{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
483 visninger | Oprettet:

erfaring med skæv tand {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Da jeg er sygdomsramt i et længerevarende forløb, møder jeg mange mennesker på min vej, og ofte falder snakken på hunde, da jeg ikke orker kun at tale om sygdom..
I den forbindelse fik jeg forleden dag et spørgsmål omkring en skæv tand på en 14 mdr. gammel Golden.
Historien er, at denne hund kommer fra en god DKK opdrætter, der sælger hvalpen 9 uger gammel til en børnefamilie, som virker rigtig søde og klar til dette lille nye familiemedlem.
Desværre ser virkeligheden noget anderledes ud, og hunden ender i et alt for trangt bur det meste af døgnet. På et tidspunkt vælger familien at sende den på "opdragelses hjem" i en måned, men livet fortsætter som tidligere efter den kommer hjem.

Endelig henvender de sig til opdrætteren, som skaffer en ny familie dagen efter. Damen der nu ejer hunden har stor erfaring med racen som udstiller og træning, og har på kort tid fået en dejlig hund ud af ham. De har en hanhund i forvejen der vinder meget og kommer fra samme opdrætter.

Nu har den unge hund jo været gennem div. Tjek og alt ser godt ud på nær en enkelt tand, der sandsynligvis er trykket i gal retning under tandskifte, hvor en hvalpetand ikke blev fjernet, men blev siddende alt for længe.

Og så til spørgsmålet
Kan man få rettet en tand der sidder bagudrettet på lovlig vis, når tanden ikke generer hunden?
Eller kan man få en attest på den skæve tand, til brug ved udstilling?
Og sidst men ikke mindst, kender nogen til en dyrlæge der måske kan gøre noget. De fleste dyrlæger vil sige at det er kosmetisk, hvilket det jo også er, og så vil de ikke behandle tanden, hvilket er fair nok.

Undskyld det lange indlæg, men det er jo altid rart, at kende baggrunden, før man tager stilling til spørgsmålet.
På forhånd tak for hjælpen ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  erfaring med skæv tand
  • #1   20. mar 2023 Der kan ikke laves attest på sådan en - du kan jo ikke dokumentere, at tanden var korrekt før. "Måske" og "sandsynligvis" er ikke tilstrækkeligt.

    Min gamle hanhund mistede fire fortænder i forbindelse med en påkørsel. Han fik attest på det, men var også både udstillet inden (med korrekt tandsæt) og dyrlægen der lavede attesten, var den samme, som fjernede de knækkede tænder.

    Jeg kan ikke forestille mig en hæderlig dyrlæge, der vil attestere, at hunden har haft korrekt bid, når han ikke har set det.

    - og helt ærligt, hunden er anskaffet med en skæv tand. Er udstilling så vigtigt for en, skulle man nok have valgt en anden hund.


  • #2   20. mar 2023 Som Michelle skriver, kan der ikke laves en attest på den slags. Det kan der kun på en skade, hvor det kan dokumenteres at biddet var korrekt før ulykken.
    Det vil være uetisk at få tanden rettet, og herefter udstille. Det er desuden mod DKKs regler.


  • #3   20. mar 2023 Vi er da ganske enige, og hvorfor hun gerne vil udstille han, ved jeg jo ikke, jeg ved dog at grunden til de gerne ville overtage ham, var af et godt hjerte.
    Deres anden hund manglede sin gamle ven der døde af alderdom, så valget var vist ikke så svært, skæv tand eller ej. Så han bliver elsket selvom han ikke kan udstilles - heldigvis.


  • #4   20. mar 2023 Tak for input. Jeg lovede at spørge, så det kan jeg så sige til hende. Hovedsagen for mig var, at det ikke kom fra mig, selvom jeg jo godt kender svaret, kun pga. den relation jeg har til hende.

  • #5   20. mar 2023 Jeg tænker at Jens Ruhnau vil kunne hjælpe og råde med tanden. Men som skrevet, så får man ham, heldigvis, ikke til at skrive at hunden har perfekt bid.
    https://tanddyreklinikken.dk/


  • #6   20. mar 2023 Mette, han vil da forhåbentlig ikke hjælpe med at rette en skæv tand, som ikke er til gene? smiley

Kommentér på:
erfaring med skæv tand

Annonce