{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.969 visninger | Oprettet:

Ville du gøre det? Tandløs hund {{forumTopicSubject}}

Af ren nysgerrighed, så vil jeg høre, hvad I havde gjort i min situation.

Hund af lille race
14,5 år
Slidgigt i ryg efter skade som 4-årig og i knæ pga patella (1+1 konstateret som 2-årig) dog uden smerter pga. tilskud i foder
Ellers rask og frisk som altid, dog med mindre tempo de sidste år.

Han har af flere omgange over en del år fået renset tænder med udtrækning - nu er der ni tænder (inkl. tre hjørnetænder og flere store kindtænder) tilbage, som alle skal ud pga pardentose.

Prisen er 15.000 kr. /ingen sygeforsikring.

Havde du gjort det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ville du gøre det? Tandløs hund
  • #3   19. sep 2020 Marley and Me: Læser du det som om han ikke har god livskvalitet?

  • #5   19. sep 2020 Marley and me: arh.
    Dyrlægen mente, at hans kropsalder er 6 år ud fra den store blodprofil.


  • #6   19. sep 2020 En hund på 14,5 havde jeg ikke opereret på men sagt tak for nu og på gensyn.

    Men den beslutning er din og din alene smiley


  • #8   19. sep 2020 Som udgangspunkt, så nej. Alene ud fra hans alder.
    Men samtidig vil jeg også sige at det kommer an på det enkelte individ. Det er vel ikke helt unormalt at små hunde sagtens kan blive både 15, 16 og 17 år?
    Prisen ville for mig ikke have noget at sige for beslutningen.


  • #9   19. sep 2020 Nej, jeg havde sagt farvel. Sådan en omgang ville jeg ikke udsætte en så gammel hund for.

  • #10   19. sep 2020 Tja... jeg tror ikke jeg ville være så sort/hvid som flere lader til at være her i tråden.
    Hvis dyrlægen siger at hundens krop er som en 6 årigs, og penge intet problem var, så tror jeg måske jeg havde gjort det... Så har hunden jo formodentlig mange gode år endnu..

    Tandudtrækning har jeg ikke indtryk af er nogen stor procedure for hverken dyrlæge eller hund. Det er hurtigt overstået og hunden får det ret hurtigt godt igen.

    Men jeg ved det ikke helt.. Det tror jeg ikke jeg vil kunne vide før jeg selv stod i en evt lignende position.


  • #12   19. sep 2020 Om hunden så kun var 1 år, ville jeg ikke gøre det. Det er for mig helt sort, at have en totalt tandløs hund smiley

  • #14   19. sep 2020 Det er spændende at høre, hvad andre tænker, når de ser nøgternt på fakta.
    Jeg var egentlig ikke i tvivl, om hvad der var rigtigt for nullermanden. I dag har han derfor leget med os i haven i solskinet, fanget æbler, som sønnike har trillet hen over græsset og styrtet rundt i cirkler i små flip. Uden en tand i munden og to dage efter operationen. Forhåbentligt støder der ikke noget til, og han får et par eller tre gode år på samme måde, som han har levet indtil videre.


  • #15   19. sep 2020 Dejligt at han har det godt smiley
    Og ja, jeg havde nok gjort det samme


  • #16   19. sep 2020 Håber at du får flere dejlige år sammen med ham smiley

  • #17   19. sep 2020 Fedt at han er kommet sig så hurtigt ovenpå operationen. Det lyder som om, at det var den rigtige beslutning.

    Havde jeg selv stået i situationen, så havde jeg nok undladt at få hunden opereret, og givet smertestillende, indtil det var tid til at sige farvel, pga. den høje alder.

    Jeg har selv en lille hund med svær paradentose, som efterhånden kun har 8 tænder tilbage. Han er ca. 10 år gammel, og skal sikkert også have fjernet de sidste tænder på et tidspunkt. Men det bliver inden han fylder 15 smiley
    Min lille Albus har hverken hjørnetænder, eller store kindtænder tilbage, men det lykkes ham alligevel at gnave kødben. De klarer sig forbavsende godt, uden tænder smiley


  • #18   19. sep 2020 Ann-Marie: Ja, det er fem år siden, at Louie fik fjernet de første 14 tænder. Og ud over at det blev svært at spise råt kyllingeskind uden fortænder, så har der ingen ændringer været i hans liv.

  • #19   19. sep 2020 Det er faktisk utroligt så lidt man mærker til at de mangler tænder. Godt at de kan klare sig fint uden.
    Håber at I får mange gode år sammen smiley


  • #22   19. sep 2020 Nu spørger jeg ikke for at være led og håber ikke det er ufølsomt situationen taget i betragtning:

    Hvordan lever en hund uden NOGEN tænder overhovedet? Altså den sluger jo tydeligvis maden fint, men kan man give den rå ben, tyggeben, snacks o.l.?
    Er totalt uvidende på det her område. Har faktisk aldrig hørt om en hund der har fået trukket alle tænder ud.

    Hvor dejligt at han er kommet sig hurtigt - jeg krydser fingre for god bedring smiley


  • #24   19. sep 2020 Funke: nu har jeg af gode grunde ikke testet det med rå ben endnu, men tørfoderet er længe bare blevet slugt (det er ret små piller til størrelse 4
    Kg hund) hårde tyggeben har han aldrig gidet hverken med eller uden tænder, Bøfstænger gumler han på, til de er væk, og godbidder ryger ned uden at tygge (eller smage) på dem. Det er som det altid har været smiley
    Min tandlæge-moster har en patient, som spiser stegt flæsk uden gebis, så man kan meget med gummerne smiley


  • #25   19. sep 2020 Jeg kan slet ikke se mig ud af at have en hund uden tænder. Min store stærke arbejdende race tandløs?! Nej tak. Det er ikke et liv. For mig svarer det til at mangle en pote, sådan cirka.
    Hundene bruger tænderne til at æde, til at lege, til at træne og til at hygge med snacks. Det er godt nok en stor del af deres liv.

    Fungerer det for andre, så fair nok.
    Men nej tak her fra.


  • #26   19. sep 2020 Whaat okay det er helt nyt for mig. Troede sådan set slet ikke, at de kunne "tygge" noget som helst når de ikke havde tænder at tygge med. Tak for svar smiley

  • #28   20. sep 2020 Det er jo netop enormt individuelt hvad der kan fungere for den enkelte hund. Min race tror jeg godt kunne leve uden en pote, men jeg ved sgu ikke med Coco specifikt..
    Til gengæld kunne Coco sagtens leve uden sine tænder, omend jeg da håber på de bliver ved med at holde smiley


  • #29   20. sep 2020 Jeg tror jeg havde gjort som dog, hvis min dyrlæge sagde god for det. smiley

  • #30   21. sep 2020 Tja, min Albus elsker at “gnave” kødben, lege med sine bamser osv. Og spiser tørfoder, madrester, dåsemad, godbider osv. uden problemer. Han er lidt længere tid om det, end de andre, som har fuldt tandsæt, men ellers er der ingen forskel.

    Når de får kyllingelår spiser han alt kødet, og en del af knoglen, men efterlader som regel den sidste del af knoglen til en af de andre hunde.

    De klarer sig forbavsende godt uden tænder.


  • #31   21. sep 2020 Altså - nu er jeg selv ret tandløs pga sygdom... (har dog gebis) men kan sagtens tykke det meste uden det - gummerne bliver jo hårde og hærdede. Rå gulerødder og hårde æbler er svære men ellers går det fint - også inden gebis. (Har tænder tilbage men mangler mange kindtænder)

  • #32   21. sep 2020 Prisen og hundens alder er tildels irrelevant. For mig drejer det sig om den forventede livskvalitet efter operationen. Her er meningerne delte, og jeg hælder mest til, at en tandløs hund skal have fred. Du har valgt anderledes, og det behøver ikke at være forkert, da jeg formoder, at du er klar til at trykke på knappen, når tiden er til det.

Kommentér på:
Ville du gøre det? Tandløs hund

Annonce