{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.795 visninger | Oprettet:

"Skodfoder"? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg overtog en skøn 2 årig Labrador tæve i februar.

Jeg fik resten af sækken med foder med fra tidligere hjem.
Men var ikke så begejstret da jeg så sækken og tænkte at det ville jeg skifte.

Men.. Hun har den lækreste bløde og flotte pels.
Fælder utrolig lidt.
Elsker hvert måltid.
Er hverken for tyk eller tynd.
Har faktisk fået en del kommentarer på hendes fine pels.

Så er det bedst at prøve noget andet hvor ingredienslisten ser bedre ud?
Eller ville i forsætte med samme foder, nu det virker til at fungere så godt for hende?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Skodfoder"?
  • #1   30. mar Jeg er tilhænger af, at man fodrer med det foder ens hund nu engang fungerer bedst på, uanset hvor fancy eller "skod" det er i teorien.
    Hold øje med bisserne og væskeindtag/urinudskillelse.
    Der er ofte meget sukker og salt i "skod"foder.
    Du kan jo vælge at give andet foder, af bedre kvalitet sammen med "skod"foderet, bare for at lave variation (og forebygge foderintolerance). Men hvis din hund ellers trives på sit foder, er det jo alletiders smiley


  • #2   30. mar Sanne

    Tak for dit svar smiley

    Jeg syntes jo hun virker til at fungere rigtig godt på foderet.
    Men helt sikkert en god ide med at give 2 forskellige foder på samme tid smiley


  • #3   31. mar Jeg er til dels enig med Sanne, men jeg ved også med mig selv at hvis det var mig og min hund, så ville jeg teste andet foder mhp at skifte.

    Helt sikkert pga tænderne, som Sanne skriver, men også fordi jeg ikke er specielt tilhænger af at give hunden det samme ensartede (kedelige?) foder hele dens liv. Jeg synes de bør tilbydes lidt variation trods alt:)


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 10 Svar: 1.465
    #4   31. mar Hvad du ikke ved, Nanna, er, om din hund bliver ved med at være sund og rask på et "skodfoder" - om knogler mv fx får alt, hvad de skal have på sigt.

  • #5   31. mar Jeg forstiller mig, at det er ret individuelt, hvad man synes er et "skodfoder" / hvilke kriterier man har til et foder. smiley

    Jeg er også tilhænger af, at man fodre med det hunden fungerer på.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 10 Svar: 1.465
    #6   31. mar Det er selvfølgelig også det vigtigste - at hunden fungerer på et foder, men er det dit eneste kriterie, Simone? Har det ingen betydning, hvad der er i foderet?

    Hvad er det for et foder, du giver hunden, Nanna? smiley

    Indimellem kan der gå lige lovlig meget raketvidenskab i hundefodring, men der dog også grænser for, hvad jeg vil byde mine hunde. Pedigree Pal ville jeg fx ikke fodre dem med smiley
    Hunde er kødædere, og de skal have kød. De kan sagtens også få fx ris og grøntsager, men de skal ikke leve af det alene eller som hovedingrediens.


  • #8   31. mar Er det bare lidt dårligt eller rigtigt dårligt, det foder?

    Uanset hvordan hunden så ud, ville jeg skifte væk fra pedigree og alt med under min. 30% kød fra ordentlige kilder. Langtidsvirkningen fra dårligt indhold er nemlig ligesom ved fejlernæring af mennesker. De kommer snigende.


  • #9   31. mar Altså.. mange ser fx RC som et skodfoder. Men jeg har stort set kun oplevet at min hund fungerede på det.
    Hvilket foder er der tale om? Jeg ville prøve at se om hunden fungerede på et man synes var bedre. Det behøver jo ikke være det dyreste


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 10 Svar: 1.465
    #10   31. mar Det er ret svært at finde ud af, hvor meget KØD,der egentlig er i RC. Det er ret billigt, hvilket måske skyldes, at der ikke så vældig meget kød i. Der er, som jeg lige kan læse mig til, en masse restprodukter fra kødproduktion. Måske er det faktisk fint nok smiley

  • #11   31. mar Jeg kan finde foder der er billigere end RC smiley

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 10 Svar: 1.465
    #12   31. mar For sjov googlede jeg lige hundefoder hos Rema. Her kan man få 12 kg for under 80 kr.
    Foderet er ret kalorielet smiley


    profilbillede
  • #13   31. mar Siden hvornår er RC blevet billigt? Det plejer at være ualmindeligt dyrt, med tanke på at man ikke får et kvalitetsfoder med højt kødindhold.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 10 Svar: 1.465
    #14   31. mar Med "billigt" mente jeg billigere end det foder, jeg køber. Men nej, at kalde RC billigt er ikke korrekt. Jeg beklager.

  • #15   31. mar Helt i orden, blev bare lige forvirret. smiley

  • #16   31. mar Nu virker det som om jeg er efter dig, Isabelle. smiley
    Men hvor ser du foderet henne? Jeg kan kun se noget dyrere, (men stadig billigt!!) foder hos Rema. smiley


  • #17   31. mar Never mind, fandt det nu. smiley

  • #18   31. mar Er der slet ingen her på HG ... der fodrer med Olivers hundefoder ??

  • #19   31. mar Jeg har gjort Nittib smiley det er et udemærket foder

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 10 Svar: 1.465
    #20   31. mar Jeg gjorde for mange år siden. Så gik jeg over til Essentials. Herefter gik jeg over til råfodring og Essentials og andre gode tørfodermærker, som jeg ikke lige kan huske navnene på. Da det blev konstateret, at Kenia havde AD, gik jeg over til specialfoder til hende. Herefter kom Vilma med tendens til at lave struvitter. Jooo ja - heldige mig smiley

  • #21   31. mar NITTIB: jeg gjorde for mange år siddn, men jeg synes kvaliteten på et tidspunkt blev ret dårlig, så jeg skiftede væk fra det.

  • #22   31. mar Jeg tror jeg vil prøve at købe et andet foder næste gang så og så håbe på pelsen, hendes talje og det der kommer ud igen forbliver lige så fin smiley

    Tak for jeres svar.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #23   31. mar Hvorfor kalde det dårligt når hunden trives på det.

    Jeg vil hellere fodre med et skod foder som hunden fungere på en omvendt.

    Når jeg ser de her tråde virker det til at et "godt" foder er mere for ejerens skyld.

    Jeg fodre ofte med Eukanuba. Ganske enkelt fordi den trives på det. Have det været et i nu dårligere foder som den trives bedst på vil den få det.

    For hvorfor dog ændre noget der fungere.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 10 Svar: 1.465
    #24   1. apr "Jeg vil hellere fodre med et skod foder som hunden fungere på en omvendt."

    Jeg tror såmænd ikke, at der er nogen, der vil give deres hund et foder, den ikke fungerer på, Max. Mange vil bare helst give deres hund et varieret foder, der passer til en kødæder - dvs et foder med en del kød i smiley


  • #25   1. apr Jeg tror også at alle fodre deres hunde med hvad de fungere på.
    Hvis mine ikke kunne trives på andet end feks RC, jamen så fik de da det. Men når der nu findes så meget forskelligt foder og mine hunde hverken er sarte eller andet, så vil JEG personligt langt hellere bruge mine penge på et godt foder med højt kødindhold, end et dyrt foder, uden kød i.
    Jeg tror lidt at mange tænker sådan at RC er vel det mest kendte fodermærke, det er dyrt og så må det jo også være godt. Men når man så kigger på ingredienserne, så er der jo nærmest intet kød. Og så er det at hvis jeg står med 500 kr, så vil jeg hellere købe en sæk med højt kødindhold end en sæk uden kød, men med korn.
    Hvad andre gør, det er ikke noget jeg skal blande mig i. smiley


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 10 Svar: 1.465
    #26   1. apr Da Lina var hvalp og ung, var kornforskrækkelsen på sit højeste - eller deromkring smiley Tilfældigvis var foder med korn faktisk ikke godt for hende. Hun sked 3-4 gange dagligt og havde ofte tynd mave. Jeg skiftede til kornfrit. Problem løst.
    Der er korn i både Kenias og Vilmas foder smiley


  • #27   1. apr Jeg kan huske da Zenta var hvalp. (I 2007). Og jeg fik foder med fra opdrætter som jeg ikke kendte. Altså foderet kendte jeg ikke, ikke opdrætteren. smiley
    Den første sæk jeg selv købte til hende, var RC, den med en Schæferhund på sækken. For det var jo toppen af poppen. Jeg blev heldigvis klogere. smiley


  • #28   1. apr Zenta: Jeg gjorde det samme med Kia. Og da hun var 5 mdr. nægtede hun at spise det, da hun havde udviklet foderallergi.
    Jeg har haft det svært med RC siden, selvom hun jo sikkert havde udviklet allergi uanset.


  • #29   1. apr Jeg fodrer mine hvalpe med RC som primært foder, de får også andet foder, dåsemad og råt, men 75% af deres fødeindtag er RC.

    Min race vokser fint og regelmæssigt på det og trods indhold, så vedbliver jeg med det, for jeg ved at det virker.

    Min første Whippet brækkede benet fire måneder gammel og røntgen viste at hendes vækstzoner var ujævne og knogletætheden for lille. Hun var fodret med et af de i 2006 meget positivt omtalte kornfrie mærker.

    Efter den omgang blev jeg lidt hys, de efterfølgende blev efter råd fodret med RC og jeg fik taget kontrolrøntgen på de første tre hvalpe i huset efter den oplevelse. Der blev taget billeder da de var ca. 3 og 6 måneder og alle havde fine jævne vækstzoner.

    Efterfølgende hvalpe har jeg ikke fået taget røntgen af men jeg holder fast i RC indtil de er voksne, selv om jeg ikke synes at indholdet er fremragende smiley


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 10 Svar: 1.465
    #30   1. apr Noget jeg synes er lidt sjovt ved RC er, at de har særligt foder til bl.a. Gravhund, Shih Tzu, Labrador, Golden, King Charles Spaniel, Jack Russel og Mops smiley

  • #31   1. apr Ellie fik Gamedog hos opdrætter - måske fordi hendes far er Gamedog Anton smiley Men hun brød sig ikke om det, så hun røg på Arion. Men da hun begyndte at vokse lidt for uharmonisk, fulgte jeg rådet fra ALLE med brugshunde, og satte hende på RC Large Puppy. Inden for 14 dage rettede væksten sig. Jeg brugte den ene sæk, og efterfølgende købte jeg en mindre sæk som hun fik af og til.

    Om RC er skodfoder, er vist en smagssag. For mit vedkommende får det de varmeste anbefalinger - hvis hunden kan tåle det smiley


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 10 Svar: 1.465
    #32   1. apr Der er vist faktisk ingen, der har kaldt RC et skodfoder smiley

  • #33   1. apr Jeg kalder det ikke for skod, blot at jeg langt hellere vil betale for foder med kød i, og at når man kigger på prisen, så synes jeg at RC er voldsomt dyrt, i forhold til hvad man får for pengene.

  • #34   1. apr Jeg fodrer også med ret kødholdigt guf, vådfoder og barf ved siden af tørkost så føler hun er godt dækket ind smiley

  • #35   2. apr Noget af det man får for pengene med RC er at de laver flere fodringsforsøg under udvikling af deres fodere end de fleste andre mærker. Derudover så har RC et ret bredt sortiment af specialfodere til diverse sygdomstilstande/defekter. Faktisk er RC det ENESTE fodermærke der har et foder man kan bruge til en hund med Cystinuria. Dvs. uden RC havde jeg formegentligt måtte aflive min hund. Cystinuria er lidt tricky selv at lave hjemmelavet foder til.
    Men OK jeg har så også lidt svært ved at se hvad problemet er med korn i hundemad; det er jo ikke tilsat uden at det er forarbejdet og derved gjort tilgængeligt.
    Mht Olivers så har jeg prøvet det for en del år siden til 2 hunde jeg havde dengang. Min konklusion var at det absolut ikke egnede sig til hunde med ruhåret pels. Pelsen blev mystisk mat og 'vissen' at se på og hundene fik mængder af skæl. Noget de to ellers aldrig havde lidt af. Jeg skiftede til Acana og hundene blev igen pæne i både pels og hud. Jeg kender en del der er ret godt tilfredse med Olivers, men ingen af dem er ruhårede.


  • #36   2. apr "Dvs. uden RC havde jeg formegentligt måtte aflive min hund. " altså den hund jeg havde for nogle hunde siden der havde cystinuria smiley

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 10 Svar: 1.465
    #37   2. apr "Men OK jeg har så også lidt svært ved at se hvad problemet er med korn i hundemad"

    Som skrevet længere oppe, har jeg haft et par hunde, der ikke fungerede på foder med korn. Dvs de sked 3-4 gange dagligt - meget tynd afføring.


  • #38   2. apr Isabel - men det samme kan jo siges med modsat fortegn. Gaia fungerede slet ikke uden korn. Hun blev SÅ sulten at hun bogstaveligt talt spiste til hun kastede op og alligevel stadig var sulten (indtil forsøg med kornfrit fik hun mad 2 x dagligt, så meget hun ville/kunne have i et måltid). Ved efterfølgende begrænsning i indtag begyndte hun at vække mig om natten for at komme ud at spise rødder/græs/jord og alt hvad hun ellers kunne komme i nærheden af. Det stoppede omgående, da hun kom retur på et foder med korn i.
    At nogen hunde ikke fungerer med korn betyder ikke, at foder med korn generelt er skidt.

    I øvrigt forstår jeg ikke det store fokus på hvor mange gange hunden skider - det handler vel mere om hvad og hvor meget og ikke så meget om hvor hyppigt.
    - i hvert fald må løsningen for Sten ellers være at han det ikke skal have mad. Uanset hvad han går skider han 2-4 gange dagligt. Forskellen er, hvordan han har fået maden - de fleste dage får han det fordelt ud over dagen i forbindelse med gåture og træning. Så skider han 3-4 gange. Få dage får han 1-2 reelle måltider, og så skider han typisk 2 gange efterfølgende.
    Så i hvert fald her i huset siger antal afføringer ikke ret meget om kvaliteten af foderet.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #39   2. apr Uden korn fungere slet ikke her.Og så tænker jeg følgende. Hvor får jeg mest for pengene når jeg kan købe et billigere foder som hunden fungere på.

    Og som andre har oplevet. Er "skod" foder som har løst et problem. Så giver det da ikke mening at sige man ikke får så meget for pengene.


  • #40   2. apr Som allerede skrevet, så er RC altså IKKE billigt.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #41   2. apr Det er dyrt i forhold til hvad du får for pengene. Det er det jo ikke når folk får gode resultater.

    Hvad hjælper det,at man får meget for pengene,hvis det kun er på papiret. For det er hvad jeg har oplevet.

    Foder af god kvalitet (dyrt)men som hunden ikke trives på. Foder som er billigere men som fungere.

    Så får man da rigtig meget for sine penge I sidste tilfælde.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 10 Svar: 1.465
    #42   2. apr "men det samme kan jo siges med modsat fortegn."

    Hvorfor "men"?
    Jeg skriver, at to af mine hunde fik tynd mave og sked meget af foder med korn. Videre skriver jeg, at mine to nuværende hunde får foder MED korn. Måske ville de skide meget, hvis de fik kornfrit. Jeg aner det ikke.
    Hvorfor argumentere mod noget, jeg ikke skriver?

    "At nogen hunde ikke fungerer med korn betyder ikke, at foder med korn generelt er skidt."

    Jeg gentager lige: Kenia og Vilma får foder MED korn.

    Jeg har jævnligt en fornemmelse af, at du skimmer mine indlæg og finder noget, du kan være imod, Michelle. Pyt med, om du argumenterer imod noget, jeg ikke har skrevet - lader som om, jeg har skrevet det modsatte.
    Det er simpelthen ubehageligt, og jeg kan ikke helt finde ud af, hvorfor du gør det.

    Jeg synes, det er meget at skide fire gange dagligt - og ofte fire gange med tynd afføring.
    Er det evt. OK, at jeg synes det?

    "De fleste hunde bør have en normalformet fast afføring 1-2 gange i døgnet, for enkelte hunde lidt mere, dvs 2-3 gange i døgnet" (Evidensia)


  • #43   2. apr Vi skal vist alle være taknemmelige for at RC findes. De er nok de største forskere i sygdomsdiæter og i foder generelt.
    Deres foder virker for størstedelen af hundene, og har de allergi så har de også en løsning på det.
    Jeg er dog ikke fan, men med flere syge hunde på CV’et, har jeg lært at det fungerer altså.
    Pt har jeg dog ingen hunde på det.

    Til gengæld får min allergihund et foder der primært består af ærter og gris/insekter. Over 800 kr for 12 kg. Det er dælme dyrt kontra hvad det indeholder, men det VIRKER, og så er det fint, for så går pengene ikke til dyrlægerne, der koster betydeligt mere. Så jeg sparer jo rent faktisk penge på at fodre med det.


  • #44   2. apr Mine fungerer ikke på kornfrit alene, de voksne blandingsfodrer jeg. De fleste mynder trives generelt bedst, hvis de får en del kulhydrater.

    Jeg har prøvet at fodre udelukkende med kornfrit. Det største problem er, at de simpelthen har svært ved at holde huld på kroppen, så mængden de skal have er ekstrem i forhold til deres størrelse, mellem 450 og 600 gram tørfoder for ikke at tabe sig og det til hunde, som vejer mellem 12 og 15 kg.


  • #46   2. apr Jeg har også haft glæde af digterne fra RC.
    Viktor havde allergi og Marley døjede med maven.


  • #47   2. apr Diæterne, ikke digterne smiley

  • Mikes mor
    Mikes mor Online Tilmeldt:
    nov 2023

    Følgere: 27 Svar: 185
    #48   2. apr T’s

    Hvad var det for et foder du fik med ?

    Vi bruger 2 forskellige slags altid RC 4800 og da det er Markos fortrukkende.
    Luka er lidt mere fleksible med foder.
    Lige pt bruger vi som nr 2 foder noget som hedder briantos med laks.


  • #49   3. apr @43: Er du ikke bange for DCM, når et foder indeholder mange ærter? Forskning associere jo nu bælgfrugter (bønner, ærter, linser o.l.) associeres jo med DCM. Også uden at hunden er arveligt disponeret for DCM.

  • #50   3. apr Mette: nej det er jeg ikke. Der er tilsat taurin i foderet efter europæiske standarder, så det bliver ikke hjertesygdom der tager livet af hende. Det bliver enten hendes allergi eller Cauda Equina..

  • #51   3. apr https://dk.zooexperte.com/hvorfor-taurin-er-en-vigtig-del-af-hundefoder
    Man ved også fra forskning på mennesker at særligt ærte og bønner som primær føde giver netop taurinmangel.
    Og det kan føre til DCM.


  • #52   4. apr Det var dog ikke så godt. Jeg spiser virkelig mange ærter og bønner. smiley

  • #53   4. apr Anni, så bør du ihvertfald spise meget kød eller tage tilskud.

Kommentér på:
"Skodfoder"?

Annonce