{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.103 visninger | Oprettet:

Stort og småt, vol. 3 {{forumTopicSubject}}

Så for Søren - så kom 2´eren over på to sider, så der må en ny tråd til.

Jeg vil indlede den med en undren!
Flere gange her de seneste dage - i storm og frost - dybest set polaragtige tilstande - har jeg mødt flok, der var ude at gå lange ture. Ved vandet, i skoven osv. Vel at mærke UDEN hund!!
Og min undren går på, hvordan i alverden man dog er i stand til at tvinge sig selv ud i kulden, når der ikke er en lille firbenet, der i det mindste nyder det? smiley smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Issue with shower water heating- not very hot in one bathroom 500 kr.
  • Rengøring af badeværelse 600 kr.
  • Deep Clean Empty Apartment 500 kr.
  • Cleaning moving out apartment 1.130 kr.
  • Tilstoppet køkkenvask 1.000 kr.
  • Algebehandling af træterrasse, let rengøring af havemøbler 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stort og småt, vol. 3
  • #1   4. feb Jeg orker ikke mere drama!!!!!

Jeg har rotter i/under mit skur, og har sat 2 smækfælder. Fælderne står så jeg ikke kan undgå at se dem, når jeg går ind og ud af mit hus, så jeg tilser dem flere gange om dagen.

Her til morgen luftede jeg hunde, kom hjem, gik i bad og skulle afsted på arbejde. Så ser jeg en FED røv med lang hale i den ene fælde. Og fælden bevæger sig smiley Og skriger smiley

Jeg står lidt og ved ikke helt hvad jeg skal stille op, for jeg har virkelig svært ved at aflive dyr, og den her har ondt og er sur. Skriver en sms til landmandsnabo, og 2 minutter senere dukker han op. Tager handsker på, vrider fælden op og hakker rotten med en spade. Imens jeg bare stod og messede "tak-tak-tak-tak".

Naboen spørger om hundene lige skal have lov at muntre sig med den døde rotte, så Åse kan lære at rotter er noget man gerne må fange, men lige klokken tidligt om morgenen, og stadig med en øv-følelse over at rotten har lidt i fælden, blev det til et nej tak. Rotten blev smidt ud på marken, så nu er der forhåbentlig et rovdyr eller nogle fugle der får et nemt måltid smiley

Det er 2. gang jeg oplever, at en rotte ikke straks er død i fælden, og jeg HADER når det sker. Heldigvis har jeg aflivet mange, mange rotter med de fælder, uden at de har lidt. Men lige nu tror jeg at jeg venter med at "lade" fælderne med mad til i morgen.

• #2   4. feb PS. Har fået min uld-jakke fra Uhip. Det er ikke en vatteret jakke, eller jo det er det måske, men "vattet" er så bare uld. Den er helt tynd, som en meget tynd fleecetrøje, blød og meget let. Og så er den så varm, at jeg svedte lidt, da jeg gik morgentur, og havde den på under min vinterjakke smiley Jeg plejer at have en tyk fleece fra Häglöf under jakken, men det har ikke helt været nok de sidste dage, hvor det har været så koldt, men den nye uld-fætter her er helt perfekt smiley

• #3   4. feb Uld kan bare noget smiley Der skal ikke ret tykt lag til før man kan holde sig dejlig varm. Og omvendt så er man ikke ved at dø af varme i det hvis det bliver lidt til den lune side smiley Efter at jeg er kommet i overgangsalderen har jeg fået virkelig svært ved at have noget af kunststof på: jeg kommer lynhurtigt til at koge helt åndsvagt. Men uld det duer smiley Pt sover jeg med min sommersilkedyne og et tyndt uldtæppe over dynen; helt perfekt til et meget koldt soveværelse; vinduet står stadig åbent og Clinton er rykket op i sengen fordi han vist synes at det er lidt for koldt på hans egen pude i disse dage. Gemalen ligger under en virkelig tyk vinterdyne og har Penny under sin dyne for at holde varmen smiley

• #4   4. feb Jeg havde buret mig inde hvis ikke jeg havde hund. Nuvel, jeg henter mit barn og køber ind men ellers gik jeg ikke ud og slet ikke på ture. Brr

Har godt lagt mærke til at mange går ture, også uden hund. Måske for at få bare en lille smule luft og motion på en hel dag

• #5   4. feb Anne - Har du mulighed for at have en anden/kraftigere fælde? smiley

• #6   4. feb I kulde og slud skal alle ud

profilbillede
  • #7   4. feb Der er ingen fælder, der er 100% sikre. Der er altid en risiko for at dyret når at flytte sig en halv centimeter, så den lige præcis ikke dør. Den første gang havde rotten nok forsøgt at vende sig eller var bakket, og fælden var klappet om bagdelen.

Det er nogle meget kraftige smækfælder, og jeg vil tro at jeg har fanget 50-60 rotter uden problemer. Og så desværre et par stykker, hvor det har været nødvendigt selv at aflive.

• #8   4. feb #7

Mine fælder er også meget kraftige, men alligevel har der været et par gange, hvor jeg har måttet bruge en skovl.
    Det vigtigste må være, at få rotten aflivet hurtigst muligt.

• #9   4. feb Lise-Lotte, jeg kan slet ikke være i det, når de skriger smiley Det er SÅ forfærdeligt! Og jeg stoler ikke helt på, at Ellie kan nakke rotter, hvis de er skadede og skriger. Der vidste jeg at Dorit altid kunne hjælpe mig smiley Jeg håber at Åse lærer det en dag, for det er imo mere hurtigt og smertefrit, hvis den kan få knækket nakken på et splitsekund. Med skovlen kan man jo risikere, at det kræver mere end et forsøg smiley

• #10   4. feb Jeg har en skovl med en meget skarp kant, og jeg rammer første gang.
    Det værste jeg har prøvet, var, da min perserkat for mange år siden havde fanget en rotte. Katten var ret lille, og rotten var stor, så katten kunne ikke slå den ihjel. Det var ret svært at nakke rotten, da katten ikke var særlig villig til at slippe sit bytte smiley

• #11   4. feb Anne hvis dine fælder ikke er nye så det lyder til at du skal spænde fjedrene på dine fælder op.

• #12   5. feb Marianne, jeg købte dem i november. Der er dermed nye, og de smækker HÅRDT. Du må gerne komme forbi og lægge en finger ind, så kan vi se om de smækker hårdt nok smiley

• #13   5. feb Åh, jeg har også været ude for en fælde, der ikke smækkede hårdt/hurtigt nok, så en meget meget stor halsbåndsmus var blevet fanget med underkæbe og den ene skulder. KÆFT den var også så sur, at den næsten fik mig overbevist om, at den altså var en rotte....

Sheena er normalt eminent til at aflive, men hun var i gang med at finde friske 100% levende mus ude på marken, og var overhovedet ikke indstillet på at komme og hjælpe med at aflive det handicappede eksemplar. Møghund smiley

• #14   5. feb Jeg skal - skulle - på job fra 13-21 idag, min absolutte yndlingsvagt.

Jeg forbereder mig til, at jeg skal køre lidt over 12, så jeg har været ude med Pirat og træne, og bagefter lufte sammen med Esh.

Kommer ned til huset kl. 11, så har jeg 1 times tid til mine blødkogte æg, min te og min ama´r mad. Og så tikker en SMS ind fra chefen .. "kan du møde 15.23 i stedet?" -og jeg bare NEJ FOR FANDEN DET KAN JEG IKKE, DET GIDER JEG IKKE, DET HAR JEG OVERHOVEDET IKKE LYST TIL .. - men taster "ja, det kan jeg godt" ...

Æv ....

• #15   5. feb Hvad laver du, Martine? Det lyder da lidt hyggeligt smiley

• #16   5. feb Vi arbejdede typisk fra 14.00 til 22.00, men så fik vi lov til at arbejde længere og holde fri fredag. Det var et hit. smiley

• #17   5. feb Jeg har fået ny ipad på arbejde, og dét er dejligt, for den gamle er helt gået i stå! Men den nye skal så have e-sim.....? Og jeg har ikke den fjerneste ide om, hvordan jeg får mit fysiske simkort fra den gamle ipad til at blive et e-sim. Og vores IT mand holder forlænget weekend smiley

Jeg føler mig virkelig gammel smiley

• #18   5. feb #17

Et eSIM (embedded SIM) er et digitalt, indbygget SIM-kort, der erstatter det fysiske plastikkort i smartphones, tablets og smartwatches. Det aktiveres digitalt via en QR-kode, hvilket giver hurtig adgang uden ventetid på posten. Det muliggør to numre på én telefon og er ideelt til rejser eller arbejdstelefoner.
    Vigtige detaljer om eSIM:
    Aktivering: Modtages på e-mail og installeres ved at scanne en QR-kode.

• #19   5. feb Jo jo, Lise-Lotte, men HVORDAN? smiley

Altså, hvor finder jeg en QR-kode? Og hvordan gør jeg det i praksis?

Jeg overvejer at bede genboens unger om hjælp smiley

• #20   5. feb Som jeg har forstået det, burde du modtage OR-koden på mail.
    Meget praktisk med den postgang vi har her i landet smiley

• #21   5. feb Anne:

Sådan gør du normalt
    Log ind på "Selvbetjening": Gå til dit teleselskabs hjemmeside (f.eks. 3, YouSee, Telia, Telenor osv.) og log ind på din profil.

Find "Mit abonnement" eller "SIM-kort": Her vil der ofte være en valgmulighed, der hedder "Skift SIM-kort" eller "Bestil eSIM".

Vælg eSIM: Når du har valgt eSIM, genererer systemet ofte en QR-kode direkte på skærmen, eller sender den til din e-mail med det samme.

Scan koden med din iPad: * Gå til Indstillinger > Mobildata.

Tryk på Indstil mobildata (eller "Tilføj eSIM").

Brug kameraet til at scanne QR-koden fra din computerskærm eller en anden enhed.

• #22   5. feb Lise-Lotte, hvordan ved den at jeg skal have en mail?

Karina, tak smiley Det lyder som en opgave for IT - vi har ikke selv adgang til vores abonnementstjenester, da vi jo er et par tusinde brugere, og det ville blive lige frisk nok, hvis alle havde fri leg smiley

• #23   5. feb Aj, så er det da ikke ok, at du har fået iPad´en uden yderligere info smiley

• #24   5. feb Da det er en arbejds-dims, burde der være en kobling mellem jeres IT-afdeling og teleselskabet.

• #25   5. feb Snevejr? Nej tak.
    Hilsen Rita.

profilbillede
  • #26   5. feb So it begins endnu en gang her på Stevns.

profilbillede
  • #27   5. feb Jeg er ved at indstallere selve iPad’en. Den gamle er så gammel, at jeg ikke kan “parre” dem, så det er den gamle vej med sikkerhedskopi. Så må nogen fikse det med simkortet en anden dag smiley

Her sner det dælme også smiley Åse vil bare gerne være ude og fange snefnug smiley

Så håber jeg at sneen får lagt sig i løbet af natten, så jeg kan fodre fuglene i morgen tidlig. Jeg har shoppet ekstra frø og æbler til dem (og ja, jeg ved godt at rotterne også spiser, men ingen dyr skal sulte ihjel). Rågerne plejer at få kasseret hundefoder, og de er heldige denne gang, for jeg har en Royal Canin 4200 som er gået på dato, så der kommer godt med godt i deres mad de næste dage smiley

• #28   6. feb Skal bruge en til at lufte Konrad tirsdag-onsdag-torsdag om eftermiddagen i en times tid hver. Hvad ville I tilbyde for det? Ikke en skolepige/dreng

• #29   6. feb Jeg arbejder hjemme. Uanset hvilken vej jeg skal køre for at komme herfra, er der bakker, og de bakker er fuldstændig lukkede af lastbiler. Der er en lokal vognmand, Frode Laursen, som egentlig burde vide, at en bakke på landevejen er helt umulig i glat føre. Vores morgentur når op ca. 1 km fra den bakke, og jeg kunne tælle 10 af Frode Laursens lastbiler, der holdt stille der smiley

Hundene havde verden største fest på morgenturen, og festen fortsatte da jeg ryddede sne på terrassen smiley

• #30   6. feb Vi har aflyst aftaler i dag og bliver hjemme. Selv hunden gider ikke længere ture trods dækken.
    Damen ved kiropraktor lød overrasket over at jeg aflyste men vi vil ikke ud på vejene i det her vejr

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 145 Emner: 34 Svar: 4.698
    #31   6. feb #28: 100 kr. pr. gang + eventuel kørsel.
    Har I ikke noget familie eller venner, der kan tage tjansen?
    Da jeg lå syg kom en hundeveninde og tog Vilma med i skoven - og min datter tilbød også at hjælpe. Jeg var meget taknemmelig for tilbuddene. Måske er der også nogen, der hjertelig gerne vil hjælpe dig/jer, Pernille smiley

PS. Jeg købte nogle lækkerier til hundeveninden som tusind tak for hjælpen smiley

• #32   6. feb Vi kom afsted til børnehaven (kan gå derhen), men der var kun to voksne til mange børn, fordi personalet ikke kan komme frem. Carl kom med retur og så er der måske legeaftale senere med vennerne, der også blev hentet hjem

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#33   6. feb Jeg tog for sjov billeder af min fyrfadsstage på havebordet i går aftes - og så ét i morges. Jeg synes, det er hyggeligt at sætte et lys i den - især på snevejrsaftner smiley

profilbillede
  • #34   6. feb Sia og jeg er lige kommet hjem fra skolen.
    Vi måtte kæmpe os gennem sneen, så det er godt, at vi bor i udkanten af sportspladsen smiley

Vores læsebarn var så sygemeldt, og jeg havde ikke fået besked, da læsevejlederen var sneet inde.

Men der var da både nogle børn og voksne på skolen, så Sia fik sin ugentlige omgang nus og kæl.
    Der var bla en stor skolepige, som var panisk angst for store hunde. Det endte med at pigen fik nusset godt og grundigt med Sia, så alle fik noget ud af vores besøg smiley

• #35   6. feb Har fundet en sød dame der tager ham med hjem i et par dage og passer ham. Det er nemmere for hende og så får han også lidt vinterferie smiley

• #36   6. feb det er ikke nemt når snedybden er ca 15 cm og benlængden er ca 20, og der desuden hænger sneklumper fast i ens krøllede pels på benene og under maven ...

vi skyndte os hjem og fyldte godt op i fuglenes mad .. rotter ja og træls, men vi har ikke set nogen og så snart fuglene selv kan finde føde nok stopper vi med at fodre, men lige nu trænger de til en hjælpende hånd ..
    I "vores" sø er der mange blishøns, de rendte i går forvildede rundt oppe på bredden og inde i skoven, de kan heller ikke finde føde nok ..

• #37   6. feb Hanne, du kan køre ud i Cotonshoppen og hente sneimprægnering til pelsen.

Ellie har fået klippet pelsen mellem trædepuderne igen, og så får hun sneimprægnering på inden vi går tur. Jeg tror at jeg på en time måtte fjerne sneklumper 3 eller 4 gange.

Jeg har alle mulige planer om at lægge et spor, men det skal lige stoppe med at sne først. Ellers er sporet helt sneet til, når de har ligget halvanden-to timer smiley

• #38   6. feb tak Anne, det vil jeg huske ... pt så ryger hun i bryggers vasken når vi kommer ind og får skyllet klumperne væk ..

• #39   6. feb Ja der kom så lige en ordentlig bunke sne til her på Stevns. Vores vej er helt lukket. Det er de tilstødende kommuneveje også. Heldigt at man kan arbejde hjemmefra. Men lidt trælst for dem, der bor herude og ikke kunne komme på arbejde her til morgen og ikke har muligheden for at arbejde hjemmefra. Det kan man jo ikke som fx Sosu eller varmepumpeinstallatør smiley Vi kører ud og prøver at få ryddet i eftermiddag. Vi var en tur rundt ved el-hegnet i morges for at tjekke om der var sne henover den nedeste tråd nogen steder. Vi havde medbragt sneskovle og jo der var steder hvor den nedeste tråd måtte graves fri. Men den øverste tråd var sg* også dækket af en snedrive et par steder - den sidder i 110 cm højde smiley Det var monstertungt at gå i den dybe sne og Clinton 'kørte fast' et par gange smiley Billed fra i gåreftermiddags af Penny i sne; her var det lige begyndt at sne smiley

profilbillede
  • #40   6. feb Vi har lige været ude i sneen en times tid på egen matrikel, whipperne er totalt i legemode og synes det er fantastisk.

Selv Bianchi på 9½, som ellers har haft det lidt stramt med det kolde og blæsende vejr vi har haft den seneste uge, gik totalt amok og tog sig nogle ordentlige spurteture.

Tilla som har haft 14 dage med gåture i snor, efter at have fået syet flænge i et bagben, og som har været nedtrykt og trist over ikke at kunne trisse rundt ude, som hun plejer, tøede også for alvor op i dag og var gladere end hun har været længe.

Min mand har taget en seniordag, tanken om 25 km. på elcykel var ikke så tiltrækkende smiley Jeg selv arbejder kun få gange om måneden i døgnvagter, så selv om jeg sukker efter forår, behøver jeg ikke komme ud at køre i dag smiley

Nu hænger tøserne dækkener til tørre på badeværelset, så de kan være tørre til endnu en tur ud om et par timer, jeg føler mig lidt som "dagplejemor, der skal på tur", når de alle skal have tøj på, for at komme ud smiley

profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#41   6. feb Jeg undrer mig lidt over, at Vilma overhovedet ikke får sneklumper hverken på benene eller under poterne. Mine tidligere eurasiere har jeg skullet fjerne sneklumper mellem trædepuderne på, så snart der lå et par centimeters sne, men Vilma synes at være imprægneret eller noget smiley
    - Og ih hvor hun elsker dette vejr smiley

profilbillede
  • #42   6. feb Balder bøvler heller ikke med sneklumper mellem trædepuderne, Isabelle. Det er dejligt. Men han gider ikke kulden og vil bare hjem igen. smiley

• #43   6. feb Jeg kørte fast i går efter job. Jeg var kommet fint igennem hovedvejene og den første sidevej, men da jeg drejede ned af den næstsidste vej kunne jeg se, at det aldrig ville gå til held.
    Der kørte en anden bil et stykke foran, så jeg tog chancen og det gik nogenlunde, indtil det ikke gjorde mere.

Ringede til kæresten, som kom med ATV´en, men i mellemtiden kom der en traktor som kørte og ryddede vejen, så han fik trukket mig, og ham den i den anden bil, fri - så vi kunne køre videre.
    Kæresten havde ryddet indkørslen, så jeg kunne komme igennem ....kæft en tur.

De siger at der vist kommer en portion til - det er jo vældigt !!

• #44   6. feb her I Aarhus sneer det stadig og fyger .. godt man ikke SKAL ud smiley

Oda får sært nok ikke klumper mellem trædepuderne, men hun har en meget krøllet pels på benene så der sætter det sig både på for- og bagben og både på inder- og ydersiden, og så sætter det sig i skægget ... det har jeg så efter skottestandard klippet meget kort ...

• #45   6. feb Anne, nej tak jeg tænker jeg mærker det nok i min hverdag som skadedyrsbekæmper, det var bare et venligt råd, og så er der en kæmpe forskel på de forskellige fælder der er på markedet, der er mange borger jeg kommer ud til som desværre har købt fælder hvor fjederne ikke er stamme nok, og de resultere desværre ud i at rotter/mus lider, og et andet råd så hjælper det hvis fælden bliver skruet fast i et bræt eller andet så den ikke hopper når den bliver udløst

• #46   6. feb Marianne, jeg har købt fælderne hos en af dine kolleger. Som sagt smækker de HÅRDT. Jeg ved ikke om det er muligt at skrue dem fast, uden at de går i stykker, men det kan jeg undersøge, når sneen er væk.

• #47   6. feb Godt du trods alt kom hjem, Martine, og så endda med bilen smiley

• #48   6. feb Konrad synes også vejret er feeedt!

profilbillede
  • C.      B
    C. B Tilmeldt:
    aug 2024

Følgere: 19 Emner: 1 Svar: 190
    #49   6. feb Ananas i egen juice - eller hvad man siger smiley

Har købt - måske en drøm for nogle entusiaster - en BMW E46 318i!

Elsker den allerede - hundene er glade - men vigtigst er at jeg er fandme glad smiley

profilbillede
  • #50   6. feb tillykke med den ...BMW er mit drømme mærke men udenfor rækkevidde i de udgaver jeg vil have ... har kørt i flere via familie det er bare en lækker bil ..

• #51   6. feb Den anden dag var det en rotte, i dag var det en fugl smiley

Jeg er altså ikke god til det med skadede dyr!!!! Vi kom hjem fra eftermiddagstur, og der hoppede en fugl rundt på grusvejen foran mit hus, og den var tydeligt kommet til skade med en vinge. Jeg satte hundene ind i huset og gik ud og fik fanget fuglen. Jeg gik om i min have for at hente spaden, og skulle lige tage mig sammen. Jeg kunne jo regne ud, at jeg skulle sætte spaden på den, imens jeg stadig holdt den, for den kunne jo godt løbe fra mig. Så gik et par mennesker forbi ude på vejen, og jeg råbte dem an og spurgte om en af dem kunne aflive en fugl. Da jeg kom ud af haven svarede manden, at det kunne han godt, hvis bare jeg havde en spade. Samtidig kom jeg frem bag bilen med fuglen i den ene hånd og spaden i den anden smiley

Fuglen blev aflivet og kastet ud på marken. Så slap den for at fryse ihjel, imens den var i store smerter smiley

Nu vil jeg altså gerne have en pause fra det der med at dræbe dyr!

• Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

Følgere: 117 Emner: 1 Svar: 458
    #52   6. feb Vi har også taget en fridag i dag smiley og virkelig hygget os.

Lavede min stier i sneen i nat inden jeg gik i seng. Men i dag har jeg slet ikke kunne gøre det. Om ik andet så er der masser masser af sne at lege i for hunden smiley

profilbillede
  • #53   6. feb Jeg havde lovet Ellie et spor. Og hvis der er et ord hun forstår, så er det spor smiley

Jeg fik lagt knap 900 meter snespor med hendes aftensmad, fuld af buer, slanger, knæk og spidser. Vi gik sporet da det var mørkt, og skulle det nu alligevel tænkes, at min hund SER fodsporene, så stoler hun i hvert fald ikke nok på synet, til at det er dét hun bruger. Hver gang hun møder et knæk eller en spids der keder hende op i modvind, så tjekker hun ALTID ud i den side, som vinden blæser færten i.

Sporet var lagt på sportspladsen, hvor folk gerne krydser over når de lufter hund, så der var 8-10 gange vi krydsede andres spor. Her tjekker hun lige de krydsende spor, men holder sig så til sit eget smiley

Vi skal til sporprøve om et par uger, så lige nu fylder jeg bare på med sjove spor, og håber at hun viser sig fra sin bedste side til prøven smiley

• #54   6. feb Godt nok er de lavet til sne og sådan, men tænker at det alligevel må være hårdt og tungt at være i sne til knæene - især når man har 4 ben.

profilbillede
  • #55   6. feb Min tæve var i løbetid i slut november - ville det kunne passe med noget falsk drægtighed nu?

• Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

#56   7. feb Mc
    Ja det ville det.
    Det kommer ca 3 måneder efter endt løbetid

• #57   7. feb Falsk drægtighed bør komme 8 uger efter endt løbetid - der, hvor vovse ville have fået hvalpe, hvis den var blevet parret.

https://www.netdyredoktor.dk/hund/sygdomsleksikon/f/falsk-draegtighed/

• #58   7. feb Falsk drægtighed ses på det tidspunkt hvor tæven ville have fået hvalpene, det vil sige ca 9 uger, 63 dage efter ægløsning smiley det vil sige det kan godt være falsk drægtighed du ser nu, men hold godt øje, det kan nemlig også være livmoderbetændelse.

• #59   7. feb Hun viser ikke andre symptomer end at være lidt mere kræsen/småtspisende. Kun om morgenen, og kun tørfoder. Alt andet har hun kæmpe appetit på.
    Hun er altid sådan et par uger efter endt løbetid, men jeg kan ikke huske om hun også var det på det her tidspunkt sidste gang. Det er kun hendes 3. løbetid.

Bodil, tak. Jeg holder selvfølgelig øje med symptomer på livmoderbetændelse, men jeg synes ikke der er noget der tyder på det smiley

• #60   7. feb Hundene og jeg har været på tur - op til byen og tilbage igen. Vi gik i 15-50cm sne hele vejen, og jeg ved ikke lige, hvem af os, der er mest træt nu.
    Men HEY - det svarer da også til at have lavet halvhøje knæløft i en times tid smiley

Billedet viser den vej, vi bor på.... Eller ihvertfald viser det, hvor den plejer at være

profilbillede
  • #61   7. feb Vi har aflyst træningen i dag - der er for mange, der ikke kan komme frem, og der ligger 20 cm sne på banen. Så vi gik ekstra sjov morgentur i stedet smiley Åse har fundet ud af, at selvom man har korte ben, kan man godt fræse i dyb sne; man skal bare løbe stærkt nok smiley

Da vi kom hjem, skulle vi lige ud med fuglemad, og det er fanme et cirkus med de hunde! Ellie tror at æbler er bolde, og vil tjekke ALLE æbler, før hun anerkender at de bare er æbler. Åse vil æde alle æblerne, og er en snu lille satan, når hun går på tyvetogt smiley

Nu har de fået en tyggedims, imens jeg ligger under et tæppe på sofaen og forsøger at tø op. Jeg har hørt, at hvis man spiser noget koldt når man fryser, hjælper man kroppen til at generere varme. Og så var det heldigt at der var tilbud på den gode pistacieis i Rema den anden dag smiley

• #62   7. feb Jeg kan faktisk godt lide sne, men jeg må indrømme, at dette her "vi træner ikke i dag" er ved at have varet lidt for længe.

Sneen her, er gået fra at være frost til tø, og det er bare umuligt at lave en brugbar fvf i den slags føre. Jo, med lille Esh kan jeg, men med Pirat, som er under indlæring og kræver en ekstra indsats, så dur det ikke.

Jeg fik lavet lidt rondering, men det er bare noget øv ...

Pirat er ikke typen, der lægger sig roligt ned indendørs og det irriterer mig, at jeg ikke kan træne ham som jeg plejer.
    Synes jo heller ikke at han skal stå i hundegård hele tiden - så lige nu er det bare lidt møg det hele smiley

• #63   7. feb Jeg har lige fået melding fra min nabo om, at de skal hente halm i hallen i dag, så de fjerner sne på grusvejen derned. Der er efterhånden rigtig god plads inde i hallen, så jeg tror vi tager ned og træner indendørs om et par timer smiley Dér er luksus!!!!

Martine, har I ingen hundetræningshaller eller ridehus sådan nogenlunde i nærheden, hvor I kan leje jer ind et par timer?

• #64   7. feb Nope, det har vi desværre ikke.

Jeg har søgt, men der var ikke rigtigt nogen, der var villig til at leje deres ridehus ud.

Fedt at du har den mulighed smiley

• Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

#65   7. feb Vi får kat idag smiley
    Og jeg glæder mig smiley

profilbillede
  • #66   7. feb Måske kan du søge efter landmænd, der sælger halm til fjernvarme? Hvis altså I har lokal fjernvarme smiley

Heromkring er der mange små varmeværker, og de opkøber halm fra de lokale landmænd, men landmændene skal selv opbevare halmen, indtil den skal brændes. Derfor er der ret mage store haller heromkring, som får mere og mere plads, efterhånden som vinteren skrider frem.

I “min” hal har jeg fået lov at rydde lidt op, og har samlet de gamle sække og reb, der lå under den løse halm. Bunkerne af løs halm har jeg jævnet ud, så det er ok at gå på. Det er ikke perfekt, men når alternativet er 20 cm sne eller mudder til anklerne, er det helt ok smiley Er det mørkt når jeg træner, stiller jeg bilen med lys på ind i hallen, og så har jeg et par genopladelige projektører som kan lyse et par timer.

Nå ja, og så er der 55 ha marker rundt om, som jeg kan bruge til, at lufte eller gå spor smiley

Det er sådan et af de steder, man bare føler sig enormt heldig over at have adgang til smiley

• #67   7. feb Øv, min flotte krans til døren har åbenbart ikke kunne tåle kulden - eller dvs. dekorationsæblerne (glasuren på dem) har ikke kunnet tåle frosten. Kan heldigvis sætte nogle nye i, men det er svært at finde julepynt/deko på denne tid af året i små mængder

profilbillede
  • #68   7. feb Jeg ved ikke mht fjernvarmehaller ?
    Men jeg ved, at jeg ikke vil træne på et hårdt underlag ... så derfor skal det enten være kunstgræs (?) - det der er i hundetræningshaller - eller et ridehus.

Vi har også en milliard hektarer spormarker - men de ligger allesammen under sne, så det dur ikke rigtigt smiley

Vi må vist bare vente .....

• #69   7. feb Fræk hund.

profilbillede
  • #70   7. feb Der er, så vidt jeg ved, stampet jordgulv og så med 20 års halm og støv ovenpå. Det støver, hvis det går stærkt, men det er klart bedre end alternativet smiley

• #71   7. feb Helt enig - så længe det bare ikke er cement.

Jeg har måske fundet noget et stykke fra hvor vi bor - det er kun 300 m2, men det er bedre end intet.

Nu ser jeg hvad de svarer tilbage smiley

• #72   8. feb Haha, jeg dør lidt over mig selv smiley

Ellie er i løbetid, og er “højløbsk” lige nu. Eller, det tror jeg at hun er, for hun er fuldstændig upåvirket, og er overhovedet ikke interesseret i hanhunde eller virker skanky.

En af de hunde vi skal træne med i dag, er en stor hvalp, som snart får kroppen fuld af hormoner. Så derfor har jeg de sidste dage tørret Ellies tissemis med engangsvaskeklude, og lagt dem i en lukket pose. Så ville jeg lige lave de sidste klude her til morgen, og satte kluden på tissemissen og gnubbede og duppede lidt. Og så lavede Ellie humpe-bevægelser, imens hun så HELT forvirret ud smiley

Så i det mindste er der lidt i hende, der er en smule skanky smiley

• #73   8. feb Vi har været til dyrenes dag i Plantorama - uff det var spændende synes både hund og mennesker. Hunden fik taget fine billeder af en fotograf og fik guf alle standende vi kom hen til. Vi endte på maccen, hunden fik en halv nugget, nu er det vidst godnat til i aften smiley

• #74   8. feb Vi har været i skoven og træne eftersøgning. I dag på et, for os, helt nyt areal en times kørsel herfra. Midt i ulveland smiley Vi mødte nu igen ulve, og det er måske heldigt nok, når Åse har en beige uldjakke på smiley

Ellie løb som død og helvede. Jeg måtte fejle hende én gang, og hun vidste straks hvorfor. Vi kørte bare masser af belønning på hende, men underlaget var teknisk svært, og hun løb langt! Men nu har jeg endelig igen troen på, at hun nok skal løbe, når vi skal i konkurrencer om en måneds tid smiley

Åse har ENDELIG fattet vindopsøg. Det har taget noget længere tid med hende, end med en hund, der er minded på at arbejde. Hun var selvfølgelig med til at gå arealet igennem, og viste sig igen som den perfekte maskot for holdet - hun følger bare med og hygger sig smiley Da vi helt til sidst lige stod og rundede dagen af, fik hun charmet godbidder og nus, og fik vist nogle af sine tricks - at gå fint, at bakke foran, at snurre rundt og at bukke smiley

På vejen hjem fik jeg købt et læs fuglefrø, mejsekugler og æbler. Så nu er fuglene i gang, og Ellie ligger veltilfreds efter at have stjålet og ædt en mejsekugle smiley Hun var MEGET skuffet over at resten af mejsekuglerne blev flyttet uden for hendes rækkevidde!

• #75   8. feb En jeg kender har sendt sin hund tilbage til opdrætter og har så modtaget det samme beløb tilbage som det hunden blev købt for. Opdrætter vil bruge hunden i avl. Er det noget der er normalt i opdrætter-verdenen? Hunden er en dejlig, dygtig og god hund så det er intet med den

• #76   8. feb Tænker det kommer an på kontrakt og aftale med opdrætter

• #77   9. feb En god opdrætter tager altid deres hvalpe retur, kan man bruge dem selv er det jo fint, nogle findes der i stedet nyt hjem til.
    Pris, mine ligger lidt over markedspris, det står i kontrakten hvad prisen er, en hvalp vil være til købspris smiley

• #78   9. feb Tak for svar smiley jeg synes det er en rigtig fin løsning

• #79   9. feb Hare spor i sneen. Dejligt at den har overlevet stormen smiley

profilbillede
  • #80   9. feb En af de store snedriver med min solsikkesnor og 2 gange lego mini fig på smiley

profilbillede
  • #81   9. feb Jeg er også ved at være træt af at udendørs hundetræning er sådan lidt håbløst i øjeblikket. Jeg har da heldigvis laden hvor jeg kan gå over og træne momenter af dressuren. En gang om ugen er vi 4 der lejer en ridehal sammen. Den har vi heldigvis kunnet komme ud til trods den meget sne i Stevns kommune. Den giver mulighed for at trænet lidt mere fx fremadsendelse og rondering. Spor har jeg ikke gået; sneen på min mark er simpelthen for dyb. De sidste to lørdage har vi måttet aflyse træningen i klubben for de fleste hold; både trænere og folk på holdene har været sneet inden. I lørdags fik vi endelig gravet os ud efter det sidste snevejr som væltede ned over os torsdag og fredag i sidste uge. Vi kørte med begge traktore i nogle timer før vi havde fået ryddet vejen og indkørslen og nok af vendepladsen til at skraldemanden og posten kan vende hernede. Jeg kørte på min 'Lille Blå' som ikke har en fin kabine med aircon som den store; trods rigtig mange lag tøj var jeg bundfrossen da jeg var færdig. Det tog nogle timer under et varmt uldtæppe at få varmen igen. Så den eneste aktivering hundene fik var en gå-tur.
    Om to uger skal jeg på træningsweek-end med Penny. Det ville da være rart om sneen så var idet mindste næsten tøet smiley Uuuhhh nu må det altså godt snart blive forår.

• #82   9. feb Et billed af noget af lørdagens arbejde; det lille isbjerg vi nu har bag ved laden, hvor vi også måtte rydde sne så vi kan komme ud og fodre køerne.

profilbillede
  • #83   9. feb Og sådan her ser meget af vores mark ud; store snedriver der ligger langs med de levende hegn. Man får sved på panden af at gå en runde. Nogle steder er det dyrehegn der står rundt i kanten af marken dækket af sne; det er 170 cm højt (så man skal lige have et øje på Penny så hun ikke bare render over hegnet og efter et rådyr eller en hare).
    Jeg er ved at have fået nok af sne for denne gang - sgu smiley

profilbillede
  • #84   9. feb I går var der planlagt træning fra 9-15, med samlet 1,5 times pause undervejs - og en disciplin til hver af hundene.
    ALT andet end Evitas unghundetræning fra 11-12 blev aflyst. Det er godt nok ikke blevet til meget holdtræning her i det nye år. Ikke engang vores LP, der ellers er indendørs, for vi har ikke kunnet komme frem pga. sne...

• #86   9. feb Kæft altså, Ellie er en kegle!!! Efter at have ædt en mejsekugle, brød hun senere ud af haven for at smugspise af det hundefoder, jeg har smidt ud på marken til de store fugle. En god blanding af pemmikan, RC 4300 og hvalpefoder.

Hun fik 3 tørre skiver brød til aftensmad i går, og så måtte jeg krydse fingre. Hun var ude for at skide 2 gange i nat, og da jeg tjekkede pøllerne her til morgen, var den første en semi-splat med en masse frø og kerner, og den anden var bare en kæmpe lort smiley

Jeg elsker at have en hund, der godt gider at spise, men det her er jo en labrador værdigt smiley

Og ja, jeg véd godt at der er en risiko forbundet med at spise meget fedt, men jeg tjekkede, og mejsekuglerne har 18% fedt. Der var max én brik pemmikan i det, jeg havde smidt på marken og både RC og hvalpfoder går nok an.

• #87   9. feb Jeg har fundet et ridehus hvor vi kan træne !!!

20*40 - iflg maps kun 8 minutter fra hvor jeg bor .. vi kan leje det 2 gange om ugen i vinterhalvåret smiley

Ikke at vi skal leje det, men ... det er dæleme rart, at vi har muligheden smiley

• #88   9. feb Nøøøøøj det er fedt Martine!!! Tillykke smiley

• #89   9. feb Og ja, jeg véd godt at der er en risiko forbundet med at spise meget fedt, men jeg tjekkede, og mejsekuglerne har 18% fedt. Der var max én brik pemmikan i det, jeg havde smidt på marken og både RC og hvalpfoder går nok an.

Der er nok mere hysteri end viden forbundet med det der - i "de gode gamle dage" kunne hunde æde det meste, og de levede vist udmærket.

Man kan argumentere, at de jo er døde allesammen ... men ...

Og så så man heller ikke alle de her svuppede fede hunde .. slankefoder til hunde .. aj vel !!!!!
    Det kan vist bare oversættes til "uansvarlige hundeejere"

Ellie lyder som Pirat .. ALT skal ned i sækken .. bum smiley

• #90   9. feb TAK Karina smiley

• Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

#91   9. feb Vi er ikke helt venner endnu smiley
    Men det kommer smiley

profilbillede
  • #92   9. feb Det er SÅ dejligt at der er nogen der gerne vil leje ridehuse ud til hundefolket smiley

• #93   9. feb Pause

profilbillede
  • #94   9. feb Fedt, Martine, at I har fundet et sted smiley

Jeg tror du har ret i, at man nok kan overtænke det med hvad hunde æder - inden for rimelighedens grænser. Racen kan jo døje med bugspytkirtlen, men der har aldrig været noget i hendes linjer. Jeg har aldrig oplevet hende have sart mave eller på anden måde være sensitiv over for spiselige ting, så jeg tænkte at hun forhåbentlig ikke ville dø af lidt ekstra fedt. Og det gjorde hun så heller ikke. Tværtimod lader hun til at være i strålende humør smiley

Man kan argumentere, at de jo er døde allesammen ... men ...

smiley smiley smiley

• #95   9. feb Vi var en hel dag i Plantorama i går, og jeg fik sagt hej til en slange. Den var bare så lille og sød. smiley

Slettede det andet pga stavefejl. smiley

• #96   9. feb Dagens glædesudbrud
    for et år siden kunne jeg ikke tåle ret meget almindelig mad, jeg levede næsten udelukkende af ernæringsdrikke.
    Kage, fastelavnsboller, flæskesteg, varm kakao med flødeskum, hotdogs og rigtig meget andet var totalt udelukket smiley
    Nu drikker jeg varm kakao, jeg spiser fastelavnsboller og hotdogs, helt almindelig aftensmad, flæskesteg, koteletter og masser af andre helt almindelige retter kan jeg nu spise, jeg er stadig begrænset, mest med grove grønsager, brød og fiberholdige madvarer, men det er ingenting i forhold til før;)
    Smerterne er til at styre nu, ernæring er der styr på, jeg får ernæring i blodet 3 gange ugentligt om natten og 1 liter saltvand i blodet hver eftermiddag:)
    Som det ser ud nu, er der ingen grund til, at jeg ikke skulle kunne leve 10-15 år mere;) jeg er simpelthen så glad og taknemmelig for at bo i et land, hvor det her er muligt, uden at vi som familie bliver totalt ruineret;)
    Husk at være taknemmelig;)

• #97   9. feb Fantastisk Bodil smiley

• #98   9. feb Hvor er det fantastisk, Bodil. Tillykke med det smiley

Og ja, så sætter man lidt ekstra pris på det danske velfærdssystem

• #99   9. feb Aj, hvor er det bare årets hidtil skønneste opdatering Bodil!!!

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#100   9. feb Hvor er det dejligt at høre, Bodil smiley
    - Og ja, vi skal virkelig huske at værdsætte, at vi bor i et land, hvor man kan blive syg og taget hånd om i ganske vid udstrækning.

• #101   9. feb Wow, Bodil, det er den bedste opdatering smiley

Dengang du første gang skrev om det her forløb, spurgte jeg om du nogensinde ville komme til at spise almindelig mad igen, og du skrev noget i stil med, at det gjorde du måske, hvis du var meget heldig. Jeg kan huske at jeg tænkte, at det må være et kæmpe hak i livskvaliteten, ikke at kunne nyde mad og drikke.

Så TILLYKKE med det kæmpe skridt smiley

• #102   9. feb Vi har et stillingsopslag ude, og der er frist på onsdag. Det var lidt sløvt i starten, men nu skal jeg dæleme love for at der er kommet gang i den smiley

Der er kommet et par top-kvalificerede, en god håndfuld som vil være gode og kun et par stykker, som rammer helt ved siden af.

Jeg synes det er lige dele spændende og nervepirrende, at jeg skal være med til at ansætte min egen nærmeste kollega. Men med de ansøgninger der er nu, er jeg sikker på at min nye kollega bliver en stjerne smiley

• #103   9. feb Sikke en dejlig opdatering Bodil smiley
    Og ja, det er fantastisk at leve i et land hvor man kan blive behandlet uden at blive ruineret - hip hurra for vores velfærdssystem. Jeg har jo aldrig selv haft de store helbredsmæssige udfordringer så har ikke sådan for alvor stiftet bekendtskab med hvad det kan, når lokummet virkelig brænder. Men under min mands lillebrors kræftforløb har jeg været ret benovet over hvor godt det egentlig er. Hele hans familie blev grebet og der var ingen der gav op eller overlod dem til sig selv på noget tidspunkt i hele forløbet. Og der blev gjort alt for at han skulle have det så godt som muligt lige til det allersidste.
    På den anden side af atlanten sidder min mands søster og hendes mand og har IKKE råd til at han kan blive ordentlig udredt. Det eneste de har råd til er 'lapper'. Jo, de har sygeforsikringer, men den slags er kun til at bruge indtil man for alvor bliver syg. Så dækker de pludselig ikke. Med mindre man ikke har en skyhøj indtægt og kan betale de virkelig høje forsikringspræmier.

• #104   9. feb @102: Jeg har været med et par gange til ansættelser og ja, det er faktisk både spændende og nervepirrende. Måske får man et virkelig god kollega og måske rammer man bare totalt skævt og får et virkelig godt indtryk af en der så bare slet ikke passer ind. Det ville bare være det værste smiley

• #105   9. feb Jeg er ved at være lidt træt af sne..ihvertfald træt af at skubbe rundt på det smiley
    Det her har været udsigten de sidste par dage, og nu truer de fa'enme med 20 cm mere sidst på ugen smiley

profilbillede
  • #106   9. feb @Bodil, det var da den bedste opdatering ... og skidt pyt med den grønne og fiberrige smiley smiley smiley .. det er da det andet du nævner der er det vigtigste smiley

ja husk det når man igen igen nævner det høje skattetryk og sammenligner med andre lande, for dem med lavere skattetryk har ofte en langt lavere offentlig service, og/eller en del egenbetaling ... det glemmer de der altid plæderer for lavere skat ofte belejligt at nævne ... har bl.a en tysk veninde der fortæller og dårligere børnepasningsmuligheder og dårligere vilkår for ældrepleje og ældreboliger ..

• #107   9. feb Hvor er det dejligt at høre, Bodil.
    Det må være helt fantastisk igen at kunne nyde fx varm cacao med flødeskum smiley
    Som Hanne skriver, så skidt pyt med grønt og fibre smiley

• #108   9. feb Ej man bliver helt glad af at høre det, Bodil smiley hvor er det dejligt!

• #109   9. feb Vi har været i skoven, til fys (mig, ikke hunden) og barnet og jeg har været i familleklub. Konrad tog med min mor hjem og fik en gåtur og en frikadelle smiley . Ikke fordi han ikke kan være alene men gåtur og selskab er da fedt. Manden arbejder pt eftermiddag og aften så vi nyder den luksus i en mormor der gerne kører og passer de få gange det er nødvendigt

• #110   9. feb Så fik vi set Danmarks nyeste turistattraktion smiley

profilbillede
  • #111   9. feb @102: Jeg har været med et par gange til ansættelser og ja, det er faktisk både spændende og nervepirrende. Måske får man et virkelig god kollega og måske rammer man bare totalt skævt og får et virkelig godt indtryk af en der så bare slet ikke passer ind. Det ville bare være det værste smiley

Det gode ved min lille niche er, at jeg i forvejen kender en del af dem. Og det vigtigste er, trods alt, at min nye kollega er fagligt dygtig. Det er bare en bonus hvis vedkommende også er sød smiley

• #112   10. feb @106: Ja, vi har et højt skattetryk. Men fx det en almindelig amerikaner har til rådighed af sine løn når sygeforsikring og skatter er betalt er ofte mindre end det vi har til rådighed når skatten er trukket fra vores løn. Og selvom de så har betalt til en sygeforsikring så er der stadig en andel egenbetaling. Systemet i USA er fint hvis man ser det fra en rask person med mange penge, men virkelig skod hvis man er syg og fattig.
    Jeg hører jo en hel del om hvordan systemerne fungere i mange andre lande i kraft af at jeg har kollegaer fra mange steder i verden; både nogen der er flyttet hertil og nogen der er 'derude'. Jeg må tilstå at jeg synes vi har et godt system i Danmark og jeg vil hellere betale en høj skat og så være rimelig sikker på at jeg kan blive behandlet hvis jeg bliver syg. Og faktisk endnu vigtigere i min bog; at alle kan få en uddannelse uden at mor eller far skal have mange penge på bankbogen smiley

• #113   10. feb @ Mette så enig .. men når de der mener vi betaler for meget i skat siger det og kommer med sammenligninger fra andre lande så udelader de belejligt at nævne egen forsikringerne, og egen betalinger for uddannelser osv .. samt så lige det aspekt at det så kun er dem der har råd der kan tegne de gode forsikringer og få flere børn gennem uddannelser .. min svoger har venner i USA manden blev syg og det endte med at det de havde sparet op til børnenes udd måtte hæves til hans behandling ..

• #114   10. feb Balders nye fleksline kom i dag. Så nu har vi en glad hund. smiley

• #115   11. feb Altså.... siden hvornår er en hundeline blevet et luksus-accessorie?
    I "de gode gamle dage" kunne man få sporliner, retriverliner og dressurliner. Og så kunne man ellers få dem i læder eller stof/lærred - og da det blev vildt, kunne man faktisk få andre farver end sort og brun.
    NU sidder jeg så og forsøger at finde nogle helt basis dressurliner til afløsning for dem, jeg har haft i ca. 20 år, og pludselig skal jeg forholde mig til udtalelser som:
    - Ren elegance
    - En drøm med et fløjlsagtigt strejf
    - Minimalistisk design møder kvalitet
    - Perfekt til det moderne, stilede hjem smiley
    - En ægte klassiker, nyfortolket med et ægte puristisk og elegant look
    - Matchende farveaccenter
    - Helt egen unikke stil
    - Ny polyester webbing for at modstå falmning
    - Redesignet Pouch Organizer linetaske med forbedret funktionalitet

Jeg skal for pokker bare bruge en helt basis 3-punkts-line!!! smiley smiley smiley smiley smiley smiley

Det minder mig om den gamle, gamle sang "Shampoo" med Niels Hausgaard, hvor han står i supermarkedet og bare leder efter noget shampoo til beskidt hår smiley smiley

• #116   11. feb Æv, jeg er øm i bagdelen smiley Gi k lige på r*ven på morgenturen. Føret var fint at gå i og Penny var supereksemplarisk og gik rimeligt pænt i snor trods hare på marken. SÅ jeg gik raskt til og gik og roste hundene og tænkte på at det er dejligt at Penny er blevet meget bedre til at gå i snor uden at mase på og trække helt fjollet når hun får spotter noget spændende. SÅ jeg slappede nok lidt for meget af. Og vupti så forsvandt benene under mig og jeg satte mig temmelig hårdt ned på måsen. Av for pokker. Nå, hundene syntes det var vældigt festligt og jeg havde ikke vredet om på noget, så alt godt. Jeg kantede mig op igen. Det må have lignet lidt Bambi på glatis smiley Og vi fortsatte i fin stil. Nu kan jeg så godt mærke at jeg vist har fået et blåt mærke på den højre balle smiley

• #117   11. feb @115: Ja, verden har ændret sig meget siden jeg begyndte at købe hundeudstyr smiley Penny har en sele fra Dog Copenhagen. den bliver også beskrevet i meget blomsterende vendinger. For mig var det bare den eneste sele der passede min hund (det er svært at finde noget der sidder godt på en pindehund med tynd hals, smal front, lidt 'stejle' skuldre og dybt bryst), som gå-tur sele, hvor snoren kan hægtes foran (så går Penny nemlig pænt smiley ).

• #118   11. feb #116

Hundene: Hvad har du fundet? Må vi også være med?
    smiley smiley

• #119   11. feb Steffen: hvor er det henne?

• #120   11. feb Er blevet ramt af sygdom.. i går fik jeg ondt i halsen, blev svimmel, havde let feber, kunne ikke holde varmen og havde ondt i knoglerne. I dag går det bedre, kun ondt i halsen indtil videre. Skulle have været til et rigtig spændende foredrag med en veninde i aften, som jeg havde fået i fødselsdagsgave. Men synes ikke det er forsvarligt at tage afsted, selvom jeg hverken nyser eller hoster.

• #121   11. feb God bedring Ida smiley

• #122   11. feb God bedring Ida smiley

• #123   11. feb Jeg har købt sådan en dims, der kan skyde de der irriterende plastikdimser i, som flerpak strømper er sat sammen med. Den er GENIAL! Jeg er en dør til at sy, og nu har jeg endelig kunnet reparere en af Åses yndlings-legedimser - et fåreskind med piv i. Jeg har også købt nye piv og puttet dobbelt i, og så lukket med de der dimser.

Og vi siger tak til Temu for at hjælpe mig med at fikse ting smiley

• #124   11. feb Uh, og så har jeg lavet en selvlysende bold med piv til Ellie. Den selvlysende del er en chuckit, og pive-delen er en af de små Kong tennisbolde med piv. Det var en anelse besværligt, men Ellie er LYKKELIG! Nu håber jeg bare at pivebolden holder mere end et par dage, for jeg er ikke sikker på at jeg orker at lave en ny lige med det samme smiley

• #125   11. feb #119 Det er på den permanente i Århus.
    Der er vist blevet lukket for adgang nu.
    Ikke at folk respektere det smiley

• #126   11. feb Jeg var i Lyngby i dag - skulle besøge min far.

Jeg havde hundene med og da vi kørte retur kom jeg til at tænke på et luftested jeg benyttede, dengang jeg boede i Rødovre. Så jeg kørte derud og gik afsted. Esh var løs, og det fortrød jeg faktisk. Ikke at han ikke er lydig nok, og han løber heller ikke hen til andre mennesker eller hunde, men jeg var nødt til at kalde ham hen, hver gang vi mødte nogen - læs HELE TIDEN !!!!

Der var hunde, der var mennesker, der var cykler .. non stop smiley

Jeg fatter i dag ikke, at jeg nogensinde har kunnet holde ud at lufte hund sådan et sted, det er da møgirriterende !!!

Pirat var cool, og beviste endnu engang, at hvis en hund har "noget med" fra avl ... så er det ikke sååå nødvendigt, at den skal socialiseres til døde.
    Han er 10 mdr og har ikke været ret meget med i byen. Han lever sit liv på landet og træningspladsen - jeg lufter herude og møder sjældent nogen - og alligevel var han fuldstændig ligeglad. Jo, han kiggede da på hundene og var nysgerrig, men på ingen måde usikker eller udfarende.

Det er et godt, selvsikkert og et med gigant ego, hovede der sidder på ham smiley

profilbillede
  • #127   11. feb Tandfeen er på overarbejde smiley Tænderne rasler ud af Åse for tiden smiley Hun har skiftet de små fortænder og de fleste kindtænder, og i dag opdagede jeg at den første hjørnetand var væk. Og så tænkte jeg, at jeg lige ville mærke om tanden makker var løs. Det var den! Jeg havde bare lige glemt hvor lidt jeg kan det med rokketænder smiley Jeg bliver sådan helt “irdk” over det, og får myrekryb over hele kroppen.

Jeg glæder mig til der ikke er flere løse tænder, og til den lille hystrade ikke længere kan bruge kløende tænder som undskyldning for at være en røv smiley

• #128   11. feb Vi har en sag med et lille barn, som er så forfærdelig, at hver gang jeg læser i sagsakterne, får jeg tårer i øjnene. Det lille menneske har været udsat for så grumme ting, of forældrene kan overhovedet ikke selv se at de har gjort noget galt smiley

Forældrene er endelig blevet tiltalt, og forhåbentlig kommer sagen snart for retten. Og vi kan komme i proces med at finde en ny familie til barnet. Jeg har fået lov at komme med ned til plejefamilien om et par uger. Jeg kan jo ikke lide børn, men lige dét her barn er MIT! Og jeg har lyst til at gøre grimme, grimme ting imod de mennesker, der ikke har passet godt nok på den baby.

Og det var eddermame godt at vi fik nappet den baby, inden forældrene rejste til Tyskland for at gemme sig. Jeg kan slet ikke rumme, at der findes folk, som synes at det er en acceptabel løsning, og at der findes folk som ligefrem tilskynder at andre stykker af. Stod det til mig, skulle de alle sammen idømmes livsvarigt fængsel, og gerne dele celle med nogle bandetyper. Også dem, der opfordrer andre til at smutte smiley

• #129   11. feb Det er heldigvis langt fra alle, der gør grimme ting ved deres børn.

• #130   11. feb Jeg beundrer dig et eller andet sted, Anne, for at kunne være i det med de børn .. nogle af de ting jeg hører fra de børn, som i mellemtiden er blevet voksne og indlagt på "min" afdeling .. det er sygt og jeg får det som dig. INGEN straf er for stor til dem, og jeg bliver vanvittig primitiv i min tankegang lige der smiley smiley

Godt at I har fundet en plejefamilie til hende - håber at der bliver bakket massivt op, så hun en dag forhåbentligt kan leve og leve godt smiley

• #131   12. feb Susanne, nu er det bare sådan at ET svigtet/mishandlet barn om det er fysisk eller psykisk eller seksuelt er ET for meget ...

jeg tænker ofte 2 ting, straffene er for milde ... og hvorfor hulen kan man ikke få (og jeg ved det er svært og det skal være nogle virkelig dygtige folk der bedømmer) men når en familie har fået x antal chancer/børn og det er gået galt, hvorfor kan man så ikke tvangssterilisere både mor og far ... det er jo ikke hverken gener eller sociale evner der bør føres videre ..

Og ja, Anne det der med de ikke kan se de har gjort noget galt det fatter jeg bare ikke ... bliver der sagt og forklaret med store bogstaver?

det er det samme når man gang på gang hører om diverse forbrydelser hvor gerningspersonen gribes på fersk gerning endda og vedkommende efterfølgende i retten helt eller delvist erklærer sig Ikke Skyldig .... hvor ville det være befriende hvis folk ville stå ved og tage ansvar for deres handlinger, også der hvor de har dummet sig ..

• #132   12. feb Det er (ofte) så forkert og når forældre med kommunen “på nakken” tager ud af landet. Jeg kan ikke forestille mig noget værre end at få taget sit barn, men man må også have lidt selvindsigt.

• #133   12. feb Jeg er lige kommet hjem efter at have siddet fast i sneen i næsten 2 timer.

Jeg skulle til hundetræning, og der lå kun et fint, tyndt lag sne her. 5 minutter senere sad jeg fast i sneen.
    Først kom der en firehjulstrækker, som ville hjælpe. Han kørte fast. Så kom der en firehjulstrækket mere, han nåede at komme fri selv.
    Så fik vi fat i en traktor med sneplov, og så kom vi alle fri.
    Det er det gode ved at bo på landet smiley

Når jeg er tøet op, må jeg så selv spise æblekagen, som jeg havde med smiley

• #134   12. feb En blishøne som normalt er ovre i skovsøen har de sidste par dage fundet vej til terrassen , de har det godt nok svært de fugle ..

profilbillede
  • #135   12. feb Du har ret Hanne - hos mig er det kragefuglene, der pludselig er "indenfor" hegnet, og holder sig til ved foderpladserne.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#136   12. feb Godt, at du slap fri, Lise-Lotte. Jeg håber, du havde varmt tøj på og lod motoren varme bilen lidt op indimellem.

• #137   12. feb Jeg var ikke så langt hjemmefra, men bilen endte på tværs af vejen, så jeg var nødt til at blive. Heldigvis havde jeg min vest med indbygget varme på, så kroppen var dejlig varm smiley
    Sia var dog lidt utålmodig, hun kunne ikke forstå, at vi blev ved med at fedte rundt der smiley

• #138   12. feb ude godt hjemme bedst må være slogan i det her vejr .. er godt nok spændt på turen til det sønderjyske i morgen ...
    egentlig skulle der vist ikke komme så meget her ved Aarhus efter de "streger" vejrudsigten satte, men det har da sneet nu i et par timer smiley

tænkte (sent og for sent) at det er smart med en sneskovl til bil, men der er udsolgt ALLE steder i Aarhus området, surprise ... nu har jeg så søgt efter en til låns i vores lokale fb gruppe ... tænker den kan være god at have med, om ikke andet for lidt mere ro i min mave

• #139   12. feb Skal vi begynde at spå om, hvor mange reklamer for golden-hvalpe, der dukker op her i Forum? Jeg gætter på 14 smiley

• #140   12. feb Jeg var hos en ny dyrlæge i dag, for at snakke mulig fjernelse af en gevækst/tumor på Tucker.
    Det bliver så ikke i denne omgang, da de hørte en mislyd på hjertet. Så nu står den i stedet på røntgen og scanning på tirsdag. Så må jeg se hvad de finder ud af.
    Det er ikke helt sjovt at have en gammel hund smiley

• #141   12. feb øv håber det ikke er noget alvorligt ..

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#142   12. feb Hvorfor, Karina smiley ?

Jeg håber det bedste for jer, Erika smiley

• #143   12. feb Krydser fingre for ham Erika.

• #144   12. feb Tak smiley
    Jeg er egentlig ikke super bekymret, for der er ikke umiddelbart set symptomer, men tænker det er rart at få tjekket, inden det evt. udvikler sig.

• #145   12. feb Jeg krydser fingre for at det går godt på tirsdag smiley

• #146   13. feb Isabelle - der var nået at komme ikke mindre end SYV Forum-emner om salg af Golden-hvalpe, lige inden jeg skrev det.
    Det var fra samme bruger, men med lidt varierende ordlyd.
    Hvalpene var alt fra 5-12 uger. Nogle gange var der kun to tilbage - andre gange fem. Og i én enkelt af emnerne, var det ikke rene goldens, men lab/golden-blandinger smiley

• #147   13. feb Krydser fingre for at der ikke er noget alvorligt galt med Tucker smiley

• #148   13. feb @138: En helt almindelig skovl kan også være ganske nyttig at have med. Især hvis tøsne pludselig er blevet stivfrossen (som det er sket her på matriklen); det kan være ganske overordentligt svært at få det skovlet væk med en sneskovl smiley

• #149   13. feb Og ja, fuglene har det virkelig svært i øjeblikket. Jeg har fået en flok på 20-30 råger på kost i disse dage. Det kværnede byg jeg normalt hælder ud til skovduerne og fasanerne er populært hos rågerne, så der går lidt mere til end normalt. Pennys opkast var også et hit (hun var lidt skidt tilpas onsdag aften og kastede op en enkelt gang ude i haven). Det forsvandt lynhurtigt igår smiley Køernes kokasser er også populære hos rågerne, kragerne og skaderne.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#150   13. feb Tak for forklaring, Karina. Goldenejeren fandt åbenbart ud af, at "Forum" ikke er til hvalpeannoncer. Mærkeligt, at vedkommende ikke har lavet en annonce i "Marked".

• #151   13. feb Det var SÅ meget fake - tydeligt produkt af Google Translate eller lign smiley

• #152   13. feb Fælder jeres hund også helt tosset her for tiden? Børster en halv hund af næsten hver gang og gulvet er loddent

• #153   13. feb Nej, vores fælder ikke nu her.

• #154   13. feb Ej, hvor var det fantastisk (og tiltrængt) at gå tur i skoven med solskin og blå himmel smiley

• #155   13. feb Skye gik i fæld da jeg tændte for varmen for nogle uger siden, men det stoppede meget meget hurtigt, da varmen kun var på 2 døgn.
    Så jeg kunne plukke/børste hende få dage, men ikke i bund.
    Hendes vinterpels er megatyk. Vi har omkring 12 grader indendørs i gennemsnit, så hun har nok brug for den endnu smiley

Men det kan ikke vare længe inden lys og temperatur sætter fæld i gang igen.
    Solen har været skøn i dag

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#156   13. feb Vilma fælder ikke pt.

Hvorfor har I det så koldt, Sanne? Det lyder rædsomt smiley

• #157   13. feb Isabelle: Det er vinter og varme er dyrt i et lille utæt hus på landet smiley
    Vi tænder når det er minus 10 grader udenfor, for at undgå frostsprængninger af rør.
    Vi bruger i stedet mange tæpper, huer, portierer etc. 2 dyner og et tæppe er skønt om natten.
    Det er fint.
    Dog skal jeg være obs. på Skyes gigtplagede krop jo. Så godt hun har beholdt pejsen på indtil videre smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#158   13. feb Uh, det ville jeg godt nok have det svært med. Jeg hader at fryse. En ekstra trøje og et tæppe og så'n er OK, men at skulle have hue og vanter på indendørs ville jeg afgjort ikke være glad for smiley
    Har I brændeovn?

• #159   13. feb Sikke en ballade herhjemme smiley

I går gik Ellie bersærk over et dyr ude i haven. Jeg kunne se noget derude, måske en stor kat eller en ræv, men den smuttede før jeg rigtigt kunne se. I dag skete det igen, og jeg fik lyst ud. Der var den smukkeste ræv smiley

Den stoppede op da jeg lyste på den, kiggede hen på fuglefoderet og så smuttede den over hegnet fordi hundene gøede.

Og det er rigtigt, jeg HAVDE glemt at smide mad ud på marken til de store fugle - og åbenbart til ræven smiley Nu har den fået en stor portion hundefoder og pemmikan, og jeg har beordret Ellie at blive inde i haven, så dem der har brug for mad, kan få spist smiley

Jeg elsker at jeg bor et sted hvor ræve og rådyr er hyppige gæster i haven smiley Men det kan godt være at jeg lige skal overveje at sætte højere hegn nogle steder smiley

• #160   13. feb Isabelle: Vi har gas.

Anne: Det må også være skønt.
    Jeg er delvist vokset op på landet (skilte forældre), og vi havde selv råvildt, og så ræve og rovfugle etc. hele tiden. Det er virkelig skønt.
    Der er klart ulemper, som når det kommer til aflivninger etc.
    Men den følelse af, at være tæt på naturen er uerstattelig.
    Jeg er dog ikke længere disciplineret nok til, at huske at fodre, hvis først jeg fik begyndt. Godt de kan kigge forbi hos jer der fodrer.

Nu bor vi i et lidt tættere bebygget område. Dog stadig tæt nok på natur til, at vi næsten dgl. ser skovens dyr, dog på afstand smiley

• #161   13. feb Jægerne og bønderne (som ret meget er de samme) sørger for at fodre råvildtet her i området, og jeg tror at ret mange også fodrer fugle.

Men rovdyrene har det jo også svært lige nu. Bortset fra min lille, fint ræv - han får virkelig tanket depoterne op med dejlig højenergimad og en god portion fedt smiley

Ingen skal sulte her. Så må jægerne tage sig af resten senere. Så længe ingen sulter ihjel!

• #162   14. feb Pernille, Nix hverken nu eller nogensinde. Det er én af goderne ved yorkies. smiley

• #163   14. feb #152

Sia (portugisisk vandhund) og Emmily (malteser) fælder heldigvis heller ikke (aldrig) smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#164   14. feb Vilma fælder underuld - men ikke nu.

• #165   14. feb Mine fælder. Både DSG og Schæferen. Schæferen i totter og de 2 små, i stive børster. smiley

• #166   14. feb Jeg var ved at få et par på hovedet i dag smiley

Jeg kom ned til klubben, og der var totalt parkeringskaos. Blå himmel, sol og frost, og pludselige skal ALLE ud at gå tur ved engsøen og glo på fugle. Bilen lige foran mig kører ind og parkerer foran klubhuset. Det er selvfølgelig svært at se nu, hvor der er sne over alt, men man kan trods alt både se de store sten, der markerer hvor p-pladsen slutter, og skiltet om at man ikke må parkere der, fordi det er den vej en evt. ambulance skal køre, hvis nogen kommer til skade på vores arealer.

Jeg går hen til manden og siger “hej, ved du hvad, vil du ikke flytte din bil - det her er en brandvej, som skal holdes fri”. Manden vender sig imod mig, går HELT tæt på og begynder at tale meget højt om, at dét skal vi fanme ikke bestemme, og vores hjemmelavede skilte betyder ikke en skid. Jeg spørger ham, om jeg seriøst er nødt til at ringe til politiet for at få fjernet hans bil, og han siger ja. Jeg siger ok og tager telefonen op af lommen, og går hen imod min egen bil lidt væk. Kigger på nogle af mine træningskammerater, og siger “sikke et pikhoved han er, hva” smiley Så kommer manden igen, og siger at jeg fanme godt kan snakke ordentligt, og jeg svarer, at jeg jo startede med at tale pænt til ham, men når han opfører sig som en idiot, er jeg jo nødt til også at behandle ham som en. I mellem tiden kan han se at jeg har trykket 114 på min telefon, og han siger at han så for helvede nok skal flytte sin bil. Imens står han igen helt oppe i hovedet på mig.

Fjolset flyttede sin bil, og de mange mennesker der havde set optrinnet, kom hen og spurgte om jeg var ok. Jeg var mere end ok - og havde været SÅ klar til at slå igen, hvis han var blevet fysisk. Lige i situationen var jeg måske lidt skuffet over at han ikke ville slås smiley

• #167   14. feb Storken er landet i Smedager. smiley

• #168   14. feb Vi har nydt en god lang tur i det fantastiske vejr - det må gerne fortsætte i næste uge når jeg har ferie smiley

profilbillede
  • #169   14. feb Susanne - det var tideligt smiley

• #170   14. feb Frk..Jensen, jeg håber at reden har gulvvarme. smiley

• #171   14. feb Jeg bagte vandbakkelser i morges, lavede kagecreme og konditorcreme, gjorde det hele klar, men glemte at tage det med i klubben. Så indtil videre har jeg spist 3 fastelavnsboller i dag. Jeg har lidt ondt i maven, men det var det hele værd smiley

• #175   14. feb #171

Hvad er konditorcreme ?

• #176   14. feb Pirat bor i hundegård, så det ville være pænt usmart af ham hvis han smider pelsen nu - kæft, det er koldt udenfor smiley smiley

• #177   15. feb NITTIB - Et forsigtigt bud ville være en byld.

• #178   15. feb Du er sej, Anne - sikke et fjols smiley

• #179   15. feb Konrad var ret sej i går. Jeg havde tabt min ene handske dagen forinden og havde egentlig købt et nyt sæt. I går da vi var ude og gå lå der på stien en handske. Tænkte ved mig selv at den da lignede min. Konrad gik forbi den men stoppede op og gik tilbage til og undersøgte den. Så begyndte halen og kroppen at køre - det var vidst min smiley

• #180   15. feb Hvad er konditorcreme

Et fancy ord for flødeskum blandet med kagecreme og flormelis - det er SÅ meget mere lækkert end bare flødeskum i kager smiley

• #181   15. feb Du er sej, Anne - sikke et fjols

Det ved jeg egentlig ikke helt om jeg synes, her dagen derpå smiley Det er nok aldrig helt klogt at gå ind i konfrontationer med fremmede. Men jeg følte ingenting - ingen frygt eller nervøsitet, bare irritation over at nogen kunne være så uforskammet.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#182   15. feb Der er lidt is på Øresund - og på stranden. Hundene nyder at rulle rundt på strandisen. Jeg nyder en fantastisk smuk dag smiley

profilbillede
  • #183   15. feb Jeg kan fortælle, at efter 6 fastelavnsboller på et døgn, så når man kvalmegrænsen smiley Bare så andre ikke tænker at de er nødt til at teste det smiley

• #184   15. feb Føj for satan smiley

• #185   15. feb #183

Jeg var på en restaurant i Virum med min bror. Super lækker mad - og jeg tog mig en cappuccino med en af deres fastelavnsboller til dessert.

NØJ hvor den var go !!!!
    Jeg kan ikke helt mindes, at jeg nogensinde har smagt en SÅ god fastelavnsbolle, MEN !!! - jeg kunne ikke spise den hele.

Og du har lige kørt 6 ned smiley smiley smiley smiley smiley

Det er sq rigtigt - du ER sej smiley smiley smiley smiley

• #186   15. feb Jeg spiser jo kage Max 4 gange om året, og som regel noget jeg selv har lavet. Jeg ville give min højre arm for en høj snegl eller et stykke dagmartærte (ikke lige i dag, men på dage hvor jeg ikke har ædt for meget kage).

Så når der endelig er kage, går jeg all in smiley Det her var dog lige i overkanten smiley

• #187   15. feb Jeg nøjes med den her i dag, det er lige på grænsen af hvad min stomi syntes er i orden smiley

profilbillede
  • #188   16. feb Jeg fik også mit livs bedste fastelavnsbolle i klubben i går - MUMS smiley

Og nu hvor al træning mere eller mindre er aflyst, har jeg haft tid til at få filmet "Sirius Stjernehvalp" med Evita. Jeg har virkelig gruet for det, for det er SÅ mange små klip, men skal have samlet ordentlig til én video. Mine andre Sirius-prøver har været nemmere ift. redigering, for der skulle man sende én øvelse om ugen, så den skulle bare filmes og beskæres.

MEN nu er jeg lige blevet færdig med at redigere hele Sirius-videoen (bortset fra Bliv, som vi lige skal træne lidt mere på) Evita er SÅ sød hele vejen igennem, og jeg er SÅ stolt af mig selv, over at jeg har kunnet finde ud af det ??

• #189   16. feb Ihh jeg er træt af at man ikke rigtigt kan få trænet hund i øjeblikket smiley Spor er helt umuligt; min mark er begravet i dyb sne og har været det i snart 3 uger. Jo, jeg kan gå over i laden og træne diverse momenter, jeg kan godt lave en kort fremadsendelse i gården og vi er 4 der er gået sammen om at leje et ridehus en gang om ugen. Men det er bare ikke det sammen som træningspladsen smiley I lørdags havde vi slået de to B-hold sammen og mødtes på en stor pendlerparkeringsplads(=den er ret tom om lørdagen). Det var ryddet men glat. Men vi kunne da få trænet lidt mere. Vi fik bl.a. trænet en lidt alternativ rondering med to snebunker som skjul smiley Alle hunde var totalt i hopla; de fleste har jo lidt svært ved at få trænet og de to forrige lørdage har vi måttet aflyse træningen; da både undertegnede og den anden B-instruktør var sneede inde.
    Næste week-end skal jeg egentlig på træningsweek-end, men gad vide om det kan gennemføres. Vi skal være i en spejderhytte ved Sorø (Pedersborg) og på lejede arealer deromkring (nogen der ved hvor meget sne der er i Sorø-området?).
    Selv gåture er bare virkelig bøvlede nu; min indhegnede mark kan ikke bruges til frit løb i øjeblikkket; 2 sider er totalt ufremkommelige pga snedriver. Dyrehegnet langs hele den ene side er dækket af en kæmpe snedrive som harene bare løber henover - og dermed kan Penny også bare fistre hen over den og det går jo ikke. Så har gemalen lavet en sti rundt på vorses nye mark med den store traktor; den var så totalt føget til imorges. Så vi gik et par gange frem og tilbage af grusvejen. Enhvert forsøg på at komme videre ud i omgivelserne fra vores egen grusvej måtte opgives; vejen var føget til med driver på godt og vel min hoftehøjde; det kan man altså ikke gå i. Så vi er så også sneet inde igen igen igen igen. Nu var der ellers lige blevet ryddet i fredags så vi kunne komme ud. Nå, men så ved man da hvad man skal bruge eftermiddagen på smiley

• #190   16. feb Lagkagehusets fastelavnsbolle med Sarah Bernard og hindbærskum er SÅ lækker og lidt for meget på samme tid. Og dyr selvfølgelig

• #191   16. feb Vi bruger meget tid på det her

profilbillede
  • #192   16. feb Jeg bryder mig ikke om lagkagehusets fastelavnsboller. Og det søde hindbærsnask er bare ulækkert. smiley

• #193   16. feb Mette, jeg er HELT enig .. det er så møg-frustrerende, at man ikke kan træne ordentligt smiley

Jeg laver gymnastik med hundene - det hedder nok noget fancy-smancy men det er hverken de eller jeg .. så, gymnastik smiley
    - ude der hvor Pirats hundegård er.

Så laver jeg øvelser, sit, dæk, stå indendørs, men jeg får slet ikke skridt på inden - SÅ lang er vores gang ikke smiley

Gr C træner vi ikke - det er for glat og det er til at bede hunde og figuranter om skader.

Det er lidt øv, at det skal være sådan, men det bliver vel for pokker snart lidt plusgrader smiley

• #194   16. feb Jeg elsker den vinter vi har i år smiley Jeg synes det er fantastisk vi endelig rent faktisk har en vinter. Og særligt når man ved at alternativet er regn i døgndrift, mudder og oversvømmede områder.

• #195   16. feb Jo, det er da dejligt at slippe for mudder smiley Det er det virkelig smiley Det er også virkelig dejligt at det er meget lysere uden for. Og himlen i morges før solopgang var virkelig smuk og landskabet er bare smukt med sne på. Meeeeen alt er bare blevet så bøvlet. Ikke bare gåturen og hundetræningen, men også alt med køerne. Når vi skal ud og fodre køerne skal vi pt bruge den store traktor som også er den vi rydder sne med. Først har vi ofte lige måtte ud og grave de værste snedriver væk så vi også kunne komme igennem med den store. Så skal man pille skovlen af og sætte balletangen på. Og nej, det tager ikke mange minutter. Men når man lige havde vænnet sig til bare at hoppe på den lille traktor, pille wrapplasten af en balle. stange den og køre den ud i foderringen smiley Det tog kun 5 minutter, så var der fodret. Nu tager det noget længere tid. Og så bruger vi absurde mængder halm i år for køerne tilbringer det meste af tiden i deres læskure så de bliver hurtigt godt overskidte; de er ikke begejstrede for sneen skal jeg hilse og sige. Barfrost er de glade for og de ligger gerne ude og sover i regnvejr. Men sne er åbenbart virkelig 'Nej, tak'. De har lavet små trampestier fra læskuret til vandkopperne, mineralspanden, kløpinden og foderhækken og de færdes ikke udenfor de stier, så de kommer rundt i gåsegang smiley
    Men vores frostfrie vandkopper de VIRKER. Så vi slipper for at slæbe vand rundt. Vores naboer, der installerede et noget billigere system med frostfrie vandkopper til deres travheste er ved at have ret lange arme smiley Vores koster selvfølgelig en del strøm når det er minus 15 som det var i week-enden end nat. Men det er det hele værd når man kommer ud og checker og vandet er flydende og der er ingen dele der er frosset fast så skidtet ikke virker smiley

• #196   16. feb Jeg elsker også mit frostfrie vandkar til hestene. Jeg hører mange hestefolk brokke sig over sneen og hvor besværligt det er. Jojo, der er da uden tvivl ting der tager længere tid og er mere besværligt. Når jeg skal kører wrap ud på folden, det er da både hårdere og tager længere tid. Og når jeg skal køre på møddingen er også hårdt og tager længere tid. Og de spiser en del mere, så det er dyrere i wrap. Men rigtig mange ting handler også om forberedelse. Fx alle dem der ikke har frostfrit vand - jamen det er da sikkert hårdt, men så måtte man jo have forberedt sig. Så dyrt synes jeg heller ikke det er.
    Og mudder og regn er bare det værst tænkelig for mig. Måske fordi jeg har heste. De har det langt hårdere i regn og mudder end i sne og frost smiley
    Men vi er selvfølgelig forskellige alle sammen, det skal der være plads til. Men drømmen for mig, er at den her vinter var fremtiden for dansk vinter smiley

• #197   16. feb jeg hader virkelig vinter ... mega meget tøj på, isglatte fortove .. store dynger i skoven så vi har svært ved at gå der når hunden har så lave ben ... og så er hun gået helt i baglås mht at finde sine toilet placeringer ... hun vil altid ind til hække, eller ud på græsstykker, men der er simpelthen for høj sne de fleste steder, så med held finder vi efter laaangt tids vandring et sted ..
    Leder dagligt i vejrudsigterne efter Plus grader ..

• #198   16. feb Min kørestol hader sne.

• #199   16. feb Jeg elsker også vinter med sne og frost smiley Og jeg frygter allerede det helvede af sjap og mudder der kommer, når sneen forsvinder. Men vi kan nøjes med det i en kort periode, i stedet for at have haft 3 måneder med ren mudder.

Jeg har en veninde som hader cirka alle årstider og alt vejr. Så er det for varm og tørt, og pollen får hendes allergi til at gå amok. Så er det regnvejr, og alt er vådt og mudret og træls. Så blæser det, og det er træls. Så er det vindstille, og det er træls, for så tørrer hendes vasketøj ikke så hurtigt. Og sådan fortsætter det. Tænk hvor meget energi hun bruger på at brokke sig over noget, som INGEN kan ændre på smiley

Kan man ikke lide sit job - få et nyt. Kan man ikke lide det land man bor i - flyt. Uanset om man er bleg eller brun smiley

• #200   16. feb Det er gået op for mig, at råger er søde og sociale fugle. Når de får mad, kalder de på alle deres venner, og så spiser de i fred og fordragelig. Der kan endda komme skader og spise også, og så længe skaderne holder lidt afstand, er det ok.

Solsortene, derimod smiley De bruger mere tid på at slås end at spise. Og er de mætte, sætter de sig og vogter over deres halve æble, for man deler satme ikke!! De små havefugle er på samme måde. Det kan godt være at de er søde at se på, men sikke nogle bæster de er smiley

• #201   16. feb Der er virkelig heller ingen mennesker på denne planet, som snakker og ikke mindst brokker sig så meget over vejret, som danskere smiley Og det er nemlig præcis som du siger det Anne, det er nemlig uanset årstid og vejr, der er altid noget at brokke sig over smiley Vi skal da bare sætte pris på, at vi er så heldige at bo i et land, som faktisk har muligheden for alle fire årstider. Jeg synes alle årstiderne kan noget fantastisk smiley
    Regn er klart det jeg har det sværest med. Men det er fx ikke når det regner sommer, forår og efterår. Der hvor regn bliver træls for mig, det er når vores vinter er blevet til rent regn helvede. Så den her vinter nyder jeg til fulde, for hvem ved hvornår det har været den sidste.

• #202   16. feb Hundene nyder det. smiley

profilbillede
  • #203   16. feb smiley

profilbillede
  • #204   16. feb Jeg glæder mig til mudder og mildere temperaturer smiley

Jeg savner alle de tidlige forårstegn udendørs, savner så småt at kunne begynde, at rode i jorden og fræse lidt. Savner at kunne klippe roser og andet ned. Jeg kan ikke mindes, at jeg har længtes så meget efter forår som i år.

I morgen kører jeg ud og køber så- og priklemuld og tager køkkenbordet i brug til at få forspiret lidt forskelligt. Jeg plejer at kunne finde en lun krog udendørs en dag med solskin, men det er ikke muligt i år.

Billeder af lidt af det, jeg plejer at kunne nyde allerede nu her midt i februar smiley

profilbillede
  • #205   16. feb Men foråret kommer jo også helt naturligt til... når ja, foråret smiley Det er jo vinter nu, så er det da skønt det rent faktisk også er vinter smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#206   16. feb Blæst og regn om vinteren er ikke mit yndlings, men DETTE vejr? Waugh smiley
    Ja for faen, det er koldt - især når det blæser. Men det er så smukt, og jeg får ikke mudderpoter ind fra haven smiley
    I går aftes lavede jeg en islygte. Jeg er fan af dette vejr - og glæder mig til forår.......... sommer ................ og efterår inkl. grå regnvejrsdage, hvor stearinlys er et must.
    Tænk at bo et sted, hvor man har en enkelt eller max to årstider. Tænk at have konstant sol og plusgrader smiley smiley Nej tak, fra mig smiley

profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#207   16. feb - Og i dag har Vilma og jeg haft besøg af dejligste Kenia smiley

profilbillede
  • #208   16. feb MC - Jeg kan bedre lide grøn vinter smiley
    En kort omgang sne er OK, men nu må det være nok for denne omgang smiley

Whipperne synes sneen er OK, så længe temperaturen ikke sniger sig ned på tocifrede minusgrader, Bianchi på knap 10, vil dog helst have det lidt varmere, hun får ondt i poterne og kan ikke gå, når det bliver alt for koldt, hun kan så heldigvis aktiveres indendørs.

profilbillede
  • #209   16. feb Jeg kan faktisk godt lide både sne og frost - men jeg indrømmer blankt, at jeg har svært ved at blive ved med at være positiv over, at være mere eller mindre spærret inde på matriklen. Hver gang jeg har optur over, at vejene er farbare, så går der max 48 timer, så er den gal igen. I morges troede jeg ikke, det var så slemt - klip til, at Karina brugte sammenlagt én time på at grave sin bil fri. TO gange.... Og første gang var i mit "pæne arbejdstøj", som helt klart ikke er optimalt at lege med sne i.
    Det her er de varme bukser, jeg havde på i anden omgang smiley smiley smiley

profilbillede
  • #210   16. feb Jeg smadrede lige min kørestol pga den herlige vinter og de søde mennesker, der ikke rydder sne. Men pyt de er alligevel selv med til at betale reparationen. smiley

• #211   16. feb Hvordan kunne du smadre din kørestol pga. sne?

• #212   16. feb Jeg er lidt træt af det her vejr.. det er lidt besværligt at cykle og at gå rundt i skoven. Men det er også enormt flot og både hund og barn synes det er herligt. Billede fra den anden dag,

profilbillede
  • #213   16. feb Vi har fået ryddet sne på træningspladsen smiley Vi har en entreprenør som medlem, og han brugte lige frokostpausen på at rydde og tromle arealet. Det er eddermame luksus smiley

• #214   16. feb Karina, glat fortov fyldt med is, og en stor sne/isbunke. Så nu er der noget revet løs på undersiden af stolen. smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#215   16. feb Hvis man bor dejligt fredeligt om sommeren - og billigt - med bunker af plads og luft omkring sig og herligt langt til naboer, MÅ man vel (tænker jeg) acceptere at have lidt bøvl, når sneen falder. Eller tager jeg helt fejl?
    Jeg gad godt bo langt ude på landet - om sommeren smiley

• #216   16. feb jeg har intet i mod frost så længe det optræder med høj sol smiley ... eller frost for den sags skyld i ren form .. men al den sne, nej tak.. og slet ikke så længe, det er nok det jeg synes der er mest træls ... det har jo nærmest varet siden nytår .. med kulde, sne og/eller den der iskolde østenvind ..

jeg elsker både forår, sommer og efterår ... elsker faktisk både blæst og regn, men igen ikke i flere uger i streg ..
    Jeg tænker jeg sagtens kunne leve et sted hvor der var mildt klima året rundt ... men man ved det jo ikke før man har prøvet det ..

• #217   16. feb Da jeg boede og arbejdede på en gård stod bonden op om natten for at rydde sne ikke kun på hans grusvej, men også naboens samt på landevejen op til den nærmeste større vej.

Så kunne han nemlig få afhentet mælk.

Jeg har best boet inde i byer og der var snerydningen sjældent så effektiv, som bonden med en skovl på hans frontlæsser smiley

• #218   17. feb Jeg nyder både frosten og sneen, men samtidig glæder jeg mig da også til forår og varme. Hver ting til sin tid. Jeg kunne ikke tænke mig at bo et sted med ens eller næsten ens vejr hver dag.
    Jeg fryser da også ind i mellem, og specielt de mange dage hvor det blæste meget. Så er det bare koldt ude i det åbne land. Og ja, det er da lidt mere besværligt at gå tur, når det er glat osv. Men når jeg tænker på, hvordan de fleste vintre i Danmark foregår med regn, mudder og mørke, så er det da skønt med frost, lys og rene hunde.
    Og jeg føler mig virkelig heldig, at det lige er i år, hvor jeg har fået hvalp, at det gode vintervejr har indfundet sig. Det er jo ud og ind mange gange om dagen, og der har ikke været noget tidspunkt, hun ikke har kunne komme ud eller er kommet gennemblødt og mudret ind igen.
    Nu er vi så heller ikke dem, der har været hårdest ramt her nede på Lolland. Vi har haft tøvejr i flere omgange, hvor resten af landet vist har haft frost hele tiden. Det har så gjort at noget af sneen er smeltet, og når frosten så er kommet igen, er der kommet en hård skorpe ovenpå sneen, så det ikke kan fyge. Der har kun været en enkelt dag, hvor jeg har måtte aflyse en aftale pga. fygesne, så jeg kan jo fint være fornøjet i forhold til jer, der sner inde igen og igen.
    Jeg glæder mig dog til, at jeg også kan træne lidt udendørs med Joy, det er det for glat til i øjeblikket.

• #219   17. feb Tror hunden synes det er ret hyggeligt at barnet er hjemme (og spiser chips)

profilbillede
  • Radar
    Radar Tilmeldt:
    feb 2024

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 43
    #220   17. feb Vedrørende fastelavnsboller, så undrer det mig, at folk vil betale ågerpriser for fx det her.
    Ingrediensliste for Lagkagehusets Tonka og Amarena fastelavnsbolle:

"Vand, FLØDE, chokolade (kakaomasse, sukker, kakaosmør, emulgator (E322 SOJA) Lecithin, naturlig vaniljearoma), HVEDEMEL, margarine (palmeolie SG, rapsolie, vand, salt, emulgator ((E322, E471, E475), surhedsregulerende middel (E330), naturlig aroma, A-vitamin), creme (sukker, modificeret stivelse, SKUMMETMÆLKSPULVER, VALLEPULVER, vegetabilsk olie (kokos), konsistensmiddel (E339ii, E450iii, E516), geleringsmiddel (E401), farve (E160a), aroma, vaniljefrø), 5,85% amarena kirsebær (kirsebær, sukker, glukose-fruktose sirup, kirsebær juice, farvestoffer (E163, E120), surhedsregulerende middel (E330), aromastoffer, konserveringsmiddel (E220 SVOVLDIOXID)), pralinee (HASSELNØDDER, sukker, emulgator (E322 SOJA)), pasteuriserede ÆG, kirsebær (kirsebær, sukker, glukosesirup, surhedsregulerende middel (E330), konserveringsmiddel (E202, E220 SVOVLDIOXID), farve (E127)), sukker, fromagepulver (sukker, modificeret kartoffelstivelse, geleringsmiddel (E401), konsistensmiddel (E516, E450ii, E450i), vaniljearoma), kakaosmør, percipan (abrikoskerner, sukker, vand, invertsukker, ethanol, kartoffelstivelse), margarine (palmeolie, rapsolie, vand, salt, emulgator (E322, E475, E471 (veg.)), surhedsregulerende middel (E300), naturlig aroma, A-vitamin), vaniljesukker (sukker, kartoffelmel, vaniljesukker, vaniljearoma, vaniljeekstrakt), gær, bagehjælpemiddel (HVEDEMEL, emulgator (E472e)), HVEDEMALTMEL, rapsolie, melbehandlingsmiddel (E300), enzymer), creampulver (sukker, modificeret kartoffelstivelse, VALLEPULVER (MÆLK), kokosolie, konsistensmiddel (E339, E450, E516), geleringsmiddel (E401), farve (E160a), aroma), rapsolie, salt, 0,05% tonka bønner.
    Kan indeholde spor af: mandler, pistacienødder.
    Kilde: Lagkagehuset"

Denne bolle er dog nok ikke værre end så meget andet, som man kan købe ved bagerne.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#221   17. feb Hold da op en masse E-numre - og veganere og muslimer bør vist afholde sig fra at spise disse boller smiley

• #222   17. feb Jeg har ferie i denne uge og er nu endelig gået i gang med projekt "mal køkkenlåger." Den nuværende farve er noget turkisgrøn, så jeg har haft lyst til at male dem siden jeg flyttede ind for et år siden - så nu skulle det være!
    Jeg har fjernet hængsler og håndtag, rengjort, slebet og nu malet de første 3 låger (ud af 11) på den ene side.. Og jeg er så klar til at være færdig! smiley

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    feb 2024

#223   17. feb # 221 Jeg kan ikke lige se, at der skulle være gris i de boller?... (men har heller ikke gidet at gennemtjekke alle de e-numre - lader bare være med at købe det skrammel) .

Det siges, at man får det, man betaler for. Tjaeh, nogle gange gør man, ofte gør man ikke, har jeg opdaget.

• #224   17. feb @215: Noget af det første vi købte da vi flyttede ud hvor der er langt til naboerne var en halvstor traktor med en frontlæsser og en skovl til denne. Dette indkøb var bl.a. for at vi skulle kunne rydde sne på vores egen grusvej smiley Jeg synes jeg bor dejligt både sommer og vinter. Og der er stadig dejligt selvom der er sne og det lige pt er en smule bøvlet. Det er ikke specielt billigt at bo sådan smiley Jeg holder meget af alle årstider, men derfor kan man godt engang imellem lige have brug for at brokke sig en lille smule når noget er blevet bøvlet og man bare virkelig savner at kunne træne ordentlig med sin hund smiley Igår aftes var vi i laden og træne lidt og HURRRAAA det er lykkedes at få lært Penny ikke at flytte på poterne og trippe når jeg går ind til hende igen. Og min intense kampagne med dæk på afstand har båret frugt (laden er 25 m lang, jeg startede med 1 m's afstand til hende smiley ). På P-pladsen i lørdags dækkede hun på første kommando på 30 meters afstand. Nu skal jeg snart til at teste det med et rigtigt udløb.

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    feb 2024

#225   17. feb # 222"noget turkisgrøn". Det kunne godt lyde som min yndlingsfarve, men nu bliver de låger så malet en eller anden hemmelig farve. smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#226   17. feb Bare for sjov tjekkede jeg et par af numrene, Radar, og der kan være gris i disse.

• #227   17. feb Radar - Farven er som sådan pæn nok (hvis det også var malet pænt), måske bare ikke i et køkken smiley Nu bliver det så mørk oliven i stedet.

• #228   17. feb @220: Det var da en fuldstændig utrolig indgrediensliste til fastelavnsboller smiley

• #229   17. feb Det er godt nok en kedelig dag for hunden i dag. Min dreng er syg og vil ha sin mor. Manden luftede Konrad i morges/formiddag og han kan først lufte i aften. Heldigvis har vi en have og et kødben så det går smiley

• #230   17. feb Jeg havde jo Tucker til dyrlæge i dag, til undersøgelse med hjertet.
    Som vi jo egentlig regnede med, har han forstørret hjerte og starter derfor på medicin.
    Om 3 uger har vi så tid til kontrol.
    Jeg ved godt, at man nok næsten skal forvente noget med helbredet, når hunden er gammel.. men hvor var det dog lettere da han var ung og sund smiley

• #231   17. feb Vi skulle have været ved dyrlægen i dag, men det blev ændret til torsdag, fordi svaret på prøverne ikke alle er kommet endnu. Og ja, ham der er taget prøver på er ung. smiley

• #232   17. feb Erika, jeg håber det bedste for ham. smiley

• #233   17. feb Erika, hvor forstørret er det og hvordan kommer det til udtryk?
    Cujos hjerte er jo let forstørret, og har været det altid, men det er heldigvis ikke noget der har givet gener - ej heller under canicross eller k9 biathlon.

• #234   17. feb Yorkie - Det ved jeg faktisk ikke. Tucker har ikke umiddelbart udvist symptomer, det er bare fanget under en alm. sundhedsundersøgelse.
    Nu skal han så på Vetmedin og have omega 3-6 olie.

• #235   17. feb Erika, okay. Cujos blev opdaget under røntgen, da han måske havde et græsavn el.l. i halsen som ung.
    Men aldrig noget der er gjort noget ved, fordi det er så lidt.

Giv Tucker en snudemøs herfra.

• #236   17. feb Erika, vetmedin er virkelig noget godt og effektivt medicin. Det helbreder jo selvfølgelig intet, men det bremser udvikling næsten fuldstændig smiley
    Min gamle dreng fik vetmedin i 6-7 år, og der var absolut ingen udvikling i hans tilstand i alt den tid, og han døde af noget helt andet.

• #237   17. feb Min rotte er ved at give mig grå hår i hovedet..

For ca 1 uge siden klippede jeg klør på alle 3 rotter, fordi især min havde syle skarpe klør.

idag havde han det så igen smiley

klippede dem igen og kan se han har fået små rifter på kroppen af dem smiley

Hans far og brors klør var hverken skarpe eller lange, eller havde rifter..

Så måske min rotte bare enten ikke kan finde ud af selv at klippe sine klør, eller også laver han dem skarpe smiley

• #238   17. feb De små sår (ikke arret til venstre) er bare fra idag og han kradsede ikke, han holdte kun fast smiley

profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#239   18. feb "Klipper" rotter selv deres kløer? Slides de ikke, som andre dyrs?
    Mine børn havde en kanin, hvis kløer voksede helt vildt og absolut unaturligt. Jeg så det som en form for degeneration/indavl smiley

• #240   18. feb I naturen slibes neglene af sig selv, da de jo løber på hårdt underlag som cement osv.

Det gør mine ikke. Men mange tamrotter skal ikke klippes mere end 1-2 gange om året, da de er gode til at holde dem nede selv..

Men min rotte (Kenny) kan åbenbart ikke finde ud af det.. Han er sød, men klart den mindst intilligente af de 3 smiley

• #241   18. feb Jeg ved ikke om han er indavl, det er klart en mulighed, da forældrene var fra Plantorama inden de blev købt af tidligere ejer, så det er klart en mulighed at forældrene er søskende.

• #242   18. feb Og nej det er ikke mig der har puttet forældrene sammen.. Min datter købte forældrene og ungerne da ungerne var 4 dage gamle.

• #243   18. feb @ Radar ... ja de fastelavnboller er ikke særligt tiltalende ..I det hele taget er Lagkagehuset faldet kraftigt af på både udbud og kvalitet efter de oprindelige grundlæggere solgte til et eller andet stort selskab ..
    I sin tid da de kom her til Aarhus var det virkelig noget nyt og spændende, nu er de højst på højde med de helt traditionelle bagerier der kører det samme sortiment år efter år .

• #244   18. feb Ved indekatte klipper man i visse tilfælde kløer, da de ikke alle er lige gode til at holde dem nede, når de ikke kommer ud. Og det er jo synd, når de sidder fast i alting.

Og så klipper man selvfølgelig altid kløer, når man skal på udstillinger. smiley

• #245   18. feb Nogle gange er man ganske enkelt bare svineheldig, når man skal fotografere krudtugler smiley

profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#246   18. feb Skønne billeder, Karina smiley

• #247   18. feb Ja, da jeg så resultaterne, gjorde det pludselig ikke helt så meget, at de ikke gad kigge på mig begge to samtidig smiley

• #248   18. feb Lækre billeder Karina. smiley

• #249   18. feb @237: Kan du ikke give rotten et eller andet at klatre på der slider hans kløer? Den gang jeg havde en undulat havde den en gren med sandpapir på. Det sled kløerne lidt så jeg kun skulle klippe dem en gang imellem. Måske man kan lidt det samme med rotter???
    ... spørger jeg uden at vide noget som helst om rotter som kæledyr smiley

• #250   18. feb Jer med intakte tæver, har I prøvet at de havde ondt under løbetid?

• #251   18. feb Frk. Jensen, du asfalterer bare din lejlighed. smiley smiley

• #252   18. feb #250 .. jeg mindes aldrig at have tænkt "smerter" i forbindelse med løbetider .. men har fx haft en der lukkede sig meget ind i sig selv i den periode, virkede depressiv, men hvem ved om det kan have været smerter ...

• #253   18. feb Vi fik ansat min nye kollega i går smiley Lige præcis hende jeg allerhelst ville have smiley Nu glæder jeg mig bare til vi skriver 1. april, og hun starter smiley

• #254   18. feb #250

Om det er smerter, ved jeg ikke, men Sia har været meget sløv, når hun har været I løbetid. Træning har nærmest været en vits.
    Denne gang har det dog været lidt bedre, det er hendes 4. løbetid, og hun er 2 år og 3 måneder.

• #255   19. feb Vi kører med sygdom på 4. Dagen og det er ved at være lidt strengt. Min mor kom og luftede Konrad i morges og om lidt bliver han hentet og så tager han i skoven med en hundeven og hendes ejer.

• #256   19. feb @250: Penny virkede somom hun havde ondt i maven i sin første løbetid; hun var spændt i bugen når man mærkede på hende og hun gik og krummede ryg. Hendes ydre kønsorgan var ekstremt hævet og generede hende. Det er ikke utænkeligt at den faktisk gjorde ondt; hun ville ikke sidde og trak sig hvis man rørte ved den.

• #257   19. feb Og mht vejret; Det er altså ikke kun danskere der brokker sig over vejret. Det gør alle nationaliteter smiley Jeg hører vejrbrok fra svenskere, tyskere, indere, amerikanere, sydafrikanere og alle mulige andre smiley
    I morges var en helt ufattelig smuk morgen; rimtåge og en himmel i sarte pastelfarver i timen op til solopgang.

• #258   19. feb "Krager, krager, krager ..." stod jeg og råbte, mens jeg smed æbler, sirligt skåret i tern, ud til dem.
    Elsker de der sorte, kloge fugle og smider ofte noget ud til dem .. og når jeg kalder, så indfinder de sig faktisk ret hurtigt.

Det var der så en anden en, der også gjorde .. guess who .. som i et flot spring forcerede det lille hegn vi har rundt om bagsiden af huset og som er et sted, hvor hundene kan være uden at løbe væk HVIS vi vel og mærke er der.
    Det er så slut med piraten ... han finder hele tiden på nyt ..

Han åd seriøst de der æblestykker i sig i et tempo, så en labrador ville sige "hey, slap AF" smiley
    Kæft, han æder hurtigt, så inden jeg kom ud over hegnet, var der ikke ret meget tilbage til krager, krager, kragerne smiley

Fandens til hund smiley

• #259   19. feb I skoven hvor jeg går hver dag, bor der mange råger. Jeg går tit med de samme mennesker og en af damerne fodrer kragerne. Når jeg går alene bliver jeg forfulgt af nogle af fuglene. Andre oplever det ikke så de kan åbenbart kende en

• #260   19. feb Hvor vi boede tidligere, var der en flok krager på boldbanerne, som jeg fodrede på hver eneste gåtur, de kunne ikke bare kende forskel på mennesker, men også på whipperne.

De holdt sig på lang afstand af de stribede, men havde fundet ud af, at min afdøde Ghini overhovedet ikke gad og jage dem, så hende fulgte de ret tæt. Hun fik ofte en del af sin foderration som søg på gåture og delte den pænt med kragerne smiley

profilbillede
  • #261   19. feb De er så møgkloge, Kirsten.

Flinke Ghini smiley

• #262   19. feb Jeg elsker simpelthen når det er vinter på den her måde smiley
    Nogen ting bliver lidt mere besværlig, men alting bliver meget smukkere.
    Idag tog ungerne og jeg nyeste skud på stammen med på tur smiley

profilbillede
  • #263   19. feb jubiii for de 2 sidste dages solskin .. endelig nogle lange gå-ture igen .. både Oda og jeg er glade ...

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#264   20. feb Her på mine kanter har vi været velsignet med sol de sidste fem dage smiley
    Jeg kan godt være en lille smule træt af kulden, men den knirkende sne, den blå himmel og så solen, DET er jeg ikke træt af smiley

profilbillede
  • #265   20. feb Sådan en smuk morgen (bortset fra sne og kulde).

profilbillede
  • #266   20. feb Min bror har det vildeste krejlergen. Det lykkes ham at få udgifter til "bisættelse", sten og gravplads til at gå i 0, så jeg har stadig min opsparing (den til indskud, som jeg har hos min bror, så jeg ikke bruger pengene) den er ikke af meget, men føler mig stadig helt rig smiley

Min fars udlejer forsøgte med en efterregning, men min bror sagde bare de skulle sende den til skifteretten, og det gjorde de uden bøvl.

Jeg troede min bror havde hævet min opspring i December og jeg max havde 400 kr på den nu smiley Det er så nærmere 4000 kr smiley

Jeg overvejer stadig om jeg skal bruge dem til at holde en 40 års fødselsdag for til sommer.

Jeg føler lidt det er en arv, selvom det ikke er det smiley

Jeg har dog bedt min bror bestille en billig dør til min stue. Og en sav, så jeg kan save et hul i den, til en kattelem (Kattelemmen er dog ikke så nødvendog til at starte med), så jeg kan holde noget af varmen inde i stuen, da det trækker en del ude fra opgangen.

• #267   20. feb Drømte i nat om Elvis og Berta som unghunde. Det var et dejligt gensyn, men nøj hvor jeg savner Elvis nu, og tanker om Bertas alderdom kværner videre.

• #268   20. feb Frk. Jensen - Jeg nævnte jo at skifteretten ville tage det hele. Men dejligt uanset. Når man står i den situation, er det ikke rart også at hænge på en masse økonomisk smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

#269   20. feb Godt, at du har din bror, Frk Jensen smiley

• #270   20. feb Lyder som om du har en god bror. smiley

• #271   20. feb Så skal der krydses fingre for at de to her bliver forældre til et fint kuld om et par måneder, de var simpelthen så søde sammen og vi fik et par helt ukomplicerede, naturlige parringer smiley

profilbillede
  • #272   20. feb Hjemme igen efter en uge på sygehus, infektion i cvk, altid noget bøvl og jo faktisk meget alvorligt, men 7 dages intensiv behandling og jeg burde være klar igen:)
    Det er i alt fald dejligt at være hjemme;)

• #273   20. feb Lille lort smiley det er åbenbart hylemorsomt at hugge min handske og rende afsted med den

profilbillede
  • #274   20. feb Jeg har fået nyt tastatur til min nye iPad. Jeg ved ikke helt om jeg skal føle mig fornærmet, eller bare konstatere at min workhusband kender mig rigtig godt smiley

profilbillede
  • #275   20. feb ph træls Bodil alt det du er igennem, imponerende som du tackler det ... og dejligt du er hjemme igen ..

• #276   20. feb Jeg har meldt mig til en konkurrence med de store damer, bl.a. Bodils søster.

Jeg ved godt at der er folk der synes, at DcH programmet bare er sådan noget la-la. Nu sidder jeg lige og læser op på programmet. Det går op for mig, at man i C, B og A har 40 point man kan smide, før ens oprykning ryger. I C klassen skal man have 110 point ud af 150, i B 160 ud af 200 og i A skal man have 260 ud af 300. Jeg regnede lige på det, og i A ligger de 180 point fordelt på felt, spor og eftersøgning. De resterende 120 point ligger i stuedressuren. I stuedressuren tæller de fleste øvelser 1x10 point, og enkelte ganges med 1,5 eller 2, så det bliver til hhv. 15 eller 20 point for den ene øvelse.

Og jeg må så max smide 40 point. Et lidt svært spor med lidt flak og en fundering i et knæk og en misset genstand, vil samlet set koste i omegnen af 25-30 point. Misser man en genstand (også selvom en måge har stjålet den), så mister man pointene for genstanden og får fratræk i søget. Så er der sgu ikke meget at give af, hvis man gerne vil rykke op smiley

Det var lige store fredagstanker fra mig smiley

• #277   20. feb Dagens læsestund gik rigtig fint.
    Vores læsepige bliver bare bedre og bedre for hver gang. Det er bare så fedt smiley

Når vi har læst, træner/leger pigen med Sia. Dvs: sit, dæk, rul rundt, gå imellem, gå i cirkler, søge godbidder, søge mine nøgler osv.
    Sådan en pige i 4. klasse har bare så meget lyst til at gentage øvelserne og Sia gider godt gentagelser, når det bare ikke er mig, der kræver dem smiley

Det er så fedt, at Sia bare elsker, at der kommer en hel flok børn, der larmer og fægter med arme og ben, og som bare vil snakke med Sia.
    Det er dejligt, at Sia nærmest ikke kan få nok af børnene - og de voksne på skolen.
    Sias motto er vist; jo flere, jo bedre smiley

• #278   21. feb Er det fremmedspor i A, eller lægger man det selv, Anne ?

• #279   21. feb Alle spor i DcH er fremmedspor smiley

• #280   21. feb Dch program er ikke nemt, c klassen er, den svarer vel til en færselsprøve, B klassen er også til at have med at gøre, men A og E med eftersøgning er et kæmpe arbejde og ja, der bruges ikke voldsomt meget krudt på lydighedsdelen, men de “store” øvelser, frit søg, spor og i sær eftersøgning det er der arbejdet ligger og det ergså det der er sjovt:) både for hund og hundefører

• #281   21. feb Arh, færdselsprøven i dag er en kort lineføring med gruppe, sit og dæk hvor hf går fra og så en langtidsdæk. Der er trods alt både stå, felt, fundering, spring og apport i C.

Men ja, A og E er svære programmer. Jeg glæder mig til de (forhåbentlig) nedlægger gruppedæk og lægger pointene over på fvf smiley

• #282   21. feb Det var nu mere til dem som mener at Dch er et alt for nemt program i forhold til andre programmer, det er det ikke, der lægges bare ikke så stor vægt på selve lydighedsdelen som man måske gør i nogle andre programmer og ser man kun hundenes lydighedsøvelser så kan det da godt virke “nemt”

• #283   21. feb Ja, det er ikke mange point, man har at "spilde" hvis man vil fra A til Elite i DCH-programmet. Det tog Tesla og mig nogle år før det endelig lykkedes.
    Lydighed var ikke vores stærke side, så det krævede både et godt spor og en god eftersøgning, så jeg havde point nok at smide i lydigheden.

Lille Dublin skal være stærkere i lydighed end Tesla var .... smiley

• #284   21. feb Nu spørger jeg om noget jeg ikke har særlig meget forstand på. Jeg spørger kun fordi jeg synes det er spændende. Jeg har flere gange overværet og og set i fjernsynet når hunde bruges til “fang manden” og bider i det der ærme. Hvordan trænes hunden til det?
    For de fleste hunde vil det måske være grænseoverskridende?

• #285   21. feb Pernille, af samme grund bør man kun bruge hunde, som har det i sig, at bide i et ærme. Der ses desværre en del hunde i PH, som presses igennem bidearbejdet - labrador, aussie, hvid schweizisk, de fleste højavls schæfere m.m. Og de trives bare ikke med den konfrontation. I det indledende arbejde kan de fleste hunde være med, når det bare er leg og hygge, men så snart der kommer “trusler” imod hunden, og i PH også stokkeslag, så kræver det en hund der har det mentale med.

• #286   21. feb Da jeg skulle have frokost i dag, smurte jeg et stykke rugbrød med grov remoulade og hjemmelavede fiskefrikadeller. Der var ikke mere rugbrød, så jeg ristede et par boller, som så skulle dekoreres med hjemmelavet appelsinmarmelade og ost. Mens bollerne var på brødristeren ville jeg lige smide resten af fiskefrikadellerne i fryseren.
    Jeg må jo være blevet dement i løbet af natten, for jeg gik fra fiskefrikadellemaden, og da jeg kom tilbage til køkkenet, stod tyvetøsen Sia og slikkede sig om munden. På tallerkenen lå rugbrødet med remoulade, men ingen fiskefrikadeller. 2 sekunder mere, og brødet var også forsvundet.
    Min frokost bestod så af boller med appelsinmarmelade og ost.

• #287   21. feb Jeg var eneste til træning i dag smiley Men det var egentlig ok, for noget af dét vi liiiiiiige skal have styr på, er Ellies gøen og skrigen smiley Det er bare nemmere at arbejde med, når jeg ved at hendes larm ikke generer andre.

Det går stille og roligt fremad, og det er noget vi kommer til at arbejde på altid. Det samme med hendes pres i fvf. Og så har hun lige glemt hvordan man laver en stå-øvelse, men det kommer lige så stille tilbage i hendes lille hønsehjerne smiley

Jeg glæder mig til at se hvordan hun præsterer i konkurrencerne. Om jeg virkelig kan stole så meget på, at hun kan sine arbejdsøvelser, så jeg kan koncentrere mig om at få hende sikkert igennem resten smiley

• #288   21. feb Anne- men vil det sige, at hvis jeg lægger spor til en konkurrence og der er en jeg bare ikke ret godt kan li .. og "glemmer" at lægge en genstand - så mister vedkommende bare points, eller hur ?

• #289   21. feb Martine, man ved jo som regel ikke hvem man lægger spor til smiley Der er næsten altid et afbud eller en løbsk tæve, der flytter rundt på rækkefølgen. Men teknisk set, så ja, så kunne man undlade at lægge en genstand, hvis der kun er få deltagere, og en af dem er en røv. Og så må man jo tage med, hvis der bliver flyttet på rækkefølgen, og det pludselig er ens BFF der mangler en genstand på sit spor smiley

Jeg har en enkelt gang oplevet at en måge havde flyttet en genstand omkring 1 meter væk fra sporet. Heldigvis i vindretningen, så vovse fik færten og forlod sporet for at påvise genstanden. De gange jeg har mistet en genstand, har jeg set den, når jeg selv er gået over den smiley

• #290   21. feb Men det KAN lade sig gøre ?

I IGP kan du forlange omspor, hvis hunden ikke finder genstandene (bare en er nok) og sporlæggeren ikke kan finde den.

Det undrer mig en del, at det ikke er sporlæggerens ansvar at kunne finde den genstand (de genstande) jeres hunde evt må gå over ..

De sorte fugle er især slemme til at flytte genstandene .. elsker dem alligevel smiley

• #291   21. feb ... jeg har det på samme måde Maggie...helt på samme måde... smiley smiley

profilbillede
  • #292   21. feb I det nyeste nummer af HUNDEN kan man læse en artikel af en, der hedder Rinnie Mathilde Ilsøe .. aner ikke hvem h*n er, men åbenbart dygtig nok til at skrive i bladet.

Vedkommende skriver om "brugshundearbejde i praksis".. og af en eller anden grund læste jeg mig igennem.

Udover en masse interessante ting, kan jeg nu forstå, at i alle de år jeg har trænet sporten - siden 90 - har jeg ikke gjort det heeelt rigtigt.

På sporet er det åbenbart en nødvendighed, at hunden har sele på .. hmm .. mine har altid gået i en snor i halsbåndet ..
    Derudover skal man have nogle "små genstande" .. og her gik jeg og troede, at de genstande man bruger i sporten har en størrelse som er gældende, og altså ikke bare er "små".
    I lydighed kan jeg dog se, at det er HELT forkert, det jeg har foretaget mig - for her skal man bruge en FLØJTE (!!!!!!!!!) og en apportbuk ..
    Og så kan jeg se, at jeg i alle de år har udeladt et par øvelser .. de kræver "særlige hjælpemidler" .. - hvilke er "runderingstøj" eller "markeringstavler".. gisp, tænkte jeg .. det har jeg slet ikke noget af !!!

Men heldigvis kan jeg læse mig frem til, at klubberne ofte stiller disse til rådighed .. jeg må så bare have været uheldig i de klubber jeg har kommet / kommer i, for jeg har aldrig fået den slags stillet til rådighed.
    Jeg må oveni købet indrømme, at jeg ikke aner hvad det er .. men .. ja ...

Der kunne jeg da bare se smiley smiley

• #293   21. feb Jeg har en kollega, der spiser rå bladselleri, Obster .. EN !!!!!!

smiley smiley

• #294   21. feb Jeg elsker bladselleri, både rå og tilberedt, allerbedst er de, når de bliver hentet i haven, det er gudespise smiley

• #295   21. feb #290, men får man ikke point for genstandene, hvis hunden ikke finder dem, og sporlægger ikke kan finde dem?

• #296   21. feb #292, kunne det være JAGT-brugshunde damen skriver om? Der er fløjten en ret væsentlig del af dirigeringen, og på spor er en sele en virkelig god ide, fordi det er gemmen underskov, enge og moser. Bare en tanke smiley

• #297   21. feb Nej, man kan ikke opnå points for en ikke-markeret genstand. Man får tilbudt et omspor.
    EDIT - man kan jo ikke vide, hvordan hunden VILLE ha markeret den, så så kan man ikke vide hvor mange points den skal udløse.

Nej (igen smiley ) - hun beskriver de tre discipliner spor - lydighed - forsvar

• #298   21. feb Kirsten - nu kender jeg to smiley

• #299   21. feb Nu læste jeg lige igen. Jeg forstår det som at én genstand, som ikke kan findes af hverken hund eller sporlægger, ikke giver fradrag. Eller læser jeg forkert? Det er ikke verdens mest læsevenlige program smiley

• #300   21. feb Martine... jeg er sikker på det må være et kriterie for et eller andet!!! smiley smiley (Sorry Kirsten smiley )

Det her var en rest fra eh et eller andet forstadie til en "ægte bolognese" som ikke kunne smages... og jeg håbede jeg kunne slippe af med dem på den her måde, men ak...nej smiley

• #301   21. feb #299

Jeg skal ikke lægge hovedet på blokken for, om de ikke har ændret i reglerne .. men HVIS det er sådan det er, er det jo HELT sort.

Får man så bare F hvis genstanden er væk ?
    Hvordan kan man vide, om hunden havde ligget lige, om den havde lagt sig hurtigt, om genstanden er korrekt i forhold til hunden ... hmmm

Da jeg stilede for Pierre Wahlstrøm (svensk dommer og en af verdens absolut bedste) fandt Esh aldrig den sidste genstand. Sporlæggeren kunne heller ikke, og Pierre nåede at spørge om jeg ville have et omspor. Men så lige på falderebet fandt sporlægger den alligevel, og så var det jo bare det.

Det var i August, men .. ja, de KAN have ændret reglerne smiley

• #302   21. feb Obster - de er GIGA gode i bolognese. Men altså .. KUN der !!!

smiley smiley

• #303   22. feb Jeg ved jo ikke om man ikke får tilbudt omspor, hvis det kun er én genstand, men jeg læser det markerede som at man ikke får fradrag hvis det er én genstand. Og så kunne man jo have en sporlægger, som er ens gode ven og som ved at vovse har svært ved at påvise filtgenstande korrekt, og som derfor lader være med at lægge lige den genstand, så hf får F, i stedet for at misse en masse point på fejlpåvisbing.

Jeg skal ikke kunne sige om den slags snyd vil kunne forekomme i IGP-regi. Men jeg tvivler på at nogen i DcH ville sætte deres troværdighed og medlemsskab på spil for at få en træls type til at miste point.

DcH er generelt et mega hyggeligt program at konkurrere i, og alle hjælper alle. Man skal have 2x oprykningspoint for at komme op i næste klasse, og for at blive udtaget til DM skal man bruge 3 resultater og være blandt de bedste i kredsen (der er 6 kredse, og i min nuværende klasse bliver der udtaget 3 hf pr kreds). Så hvis man ellers har en dygtig hund, men kommer til at smide lidt rigeligt point i en konkurrence, så tilmelder man sig en anden konkurrence og satser på at rette op på sagerne, og risikoen for at rende ind i samme ondsindede sporlægger igen, er minimale.

Jeg er pt tilmeldt 4 konkurrencer, og de er fordelt på 3 kredse. Hvis jeg skal afsted efter sommerferien også, bliver den ene af konkurrencerne i en 4. kreds. Jeg tør godt lægge hovedet på blokken og sige, at jeg ikke kommer til at møde samme sporlægger 2 gange i år smiley

profilbillede
  • #304   22. feb Tucker har det stramt med det nye program - ingen mad 1 time efter medicin. Han er jo bare en stakkels lille sulten hund smiley

profilbillede
Kommentér på:
Stort og småt, vol. 3

Annonce