{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
753 visninger | Oprettet:

Sikkert halsbånd til hundetegn {{forumTopicSubject}}

I plejer jo altid at have så gode løsninger herinde, så jeg stiller lige endnu et spørgsmål smiley

Jeg skal have et halsbånd til Otis, så han kan have et hundetegn på. Jeg bruger ikke halsbånd til gå-ture/træning, men sele, så jeg vil gerne have et halsbånd som er noget han kan have på "ved siden" af selen.

Jeg har et ufravigeligt krav som er, at det skal være med en sikkerhed der gør at det vil springe hvis han hænger fast.
Kan i anbefale nogle modeller? smiley

Derudover vil jeg gerne høre jeres erfaringer med de hundetegn som bliver nittet på og dem som hænger og dingler, jeg har nemlig hørt at de løse ofte tabes, på den anden side tror jeg at jeg er mere til et rundsyet halsbånd, som gør på-nitning noget mere vanskeligt... smiley

Til sidst vil jeg gerne høre om jeres hund har halsbånd på 24/7, for det havde jeg lidt i tankerne med det her halsbånd.
Hvad har i af tanker om for og imod for altid hunden altid skal være iført halsbånd?

Tak for svar smiley

Kommentarer på:  Sikkert halsbånd til hundetegn
  • Isabelle
    Isabelle Hjælpe-administrator

Følger: 13 Følgere: 284 Hunde: 4 Emner: 551 Svar: 25.370
    #1   13. jun Jeg tror ikke, at mine hunde nogensinde har tabt et hundetegn.

Mine hunde går med rundsyede halvkvæl på ture - og ingenting, når vi er hjemme. Hvalpe har gerne en sele på, men Vilma-hvalpen kan VIRKELIG ikke lide at få sele på, så hun har fået et fladt bredt halsbånd også med halvkvæl. Det kommer (også) af hjemme.

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 9 Emner: 6 Svar: 2.097
    #2   13. jun Lakrids har slet ingen hundetegn

Han har et bredt halsbånd på når vi er uden for matriklen og intet på hjemme

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

#3   13. jun Iøvrigt er min erfaring når jeg er hjemme hos folk, hvor hunden har halsbånd på 24/7

Den elsker at blive kløet under halsbåndet, så tænker halsbåndet må genere

• Isabelle

#4   13. jun Hundetegn er lovpligtigt, Jeanette.

• #5   13. jun Vores har halsbånd på altid. De sidder så løse, at skulle de sidde fast, så falder de af. De bruger begge sele på gåture.

Balder har tabt sit hundetegn, men det er den eneste gang, at vi har oplevet at tabe et. Og det har nok bare været for dårlig kvalitet, da det er "slidt igennem".

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

#6   13. jun #4- så må hellere snart få et......måske

• #7   13. jun Min har tabt så mange hundetegn af dem der hænger og dingler, at jeg har opgivet at erstatte dem. Hun har ét halsbånd med sådan et her på: https://www.etsy.com/dk-en/listing/627639708/flexitags-small-fully-anodised-aluminium
    Det fungerer fint, men gider ikke have dem på alle halsbåndene...

Min har kun halsbånd på når vi er ude og gå, hun skal ikke rende rundt med det hele tiden.

• Isabelle

#8   13. jun De ser super smarte ud, Elvira. Fungerer de på rundsyede halsbånd?

• #9   13. jun Mine har altid haft halsbånd med hundetegn på hle tiden.
    Jeg har brugt rndsyede læderhalsbånd og har ikke oplevet at hunden har været generet af det eller at de har mistet hunde tegnet.

Hundetegn er lovpligtig, og manglende hundetegn giver bøde.
    Det er blandt andet en af grundene til at mine altid har halsbånd på, samt at hvis man måske har glemt at lukke en dør eller en havelåge står åben og hunden går tur alene, så kan den altså komme hurtigere hjem og slipper for evt at blive indleveret på internat.

• #10   13. jun # 8
    Isabelle, det vil jeg tro, hvis halsbåndet kan komme gennem hullerne.

• #11   13. jun Jeg har hundetegn til Sofus, magen til dem i #7 (dog fra et andet sted). De er geniale, for de hænger ikke og rasler.
    Jeg tænker de vil sidde ganske fint på et rundsyet halsbånd også.

• Isabelle

#12   13. jun Jeg tænker lidt på metalpladen med tekst, Anni - om den sådan vil sidde og "stritte". Jeg kan ikke umiddelbart se, hvor bred pladen er.

• #13   13. jun Nones har det her. https://huntinglife.dk/webshop/234-hundeliner-og-halsbaand/41677-dogwear-safe-collar-hundehalsbaand-orange-45cm/?gclid=Cj0KCQjwwJuVBhCAARIsAOPwGAQSGrL7YLpspPOzdE0WYzQUDLCMbx5Z29M_q0uEyXvkpp_6nahS6BQaAvG5EALw_wcB

Hundetegn er bare et ganske almindeligt, men jeg har sat det ekstra fast med strips, så larmer det heller ikke smiley

Nones har kun halsbånd på om dagen smiley hvis vi bare er hjemme, så det ikke altid jeg husker det.

• #14   13. jun Isabelle, hvis pladen stritter for meget kan man jo bøje den så den ikke stritter mere.

• #15   13. jun Fubert, hvor store er hullerne?

• #16   13. jun Det er forskelligt alt efter hvor stort skilt du vælger. Jeg prøver lige at finde et link til dem.

• #17   13. jun https://djuva.dk/pet-id

• #18   13. jun Tak Fubert

• #19   13. jun Sten går ikke med halsbånd hjemme. På tur har han et halsbånd med hundetegn der sidder på selve halsbåndet - det er ikke helt lovligt, for der er ikke adresse på, men tænker at smutter han en dag kan jeg få besked. Jeg synes metalhundetegn larmer og dem af plastic holder ikke, så det er den løsning jeg har valgt

profilbillede
  • #20   13. jun Det kan godt fungere til et rundsyet, men jeg ville ikke vælge et skilt på samme bredde som halsbåndet.
    Tucker har det har som er omkring 1,5cm - men der er så også kun til 2 linjer.

profilbillede
  • #21   13. jun Jeg vil fraråde halsbånd derhjemme.
    Jeg ser alt for mange hunde med dreadlocks og voldsomt irriteret hud rundt om halsen, fordi de bærer halsbånd altid.
    Jeg ser også flere skader (*eksempler herunder) ved brug af halsbånd end jeg ser hunde, der ikke kan finde hjem, hvis de løber afsted uden halsbånd - de er jo altså chippet af samme grund.

(*kvælning fordi halsbåndet har hængt eller siddet fast i noget, skader under leg fordi anden hund har fået fat i halsbåndet, tandskader eller skader på munden fordi hunden har fået underkæben ind i halsbåndet)

Det er sådan en ting, man nok skal have dårlige erfaringer med selv, for at man kun bruger halsbånd ude af huset. Der er ikke krav til hundetegn hjemme.
    Jeg kan sørme godt forstå at du gerne vil have et halsbånd, der popper af ved modstand. De findes bare ikke til andet end hvalpe, mig bekendt. Halsbånd til voksne skal jo netop kunne holde til et træk i linen.
    De gode ID halsbånd til hvalpe, går op ved modstand. De har en kliklås, der ikke tåler træk, og er ikke lavet til at isætte en line.

• #22   13. jun Hundetegn er lovpligtig uden for ens egen matrikel smiley mine har altid halsbånd og hundetegn på, rundsyede halsbånd generer minimalt og ødelægger ikke pelsen;)
    Skulle hunden smutte kommer den hjem betydeligt hurtigere med hundetegn og telefonnummer smiley

• #23   13. jun Hvis man alligevel bruger sele, er det nemmeste vel at finde en snor der "nemt" vil knække og bruge den som halsbånd til tegnet. Er snoren tynd nok, kan den også gå i hullet på hundetegnet og så er risikoen for at tabe det næppe særlig stor smiley

Tucker har ikke halsbånd på i hjemmet, primært fordi det er træls med hans pels hvis han konstant skal have noget på. Måske det ville ændre sig, hvis vi havde en have han rendte rundt i uden konstant opsyn.
    På tur har han enten sele eller halsbånd - alle har tegn påsat (nogle er så ikke helt lovpligtige da de kun er med tlf. nummer).

• #24   13. jun Mine har nu aldrig haft problemer med pelsen pga. halsbånd. Hverken de langhårede eller korthåret. Og som sagt har de alle haft halsbånd på 24/7. Og lovpligtig hundetegn. Det er kun pt. vi er lidt ulovlige, fordi Balders tegn er gået i stykker.

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Emner: 10 Svar: 132
    #25   13. jun Hvorfor ikke bare sætte hundetegnet i selen ?

Vi har hundetegn i seler og halsbånd, så uanset hvad hundene får på, har de også hundetegnet på smiley

Herhjemme har hundene også kun halsbånd eller sele på, når vi forlader matriklen.

• #26   13. jun # 21
    Ja, det er farlig at leve.
    Jeg har for eksempel aldrig ladet mine hunde gå sammen når de var alene, for har haft en god bekendt der kom hjem til et blodbad da han kom hjem, og dette selv om hundene var de bedste venner. Oven i blodbadet, så blev han nød til at omplacere den ene, da de ikke kunne enes mere.

Måske skulle vi også lade være med at lade vores hunde lege - de kunne jo komme til skade.
    Og vi må endelig ikke lade dem være uden opsyn i haven - de kunne jo komme til skade.
    Og alene hjemme må de hellere ikke være - de kunne jo falde af sofaen og brække et ben.
    Og kødben er også farlige - de kunne jo brække tænderne.
    Vi skal også stoppe med at gå tur - de kunne jo komme til at sluge et eller andet de har fundet.
    Guffer og fyldte kong når man tager hjemmefra er virkelig farlige - hunden kunne få noget af fyldet i den gale hals eller bide kongen i stykker og sluge et stykke.
    Vi må nok også soppe med at fodre vores hunde, det er farlig - de kunne jo få noget i den gale hals og blive kvalt.
    Ja, det er farligt at leve.

• #27   13. jun Ingen af mine hunde har nogensinde mistet et dinglende hundetegn. Jeg foretrækker dem, men jeg har så heller ikke prøvet de andre.
    Jeg bruger samme hundetegn til Skye, som jeg købte til Kia tilbage i 2008.
    Når jeg finder det ... kan ikke huske hvor jeg har lagt det ... så måske det rent faktisk er blevet midlertidigt væk.

Mine hunde har ikke halsbånd etc. på, uden opsyn. Halsbånd koster invaliderende skader, og/eller smertefuld død, i alt for mange tilfælde. At komme hjem til ens hund, der er blevet kvalt i sit eget halsbånd, når det er virkeligt let at forebygge, kan jeg ikke leve med.
    Jeg ser intet formål med at hunde har halsbånd på i hjemmet. I tilfælde af, at hunden stikker af? Vel også bedre at forebygge? Skulle vovsen løbe væk, kender de fleste hendes adresse, ellers tager de hende ind, og fremlyser hende. I "værste" tilfælde, hvis ikke hun rammes af en bil etc., så kan hun hentes på internatet, og man må så betale bøden.

En bøde for ikke at have hundetegn på? Så tager vi den med, det er vigtigere at hunden ikke har skadet sig selv eller andre, med sit halsbånd.

Hvad andre gør, må være op til dem.

Jeg bruger halvkvæl, det giver mig fuld kontrol over hunden, i nødstilfælde, og kan let smuttes af og på, når hun skal være sammen med andre hunde, men forhindrer hende i selv, at bakke ud af det.

Hvis der findes et halsbånd, som det du efterlyser TS, så er jeg også interesseret, mest for at overholde loven, hvis det endelig skal være (hun bliver passet etc.).

• #28   13. jun Sanne, det gør der skam. Feks mit link smiley

• #29   14. jun Mine har kun halsbånd og hundetegn på udenfor matriklen. Deres leg foregår i med stor hastighed og de går ikke af vejen for at nappe i det, som lige er nærmest, hvis de skal have bremset en af de andre, eller have fat i et stykke legetøj, så med deres lange, smalle kæber er der alt for stor risiko for at sidde fast i en af de andres halsbånd.

Jeg anser det som en langt større risiko, end at de smutter væk, vi har meget stor grund, som er forsvarligt indhegnet og de tilbringer meget tid alene ude

Jeg har aldrig tabt et hundetegn, har bare helt almindelige, små runde på 22 mm., men jeg skifter altid den ring som følger med, for oftest er den lavet af en alt for blød metaltråd, som let kan trækkes ud af facon. Jeg har i en læderhandel købt nogle ganske små af stål og de holder.

profilbillede
  • #30   14. jun Det er som sagt første gang, at et hundetegn er gået i stykker for os.

profilbillede
  • #31   14. jun Jeg bruger halsbånd med indgraveret adresse og nr:
    https://www.egravering.dk/hundetegn-med-gravering/hundehalsbaand

Jeg har mistet så mange alm. hundetegn... De falder af inden for 14 dage, på trods af at jeg har sat dem fast med strips.

• Isabelle

#32   14. jun Det er virkelig mærkeligt, at vi har så forskellige oplevelser med hundetegn - medmindre selvfølgelig jer, der har mistet så mange, har jagthunde eller andre, der færdes meget i alt muligt krat.

Jeg købte i øvrigt sidst nogle små billige runde hundetegn og satte så sådan en plastikdims/kant til rukonøgler på. Så larmer hundetegnet næsten ikke smiley

• #33   14. jun L.P. - Tak smiley Jeg tror godt dette kan fungere, jeg synes dog det er lige bredt nok, eftersom ikke skal bruges til lineføring.

Det er skægt der er så mange forskellige oplevelser med diverse halsbånd, det bunder nok i at der er så mange forskellige hunde og måder at have hund på smiley

Grunden til at jeg ønsker han skal have halsbånd på også hjemme er at vi har en ret stor grund (flere hektar) og det er ikke muligt at indhegne dem alle pga. skovareal og jeg vil ikke have vildtet hængende fast i hegnet smiley smiley Haven er indhegnet, men vi går også ud sammen hvor der ikke er indhegning. Jeg øver naturligvis indkald og træner dagligt med ham, men jeg er også realist og er nødt til at tænke over at han bliver teenager en dag smiley

Hundetegn på selen er en god idé, og det skal vi også ha'! Det stopper som sagt bare ikke at han måske tager turen i det fri en dag uden selen...

• #34   14. jun Vi har 2,3 hektar indhegnet, men har tidligere boet med helt almindelig parcelhushave, i centrum af en mindre provinsby. Jeg tror bare det er så indgroet, at når vi forlader matriklen, er det på med halsbånd og snoren med/på.

I de 30 år vi boede der, har jeg haft en hund, som er smuttet et par gange og det var fordi hun hoppede over 1,80 hegn smiley
    Børn, kunder, familie mv., har sagtens kunnet finde ud af at komme ind og ud uden hundene smuttede.

• #35   14. jun Helt OT, Kirsten, hvad har i indhegnet med? Vildthegn? Og har i så porte/led ved alle indkørsler, for det er faktisk en stor udfordring her på matriklen. Min bedre halvdel mener det er bøvlet at skulle åbne og lukke smiley

Over 1,8 mtr's hegn? smiley Ja så ville hun også ud kan man sige smiley

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

#36   14. jun Jeg har 7 ha...uindhegnet

Min hund og de andre jeg har haft , har aldrig løbet væk

Der lugter ikke anderledes uden for matriklen

• #37   14. jun Min onkel satte deres Labrador i en løbegård, for de var på besøg hos dem, der ejede moderen, og de to tæver kunne ikke enes. Men der gik kun 10 minutter, så stod deres hund og kiggede ind af terrassedøren. Hegnet var også 180 cm.

• #38   14. jun *Fru Christensen* - Ja, haretæt vildthegn men kun to udkørsler og her er der porte. Min race er jo avlet til coursing jagt, dvs. de jager med synet, løber byttet op og nedlægger det. Er de et par stykker sammen kan de snildt nedlægge et rådyr, så en sikker indhegning er et absolut must, så må vi tage bøvlet med portene med

Er de først sat efter et bytte kan de færreste kaldes hjem. De skal nok komme retur, enten når byttedyret er sluppet væk eller nedlagt, men for det første må de ikke bruges til jagt her i Danmark og for det andet ville jeg nok også blive ret upopulær hos naboerne, hvis de fik lov til at løbe rundt og "hærge"

profilbillede
  • #39   14. jun Ja, det er et af de bredere halsbånd. Men mega blødt. - efter det er blevet brugt et par gange. Det sidder fint til, og det minimere jo også chancen for de sidder fast i noget.

• #40   14. jun Jeg har altså mistet mange hundetegn ala Susannes billede i 30. Sidst købte jeg bare 5 på en gang.

Ingen halsbånd hjemme, altid ude, medmindre de er i canicross sele. Der har de så faktisk ikke det lovpligtige hundetegn på.

Begge halsbånd er så løse, at begge hunde kan pille dem af hvis de ønsker det. Abby ved ikke hun kan, eller også tester hun det bare aldrig. Ziva ved i hvert fald godt, at hun kan komme fri når ønsket.

• #41   15. jun Jeg har 8,2 Ha. De 5 er indhegnet med vildthegn. Jeg har som Kirsten et par hunde med meget jagtinstinkt, som lynhurtigt kunne blive upopulærer i lokalområdet hvis jeg bare lod dem løbe. De bliver ikke bare hjemme hvis de fx ser en hare eller et rådyr på markerne rundt om vores. Og vi har rigtig meget vildt heromkring smiley Hegnet skulle også gerne holde rådyrene fra at æde af juletræerne smiley
    HJemme har mine hunde ikke halsbånd på andet end der er brug for at de har et 'håndtag' man kan tage fat i. Jeg har oplevet at en underkæbe under leg har viklet sig ind i et halsbånd, der har måttet klippes over. Det er simpelthen for farligt med halsbånd. Udenfor matriklen har de altid et halsbånd med hundetegn på (kæde, fast eller nome). Det eneste andet sted den ene af mine hunde en gang imellem leger med andre hunde er på træningspladsen og her kommer halsbåndet af (Clinton gider ikke lege med andre hunde).

• #42   15. jun Vi har sådan et her https://djuva.dk/pet-id og vi har det både på halsbånd og sele så hvis man ikke gider halsbånd kan man droppe det helt. Vores kører på snart 1+ år og der er ingen tegn på slid og teksten er stadig tydeligt smiley

• #43   15. jun Inspireret af L.P's halsbånd har jeg på det store internet fundet dette:
    https://store.petsafe.net/keepsafe-collar
    Jeg overvejer at købe ét, og se om det er muligt selv at lave et lidt mere rundsyet halsbånd til det... smiley

• #44   16. jun Ellers kan du nok sende de billede til en lædermager og så få dem til at lave et rundsyet et, med det der spænde smiley

Kommentér på:
Sikkert halsbånd til hundetegn

x