{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
19.634 visninger | Oprettet:

Vol 19 til snak om alt muligt {{forumTopicSubject}}

Ny tråd. Den anden var blevet lovlig lang smiley
Jeg fik det her billed i morges fra en af mine trænere. Hun tog det åbenbart i går aftes til træning. Penny og jeg havde en hyggelig samtale ser det ud til smiley Knuselsker min lille salmiaklakrids smiley Hun var rigtig rigtig sød igår; Ænsede slet ikke de andre hunde og var så fokuseret på det vi lavede sammen (selvfølgelig er jeg også meget opmærksom på at holde en afstand så hun kan kapere det). Den lange line er en sikkerhedsforanstaltning så de andre ikke skal have fornemmelsen af at hun pludselig kan komme ræsende. Hun fik den dag af da hun skulle lave frit søg smiley Midt i det frie søg (på en privat grund) dukkede pludselig en totalt fremmet hund op. Jeg bevarede roen og kaldte Penny hen uden at komme til at lyde 'panisk'. Penny kiggede på den fremmede (der var 15-20 m væk), vendte rundt og kom drønende hen til mig. Jeg var klar med hendes elskede fleece tov og holdt en fest med hende. I mellemtiden var der en ejer der havde fået hentet sin golden. Penny fik lov at rende og finde en genstand til; der var intet tilbage af 'der var en hund' i hende. Der var kun 'finde genstand' i hovedet på hende. Så hun kom megaglad ud med en genstand og fik en fest igen smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af opvaskemaskine 970 kr.
  • Service af fjernvarme anlæg 1.447 kr.
  • rede en fjernsyn fra at falde ned 700 kr.
  • nedsat gastryk - de 4 blus kan ikke fungere samtidig. 1.500 kr.
  • Opsætning af gardinstang og opsætning af 2 rullegardiner. 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vol 19 til snak om alt muligt
  • C.      B
    C. B Online Tilmeldt:
    aug 2024

Følgere: 19 Emner: 1 Svar: 167
    #307   19. sep Verdens bedste hund fylder 6år i dag smiley

Så en ny bamse, en hamburger fra McD og den bedste gåtur i skoven.

profilbillede
  • #308   19. sep Tillykke med Verdens Bedste Hund smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 137 Emner: 32 Svar: 4.393
    #309   19. sep Waugh en flot mave, Ida smiley

• #310   19. sep Tusind tak, Isabelle smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#311   19. sep Jeg håber, du får en fantastisk fødsel smiley

• #312   19. sep tillykke til vovsen -- og pøj pøj med fødslen når den tid kommer

• #313   19. sep Vores hundepasser har sendt os det her billede smiley åh jeg savner allerede den snyde

profilbillede
  • #314   19. sep Første dag tilbage på job efter 3 sygedage. Sådan en stille og rolig fredag. Nej da! Havde møder fra morgenstunden om ret “store” emner, og da de endelig var overstået, ville jeg forsøge at få styr på mailboksen. Kørte ned og lagde et spor til Ellie i min frokostpause, så det ville passe med at det var halvanden time gammel, når jeg skulle have fri. Sporet endte med at blive over 6 timer gammelt, før vi fik gået det smiley

For der landede en akut sag. En af dem, hvor jeg er så glad for at jeg ikke har børn, for det var med nød og næppe at øjnene ikke flød over. Men omvendt var ingen var i tvivl om, at det var meget akut og meget alvorligt. Så i dag gjorde vi noget godt smiley

I morgen har jeg meddelt alle, at jeg har FRI og at jeg er til DM for at heppe på mine seje, seje hundeførere, min badass veninde og en hel masse mennesker, som jeg ser alt for sjældent. Det bliver dejligt med en masse godt oven på dagen i dag smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#315   20. sep Jeg savner mit arbejde, når jeg læser beretninger fra dit, Anne - tro det eller ej smiley smiley
    Jeg håber, du får en dejlig dag med hunde og venner.

Vilma skal have besøg af Kenia i dag. Det bliver så hyggeligt - og går forhåbentlig helt fint og fredeligt smiley

profilbillede
  • #316   20. sep puha Anne, jeg får "nok" bare jeg læser det du skriver angående børn der bare skal væk fra deres forældre .. godt der er nogen der kan være i systemet og hjælpe, jeg tror jeg ville gå helt ned psykisk hvis jeg fik den viden om hvor galt det står til nogen steder .. man "ved " jo godt noget fra de sager der kommer frem i pressen/medierne ... men det er nok toppet af isbjerget ...

Håber det går godt med besøget i dag, Isabelle ..

• #317   20. sep Vi har været på kursus i kropskontrol og fri ved fod... hunden holdt længere end sidste gang, men hun blev stadig gennemstegt.

profilbillede
  • #318   20. sep Hanne, den her sag rammer helt sikkert medierne smiley Det ér et svært område at arbejde med, og det kræver nok at man kan lægge tingene fra sig og at man ikke tager alt helt ind i hjertet. Men der er sager som rammer dybt, og den her er en af dem. Men det er også sager som den der gør, at jeg kan blive ved. For jeg véd, uden den mindste tvivl, at vi har hjulet et lille menneske til faktisk at få en fremtid.

• #319   20. sep Tak for dig Anne smiley

• #320   21. sep Rex er altid klar til at hjælpe når der skal køres traktor smiley Det er nemmere at have ham derinde en rendene rundt omkring den smiley smiley

profilbillede
  • #322   22. sep Vi har en stak nisser, vi skal af med. Svigermor havde vildt mange og kunne konkurrere med Gurli Sand. Så vi har sorteret dem fra, vi ville have, og stedsønnen har fået nogle. Og resten skal med til Langeland. Det er sådan en hyggelig tur med færgen.

• #323   22. sep Vi har endelig fået en affugter op i stuen, og den er kommet på overarbejde. Dejligt at man kan låne. smiley

• #324   22. sep #322

Bor du ikke i Jylland Susanne?
    Hvad er det for en færge, du skal med, når du skal til Langeland?
    Jeg spørger, fordi jeg ikke ved det.

• #325   22. sep Vi tager med Fynshav-Bøjden. Det giver sådan et dejligt afbræk i stedet for at skulle køre hele vejen udenom. smiley

• #326   22. sep Skal vi til Falster, tager vi også færgerne. smiley

• #328   22. sep Frk. Jensen, jeg er på filter. Jeg har skam set tråden.

• #329   22. sep Nå, vi skulle lige hjælpe med at sætte et par kradsetræer op. smiley

Altid noget at lave. smiley

• #330   23. sep Balder.nyder varmen fra pillebrændeovnen. smiley

• #331   24. sep Godnat Rita. smiley

• #332   24. sep Det er skønt at have gavekort, når man har et par katte, man gerne vil have med på udstilling. smiley

• #333   24. sep Det gik helt uorden i Balders OCD, da de skulle ud at gå. Pga asfaltarbejde måtte de vælge en anden rute. smiley

• #334   25. sep Jeg forstår godt, hvorfor det offentlige er et ekstremt svært sted at være i søgelyset, når nogle ansatte er mere syge end dem, de skulle hjælpe. smiley

• #336   26. sep Så kom DNA-resultaterne. Spændende.

• #337   26. sep #335 ... det er næppe noget nyt og enestående tilfælde .. da jeg kortvarigt skrev journaler i en en afd for førtidspensionister så var der bl.a folk der egentlig var berettiget til bestemte hjælpemidler, fx vaskemaskine i lejligheden fordi de ikke kunne komme i vaskekælder, de fik afslag sidst på året når afdelingens budget var brugt op ...

• #338   26. sep Det er trist Hanne. Meget trist. smiley

• #339   27. sep Så er fik vi solgt en killing. Det bliver dyrlægen nok glad for. smiley

• #341   28. sep om systemet har gjort noget forkert, fejlagtigt ved jeg ikke .... men jeg er ikke enig, for mig siger det en del " det er vigtigere for os st få lov til at være forældre" .... hvis de er så gode så skulle de blive i DK og kæmpe for at få samvær og på sigt få de tre hjem de har sat i verden ... seriøst hvor egoistisk og fokus på egne behov ...

ingen respekt herfra...

• #342   28. sep og må bare sige, jeg fatter ikke, bliver faktisk ganske harm over den logik, tager sysytemet vores barn/børn så får vi da bare andre ... fremfor at se på sig selv og arbejde med det der kan være galt og støtte op og samarbejde med "dem" og så på sigt få et liv med de der er sat i verden først ... ja systemet reagerer måske nogle gange for hurtigt, eller for stærkt, men INGEN får mig til at tro der reageres uden nogen grund overhovedet ..
    Kan systemet også blive bedre til at samarbejde og støtte, uden tvivl ... men det kan begge parter .. og bare købe den næste hundehvalp /få det næste barn er imo egoisme på højt plan ...

• #343   28. sep Og Peter Madsen er bare en stakkels, misforstået mand smiley

Crazy be crazy, smiley Tænk at bakke op og omsorgssvigt af og vold imod børn. Det er kun syge mennesker, der tænker sådan. Og derfor, Susanne, er du for evigt på filter. Du er for syg til at få taletid i “mine” tråde smiley

• #344   28. sep der er garantrisse nogen der kan huske i tv ... tror den hed noget med "er du mors lille dreng", hvor der netop blev støttet op om en mor der så tydeligt ikke var i stand til at varetage barnets tarv. Og man så hvordan den her baby blev mere og mere apatisk fordi man pinedød skulle støtte mor. Her var ihvertfald et barn der skulle være fjernet længe før han blev det. Så ja, måske er der tilfælde hvor det går lige hurtigt nok..... men hellere lidt før end for sent.

• #345   28. sep Nu har de jo fået medhold forskellige stedet, men vores system her i Danmark er absurd sygt og fyldt med fejl fra diverse sagsbehandlere. Jeg kender efterhånden en del sager. Det er at udsætte forældre og børn for misrøgt at tage dem væk bare fordi.

• #346   28. sep Jeg tror simpelthen ikke på, at der findes noget sted i Danmark, som fjerner børn fra deres forældre "bare fordi". Det er et kæmpe arbejde, og kræver så meget dokumentation at tvangsfjerne et barn. Og det er der simpelthen ikke nogen der gør for sjov.

• #347   28. sep For en der møder de børn senere i livet, i særdeleshed dem hvor systemet gav forældrene en chance...

Hellere et fjernet barn for meget, end for lidt...

• #348   28. sep når de har fået medhold så burde de være i DK og få den kontakt til de børn de satte i verden først ... i det hele taget burde de være stoppet ved det første og set indad og sagt vi må samarbejde og finde ud af hvordan vi kan få det barn hjem inden vi går videre med det næste ... de 3 børn kan med rette en dag komme i et tv program og spørge " hvorfor gad mine forældre ikke kæmpe for mig, var jeg så nem at erstatte" ...

Jeg tror virkelig systemet kan gøre meget meget mere med støtte og hjælp i familierne, men der hvor de ikke møder indstilling til samarbejde kan der jo ikke ændres noget og så må det næstbedste efter et forældre par der ikke vil samarbejde og se indad være at barnet kommer i andre rammer ...

det er ikke en menneskeret at få børn, at blive forældre, men det er sgu en menneskeret overfor barnet der er sat i verden at nogen skal tage bedst mulig vare på det ... og ja det er oftest forældrene, men ikke altid ... slet ikke nogle der afspejler så snæversynet og Mig mig mig, mine behov som dette forældre par .. føj

• #349   28. sep @Hovsa ... synes at kunne huske hun fik et bare mere ...en ting hun var mentalt udfordret, men hun lå totalt under for faren der jo flintrede frem og tilbage, og var mere fokuseret på at skulle i byen og fejre (deres bryllup tror jeg det var) end at være noget for drengen...

• #350   28. sep MC, ikke desto mindre er et spædbarn på vej hjem til sin mor nu, fordi der er lavet en fejl fra myndighedernes side, og de har uberettiget fjernet barnet.

Fejl sker. Og det bliver flere og flere.

• #351   28. sep og så kan jeg forøvrigt fortælle via en tysk veninde jeg har, hvis familie, søstre mænd, børn og børnebørn ... familie i hele aldersspektret at hun korser sig over hvor Tyskland er på det sociale område, der bruges ikke penge på børn, unge og ældre i samme målestok som herhjemme, slet ikke, så måske er det derfor man ser igennem fingre med noget i Tyskland, det koster penge ...

• #352   28. sep fejl sker ... ingen tvivl om det ... forældre fejler jo også ... om der bliver flere og flere fejl ved jeg ikke, tror det må stå for din egen regning medmindre Danmarks Statistik siger noget andet ..

Men er der tvivl er det jo godt der kan undersøges og afklares, og så har man sikret sig at barnet ender det rette sted..

• #353   28. sep fra 2021 ;
    "Stadfæstelsesprocenten er meget høj i de sager om tvangsanbringelse af børn og unge, som indklages til Ankestyrelsen. Det viser en ny undersøgelse fra den uafhængige retssikkerhedsenhed under Ankestyrelsen. Og selv i de få sager, hvor kommunens afgørelse ophæves, vurderer Ankestyrelsen, at der er grundlag for en anbringelse."

senere undersøgelser viser der ofte sker fejl i selve sagsbehandlingen, altså det formelle der skal være på plads ... men IKKE i grundlaget for at fjerne børnene ...

• #354   28. sep Ja, der påpeges også fejl i ankestyrelsens afgørelser, og det er jo bekymrende.

• #355   28. sep Susanne ... læser du hvilke fejl der påpeges ... det er fejl i sagsbehandlingen, altså noget med fx at have papirarbejde og sagsgange på plads .. det er ikke fejl i OM barnet/børnene skulle være anbragt ...

• #356   28. sep Fejlen var at man ikke måtte lave den undersøgelse på Grønlændere af en eller anden grund.
    Den eneste grund til at det barn er på vej tilbage til sin mor er fordi moren har Grønlandsk baggrund, ikke fordi at hun pludselig er vurderet til at være en god forældre

• #357   28. sep Jeg taler ikke om en specifik sag men om, at både sagsbehandlere og ankestyrelsen granskes for de fejl, de laver. Og der hentydes til, at det er en del.

• #358   28. sep Hvad menes der så i #350?

• #359   28. sep Susanne, din formulering i om flere og flere fejl #350 kan tolkes som om du kæder fejl i sager sammen med at et barn nu er på vej hjem, altså at du tolker fejl som værende at det er en fejl at børnene i flere og flere sager er fjernet .. det er IKKE de ankestyrelsen siger, de sager der er fejl i er i proceduren ikke i afgørelsen at barnet/børnene i de pågældende sager skulle fjernes ...

men det er ærgerligt og dumt med procedure fejl, for det øger risikoen for at eet barn kommer hjem til en uegnet forælder ...

jeg synes til gengæld oftere man nu hører om unge voksne der spørger i tv, podcast, artikler "Hvorfor greb ingen ind trods alle advarsler og tegn på omsorgsvigt" ...

• #360   28. sep Det jeg har læst i de sidste dage, da tales der både om fejl i sagsbehandlinger men også fejl i ankestyrelsens afgørelser.

• #361   28. sep Susanne, jeg forstår godt at netop du hager dig fast i det her. For med det du har fortalt om din selv, din mand og jeres fysiske og psykiske udfordringer, er det jo et kæmpe kommunalt svigt, at jeres børn ikke blev anbragt uden for hjemmet. Så havde de måske haft en lille bitte chance i livet smiley

At du læser at hende Heidi-damen har fået noget stadfæstet, så har de danske myndigheder genbehandlet hendes børns sager adskillige gange, og derfor er de stadig anbragt. Sådanne sager skal behandles første gang efter 1 år og derfra hvert 2. år. At tyskerne (som har et noget andet socialt barometer) vælger at lade hende beholde de nuværende børn, er skræmmende. Men du tænker sikkert også at hende fra De Unge Mødre er en fantastisk mor, særligt målt med dig selv, og at det er derfor hun stadig har sine børn, født i Tyskland, hjemme. Børnefjernelsessager ankes i øvrigt også til byretten, så fortæl endelig hvorfor byretten så ikke har sendt ynglet hjem.

Men INGEN danske myndigheder har sagt at denne Heidi-trunte kan varetage sine børn. Frederik Waage har, men der er en grund til at han ikke har kunnet få ansættende på en af de rigtige jura-uddannelser. Han ved noget om forvaltningsret, men ud over det er han en dør.

Og ps. Hvis det er fordi dit “barnebarn” står over for anbringelse, så sig at de skal finde en anden advokat, end dem som profilerer sig i de her sager. De taber ALTID - dels fordi de er ret dårlige til deres arbejde, dels fordi de primært har lortesager, og det ved alle.

• #362   28. sep Jamen selvfølgelig sker der fejl....
    Det er jo mennesker, og alle mennesker kan lave fejl.

Men i min optik laves der flere fejl hvor man IKKE anbringer barn/børn med behov, end der anbringes nogen der ikke havde behov.

At tvangsfjerne et barn er altså ikke en beslutning en sagsbehandler lige kan træffe efter en pludselig indskydelse. Det skal igennem flere instanser.

• #363   28. sep Den “fejl” der er begået i Grønlænder-sagen, er at kommunen ikke har inddraget VISO. Den lov trådte i kraft 1.5.2025, og bestemmer, at hvis der er tale om standardiserede psykologiske test ifm. forældrekompetenceundersøgelser, SKAL kommunen oversende sagen til VISO til udredning, da standardiserede tests ikke altid er retvisende for grønlændere. Pigebarnet er adopteret fra Grønland, og omdrejningspunktet er derfor netop grønlænder-loven, ikke mors forældrekompetencer. Det er ren formalitet.

Ser man på tidslinjen, så starter FKU’en i januar 2025, og er millimeter fra at ligge afsluttet 1.5., da loven træder i kraft.

Jeg har nu i øvrigt mine tvivl om dét der er offentliggjort i den sag, for det er påfaldende at barnet endnu ikke er hjemme. Hjemgivelsesperioden skal være proportionel med anbringelsens længde, og barnet har jo kun været anbragt 6 uger.

Lur mig om ikke kommunen allerede har VISO på, og når nu Ankestyrelsen har ophævet BUU’s afgørelse, så lægger kommunen den fornyet i BUU. Det praktiske er så, at da barnet allerede er anbragt, kan de indstille til en genbehandling på 2 år, så det barn kan få noget ro hos stabile mennesker.

• #364   28. sep Susanne, selvfølgelig er der en mulighed for at der kan ske fejl, ingen kan jo se ind i fremtiden og se om forældrene rent faktisk på magisk vis skulle blive fornuftige mennesker - men mon dog i de her tilfælde. Det er jo ikke bare et menneske, der lige har set sig sur på nogle forældre, som træffer den beslutning, der er en del flere inde over sådan en fjernelse.
    Der bliver uden den mindste tvivl fjernet for få børn fra deres forældre! Det skader et barn SÅ meget mere at vokse op sammen med så dysfunktionelle forældre, end at blive fjernet.

• #365   29. sep Dorte, hvor er logikken f.eks. at fjerne de to yngste børn men ikke de tre ældste, og efter nogle få år lade disse børn komme retur til forældrene? Det er da altødelæggende for både børn og voksne sådan at smide dem frem og retur.

Enten er man en dårlig forælder, eller også er man ikke.

Og jo pt. sker der bare lidt for mange fejl, og det går ud over alle parter i sagerne.

Hvad så med helt at forbyde nogen at få børn?

Når "simple" ting kan få børn tvangsfjernet, så går det langt ud over mine grænser. Hvorfor skal børn fjernes fra en mor, der er blevet misbrugt som barn?

Hvorfor skal spædbørn ikke fjernes fra en mor, der fester hver weekend og har tilfældige bekendte til at passe dem? Obs weekenderne går fra torsdag eftermiddag til tidligt søndag morgen.

Systemet er pilråddent og under al kritik.

• #366   29. sep Susanne, du er så stereotyp for målgruppen. Den her tankegang om, at det bare er småting, der får børn fjernet, og at det er alle andres skyld. Nå ja, og at kommunen sælger børn smiley

En anbringelse koster i runde tal 50.000 kr om året bare i advokatudgifter. En FKU koster 200.000-300.000 kr. En plejefamilie får i gennemsnit 30.000 kr (plus ca. 8.000 kr skattefri) om måneden. Det er dyrt og det er administrativt tungt at anbringe, og INGEN anbringer "bare fordi".

Systemet er ikke pilråddent - det svigtede bare dine børn smiley Men det undrer mig ikke at du bifalder omsorgssvigt af børn.

• #367   29. sep #365 "
    Enten er man en dårlig forælder, eller også er man ikke."
    det er simpelthen noget fordrukket sludder ... enten er man ellers er man ikke ... det stadfæster i den grad det aftryk du efterlader ved dine indlæg herinde ... man kan ikke ændre sig (noget) man kan ikke arbejde med problematikker og blive bedre, man kan ikke samarbejde med nogen der ved noget og som kan udstyre en med nogle redskaber til at løse dagligdagens problematikker ....

JO Susanne, hvor der er en vilje er der en vej ... derfor ændrer nogle mennesker deres livsvilkår, trods svære udfordringer og får et bedre liv i den sidste ende selvom vejen dertil kan være belagt med udfordringer, sejre, nederlag og svære "op på hesten igen" ...

• #368   29. sep Anne, er det ikke lidt voldsomt sagt? Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor godt du kender Susanne privat til at udtale dig så konkret..

• #369   29. sep Jeg har selv været inde i det system i en kort periode. Og jeg vil sige; systemet greb mig.

Det er ikke så firkantet og sort/hvidt om men enten er en god forældre eller ikke.
    Nogle er fx kanon forældre på halv tid og nogle er på en anden måde. Nogle skal have støtte men de er jo ikke dårlige forældre. En god forældre er også hvis man erkender man ikke magter.

• #370   29. sep Men Hanne, den hjælp er der jo oftest ikke. Den er der sjovt nok ikke ofret så mange ressourcer på, som det er på at fjerne børnene. Det er blevet meget sådan noget med, at vi fjerner dem først, og så spørger vi bagefter..... måske.

Kender da også en, der slet ikke burde have haft børn
    Vi besøgte dem, og det var tydeligt, at mor var pillemisbruger, og hele huset var møgbeskidt. Hunde- og kattelort. En hund der tissede i sofaen. Osv osv.... men de flyttede bare til en anden kommune, når de kom i søgelyset.

Systemet fejler jo på alle måder, når forældre, der faktisk godt kan passe et barn, får dem tvangsfjernet ved fødslen, og misbrugere får lov til at køre deres spil med to børn som ofre.

• #371   29. sep Pernille, Anne havde ikke nosser til at møde mig i Plantorama, så hun er blot en tastaturkriger, der udtaler sig om nogen, hun ikke kender.

• #372   29. sep Babyfødder. smiley

profilbillede
  • #373   29. sep Synd med den ufred

• #374   29. sep Pernille, JA.

• #375   29. sep Systemet fejler, hvis de ikke fjerner et barn, hvor de vurderer forældrene ikke er egnede.

• #376   29. sep Susanne ... at den hjælp ofte ikke er der må stå for din egen regning ... som Pernille skriver, hun blev grebet, det er jeg sikker på mange andre gør .. det er ALTID de sager hvor forældrene ikke er enige vi hører om ... det er så også ofte de forældre der mangler den indsigt at de ikke magter opgaven alene, og som heller ikke er åbne overfor den hjælp og støtte der kunne føre til at børnene enten ikke fjernes, eller at der arbejdes på de kommer hjem igen hvis de er fjernede ...ved sådanne forældres børn skal systemet selvfølgelig varetage barnets tarv ... det er så det det gør, og nogle forældre flytter så bare og får flere børn andre steder ... egoisme ... jeg har ikke ord for hvad jeg mener om den slags "jeg erstatter bare et barn med et andet" i stedet for at se indad og samarbejde og få det første barn hjem før man vælger at sætte flere i verden ... de børn betaler prisen enten som igen fjernede børn, eller som børn der ikke fjernes og som så risikerer at vokse op i et ikke optimalt miljø ...

det er ALTID barnet der betaler prisen ... det er fandme de voksnes ansvar ikke at sætte dem i verden før man kan magte dem ... med eller uden hjælp og støtte ..

• #377   29. sep De fejler så også, hvis de fjerner børn fra forældre, der er egnede.

Eller hvis de kun fjerner nogle af børnene. For hvordan kan man være uegnet til at tage sig af nogen men ikke andre?

De fejler også, hvis der ikke tilbydes hjælp til visse familier. Så jo, der er mange muligheder for at fejle.

Men når så instans to (ankestyrelsen) også fejler, så har vi i DK et stort problem.

• #378   29. sep Hanne, du følger åbenbart ikke med. Selv de familier der beder om hjælp, de får ingen. Ja, det kan ligge ved de enkelte kommuner, hvor nogen er bedre til at hjælpe og tilbyde hjælp end andre, der ikke gør, men stadig sker der fejl.

• #379   29. sep Susanne, jeg er vild med at du er pigesur over at jeg ikke kom og hilste på dig for SYV år siden i Plantorama, da du stod og strakte en kat ud. Der var 100m mennesker og børn, og jeg havde hverken tid eller lyst til at stå i kø. Min kommentar dengang, og den eneste grund til at du ved jeg var der, var fordi du svinede dig selv til os kaldte dig selv fed, og jeg svarede dig, at så stor var du ikke (dengang, det kan jo have ændret sig, som ting har det med at gøre på SYV år) smiley

Pernille, ud fra hvad Susanne fortæller, om hendes og mandens mange, mange skavanker, om selvmordsforsøg, om deres hus' tilstand og og børnenes udfordringer, så lyder det rigtig meget som om nogen skulle have sikret de børn i et trygt omsorgsmiljø. Du skal på ingen måder sammenligne dit forældreskab med Susannes, og det håber jeg heller ikke at du gør smiley

• #380   29. sep Hellere et barn fjernet forkert, end et barn der ved en fejl ikke blev fjernet.

• #381   29. sep Ja det synes jeg også men jeg synes det er lidt voldsomt nærmest at konkludere det. Det lød det som om du gjorde.
    Og nej jeg sammenligner mig ikke med hende eller nogle andre smiley

• #382   29. sep Mine børn er voksne Anne. De er flyttet hjemmefra. Så prøv du blot at få dem tvangsfjernet. smiley smiley

Desuden har vi haft hjemmevejleder på gennem flere år. Så nej vi er ikke i din pulje over dem, der burde have deres børn fjernet. Faktisk havde de ikke en finger at sætte på vores måde at være forældre på. Vores børn havde/har bare en del udfordringer. Dem hjælper vi dem med at få.løst, så godt vi nu kan.

Kom igen.

Din galde viser blot, hvordan du er. Og nej, det er ikke positivt.

Og når en ung mand forsøger på selvmord, han havde googlet sine piller og vidste, at de ikke gjorde nogen større skade, så er det et råb om hjælp til det system, der netop fejler og ikke fanger de unge, der har brug for hjælp. Og ja han var voksen, da han tog næsten en uges dosis på en gang. Han blev da også sendt hjem med det samme, og vi kørte op og hentede ham.

• #383   29. sep Susanne, DIT selvmordsforsøg. Eller din trussel herinde om at tage alle piller du havde, og så kunne det nok gøre det af med dig. Det vidner jo ikke ligefrem om en stabil mentalitet. Og nej, dine unge kan ikke anbringes. Jeg skriver også, at de burde have været (for mange år siden). Du falder 100% ind i retorikken på de forældre, som ikke indser egne udfordringer, og der er jo en grund til at begge dine børn er så massivt udfordrede i dag smiley

Men hokus pokus, Susanne i fokus. God fornøjelse med kattene, manden og ynglet - jeg hopper over i den frie tråd igen. Der hvor man ikke bifalder omsorgssvigt og vold.

• #384   29. sep Jeg har aldrig forsøgt selvmord sødeste Anne.

Og det med pillerne var i en helt anden forbindelse, men det husker du nok ikke. At skrive, at jeg har mange piller liggende, og at de sikkert kunne tage livet af mig, det er ikke lig med en trussel. Prøv at google ordet.

Vi har været så meget i kontakt med det offentlige gennem årene, så nej vi falder ikke ind i din kategori, din udtalelse viser blot, hvor forskruet du er. Du har nok taget skade af jobbet og ser spøgelser.

Og det er så typisk dig at blive personlig Anne. Du er ondskaben selv.

• #385   29. sep Susanne, du har jeg ved ikke ordet "truet" med at ville gøre en ende på det ... det var ganske kort det stod herinde, men jeg bl.a. læste det inden du (så vidt jeg husker) slettede tråden igen ...

det er heller ikke svært at udlede af dine skriv at de/systemet/det offentlige ikke er din kop te ... men jeg kan bl.a. trods min faktisk dårlige hukommelse huske alle de dommedagstanker du havde da sønnen skulle flytte lidt langt væk ... han ville dø af sult, kunne ikke få handlet osv .. det er da trods alt med nogens hjælp, åbenbart lykkedes ... hvilket liv han har ved jeg selvsagt ikke, men hvis ikke det gik bare nogenlunde så havde du nok skrevet om det ... jeg håber ihvertfald han har det ok ...

men men det har så igen intet med de der fjernede eller ikke fjernede børn at gøre .. igen vil jeg bare sige i det tilfælde du linker til så siger det måske mere om Tyskland end om Danmark at de ikke ser en problematik .. for børnenes skyld ønsker jeg at tage fejl, men at forældrene har vendt ryggen til børn i DK er imo skammeligt og respektløst ... har de virkelig ikke nogle issues burde de tage kampen op og ikke bare erstatte et barn med et andet ... det er ynkeligt, skammeligt og ikke en forældre værdigt UANSET hvad man så mener om det off. system ... PUNKTUM

• #386   29. sep Susanne, alene det at du/I har "været meget i kontakt med det offentlige gennem årene" er jo udenfor normen. Almindelige mennesker og familier har ingen eller stort set ingen kontakt med kommunen igennem livet.

Det er jo godt hvis I har fået den hjælp, I havde brug for, men meget ofte udtrykker du, at det ikke er tilfældet og den slags "det er kommunen der fejler og ikke hjælper NOK/KORREKT"-skriveri er dét Anne mener ift målgruppe og tankegang.
    -> hvor skal ansvaret ligge? Hos en selv eller hos kommunen?

• #387   29. sep Min søn lever, men om han lever godt kan diskuteres. Men ikke herinde. Hjælpen er desværre sparsom.

Nu går jeg som sagt ikke ind i enkeltsager, selvom jeg nævner et par i forbifarten. Det kender jeg ikke den enkelte sag godt nok til. Men jo jeg forstår godt, hvorfor de flyttede til Tyskland.

Når man ser alle de fejl, der laves rundt omkring, så føler jeg med en del af dem. Hvor andre sager skaber stor undren over, hvorfor børnene ikke blev fjernet. Så fejl både den ene og anden vej.

• #388   29. sep AS, jeg har aldrig planlagt at få børn med diagnoser, der fik problemer i skolen, og vi derfor fik en hel del kontakt med diverse instanser. Tror heller ikke at det er min skyld, at drengene ikke kunne enes, eller at de mistrives i skoletiden. Nu er jeg så heller ikke herre over, hvor kommunen flyttede mine drenges skoletilbud hen, for de lyttede på intet tidspunkt til mine bekymringer i den anledning, men noget af det blev de da klar over senere. Og mere har jeg ikke at sige til den sag. Så vær du glad for, at du ikke har børn med diagnoser.

• #389   29. sep Nu var det faktisk anbringelset, der var emnet, så det holder jeg mig til. smiley

• #390   29. sep men Susanne .. hvad med de af den families børn der er her i DK ... dem forholder du dig slet ikke til set fra forældrenes side .. ser du slet ikke at er det så gode forældre så må de børn da virkelig i fremtiden føle sig svigtet ... af forældrene vel og mærke ...

men nej enige kan vi ikke blive ... alene det at de kan finde på at tage ud af landet og efterlade de 3 børn viser mig der er noget galt i øverste etage og dermed konkluderer jeg at de fjernelser der er lavet i DK nok ikke er helt fejlagtige .. man svigter simpelthen ikke sine børn på den måde hvis man mener man er egnet forældrer ..

• #391   29. sep De har jo ikke valgt, at børnene skulle fjernes. Det har andre valgt for dem. Og man ved jo ikke, om de kæmper for at få de andre børn med til Tyskland.

• #392   29. sep det har da intet at gøre med hvem der har valgt ... vi ser det slet ikke på samme måde ... overhovedet ... de har valgt at få barn/børn, de ses som værende ikke egnede, det er DERES ansvar at samarbejde og kæmpe ... og modbevise når nu de mener sig så gode at de kan forsvare at føre deres gener videre X 5 ...

de ser MIG MIG MIG, systemet skal tilpasse sig MIG MIG MIG ,... jeg vil intet gøre for at se om noget skal ændres, nej jeg har ingen fejl (jeg er forældrene) fejlfri ...

jeg melder mig ud nu ... jeg forstår godt du forstår dem ... for det du udtrykker herinde afspejler helt den samme vinkel at se tingene på ....
    jeg hepper på deres børn uanset hvor de er, at de får at godt liv TRODS deres forældre

• #393   29. sep Måske lidt malplaceret. Men min dreng siger “min mor narkoman”. Fordi jeg kaldte ham en fjernsynsnarkoman. Det kunne jeg selv være smiley

• #394   29. sep Hanne, nej jeg mener bare, at vi ikke kender nok detaljer til at dømme den. Der er den store forskel. Ingen ved, hvad de har gjort eller ikke har gjort for at få deres børn igen. Man får jo ingen detaljer i artiklen. Men det er så let at dømme andre, når man ikke kender dem.

• #395   29. sep jeg behøver ikke kende dem ... de rejser og de erstatter de børn de ikke bliver tilbage og kæmper for ... det er rigeligt

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    feb 2024

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
    #396   29. sep Ikke at jeg tror, at de danske eller svenske myndigheder har for vane at tvangsfjerne børn i vildelse, men jeg vil godt anbefale dokumentarserien: "Adam och övergreppen" på Svt.play som et (ganske vist ekstremt og grotesk) eksempel på en sag, hvor en kommune har fejlet max.

• #397   30. sep Radar, jeg kan heldigvis ikke se svensk tv. Jeg kan heller ikke forstå sproget. smiley

• #398   30. sep Hvis ikke du kender nok detaljer til at dømme forældrene, hvorfor kender du så nok detaljer til at dømme systemet - som du meget tydeligt gør?

Det er systemets skyld at forældrene er rejst fra deres børn, ikke deres egen - fuldstændig ligesom du i dit sidste svar til mig fraskriver dig alt ansvar og giver det til systemet...

• #399   30. sep De kan ikke rejse fra børn, de ikke har. Og de kan stadig kæmpe for at få dem hjem til Tyskland. Adressen spiller ingen rolle her. Tyskland er faktisk ikke ved verdens ende.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#400   30. sep Hvis man vurderes uegnet som forælder ikke én men tre gange, er man usædvanligt egoistisk, når man vælger at få barn nummer fire og fem - langt fra de tre børn, man allerede HAR sat i verden.
    Var man ansvarlig og kærlig forælder, blev man tæt på de anbragte børn, så man kunne besøge dem og være mor for dem på den bedst mulige måde indenfor de rammer, der nu var. At flytte til Tyskland viser med al tydelighed, at det ene og alene er sine egne behov, denne kvinde fokuserer på smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#401   30. sep "De kan ikke rejse fra børn, de ikke har."

De rejser fra de børn, de HAR - sat i verden, Susanne.
    Deres ageren oser fortvivlende meget af " jamen så får vi da bare nogle andre/flere børn" smiley

• #402   30. sep Isabelle, helt enig! Og lige præcis derfor virker det på ingen måde til at være en fejl, at de første børn blev fjernet. Men derimod meget tragisk, at de efterfølgende børn desværre stadig er hos de forældre. Stakkels børn.

• #403   30. sep Når de er tvangsfjernet, har de den ikke. Og som sagt er Tyskland ikke verdens ende.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#405   30. sep Et barn tvangsfjernes ikke uden væsentlig årsag - og JO, Susanne, forældre til tvangsfjernede børn er stadig forældre - dvs de HAR stadig børn, og de kan stadig have kontakt med børnene.

• #406   30. sep Hvor har jeg sagt, at de ikke er forældre? Vis mig det.

Ikke alle får lov til at have kontakt med børnene. Og stadig er Tyskland ikke verdens ende. Der findes biler og flyver.

Og jo Isabelle, der sker også fejl i tvangsfjernelser. At lukke øjnene for det er naivt.

• #407   30. sep Hvor er jeg lykkelig for at du ikke arbejder i en kommune, Susanne.

• #408   30. sep Det er jeg sørme også. De fleste bliver hurtigt sygemeldt eller findet andet job.

• #409   30. sep Man har de børn man har født ... om de bor hos en eller ej ...

jeg har da også stadig mine børn selvom de nu er voksne og bor for sige selv ..
    Forældreskab drejer sig om de børn man har født, hvis ellers man har hjertet på rette sted, ikke om hvor de bor !

Men igen en forskel ... har børn er for dig og de forældre dem man ser, bor og kan rører ved ..
    For de fleste andre er det nok de er født af en og så bor de for evigt i ens hjertet ... man har de børn og man flytter ikke længere væk end man kan kæmpe for at se dem så meget som muligt hvis de af en eller anden årsag ikke bor hos en ..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#410   30. sep "Hvor har jeg sagt, at de ikke er forældre?"

Her, Susanne:

"Når de er tvangsfjernet, har de den ikke."

"De kan ikke rejse fra børn, de ikke har"

"Og jo Isabelle, der sker også fejl i tvangsfjernelser. At lukke øjnene for det er naivt."

Jeg lukker skam ikke øjnene for, at der sker fejl.

"De fleste bliver hurtigt sygemeldt eller findet andet job."

De fleste kommunalt ansatte? smiley

• #411   30. sep så hvis nogen spørger dig Susanne, "har du børn" siger du så " jeg HAVDE 2 sønner" fordi I nu ikke længere deler adresse ...

da mine døtre studerende i hhv USA og Japan, var de så ikke mine døtre mere, eller nu hvor alle mine børn selv er forældre er de så ikke mine børn mere .. smiley

hvis det er logikke så kan man jo bedre forstå de kan erstattes

• #412   30. sep Isabelle, derfor er de jo stadig forældre, men børnene bor jo ikke hos dem. Igen tolker du frit. Ikke noget nyt i det.

Hanne, jeg har ingen steder skrevet, at det ikke længere er deres børn. Så tolk du videre alene.

• #413   30. sep Det er fordi du bruger ordet har på en måde ... de fleste andre på en anden ..

• #414   30. sep ....det er ikke så længe siden en af de "unge mødre" flyttede til Tyskland for at undgå tvangsfjernelse af sine yngste børn. Der er jo en individuel vurdering af hvert barn plus... hvert barn udgør jo en risiko for trivsel for de yderligere når nu man ikke er så ressourcestærk.
    Jeg undres generelt over:

Hvorfor bliver man ved med at producere børn når man ikke kan tage vare på de foregående?

Hvorfor man tror så blindt på anekdoter som evidens? Ja der er emotionelt indhold. Men det er også ekstremt ensidigt og kommuner kan jo ikke udtale sig om den enkeltes sag. Hvorfor det altid bliver ekstremt overfladisk. De kan jo ikke sige "hør nu her..de kan ikke engang tage vare på sig selv ...men"

I forhold til grønlænderproblematikken så ja. Der er kun normmateriale på en lang række psykologiske test på etniske danskere. Men med en der har boet sit liv i dk burde det være en ren teknikalitet. Da sproget og den danske kultur også bør være indlært. Men en teknikalitet der kan udnyttes. Uanset fjerner man ikke børn udelukkende på baggrund af disse ofte. Og vi ved ikke hvad der mere ligger bag...

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#415   30. sep Isabelle: 1 + 1 er 2

Susanne: Nu tolker du igen, Isabelle.

smiley

• #416   1. okt Ja Isabelle, du misforstår mine indlæg. Men det er dit problem. Heldigvis ikke mit. smiley

• #418   1. okt Medmindre du er abonnent så kan du ikke se det Susanne.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#419   1. okt "Ja Isabelle, du misforstår mine indlæg. Men det er dit problem. Heldigvis ikke mit."

Hvis du er helt ligeglad med, om dine indlæg bliver forstået, Susanne, er det selvfølgelig ikke dit problem, når jeg og andre ikke forstår dem. Selv har jeg det sådan, at jeg foretrækker at formulere mig på en måde, så ikke kun jeg selv fatter meningen. Sådan er vi mennesker så forskellige smiley

Artiklen i #417 kan vist kun læses, hvis man abonnerer på Vardeavisen.

• #420   1. okt det er sært at vi er flere der tolker dine indlæg på samme måde, faktisk alle andre der kommenter på det aktuelle emne .. så måske du Susanne skulle tænke over hvordan du bruger ordene .. eller ikke, jeg tænker hvis man er ligeglad med om andre forstår de indlæg man laver, hvorfor så overhovedet lave dem ... altså igen forudsat man laver indlæg på et offentligt forum for at få reaktioner og ikke bare for selv at læse det man skriver ..

men du svarede så heller aldrig på hvorvidt du har eller ikke har 2 sønner nu de ikke længere deler adresse med dig ..

• #421   1. okt Jeg kan sagtens læse artiklen, og jeg abonnerer ikke på Jyskevestkysten.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#422   1. okt Mystisk, Louise. Jeg kan kun læse overskriften.

- Og en lille observation smiley
    Netto sælger jævnligt roser til omkring 30 kr for en buket. Med til denne hører noget pulver, der angiveligt skulle forlænge rosernes levetid. Det plejer jeg at blande i blomstervandet - men mere end 3-4 dage er roserne ikke pæne.
    Forleden købte jeg igen en buket. Denne gang smed jeg pulveret ud. Nu, fire dage efter, står roserne ligeså pæne, som da jeg købte dem. Så lærte jeg dét, og erfaringen er hermed givet videre smiley

profilbillede
  • #423   1. okt nu har jeg læst artiklen .. abonnerer heller ikke ... men det er jo ikke systemet der gør noget galt, det er jo andre mennesker ... så er der en pointe ?

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#424   2. okt " #417 Verden i dag."

Nu fik jeg læst artiklen - i en anden avis. Måske kan jeg ikke læse den i "Jyske Vestkysten", fordi jeg har adblocker.
    Der har vist til alle tider været mennesker, der angav andre mennesker på løgnagtigt grundlag. Tænk bare på hekseprocesserne i 1500 og 1600-tallet og Mccarthyismen i slutningen af 40'erne og starten af 50'erne.
    Verden af i dag var også verden af i går og bliver nok også verden af i morgen - på godt og ondt.

• #425   2. okt Isabelle
    jeg er på tablet uden adblocker - og jeg bliver stadig promptet til at betale ved kasse 1, så det er ikke den der gør udslaget.

• #426   2. okt Men man fjerner jo ikke børn, alene pga anonyme anmeldelser.

• #427   2. okt nej, og det har de jo heller ikke gjort i det tilfælde beskrevet .. reelt er det vel en konflikt mellem mennesker hvor kommunen faktisk bliver brugt og kommer i klemme, for selvfølgelig skal de reagere ... tænk overskrifterne den dag de ikke reagerer og der er noget om indberetningen ...

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#428   2. okt Forleden blev en lille hund jagtet af en stor brun labrador her i mit område. Ejeren af den lille hund, en ældre kvinde, bad labradorejeren kalde sin hund til sig. Dette udløste en voldsom reaktion fra sidstnævnte - en temmelig høj mand. Han tog fat i den ældre kvinde og ruskede hende kraftigt - så kraftigt, at hendes jakke gik i stykker. Han slap hende og gik. Hun var tre kvarter om at finde sin skræmte hund, tog herefter hjem og meldte overfaldet til politiet. På vej væk fra manden fik hun taget et billede af ham, men politiet skal bruge et navn.
    Er der noget med, at man, via et billede, kan finde eventuelle opslag fra personen på billedet og derved måske finde vedkommendes navn?
    Da jeg ser ham i plantagen dagligt, kan jeg selvfølgelig også bare spørge ham, hvad han hedder smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#429   2. okt Kan det virkelig passe, at SÅ mange pludselig lider af ADHD?
    Jeg læser, at mere end 100.000 danskere i dag får ADHD-medicin. Det er mere end en fordobling på få år. Et eller andet er galt smiley

• #430   2. okt Du kan lave en billedsøgning Isabelle, men ikke sikkert det er ham, du finder nok mere sikkert atvspørge ham i hvert fald:)

• #431   2. okt Isabelle og der er også umiddelbart mange flere autister. Ifølge Autismeforeningen så er er der ikke flere autister nu, end der har været tidligere. Man er bare blevet bedre til at diagnosticere nu. Tænker det er det samme med ADHD og ADD.

• #432   2. okt Min søn får ikke medicin for sin ADHD. Han har ingen effekt af den ud over en masse bivirkninger.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#433   2. okt Der er op til seks års ventetid nu, Louise - fordi der er så mange, der vil udredes for ADHD.
    Når jeg så læser om de symptomer, der KAN pege i den retning, kan jeg ikke lade være med at tænke, at 3 ud af 4 rammer alle os helt raske adskillige gange i løbet af livet - og især måske mellem vi er 15 og 30-35 år.
    Måske tager jeg fejl, men jeg tror desværre, at der er blevet overdiagnosticeret og fejlmedicineret en del gennem de seneste 10-15 år.

• #434   2. okt De tog iøvrigt en hel del måneder om at udrede min søn, da han godt vidste, hvordan man burde opføre sig, for det havde vi jo fortalt ham. Han fik diagnosen Aspergers Syndrom da han gik i 0. klasse. Og hans ADHD diagnose kom først i 5. klasse.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#435   2. okt Mener du, Susanne, at man bare skal fortælle børn, hvordan de skal opføres sig - og vupti, så er deres ADHD sådan nærmest ikke eksisterende?

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#436   2. okt Fra Politiken i dag:

»De har ofte søgt viden på sociale medier, hvor de har fået det indtryk, at adhd er årsagen til, at de klarer sig dårligt i skolen, på uddannelsen eller er gået fra deres kone. De har også lavet en test på nettet, som har bestyrket deres mistanke. Så går de til egen læge og beskriver deres symptomer på en måde, så lægen har svært ved at gøre andet end at henvise til udredning«, siger psykiateren.

Samtidig oplever Henrik Day Poulsen, at en anden gruppe patienter fylder mere og mere.

»Jeg vil beskrive dem som velfungerende. De studerer på fuld tid eller har fuldtidsarbejde. Nogle arbejder ligefrem 80 timer om ugen og fremstår som overskudsmennesker med succes. Men de bøvler med forskellige ting og vil vide, om de har adhd. Jeg tænker, at vi ikke skal bruge skattekroner på at finansiere folks akademiske interesse i at vide, om noget er galt. Den offentlige psykiatri bør være for dem, som har det værst«, siger han."

- Og jeg er SÅ enig. Helt almindelig bøvl med livet, skal vi skisme ikke bruge hverken lægernes tid eller skattekroner på smiley smiley
    Men jeg vil så lige sige, at jeg ikke underkender, at alt for mange mennesker mangler omsorg og støtte, når de rammes af dette "bøvl med livet". Jeg ved fx ikke, hvordan jeg havde klaret at komme igennem den rædselsfulde tid med min datters og svigersøns sygdom, hvis jeg ikke havde haft kærlige mennesker omkring mig smiley

• #437   2. okt Nej Isabelle, jeg forventer heller ikke, at du skal forstå det. Men intelligente børn med ADHD kan godt opføre sig, som andre forventer i kortere tid. Når de udredes, er de jo ikke indlagt i flere dage. Men som sædvanlig tolker du på livet løs og drejer alt, der bliver skrevet. Man skulle ikke tro, at du havde været lærer. Godt at jeg ikke var din elev.

Og nej, min søn havde mere travlt med at spille pc og tale engelsk med sine online venner, end han havde med at google noget, han måske kunne fejle.

• #438   2. okt Nu kan du betale for en privat udredning. Det er dyrt. Nogle steder op til 69000kr.
    Så bliver det 1) kun noget du gør hvis du gerne vil have diagnosen. 2) en forretning 3) utilfredse kunder i en forretning er dårlig business...

En privatpraktiserende psykiater holdt et oplæg om at der var mange udiagnosticerede adhd ramte. Blandt andet havde han udredt en topleder der arbejde 70 timer om ugen. Nu på ritalin/speed kunne denne meget nemmere overskue sin arbejdsuge... go figure smiley

ADHD er en funktionslidelse.... vi har ALLE opmærksomheds og hukommelsesproblemer. Det skal altså virkelig gå ud over din hverdag i en nær invaliderende grad. Og få mig ikke startet på de der tiktoks..."hvis du nogem gange går ind i et rum og glemmer hvorfor du gik derind... så har du nok ADHD"... (eller også er du et menneske...måske et stresset menneske men helt ærligt). Hvis vi er ved at skabe et samfund folk ikke kan være i uden at få statsstøttet amfetamin.. så skal vi måske kigge mere på samfundet end individerne...

• #439   2. okt uha .. et emne man i dagens DK skal træde varsomt i ... jeg har en veninde der arbejder indenfor psykiatri og hendes mand og jeg kom af vanvare en dag til at sige at der vist er gået inflation i diagnoser og det af være lidt udenfor "normen" i dag er en lidelse ... dermed ikke sagt at vi i dag fanger og hjælper nogen der før havde det FOR svært ... meen når nogen siger diagnosesamfund så er der imo noget om snakken ..

hvor man kan sige at en gang ville man helst ikke have en diagnose, så virker det nærmest hipt i dag ...

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#440   2. okt "Godt at jeg ikke var din elev."

Selv dig havde jeg skam også rummet og fået videre i livet, Susanne smiley

• #441   2. okt #440

SÅ meget touche smiley smiley smiley smiley smiley smiley

• #442   2. okt smiley

Jeg var skam en meget rolig og artig elev Isabelle. Jeg har ikke skulle hjælpes videre. Det fandt jeg selv ud af. Som min mor altid sagde, "er du guds barn, så hjælp dig selv". Så det gjorde jeg.

• #443   2. okt lyder forfærdeligt ... får association til den der Jussi Adler der foregår i et meget missionsk miljø ... "Er du Guds barn" .... man er da sine forældres barn ... det lyder som om du var et svigtet barn ... intet barn skal da bare hjælpe sig selv ...

De rolige artige børn kan faktisk også være et signal .... men deres udfordringer opdages ikke altid da de der larmer tager opmærksomhed, tid og kræfter ...

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#444   2. okt "er du guds barn, så hjælp dig selv"

Det lyder ærlig talt lidt bizart og ukærligt, Susanne - og det gør mig ondt for dig smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#445   2. okt - Og så kommer jeg, undskyld for det er lidt sjovt, til at tænke på noget grafitti skrevet for mange år siden vist i nærheden af "Byggeren" i København:
    "Hjælp politiet. Tæv dig selv" smiley

• #446   2. okt Nok ses men ikke høres. Ellers kunne der godt falde en lussing eller to.

Nej vores hjem var ikke specielt kristent, men ordsprog blev meget brugt.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#447   2. okt Jeg håber, du har nogen, der er kærlige og rummende nu, Susanne.

• #448   2. okt Jeg har min mand og mine børn. Hvad skal jeg med mere?

• #449   2. okt sådan kan man næppe sætte det op ... de første 3 år af et menneskes liv er meget vigtige .. "skader" der sker der kan være svære at rette op på senere specielt hvis der bare et lagt negative oplevelser oveni gennem det meste af ens barndom ...
    Det er faktisk lidt som tråden om overgreb og overgrebs personer .. ofret ved ofte ikke hvad de har været udsat for og hvilke skader de bærer med sig resten af livet ... det udmønter sig helt sikkert heller ikke ens for alle .. men afspejler sig ofte i ens tilgang til de ting man møder i livet ..
    Jeg er selv det man i dag nok kalder et "skyggebarn" det afspejler sig da helt sikkert i min tilgang til mange ting i livet ... i nogle situationer lukker jeg bare af, i andre gør jeg brug af en bevidsthed om at "sådan som min xxx vil jeg absolut ikke være/opføre mig"

• #450   2. okt Indtil jeg var 3 gik min mor hjemme. Der var, så vidt jeg ved, ingen penge. Min retarderede moster boede hos os. Hun var ret opfarende, når hun ikke fik sin vilje. Og mine brødre hadede bare sådan generelt hinanden. smiley

• #451   2. okt Ja ventetid! Vi har ventet 14 år på en udredning af vores yngste søn. 14 år, hvor vi er afvist adskillige gange af børnepsyk fordi han ikke var farlig for sig selv og sine omgivelser. Men det var et barn i dyb mistrivsel. Han har stort set ikke gået i skole i 3 år. Jeg måtte opsige mit arbejde, og starte arbejde hjemmefra. Var han endelig i skole, så blev han ringet hjem hver eneste gang, fordi han "larmede". Han fik totalt nedsmeltninger af at være i en klasse med larm . Som 7-årig fik vi af skolepsykologen gjort opmærksom på, at han måske havde epilepsi. Hans klassekammerater kaldte ham psykopat og løgner. Man kan ikke have epilepsi uden kramper, havde de fået at vide fra deres forældre. Han blev diagnosticeret med epilepsi, og efter medicinering gik det lidt bedre. Vi sendte ham til psykolog med det samme, og han gik hos en super psykolog i Næstved igennem nogle år. Egenbetaling og det er dyrt, når det var hver 14. dag. Det offentlige kunne godt, men vi skulle vente over et år. Ingen ud over familie troede på os. Skolelærere og børnehave leder mente at det var dårlig opdragelse...Det har fyldt SÅ utrolig meget i vores hverdag, at skulle kæmpe denne evindelige kamp for hjælp. PPR har afvist at hjælpe flere gange. Både på skolens men også vores henvendelser. Han blev til sidst smidt ud af skolen. Det var en privatskole, og de kan og må ikke børn, der ikke passer ind, og slet ikke uden en diagnose. Herefter kom han i en lokal folkeskoleklasse med 12 elever. Det fungerede heller ikke. Det var en rædselsfuld klasse. Skolen smed ham i et specialtilbud på fuld tid, trods de ikke må uden diagnose. Julius har gået i det tilbud i 3 år. Et tilbud med 12 elever blandet fra alle årgangene. Det er absolut ikke optimalt, da det er pædagoger og ikke lærere. Stadig ingen hjælp mht udredning. Lægers henvisninger er også afvist. Pludselig nævnte en socialrådgiver VISO. De så ham til et indledende møde, og var ikke i tvivl. Han er nu ENDELIG blev udredt af VISO. En neuropsykolog har set ham igennem flere måneder til diverse tests, og er diagnosticeret med IA af middelsvær grad. Dvs de har taget alle vores observationer med fra han var spæd. IA gives når der er træk fra før 3 års alderen. Alligevel skal man kæmpe for at få en diagnose. Hvorfor vil vi så gerne have den diagnose? Joh fordi han gerne skulle have en uddannelse og job ude i fremtiden. Han ville ikke kunne magte en almindelig ungdomsuddannelse med 28-30 elever i en klasse. Hans IQ ligger over gennemsnittet. Skal vi smide de unge på gaden? Med sin diagnose kan han nu tage en HF Autisme eller sågar STX Autisme. Men det kræver en diagnose. Han har muligvis også ADD (der er oftest komorbiditet), men da det ikke generer ham i det daglige, ønsker han ikke udredning for det. Vi har dog til hver en tid lov til at kontakte BUC/børnepsyk for yderlig udredning. Det er nemlig dem der har sat underskriften på VISOs udredning. Den læge vi havde møde med, var pinligt berørt og meget ydmyg. Hun kunne slet ikke forstå at han var blevet afvist.

Dette er kun vores historie. Der er virkelig mange lignende. DR har en serie om skolens tabte børn. Det gør virkelig ondt at se. Børnene skal hjælpes. Om det gør så stor en forskel for voksne at blive udredt, kan jeg tvivle på. For nogle får det selvfølgelig nogle brikker til at falde på plads, for andre er det nok ikke mærkbart om de har bogstaver eller ej.

Jeg synes virkelig det er svært. Da jeg var barn fik en lillebror til en bekendt diagnosen DAMP. Han var den første jeg overhovedet hørte om. Jeg husker det så tydeligt, for han hed Emil. Når jeg ser tilbage på min skoletid, så var der nok en 2-3 stykker bare i min klasse, som kunne have haft gavn af en diagnose. De er "pudsigt nok" ikke på arbejdsmarkedet nu.
    En diagnose er desværre en nødvendighed for at få en given hjælp/støtte. Måske derfor så mange ønsker den. Ikke for at kunne flage med det, men simpelthen for at kunne få en nødvendig hjælp.

Jo autister maskerer rigtig ofte. De kan opføre sig som 2 forskellige personer, afhængig om de er hjemme eller ude.

• #452   2. okt Ja nemlig Louise.

Min ældste fik heldigvis hjælp til en uddannelse, hvor min den yngste blev smidt ind under sengen og opgivet. De er begyndt at tale om fleksjob eller FP.

• #453   2. okt Ja hjælpen gør en kæmpe forskel. Så længe vi lever i et samfund, hvor en diagnosen er adgangskort et til hjælp, så er det da naturligt, at der er mange der ønsker en diagnose.

• #454   2. okt selvfølgelig er der børn/unge der har svære udfordringer, skal udredes og have den rigtige hjælp ... og det er alt for svært i dag ... er enig ..

men derudover så er der de sidste mange mange år også bare blevet en tendens at i fx skolesystemet skal kunne, være og lære det samme og på samme måde, og det kan de bare ikke ...
    Afskaffelsen af delingen i folkeskolen er imo den første fejl .. ikke at det skal hedde real og ikke ikke real ... men en deling hvor der er fokus på at understøtte de kompetencer de enkelte børn har, og med fokus på at indlære forskelligt ... nogle er nu en gang såkaldt boglige, andre er bare mere praktiske og lærer mere ved at få det ind sammen med praktik ... der burde være en deling hvor der er meget bog, lidt praktik og lidt kreativt, og så en anden linie hvor der er meget pratik, lidt bogligt og lidt kreativt ..

Næste dumhed imo var afskaffelsen af Mesterlæren .. ikke at det skal være som engang, alt kan blive bedre, men helt afskaffelse var dumt ..

3. dumhed hedder Inklusion ... det er bare en spareøvelse forklædt som nu skal vi rumme alle på samme sted og under samme vilkår ... det svigter de der skal understøttes for at lære, og det svigter de der kan og vil lære hurtigere ..

Børn med særlige behov svigtes, men jeg har et barnebarn som ligger på grænsen til at være ret dygtig, og han svigtes også ... der er simpelthen ikke tid til at udfordre og udvikle ham i den grad han kan ... så det løses ved at han i nu 3. klasse får ekstra bøger han kan sidde og læse i ALENE og matematik materiale fra 4-5. klasse ... men decideret målrettet undervisning er der ikke i folkeskolen ..og da han trives socialt vil forældrene ikke flytte ham, hvilket jeg godt forstår ..

Men min pointe er, der er ingen vindere ...

• #455   3. okt Jeg er SÅ enig i at hjælpen er for svært at få...Men min kæphest er og bliver også at vi drukner i folk der ikke opfylder diagnosekriterierne.. og dermed skal de få der har brug for diagnosen stå endnu længere tid i kø..

• #456   3. okt Hanne det er også min tanke.
    At børn død pine skal i skole dét år de fylder 6 år, det er med til at skubbe til udfordringerne. Rigtig mange er slet ikke klar, og de bliver det bestemt ikke af, at blive kastet ud i det.

Jeps inklusionen var i den grad et fejlskud.
    Jeg har været pædagogmedhjælper i en 1. klasse, hvor der sad både børn med Autisme og nogle med Adhd. Det var ganske rædselsfuldt. Autisterne kan simpelthen ikke magte den uro som de børn med Adhd kan give, og det giver autisterne nedsmeltninger. Det var hver evig eneste dag. Begge er tabere, men endnu mere, så går det ud over de neurotypiske i klassen. De skal hver evig eneste dag have deres undervisning brudt af episoder, der til tider er endog virkelig voldsomme. ALLE børnene er tabere, og lærerne selvfølgelig i høj grad også, da det er en ganske umulig opgave. Jeg har endnu til gode at høre succeshistorier om inklusion.

En autisme eller Adhd vil jo altid være der, men i pressede situationer, vil den vise sit sande ansigt. Det er de pressede situationer man bør undgå. Derved tænker jeg også, at der ikke er behov for, at diagnosticere så mange.

• #457   3. okt Obster selvfølgelig er jeg enig. Vi kan alle i pressede situationer sx fx stress udvise tegn på forskellige diagnoser. Her er der så sikkert mange der ønsker en udredning, for at kunne sætte et markant på årsagen. Jeg undrer mig bare over, hvordan så mange kan blive henvist med så vagt et grundlag. Selvfølgelig er der mange der betaler selv. Det havde også været vores sidste chance.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#458   3. okt Jeg er meget enig, Obster. Det er så synd for alle de børn, der må vente og vente på at få hjælp, fordi helt normaltfungerende børn bruger psykiateres tid på at blive udredt.
    - Og ja. Inklusionen var i fortvivlende mange tilfælde bare en måde at spare penge på.

"Jeg har endnu til gode at høre succeshistorier om inklusion."
    Også jeg smiley
    Jeg husker især en 14-årig dreng, jeg var støtte på en kort tid på en folkeskole. Han passede på ingen måde i klassen - var urolig, larmende og irriterende for såvel de andre elever som læreren. Han følte sig forkert, og optrådte mere og mere akavet for dog at få lidt kontakt. Skolen sagde "INKLUSION", når jeg og drengens forældre kraftigt opfordrede til, at der blev fundet et andet skoletilbud. Det lykkedes heldigvis til sidst - og drengen behøvede ikke mig mere. Nu fungerede han på lige fod med kammeraterne i en klasse med få elever og rummelighed i forhold til deres behov smiley

• #459   3. okt Men det er jo netop det som Tesfaye taler om, når han taler om dårlig opdragede børn.

Jeg forstår ikke, hvorfor folk med børn med reelle diagnoser føler sig så ramt af hans udtalelser, for det er SÅ korrekt at der eksisterer en decideret horde af "dårligt opdragede" helt almindelige børn og forældre som forsøger at putte en diagnose ned over dem for at forklare det. (Som du skriver, Obster)

Når man rammer gymnasieniveau og stadig går rundt og larmer og opfører sig problematisk og undskylder sig med "ja, jeg skulle jo nok have haft en adhd diagnose, høhø", så kommer det fra forældrene og er en dårlig undskyldning for at man ikke har lært at opføre sig ordentligt.

Jeg ser så mange især unge drenge i 1. og 2.g som bliver dybt overrasket over, at vi ikke gider deres pis i gymnasiet, og det ender altid med at de retter ind, men det er jo helt vildt at man først som 17-årig opdager, hvordan verden forventer man opfører sig.

Jeg hører det også fra håndværkere, de gider ikke tage lærlinge ind, fordi de er så dårligt opdragede at hovedparten af mesterens tid ikke går med at lære dem faget men med at lære dem hvordan man opfører sig ordentligt.

• #460   3. okt Jeg har flere i mit netværk, der mener jeg har ADHD... fordi jeg - som så mange andre - helst skal lave noget fysisk, før jeg kan slappe af, hver eneste dag. Jeg bliver distraheret af ingenting og har svært ved at fokusere på én ting ad gangen, min hjerne stikker ofte af i, især i samtaler. Det kan udfordre mig i mit job - men jeg ved også, hvad der skal til for ikke at gøre det.

Så jeg - ligesom så mange andre mennesker - har tegnene, men har altså ikke ADHD. Forstået på den måde, at jeg fint kan få min hverdag til at fungere, jeg ved hvad jeg skal gøre for at få ro på og hvordan jeg skal håndtere mig selv. Folk forstår ikke, hvorfor jeg ikke vil gå videre med det - men hvorfor skulle jeg det? Jeg klarer mig fint, jeg kan fint fungere. Det er da dem, der virkelig har brug for hjælp, der skal have den - og ikke sådan en som mig, som lige kan krydse en 3-4 ting af listen, men som fungerer fuldstændig normalt i en normal hverdag. Jeg føler også, det er blevet en trend at få diagnoser, baseret på så lidt..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#461   3. okt "Jeg forstår ikke, hvorfor folk med børn med reelle diagnoser føler sig så ramt af hans udtalelser"
    De er formodentlig bange for at komme i gruppe med forældre til "pdo" børn.

• #462   3. okt Hvis man ser de sociale medier og deres fordomme om diagnoser som ADHD og Autisme, så bliver det pludselig en ulempe med diagnoser, for man er jo bare "uopdragen".

• #463   3. okt Bare et lille hint til, hvorfor autocorrect blander sig. smiley

profilbillede
  • #464   3. okt 2 And ... sådan er min søn også, og til dels min yngste datter .. men de har med rette vilkår fundet deres vej og hviler fint i hvem de er .. de var måske lidt urolige sjæle, men også istand til at fordybe sig ved nogen ting når de fik afløb .. og fik brugt sig ... de er som jeg definerer en del af normal spekteret ... for imo når der er en normal med et gennemsnit, så er der også på den normal yderpunkter, og mange punkter mlm det gennemsnitlige og yderpunkterne og ALLE er normale på deres måde ..

Jeg mener ikke oplyste mennsker kalder folk med diagnoser for uopdragne, men det kan ske inden der kommer en diagnose og man så ved at vedkommende "fejler" noget og har brug for støtte ..

• #465   3. okt Isabelle, dertil vil jeg så sige, som jeg også siger til mine klasser, når de en sjælden gang imellem får en kollektiv røffel over noget: hvis man føler sig ramt er der nok en årsag - hvis man ved, at det, der tales om, ikke angår en selv, så er der ingen grund til at føle sig ramt.

• #466   3. okt Susanne, jeg oplever virkelig ikke at SoMe skaber fordomme omkring dårlig opdragelse om de nævnte diagnoser. Snarere at kommentarsporerne gør, men det er muligvis pga folk netop bliver træt af det, fordi det til dels misbruges...

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#467   3. okt A-S, jeg sagde noget lignende til mine elever: "Du ville jo aldrig reagere på, at nogen sagde, at du har et grimt rødt hår, vel? når nu du er sorthåret" smiley

• #468   3. okt enig A-S, det er dem der misbruger det man er træt af.. som med så meget andet ..

jeg kan godt forstå det I siger og har sagt til jeres elever, det er sandt MEN nu fx i aftes i Go´Aften DK tror jeg .. ellers var det Go Morn ... der var 2 piger inde der var vokset op med i hjem med megen lidt at gøre godt med .. den ene talte om hendes evige tvivl om noget nu var ok og godt nok ... så jeg tænker trods alt der kan sidde nogle i en klasse med så dårligt selvværd at de lige scanner om det nu kunne være dem og komme i tvivl uden grund ... bare en tanke

• #469   3. okt A-S, det gør jeg. De kalder det sygdomme. Og en del mener, at det kan behandles. Eller at kosten kan trylle det væk. Men jeg lægger nok også mere mærke til den slags.

• #470   3. okt Hanne, sådan en er jeg. Jeg føler mig næsten altid ramt når nogen kritiserer. Uanset om det egentlig er møntet på mig eller ej. Men jeg bliver altid usikker på om det nu kunne være mig alligevel. Om jeg har gjort noget jeg ikke selv har opfanget, eller om det jeg har gjort af god mening bliver opfattet på en anden måde en tilsigtet osv.
    Men jeg har også ultra dårligt selvværd.

• #471   3. okt Min mellemste har en diagnose i autismespektret, det var en enorm lettelse, da der endelig blev sat en diagnose på, han var 12-13 år på det tidspunkt og havde vist mistrivsel i sociale sammenhænge stort set hele sit liv, var selvskadende, men også enormt god til at skjule, hvor dårligt han reelt havde det.

Med en diagnose havde vi noget at arbejde ud fra, der blev sat lidt støtte ind i skolen og han fik nogle særaftaler og et sted at søge hen, når det hele var ved at brænde sammen i hovedet på det.
    På hjemmefronten var det også meget nemmere at tage fat i problemerne, når vi vidste, hvad, det var for ting, som var udløsende faktorer.

Vi mødte inden i høj grad fordomme om, at det var os som forældre, der var uduelige, selv om vi havde to andre børn, der var velfungerende.
    Da han skiftede skole, var forældrekredsen i klassen lettede, for nu forsvandt deres syndebuk med de uduelige forældre, hvad de ikke så var, at knægten faktisk reagerede, så voldsomt, som han gjorde, fordi hele klassen var i mistrivsel, 3 måneder efter han havde forladt den, var den reduceret fra 23 til 14 elever...

For at gøre en lang historie kort, så fik han taget fag på HF, så han kom ind på pædagogstudiet, en hård og meget lærerig tid for ham, men med en skole og et system, der stod klar til at gribe ham, da han var ved at falde. Han fik gennem sin studietid forhøjet SU, da han ikke ville kunne magte et arbejde ved siden af.

I dag er han i starten af 30'erne er ansat som skolepædagog i en helt ordinær stilling. Alle kender hans diagnose, og hans arbejdsdage er tilrettelagt, så han problemfrit kan rumme det kaos, der kan være på sådan en arbejdsplads. Han elsker sit job og er vellidt blandt både personale, børn og forældre.

• #472   3. okt Jeg tror flere bliver udredt fordi det ikke længere er så tabu at have det..

Jeg er ud af en ADHD/ADD familie, ved os løber det i generne, og der er flere af de ældre gennerationer der aldrig ville kunne finde på at blive udredt. For så skulle de jo indrømme de fejlede noget og de ville se det som skamfuldt.

Mens dem i min generation hellere end gerne bliver udredt, så man kan få den hjælp man behøver.

Min datter har det muligvis også, men det er meget svært at få hende udredt, hun er 16 år og mange steder er der flere års ventetid. Så ville hun blive 18 og komme over i voksenpsykriatrien og så kan man nærmest starte forfra.

Så vi gør hvad vi kan for at hun kan have en hverdag hvor det hele ikke brænder sammen.

Jeg tror flere bliver diagnososeret fordi det ikke længere er et (så stort) tabu.

Jeg hader de der "Du har ADHD hvis.."-videoer.

• #473   3. okt Susanne, det er muligt du er mere opmærksom på det, men husk også at sociale medier kan man faktisk selv styre. Følg dem det giver mening for at dig følge, unfollow dem når du opdager at det de kommer med ikke er på linje med dine værdier.
    Like det du vil se mere af, undlad at bruge tid og læse kommentarer på det du ikke vil se mere af.
    Så vil algoritmen ændre sig og du vil se mere af det der følger dine værdier.

Og det modsatte får ikke din tid og dermed ikke den indtjening den kan give smiley

• #474   3. okt MC, netop derfor jeg altid gør opmærksom på det, men svært for en lærer at undgå de kollektive øf'er fuldstændig smiley

• #475   3. okt A-S, det er opslag fra diverse medier ikke fra privatpersoner. smiley

Men kommentarsporet går også amok de steder.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#476   3. okt "Men kommentarsporet går også amok de steder."'

Lad være med at læse det kommentarspor - problem solved smiley

• #477   3. okt A-S, selvfølgelig er man det smiley Man kan ikke konstant gå på listetå, bare fordi nogle har dårligt selvværd. Det var mest som reaktion på det der med, at hvis man føler sig ramt, så er der nok noget om det. For det meste er jeg helt enig, men der er dog undtagelser smiley

• #478   4. okt Her aflyser vi ikke noget pga vejret.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#479   4. okt Hvad er det, I ikke aflyser, Susanne?

• #480   4. okt Vi skal en tur over grænsen. smiley

• #482   5. okt Den smule vind var ikke noget at tale om i går. Det var ikke engang at mærke i den lukkede trailer. Så vi fik handlet og afleveret varer hos sønnen.

Kattene blev glade for at få kattegræs. Det har vi næsten altid med fra Tyskland.

Så nu er fryseren fyldt op igen. smiley

• #483   6. okt Sidste uge fik vi lagt tøj sammen, og denne uge står den på rengøring. Dejligt med lidt hjælp. smiley

• #484   7. okt Har du en til at komme og lægge dit tøj sammen, Susanne?

• #485   7. okt AS, min sagsbehandler arrangerde et møde, hvor det blev bevilliget. Faktisk tøjvask, hænge tøj op, lægge sammen og lægge på plads. Dog sjældent at de gør det hele. Og nej, det er ikke noget, jeg har søgt om, men min sagsbehandler synes, at vi skulle have hjælp. Men det er diskuteret nok til hudløshed, så det diskuteres ikke igen.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#486   7. okt Hvorfor #483, Susanne? Du har skrevet flere indlæg om den hjælp, du får - og det har været diskuteret. Jeg forstår faktisk ikke helt dit behov for at fortælle igen og igen om, at du får gjort rent og lagt tøj sammen. Mærkeligt smiley

• #487   7. okt Det var kun info om, at det var slettet ved en fejl. Såmænd intet andet.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#488   7. okt At hvad var slettet?

• #489   7. okt At få.lagt tøj sammen. Det var en fejl, at de ikke kom efter sommerferien.

• #490   7. okt Hvis du ikke vil diskutere det, hvorfor skriver du så om det herinde?

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#491   7. okt Du kan eventuelt lave din egen tråd om at få lagt tøj sammen, få gjort rent og andet virkelig vigtigt for dig, Susanne. Så kan folk, der finder det interessant at følge med i den slags, læse med.

• #492   8. okt Vi tager på udstilling for at hygge, møde venner og tale kat. Vinder vi, er det da skønt, men det er ikke derfor, at vi tager afsted. smiley

Udstilling er ren hobby. smiley

• #493   8. okt Wauw...

• #494   9. okt nogen her der ved, tænker noget mht Anni ? hvor længe har hun ikke været på ca ?

• #495   9. okt #494 .... Anni var på i går kl. 15.42 .... Står der under brugere

• #496   9. okt Hmm ... på min oversigt "brugere" står der sidst on-line 21. marts ... det er jo ikke rigtig .. jeg er MEGET i tvivl om man kan bruge den der til noget ... fx er jeg logget på hele tiden, også selvom jeg egentlig ikke er "på" .... og der er fx en tidliger bruger der nærmest skulle kigge ind meget ofte og det tror jeg faktisk ikke vedkommende gør

• #497   9. okt Måske skulle du smutte ud, og så smutte ind igen, måske opdatere HG derefter.

• #498   9. okt #496...Hanne... hvis du trykker på hendes billede så står der, at hun var på i går kl. 15.42 smiley

• #499   9. okt I må jo kontakte hende så.

• #500   11. okt Så er færgen booket, så vi kan komme på besøg på Langeland. smiley smiley

• #501   12. okt Min mand skal til Onkolog i næste uge.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#502   12. okt Jeg håber det bedste for jer, Susanne.

• #503   13. okt Tak, det skal nok gå.

• #504   14. okt Sygehusbesøg er overstået. 5 timer er lang tid. smiley

• #505   16. okt Så er den næste for skud. Typisk. smiley

• #506   16. okt kunne det ikke skrive mere end sådan nogle sætninger man ikke forstår så meget af ..

• #507   16. okt Nej Hanne, hele ideen med de her små indlæg er at nogen skal spørge hvad det handler om og måske endda gerne have lidt ondt af.....

• #508   16. okt Der er sku ingen grund til at have ondt af mig. smiley

Sætningen kommer pga en tråd herinde. Gæt selv hvilken.

• #509   17. okt helt ærlig Susanne .. jeg kan ikke altid sidde og krydsforbinde trådene .. men ok ... for mig ville det bare være nemmere hvis man skrev hvad det drejer sig om når man laver indlæg fremfor sætninger hvor, nogle måske bare mig sidder og tænker ØH

• #510   17. okt Se evt nyeste tråd i snik snak. Og så gives der ikke flere ledetråde.

• #511   17. okt Susanne: Jeg er for en gangs skyld enig. Hun lærer aldrig, at hun ikke bliver et bedre menneske af, at træde på andre.
    Empati og rummelighed kan også noget.

• #512   17. okt altså først skriver du om manden og onkolog, så om sygehusbesøg overstået .. og så kommer den der med "næste der står for skud" ja du må undskylde, jeg troede det havde noget med sygdom at gøre ...

jeg læser ikke alle indlæg i alle tråde .. nogen har måske noget kørende mellem sig, og omhandler det noget jeg ikke har forstand på så springer jeg ofte over ..

• #513   17. okt Hanne, sådan læste jeg det også

• #514   18. okt Øh nej. Onkologen eret overstået kapitel. smiley

• #515   18. okt Balder bliver forkælet, når han bliver passer. smiley

profilbillede
  • #516   18. okt 4 kasser julepynt havde vi med til Langeland. Vi beholder selv 3 kasser. smiley

• #517   20. okt Sønnen var i shelter lørdag sammen med et par venner.

profilbillede
  • #518   22. okt Så står den på dyrlæge igen.

• #520   23. okt Hvor er lille Sif dog sød. Hun ligner godt nok meget min mand som lille. smiley

Og Holger ville også være med (hunden).

profilbillede
  • #521   24. okt Når jeg er forkølet, bliver min hoste oftest hængende et par måneder ekstra. Ikke i 100 år om jeg vil blive hjemme i flere måneder for ikke at støde nogen med et host i ny og næ.

• #522   24. okt der er jo også forskel på om det er en tør hoste der bliver hængende, eller der stadig er øvrige forkølelsessymptomer ...

Hvis man føler sig syg g påvirket, så håber jeg da virkelig man tænker at det skal andre ikke trækkes med..
    Men nej hvorfor da også tage hensyn til de der kan blive virkelig syge ... der er nok en grund til der var så står nedgang i snot-syge i tiden efter corona hvor folk stadig blev hjemme ved forkølelse, sprittede af og brugte mundbind ...

• #523   24. okt Hanne, som jeg skrev, så bliver min hoste som regel hængende længe. Og jeg taler kun om hoste.

• #524   24. okt ja og som jeg skrev i det indlæg jeg tro du reagerede på så skrev jeg hoste, snot og nysen (eller noget lignende, jeg skrev ikke kun hoste) ... som i den mere akutte fase af en forkølelse ...

men på den anden side hvis nogen har en voldsom hoste med slim a la de kan have en lungebetændelse fx en kold, så bør man heller ikke tage ud og smitte andre

• #525   24. okt Så har jeg altid lungebetændelse, for jeg har altid sej slim. Jeg er iøvrigt vaccineret mod lungebetændelse. smiley

• #526   24. okt det kommer jo an på om man har en lungebetændelse eller ej ...
    Som jeg skrev KAN have, ikke at alle har ...

vil så lige sige at der er flere vacciner mod lungebetændelse, den der betales af det offentlige hvis man kendes indenfor risiko dækker ikke alle varianter ... den der dækker bedre skal man selv betale ...
    Jeg har også fået den gængse grundet diverse lidelser ..

• #527   24. okt Det er nok nærmere ubehandlet astma, Susanne...

• #528   24. okt Jeg er tjekket på sygehuset. Ingen astma til mig. smiley

• #529   30. okt Min mand skal scannes om 3 måneder igen. Han har stadig forhøjet nyretal, og så har han hævede lymfekirtler.

• #530   4. nov Ekstra rengøring i morgen. smiley

• #531   5. nov Dejligt med en sød rengøring, der ikke var hunde- eller katteforskrækkwt. smiley

• #532   18. nov Jeg skal have en ny læge efter 1. Januar. Desværre er jeg blevet tildelt en såkaldt "stråmandsklinik", hvor ejer ikke selv er en del af klinikken. smiley

Og så ligger den på 1. sal.

Så i stedet for at have læge i Gråsten, får jeg nu læge i Sønderborg. smiley

• #533   18. nov #532
    Alternativt må du jo slå op hvilke læger der har tilgang for nye patienter og så betale for et skift.. for er det ikke i oktober det er gratis?

• #534   18. nov At skifye læge er ikke gratis længere.

Der er netop ingen, der har tilgang. Men min læge går på pension.

• #535   18. nov Men det koster 40kr at skifte læge.

Jeg har læge ~45min væk, skal have skiftet til nogen nærmere men der er bare ingen ordentlige, det er lidt ærgerligt.

• #536   18. nov Men har du så valgt at skifte til en uden tilgang og håbet på, at du er heldig?

Her har vi nemlig ingen med tilgang.

• #537   18. nov hvis man er tvungen til at skifte (grundet ændringer i klinikken, eller lægen går på pension) plejer det da at være gratis .

• #538   18. nov Det er det under visse omstændigheder. Reglerne står i det brev, jeg har fået. Men svært at vælge læge selv, når ingen har tilgang.

• #539   18. nov Fem sekunders søgning på læger i området med handicapvenlig tilgang og som er åbne for patienttilgang smiley værsgo smiley

Almen Lægeklinik Sønderborg
    Praktiserende læge
    Kongevej 32, 1.
    6400 Sønderborg
    Telefon: 7442 3050

Åben for patienttilgang
    Handicapvenlig adgang
    Guderup Lægehus
    Praktiserende læge
    Mosevej 3
    6430 Nordborg
    Telefon: 7445 8342

Åben for patienttilgang
    Handicapvenlig adgang
    Kongevejsparkens Lægehus
    Praktiserende læge
    Ringgade 175
    6400 Sønderborg
    Telefon: 7442 2260

Åben for patienttilgang
    Handicapvenlig adgang

Læge Annemette Als
    Praktiserende læge
    Kongevej 37
    6300 Gråsten
    Telefon: 7465 4820

Åben for patienttilgang
    Handicapvenlig adgang

Lægehuset Zachariassen
    Praktiserende læge
    Voldgade 17
    6400 Sønderborg
    Telefon: 7442 1155

Åben for patienttilgang
    Handicapvenlig adgang

Nordborg Lægehus
    Praktiserende læge
    Mads Clausens Vej 13,3.
    6430 Nordborg
    Telefon: 7445 3500

Åben for patienttilgang
    Handicapvenlig adgang

Tandslet Lægehus
    Praktiserende læge
    Mommarkvej 259 B
    6470 Sydals
    Telefon: 7440 7804

• #540   18. nov Guderup, Tandslet og Nordborg er for langt væk, Annemette lukker, og Sønderborg er det nærmest umuligt at holde med trailer, men jeg kigger på det.

Jeg kan iøvrigt først gratis skifte læge efter den 1. Januar. smiley

Kongevejsparken vil jeg desværre ikke have. Jeg kan ikke med konstant skiftende læger.

Men jeg leder.

Og nej, jeg fik ikke nogen frem, da jeg forsøgte.

Annette står som handicapvenlig, men min kørestol.kan ikke komme derind. Det er prøvet, da det er hende, jeg har pt.

• #541   18. nov Nu har jeg ledt. Der kommer 7 op med handicapvenlig adgang. 1 er min nuværende læge, og hun lukker. 3 er for langt væk, og 1 skal jeg bestemt ikke have. Så er der 2 tilbage, hvor jeg må ud og se, om jeg har adgang i min kørestol, og om der er plads til både bil og trailer. smiley

Den jeg har fået tildelt i 1. omgang er en praksis, der starter op på Sundsmarksvej 18, 1. sal i Sønderborg.

• #542   19. nov Manden wr blevet scannet igen og får måske svar på mandag.

• #543   19. nov Susanne... jeg er egentligt bare nysgerrig, men hvorfor har du trailer på for at komme til lægen?

• Mette D.
    Mette D. Tilmeldt:
    jan 2010

Følger: 3 Følgere: 3 Svar: 344
    #544   19. nov hovsa-hund. hun har tidligere fortalt, den er til kørestolen. smiley

• #545   19. nov nåeh.. det har jeg misset.

• #546   19. nov Ja, jeg kan desværre ikke have den kæmpe kørestol i bilen, da jeg kun har en Yaris. Så trailer er en nødvendighed. smiley

• #547   19. nov det kan jeg godt se kan være ekstra problematisk. Altså udover at p-pladsen skal være gearet til at traileren er med... men der skal osse være ledigt.

• #548   19. nov Ja nemlig. Så ofte kører vi uden trailer, og jeg bliver i bilen. Lidt øv men sådan er det jo. smiley

• #549   19. nov Har du overvejet sundhedsforsikring med online tilgang til en læge? smiley

Man har jo stadig sin fysiske læge men det er ikke alt man har behov for at blive f.eks. palperet for. Jeg har ikke set min fysiske læge i 3-4 år. Til gengæld kan jeg tale med en læge efter arbejdstid og i weekender, og få recepter hvis nødvendigt.

Hvis det kunne spare dig for et par besøg -så ville jeg syntes det var besværet værd smiley

• #550   19. nov Susanne, når du udstiller katte, er det så samme problemer du render ind i? Eller er det muligt at køre kørestolen ind på udstillinger? (Sorry, har aldrig været til en katteudstilling, men tænker det da er umuligt at stille med en hund hvis man er i kørestol...)

• #551   19. nov A-S, Der er faktisk nogle stykker der udstiller deres hund, selv om de sidder i kørestol. Jeg har set en med en Bichon Havanais og der har også været nogle stykker, der bruger trehjulet scooter i ringen smiley

• #552   19. nov Kirsten: Kan man komme rundt? Jeg husker det som klemt i ringen, imellem folks "lejre" osv..

• #553   19. nov A-S, Jeg synes folk plejer at være flinke til at tage hensyn. I Herning har ringene en OK størrelse og vel kan der være trængsel, men man kan godt komme igennem, det samme på mange specialklubudstillinger, hvor der på mange ikke er mere end 1-3 ringe smiley

• #554   20. nov Obster, jeg kommer sjældent til læge, da jeg jo ikke kan komme ind med en kørestol. Jeg er desværre også hørehandicappet, så det meste af min kontrakt med lægen er via er e-konsultation.

• #555   20. nov A-S, jeg har sjældent problemer med at komme ind på udstillinger. Udfordingen er nærmere eventuelle toiletbesøg.

Når jeg melder katte til, beder jeg altid om at få bur for enden af en række, så jeg kan bevæge mig rundt, og det fungerer.

• #556   21. nov Okay, det er godt det kan fungere jo:)

• #557   21. nov Ja, de plejer at være ret søde og tage en smule hensyn. Og det er fint for mig. Lidt hensyn begge veje, og det hele går meget lettere.

• #558   22. nov Det lille menneske altså. smiley

profilbillede
  • #559   23. nov I morgen får min mand svar på de sidste scanninger med kontrast.

• #560   23. nov håber alt ser fint ud

• #561   23. nov Det håber vi også. Han har nogle forstørrede kirtler og celleforandringer, så vi må se, hvad de siger.

• #562   24. nov En polyp på tyktarmen, så han kom lige i kræftpakken igen. Nu skal han så have polyppen fjernet og undersøgt i December. smiley

• #563   26. nov Det bliver noget af en udfordring, når min mand skal faste et døgn, når han har sukkersyge. smiley

Og så ser det ud til, at han skal sidde på toilettet hele natten inden. smiley

• #564   26. nov hvorfor faste 1 døgn ...

kan læse det er normalt med faste 6 timer før operation

• #565   26. nov Han må ikke spise fra kl. 12.00 dagen inden. Det bliver næsten et døgn. Og ja, det er lang tid, men tarmene skal være tomme.

• #566   26. nov pk så må man vel tale med nogen der har forstand på det ... jeg ved da ikke med ham/andre, men det er 100% mit blodsukker ville blive kritisk lavt .. jeg ville ikke kunne gøre det ... har prøvet et lavt blodsukker og det er som en blodprop minus brystsmerter .. svedte, kunne ikke stå på benene og blev diffus ... og da jeg havde spist måtte jeg ligge i flere timer fordi jeg var helt udmattet ...
    Jeg ved ikke med din mand, men er 100% sikker på der må være noget man kan gøre, for han er næppe den første med sukkersyge der skal opereres og er sikker på der er andre der ikke ville kunne faste 1 døgn uden at blive møg syge ... men måske der kan gøres noget på medicinen ...

er lidt underligt for da jeg skulle have By Pass som dog er en noget stor operation skulle jeg faste fra midnat og så fik jeg lavement om morgenen før operationen

• #567   26. nov Han får det rigtig skidt, når.han ikke må spise i længere tid. Han må heller ikke tage sine piller for sukkersyge. Ligesom han ikke må spise kerner, ris eller havregryn og lignende i 3 dage før.

Han skal have afførende piller 2 gange dagen inden, og så skal have have afførende i pulverform klokken 21.00 dagen inden, som skal drikkes over minimum 30 minutter. Det virker 1-3 timer efter. Og så skal han have pulver igen 4 timer før, hvilket betyder, han han knap når i seng, da han skal være på sygehust klokken 9.15.. smiley

• #568   26. nov Jeg har også været turen igennem med at tømme tarmene som din mand skal.

Puha det var en hård nat, men man kommer igennem, men jeg har ikke sukkeryge.

Skal han i narkose for at få den fjernet?

• #569   26. nov ok ... tænker bare der må være noget for diabetikere ... hvis man nu vitterlig ikke kan klare det .. han kan sgutte være den første der skal have den operation og som har sukkersyge .. måske I lige skal vende den med jeres læge, eller afdelingen ..

ja jeg ved det ikke, og det må I selv om ... men jeg havde klart spurgt mere ind til det .. eller hvad I i givet fald skal gøre hvis han bliver dårlig ..

• #570   26. nov Staff, det tror.jeg ikke, det er en kikkertoperation.

• #571   26. nov Hanne, han vil ringe til dem i morgen. Han nåede det ikke i dag.

• #572   26. nov Jeg ville også kontakte afdelingen i god tid. Det er vigtigt, at man lige får talt det ordentligt igennem. Der er jo ikke nogen, der har glæde af, at din mand bliver dårlig.

• #573   26. nov Undskyld, vi skrev næsten på samme tid Susanne.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#574   27. nov Det er et mareridt at komme igennem det døgn forud for sådan en tarmoperation. Da jeg var igennem det første gang, kunne jeg dårligt stå på benene, da jeg kom til hospitalet. Jeg var SÅ udmattet af manglen på såvel mad som søvn.
    Anden gang jeg havde den tvivlsomme fornøjelse var det "kun" faste fra aftenen før operationen - og jeg måtte drikke bouillon, som gav en lille følelse af mæthed.
    Held og lykke til min mand, Susanne.

• #575   27. nov Mange tak Isabelle. Det lyder i hvert fald som en hård omgang uanset. smiley

Men han overlever nok. smiley

• #576   27. nov Jeg har fået fjernet en polyp, det var ikke en operation, men akkurat som når man får undersøgt tarmen med kikkert gennem endetarm, faste var kun fra middag dagen før, men jeg har ikke diabetes og jeg ville da ringe og spørge om der skal tages specielle hensyn:) det er nok også afhængig af om det er type 1 eller 2 han har.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#577   27. nov "Held og lykke til min mand, Susanne."

Rettelse: Til DIN mand, Susanne smiley

• #578   27. nov Tak tak.

Han har talt med dem, og han skal bare følge planen.
    Så må vi jo se, hvordan det kommer til at gå.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#579   27. nov Giv ham en masse medfølelse fra mig.

• #580   30. nov vi har åbnet adventskalender idag

profilbillede
  • #581   i går kl. 11:21 Så står.jeg uden læge fra 1. Januar. Den tildelte læge kan ikke tilgås med min kørestol og er desuden lige langt nok væk.

Jeg kan ikke få en tættere på, med mindre jeg vælger samme læge som min mand. Problemet er bare, at de læger ikke rigtig ved, hvad de laver, og at min mand også selv ønsker at skifte.

Jeg må nøjes med en læge af navn og ikke af gavn. Pyt.

Kommentér på:
Vol 19 til snak om alt muligt

Annonce