{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
726 visninger | Oprettet:

Malene N
Malene N
Tilmeldt:
15. mar 2023
Emner: 1

Alene hjemme 10 mdr {{forumTopicSubject}}

Jeg kunne godt bruge lidt erfaringer og input fra andre hundeejere, måske nogen der har stået i en lignende situation smiley

Vi har en 10 mdr gammel coton de tulear tæve. Vi har trænet alene hjemme siden hun var 8,5 uge gammel, og har siden da sørget for at træne dette dagligt. Vi har haft kamera på siden start så vi kunne holde øje med, hvordan hun tog det, og det er gået rigtig fint så vi har kunnet tage afsted på arbejde uden problemer, hvor hun så bare har hygget sig med hendes KONG og sovet.

Tilbage i december, da hun var 6 mdr., opstod hendes første episode hvor hun begyndte at gø/hyle i 20 minutter efter jeg gik fra hende. Herefter kunne jeg se på kameraet, at hun lagde sig til at sove resten af tiden. Dette stod på i et par dage. Herefter gik der en måned uden problemer med at være alene hjemme, hvorefter hun igen havde et par dage med lidt hylen. Og sådan har det så fortsat, at hun har et par dage hvor hun er ulykkelig, efterfulgt af en måneds tid uden problemer. Fælles for episoderne er, at de varer mellem 1-15 minutter, og at hun lægger sig til at sove resten af tiden efterfølgende. Så nogle gange er det måske kun et minut der bliver hylet, hvilket som sådan jo ikke er til gene. Andre gange har det været 15 minutters konstant hylen, hvor naboen har klaget..

Personligt er jeg slået noget ud når hun har disse dage, og har svært ved hvordan det lige skal tackles, når det ikke står på hver dag. Det er svært for mig at se om der er tale om seperationsangst eller ikke. Jeg har også svært ved at se hvilke tiltag der kan tages, da vi allerede har hende på begrænset plads, giver Kong, spreder godbidder, har musik på, stimulerer godt inden, osv. osv.

Er der mon nogen der har oplevet lignende? Jeg har læst en del opslag om svære tilfælde med hunde der er vildt ulykkelige og gode råd til disse situationer. Vores situation er dog lidt anderledes, idet problemet kun opstår i perioder. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alene hjemme 10 mdr
  • #1   15. mar 2023 Der er ingen tvivl om at hunden er ked af det, ellers ville den jo ikke hyle, du skriver i har den på begrænset plads, hvorfor? Og hvor lidt plads?

  • #3   15. mar 2023 Jeg ville bare prøve at give hende lidt mere plads, og så ændre lidt på morgenaktiveringen. Det er svært, når du ikke har beskrevet rutinen, men måske skal hun have en længere men mere rolig tur, måske skal hun have en kortere tur og noget tricktræning hjemme i stuen, måske noget tredje.

    Min hund er også 10 måneder, og er i idiot-alderen. Det er som om ingen regler, er de samme som for en måned siden smiley Hendes hjerne er total mos, og jeg forsøger ikke at blive alt for irriteret over det smiley Her har jeg skruet op for træningen. Tidligere gik vi morgentur, hvor hun løber fri (2 km som tager 35-40 min), og så fik hun morgenmad i skålen. Vi går samme tur, men nu træner hun for sin morgenmad. Hun træner i øvrigt også for sin aftensmad de fleste dage, så lige nu er der bare skruet op på dén del af aktiveringen. Vi træner både “rigtige” øvelser og en masse fjol og tricks.

    Jeg ville passe på med at kalde det separationsangst, når det kun er så kort tid, hun larmer, og når det er lige nu, hvor hun har 3 fungerende hjerneceller på en god dag smiley


  • #4   16. mar 2023 Jeg har et mantra som siger "hvis noget ikke virker, så prøv noget andet". Det hjælper ikke at sovse rundt i samme rutine, når den tydeligvis ikke giver pote.
    Hunden må have behov for noget andet, når den er ked af at være alene. Måske den generelle rutine skal laves om? Måske hun har brug for mere plads, fx hvor hun kan følge med i verden?
    Måske rutinen er fin, men den afviger på de dage, hun hyler? Måske det er de hormonelt udfordrede perioder, der er værst for hende?
    Prøv at føre dagbog over alle detaljer og hundens adfærd i nogle uger, og tilpas så der hvor det giver mening.
    Selskabshunde er avlet til selskab, og det er derfor ikke et ukendt problem, at de kan være udfordrede alene hjemme.
    Det er helt normalt med tilbagefald i al træning i de perioder hvor hundens mentale udvikling rykker. Læs op på hundens udviklingsfaser.
    Alderen omkring 6 mdr, 12 mdr og 18 mdr er generelt bare interessant... Og udfordrende smiley
    Jeg er selv den heldige indehaver af ét stks 10-mdrs hund med ombygning på 1. sal og ild i benene smiley


Kommentér på:
Alene hjemme 10 mdr

Annonce