{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.090 visninger | Oprettet:

Tandrensning, hvor tit? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Lille Bella (Løwchen, fem år) skal snart ha lavet en tandrensning, igen. Hvor tit skal de ha den rensning?
Det er nr. 2 i år, og jeg synes da egentlig det lyder lidt vildt.

Hun får tørfoder, Kingsmoor med kylling, til små hunde. Hun har aldrig rigtig villet gnave i noget, så når hun får en tyggeting gemmer hun den bare.

Jeg har tit foreslået mine forældre, da det er deres hund, at give hende et råt ben. Men det har de frygtet ville ødelægge maven, så det har de aldrig gjort.

Så HG, hvad vil I foreslå?

Er det bare helt normalt at små hunde skal have mere end én tandrensning om året?




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tandrensning, hvor tit?
  • #1   19. aug 2019 Børst tænder på hunden og giv den rå kyllingevinger, det hjælper rigtig meget. Nej flere tandrensninger årligt er bestemt ikke normalt.

  • #4   19. aug 2019 Jeg vil foreslå dem rå ben, igen igen smiley
    Er der noget man skal være obs på når man giver rå kyllingevinger?
    Jeg har altid givet min egen hund okseben, de passer lige i størrelsen til min lille store hund, så kylling er nyt for mig


  • #5   19. aug 2019 John

    Min egen hund har altid bare fået rå ben. Og hun har i en alder af snart 10 år, kun lidt tandsten på én hjørnetand.

    Så det der med tandrensning og dårlige tænder er bare en helt anden verden for mig.



  • #6   19. aug 2019 Det kommer jo an på tænderne.
    Hunde har som mennesker forskellige tendenser til problemer og nogle små hunde (og i visserne racer er det mere udbredt end andre) tendens til tandproblemer.
    HVis du synes det er optrækkeri kan du høre en anden dyrlæge ad om deres vurdering af tænderne.

    Mine er små hunde på 5 kg, men har pt fået foretaget en tandrensning i hele livet - fordi de skulle i narkose alligevel. Vores dyrlæge siger ja, rens for tandsten kan man da altid lave, men hvis tandsten ikke påvirker mundflora eller tandkød, så er det i princippet ikke af sundhedsmæssige hensyn at fjerne det. Så er det kosmetisk smiley og 1/2 år efter siderder tandsten igen.

    Din dyrlæge må have vurderet at din hunds tænder og mund kan tage skade af det tandsten den danner. Siden de vil lægger narkose og fjerne igen allerede.
    Men ja du kan selv gøremeget ved at børste tænderne så du holder dem rene og forebygger tandsten.


  • #7   19. aug 2019 Det er ofte racer med kort snude, meget smal snude og hårløse varianter man skal være ekstra obs på.

  • #8   19. aug 2019 Ginne

    Jeg ved hun har fået fjernet nogle tænder, fordi de var så dårlige. Så jeg tror måske det er derfor dyrlægen vælger at hun skal ha renset tænder igen, for at passe på de resterende.
    Men det er da en skrue uden ende, som det er nu.

    Dyrlægen anbefaler RC Dental Care, og det er sikkert meget godt. Men hvor meget det lige vil hjælpe er jeg ikke klar over.


  • #9   19. aug 2019 Ginne

    Jeg synes heller ikke lige at ha hørt Løwchen skulle være besværet med tænder. Men vi/hun har nok bare været uheldig


  • #14   19. aug 2019 John

    Ja, de er vel købmænd;)

    Det var noget med at de her havde en hård skal, som hun skulle tygge godt på, før den blev knust.

    Pernille

    Vi må prøve os frem med ben og måske noget andet tørfoder. Og så børste hendes tænder hver dag, forhåbentlig vil det hjælpe så det kun er én gang om året de skal renses


  • #15   19. aug 2019 Hvis tænderne er så dårlige de må rykkes ud som 5 årig, så forstår jeg godt dyrlægen vil passe godt på dem. De skal jo gerne holde 10 år mere.
    Men prøv de råd der er givet allerede - især tandbørstning kan altså gøre en stor forskel.
    HVis dine forældre ikke kan overkomme det, så er det nok bedre at få vedligehold ved dyrlægen.


  • #16   19. aug 2019 Pia

    Hvordan ved man om de har fået paradentose? Det er da noget skidt noget

    Hvilken børste/skraber vil du anbefale til tænderne?


  • #17   19. aug 2019 Ginne

    De vil helt sikkert gerne børste hendes tænder, men med hvad? Altså er der noget specielt man kan bruge til de små?


  • #20   19. aug 2019 Pia

    Okay, så det er noget dyrlægen kan se, når det kommer?
    Det er simpelthen en hel ny verden for mig, med tandproblemer ved hunde.

    Tak, den vil vi ha fat i.

    Takker for alle rådende, vi skal helt sikkert i gang med lidt forskelligt. Men først og fremmest tandbørstning


  • #23   19. aug 2019 "Nu ved jeg ikke hvor du bor, men vil foreslå at besøge Jens Ruhnau, de fleste almindelige dyrlæger aner tæt på INTET om tænder. " Det var da noget af et statement smiley Jeg kender da en hel del 'almindelige' dyrlæger der faktisk har holdt sig opdaterede på tænder. Min egen fx anbefaler da daglig tandbørstning til alle hunde.

  • #25   19. aug 2019 Det er som flere andre skriver forskelligt fra individ til individ, hvor hurtigt, der dannes tandsten.

    Min ældste whippet er 9 år. Hun har aldrig gidet at tygge ben, lever overvejende af tørfoder + lidt rester og dåsemad. Hun danner praktisk taget ingen tandsten, hun får børstet tænder ca. 2 gange om ugen og en sjælden gang imellem har jeg skullet fjerne lidt tandsten ved hjørnetænderne.

    Jeg har haft flere dværg og miniature gravhunde, alle har været flittige ben spisere og alle har dannet tandsten i rå mængder. De har fra 4-5 års alderen fået renset tænder hos dyrlægen en gang årligt og så har jeg selv taget en del indimellem også.


  • #29   19. aug 2019 Ville børste tænder dagligt.. Spurgte en tand dyrlæge hvor ofte man egentlig skulle børste tænder, han sagde dagligt og på en uge er tandsten og plak blevet hårdt og kan ikk længere børstes væk..

  • #30   19. aug 2019 Tak for alle råd, det vil vi helt sikkert bruge.
    Hun skal i gang med daglig tandbørstning efter næste rens, og så prøver jeg én gang i ugen at skrabe, hvis der er behov for det


  • #31   20. aug 2019 Jeg arbejder på en dyreklinik og vi har desværre også enkle små hunde, som skal have dem renset 2 gange årligt, og det er dem, hvor ejeren ikke får børstet tænderne dagligt eller minimum hver anden dag. Og hunde som slet ikke tygger i noget som helst - de findes altså.

    Vi har jo tre små hunde på under 3 kg. Den ene fik for første gang en tandrensning sidste år, i en alder af 4 år. Jeg synes selv det er tidligt, men jeg børster så heller ikke tænderne på dem.
    De får alverdens tyggeben, både rå ben og diverse andet. Men lige ham her tygger ikke rigtig i noget.
    Tænderne var ikke alarmerende, men det blev gjort, og han skal sikkert til at have dem renset hver år eller hvert andet.

    De to andre er nu 4 og 5 år og har ikke fået renset tænder og skal heller ikke have det i år, måske om 1-2 år. Det kan desværre ikke undgås helt.

    Men det er også med at få renset tænderne INDEN det laver skade.


Kommentér på:
Tandrensning, hvor tit?

Annonce