Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Doodle look-a-like
  • Blixen
    Blixen Tilmeldt:
    apr 2020

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 60
    #2   20. apr 2023 Du har det da ellers fint med at blande din moral ind i min efterspørgsel, Isabelle.
    Men okay, jeg vil fluks kontakte min veninde, der gerne vil have hjælp til at finde en doodle-type, at hun skal holde sig fra mopser.

• #4   20. apr 2023 Denne?

Which is the doodle?

NOT A SINGLE ONE!!

You can buy every single one of these adorable purebred dogs from reputable breeders that health tested, breed to their standard, and produce predictable coats and temperaments.

Why pay a stupid amount of money for a glorified mix (if you want a mix please rescue one from your local shelter), when you can get what you are looking for in any of these purebred, purpose-bred dogs?.. Please don’t support breeding mixed breeds for big money and unknown health issues...

1. Spanish Water Dog

2. Standard Poodle in a “doodle” cut

3. Barbet

4. Portuguese Water Dog

5. Poodle in a "doodle" cut

6. Portuguese Water Dog

7. Lagotto Romagnolo

8. Irish Water Spaniel

9. Barbet

profilbillede
  • Blixen
    Blixen Tilmeldt:
    apr 2020

#5   20. apr 2023 Isabelle:
    Ud fra din tekst, læser jeg at du synes det er mere rigtigt at blande sig i snudelængde end pels (eller hvad vi nu gerne vil klandre doodlerne for) - HVIS du nu ville blande dig, hvilket du i øvrigt ikke vil - lige ud over at du gerne vil blande din holdning om føromtalte ind i et spørgsmål, der egentlig ikke handler om det ene eller det andet. Og derefter en lidt spids bemærkning om, at "sådan er vi forskellige".
    Ja, det synes jeg er at lege moralens vogter hvor det ikke hører hjemme.

Yorkie:
    Helt perfekt! Tusind tak smiley

• #7   21. apr 2023 Tænker et bedre argument ville være at købe fra en ordentlig opdrætter - vejled i, hvad en ordentlig opdrætter er, så giver det nærmest sig selv. I hvert fald kan jeg ikke komme i tanker om doodle-opdrættere, jeg ville købe hund fra.

• #9   21. apr 2023 Herude på bøhlandet hvor jeg bor har jeg ofte set en virkelig sød lille abrikosfarvet mellempudel - troede jeg. For ikke så længe siden faldt vi så i snak og jeg fik at vide at det sørme ikke var nogen pudel men en labradoodle. Det er så en af dem der blev kastareret allerede inden den forlod opdrætter som lille hvalp smiley
    Selve blandingen af retriever og pudel giver OK mening og jeg har mødt en hel del doodler, der ville være rigtig gode hunde, hvis det man ønsker er en træningskammerat i fx DcH programmet. Problemet er bare at de fleste der køber en doodle IKKE ønsker sig en aktiv træningskammerat, der kan løbe i det uendelige. De er faldet for salgstalerne og de fine beskrivelser på nogle af 'fabrikkernes' hjemmesider og tænker at det lyder så fint med en supersund, allergivenlig, god og rolig familiehund. Hvordan 'rolig' kan opstå når man krydser to forholdsvist aktive hundetyper er lidt en gåde. Og en kilde til en del frustrationer for de stakler, der gerne ville have denne her sofakartofel som de kunne tage med på golfbanen lørdag formiddag i god ro og orden. Og så står de med en temmelig aktiv ung hund, som de er nødt til at træne en hel del med for at hverdagen skal fungerer (jeg har været træner på mange hvalpe og unghundehold smiley ).
    Der hvor det så stikker totalt af er når man begynder at blande gravhund og pudler, huskies og pudler, schæfere og pudler osv osv osv

• #10   21. apr 2023 Jeg kan med gru huske, hvordan Ullas opdrætter fortalte om en doodleopdrætter oppe i Norge tæt på dem. Det norske konprinspar havde vist købt doodle derfra, og salgstallet var decideret eksploderet, og de omsatte for tal, der var så sindssygt høje, at det var helt surrealistisk. Det er avl udelukkende for at fylde pengepungen.

• #11   21. apr 2023 Enig med Mette - ogvjeg ville i øvrigt elske sådan en fin, mellemstørrelse labradoodle, dem jeg har mødt, har været skønne og evigt klar på skæg og ballade og i øvrigt totalt ukomplicerede i omfang med andre hunde, familiens kat osv smiley

Men nej, vil ikke støtte de møgopdrættere, jeg kender til.

• #12   21. apr 2023 Blixen, jeg har en "god" skrækhistorie på doodler. En i mit nabolag har en labradoodle. Den ville de lave hvalpe på, så de parrede med en storpuddel "med fin stamtavle" (hvad det så end dækker over). De beholdt selv en hvalp, og da den var nogle måneder gammel, begyndte dens ene øje at se sært ud. Det viste sig, at den havde PRA, og er nu blindt på begge øjne i en alder af knap 2 år. Og den er selvfølgelig ikke den eneste i kuldet smiley

Ejerne kunne slet ikke forstå at det kunne ske, for det er jo blandinger, og de får jo det bedste fra begge sider, og alt sygdom forsvinder.... smiley

• #13   21. apr 2023 Et af mange problemer med doodler, er, at når folk nu har betalt en bondegård for deres kræ, så avler de videre på dem. Gadekryds parret med gadekryds = ??

Jeg synes bestemt, at de fleste doodler er charmerende, og lader til at være nogle skønne hunde.
    Min næste hund skal være en look-alike doodle, nemlig en portugisisk vandhund:-)

• #14   21. apr 2023 Jeg ville jo stadigvæk helt vildt gerne have en pudel, men manglen på "ægte mellemstørrelse" (I omegnens af 48-50 cm) afholder mig - det er til gengæld en størrelse nogen doodleopdrættere helt specifikt går efter at ramme (og også gør det med størsteparten af deres afkom) så hvis ellers man fandt et fornuftigt opdtæt, sø kunne det sagtens være en af årsagerne, der fik mig til at vælge doodle frem for pudel.

• Blixen
    Blixen Tilmeldt:
    apr 2020

#15   21. apr 2023 Jo tak, men jeg behøver nu slet ingen historier, hverken skræk- eller solstråle- smiley
    Min veninde er helt med på at hun i hvert fald ikke skal have en doodle uanset hvad, så jeg søgte billedet for at kunne inspirere til doodle-lignende racer. Og nu må jeg hellere skynde mig også at skrive, at hun er helt med på at sindet er vigtigst, opdrætter er vigtigst, sundhed er vigtigst, at hun bor et sted hvor man gerne må have hund, og ... ja, i minder mig nok om det hvis jeg har glemt noget smiley

Men jeg takker for hjælpen, jeg tænkte nok at nogen herinde havde gemt billedet smiley

• #16   21. apr 2023 Jeg gar haft kigget lidt på spansk vandhund - har ikke sådan indgående undersøgt racen, men udefra møder på et par udstillinger og skriveri med ejere virker det som en rigtig dejlig hund lille hund, der deler arbejdsgiver og -glæde med doodlerne, men måske i en lidt mere laid back udgave (og med varierende gø-tendens, blot hvis,det betyder noget) smiley
    Og der er der da både krøller og den lidt mere robuste krop (sammenlignet med pudel) tilfælles med labradoodle smiley

• Blixen
    Blixen Tilmeldt:
    apr 2020

#17   21. apr 2023 Spansk vandhund har jeg netop talt med hende om, det ser ud til at være en fed lille hund smiley

• #18   21. apr 2023 Helt ærligt, man kan altid finde en race som dækker ens behov, der er virkelig ingen grund til at gamble og købe en krydsning, man kan aldrig nogen sinde vide hvilket temperament man ender ud med, jeg forstår simpelthen ikke begrundelsen for at købe krydsning og da slet ikke en krydsning som kun er lavet fordi den er populær og giver penge i kassen!!!

• #21   21. apr 2023 Jeg har trænet DKK LP på et hold hvor der var to stk Barbet smiley De var meget mindede på træning og samarbejde, men noget mere 'laid back' end pudlerne. MIt bud er at de faktisk ville passe ret fint ind hos folk, der gerne vil have en forholdvis nem hund som sagtens kan bruges til træning, hvis man har de lyster.

• #22   21. apr 2023 Bodil - labbe og pudel har en del tilfælles, så det er da ikke et helt tosset kryds.
    Samtidig kan man så håbe på at få fældefri (men være klar på ikke at få det - man kan dog DNA-teste hvalpene, hvis man vil have sikkerhed for pelstype, har jeg læst). Samtidig laves de i en rigtig fornuftig størrelse (igen, med forbehold for udsving, men afhængig af hvad der krydses, lander de faktisk ret kontinuerligt i den størrelse jeg ville ønske). Og da jeg ingen ambitioner har om landshold mm er jeg ikke afhængig af en FCI-tavle.
    Ser vi ikke kun på doodler men blandinger generelt ville en del racer have gavn af at få lidt nye gener tilført, fordi de genetisk simpelthen har meget lidt variation.
    Og langt den overvejende andel af labradoodler jeg har mødt har været temperamentmæssigt sunde, gode hunde på trods af det opdræt de kom fra.

Så hvis altså det var til at opdrive ordentligt opdræt (ærlighed om muligt udfald, helbredstest, ikke fabriksavl osv), så kunne jeg sagtens finde på at købe en labradoodle.
    - temperamentmæssigt har dem jeg har kendt været ret ens, det er blot udseendet, der har varieret en del, og det kan jeg godt leve med.

Og når nu dem der avler ren pudel ikke vil lave det jeg ønsker (og nærmest bliver vrede over forrspørgslen), så er det lige så stort et sats at håbe på en afviger der, tænker jeg.

Igen, det eneste der afholder mig er manglen på gode opdrættere.

Det er en helt anden snak (I min verden i hvert fald), når det kommer til blandinger af racer, der er milevidt fra hinanden - jeg så en husky × pudel for nogen tid siden, det synes jeg lyder skørt. Eller fransk × beagle, som var populær en overgang.

• #23   21. apr 2023 Jeg er ikke så overrasket over, at det er nemt at bilde folk ind, at en labradoodle er en sød, nem og stilfærdig familiehund.
    Jeg mener, hvem har ikke set tunge overvægtige labber komme tøffende i gadebilledet, jeg tænker, mange anser det for en typisk lab, og vi ved jo alle, at en puddel er en mormorhund, så hvis man blander de to racer, kan man da dårligt få andet end en nem og stilfærdig hund. smiley Underligt, at de doodler, jeg kender eller møder rundt omkring er fyldt med energi. Dejlige hunde, men ikke ligefrem stilfærdige.

Synd for alle involverede, undtagen de opdrættere, der ikke er ærlige om, hvad køber kan forvente af en doodle.

• #24   21. apr 2023 Jeg har godt nok svært ved at forstå hvordan man kan tro at en krydsning mellem en puddel og en labrador får en bestemt størrelse! Den kan jo få alle størrelser mellem den puddelvariant man har valgt og så labrador, man kan IKKE regne med at få en hund lige en den størrelse som man ønsker sig! De puddelkrydsninger jeg har haft i pensionen har været i alle mulige forskellige størrelser og med alle mulige forskellige pelse, de har næsten alle været meget energiske, grændsende til det hysteriske, absolut ikke stille og rolige og de krøllede af dem har haft en tæt pels med masser af tæt underuld, hvorfor ikke vælge en af de krøllede racer hvis det er udseendet man går efter, de findes faktisk i forskellige størrelser, lagotto fx

• #25   21. apr 2023 Bodil - hvis man kigger lidt ud over den famøse avler herhjemme, så er der faktisk opdrættere, der prøver at ramme noget midt imellem, og hvor det lykkes ret godt, selvom der selvfølgelig også er nogen der falder til den ene eller den anden side.
    Og det stemmer da meget godt med, hvad jeg ser i andet avl (ikke kun hunde), at afkom ofte lander et sted imellem forældrene, når man krydser stor + lille, med nogen afvigere i begge retninger. Jeg ville være super tilfreds med det meste imellem ca 45-52 cm, og det er præcis den størrelse, pudelopdrættere nærmest per definition ikke laver, ud over den ene afviger af og til. Det er til gengæld den størrelse jeg oftest møder, når jeg møder labradoodler, hvis de da ikke er lavet med storpudel.

Nu er der selvfølgelig meget andet end størrelsen, jeg vægter, men på størrelsesfronten lader min chance for at få det jeg ønsker til at være væsentligt større hvis jeg valgte doodle frem for pudel. Og kigger jeg på tyske sider, så lader det til at være et ret hyppigt argument for, at folk valgte doodle.... så måske pudelopdrættere skulle overveje opdræt indenfor hele størrelsesspektrummet (standarden tillader det jo).

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #27   22. apr 2023 Nu er puddel og labrador jo ud fra racernes egenskaber og væsen bestemt ikke nogen dårlig blanding. Det er bare nogen dårlige opdrættere der laver dem.. desværre.
    Labrador og ruhåret laves i lange baner til jagt brug.. den er bare ikke lige så nuttet (? Åbenbart??) så den er ikke blevet en designer race.

Man blander ret meget til jagt og desuden også til fx ring sporten.. det er ganske gennemtænkt og fornuftigt.

• #28   23. apr 2023 Isabelle: Jeg har snakket med en håndfuld doodle-ejere på tur/til legeaftaler og derunder også deres valg af hund.

De fleste (nok 3 ud af 4) ville egentlig bare gerne have en bestemt race MEN med mere pels/ikke fældende. De anede intet om pudler, andet end at en blanding deraf gjorde hunden helt allergivenlig og gav dem bamse pels smiley Eks. vores hunds bedsteven, hvor deres forældre engang havde Cavalier og det var sådan en sød og rolig hund. De blev lidt overraskede over hvalpens energi og opfindsomhed, men de gik til træning og han er en sød hund i dag (men ved at blive rigtig hanhund på snart 2 år) smiley

De sidste er som oftest bare blevet inspireret af en DBA annonce eller fået hvalpen gennem et familiemedlem smiley

Har mødt én eller to, som bevidst gik efter en pudelblanding. De har set dem på nettet og ville gerne have en familiehund, som ikke fælder

Kommentér på:
Doodle look-a-like

Annonce