546 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
9 Svar
fast opdragelse?!... fast opdragelse?!...
når man læser om nogen hunde står der at de skal have en fast og hård opdragelse, så er det jeg tænker: hvad er en fast og hård opdrajeg ved jo det ikke er at slå eller tage fat i hunden men hvad er det så?.. hvordan opdrager man en hund med fast og hård hånd?
0 synes godt om
jan 2008
Følger: 49 Følgere: 44 Hunde: 1 Emner: 293 Svar: 3.477
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.416
Jeg forstår det sådan :
100% konsekvent opdragelse.. Det der er okay idag er også okay i morgen.. Dvs. må hunden komme i sofaen om søndagen, så må den også om onsdagen.
Nej betyder nej.. Altid
Hunden skal lære ikke at springe op og ikke at trække i linen.. hunden skal lære indkald og slip.. Som højeste prioritet... Og man skal ikke acceptere fejl ( Fejler hunden så har man ikke opdraget hunden godt nok.. dvs. førerfejl)
Men overordnet set betyder det vel at det er en hund der kræver en del træning og nyder at arbejde... eller hvad ?
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Det gør jeg ikke, så allerede den første dag begynder hunden opdragelse, og det er nul tolerance, som er indført her i huset..
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.416
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.127
jul 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 51
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Fast hånd forstået på den måde, at man gør det tydeligt for hunden, hvad det er, der forventes af den. Og når det, man ønsker den skal er indlært, så kan og skal man også forlange at den gør, som der bliver sagt. Men ikke før.
Hård hånd... Jeg er endnu ikke løbet ind i en hund, som jeg har følt havde behov for en hård hånd.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.998
Giver jeg en kommando, som jeg er 100% sikker på at hun kender og kan udføre på det pågældende distraktionsniveau, så bliver hun, hvis hun ikke gør det, rettet med et "nej!" og hun bliver ikke givet fri, indtil hun har udført øvelsen.
Når vi indlærer noget nyt, så tager vi det stille og roligt med masser af ros og godbidder. Der bliver ikke rettet på hunden hvis den gør noget forkert. Det eneste der sker i sådan en situation er at der ikke kommer nogen reaktion fra mig.
Jeg ved så, at der er nogle af de hundefolk jeg kender, der synes jeg er alt for blød, hvilket er møgirriterende at høre på. De mener det er noget nemmere lige at give hvalpen et knæ i brystet og vælte den om hvis den hopper op, i modsætning til mit "nej"/vende væk/ros og opmærksomhed for at have alle fire poter på jorden.
Det skal så siges, at jeg har trænet efter de gammeldags metoder i begyndelsen med min første hund, men at de rimelig hurtigt blev skiftet ud fordi de ikke gav resultat.
fast opdragelse?!...