Respekt eller frygt {{forumTopicSubject}}
Mødte en hundejer.
Racen er ligegyldig...
Hunden var tydeligvis underdanig og dukkede ved mindste bevægelse fører lavede.
- føreren mener selv at det er respekt hunden viser ham ved at den er så tydelig underdanig.
Jeg mente hunden frygtede ham, og sagde dette til ham - hvorefter han smukt fejede mig af med at hans race skulle ligge helt nederst i hirakiet, og det kunne de kun forstå ved at blive holdt nede.
Hvordan han holdt den her hund nede meldte historien ikke noget om, så var vi gået må jeg indrømme.
Jeg ser ham tit oppe i byen, hunden går altid nogle skridt bag ham med sænket hoved og halen nede ... trist og mut er den at se på.
- hvis det er respekt, så skal mine hunde ikke respektere mig...
Så nu spørger jeg jer - hvad er forskellen?
På om hunden frygter dig ... eller om den respektere dig?
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 83 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.748
Tak for kaffe... så havde vi ligesom ikke så meget mere at tale om..
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
Forskellen er om hunden udviser adfærd for at <i>undgå</i> eller <i>frembringe</i> en bestemt reaktion (være den positiv eller negativ).
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 128 Svar: 395
Kunne godt forestille mig at hunden nogle gange har fået et par slag desværre...
sep 2005
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 12 Emner: 641 Svar: 9.595
- skræmmende *G*
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 446 Svar: 3.660
Da vi fik vores hvalp brugte vi metoden med at hive den tilbage til stedet hvor den havde tisset, de resulterede i at hun stak af og gemte sig til sidst. - DET ER FRYGT. ( det fandt vi heldigvis også hurtigt ud af )
Nu ved hun hvad hun må og ikke må, og der er ikke noget med at hun flygter hvis jeg hæver stemmen - det mener jeg er respekt.
Om jeg har ret, kan selvfølgelig diskuteres. :o)
feb 2005
Følger: 90 Følgere: 89 Hunde: 4 Emner: 387 Svar: 2.125
Frygt er når hunden er bange for "konsekvensen" - f.eks. hvis man straffer hunden for en uønsket adfærd (positiv straf - evt. slag, rusken osv) tilpads mange gange - så lærer hunden at stoppe en uønsket adfærd fordi den er bange for konsekvensen (straf) og ikke fordi den har lyst til at samarbejde..
okt 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 7 Svar: 241
En hund skal respektere/acceptere ejeren som fører af flokken. Denne accept får man hvis man udviser lederskab og opførsel der gør hunden tryg. Hvis dette er opfyldt gør hunden hvad ejeren lærer den, fordi den gerne vil glæde sin fører af flokken.
En hund der kun frygter sin ejer, giver mig kun lyst til at tæve den stupide ejer. Så kunne idioten lære hvordan det er at være nederst på ranglisten.
okt 2007
Følger: 63 Følgere: 76 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 5.752
Jeg husker tydeligt da jeg startede min uddannelse som hundefører - der var mange af den "gamle" skole blandt de uddannede - og de havde ikke meget tilovers for os nye - med de "vattede" måder at gøre tingene på :0/ De var af den mening at hunden skulle makke ret og ellers kunne den få nogen over nakken :0(
Men jeg har set det flere gange - en hund der gør ting af frygt - er ikke det samme som en hund der gør noget af respekt
Når jeg var på nattevagt - om så det var for at bevogte missiler - i militærtområde - eller senere som hundevagt i det civile - så kunne jeg til hver en tid stole på at min hund gjorde ALT for mig - ligesom den vidste jeg ville gøre ALT for den
det kan en hund der frygter aldrig hverken udøve eller forvente
apr 2008
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 3 Svar: 307
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.940
nov 2005
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 4 Emner: 831 Svar: 4.393
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 243 Svar: 15.312
Der lå to hunde bundet til et skilt mens ejerne sad og spiste frokost i nærheden. Intet galt der :o)
Men den ene ejer begynder at udbrede sig om hundeopdragelse. Han mener at en hund med selvstændighed er en uopdragen hund som ikke respekterer sin ejer. Samarbejde fører og hund imellem er kun til at grine hånligt af.
Hans hundeopdragelse består ifølge ham selv i at sætte sig i respekt ved at tæske hunden når den trænger til det så den ved hvem der bestemmer. "Se selv", siger han, "Har du set nogen hund så velopdragen som min?"
Dette med at sætte sig i respekt på den måde er jo særligt vigtig ved en hund af hans race smiler han nedladende da han ser at jeg bliver helt bleg af raseri.
Hunden var dejlig, ingen tvivl om det. Men i mine øjne afføder vold aldrig i nogen form respekt. Tværtimod. Vold afføder frygt som igen kan afføde vold ...
Han fortalte hvad han selv synes var en sød lille historie, om at han engang jo da havde fået lidt dårlig samvittighed over at have banket hunden uden nogen grund egentlig men fordi han skulle af med sine egne frustrationer. Så han havde kogt en kylling fra bunden til hunden for at forkæle den og dulme samvittigheden ... Jo jo. Sikke en guttermand ... NOT !!
Uhhm ... Hvor dum har man lov til at være? Prøv lige at mistolke begreberne respekt og velopdragenhed !!
Men er ellers enig med søster og fruit batten i at nogle hunde af den ene eller anden årsag har en krybende, evigt dæmpende adfærd evt. pga. dårlig psyke eller andet ...
sep 2005
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 12 Emner: 641 Svar: 9.595
- men hun tryggede sig af frygt for snoren, faktisk så meget jeg var flov over at tage hende med op i byen :o)
Jeg ved udemærket der kan spille mange andre faktore ind nårman snakker frygt, blandt andet som i siger er hunde forskellige.
- men den har hund skal nok ses for at forstå at jeg er ret sikker på det ikke har så meget med hunden at gøre, og den race som den har hund er af, skal absolut ikke opføre sig sådan.
jun 2007
Følger: 37 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 979 Svar: 7.778
Nogengange var hun Så underdanig at hun også tissede når hendes åbenbart store, frygtindgydende mor bukkede sig ned over hende...
Men idag er der ikke noget. Og når vi går afsted løber hun foran og ligner en kæmpestor, lykkelig regnbue *G*
Hjemme kan hun også godt se noget slukøret og tævet ud når hun går for meget i vejen og jeg sender hende "ud i kurven Laura!". Og der kan jeg nogen gange godt tænke at folk kunne få det forkerte indtryk hvis de så hende sådan.
Men aldrig når vi er ude - Der er hun som sagt lykkelig, også selvom at jeg lige har skældt hende ud over et eller andet.. ( Som f.eks at æde lort eller løbe efter vores katte )
Har set sky hunde der trækker sig tilbage overfor andre folk, men aldrig en hund der ligefrem er underdanig bare den går ved siden af sin ejer....
Respekt eller frygt