Bagben der ryster {{forumTopicSubject}}
Tucker er ved at være en ældre herre (13år) og gennem de sidste par år, er han begyndt at ryste i bagbenene når han står.
Han er ikke stærk i at springe op i møbler mere, men kan egentlig fint forcere mindre spring/udfordringer på tur.
Han har siden han var 8år været på ledtilskud.
Dyrlægen siger, at det ofte ses hos ældre hunde, men man ved ikke hvorfor.
Massør siger, at det måske kan være en nerve der sidder i klemme.
Jeg overvejer selv, om vi er ude i muskelmangel - men om man så kan rette op på noget af det?
Er der nogen der har set det hos deres hund eller har anden erfaring/råd?
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 54 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.729
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.114
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 100 Hunde: 4 Emner: 964 Svar: 18.196
aug 2008
Følgere: 1102 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 2.732
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.114
Men sit/stå øvelser og "elefantøvelsen" kunne være et sted at starte.
Elefantøvelsen er den hvor hunden står eleveret med forpoterne og går rundt om sig selv med bagpoterne, til begge sider.
Sit/stå kan også laves med forpoterne eleveret, for at gøre det lidt mere svært.
sep 2020
Følgere: 30 Emner: 49 Svar: 910
Min tæve på 12 år, gjorde det på et tidspunkt, hun var også begyndt at blive lidt muskelfattig langs rygraden. Energien har ikke fejlet noget, hun går stadig med på lange gåture og løber stadig med flokken i haven.
Hun går regelmæssigt til kropsjustering, hvor vi også får øvelser med hjem, men det hjalp os ikke helt i mål. Ved øvelser ER det vigtigt at man også får fat i de små muskler og her skal der bestemte øvelser til samt balancetræning. Derfor vigtigt at man får hjælp, hvis man ikke selv kender øvelserne. Jeg selv har mest god erfaring med kropsjustere fremfor trænere i kropskontrol/fitness, så det er også det jeg anbefaler andre.
Det er ingen hemmelighed at jeg gør brug af alternativ test til mine hunde og da hun blev testet i juni, sagde hun stort set, nej tak til langt de fleste kulhydrater (ris, kartofler og diverse korn). Jeg fodrer råt kød med hjemmelavet grønt og frugt, men indtil denne test, har jeg givet tørfoder til morgenmad. Nu får hun råt eller tilberedt x2 om dagen og kun meget lidt grønt/frugt og så er hun sat lidt op i fedt.
Kender ikke din "foderplan" Men hvis det udelukkende er tørfoder, så kunne man måske halvere mængden af tørfoder og så supplere op med kødprotein det kan være kød fra dåse (kun kød og skal på ingredienslisten starte med kød og helst uden mave/lunger) Eller selv tilberede og så give noget godt fedt som f.eks. flydende hestefedt (indeholder omega 3&6). Muskler kræver protein og hunde skal gerne have mest animalsk protein.
aug 2008
Men det giver god mening, at det måske er den vej igennem, at jeg skal have hjælp til nogle øvelser.
Mht. kost, så er han på tørfoder. Han gider ikke større mængde af dåsemad og ved råt, har jeg altid været nervøs for om han er dækket godt nok ind.
Jeg er ved at forsøge at skifte ham over på et foder hvor første 2 ingredienser er kød - og uden korn/majs/ris.
Han får ind imellem noget kød (andehalse, mix kød) ved siden af, så måske skal jeg prioritere det noget oftere - sammen med tørfoder.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 100 Hunde: 4 Emner: 964 Svar: 18.196
sep 2020
Følgere: 30 Emner: 49 Svar: 910
Jeg gør selv brug af hende her: https://kibaji.dk/manuel-terapi/
Jeg ved godt, at vi bor i hver sin landsdel, men bare for at du kan se, hvad hun gør brug af. Hun har så også uddannelse i styrkeinstruktør.
Jeg ville ikke ændre hans kost radikalt, men egentlig bare sørge for at han fik mere animalsk protein (og så skal man jo fjerne lidt af tørfoderet) så hvis han er glad for andehalse/kødmix, ja, så prioritere det noget oftere. Det kan også være når i får aftensmad, hvor kødet bliver tilberedt alene/helt. En hakkebøf, der kunne laves en til ham uden krydderier. En steg, hvor han fik en skive eller 2. Man kan koge/stege noget kød f.eks. kylling til ham og opbevare i fryseren til en dag hvor man måske skulle have en gryderet.
Rigtig mange hunde gider ikke dåsemad, hvis det ikke består af udelukkende kød. Langt de fleste dåser indeholder flere andre ting end kød.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 160 Svar: 12.810
Kida får det nemlig også når hun står stille længe eller efter hun har gået.
Hun både trænes grundigt og går jævnlig til behandling, og det gør ingen forskel. Hun er bare gammel og kroppen slidt.
Jeg prøver at overholde hendes grænser for fysisk aktivitet og lader hende lægge sig ned, når benene begynder at ryste.
aug 2008
Han virker ugeneret af det når vi går tur. Men hjemme, vælger han da at sætte/lægge sig, fremfor at stå og observere + ryste.
Tænker jeg vil se om jeg kan finde en behandler og få dennes råd og ideer til øvelser. Uanset om det kan bedres eller ej, så tænker jeg ikke at lidt fokus på muskler i benene gør noget - der er ikke rigtig andet end "skind og ben" og mærke på dem.
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.806
Man kan også lave online trænings sessioner hos hende, hvis man ikke kan komme forbi.
Sam har gået hos hende i 2,5 år, trods diskusprolaps, er han fortsat lige så aktiv som før og holdes stærk i kroppen pga. hans trænings program, så forhåbentlig holder han mange år endnu.
Bagben der ryster