Essential {{forumTopicSubject}}
Faldt over denne her på FB ...
Til alle som fodrer deres hunde med Essential Foods!
Jeg vil lige dele en vigtig advarsel til jer, der bruger Essential Foods til jeres hunde.
Essential producerer nu deres foder fra to forskellige køkkener:
?? British Heritage (UK) – den kvalitet vi kender, og som er lavet af Human Grade-ingredienser
?? Heartland (Tjekkiet) – en markant billigere produktion uden Human Grade-krav og uden garanti for samme skånsomme tilberedning
Problemet er, at Maxi Zoo allerede er begyndt at skifte over til Heartland-varianten – og de oplyser det ikke nogen steder. Jeg har netop fået leveret 6 poser, hvoraf kun 2 var fra UK, selvom det ikke fremgik af webshoppen. Det opdages først, når pakken ankommer med et lille klistermærke på posen.
Der står ingen information på hjemmesiden om, at der er tale om et nyt køkken, en anden kvalitet eller at Essential selv anbefaler en glidende overgang mellem de to produkter. Den overgang anbefaler de kun, når der er reelle forskelle i indholdet – hvilket i sig selv er tankevækkende.
Jeg har skrevet en klage til Maxi Zoo omkring den manglende oplysning, og at deres butik i Kolding heller ikke kunne forklare forskellen, men blot sagde, at de “fremover kun vil føre Heartland”.
Det betyder i praksis, at Maxi Zoo er på vej til udelukkende at sælge den ringere variant.
Flere opdrættere har allerede oplevet, at hundene reagerer negativt på Heartland-versionen (røde poter, kløe, dårlig mave), så det her er virkelig vigtigt at være opmærksom på.
Hvis I køber Essential Foods, så tjek posen meget nøje. Der står nederst på forsiden:
• “United Kingdom” = den gode kvalitet
• “Heartland Kitchens” = den nye, billigere variant
Hvis man gerne vil være sikker på at få UK-varianten, kan det lige nu være nødvendigt at købe foderet andre steder end Maxi Zoo.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 136 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.825
Der er ingen undskyldninger.
Man kan, sådan lidt groft sagt, sige, at halvdelen af deres linje nu er næsten lige så ringe som det meste andet premium tørfoder der sælges i DK/EU.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.732
Og så kan jeg godt lide at de kalder det 'køkken'; det giver et lidt andet billed på nethinden end 'fabrik', som det jo retteligt er
dec 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 258
jan 2006
Følgere: 87 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 373 Svar: 14.831
Så det var mere ment som en oplysning til dem, der shopper foderet hos Maxizoo ..
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 289 Svar: 8.282
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 5.024
dec 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 258
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 289 Svar: 8.282
Dog er det jo umuligt at sige om prisforhøjelsen var kommet uanset, for alting stiger og stiger, så hvorfor skulle hundefoder ikke også.
Jeg var inde på maxi zoos hjemmeside at andre grunde, og det ser ud til at de har rettet både overskrift og tekst i beskrivelserne til at der står hvilken variant det er man køber.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 103 Hunde: 4 Emner: 966 Svar: 18.303
jeg kender ikke selv foderet ..
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 85 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.768
Den oprindelige variant (produceret i England) er sat op med 100kr. til 799,-., og til den gamle pris på 699,- kan man nu få det "nye" produkt fra Tjekkiet.
Det mest/eneste positive, man kan sige om det, er vist, at de har været helt ærlige omkring det, og i flere omgange på forhånd har orienteret deres forhandlere.
feb 2011
når jeg går i MaxiZoo så hiver jeg jo også bare det normale ned at hylden .. og kigger ikke mere på posen en normalt ..
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 85 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.768
Jeg må indrømme, at jeg også lige var ude at tjekke de par sække, jeg fik hjem i forrige uge
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Annoncer: 1 Emner: 3 Svar: 933
Ligesom at det ikke er alle som modtager nyhedsbrevet.
Man må da også håbe at de tager den feedback til sig, når så mange oplever problemer - jeg kender to hvor det har vist sig de får varianten fra Tjekkiet, og har problemer med hundene.
Ikke alle hunde trives på et bestemt foder, men det er påfaldende at det virker som en stor andel hunde der får problemer med dén variant.
feb 2011
nov 2019
Følger: 10 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 100
Min standard pudel, får Orijen tørfoder (den originale canadiske udgave) som fri fodring, og har vejet det samme hele hans voksenliv, hvilket dog er lige i underkanten af, hvad han burde veje. Med sådan en aktiv hund, kan det godt være svært indimellem, at holde ham i ro lige efter et måltid, og det har sket mange gange, at han har kastet det op, han lige har spist.
Så fandt jeg på, at prøve Essential vådfoder i den originale udgave, som et tilskud. Han får derfor en halv dåse om morgenen, og så spiser han ellers tørfoder som han plejer. Nu har han ikke kastet op siden, så jeg holder meget øje med, om der sker ændringer i de to mærker, Essential og Orijen, nu hvor det endelig fungerer så godt for ham.
Normalt har vi også købt foder hos Maxi Zoo, men jeg har da godt nok mødt modstand, da jeg gjorde personalet opmærksom på, at Orijen nu er blevet opkøbt af Mars, og dermed også bliver produceret i USA. Den variant har givet masser af hunde adskellige problemer derovre, så derfor spurgte jeg ind til, om den amerikanske variant måske også ville finde vej til Maxi Zoos hylder, men der flippede damen helt ud, og blev åbenbart meget fornærmet over et emne, hun ikke selv havde hørt om.
Hun var slet ikke interesseret i, eller nysgerrig på emnet, eller spørge hvor jeg havde det fra, men vendte sig og gik.
Så nu må vi selv holde øje med poserne, hvilket vi gerne gør, for det er jo kun en lille indsats, i forhold til vores dyrs velbefindende. Heldigvis er der en god chance for, at EU stadig vil fortsætte med, at forhandle den originale Orijen fra Canada.
Jeg modtager nyheder fra begge producenter, så det er ret nemt at følge med i, hvad der rører sig på markedet.
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Annoncer: 1 Emner: 3 Svar: 933
Den jeg kender som fik dårlig mave, blev ført langsomt over på det, fordi det var ifb. foderskifte generelt. Så troede ejeren det handlede om tandskifte, hvor tænderne blev operativt fjernet og hunden havde dårlig mave i længere tid, fik lavet afføringsprøve osv. - nu hvor de så er stoppet med foderet, er maven i bedring.
En anden har udstillingshunde, trimmehund, som så er endt i rigtig ærgerlig pelsform nu - og hvor de vist kendte en anden opdrætter med samme problemstilling på foderet.
Så det er jo rigtig ærgerligt, hvis det gør så stor en forskel, når man ved første øjekast tror det er samme foder - jeg vil jo ikke tænke over at købe noget som ligner det foder jeg plejer at bruge, og forvente at skulle skifte langsomt.
Essential