{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.302 visninger | Oprettet:

Første gangs ejer {{forumTopicSubject}}

Hej

Vi er en familie på mand, kone og 2 drenge på 7 og 10 år, som kigger efter vores første hund. Vi har aldrig ejet hund før, og er derfor meget i tvivl om race.

Hunden skal primært være en hygge hund, som synes det er hyggeligt at have selvskab og gå nogle ture. Dvs det skal IKKE være en jagthund der kræver rigtig meget aktivitet. Den skal heller ikke være for stor men gerne ca 30-35 cm til skuldrene. Vi har efterhånden læst en del og søger derfor råd / forslag til race.
Vi bor i et rækkehus med egen have, som snildt kan hegnes ind.

Vi havde selv overvejet en king Charles Cavalier, men har fået fortalt at den er "skrøbelig".

Hunden vil kommer til at skulle være alene hjemme, indtil vores drenge kommer hjem fra skole ca 13.30.

Så opsummeret er det primært en hygge hund, som lidt tilpasser sig familiens aktivitet, og som er af middel størrelse. Vi er nok i familien til at gå ture med den, men det behøver ikke være 10 km hver gang. Hunden er vores eneste kæledyr og vil derfor også få meget opmærksomhed fra hele familien smiley

Håber på lidt hjælp til race


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Første gangs ejer
  • #1   15. jan 2023 Prøv at kigge her og læs lidt om racerne: https://www.canis-minor.dk/DK.aspx

    Og så vil jeg anbefale at i går til træning med den, som minimum hvalpehold, men det er også hyggelig og sjovt for både hund og ejer efter hvalpestadiet.


  • #2   15. jan 2023 Åh nej, jeg falder i fælden…. Men I skal da have en corgi cardigan smiley

    Corgien kræver en konsekvent og kærlig opdragelse. Det er en lille hund med et gigantisk ego, og man skal lige blive enig med den om husreglerne, inden den bliver unghund. Det siges at de er ret kvikke (jeg er grundlæggende uenig - i mine øjne er de temmelig dumme, men snu når de vil). De er super sjove og finurlige, og så er de fantastiske med børn. Jeres børn er store nok til at tage del i træningen af sådan en, og jeg vil garantere at både hund og børn vil elske det.

    Det er meget vigtigt at vælge fra en god opdrætter (jeg uddyber gerne på pb), og det er lige så vigtigt at gå til hvalpetræning og gerne også et halvt år ud over det.

    Hvis du læser om racen, vil der stå at den er gøende. Og det er også rigtigt. Set i forhold til selskabshunde, er det dog ikke noget der stikker ud. Som alt andet, kan det trænes, og det er noget man skal være OBS på imens hunden er ung. Ud over det, er der ikke så mange adfærdsproblematikker, hvis ellers man sørger for at følge ovenstående - træning, kærlighed og konsekvens smiley


    profilbillede
  • #3   15. jan 2023 Måske kunne du fortælle lidt om, hvordan I har det med pelspleje.
    Kigger I efter en korthåret, ruhåret eller langhåret race, og må det være en race, der skal trimmes eller klippes.


  • #4   15. jan 2023 tænker lidt Dværgschnauzer ... Løwchen .. Boston Terrier... Så er der West Highland White ..Sealyham Terrier og min egen Skotsk Terrier (den er mega god med børn, men lidt mere reserveret end de andre), og de skal alle trimmes ..

  • #5   16. jan 2023 En af de små terrier eller en corgi ville være et bud, med to børn i skolealderen og to fuldtidsarbejdende forældre er en löwchen ikke et godt valg, der vil blive temmelig meget alenetid, der vil være masser af møder m.m i skole og fritidsaktiviteter om aftenen, en selskabshund som har været alene 7-8 eller flere timer om dagen bør ikke efterlades om aftenen også;) så med mindre man har pasning på plads, så bør man holde sig til de mere selvstændige racer smiley

  • #6   16. jan 2023 Et godt bud kunne også være cairnterrier. En sjov, robust og ukompliceret lille hund. Den er selvstændig (sådan lidt 'halvt kat' agtigt smiley ), men forholdsvis nem at gøre helt almindelig velopdragen. Og at være alene hjemme plejer ikke være noget issue. Den synes børn er festlige og er med på den værste. Den er i almindelighed forholdsvis nem i omgangen med andre hunde. Det er ikke en race, der er meget plaget af diverse arvelige sygdomme så det er forholdsvist let at finde en kammerat man kan have de næste 12-15 år (lad dog være med at købe hos en hvalpefabrik; der er nogen af dem der har Cairn-terrier i deres 'sortiment').
    Den skal trimmes, men det er ikke raketvidenskab at lære at gøre selv. Det er oprindelig en lille jagthund til gravjagt og til at holde mus og rotter væk. De har stadig jagtinstinkt, men det er ikke totalt overdøvende og det er ikke vældig svært at lære dem fx ikke at jage katte.
    Her kan i finde mere information om racen: https://cairn.dansk-terrier-klub.dk/
    Jeg har ikke selv cairn-terrier, men kender racen ret godt smiley


  • #7   16. jan 2023 Cairn og corgi er ret ens, sådan personlighedsmæssigt. Begge er skøre, finurlige, sjove og har kæmpe egoer.

    Umiddelbart er en corgi nok lidt mere trænbar. Så længe den altså selv kan se fidusen med det. Cairn’en er ldt mere op ad bakke træningsmæssigt. Omvendt slipper man for nogle af de klassiske hyrdehunde-problemer med en cairn. For corgien har en tendens til at gå i hyrdemode, inkl. at nappe i haser og gø. Fordelen ved corgier er, at de er for tunge til at løfte på, og det kan gøre det lidt nemmere for børn ikke at forsøge at slæbe rundt på dem (og kommer itl at tabe dem).

    Begge er lidt stride, qva deres store egoer. De er meget snakkende og knurrer meget. Så man skal lige lære at kende forskel på hvordan de knurrer når de er glade, hygger sig, bliver nusset og når de rent faktisk er sure. Og det er også derfor de skal have en konsekvent opdragelse - de skal have klare grænser.



  • #8   16. jan 2023 Ligemeget hvilken race vælger, der passer til det i kan byde en hund, være godt, at i som minimum går til hvalpe træning, særlig også når det er jeres første hund. Alle hunde bør som minimum udfordres mental og fysisk. Hvor meget afhænger af racen. En af de racer, der kræver mindst er en Mops.
    Jeres drenge er 7 og 10 år. I risikerer at jeres drenge hurtig mister nyhedens interesse og ikke gider, at gå ture med med vovsen. Det bliver i voksne, den kommer til at hænge på.
    Det kræver meget, at have en hund og man skal virkelig, være klar på, at der er nogle ting, som man må give afkald på. En hund forandre ens liv. Det er en 100% investering. Men det er også den største glæde og kærlighed, hvis man er indstillet på, at give det 100 %

    Jeg håber i finder den hund, der passer til jer. Der er givet masse af gode tilbud på racer.


    Jeg syntes det er for dårligt, at i ikke har svaret på de indlæg, der er skrevet. Folk herinde bruger tid på, at hjælpe jer, til at finde en race, som de syntes passer til jer.


  • Sidse S
    Sidse S Tilmeldt:
    jan 2023

    Svar: 2
    #9   17. jan 2023 Tak for input smiley
    Vi havde faktisk slet ikke tænkt på en terrier (cairn eller andre), men nu kunne vi godt tænke os at snakke med sådan en, inden vi beslutter os for om det skal være den race.

    Der er rigtigt mange muligheder, og derfor kan det være ret uoverskueligt at finde hoved og hale i.

    Vi har selvfølgelig overvejet diverse konsekvenser, både i forhold til økonomien, tiden, børn osv. Det er ikke en pludselig ide, men noget vi har tænkt på længe.


  • #10   17. jan 2023 #9
    Hvad økonomien angår, vil det være en god ide at lave en sygeforsikring på hunden, men gør det med det samme - nogle opdrættere har allerede en sygeforsikring på hvalpene, inden de flytter hjemmefra.
    Jeg skriver det, fordi mange nye hundeejere ikke tænker på, at sygeforsikring eksisterer smiley


  • Sidse S
    Sidse S Tilmeldt:
    jan 2023

    Svar: 2
    #12   17. jan 2023 God ide smiley
    Jeg har allerede snakket med forsikringen og de har en sygeforsikring til cirka 2000 kr/årligt. Det lyder vel ikke helt hen i skoven?


  • #13   17. jan 2023 Det lyder meget gennemsnitligt prismæssigt - men læs grundigt på dækningen, der kan være store forskelle på hvad de enkelte selskaber dækker, og det er også i nogen grad afhængig af hundens race, så prøv at kigge på flere selskaber inden du vælger

  • #14   18. jan 2023 Der er temmelig stor forskel i priserne afhængigt af race inden for forsikringsselskaberne. Jeg bruger TopDK: MIn Irske Terriers sygeforsikring er billig. Min Dobermann er forholdsvis dyr.

Kommentér på:
Første gangs ejer

Annonce