{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.218 visninger | Oprettet:

Hjælp til hanhund {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har haft skrevet et indlæg om samme emne før, men kan ikke finde det smiley Prøver et nyt.

Har jo den her lille hanhund på knapt 4 år, han er glad, nem, sjov og bare en fantastisk lille fyr.
Men han er godt nok hanhund med stort H. Vi bor i mindre lejlighed og bruger derfor en del tid udenfor for at lufte/aktivere.

Når vi er ude så går hans tid med at gå, gå og gå og snuse, slikke i tis og skrabe. Han savler og hans læbe hænger og han går lidt i sin egen verden. Det virker ikke som om at han har overskud til andet i det bette hoved. Jeg ville gerne træne lidt eller kaste en bold. Vi mødes ofte med andre da han har en del hundevenner og får meget ud af den kontakt. Jeg oplever så at han ikke rigtig orker at lege eller også nuller rundt og snuser. Andre hanhunde holder jeg ham væk fra medmindre de kender hinanden godt. Når de så går så kigger han slukøret efter dem. Når vi er hjemme går han omkuld eller kan være rastløs fordi han ikke fik skidt eller leget.

Han har været kemisk kastreret indtil for ca 1,5 måned siden og jeg mærkede faktisk en god forandring. Han virkede mere i balance og i stedet for at skabe sig over for andre hanhunde kiggede han på mig og hans madglæde tog over og jeg kunne aflede. Kunne koncentrere sig om at træne og lege..
Nu ER kastration et fyord men helt ærligt, så overvejer jeg det lidt. Det er ikke fordi jeg vil opdrage mig ud af noget men hvis det kunne hjælpe ham.. Hvad er jeres erfaring?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til hanhund
  • #1   23. feb 2022 har ingen erfaring selv, men en bekendts hanhund var som din, han kunne ikke kom
    koncentrere sig om andet end at være hanhund, han stressede totalt ... han blev kastreret og ja hun synes hun fik en helt anden og glad hund.


  • #2   23. feb 2022 Det er jo kun et fyord, ved dem der står med en dårligt opdraget hund og tror de får en lydig hund hvis den mister bollerne.

    I dit tilfælde synes jeg at det er ok, måske en kemisk igen? Til at starte med? Bare for at se om den virker igen, hvis det gør, så ville jeg bestille tid til snipsnip smiley


  • #3   23. feb 2022 Jeg har en veninde, med en lille hanhund som din. Han har været umulig at træne med, han kunne slet ikke slappe ordentligt af omkring tæver, ville KUN være sammen med sin mor og så bollede han alle sine bamser.

    Hun fik ham kamisk kastreret, og han er en helt anden hund!
    - deres næste skridt er en rigtig kastration..

    I de her tilfælde syntes jeg ikke kastration er noget skidt. Hundene har det tydeligvis meget bedre, når de er kemisk kastreret. Hundene får mere ro, der er mere succes mellem hund og ejer og mindre negativ stress smiley

    Så nu hvor i har testet den kemiske, og han ikke fik nogle trælse bivirkninger, som fx usikkerhed, så syntes jeg ikke der er noget galt i at klippe bollerne.


  • #4   23. feb 2022 Sam lyder rigtig meget som din hanhund, og bliver 5 år om lidt, vi har også haft det oppe at vende mange gange, om vi skulle prøve med en kemisk kastration, det kommer meget i bølger med Sam, så kan han være super koncentreret og klar på alt jeg b'er om, eller han kan være helt modsat og kun gå med næsen i jorden, slikke tæve tis, savle, klapre tænder og markere overalt, puste sig gevaldigt op over andre hanner osv, hvilket gør det rigtig svært at få noget fornuftigt ud af ham trænings mæssigt og i konkurrencer, hvis han er endt sådan en periode.

    Jeg tænker stadig over det herhjemme om jeg skal prøve...

    Men hvis du så en bedring ved ham til det posetive, så gør det da smiley


  • #5   23. feb 2022 Marley har heldigvis aldrig bollet sine bamser eller andet. Han strintede meget indenfor ved opdrætter og havde tissebælte på men jeg har heldigvis ikke oplevet det smiley

    Og nej jeg mener ikke st opdragelse og neutraliserering hænger sort/hvid sammen smiley alle hunde har godt af opdragelse og træning

    Jeg tror lige jeg hører dyrlægen ad. Jeg er næsten mere til det kirurgiske end det kemiske


  • #6   23. feb 2022 Begge min er fordi se stressede helt vildt over løbeske tæver, lige som dine stoppede op agility banen for at overskue situationen. Og fik hunde der gad arbejde og være sammen med mig.

    Dog skal du være obs på at underulden kan blive noget lort og måske kræver en del mere pleje.


  • #7   23. feb 2022 Han er singlecoated, men ja der kan nok komme mere pels og måske bliver den lidt underlig.

    Og tak for svar smiley


  • #8   23. feb 2022 Jeg var sikke på de havde under uld som papillionerne smiley Sorry smiley

  • #9   23. feb 2022 Spurgte lige min bekendte som har haft og opdrættet/udstillet racen i mange år - hannerne får lidt ekstra underuld, så det er ikke forkert smiley

    Ift overvægt så får han i forvejen fedtfattigt foder


  • #10   23. feb 2022 Jeg synes ikke jeg oplevede mere usikkerhed ved den kemiske. Han er følsom hvilket ligger til racen. Men han er selvbevidst og grounded.
    Kan der mon være forskel på kemisk og kirurgisk der?


  • #11   23. feb 2022 Vores er kemisk kastereret. Han skal IKKE kastereres. Han er blevet sur på de fleste hunde pga usikkerhed. Han er altædende og har taget en del på. Mad fylder vist det meste af hjernen nu. Og så er han "slukket" - kort sagt møgkedelig.

  • #12   24. feb 2022 Når hormonerne påvirker ham så meget, men han ellers er en virkelig velfungerende hund, så må jeg indrømme , at jeg personligt ville vælge kastraktion. Ikke kun for min eget skyld, men i den grad også for hundens smiley

  • #13   24. feb 2022 Når han ikke skal bruges i avl og har den adfærd uden den kemiske kastraktion og,når din bekendte,som også er min bekendte siger,at der ikke sker det store vilde med pelsen,så ville jeg også kastrere,så I sammen kan få en bedre dagligdag..

  • #14   24. feb 2022 Jeg kan slet ikke se problemet? Jeg havde kastreret ham.

    Der er tydeligvis nogle problemer med lidt for meget kønsdrift, den kemiske havde ikke uønskede bivirkninger, men tilgengæld god effekt - hvad er der at tænke over?

    Jeg kastrerede min ene hanhund for lidt tid siden (han var 4 år), først fik han en kemisk. Den havde, som hos dig god effekt og ingen bivirkninger i forhold til frygt eller lign. Kun grim pels og større appetit.
    Efter han er blevet kirugisk kastreret er hans pels blevet væsentligt pænere igen, uden den voldsomme underuldproduktion han havde under den kemiske. Appetitten er stadig god, men efterdso det er mig der kan åbne foderskabet er overvægt ikke et problem.


  • #15   24. feb 2022 mht til overvægt har jeg på mine tæver ikke valgt fedtfattigt foder, men skåret ned i mængden af det almindelige og godbidder er blevet til tørret rugbrød, gulerødder og æble ...
    ingen af dem er overvægtige ...


  • #16   24. feb 2022 Han skal i forvejen have i/d eller andet med lavt fedtindhold da han har sart mave og har tendens til betændelse i bugspytkirtlen. Og så er han heldigvis et madøre der også er vild med grøntsager smiley

  • #17   24. feb 2022 Nu vejleder dyrlægen selvfølgelig når tingene er.. men: hvad gør man dagene/tiden efter operationen ift når hunden skal være alene og man ikke holder øje? Buks og krave?

  • #18   24. feb 2022 ah, kan det ikke planlægges så det fx er op til en weekend

  • #19   24. feb 2022 Jo men skal hunden ikke have det på længere end et par dage?

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 739
    #20   24. feb 2022 Ville kontakte en homøopat (evt. homøopatisk dyrlæge) Og få hans hormon system i balance. Man kan hjælpe dem uden at kappe bollerne.

    Jeg har 2 intakte hanhunde sammen med tæver herhjemme, de bliver stabiliseret i deres hormonsystem, hvis de kører for meget op i stress niveauet omkring løb.


  • #21   25. feb 2022 Frem for at bruge skærm, kan man istedet få sådan en slags stor "badering", som sættes i halsbåndet. Den forhindrer også, at de kan slikke i såret, men den er ikke ubehagelig for dem at have på (i forhold til de gammeldags skærme)

  • #22   25. feb 2022 Jeps den badering har jeg set i maxi zoo, den får han. Og så får han en løbetidstrusse på.

    Hvad forstår i ved en usikker hund?
    Nu spurgte dyrlægen lige da de jo også skal gøre ops på at det kan skade (nu snakkede hun generelt)


  • #23   26. feb 2022 Jeg tager en kemisk igen og ser så derefter smiley tak for svar

Kommentér på:
Hjælp til hanhund

Annonce