDE INTET MED MOPSE REALATION ATGØRE.DET VAR UDELUKKENDE MIN SKYLD.at jeg synes det kunne være sjovt,hvis han kunne "fjumse" ind i en hæk,med mange små grene,for at finde en bold.

Så,nu hvor vi taler om racer,så undre det mig,og andre igen og igen,bliver der talt om "staffen" som en vidunderlig familiehund,og igen ,hvorfor er der så ikke et hav af "staffer",rundt omkring i det hundevenlige danmark

vibeke,

• #38   7. dec 2014 Jeg tror/håber at der bliver flere og flere der begynder at gå op i sundhed. Om ikke andet så dem "min" opdrætter sælger hvalpe til.

• #39   7. dec 2014 Verner: Kan godt lide formuleringen "Inden jeg bliver rigtig grov" - det skib er vidst sejlet for dig Vibeke smiley

Nægter at diskutere videre med dig, for du evner ikke at læse hvad folk skriver, og gider ikke være passiv tilskuer til din egen forskruede monolog

Anne: Det ville jo være fantastisk, og det må man næsten gå ud fra når de har købt derfra smiley Så er det vel fordi de er en af de eneste steder (med noge undtagelser) der rent faktisk tester

• #40   7. dec 2014 Verner -man kan altså godt vide noget om en race, uden at have haft den. F.eks. på baggrund af at have dem i nærmeste omgangskreds e.l.

Dernæst: INGEN her har skrevet at ALLE mopser er syge. Så dine samligninger holder ikke.

Det der bliver skrevet er at mopsen GENERELT SET er en race med rigtigt meget sygdom. Det er IKKE det samme som at ALLE mopser er syge.

Prøv nu at læse hvad der rent faktisk bliver skrevet, istedet for det du tror der bliver skrevet

• #42   7. dec 2014 cookie -men er der pudel i, er det jo ikke længere en mops men en blanding. og det er ikke noget reg opdrættere (altså under en kennelklub) gør, det er jo ikke tilladt

• #43   7. dec 2014 calue

kan du ikke bare give mig et lille "hint", om hvorfor,der ikke er flere "staffer",som jo er,fantastiske familiehunde,her i d.k.??

er blot nysgerrig

vibeke

• #44   7. dec 2014 Vibeke... Er du klar over, hvor mange Staffer der er?? Og hvorfor skulle de ikke være gode familiehunde.. Det er ligesom det du hentyder ??

• #46   7. dec 2014 Nu er jeg også mopseejer og er ikke blind over for de sundhedsproblemer, som racen døjer med. Det synes jeg er vigtigt at være opmærksom på, når man vil have et eksemplar af racen - både så man ved, hvad man går ind til og så man kan støtte de rigtige opdrættere, der ønsker at få racen i den rigtige retning. For hold nu op, en skøn race det er smiley
    Ja, det kan da godt være irriterende at få påpeget, hvor usund en race det er og de ting, de døjer med, især hvis det enkelte individ ikke har disse problemer. Men man må også bare indse, at det er en populær race, hvor der er blevet avlet på så mange, der ikke nødvendigvis burde indgå i avl.

• #49   7. dec 2014 Krumme... Ja men konklusionen må være, at pga de er i snor, derfor ikke er gode familiehunde???

• #50   7. dec 2014 louise

aner ikke hvor mange "staffer" der er

Men hver gang,der bliver talt om racen,fremhæves det at
    de er gode familiehunde.

Det behøver vel ikke at,blive fremhævet,så meget,at de er gode familiehunde,når de er det ;;;

de fleste hunde,er vel gode familiehunde.(altså visse undtagelser)
    Og,jeg hentyder da ikke til noget.

Det må da være folks egen fortolkning omkring "staffen"

Kender kun til to,OG de er altid i snor.
    Og,fred være med det.

Ejerne er søde og meget ansvarsfulde.
    Og,DET tager jeg "hatten af for".

vibeke

• #54   7. dec 2014 Vibeke: jeg er meget interesseret i at høre forbindelsen mellem "god familiehund" og "går altid uden snor" smiley
    Ja det er godt nok lidt af et sidespor, men jeg synes nu personligt ikke, at man kan gøre det så sort/hvidt, at er en hund i snor = aggressiv = uden kontrol = ikke god familiehund smiley

• #58   7. dec 2014 Vibeke har vel bare ondt i halen over at mopsen desværre er en sygdomspræget race og at nogle nævner det. Så var det bare nemmest at lange ud efter min race (åbenbart??). I hvilken verden antallet af registrerede individer og titlen som familiehund hænger sammen er vidst i fåtallets.
    Nu siger du selv at du ikke aner hvor mange der er, hvorfor så udtale dig om det? Måske du kun burde udtale dig om ting du rent faktisk vidste noget om............

• #62   7. dec 2014 Cookie: Det er brand ærgeligt at det er som det er, men så længe nogle fejer problemerne ind under gulvtæppet og angriber alle der påpeger det - så bliver den aldrig bedre. Det er vanvittigt sørgeligt at folk der elsker racen bidrager til sådan noget..

Hvorfor min race skulle blandes ind i det, hvorfor en hund i snor ikke kan være en god familiehund, hvorfor man angriber folk med næb og klør, hvorfor man konkludere på baggrund af 2 hunde, hvorfor man konkludere ting man ikke aner en dyt om - det er så lidt sværere at begribe.

• #63   7. dec 2014 Vi kender alle vores hunde svagheder... Dem der benægter dette skuffer mig!!
    Bullterrier døjer også med en del, og der er dælme avlere, som ikke vil se det, da der jo skal sælges hvalpe.

• #64   7. dec 2014 calue

ja,hvorfor udtale sig om noget man ikke aner en dyt om.

Altså,hvad du egentlig om mopsen ;;

ligesom du skriver

så,lad vær med at udtale dig,om noget du ikke ved en "dyt" om.

Jeg bryder mig bare ikke personligt om,at skulle møde en "staff",uden snor.
    Men stadig,det er ansvarsfulde "staff" ejere,der går her i området,med "staffen" i snor.

åh,så det evindelige,

Det er så god en familiehund"

hvorfor pointerer det hvis den er det ;;;

Jeg behøver ikke pointerer,at mopsen,er en familiehund,lidt små doven,af og til "lalleglad",og meget meget lang væk fra div.små hundeslagsmål.,

vibeke

• #65   7. dec 2014 Labberne har sq også deres at slås med. Golden, som ligger mit hjerte meget meget nær, har i en del år måttet slås med dårlige temperamenter udover deres arvelige sygdomme.

Hvor er det trist at folk bare lukker øjnene og bliver vrede over at blive gjort opmærksom på at ens hund ikke er af den sundeste race. Det gør jo ikke mine hunde mindre pragtfulde at racen døjer med HD, AD og øjenproblemer (som bare er NOGLE af de arvelige sygdomme der ligger til racen).

• #67   7. dec 2014 Vibeke.. Hvad har god familiehund og i snor med hinanden at gøre???

• #68   7. dec 2014 Verner: Jeg svarer dig ikke længere Vibeke, du evner ikke at læse hvad folk skriver. Du magter ikke en dialog, kun monolog. Du kører i ring, generaliserer, antager ting du ikke ved noget om - ja, jeg kunne blive ved. Du ved intet om min relation til mopsen, så lad være med at udtal dig om det.
    Jeg har så set adskillelige mopse i slagssmål, men i din drømme-verden eksisterer sådan noget selvfølgelig ikke.

Mette: Jeg synes det er meget bekymrende at man bare lukker øjnene, uanset hvor meget man elsker sin race, så er det dælme vigtigt at være både dens styrker og svagheder bevidst. Suk

• #69   7. dec 2014 Vi er HELT enige, Calule smiley

Jeg ELSKER labben og golden og mine hunde er verdens skønneste. Men racerne HAR problemer.

• #70   7. dec 2014 Vibeke, at vide hvad mopsen bøvler med er mere teoretisk end praktisk viden. Man bliver ikke lige pludselig super klog på det af at have ejet en mops, som du antyder man skal have gjort for at vide noget som helst om racen. Det handler om at opsøge viden om de sygdomme, racen er disponeret for, og det kan man da sagtens uden at have haft en mops, FB, Golden retriever, boxer, eller enhver anden hund der kunne blive nævnt. Det er IKKE et personligt angreb på dig - folk konstaterer bare sundheden hos en race, ligeså vel som de ville have gjort hvis det var en Golden smiley

• #71   7. dec 2014 Jeg har westie som er en race med stor risiko for allergi/hudproblemer, men det ændre ikke at jeg stadig elsker den race. Det er sgu vigtigt at indse sin races problemer for ellers bliver det aldrig bedre. Nu har westien heldigvis ikke så mange problemer som Mopsen og Bulldogsene men statistikkerne viser stadig westierne er en af de racer med størst risiko for hudproblemer.
    En af mine bekendte har faktisk en mops. Den er under et år mener jeg og den har allerede voldsomme problemer med allergi, røde poter som den gnaver og slikker i, luftvejsproblemer og en masse andre ting har den fejlet.
    Så jo Mopsen er en syg race.
    Mon ikk Vibeke sku gå en tur udenfor i det kolde vejr og køle lidt ned???? Hold fast nogle personlige indlæg der kommer fra hende smiley

• #72   7. dec 2014 smiley smiley smiley

• #74   7. dec 2014 calue

og hvad VED du så om mopsen ;;;

UDOVER det du har læst dig til her på h.g

vibeke

• #77   7. dec 2014 Hehe Verner/Vibeke.
    Det er jo ikke alle der har staff, fordi de ikke er egnet til det smiley
    Gæt selv hvem smiley

Hvis der bliver oprettet en tråd her på hg om spørgsmål til staffen er det første jeg skriver om helt sikkert, hvad de kan have af helbredsmæssige problemer!
    Jeg vil hellere at køber finder et godt sted at købe, og vi ender engang med sunde staffer rundt om i dk smiley
    Sind og temperament behøver jeg ikke skrive om, for det regner jeg med at folk kender til, når de er faldet for racen smiley

• #78   7. dec 2014 Verner -man behøver altså ikke have mops, for at kunne slå racen op på hundeweb og se hvad testresultater siger. Eller se hvad statistikker fra andre steder i verden siger.
    Det generelle billede er en race med et ret seriøst helbredsproblem. At der osse finde sunde mopser er jo super, men det ændrer altså ikke på at rigtigt mange af dem er syge i et eller andet omfang.

• #79   7. dec 2014 Verner: Jeg skal på INTET tidspunkt i min eksistens retfærdiggøre overfor sådan en type som dig hvad jeg ved om mopsen, og hvorfra jeg ved det. At du ikke vil indse fakta, det er DIT problem. Ligesom at du ikke formår at debattere, lære nyt eller har den mindste smule selvindsigt.

Og se nu bare billedet, en forsvarsløs mops med en løs staff - hvordan skal det dog ikke ende! Get a grip!

profilbillede
  • #81   10. dec 2014 utroligt så mange kloge mennesker der her inde ;( holder sq med dig verner!

• #82   10. dec 2014 Det er nok ikke så meget, at folk ønsker at spille kloge, men erkende hvilke sygdomme racer desværre døjer med smiley

• #85   11. dec 2014 Helt totalt off topic og (måske) fordi jeg har en dårlig dag:

Verner/Vibeke,
    Vil du ikke være venlig at sætte mellemrum efter komma, kontrollere tegnsætning samt store og små bogstaver og skrive i afsnit i stedet for dobbelt linjeskift midt i en sætning?
    Dine indlæg er møg-irriterende at læse. Ikke nødvendigvis p.g.a. indhold.

Men du bør også lige prøve at være lidt objektiv og især undgå at gå efter en bestemt person jfr. dit indlæg vedr./til Birgittea

• #87   11. dec 2014 Birgitta: der er da stor forskel på at spørge folk om de vil være så venlige at ændre deres tegnsætning da denne gør deres inelæg svære at læse, og så på at gå efter folk.

• #88   11. dec 2014 tjæs: jeg tror man kalder det konstruktiv kritik. smiley

• #89   11. dec 2014 Ja, det er det da vist også smiley

• #91   11. dec 2014 Men hvis man ikke forstår indholdet, så er det svært at forholde sig til det.

• #92   11. dec 2014 Birgitta nu virker det altså allermest som om DU ønsker at gå efter en bestemt person her i tråden, og holde gryden i kog.

Miemivs indlæg virker som en venlig anmodning, og din reaktion synes jeg ærligt talt virker en smule overdreven i forhold til dette. Og så synes jeg i modsætning til Miemiv, at du bliver personligt angribende.

Jeg synes heller ikke Verner M's måde at skrive på er særligt hensigtsmæssig, jeg har bare valgt ofte ikke at læse vedkommendes indlæg -og det er jeg faktisk også ked af, fordi hun virker som en rigtig sød og rar person. Og jeg sidder faktisk og overvejer om det ikke ville være langt bedre måske pænt at bede folk om at skrive lidt mere læsevenligt, end at ja..nærmest ignorere deres indlæg?

Det burde i hvert fald ikke være sådan man ikke kan bede folk venligt om noget, uden det skal vendes til personangreb og ubehageligheder.

• #94   11. dec 2014 Nej det er personligt når man går efter personen som gør...men ikke når man kommenterer handlingen.

Og bakker hvem op? enhver har ret til sin mening -og jeg respekterer faktisk ret meget at du gerne vil beskytte folk med din, jeg er bare ikke enig i det er en ting der skal beskyttes mod smiley Jeg kender ingen herinde personligt -ikke nogen der er aktive i forummet i hvert fald. Jeg holder mig generelt ude af hønsegårdsfnidderet, jeg har ligeså lidt brug for rygklappere -som jeg gider være en. Men min mening har jeg...og den står jeg ved smiley

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

Svar: 478
    #95   11. dec 2014 Meget muligt det er en personlig sag hvordan man skriver....

Men når man skriver for at kommunikere med andre, bør man gøre sig lidt mere umage for at sikre sig at det man laver overhovedet kan læses og forståes, for så er det altså ikke en personlig sag mere, men lagt ud til offentligheden, formentlig i den hensigt at kommunikere.
    Kan naturligvis også bare være en monolog i en eller anden ny prosa-form... Who knows.

Jeg skal gerne stå frem og sige at jeg også oftest springer Verners indlæg over, fordi det er svært at finde hovede og hale i det.

Jeg springer også andre indlæg over hvis der ikke er lavet ophold i dem, eller slet ikke er kommateret eller hvad der nu måtte være.

AT der staves lidt lemfældigt kan jeg sagtens se igennem fingrene med, eller rettere den menneskelige hjerne er så snedig indrettet at dét kan den sagtens finde ud af.
    Men afsnit, og ophold er altså vigtige for forståelsen. Ligesom komplette sætninger er det, hvis halvdelen af næsten alle sætningerne mangler, så er det svært at gætte sig til hvad der burde stå.

sådan er der så meget.

• #96   12. dec 2014 Jeg er da ked af, hvis mit indlæg opfattes som et personligt angreb. Men "sjovt nok" er det ikke Verner, der melder det ud, men derimod Birgitta, som jeg egentlig også forsvarede i tråden, fordi hun blev udsat for personlig kritik.

Jeg kommenterer tit og ofte grammatiske fejl eller andre skrivefejl, når vores allesammens dansklærer, Isabelle, ikke når det eller er til stede; fordi jeg er lidt en sprognørd og mener, at det skrevne sprog er yderst vigtig for forståelsen på internettet. Der mangler jo lige den store %-del, som kropssproget ellers ville udgøre for for forståelsen af det, man udtrykker, men så må man i det mindste prøve at formulere sig og opstille sine sætninger, så de er let-læselige og til at forstå smiley

Stavekontrol m.v. på tlf. og tablets/i-etellerandet er til at gennemskue og ikke til at undgå, når man reagerer/taster hurtigt. Men en konsekvent udeladelse af mellemrum, når de skal være der og springe over, når de burde være der er sgu noget sjusk. Eller er det måske et forsøg på "brand"?

Jeg vi vove den påstand og sige, at jeg aldrig, i de 7 år jeg har været på HG, har gået efter en person. Jeg forsøger at udtrykke mine meninger på en måde, så jeg ikke sårer nogen, men at andre er uenige, er da ok. Jeg vil bare IKKE ha påskriften, at jeg går efter én person! Det kunne aldrig falde mig ind!

• #97   12. dec 2014 Ja, der er også mange skrive-/tastefejl i mit seneste indlæg, men jeg håber, det er læseligt alligevel. smiley Ingen er ufejlbarlig, og i høj grad ikke jeg! - Mine fejl er bare knap så konsekvente smiley

• #99   12. dec 2014 Ej, Birgitta tror virkelig du skal tage en dyb indånding, og så læse det der rent faktisk står, i stedet for at reagere på det du tror, der står. At man ønsker at hun laver mellemrum og ændre hendes opstilling i hendes indlæg har da ikke en dyt med mobning at gøre. Synes efterhånden du ser mobning i samtlige tråde herinde, hvilket er ret så trættende i længden.

• #101   12. dec 2014 Birgitta, nu tror jeg du roder tingene lidt sammen. Hvis man kommenterer på personens sproglige formulering vil det ifølge dig være et personligt angreb, fordi folks sprog er en del af deres personlighed. Man må derfor kun kommentere på de meninger, folk ytrer. Men er folks meninger ikke også en - rimelig stor - del af deres personlighed?
    Man kan så sige, at ja, men en debat er jo bygget på folks meninger, hvilket er det centrale i en debat. Men er sproglig formidling ikke også en rimelig central del af en debat? Kommunikation er vigtigt i en debat, og især hvordan man så at sige præsenterer sit indhold.

Og igen kommer du ind på et sidespor med mobning og flokmentalitet, og igen kan jeg bare sige, at jeg synes det er groft nedladende at sammenligne med den mobning, der foregår i virkeligheden. Du har forstået nogle begreber og teorier rigtigt - omkring dét at være offer og individernes behov for at høre til. Du bruger dem bare ikke rigtigt og er slet ikke i stand til at analysere situationen ordentligt.

Derudover vil jeg lige tilføje, at ja, Verners indlæg kan ofte være svære at læse. Men hey, det er jo ikke alle der er et vidunder med computere eller kommunikation, så jeg har ofte bare gjort mig lidt ekstra umage for at forstå hendes indlæg. Når det så er sagt, så vil jeg gerne sige ud fra et objektivt synspunkt, at Verner tit laver indlæg, hvor syntaksen i hendes sætninger er brudte og hvor det kniber lidt med for mange semikolon og komma.
    Det betyder rent faktisk, at læseren af Verners indlæg bliver forstyrret, idet sætningerne ikke er sammenhængende. I et tekst, hvor syntaksen er brudt, kan det være svært at finde mening og danne sig et overblik over tekstens påstand. Det kan man sagtens sige uden at det bliver et personligt angreb mod Verner. For det tror jeg slet ikke, at nogen har ville. Det er jo bare set fra et fagligt standpunkt smiley

- og nu lavede jeg et langt indlæg, men jeg håber alligevel, at du kan forstå det, Birgitta.

• #103   12. dec 2014 Birgitta der er jeg bare ikke enig, ens personlighed har for mig intet med sprog at gøre. Jeg er sikker på at hvis jeg flyttede og ændrede sprog ville min personlighed ikke ændres, heller ikke selvom det var et sprog jeg umiddelbart ikke var stærk i.

Ordblinde har vel heller ikke per definition en dårligere personlighed fordi de ikke mestrer et skrift-sprog. Ligesom en højere sproglig uddannelse ikke ændrer heller...eller at børn der i folkeskolen bliver undervist i de grammatiske regler bliver overgrebet eller mobbet?

Og ingen mobber, der er ingen ond intention, og ingen tænker ondt om Verner tværtimod bliver der fra en god intention bedt om ganske få og ret små ændringer der fremmer meningsforståelsen.

Når du taler om en god debat integritet...hvordan passer det så ind at smide folk intentioner i skoene de aldrig har haft? Og at kalde folk for mobbere blot fordi man er uenig?

• #104   12. dec 2014 Mine unger og jeg har udviklet en speciel mumleform, hvor vi sagtens forstår, hvad vi hver især siger, men for andre er det svært - for ikke at sige umuligt. Så bliver vi lige gjort opmærksom på det og ændrer det naturligvis. Uden at blive fornærmede. Det har intet med vores personligheder at gøre, men noget internt vi har udviklet gennem mange år alene sammen. Vi KAN alle tre godt tale både højt og tydeligt og er ikke usikre smiley

• #107   12. dec 2014 Der gik da lige folkeskole i den smiley

• #109   12. dec 2014 Åh dumme app! Havde lige formuleret en helt masse. Nå men Isabelle, jeg kan da huske, at jeg i min jagt på en mops faldt over nogle stykker, der skrev nogle af de specifikke ting, som mops kan døje med, og jeg ved, at selvom PL er det eneste sundhedskrav, så er der flere opdrættere, der tjekker for PDE og generaliseret demodicose (begge sygdomme som mops kan døje med). Og mit indtryk er, at mange mopsopdrættere (i hvert fald inden for DKK) forsøger at forbedre standarden smiley men det er måske ikke så tydeligt, hvis ikke man er inden for den verden/ følger med i den specifikke race smiley

• #111   12. dec 2014 Gid det var den eneste sygdom de døjede med (selvom den er nok i sig selv!). Men ja, det giver selvfølgelig et lidt andet indtryk af mopsens sundhed, hvis det er det eneste, der står. Men jeg ved, at der bliver arbejdet for at forbedre og ved, at fci- standarden også er ændret, så der også kigges på om næsen sidder for langt inde og om hvordan vejrtrækningen virker.

• #113   12. dec 2014 Isabelle: Ja, det er helt pløk. Jeg har jo EB og den verden er virkelig bizar, ifølge en del opdrættere er der ingen, eller kun små problemer med helbredet i racen. Jow jow, så tror vi på den og en´til... smiley

• #114   12. dec 2014 Ja det er møgærgerligt ikke at tage sundhedsproblemerne i (enhver) race seriøst. Det forbedrer ikke sundheden og hundens levevilkår. Og for mopsen og andre hunde også er det heller ikke en fordel, at der er blevet en moderace smiley

• #115   12. dec 2014 Man kan sagtens udveksle erfaringer og meninger i al fredsommelighed. Det er, når man tror at der kun er EN sandhed (og det er den, man selv ejer), at det går galt.
    Lige præcis. At man lige gør opmærksom på, at Verners indlæg kan være en smule svære at forstå, er ikke for at nedgøre eller mobbe hende - det er, ganske enkelt, en mening der fredsommeligt bliver delt smiley

Når jeg siger, at jeg ikke mener at du analyserer situationen rigtigt, så er det fordi, at jeg flere gange har set dig trække "flokmentalitet"-kortet, hvis der er flere, der er enige. Og i sådanne situationer, hvor du sidestiller dét at flertallet er enige med mobning, der mener jeg at man har fejltolket situationen smiley

Jeg kan godt se at jeg får den hårdt igen: selvfølgelig ved jeg da, hvordan man skriver grammatisk korrekt, jeg tillader bare mig selv at være lidt mindre striks når debatterne herinde trods alt ikke er formelle igen smiley

Og nej, det er altså set ud fra et objektivt synspunkt. Det har nemlig intet at gøre med, hvor mange kommaer jeg selv synes er passende; det er jo ikke mig selv, der bare finder på at der altså er noget, der hedder syntaks smiley Det er danskfaglig viden og er ikke mit eget skøn - det er set helt objektivt ud fra fakta.

• #117   12. dec 2014 Ja, nemlig Isabelle smiley Den, der bliver ramt hårdest af det, er racen smiley Mopsen er virkelig en race, der har taget mit hjerte med storm, og jeg håber derfor, at der sker noget snart, der forbedrer sundheden. For de har jo den skønneste personlighed. Men det sker jo ikke over en dag, og det gør det jo heller ikke bedre, at der er blevet avlet på alt med fire ben og krøllet hale, der ikke lige er blevet tjekket. Det gør ondt i mit hjerte, når jeg ser mopsen blive omtalt som en usund race, ligesom FB og EB, for det passer jo, men det burde ikke være sådan! Nå, det var lige lidt "confessions of a pug-aholic" en fredag aften smiley Så kan I altså se, at der findes nogle mopseejere, der godt er klar over tilstanden og ønsker at forbedre den smiley

• #119   12. dec 2014 Altså måske er det fordi, jeg har kendskab til dem gennem interne grupper, men jeg synes da, at der på DKK's opdrætterliste er nogle stykker, der eksempelvis skriver om, hvad de tjekker mopsen for, som eksempelvis PDE og PL og viser disse resultater frem. Derudover googlede jeg også selv og også herinde tjekkede jeg for anbefalinger af mopsopdrættere smiley

• #120   12. dec 2014 Men nu vil jeg da lige gå ind og tjekke efter smiley

• #122   13. dec 2014 miev ect...

nu er det nogen dage siden,jeg læste dit meget" intellekutelle" indslag igennem.

Og,det her drejer indlæg sig ikke så meget om mopse, og andre "fladsnuede" , hunde som om:

syntakster,kommer,og punktummer.
    her i mit "beskedne" indlæg

Jeg måtte lige se din profil,og alder.

,hvis jeg ikke havde set din profil,og din alder,ville jeg have troet,det var en ny udsprunget student,hvis hovedfag var dansk,som lige skulle "brillerer",udi i det danske sprog,og kommaer,syntakster ect....

Og,som lige havde fået en eller anden hund. f.eks. i eksamensgave ,og som godt ville have råd og "dåd",her på h.g.

p.t.,er det mopsen,fransk bulldog,engelsk bulldog,der står for "skud".Og,den næsten ensidige kritik,er møg hammerende irriterende.

Det er jo ikke ALLE de tre racer,der er ved at dø,af åndenød,hudirritationer,dårlige hofter ect....

og,jeg har IKKE mødt en eneste aggresiv,"lumsk" mops,fransk bulldog,eller engelsk bulldog,som var arrig/bidsk

Derimod,ville jeg ALDRIG invisterer,i en:

Schæfer
    Dopperman,
    ,Pinscher
    stor Terrie,Kerry blue
    rotweiler
    dansk svensk gårdhund (har en, næsten som nabo,ustabil,usikker,små aggresiv,nervøs,kan ikke være løs på gåture)
    eller "familiehunden": armstaff

Ved ikke hvordan du har det med mine:
    kommaerne
    syntaksterne
    mellemrum
    punktum p.t ;;

håber de er o.k ???

Du har åbentbart været her på h.g. i 7 år.
    Så tillykke med det

vibeke

• #124   13. dec 2014 For silvan Vibeke, læs nu hvad det er folk skriver og hold nu op ved at se det som et personligt angreb. Det er altså ikke noget folk finder på og for at være efter nogen bestemt race, men du kan altså ikke komme udenom at langt de fleste hunde inden for både eb, mops, fb og ddb IKKE er raske og ikke lever et aktivt hundeliv, eller bliver særlig gammel pga. De skavanker racerne døjer med. Det er altså ikke små ting.

• #125   13. dec 2014 Vibeke, nu påstår du at det er mopsen, FB, EB mm. der er under "skud" og kritikken er meget ensidig. Men du gør da præcis det samme ved at dømme schæferen, rottweileren, dobermann mm. Du laver da i den grad også en meget ensidig og dømmende vurdering. Her i indlægget bliver der blot peget på mopsens generelle sundhed. Det handler ikke om at dømme mopsen smiley

• #126   13. dec 2014 Hov, og Vibeke, det var ikke meningen at virke "brillerende". Jeg synes du bliver lidt nedladende i den kommentar smiley jeg følte bare at jeg blev nødt til at tage udgangspunkt i noget fagligt så det ikke bare blev mudderkastning, men så jeg egentlig havde beviser for det, jeg sagde.

• #128   13. dec 2014 tjæc

vil være så glad

HVIS,du kan dokumenterer at, f.eks. 7 styks. eksmplare af de "fladsnuede " ,som DU har kendskab,,som ikke lever et aktivt liv
    .
    Men som lever et "sørgeligt" lliv,uden motion,nær ved at dø,p.g.a.åndenød,eller har div.hud sygdomme,og har andre realeterede "mopse sygdomme" ???

vibeke

• #129   13. dec 2014 Det har intet at gøre med motion eller ej. En mops behøves ikke at få tilbudt et "sørgeligt liv" for at have arvelige sygdomme smiley

• #131   13. dec 2014 issabella

helt ned på "jorden"

Min verner har hvert efterår,og vinter
    svamp i højre pote mops realeteret
    ,ved ikke.
    nogen af verners legekammereter,får også svamp,i fugtigt vejr .

.

Men andre ,

analkirtler

• #133   13. dec 2014 Verner: Det var ikke din hund, men racen som helhed Isabelle mener. Er jeg ret sikker på.

• #134   14. dec 2014 smiley

• #135   14. dec 2014 Om jeg begriber, man kan være så blind overfor egne racers fejl.

Spørges der til bull terrier, er det første jeg gør at nævne alle de knapt så heldige sider. Alle de positive skal interesserede nok få hørt fra andre, men jeg synes, det er enormt vigtigt ikke at pynte på sandheden.

Jeg fatter ikke, hvad man får ud af at benægte det - langt mindre hvad man får ud af at svine alle af en anden mening til. Det er decideret pinligt at læse.

Man skal ikke være professor, ejer af mops nr. 15 eller atomfysiker for at vide, at nogle racer er mere udfordrede end andre.

• #136   15. dec 2014 He he, det er da lige før, jeg føler mig begejstret over at fremtræde ungdommeligt og have min skolelærdom i frisk erindring smiley

Jeg skrev måske bare det, som flere andre tænkte, m.h.t. at gøre sig forståelig i et internetforum smiley

Jeg forstår så ikke noget som helst af sammenligningen mellem mops, fransk bulldog - aggressiv - schæfer, dobermann, rottweiler, amstaff etc.

Det er mopsenes SUNDHED der er tale om. Og selvom der selvfølgelig findes masser af sunde individer af racen rundt omkring, er det da et problem, som ligger generelt til racen i højere eller mindre grad. Altså et problem som man ikke kan eller bør se bort fra ved avl.

• #137   15. dec 2014 Danielle - #135 - *klapper i mine små hænder*

• #139   15. dec 2014 Jeg forstår stadig ikke hvad det med at kunne gå løs og at være en god familiehund har med hinanden at gøre???

Cocio går heller aldrig løs - med mindre det er på et stort åbent område hvor vi kan se langt væk om der kommer andre hunde.. Han kan nemlig ikke mestrer indkald og han er ikke fan af andre hunde, hvorfor ved jeg ikke, men jeg tænker at han er blevet overfaldet eller lignende før vi fik ham.. Dette mistænker jeg, da det ofte er den samme type hunde han går amok over..

Disse udfordringer ligger ikke til racen, men det er der derimod rigtig mange andre ting der gør.. Ting, jeg er meget opmærksom på når vi en gang skal have den næste hund.. Cocio har lige fået konstateret mislyd på hjertet, det mistænkes at det er kommet pga tandkødsbetændelse, men det kan ligeså nemt være racerelateret.

Hvis folk spørger mig omkring min race, vil jeg som det første sige at det er en helt og aldeles vidunderlig hund - ligesom mopsen sikkert er, men jeg vil da samtidig sige at avler, som mimimum skal tjekke for Episodic Falling Syndrom (EFS), Curly Coat Syndrom (CCS), hjertefejl mm samt øjenlyse.

Kommentér på:
Avl af Mops/pugs

Annonce