{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.278 visninger | Oprettet:

Fie F
Fie F
Tilmeldt:
18. okt 2020
Følger: 1 Emner: 19 Svar: 67

Hvalp og gøen {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg søger lidt gode råd til en hvalp der gør meget.
Han gør af nye ting, F.eks et nyt lammeskind, et træningsværtøj m.m.
Han gør af støvsugeren og gulv moppen
Han gør af mig når han er overtræt
Han er 15 uger og ellers en dejlig dreng som stadig bider en del og hænger i buksebenene dog mindre og mindre.
Han er dygtig til træning, vi træner ro, sit,dæk,bliv, han søger godbidder i haven og i andet aktivistisklegetøj.
Vi går et par ture om dagen, ikke så langt.
Han sover det han skal det meste af tiden mellem 8-15 men korte vågne perioder, sover igen ved aften tid, sover 21-6-7.
Måske ligger det bare til racen, vi ignorere ham når han gør af os, vi træner med godbidder når han gør af nye ting og belønner for ro.

Men gode råd tages gerne i mod


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalp og gøen
  • #1   13. nov 2020 hvilken race er det?

  • Fie F
    Fie F Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 67
    #2   13. nov 2020 Lagotto ramagnolo

  • #3   13. nov 2020 Han skal da ud og brænde noget krudt af. Har han faste legekammerater?

  • #5   14. nov 2020 Virker det som om han er utryg fx ved støvsuger/nye ting?

    Jeg har selv en hvalp lige ny, der gør utrolig meget - det har intet med aktiveringsniveau eller lign. at gøre. Han har bare fundet ud af at gøen hjælper ham i nogle situationer, fx til at få opmærksomhed.

    Min gør også af støvsugeren, når jeg tørrer noget af, når jeg tilbereder mad og ca 1000 gange mere i løbet af en dag. Ved ting der bevæger sig, vil han gerne jage det, fange det og kan han ikke det, gør han. Når han gør mens jeg laver mad, handler det om opmærksomhed eller at han vil have noget af det jeg tilbereder. Min strategi er at sørge for at han ikke får mulighed for det, og at træne at han kan kigge på fx en der tørrer støv af uden at gø. Det betyder at hvis jeg skal have gjort rent, lavet med eller lign og jeg ikke hat tid, lyst eller overskud til at træne det, lukker jeg ham væk. Jeg vil ikke have at han øver sig i at stå og gø af mig.
    Når jeg træner, kan jeg fx sætte min mand til fx at tørre støv af eller lign. og jeg sidder på afstand og belønner hvalpen for at kigge på det, uden at gå til angreb.
    Samtidig lærer jeg hvalpen en alternativ adfærd, som han kan bruge i stedet for at gø. Fx ligger han i et åbent bur eller på en hundeseng mens jeg laver mad. Det har han lært uden for konteksten og så har jeg bagefter sat lig på hundeseng ind som øvelse samtidig med at jeg laver mad.


  • #6   14. nov 2020 Også så lige et lille godt råd - det er så svært at træne lyd væk med godbidder alene - for hunden laver ofte en lille kæde "vov vov vov - vente - godbidder". Det betyder, at man let kan komme til at belønne for at gø - præcis det man ikke ønsker.

    Derfor afbryder jeg træningen, hvis hunden først har sagt vov og træner på et andet tidspunkt - har hunden sagt en lyd er der ikke flere godbidder at hente.

    Prøv at se om I kan finde den øvelse hund og træning kalder Tivoli-legen og lav gerne nogle små lette øvelser med ham (nogen kalder dem empowementøvelser). Det kan måske hjælpe på det med de nye ting.


  • #7   14. nov 2020 At gø er ofte selvforstærkende, derfor kan det ofte ikke lade sig gøre at ignorere det væk;) jeg stopper hunden straks den starter og venter et par sekunder før jeg så belønner, når jeg kan nå det belønner jeg hunden før den begynder at gø, “afledning” kommer oftest til at virke som belønning, dvs hund gør, mennesker spreder godbidder som afledning, hun spiser og gør igen smiley så pas på, jeg stopper hunden ved simpelthen at komme med en lyd eller direkte skubbe til hunden, dvs bringer den ud af fatning et øjeblik så den stopper;)

  • #8   14. nov 2020 Jeg har nu haft held til at ignorere gøen væk, men det kommer meget an på situationen hunden gør i om det er en mulighed.

    Her hjemme har vi en 30-sekunders regel, ingen belønning, træning eller opmærksomhed før efter 30 sekunder. Men havde han gøet fordi han var utryg ville jeg aldrig bruge den strategi.



  • Fie F
    Fie F Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 67
    #9   14. nov 2020 Faktisk gør han mest og intenst når vi skal spise og han får nej til at hoppe op. Skyldes det kedsomhed og hvordan håndteres det bedst?

  • Fie F
    Fie F Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 67
    #10   14. nov 2020 Jeg tror han er aktiveret nok, hans
    søvn niveau er fint han slapper fint af når han er træt.


  • Fie F
    Fie F Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 67
    #12   7. mar 2021 Tak dette er nu fuldstændig stoppet ig har været det længe

Kommentér på:
Hvalp og gøen

Annonce