{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.571 visninger | Oprettet:

Stort og småt, vol. 3 {{forumTopicSubject}}

Så for Søren - så kom 2´eren over på to sider, så der må en ny tråd til.

Jeg vil indlede den med en undren!
Flere gange her de seneste dage - i storm og frost - dybest set polaragtige tilstande - har jeg mødt flok, der var ude at gå lange ture. Ved vandet, i skoven osv. Vel at mærke UDEN hund!!
Og min undren går på, hvordan i alverden man dog er i stand til at tvinge sig selv ud i kulden, når der ikke er en lille firbenet, der i det mindste nyder det? smiley smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til et elektrisk rullegardin 1.200 kr.
  • Snerydning 800 kr.
  • HASTER: Fuldspartling af vægge 3.000 kr.
  • Montering af 9 spots. 1.200 kr.
  • Sætte et dobbeltgardin op fra Ikea - gerne mellem 13 og 14 500 kr.
  • Hjælp til at samle møbler 3.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stort og småt, vol. 3
  • #1   4. feb Jeg orker ikke mere drama!!!!!

Jeg har rotter i/under mit skur, og har sat 2 smækfælder. Fælderne står så jeg ikke kan undgå at se dem, når jeg går ind og ud af mit hus, så jeg tilser dem flere gange om dagen.

Her til morgen luftede jeg hunde, kom hjem, gik i bad og skulle afsted på arbejde. Så ser jeg en FED røv med lang hale i den ene fælde. Og fælden bevæger sig smiley Og skriger smiley

Jeg står lidt og ved ikke helt hvad jeg skal stille op, for jeg har virkelig svært ved at aflive dyr, og den her har ondt og er sur. Skriver en sms til landmandsnabo, og 2 minutter senere dukker han op. Tager handsker på, vrider fælden op og hakker rotten med en spade. Imens jeg bare stod og messede "tak-tak-tak-tak".

Naboen spørger om hundene lige skal have lov at muntre sig med den døde rotte, så Åse kan lære at rotter er noget man gerne må fange, men lige klokken tidligt om morgenen, og stadig med en øv-følelse over at rotten har lidt i fælden, blev det til et nej tak. Rotten blev smidt ud på marken, så nu er der forhåbentlig et rovdyr eller nogle fugle der får et nemt måltid smiley

Det er 2. gang jeg oplever, at en rotte ikke straks er død i fælden, og jeg HADER når det sker. Heldigvis har jeg aflivet mange, mange rotter med de fælder, uden at de har lidt. Men lige nu tror jeg at jeg venter med at "lade" fælderne med mad til i morgen.

• #2   4. feb PS. Har fået min uld-jakke fra Uhip. Det er ikke en vatteret jakke, eller jo det er det måske, men "vattet" er så bare uld. Den er helt tynd, som en meget tynd fleecetrøje, blød og meget let. Og så er den så varm, at jeg svedte lidt, da jeg gik morgentur, og havde den på under min vinterjakke smiley Jeg plejer at have en tyk fleece fra Häglöf under jakken, men det har ikke helt været nok de sidste dage, hvor det har været så koldt, men den nye uld-fætter her er helt perfekt smiley

• #3   4. feb Uld kan bare noget smiley Der skal ikke ret tykt lag til før man kan holde sig dejlig varm. Og omvendt så er man ikke ved at dø af varme i det hvis det bliver lidt til den lune side smiley Efter at jeg er kommet i overgangsalderen har jeg fået virkelig svært ved at have noget af kunststof på: jeg kommer lynhurtigt til at koge helt åndsvagt. Men uld det duer smiley Pt sover jeg med min sommersilkedyne og et tyndt uldtæppe over dynen; helt perfekt til et meget koldt soveværelse; vinduet står stadig åbent og Clinton er rykket op i sengen fordi han vist synes at det er lidt for koldt på hans egen pude i disse dage. Gemalen ligger under en virkelig tyk vinterdyne og har Penny under sin dyne for at holde varmen smiley

• #4   4. feb Jeg havde buret mig inde hvis ikke jeg havde hund. Nuvel, jeg henter mit barn og køber ind men ellers gik jeg ikke ud og slet ikke på ture. Brr

Har godt lagt mærke til at mange går ture, også uden hund. Måske for at få bare en lille smule luft og motion på en hel dag

• #5   4. feb Anne - Har du mulighed for at have en anden/kraftigere fælde? smiley

• #6   4. feb I kulde og slud skal alle ud

profilbillede
  • #7   4. feb Der er ingen fælder, der er 100% sikre. Der er altid en risiko for at dyret når at flytte sig en halv centimeter, så den lige præcis ikke dør. Den første gang havde rotten nok forsøgt at vende sig eller var bakket, og fælden var klappet om bagdelen.

Det er nogle meget kraftige smækfælder, og jeg vil tro at jeg har fanget 50-60 rotter uden problemer. Og så desværre et par stykker, hvor det har været nødvendigt selv at aflive.

• #8   4. feb #7

Mine fælder er også meget kraftige, men alligevel har der været et par gange, hvor jeg har måttet bruge en skovl.
    Det vigtigste må være, at få rotten aflivet hurtigst muligt.

• #9   4. feb Lise-Lotte, jeg kan slet ikke være i det, når de skriger smiley Det er SÅ forfærdeligt! Og jeg stoler ikke helt på, at Ellie kan nakke rotter, hvis de er skadede og skriger. Der vidste jeg at Dorit altid kunne hjælpe mig smiley Jeg håber at Åse lærer det en dag, for det er imo mere hurtigt og smertefrit, hvis den kan få knækket nakken på et splitsekund. Med skovlen kan man jo risikere, at det kræver mere end et forsøg smiley

• #10   4. feb Jeg har en skovl med en meget skarp kant, og jeg rammer første gang.
    Det værste jeg har prøvet, var, da min perserkat for mange år siden havde fanget en rotte. Katten var ret lille, og rotten var stor, så katten kunne ikke slå den ihjel. Det var ret svært at nakke rotten, da katten ikke var særlig villig til at slippe sit bytte smiley

• #11   4. feb Anne hvis dine fælder ikke er nye så det lyder til at du skal spænde fjedrene på dine fælder op.

• #12   5. feb Marianne, jeg købte dem i november. Der er dermed nye, og de smækker HÅRDT. Du må gerne komme forbi og lægge en finger ind, så kan vi se om de smækker hårdt nok smiley

• #13   5. feb Åh, jeg har også været ude for en fælde, der ikke smækkede hårdt/hurtigt nok, så en meget meget stor halsbåndsmus var blevet fanget med underkæbe og den ene skulder. KÆFT den var også så sur, at den næsten fik mig overbevist om, at den altså var en rotte....

Sheena er normalt eminent til at aflive, men hun var i gang med at finde friske 100% levende mus ude på marken, og var overhovedet ikke indstillet på at komme og hjælpe med at aflive det handicappede eksemplar. Møghund smiley

• #14   5. feb Jeg skal - skulle - på job fra 13-21 idag, min absolutte yndlingsvagt.

Jeg forbereder mig til, at jeg skal køre lidt over 12, så jeg har været ude med Pirat og træne, og bagefter lufte sammen med Esh.

Kommer ned til huset kl. 11, så har jeg 1 times tid til mine blødkogte æg, min te og min ama´r mad. Og så tikker en SMS ind fra chefen .. "kan du møde 15.23 i stedet?" -og jeg bare NEJ FOR FANDEN DET KAN JEG IKKE, DET GIDER JEG IKKE, DET HAR JEG OVERHOVEDET IKKE LYST TIL .. - men taster "ja, det kan jeg godt" ...

Æv ....

• #15   5. feb Hvad laver du, Martine? Det lyder da lidt hyggeligt smiley

• #16   5. feb Vi arbejdede typisk fra 14.00 til 22.00, men så fik vi lov til at arbejde længere og holde fri fredag. Det var et hit. smiley

• #17   5. feb Jeg har fået ny ipad på arbejde, og dét er dejligt, for den gamle er helt gået i stå! Men den nye skal så have e-sim.....? Og jeg har ikke den fjerneste ide om, hvordan jeg får mit fysiske simkort fra den gamle ipad til at blive et e-sim. Og vores IT mand holder forlænget weekend smiley

Jeg føler mig virkelig gammel smiley

• #18   5. feb #17

Et eSIM (embedded SIM) er et digitalt, indbygget SIM-kort, der erstatter det fysiske plastikkort i smartphones, tablets og smartwatches. Det aktiveres digitalt via en QR-kode, hvilket giver hurtig adgang uden ventetid på posten. Det muliggør to numre på én telefon og er ideelt til rejser eller arbejdstelefoner.
    Vigtige detaljer om eSIM:
    Aktivering: Modtages på e-mail og installeres ved at scanne en QR-kode.

• #19   5. feb Jo jo, Lise-Lotte, men HVORDAN? smiley

Altså, hvor finder jeg en QR-kode? Og hvordan gør jeg det i praksis?

Jeg overvejer at bede genboens unger om hjælp smiley

• #20   5. feb Som jeg har forstået det, burde du modtage OR-koden på mail.
    Meget praktisk med den postgang vi har her i landet smiley

• #21   5. feb Anne:

Sådan gør du normalt
    Log ind på "Selvbetjening": Gå til dit teleselskabs hjemmeside (f.eks. 3, YouSee, Telia, Telenor osv.) og log ind på din profil.

Find "Mit abonnement" eller "SIM-kort": Her vil der ofte være en valgmulighed, der hedder "Skift SIM-kort" eller "Bestil eSIM".

Vælg eSIM: Når du har valgt eSIM, genererer systemet ofte en QR-kode direkte på skærmen, eller sender den til din e-mail med det samme.

Scan koden med din iPad: * Gå til Indstillinger > Mobildata.

Tryk på Indstil mobildata (eller "Tilføj eSIM").

Brug kameraet til at scanne QR-koden fra din computerskærm eller en anden enhed.

• #22   5. feb Lise-Lotte, hvordan ved den at jeg skal have en mail?

Karina, tak smiley Det lyder som en opgave for IT - vi har ikke selv adgang til vores abonnementstjenester, da vi jo er et par tusinde brugere, og det ville blive lige frisk nok, hvis alle havde fri leg smiley

• #23   5. feb Aj, så er det da ikke ok, at du har fået iPad´en uden yderligere info smiley

• #24   5. feb Da det er en arbejds-dims, burde der være en kobling mellem jeres IT-afdeling og teleselskabet.

• #25   5. feb Snevejr? Nej tak.
    Hilsen Rita.

profilbillede
  • #26   5. feb So it begins endnu en gang her på Stevns.

profilbillede
  • #27   5. feb Jeg er ved at indstallere selve iPad’en. Den gamle er så gammel, at jeg ikke kan “parre” dem, så det er den gamle vej med sikkerhedskopi. Så må nogen fikse det med simkortet en anden dag smiley

Her sner det dælme også smiley Åse vil bare gerne være ude og fange snefnug smiley

Så håber jeg at sneen får lagt sig i løbet af natten, så jeg kan fodre fuglene i morgen tidlig. Jeg har shoppet ekstra frø og æbler til dem (og ja, jeg ved godt at rotterne også spiser, men ingen dyr skal sulte ihjel). Rågerne plejer at få kasseret hundefoder, og de er heldige denne gang, for jeg har en Royal Canin 4200 som er gået på dato, så der kommer godt med godt i deres mad de næste dage smiley

• #28   6. feb Skal bruge en til at lufte Konrad tirsdag-onsdag-torsdag om eftermiddagen i en times tid hver. Hvad ville I tilbyde for det? Ikke en skolepige/dreng

• #29   6. feb Jeg arbejder hjemme. Uanset hvilken vej jeg skal køre for at komme herfra, er der bakker, og de bakker er fuldstændig lukkede af lastbiler. Der er en lokal vognmand, Frode Laursen, som egentlig burde vide, at en bakke på landevejen er helt umulig i glat føre. Vores morgentur når op ca. 1 km fra den bakke, og jeg kunne tælle 10 af Frode Laursens lastbiler, der holdt stille der smiley

Hundene havde verden største fest på morgenturen, og festen fortsatte da jeg ryddede sne på terrassen smiley

• #30   6. feb Vi har aflyst aftaler i dag og bliver hjemme. Selv hunden gider ikke længere ture trods dækken.
    Damen ved kiropraktor lød overrasket over at jeg aflyste men vi vil ikke ud på vejene i det her vejr

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 144 Emner: 34 Svar: 4.587
    #31   6. feb #28: 100 kr. pr. gang + eventuel kørsel.
    Har I ikke noget familie eller venner, der kan tage tjansen?
    Da jeg lå syg kom en hundeveninde og tog Vilma med i skoven - og min datter tilbød også at hjælpe. Jeg var meget taknemmelig for tilbuddene. Måske er der også nogen, der hjertelig gerne vil hjælpe dig/jer, Pernille smiley

PS. Jeg købte nogle lækkerier til hundeveninden som tusind tak for hjælpen smiley

• #32   6. feb Vi kom afsted til børnehaven (kan gå derhen), men der var kun to voksne til mange børn, fordi personalet ikke kan komme frem. Carl kom med retur og så er der måske legeaftale senere med vennerne, der også blev hentet hjem

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#33   6. feb Jeg tog for sjov billeder af min fyrfadsstage på havebordet i går aftes - og så ét i morges. Jeg synes, det er hyggeligt at sætte et lys i den - især på snevejrsaftner smiley

profilbillede
  • #34   6. feb Sia og jeg er lige kommet hjem fra skolen.
    Vi måtte kæmpe os gennem sneen, så det er godt, at vi bor i udkanten af sportspladsen smiley

Vores læsebarn var så sygemeldt, og jeg havde ikke fået besked, da læsevejlederen var sneet inde.

Men der var da både nogle børn og voksne på skolen, så Sia fik sin ugentlige omgang nus og kæl.
    Der var bla en stor skolepige, som var panisk angst for store hunde. Det endte med at pigen fik nusset godt og grundigt med Sia, så alle fik noget ud af vores besøg smiley

• #35   6. feb Har fundet en sød dame der tager ham med hjem i et par dage og passer ham. Det er nemmere for hende og så får han også lidt vinterferie smiley

• #36   6. feb det er ikke nemt når snedybden er ca 15 cm og benlængden er ca 20, og der desuden hænger sneklumper fast i ens krøllede pels på benene og under maven ...

vi skyndte os hjem og fyldte godt op i fuglenes mad .. rotter ja og træls, men vi har ikke set nogen og så snart fuglene selv kan finde føde nok stopper vi med at fodre, men lige nu trænger de til en hjælpende hånd ..
    I "vores" sø er der mange blishøns, de rendte i går forvildede rundt oppe på bredden og inde i skoven, de kan heller ikke finde føde nok ..

• #37   6. feb Hanne, du kan køre ud i Cotonshoppen og hente sneimprægnering til pelsen.

Ellie har fået klippet pelsen mellem trædepuderne igen, og så får hun sneimprægnering på inden vi går tur. Jeg tror at jeg på en time måtte fjerne sneklumper 3 eller 4 gange.

Jeg har alle mulige planer om at lægge et spor, men det skal lige stoppe med at sne først. Ellers er sporet helt sneet til, når de har ligget halvanden-to timer smiley

• #38   6. feb tak Anne, det vil jeg huske ... pt så ryger hun i bryggers vasken når vi kommer ind og får skyllet klumperne væk ..

• #39   6. feb Ja der kom så lige en ordentlig bunke sne til her på Stevns. Vores vej er helt lukket. Det er de tilstødende kommuneveje også. Heldigt at man kan arbejde hjemmefra. Men lidt trælst for dem, der bor herude og ikke kunne komme på arbejde her til morgen og ikke har muligheden for at arbejde hjemmefra. Det kan man jo ikke som fx Sosu eller varmepumpeinstallatør smiley Vi kører ud og prøver at få ryddet i eftermiddag. Vi var en tur rundt ved el-hegnet i morges for at tjekke om der var sne henover den nedeste tråd nogen steder. Vi havde medbragt sneskovle og jo der var steder hvor den nedeste tråd måtte graves fri. Men den øverste tråd var sg* også dækket af en snedrive et par steder - den sidder i 110 cm højde smiley Det var monstertungt at gå i den dybe sne og Clinton 'kørte fast' et par gange smiley Billed fra i gåreftermiddags af Penny i sne; her var det lige begyndt at sne smiley

profilbillede
  • #40   6. feb Vi har lige været ude i sneen en times tid på egen matrikel, whipperne er totalt i legemode og synes det er fantastisk.

Selv Bianchi på 9½, som ellers har haft det lidt stramt med det kolde og blæsende vejr vi har haft den seneste uge, gik totalt amok og tog sig nogle ordentlige spurteture.

Tilla som har haft 14 dage med gåture i snor, efter at have fået syet flænge i et bagben, og som har været nedtrykt og trist over ikke at kunne trisse rundt ude, som hun plejer, tøede også for alvor op i dag og var gladere end hun har været længe.

Min mand har taget en seniordag, tanken om 25 km. på elcykel var ikke så tiltrækkende smiley Jeg selv arbejder kun få gange om måneden i døgnvagter, så selv om jeg sukker efter forår, behøver jeg ikke komme ud at køre i dag smiley

Nu hænger tøserne dækkener til tørre på badeværelset, så de kan være tørre til endnu en tur ud om et par timer, jeg føler mig lidt som "dagplejemor, der skal på tur", når de alle skal have tøj på, for at komme ud smiley

profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#41   6. feb Jeg undrer mig lidt over, at Vilma overhovedet ikke får sneklumper hverken på benene eller under poterne. Mine tidligere eurasiere har jeg skullet fjerne sneklumper mellem trædepuderne på, så snart der lå et par centimeters sne, men Vilma synes at være imprægneret eller noget smiley
    - Og ih hvor hun elsker dette vejr smiley

profilbillede
  • #42   6. feb Balder bøvler heller ikke med sneklumper mellem trædepuderne, Isabelle. Det er dejligt. Men han gider ikke kulden og vil bare hjem igen. smiley

• #43   6. feb Jeg kørte fast i går efter job. Jeg var kommet fint igennem hovedvejene og den første sidevej, men da jeg drejede ned af den næstsidste vej kunne jeg se, at det aldrig ville gå til held.
    Der kørte en anden bil et stykke foran, så jeg tog chancen og det gik nogenlunde, indtil det ikke gjorde mere.

Ringede til kæresten, som kom med ATV´en, men i mellemtiden kom der en traktor som kørte og ryddede vejen, så han fik trukket mig, og ham den i den anden bil, fri - så vi kunne køre videre.
    Kæresten havde ryddet indkørslen, så jeg kunne komme igennem ....kæft en tur.

De siger at der vist kommer en portion til - det er jo vældigt !!

• #44   6. feb her I Aarhus sneer det stadig og fyger .. godt man ikke SKAL ud smiley

Oda får sært nok ikke klumper mellem trædepuderne, men hun har en meget krøllet pels på benene så der sætter det sig både på for- og bagben og både på inder- og ydersiden, og så sætter det sig i skægget ... det har jeg så efter skottestandard klippet meget kort ...

• #45   6. feb Anne, nej tak jeg tænker jeg mærker det nok i min hverdag som skadedyrsbekæmper, det var bare et venligt råd, og så er der en kæmpe forskel på de forskellige fælder der er på markedet, der er mange borger jeg kommer ud til som desværre har købt fælder hvor fjederne ikke er stamme nok, og de resultere desværre ud i at rotter/mus lider, og et andet råd så hjælper det hvis fælden bliver skruet fast i et bræt eller andet så den ikke hopper når den bliver udløst

• #46   6. feb Marianne, jeg har købt fælderne hos en af dine kolleger. Som sagt smækker de HÅRDT. Jeg ved ikke om det er muligt at skrue dem fast, uden at de går i stykker, men det kan jeg undersøge, når sneen er væk.

• #47   6. feb Godt du trods alt kom hjem, Martine, og så endda med bilen smiley

• #48   6. feb Konrad synes også vejret er feeedt!

profilbillede
  • C.      B
    C. B Tilmeldt:
    aug 2024

Følgere: 19 Emner: 1 Svar: 184
    #49   6. feb Ananas i egen juice - eller hvad man siger smiley

Har købt - måske en drøm for nogle entusiaster - en BMW E46 318i!

Elsker den allerede - hundene er glade - men vigtigst er at jeg er fandme glad smiley

profilbillede
  • #50   6. feb tillykke med den ...BMW er mit drømme mærke men udenfor rækkevidde i de udgaver jeg vil have ... har kørt i flere via familie det er bare en lækker bil ..

• #51   6. feb Den anden dag var det en rotte, i dag var det en fugl smiley

Jeg er altså ikke god til det med skadede dyr!!!! Vi kom hjem fra eftermiddagstur, og der hoppede en fugl rundt på grusvejen foran mit hus, og den var tydeligt kommet til skade med en vinge. Jeg satte hundene ind i huset og gik ud og fik fanget fuglen. Jeg gik om i min have for at hente spaden, og skulle lige tage mig sammen. Jeg kunne jo regne ud, at jeg skulle sætte spaden på den, imens jeg stadig holdt den, for den kunne jo godt løbe fra mig. Så gik et par mennesker forbi ude på vejen, og jeg råbte dem an og spurgte om en af dem kunne aflive en fugl. Da jeg kom ud af haven svarede manden, at det kunne han godt, hvis bare jeg havde en spade. Samtidig kom jeg frem bag bilen med fuglen i den ene hånd og spaden i den anden smiley

Fuglen blev aflivet og kastet ud på marken. Så slap den for at fryse ihjel, imens den var i store smerter smiley

Nu vil jeg altså gerne have en pause fra det der med at dræbe dyr!

• Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

Følgere: 116 Emner: 1 Svar: 450
    #52   6. feb Vi har også taget en fridag i dag smiley og virkelig hygget os.

Lavede min stier i sneen i nat inden jeg gik i seng. Men i dag har jeg slet ikke kunne gøre det. Om ik andet så er der masser masser af sne at lege i for hunden smiley

profilbillede
  • #53   6. feb Jeg havde lovet Ellie et spor. Og hvis der er et ord hun forstår, så er det spor smiley

Jeg fik lagt knap 900 meter snespor med hendes aftensmad, fuld af buer, slanger, knæk og spidser. Vi gik sporet da det var mørkt, og skulle det nu alligevel tænkes, at min hund SER fodsporene, så stoler hun i hvert fald ikke nok på synet, til at det er dét hun bruger. Hver gang hun møder et knæk eller en spids der keder hende op i modvind, så tjekker hun ALTID ud i den side, som vinden blæser færten i.

Sporet var lagt på sportspladsen, hvor folk gerne krydser over når de lufter hund, så der var 8-10 gange vi krydsede andres spor. Her tjekker hun lige de krydsende spor, men holder sig så til sit eget smiley

Vi skal til sporprøve om et par uger, så lige nu fylder jeg bare på med sjove spor, og håber at hun viser sig fra sin bedste side til prøven smiley

• #54   6. feb Godt nok er de lavet til sne og sådan, men tænker at det alligevel må være hårdt og tungt at være i sne til knæene - især når man har 4 ben.

profilbillede
  • #55   6. feb Min tæve var i løbetid i slut november - ville det kunne passe med noget falsk drægtighed nu?

• Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

#56   7. feb Mc
    Ja det ville det.
    Det kommer ca 3 måneder efter endt løbetid

• #57   7. feb Falsk drægtighed bør komme 8 uger efter endt løbetid - der, hvor vovse ville have fået hvalpe, hvis den var blevet parret.

https://www.netdyredoktor.dk/hund/sygdomsleksikon/f/falsk-draegtighed/

• #58   7. feb Falsk drægtighed ses på det tidspunkt hvor tæven ville have fået hvalpene, det vil sige ca 9 uger, 63 dage efter ægløsning smiley det vil sige det kan godt være falsk drægtighed du ser nu, men hold godt øje, det kan nemlig også være livmoderbetændelse.

• #59   7. feb Hun viser ikke andre symptomer end at være lidt mere kræsen/småtspisende. Kun om morgenen, og kun tørfoder. Alt andet har hun kæmpe appetit på.
    Hun er altid sådan et par uger efter endt løbetid, men jeg kan ikke huske om hun også var det på det her tidspunkt sidste gang. Det er kun hendes 3. løbetid.

Bodil, tak. Jeg holder selvfølgelig øje med symptomer på livmoderbetændelse, men jeg synes ikke der er noget der tyder på det smiley

• #60   7. feb Hundene og jeg har været på tur - op til byen og tilbage igen. Vi gik i 15-50cm sne hele vejen, og jeg ved ikke lige, hvem af os, der er mest træt nu.
    Men HEY - det svarer da også til at have lavet halvhøje knæløft i en times tid smiley

Billedet viser den vej, vi bor på.... Eller ihvertfald viser det, hvor den plejer at være

profilbillede
  • #61   7. feb Vi har aflyst træningen i dag - der er for mange, der ikke kan komme frem, og der ligger 20 cm sne på banen. Så vi gik ekstra sjov morgentur i stedet smiley Åse har fundet ud af, at selvom man har korte ben, kan man godt fræse i dyb sne; man skal bare løbe stærkt nok smiley

Da vi kom hjem, skulle vi lige ud med fuglemad, og det er fanme et cirkus med de hunde! Ellie tror at æbler er bolde, og vil tjekke ALLE æbler, før hun anerkender at de bare er æbler. Åse vil æde alle æblerne, og er en snu lille satan, når hun går på tyvetogt smiley

Nu har de fået en tyggedims, imens jeg ligger under et tæppe på sofaen og forsøger at tø op. Jeg har hørt, at hvis man spiser noget koldt når man fryser, hjælper man kroppen til at generere varme. Og så var det heldigt at der var tilbud på den gode pistacieis i Rema den anden dag smiley

• #62   7. feb Jeg kan faktisk godt lide sne, men jeg må indrømme, at dette her "vi træner ikke i dag" er ved at have varet lidt for længe.

Sneen her, er gået fra at være frost til tø, og det er bare umuligt at lave en brugbar fvf i den slags føre. Jo, med lille Esh kan jeg, men med Pirat, som er under indlæring og kræver en ekstra indsats, så dur det ikke.

Jeg fik lavet lidt rondering, men det er bare noget øv ...

Pirat er ikke typen, der lægger sig roligt ned indendørs og det irriterer mig, at jeg ikke kan træne ham som jeg plejer.
    Synes jo heller ikke at han skal stå i hundegård hele tiden - så lige nu er det bare lidt møg det hele smiley

• #63   7. feb Jeg har lige fået melding fra min nabo om, at de skal hente halm i hallen i dag, så de fjerner sne på grusvejen derned. Der er efterhånden rigtig god plads inde i hallen, så jeg tror vi tager ned og træner indendørs om et par timer smiley Dér er luksus!!!!

Martine, har I ingen hundetræningshaller eller ridehus sådan nogenlunde i nærheden, hvor I kan leje jer ind et par timer?

• #64   7. feb Nope, det har vi desværre ikke.

Jeg har søgt, men der var ikke rigtigt nogen, der var villig til at leje deres ridehus ud.

Fedt at du har den mulighed smiley

• Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

#65   7. feb Vi får kat idag smiley
    Og jeg glæder mig smiley

profilbillede
  • #66   7. feb Måske kan du søge efter landmænd, der sælger halm til fjernvarme? Hvis altså I har lokal fjernvarme smiley

Heromkring er der mange små varmeværker, og de opkøber halm fra de lokale landmænd, men landmændene skal selv opbevare halmen, indtil den skal brændes. Derfor er der ret mage store haller heromkring, som får mere og mere plads, efterhånden som vinteren skrider frem.

I “min” hal har jeg fået lov at rydde lidt op, og har samlet de gamle sække og reb, der lå under den løse halm. Bunkerne af løs halm har jeg jævnet ud, så det er ok at gå på. Det er ikke perfekt, men når alternativet er 20 cm sne eller mudder til anklerne, er det helt ok smiley Er det mørkt når jeg træner, stiller jeg bilen med lys på ind i hallen, og så har jeg et par genopladelige projektører som kan lyse et par timer.

Nå ja, og så er der 55 ha marker rundt om, som jeg kan bruge til, at lufte eller gå spor smiley

Det er sådan et af de steder, man bare føler sig enormt heldig over at have adgang til smiley

• #67   7. feb Øv, min flotte krans til døren har åbenbart ikke kunne tåle kulden - eller dvs. dekorationsæblerne (glasuren på dem) har ikke kunnet tåle frosten. Kan heldigvis sætte nogle nye i, men det er svært at finde julepynt/deko på denne tid af året i små mængder

profilbillede
  • #68   7. feb Jeg ved ikke mht fjernvarmehaller ?
    Men jeg ved, at jeg ikke vil træne på et hårdt underlag ... så derfor skal det enten være kunstgræs (?) - det der er i hundetræningshaller - eller et ridehus.

Vi har også en milliard hektarer spormarker - men de ligger allesammen under sne, så det dur ikke rigtigt smiley

Vi må vist bare vente .....

• #69   7. feb Fræk hund.

profilbillede
  • #70   7. feb Der er, så vidt jeg ved, stampet jordgulv og så med 20 års halm og støv ovenpå. Det støver, hvis det går stærkt, men det er klart bedre end alternativet smiley

• #71   7. feb Helt enig - så længe det bare ikke er cement.

Jeg har måske fundet noget et stykke fra hvor vi bor - det er kun 300 m2, men det er bedre end intet.

Nu ser jeg hvad de svarer tilbage smiley

• #72   8. feb Haha, jeg dør lidt over mig selv smiley

Ellie er i løbetid, og er “højløbsk” lige nu. Eller, det tror jeg at hun er, for hun er fuldstændig upåvirket, og er overhovedet ikke interesseret i hanhunde eller virker skanky.

En af de hunde vi skal træne med i dag, er en stor hvalp, som snart får kroppen fuld af hormoner. Så derfor har jeg de sidste dage tørret Ellies tissemis med engangsvaskeklude, og lagt dem i en lukket pose. Så ville jeg lige lave de sidste klude her til morgen, og satte kluden på tissemissen og gnubbede og duppede lidt. Og så lavede Ellie humpe-bevægelser, imens hun så HELT forvirret ud smiley

Så i det mindste er der lidt i hende, der er en smule skanky smiley

• #73   8. feb Vi har været til dyrenes dag i Plantorama - uff det var spændende synes både hund og mennesker. Hunden fik taget fine billeder af en fotograf og fik guf alle standende vi kom hen til. Vi endte på maccen, hunden fik en halv nugget, nu er det vidst godnat til i aften smiley

• #74   8. feb Vi har været i skoven og træne eftersøgning. I dag på et, for os, helt nyt areal en times kørsel herfra. Midt i ulveland smiley Vi mødte nu igen ulve, og det er måske heldigt nok, når Åse har en beige uldjakke på smiley

Ellie løb som død og helvede. Jeg måtte fejle hende én gang, og hun vidste straks hvorfor. Vi kørte bare masser af belønning på hende, men underlaget var teknisk svært, og hun løb langt! Men nu har jeg endelig igen troen på, at hun nok skal løbe, når vi skal i konkurrencer om en måneds tid smiley

Åse har ENDELIG fattet vindopsøg. Det har taget noget længere tid med hende, end med en hund, der er minded på at arbejde. Hun var selvfølgelig med til at gå arealet igennem, og viste sig igen som den perfekte maskot for holdet - hun følger bare med og hygger sig smiley Da vi helt til sidst lige stod og rundede dagen af, fik hun charmet godbidder og nus, og fik vist nogle af sine tricks - at gå fint, at bakke foran, at snurre rundt og at bukke smiley

På vejen hjem fik jeg købt et læs fuglefrø, mejsekugler og æbler. Så nu er fuglene i gang, og Ellie ligger veltilfreds efter at have stjålet og ædt en mejsekugle smiley Hun var MEGET skuffet over at resten af mejsekuglerne blev flyttet uden for hendes rækkevidde!

• #75   8. feb En jeg kender har sendt sin hund tilbage til opdrætter og har så modtaget det samme beløb tilbage som det hunden blev købt for. Opdrætter vil bruge hunden i avl. Er det noget der er normalt i opdrætter-verdenen? Hunden er en dejlig, dygtig og god hund så det er intet med den

• #76   8. feb Tænker det kommer an på kontrakt og aftale med opdrætter

• #77   i går kl. 06:54 En god opdrætter tager altid deres hvalpe retur, kan man bruge dem selv er det jo fint, nogle findes der i stedet nyt hjem til.
    Pris, mine ligger lidt over markedspris, det står i kontrakten hvad prisen er, en hvalp vil være til købspris smiley

• #78   i går kl. 06:56 Tak for svar smiley jeg synes det er en rigtig fin løsning

• #79   i går kl. 07:21 Hare spor i sneen. Dejligt at den har overlevet stormen smiley

profilbillede
  • #80   i går kl. 07:22 En af de store snedriver med min solsikkesnor og 2 gange lego mini fig på smiley

profilbillede
  • #81   i går kl. 07:34 Jeg er også ved at være træt af at udendørs hundetræning er sådan lidt håbløst i øjeblikket. Jeg har da heldigvis laden hvor jeg kan gå over og træne momenter af dressuren. En gang om ugen er vi 4 der lejer en ridehal sammen. Den har vi heldigvis kunnet komme ud til trods den meget sne i Stevns kommune. Den giver mulighed for at trænet lidt mere fx fremadsendelse og rondering. Spor har jeg ikke gået; sneen på min mark er simpelthen for dyb. De sidste to lørdage har vi måttet aflyse træningen i klubben for de fleste hold; både trænere og folk på holdene har været sneet inden. I lørdags fik vi endelig gravet os ud efter det sidste snevejr som væltede ned over os torsdag og fredag i sidste uge. Vi kørte med begge traktore i nogle timer før vi havde fået ryddet vejen og indkørslen og nok af vendepladsen til at skraldemanden og posten kan vende hernede. Jeg kørte på min 'Lille Blå' som ikke har en fin kabine med aircon som den store; trods rigtig mange lag tøj var jeg bundfrossen da jeg var færdig. Det tog nogle timer under et varmt uldtæppe at få varmen igen. Så den eneste aktivering hundene fik var en gå-tur.
    Om to uger skal jeg på træningsweek-end med Penny. Det ville da være rart om sneen så var idet mindste næsten tøet smiley Uuuhhh nu må det altså godt snart blive forår.

• #82   i går kl. 07:39 Et billed af noget af lørdagens arbejde; det lille isbjerg vi nu har bag ved laden, hvor vi også måtte rydde sne så vi kan komme ud og fodre køerne.

profilbillede
  • #83   i går kl. 07:42 Og sådan her ser meget af vores mark ud; store snedriver der ligger langs med de levende hegn. Man får sved på panden af at gå en runde. Nogle steder er det dyrehegn der står rundt i kanten af marken dækket af sne; det er 170 cm højt (så man skal lige have et øje på Penny så hun ikke bare render over hegnet og efter et rådyr eller en hare).
    Jeg er ved at have fået nok af sne for denne gang - sgu smiley

profilbillede
  • #84   i går kl. 08:39 I går var der planlagt træning fra 9-15, med samlet 1,5 times pause undervejs - og en disciplin til hver af hundene.
    ALT andet end Evitas unghundetræning fra 11-12 blev aflyst. Det er godt nok ikke blevet til meget holdtræning her i det nye år. Ikke engang vores LP, der ellers er indendørs, for vi har ikke kunnet komme frem pga. sne...

• #86   i går kl. 09:23 Kæft altså, Ellie er en kegle!!! Efter at have ædt en mejsekugle, brød hun senere ud af haven for at smugspise af det hundefoder, jeg har smidt ud på marken til de store fugle. En god blanding af pemmikan, RC 4300 og hvalpefoder.

Hun fik 3 tørre skiver brød til aftensmad i går, og så måtte jeg krydse fingre. Hun var ude for at skide 2 gange i nat, og da jeg tjekkede pøllerne her til morgen, var den første en semi-splat med en masse frø og kerner, og den anden var bare en kæmpe lort smiley

Jeg elsker at have en hund, der godt gider at spise, men det her er jo en labrador værdigt smiley

Og ja, jeg véd godt at der er en risiko forbundet med at spise meget fedt, men jeg tjekkede, og mejsekuglerne har 18% fedt. Der var max én brik pemmikan i det, jeg havde smidt på marken og både RC og hvalpfoder går nok an.

• #87   i går kl. 10:01 Jeg har fundet et ridehus hvor vi kan træne !!!

20*40 - iflg maps kun 8 minutter fra hvor jeg bor .. vi kan leje det 2 gange om ugen i vinterhalvåret smiley

Ikke at vi skal leje det, men ... det er dæleme rart, at vi har muligheden smiley

• #88   i går kl. 10:04 Nøøøøøj det er fedt Martine!!! Tillykke smiley

• #89   i går kl. 10:04 Og ja, jeg véd godt at der er en risiko forbundet med at spise meget fedt, men jeg tjekkede, og mejsekuglerne har 18% fedt. Der var max én brik pemmikan i det, jeg havde smidt på marken og både RC og hvalpfoder går nok an.

Der er nok mere hysteri end viden forbundet med det der - i "de gode gamle dage" kunne hunde æde det meste, og de levede vist udmærket.

Man kan argumentere, at de jo er døde allesammen ... men ...

Og så så man heller ikke alle de her svuppede fede hunde .. slankefoder til hunde .. aj vel !!!!!
    Det kan vist bare oversættes til "uansvarlige hundeejere"

Ellie lyder som Pirat .. ALT skal ned i sækken .. bum smiley

• #90   i går kl. 10:04 TAK Karina smiley

• Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

#91   i går kl. 10:16 Vi er ikke helt venner endnu smiley
    Men det kommer smiley

profilbillede
  • #92   i går kl. 10:20 Det er SÅ dejligt at der er nogen der gerne vil leje ridehuse ud til hundefolket smiley

• #93   i går kl. 10:40 Pause

profilbillede
  • #94   i går kl. 10:41 Fedt, Martine, at I har fundet et sted smiley

Jeg tror du har ret i, at man nok kan overtænke det med hvad hunde æder - inden for rimelighedens grænser. Racen kan jo døje med bugspytkirtlen, men der har aldrig været noget i hendes linjer. Jeg har aldrig oplevet hende have sart mave eller på anden måde være sensitiv over for spiselige ting, så jeg tænkte at hun forhåbentlig ikke ville dø af lidt ekstra fedt. Og det gjorde hun så heller ikke. Tværtimod lader hun til at være i strålende humør smiley

Man kan argumentere, at de jo er døde allesammen ... men ...

smiley smiley smiley

• #95   i går kl. 11:47 Vi var en hel dag i Plantorama i går, og jeg fik sagt hej til en slange. Den var bare så lille og sød. smiley

Slettede det andet pga stavefejl. smiley

• #96   i går kl. 13:01 Dagens glædesudbrud
    for et år siden kunne jeg ikke tåle ret meget almindelig mad, jeg levede næsten udelukkende af ernæringsdrikke.
    Kage, fastelavnsboller, flæskesteg, varm kakao med flødeskum, hotdogs og rigtig meget andet var totalt udelukket smiley
    Nu drikker jeg varm kakao, jeg spiser fastelavnsboller og hotdogs, helt almindelig aftensmad, flæskesteg, koteletter og masser af andre helt almindelige retter kan jeg nu spise, jeg er stadig begrænset, mest med grove grønsager, brød og fiberholdige madvarer, men det er ingenting i forhold til før;)
    Smerterne er til at styre nu, ernæring er der styr på, jeg får ernæring i blodet 3 gange ugentligt om natten og 1 liter saltvand i blodet hver eftermiddag:)
    Som det ser ud nu, er der ingen grund til, at jeg ikke skulle kunne leve 10-15 år mere;) jeg er simpelthen så glad og taknemmelig for at bo i et land, hvor det her er muligt, uden at vi som familie bliver totalt ruineret;)
    Husk at være taknemmelig;)

• #97   i går kl. 13:05 Fantastisk Bodil smiley

• #98   i går kl. 13:10 Hvor er det fantastisk, Bodil. Tillykke med det smiley

Og ja, så sætter man lidt ekstra pris på det danske velfærdssystem

• #99   i går kl. 13:15 Aj, hvor er det bare årets hidtil skønneste opdatering Bodil!!!

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#100   i går kl. 13:19 Hvor er det dejligt at høre, Bodil smiley
    - Og ja, vi skal virkelig huske at værdsætte, at vi bor i et land, hvor man kan blive syg og taget hånd om i ganske vid udstrækning.

• #101   i går kl. 14:15 Wow, Bodil, det er den bedste opdatering smiley

Dengang du første gang skrev om det her forløb, spurgte jeg om du nogensinde ville komme til at spise almindelig mad igen, og du skrev noget i stil med, at det gjorde du måske, hvis du var meget heldig. Jeg kan huske at jeg tænkte, at det må være et kæmpe hak i livskvaliteten, ikke at kunne nyde mad og drikke.

Så TILLYKKE med det kæmpe skridt smiley

• #102   i går kl. 14:20 Vi har et stillingsopslag ude, og der er frist på onsdag. Det var lidt sløvt i starten, men nu skal jeg dæleme love for at der er kommet gang i den smiley

Der er kommet et par top-kvalificerede, en god håndfuld som vil være gode og kun et par stykker, som rammer helt ved siden af.

Jeg synes det er lige dele spændende og nervepirrende, at jeg skal være med til at ansætte min egen nærmeste kollega. Men med de ansøgninger der er nu, er jeg sikker på at min nye kollega bliver en stjerne smiley

• #103   i går kl. 14:45 Sikke en dejlig opdatering Bodil smiley
    Og ja, det er fantastisk at leve i et land hvor man kan blive behandlet uden at blive ruineret - hip hurra for vores velfærdssystem. Jeg har jo aldrig selv haft de store helbredsmæssige udfordringer så har ikke sådan for alvor stiftet bekendtskab med hvad det kan, når lokummet virkelig brænder. Men under min mands lillebrors kræftforløb har jeg været ret benovet over hvor godt det egentlig er. Hele hans familie blev grebet og der var ingen der gav op eller overlod dem til sig selv på noget tidspunkt i hele forløbet. Og der blev gjort alt for at han skulle have det så godt som muligt lige til det allersidste.
    På den anden side af atlanten sidder min mands søster og hendes mand og har IKKE råd til at han kan blive ordentlig udredt. Det eneste de har råd til er 'lapper'. Jo, de har sygeforsikringer, men den slags er kun til at bruge indtil man for alvor bliver syg. Så dækker de pludselig ikke. Med mindre man ikke har en skyhøj indtægt og kan betale de virkelig høje forsikringspræmier.

• #104   i går kl. 14:49 @102: Jeg har været med et par gange til ansættelser og ja, det er faktisk både spændende og nervepirrende. Måske får man et virkelig god kollega og måske rammer man bare totalt skævt og får et virkelig godt indtryk af en der så bare slet ikke passer ind. Det ville bare være det værste smiley

• #105   i går kl. 14:59 Jeg er ved at være lidt træt af sne..ihvertfald træt af at skubbe rundt på det smiley
    Det her har været udsigten de sidste par dage, og nu truer de fa'enme med 20 cm mere sidst på ugen smiley

profilbillede
  • #106   i går kl. 16:17 @Bodil, det var da den bedste opdatering ... og skidt pyt med den grønne og fiberrige smiley smiley smiley .. det er da det andet du nævner der er det vigtigste smiley

ja husk det når man igen igen nævner det høje skattetryk og sammenligner med andre lande, for dem med lavere skattetryk har ofte en langt lavere offentlig service, og/eller en del egenbetaling ... det glemmer de der altid plæderer for lavere skat ofte belejligt at nævne ... har bl.a en tysk veninde der fortæller og dårligere børnepasningsmuligheder og dårligere vilkår for ældrepleje og ældreboliger ..

• #107   i går kl. 17:50 Hvor er det dejligt at høre, Bodil.
    Det må være helt fantastisk igen at kunne nyde fx varm cacao med flødeskum smiley
    Som Hanne skriver, så skidt pyt med grønt og fibre smiley

• #108   i går kl. 18:55 Ej man bliver helt glad af at høre det, Bodil smiley hvor er det dejligt!

• #109   i går kl. 18:59 Vi har været i skoven, til fys (mig, ikke hunden) og barnet og jeg har været i familleklub. Konrad tog med min mor hjem og fik en gåtur og en frikadelle smiley . Ikke fordi han ikke kan være alene men gåtur og selskab er da fedt. Manden arbejder pt eftermiddag og aften så vi nyder den luksus i en mormor der gerne kører og passer de få gange det er nødvendigt

• #110   i går kl. 20:11 Så fik vi set Danmarks nyeste turistattraktion smiley

profilbillede
  • #111   i går kl. 20:51 @102: Jeg har været med et par gange til ansættelser og ja, det er faktisk både spændende og nervepirrende. Måske får man et virkelig god kollega og måske rammer man bare totalt skævt og får et virkelig godt indtryk af en der så bare slet ikke passer ind. Det ville bare være det værste smiley

Det gode ved min lille niche er, at jeg i forvejen kender en del af dem. Og det vigtigste er, trods alt, at min nye kollega er fagligt dygtig. Det er bare en bonus hvis vedkommende også er sød smiley

• #112   i dag kl. 09:27 @106: Ja, vi har et højt skattetryk. Men fx det en almindelig amerikaner har til rådighed af sine løn når sygeforsikring og skatter er betalt er ofte mindre end det vi har til rådighed når skatten er trukket fra vores løn. Og selvom de så har betalt til en sygeforsikring så er der stadig en andel egenbetaling. Systemet i USA er fint hvis man ser det fra en rask person med mange penge, men virkelig skod hvis man er syg og fattig.
    Jeg hører jo en hel del om hvordan systemerne fungere i mange andre lande i kraft af at jeg har kollegaer fra mange steder i verden; både nogen der er flyttet hertil og nogen der er 'derude'. Jeg må tilstå at jeg synes vi har et godt system i Danmark og jeg vil hellere betale en høj skat og så være rimelig sikker på at jeg kan blive behandlet hvis jeg bliver syg. Og faktisk endnu vigtigere i min bog; at alle kan få en uddannelse uden at mor eller far skal have mange penge på bankbogen smiley

• #113   i dag kl. 15:18 @ Mette så enig .. men når de der mener vi betaler for meget i skat siger det og kommer med sammenligninger fra andre lande så udelader de belejligt at nævne egen forsikringerne, og egen betalinger for uddannelser osv .. samt så lige det aspekt at det så kun er dem der har råd der kan tegne de gode forsikringer og få flere børn gennem uddannelser .. min svoger har venner i USA manden blev syg og det endte med at det de havde sparet op til børnenes udd måtte hæves til hans behandling ..

• #114   13 minutter siden Balders nye fleksline kom i dag. Så nu har vi en glad hund. smiley

Kommentér på:
Stort og småt, vol. 3

Annonce