Hund med juleaften (rygerhjem) {{forumTopicSubject}}
Hej. Jeg er lidt i vildrede og kunne godt tænke mig at få råd om hvad I mener vil være bedst for min lille hund på kun 2,2kg..Jeg ved ikke rigtig om jeg skal tage hen til mine forældre og holde jul med hunden, fordi jeg er bekymret for at hunden kan ende med at blive syg af nikotin idet mine forældre ryger både cigaretter og e-cigaretter. Min hund er ret nysgerrig af natur og vil meget gerne smage/tage et slik på ting og flader (hvor der så måske kan være nikotin). Foruden nikotin at være bekymret for, så er der også meget af julemad og snack der kan være farlige for små hunde. For med en lille hund på 2,2kg, så skal der ikke meget til hverken af nikotin eller "farligt" mad. Nærmeste dyrlæge er 25 km væk. Hvis jeg tager hunden med, vil det være omkring 7-8 timer måske mere, at vi vil være der. Har ikke bil så selve transporten er i sig selv 2,5time tur/retur. Hvad ville I gøre - tage hunden med eller lade den blive hjemme? Måske der er nogen af jer der har lige så små nysgerrige og madglade hunde
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 136 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.825
mar 2025
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 7 Svar: 26
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 97 Svar: 11.003
Der er der vel også nikotin og mad alle de andre 364 dage om året
jul 2009
Følger: 26 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 85 Svar: 3.804
Anskaf sådan en nu, og væn hunden til at være i kassen. Giv lækre godbidder I kassen, legetøj etc.
I starten skal du lade lågen være åben.
Den 24. må hunden så opholde sig i kassen, når den ikke lige sidder hos dig, eller du går tur med den.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 289 Svar: 8.282
Jeg havde bure med sidste år, men det handlede mere om at give mine hunde et sted hvor de kunne trække sig hen, hvis de trængte til en pause, og det blev respekteret af børnene.
der er jo også mange små hunde der bor i hjem med rygere. Og hvis vi lige ser bort fra at passiv rygning aldrig er sundt, så tror jeg altså ikke at det er et udbredt problem at hundene kommer galt afsted med det.
sep 2017
Følgere: 561 Emner: 167 Svar: 11.354
Jeg synes at du skal blive hjemme. Sådan helt alvorligt! Du vil konstant være på tæerne, det vil påvirke din hund negativt, og dine forældre vil være pisse trætte af at du er så hysterisk. Det bliver en træls jul for alle.
Og så tror jeg at jeg ville bruge det næste år på at lære en mere afslappet tilgang til hundeholdet, og overveje om hunden har fået en status der gør, at den sætter alt for mange begrænsninger i dit liv. Jeg tror at de fleste med hund går på kompromis i ny og næ, men jeg synes dine tråde viser, at du måske har taget den skridtet for langt
nov 2024
Følger: 16 Følgere: 53 Hunde: 1 Annoncer: 1 Emner: 32 Svar: 733
Det med rygning synes jeg ikke du skal tage dig af. Der skal nok alligevel meget til
okt 2023
Følgere: 139 Emner: 32 Svar: 4.429
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 104 Hunde: 2 Emner: 364 Svar: 6.229
En detalje er jo osse at hunden ikke aner en dytskid om jul, så hvis den er vant til at være alene hjemme... så tag afsted uden hund. Lad os være helt ærlige... at mennesker vil have hunden med, det er jo et "want" ikke et "need".
jan 2006
Følgere: 87 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 373 Svar: 14.831
Please please please ....
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.061
Men hvis det bekymrer dig er det nok hyggeligst for alle at du ikke tager hunden med
jul 2012
Følger: 23 Følgere: 1459 Hunde: 1 Emner: 44 Svar: 8.535
mar 2025
Det kan måske være svært at sætte sig ind i hvis man ikke har en lille hund. Men der skal ikke meget til for en hund på 2,2kg. uanset om det er nikotin, chokolade, løg, rosiner osv...Så derfor er man nok lidt mere obs
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1331 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.776
okt 2023
Hvis du er bange for, at nogen skulle være så ufattelig dumme at fodre din hund med rosiner (der skal 12-15 stykker til, før det bliver farligt), chokolade, løg (???) eller flæskesteg, selv om du beder dem om at lade være med den slags, kan en snor og/eller bur være en løsning, som Frk Jensen skriver.
Min mor var slem til at overhøre, at jeg ikke ville have, at hun gav mine (store) hunde en bid frikadelle eller lignende ved bordet, når vi holdt fx julefrokost - men jeg VED, at havde jeg sagt, at det var farligt for hundene, havde hun ikke gjort det. Mon ikke din familie har det på samme måde?
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 1.653
Hunden skal jo nok i en taske eller bur under transporten og der kan han jo også opholde sig i perioder, i løbet af aftenen, især hvis der er mange mennesker.
Hvis han ikke er vant til bur, kan du ret nemt tilvænne det.
Jeg tænker faktisk den største fare for så lille hund er at nogen falder over den.
nov 2024
Hårdt sat op men det er bare ikke godt for dem. Måske kan du tage noget kogt kylling/andet hunden er tosset med med
aug 2008
Følger: 15 Følgere: 162 Hunde: 4 Emner: 93 Svar: 1.048
Det handler om at lære sine hunde ikke t samle alt muligt op i munden i første omgang. Jeg informere gerne nye steder jeg har dem med, at de ikke må få menneskemad fordi den ældste er allergisk og alle har fint accepteret det
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 74 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 2.363
Hunde er ret robuste der skal mere en et besøg i et rygerhjem, med risiko for et stykke andesteg eller en rosin, til at skade dem uanset størrelse
okt 2023
mar 2025
okt 2010
okt 2023
Må din hund være i køkkenet, mens du laver mad, A.N? Jeg mener - du kan jo tabe noget på gulvet.
Jeg er enig med dig i, at det nok er bedst, at din hund bliver hjemme. Din nervøsitet vil risikere at ødelægge julefreden for familien og dig selv
mar 2025
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 103 Hunde: 4 Emner: 966 Svar: 18.303
Jeg ville aldrig lade min hund alene hjemme i juledagene, det er efter sigende en tid på året hvor mange indbrud begås .. jeg ville ikke have et roligt øjeblik .. helt generelt skal det være noget specielt der skal foregå hvis Oda lades alene hjemme ... til almindelige sammenkomster er hun med, og andre må også have deres med hos os ..
Men her er alle andres hunde også velkomne ...
nov 2012
Jeg hører stort set aldrig om små hunde der må til dyrlægen pga. noget de har spist, og jeg kender altså en hel del med hunde under 5 kg, og flere opdrættere, hvor hvalpene jo er betydeligt mindre end 2,2 kg, hvor der også er små børn i hjemmet, og jeg har aldrig hørt om at hvalpene er blevet syge, fordi der er tabt mad og lign på gulvet.
Uheld kan ske, men hvis vi alle skulle gå og passe på at INTET kunne ske, så ville vi slet ikke kunne leve.
Så længe du er så bange som du er, ville jeg bestemt ikke tage hunden med, det ville ikke gøre noget som helst godt for dig, men som sagt ville jeg virkelig arbejde med den frygt, for det er da ikke særlig rart at leve med konstant frygt, for at der sker ens hund noget.
okt 2023
okt 2023
dec 2012
Følger: 34 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 3.510
Så medmindre din 2 kg hund er meget meget langbenet ville jeg virkelig ikke bekymre mig om det.
Jeg forstår slet ikke man ikke er langt mere bange for at efterlade den alene på årets indbrudstyven og så i så lang tid..
Mine skal være alene mens min mand er på arbejde. Og det gør mig da nervøs. Men på den anden side.. jo mere man lader katastrofetanker styre ens liv..jo stærkere bliver de...
mar 2025
dec 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 258
Begrænser du ikke både dit eget, men særligt også hundens liv en del?
nov 2012
det med transport er nemt undgået ved at have hunden i en lukket taske/bur, så kan den ikke få fat i noget.
Jeg har kørt en hel del bus og tog med mine hunde, især da de var yngre, fordi jeg boede i Århus og min familie i syd Jylland. Har altid bare haft dem i en taske, så var der styr på dem.
Jeg tror desværre din frygt skaber en masse problemer, som enten slet ikke er der, eller som meget let kan løses.
Nu spørger jeg måske lidt provokerende, men er du reelt bange for alle de her ting, eller prøver du bare at finde en god undskyldning for ikke at tage hunden med juleaften ?
Fordi på mig lyder det som om, at du faktisk ikke har lyst til at den skal med, og måske bare gerne vil bekræftes i at det er okay at lade den blive hjemme ?
okt 2010
nov 2024
jul 2012
Følger: 23 Følgere: 1459 Hunde: 1 Emner: 44 Svar: 8.535
Men jeg synes da, at du bør blive hjemme, når nu du er så nervøs hele tiden.
okt 2023
Der er forresten ikke nikotin i den væske, jeg bruger
mar 2025
dec 2010
sep 2017
1. Sæt mundkurv på din hund, og lad den lide under, at du har katastrofetanker
2. Lad din hund være en HUND, og undertryk dine katastrofetanker
3. Begræns dig selv og din hunds liv mest muligt, så I begge lider sammen
Helt alvorligt, så lyder det som om du har et forfærdeligt liv sammen med din hund. Du er begrænset i alt du gør og ser katastrofer alle vegne. Og det er simpelhen ikke sundt at have det sådan.
Det vil være voldsomt unfair, hvis din hund skal leve resten af sit liv med mundkurv på, men det er umiddelbart den eneste løsning, der kan give dig noget frihed.
Din hund vejer 2,2 kg, har du skrevet cirka 10 gange. Hvor mange giftige ting har den spist i sit liv, som har kostet en akut tur til dyrlæge? Hvor mange gange har rovfugle dykket efter den, for at nappe den og æde den? Hvor mange ræve har stirret sultent på den i skumringstid? Hvor mange gange er dens tynde ben brækket, fordi nogen har trådt på den?
Jeg gætter på 0 i alle ovenstående. Så mon ikke den rent faktisk har en form for robusthed et sted i sin lille bitte krop?
Hvor tit får den lov at rende fri af snoren? Får lov at spurte og lege vildt? Får lov at bade, kravle på træstammer, rulle sig i klamme ting, grave efter mus eller andre ting, som den elsker?
Jeg synes du skal vedtage, at dine katastrofetanker er DINE tanker, men at de ikke skal påvirke din hunds livskvalitet. Din egen livskvalitet må du jo teknisk set gøre med hvad du vil, men det er ikke fair at hunden skal begrænses i at være hund
mar 2025
Jeg kan ikke lade den rende fri af snoren, få lov at spurte og lege vildt, få lov at bade osv, fordi jeg bor i midtbyen. Så det vil sige at jeg begrænser min hund, fordi jeg bor i byen og i lejlighed, hvor jeg ikke lige har adgang til områder og hunden må løbe rundt og gøre hvad den vil?
Det ville jeg så sandelig også ønske at den kunne.....Og jeg mener heller ikke at jeg vil begrænse den i at være hund ved at lade den være hjemme, hvis jeg ikke tager den med til jul.
Mht. nikotinposer som nu ligger alle vegne, der hvor jeg bor. Tager jeg ingen chancer med at lade min hund komme i nærheden af dem.
Men tak til jer der har villet svare og givet råd til hvad I synes om jeg skal tage afsted med hunden eller alene. Det var det der var hensigten og havde ikke regnet med at det kom så vidt at man går ind og fokuserer på hvor meget angst og katastrofetanker jeg har...Jeg vil kun min hund det allerbedste og beskytte den så godt som muligt, fordi min hund er det eneste jeg har efter at have mistet en del...Så når det er sagt må I alle have en god jul og godt nytår!
mar 2025
sep 2017
Du kan leje indhegninger, hvor hunden kan løbe frit. Du kan tage bussen til stranden og sætte lang line på hunden. Jeg tænker at der er både sten og væltede træstammer i diverse parker og skove tæt på byen, som din hund kunne klatre på, hvis den fik lov.
Jeg synes det er vildt synd for både dig og din hund, at du begrænser den og dig selv SÅ meget. Men det er kun dig, der kan ændre på jeres begges livskvalitet, og det synes jeg virkelig du bør overveje at gøre
okt 2010
Jeg har ligesom Anne passet hunde i alle størrelser og jeg har aldrig oplevet de har slikket på alt ting i det omfang du beskriver.
Jeg har ligenu 2 katte (og 3 tamrotter) Og er godt nok ikke ryger, men selv rotterne slikker ikke på alt når de er ude af buret.
Og ja de slikker på fingre, på folk de ikke kender, nogle af dem rygere og der er de heller ikke faldet om.
okt 2023
Jeg stemmer i med Anne mht at lære hunden et effektivt "NEJ" - og med Frk. Jensen i at få tjekket hunden. Overdrevent slikkeri kan være tegn på et underliggende problem.
Kedsomhed kan i øvrigt give sig udslag i overdrevent slikkeri. Laver du noget aktivt med din hund og/eller får han lov til at løbe frit jævnligt?
mar 2025
Jeg har haft nævnt det for dyrlægen med at han slikker på sine poter og da der ikke var noget at se, blev der ikke gjort så meget mere ved det..., For 5 måneder siden fik vi taget blodprøve i forbindelse med sundhedstjek, så tænker hvis der havde været noget at bemærke så ville jeg vel have fået det at vide..
Det koster vel også en del at leje indhegninger og ved så heller ikke hvor det er muligt...Han får lov at løbe med lang line og jeg løber rundt med ham på en plæne der lige er i nærheden (i snor) Hvis jeg skal til nærmeste strand er det 30km væk, og så vidt jeg ved må hunde ikke løbe rundt uden snor.
Jeg kom ind på det med nikotinposer fordi det er først der at jeg er blevet opmærksom på hvor farligt nikotin er, så derfor er bekymringen omkring rygerhjem. Og når jeg så også skal tage offentlig transport så kan der være nogen der smider deres nikotinposer, så de kan ligge imellem sæder og andre steder. Det er ubehageligt synes jeg.
Og jeg ville bare have jeres syn på og erfaringer omkring små hunde og tage med juleaften i et hjem hvor der er nikotin og , og hvor der er langt til nærmeste dyrlæge (hvis der skulle være uheld) Jeg er er ked af at det ligesom er kommet på et sidespor med alle mulige andre ting/emner...og man begynder at føle sig som et dårligt menneske bare fordi man vil passe på sin hund og ja det kan godt være jeg er overbeskyttende, men den får altså stadig lov til at være hund i det omfang omgivelserne tillader det (som f.eks at løbe frit uden snor) og hvor der ikke er farer for hunden
dec 2010
mar 2025
dec 2010
okt 2023
Hund med juleaften (rygerhjem)