{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.027 visninger | Oprettet:

hund nr 2 eller ej. {{forumTopicSubject}}

Jeg har brug for jeres vise ord, og jeres ubarmhjerte ærlige mening.
Jeg ved jo godt at valget 100% ligger hos os selv. men det er nogengange rart, at få en mening fra andre folk. Som ikke nødvendigvis heller kender en til hverdag.

Netop fordi vores nærmeste familie og venner, ikke selv har hund.

Vi mistede meget pludseligt vores elskede Keiko i søndags. Da vi valgte og sige farvel, som han pludselig ikke kunne støtte på sin bagben, og Keiko havde været rigeligt igennem i sit liv.

Det heller ikke det der skal være diskutionen, for det valg er taget og han er gået bort i vores arme.

Sagen er. jeg dog er blevet tilbudt at købe en ny akita hvalp.
Samme avler som Keiko.
hvalpen er 6 uger gammel nu, og ville derfor skulle hentes indenfor den her måneds tid.

Perfekt tidsmæssigt i vi har 4 ugers ferie i Juli. til at optræne en lille prut.

Jeg havde ellers sagt, jeg ikke skulle have 2 hunde igen. Men det pludselig tab af Keiko har slået hårdt.
Og Aika har aldrig rigtig været min hund, hun er mere min mands.

Jeg er klar over, en ny hvalp aldrig kan (og aldrig skal) erstatte Keiko. Det ville være umuligt.
Den ville være sin egen, og det kan lige så vel ende som en Aika 2. der igen hellere vil hænge på manden end jeg.

Hvalpen var heller aldrig kommet på tale, havde Keiko stadig været her.

Tabet er stort, og derfor tænker jeg nok ikke fornuftigt. Når jeg ser den lille fis, og tænker "nåh, den må vi da eje".

For nu kommer vi til "men" delen.

Manden og jeg venter barn til November.
- og her kan jeg allerede høre de fleste skrige NEJ.

Min overvejelse lægger også kun i, det kunne være NU. fordi vi havde ferien. og hunden derved ville være 8 mdr når baby kom.
derved ville renlighed og hjemmetræning, da forhåbenlig være overstået.

Det ville jo ikke være meget anderledes, end havde vi stadig haft Keiko.
- så havde vi stadig stået med 2 hunde, og en baby til november.
dog ikke en unghund selvfølgelig.

Nu kan vi dog, aktivt vælge 2 hunde fra og sige. Vi lader være, og bruger i stedet tiden på Aika og os selv. Og vores lille barn når han kommer til verdenen.

Min tvivl ligger ikke i om vi har overskud og tid, den ved jeg vi ville finde. nøjagtig som hvis Keiko var her.

min tvivl ligger i hvordan vores verdens situation ser ud.
og selvom en ny hund ikke ville koste os mere end Keiko allerede gjorde. Så stiger alt i priser omkring os.
Og det kan vi også mærke, som mange mange andre kan.

Jeg har ALTID fundet pengene til mine hunde, nødvendige dyrlæge besøg og når de var syge.
og det jeg sikker på jeg også fortsat kan. Jeg har altid alternativer i hånden.

Men det kloge valg, ville jo nok være at sætte os selv, baby og Aika. i en bedre økonomisk situation. som verdenen ser ud pt.

Det ville betyde mere tid til os selv, flere penge til os selv.
Og opmærksomhed ville kun skulle uddeles til 1 hund.
1 hund at gå med, en hund af fodre osv.

Til gengæld vil det bringe Aika selskab og leg i huset. som hun ikke længere har på samme måde, efter Keiko er gået bort.


Mit hjerte bløder. og jeg er sikkert også heller ikke helt logisk, med hormonerne der køre.
Kiggende på den lille søde hvalp, og tænker. "nårh. der er ingen der har købt den, så må jeg hellere"

Men jeg ved jo også at lige med Akita, og den avler. så jeg jo ikke i tvivl om den lille hvaps nok skal få et andet godt hjem, eller de selv beholder den.


- Manden er btw, fuldkommen lige så splittet som jeg.
bare lige så det er pointeret at han er inde over, og jeg ikke er gået rogue smiley


Så vi har nok brug for at høre meninger fra andre. Og dem er i altid gode til at give herinde smiley



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hund nr 2 eller ej.
  • #1   3. jun 2022 Først og fremmest, stort kram smiley

    Jeg vil sige følg jeres hjerter. Som du siger, de ting der kan komme, er ting som i nok skal finde en løsning på. Men hjertet skal være med i det, hvis det ikke er det, hvis i ikke er klar, så vent.

    Jeg forstår så udmærket din tanke omkring økonomien. Vi blev skrevet op til hvalp i oktober, så lang tid inden den her lorte krig. Men pga. alle prisstigningerne, har jeg da også gået med tanker omkring, om det nu er det rigtige tidspunkt at købe hvalp på, hvordan verden ser ud om 1 år, om økonomien bliver ved med at holde til det.
    Men jeg er kommet til den konklusion, at jeg kan ikke vide hvad fremtiden bringer, men jeg ved at mit hjerte og vores familie er mere end klar til den lille hundehvalp, at det er vores største ønske at få den ind i familien, og så må vi tage alt det andet som det kommer og finde løsninger. Jeg ved ikke hvad dagen i morgen bringer, så hvis jeg skulle leve i frygt for det, så ville jeg aldrig komme nogen vegne. smiley


  • #2   3. jun 2022 Det bedste jeg har gjort var at få hvalp, da jeg gik på barsel. Da var renligheden også på plads inden babys ankomst. Og han lærte lynhurtigt at gå ved siden af barnevognen. Det har jeg aldrig fortrudt.

  • #3   3. jun 2022 I har hundeerfaring. Jeg ville overhovedet ikke betænke mig.
    Vi har fået 3 drenge medens vi hr opdrættet. Det ene kuld er født på min fødselsdag, kun 13 dage efter jeg fødte vores 2. søn. Er mn 2 til at tage sig af baby og 2 til at tage sig af hundene, så er der for mig ingen tvivl om, at I skal slå til.


  • #4   3. jun 2022 Jeg synes da i skal stå til og få en hvalp. smiley
    Men jeg har ikke børn, så jeg kan ikke udtale mig om hvordan det er at have baby og unghund...

    Det eneste der blinker alarm hos mig er at hvalpen kommer fra samme opdrætter som Keiko, der vist var ret syg. Men det kommer jo an på om Keikos sygdom var arveligt eller sort uheld. Alle opdrættere kan jo lave en "mandagshund ".


  • #5   3. jun 2022 nu kan man ikke se hvor gammel den hund er I har tilbage - men hvis den er godt opdraget og går pænt i snor ect. så vil jeg sige go for it smiley
    hvis den er en fræk unghund med kriller i hovedet så ville jeg vente smiley smiley


  • #6   3. jun 2022 Anne Julie.

    Keiko var meget hårdt ramt af allergi ja, og små skavanker, der kom grundet allergien.
    Keiko er dog den eneste, hvad hun har fået afvide. der har haft det problem.

    så han har nok været en rigtig mandags hund. smiley

    men man kan jo aldrig vide, om der er andre købere derude. der ikke har valgt at sige sandheden som jeg gjorde.

    hun har haft akita i over 30 år. og arbejder tæt med andre store akita avlere i tyskland.
    så jeg er sådan set ikke i tvivl om de har styr på deres avl dernede.

    det man skal se langt mere efter, er risikoerne ved de autoimmune sygdomme som der ligger hos racen.



  • #7   3. jun 2022 Min helt personlige erfaring er at følger man sit hjerte så skal man nok få det tila tlykkedes uanset hvad man render ind i; det er jo noget man virkelig VIL med hjertet. Hvis det giver mening smiley
    Jeg må dog tilstå at jeg samme forbehold som Anne Julie og Karin: Er Aiki en unghund så ville jeg vente. To unghunde og baby på samme tid er en stor mundfuld. På den anden side så kender jeg dedikerede hundefolk der har fået den slags til at lykkedes successfuldt.
    Og så ville jeg da også sætte mig ind i om Keiko var en mandagsmodel eller om der er et mønster i hundene fra den opdrætter. Check lidt rundt omkring og dan dig et indtryk.
    Min Stormy var sundhedsmæssigt en mandagsmodel (cystinuria og endte med at få knoglekræft). Det er ikke sådan hunde fra den opdrætter normalt er. Clinton er fra samme opdrætter og ser næsten kun dyrlægen til de årlige vaccinationer. Jeg kender mange hunde fra den opdrætter, der har været sund og raske og er blevet 13-15 år gamle og enkelt, der blev hele 17 år smiley Så jeg turde godt nappe Clinten selvom jeg havde måtte aflive Stormy alt for tidligt.


  • #8   3. jun 2022 Og nu har du selv lige svaret på om han var en mandagsmodel smiley

  • #9   3. jun 2022 Aika bliver 7 år til November.
    hun er en meget meget mild og stille hund.
    Hun er en hun du nemt kunne "glemme", fordi hun passer meget sig selv. meget som en kat.

    hun går pænt i snor, og er en sød hund.
    hendes eneste negative side er, hun dersværre har tendens til at "skrige" af fremmede (fordi Aika kan åbenbart ikke gø)
    tydeligt fordi hun er nervøs om fremmede mennesker. indtil hun bløder lidt op.

    det er desværre kommet efter hun blev steriliseret.
    Det blevet bedre, men hun gør det stadig når vi går tur. Men hun er dog på ingen måde udadreagerende ellers, hun springer ikke frem eller er aggressiv.


  • #10   3. jun 2022 alternativet ville være at vente et par år måske.
    og derved kunne man også gå efter en anden avler hvis det var det.

    Men til den tid ville Aika så blive 9 år.
    og det kan jeg ikke rigtig vurdere, om måske ville være for synd for hende. at hun ville være for gammel ?

    Akita er jo ellers en hund med en lang levealder. de kan nemt blive 14 år.
    så jeg håber da hun har flere år i sig end Keiko.

    Keiko og jeg havde en aftale, at han måtte ikke forlade mig før han blev 10 år.
    den må man sige han overholdte.
    Så nu var det min tur til at overholde min smiley
    At han aldrig skulle lide for min egoisme's skyld.


  • #11   3. jun 2022 Generelt har mine hunde vist bare været mandags modeller.

    Keiko med hans allergi og alt der hørte med.
    Aika med sin hjerte/lunge orm først, og derefter cyster på æggeleder.

    2 hunde fra total vidt forskellige gener og lande.
    begge 2 mandags hunde


  • #12   3. jun 2022 Jeg synes sku det er svært smiley

    for jeg synes virkelig den er 50/50.
    Jeg jo ikke ude på at hvalpen skal erstatte Keiko.

    og vi kan heller ikke vide om det en nem eller en "svær" baby vi får os.

    Men som Solvej pænt skriver i første indlæg.
    Skulle man leve i frygt, så kommer man aldrig nogen vegne.

    så det er enden beslutningen om det er nu. eller vi venter noget tid. Bearbejder sorgen over Keiko, og ser om vi så stadig føler vi mangler en hund mere eller ej.


  • #13   3. jun 2022 Selv hvis det er en svær baby, så kan i godt klare det. For faktisk findes der ikke nogle nemme babyer første gang og særligt ikke, når man i forvejen bekymrer sig om det bliver for svært. smiley

    Du bliver så frygteligt træt, og du får dage hvor baby nægter at sove i barnevognen og hvalpen skal luftes samt huset er ikke gjort rent i flere dage og køleskabet er tomt.

    Det er noget med at trække vejret dybt og prøve at tilse alles behov og huske det er helt okay, at have dage hvor tingene bare ikke rigtig glider, baby skriger og hvalpen fik en meget kort morgentur.

    Jeg tror på dig!
    Jeg tror på jer!

    Hvis du er klar i sorgen til at give plads til en hvalp, så havde jeg sagt ja tak smiley


  • #14   3. jun 2022 I morgen er det 4 måneder siden jeg sagde farvel til Bella. Jeg savner hende hvert eneste sekund, og hver dag bliver jeg slået ud over hvor meget jeg mangler en makker. Jeg har jo Dorit. Og katten. Men det er ikke det samme! Og nej, min lille hvalp, som flytter hjem om 7 uger, vil aldrig blive en ny Bella, men den vil udfylde det hul, som bare fylder alt for meget.

    Jeg tror at den lille hvalp er jeres skæbnehvalp smiley Gør det, og glæd jer over at få noget lys i en så mørk tid smiley


  • #15   3. jun 2022 Morris var fra november 2018 og min den yngste er fra juli 2019.. vi skal ikke have flere børn... men ALDRIG som ALDRIG igen får vi hund og børn sådan... jeg synes jeg gjorde alt, havde bækkenløsning og fik desvære en hanhund der var total præget af den gamle blev vogter fordi jeg var svag. Og i dag tror han at han skal æde andre hunde, han er 4 år og vi kæmper stadigvæk.

    Var det mig ville jeg nye tiden med ældre hund og en baby, så skal der nok komme drømme hunden.

    Da jeg fik mit første fødte var Manfred 3 år og det var bare noget nemmer...


  • #17   4. jun 2022 Udfordringen er, at man aldrig ved hvilken slags barn man får (og jo heller ikke kan forudse hvordan hvalpens opførsel bliver).
    Forestil dig at stå med en hyperhvalp og et barn der græder 12 timer i døgnet. Har du stadig overskud til lang gåtur, rengøring og træning?
    Hvis ja, så go for it.

    Vi har haft både hvalpekuld, hvalpe og nyfødte børn sammen, og hvis man VIL det, så finder man energien. Men det trækker da nogle ressourcer i perioder smiley


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #18   4. jun 2022 Personligt ville jeg vente, når i allerede har en dejlig rolig hund, en baby kan være en stor opgave (især det første) smiley

    En hvalp /unghund kræver også en del opmærksomhed/arbejde.

    Hold op hvor er jeg kedelig smiley
    men vent med hvalpen til i har overskud og kan nyde den smiley




  • #19   4. jun 2022 Jeg ville ikke vente og bruge de næste to år på at ærgre mig over, at jeg ikke fik den hvalp, jeg ønskede mig. smiley

  • #20   4. jun 2022 Så fik jeg lige tid til at svare, efter en travl dag.

    Det helt okay i er "kedelige" og praktisk tænkende.
    jeg beder jo netop om den ærlige mening. smiley

    Isabelle :

    Vi ryger jo under den nye barsels lov.
    Så manden har hvertfald 11 ugers barsel.
    hvordan vi gør med resten ved vi ikke helt endnu. Men det bliver nok mig der tager det meste, da manden går på uddannelse.
    Han har ret til at holde barsel - men det vil udsætte hans uddannelse endnu længere.
    det vil betyde han vil miste det hold han går på skole med, og måske så ville ende i en helt ny klasse når de starter hovedforløber osv op.

    Men vi har snakket om hvor mange uger han skal holde evt, sammen med mig efter fødsel.
    men vi vil jo heller ikke tage for mange samtidig (selvom det er dejligt) for det ville betyde baby jo så i den sidste ende, ville skulle tidligere i instutition.

    Økonomisk er der ingen forskel.
    vil jeg få det samme som jeg allerede gør, hele vejen igennem barsel.
    og Manden burde få fuld voksen elev løn også.
    Men da regler er så nye, har de faktisk ikke rigtig fået de nye regler, og papirer på det så de kan svarer ham 100%



  • #21   4. jun 2022 Vi har snakket, og snakket, og snakket.
    både hele dagen i går og i dag.

    Og jeg har valgt at lade det være Mandens beslutning.
    Keiko havde jeg nemlig inden vi mødtes, og Aika var sådan set mit valg.
    Så må det være hans tur til, hvis der skal en ny hund ind.

    Svaret skal gives i morgen. så de dels ikke går og holder på en hvalp, istedet for at finde en ejer.
    og hvis vi skal forberede en 1800 km køretur frem og tilbage.

    Jeg er stadig 50/50.
    Jeg kan virkelig se begge ting.
    Med Aika, der er voksen, kan vi tillade os mere at have dage hvor vi kører os en tur, uden at skulle skynde os hjem.

    Der er mere fri rum, og mere tid. også til at kæle om Aika.

    Den anden side, så får hun mere selskab, netop også til når hun er alene.
    Om end hun faktisk tager det virkelig flot, at Keiko ikke er her længere. Jeg var bange for, hun ville blive angst for at være alene. men det tyder det ikke på.

    Manden har været virkelig meget på vi skulle købe hvalpen.
    Men nu virker han alligevel til, han er gået lidt i gruble mode igen.

    Men kommer han og siger, han virkelig virkelig ønsker vi skal få hund nr. 2.
    Så det det vi gør, for så ved jeg 100% han selv er med på det. og derfor også vil støtte op om hundene derhjemme når tid er.
    Og siger han nej, så acceptere jeg det valg.


    Om end det så ikke ville blive denne hvalp. så kan jeg godt se, at vi "altid" kan blive skrevet op til en anden.
    så skulle man fortryde sit nej - så finder man sig en hvalp.

    jeg ville have det forfærdeligt med mig selv, hvis jeg købte en hvalp og så fortrød det. det lidt sværere end at fortryde man ikke købte den.


    Men jeg synes alle svar jeg har fået, har været gode og konstruktive.
    så tusind tak alle sammen smiley


  • #22   4. jun 2022 Grundet til jeg netop spurgte folk der ikke kendte mig. var lidt for at få et upartisk "parti" ind over.

    For alle vi kender siger faktisk rungende nej.
    Men ikke på tvivl af vores kompetancer.

    men samtidig er alle vi kender, også folk der IKKE har hunde. og derfor måske også føler hunde er langt mere besværlige, end vi føler de er smiley

    så derfor synes jeg der skulle nogen hundefolk ind over tankerne også.


  • #24   5. jun 2022 Jeg arbejder på en barselsafdling, og jeg ved, at mange førstegangsfødende synes, at det at få et barn er en kæmpestor mundfuld - også selvom barnet er født til tiden og opfører sig som en normal nyfødt.
    Jeg kender også til de familier der får babyer, hvor forløbet ikke går som ventet, enten fordi der sker noget med mor eller med barnet - ikke alle føder til tiden uden fødselskomplikationer og ikke alle får et barn, som er helt fit for fight lige fra dag 1.

    Jeg skriver ikke dette for at være lyseslukker, jeg synes bare man skal passe på med at lytte til dem der skriver, at de fik barn 2-3-4 og alt gik nemt med hvalp.
    Vi har familier der har svært ved at få tiden til at hænge sammen med hund der hjemme, fordi mor har blødt 4 liter, har fået infektioner, har født præmaturt, hvor barnet indlægges på børneintensiv, får sonde, får lysbehandling mmm.

    Jeg ville vente, hvis jeg var dig, så kan du koncentrere dig om din lille baby, og om et ½-1 år, når I er kommet på den anden side af fødslen, så kender I til jeres familiesituation med baby, I har overblik over jeres økonomiske situation, og så kan I se, om I har overskuddet til en hvalp.

    Du skal nok nå det hele, du er ung og har tiden foran dig til ny hvalp, men det hele behøver ikke ske lige på en gang.


  • #25   5. jun 2022 Overvej at give Aika mulighed for at udvikle sig som alenehund - vores venner har en hanhund som var meget afhængig af sin storebror, ud over det typen der trak sig nemt og lidt usikker generelt. Da storebror måtte aflives pga. sygdom og den ønskede nye hvalp lod vente på sig, så fik de i løbet af det år de måtte vente på familieforøgelsen en helt anden, meget mere sikker og i sig selv hvilende hund ud af ham.

    Det har virkelig været godt for ham at få den øgede opmærksomhed og selvom han var 6 år på daværende tidspunkt, så gav det bare den her store udvikling. Og det har så gjort ham meget bedre som storebror og kammerat til deres nytilkommende hvalp.


  • #26   6. jun 2022 Efter at have talt sammen, kom mandens valg frem til at han alligevel synes det var bedre vi ventede.

    Han kom med mange gode argumenter for sit valg, og jeg kunne faktisk godt mærke at jeg havde det helt fint med det.
    Så inderst inde var det måske alligevel også det jeg hælede til.

    Han var blandt andet meget i tvivl om, hvorvidt det faktisk var at han savnede at have 2 hunde. Eller om det var det enorme savn til Keiko, der gjorde at en hundehvalp lød godt.
    Og der sagde han godt - vi skal ikke have en hundehvalp fordi vi savner Keiko. vi skal have en hundehvalp, fordi vi gerne vil have en hundehvalp. og det ved jeg faktisk ikke om jeg vil.

    Han sagde sjovt nok den sætning jeg skrev tidligere.
    "Vi kan altid fortryde ikke at have købt en hvalp, og blive skrevet op til en. Skulle vi alligevel finde ud af at det var hund nr. 2 vi savnede. Det sværere at fortryde en hund man har købt"

    Han var ikke i tvivl om vi nok skulle have fundet ud af det hele, med 2 hunde, baby osv.
    Fordi vi er blevet sindsyg gode til at tale sammen, og hjælpe hinanden.
    Men han synes heller ikke vi bevidst måske skulle ende med at sætte os for hårdt i det.

    Han kunne godt se fordelene ved bare at have Aika. Som allerede kunne være alene hjemme osv.
    Og han synes vi i stedet skulle lægge vores tid i hende, imens vi havde tiden inden Baby.
    Så hun kunne få alt den opmærksomhed, som hun måske ikke helt har fået lige så meget. Med Keiko som har krævet meget mere grundet hans allergi.

    Så det bliver til vi venter. Og måske finder vi enda ud af, at hund nr. 2 slet ikke skal komme til på noget tidspunkt. det må tiden vise.


    Tak for alle jeres gode svar. Det har om noget, haft givet især mig, rigtig meget at tænke over. Og mulighed for at komme frem til det det nu ende med


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #27   6. jun 2022 Tak for tilbagemelding - så fik jeg det meget bedre ved at være så "kedelig" smiley smiley smiley smiley

  • #29   7. jun 2022 Du har en dejlig Og klog mand. Glæd jer til baby og nyd tiden med baby og den dejlige hund i har. Jeg tror det er det rigtige valg valg for jer.

  • #30   9. jun 2022 Så er Keiko hjemme igen smiley

    profilbillede
Kommentér på:
hund nr 2 eller ej.

Annonce