{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
15.988 visninger | Oprettet:

Nina H
Nina H
Tilmeldt:
5. nov 2008
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 5

Hvilken hunderace er den rette? {{forumTopicSubject}}

Hej:)

Jeg har i en lang periode undersøgt temperament osv på forskellige hunderacer, men det er svært at danne sig et overblik på nettet. Så tænkte om I evt, kunne komme med nogle forslag til en hunderace i tror ville være ideel for mig, så kan jeg bagefter selv søge specifikt på et par racer.

Jeg ønsker en selskabshund - en lille én af slagsen, da jeg bor i lejlighed (dog stor lejlighed). Jeg ønsker en hund med et roligt temperament uden den store trang til gøen, og som har lyst til at ligge i sofaen sammen med mig og hygge med fjernsynet:)

Jeg har et hav af kærlighed at øse ud af, og håber på at min fremtidige hund kan blive min "følgesvend" idet, den kommer til at følge mig i mine daglige gøremål - altså bliver en aktiv del af min hverdag og derfor skal være nem at have med at gøre - afslappet og roligt sind.

Jeg har selv studset over Bichon Havanais og Pomeranian.. Men man skal self. selv opleve racerne i levende live, for at danne sig det rigtige indtryk inden man beslutter sig for, hvilken race der er den "rigtige"
Var bare for at høre jeres erfaringer med de små racer:)


Læs alt om hunderacer
Overvejer du hvilken hunderace, der er den helt rigtige til dig? Så tjek vores store Guide til hunderacer, hvor du læse alt om de mange forskellige racer, og finde svar på de oftest stillede spørgsmål.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken hunderace er den rette?
  • #1   5. nov 2008 Jeg vil foreslå en fransk bulldog. De har den mest utrolige personlighed. Elsker at ligge i sofaen eller under dynen. De er meget sociale, og er derfor ikke glade for at være alene, men ikke noget problem, hvis de bliver trænet til det.

  • #2   5. nov 2008 jeps, vil også sige en fransk...man kan ikke andet end elske dem, og deres personlighed.....

  • #3   5. nov 2008 og jeg garanterer, at den gerne vil ligge i sofaen sammen med dig:-)

  • #4   5. nov 2008 Prøv og se på shih tzu det er en lille nem hun lærenem og klog glad for børn men der er jo noget pelspleje men de kan klippes.mmin datter gar 4 stk. man mærker dem næsten ikke og lige pt. har hun hvalpe også.

  • #5   6. nov 2008 Kik lige på mine lækre hunde...... de er rolige....elsker at putte....gør aldrig....elsker alle... både børn og voksne.....kræver ikke den helt store motion.... og så er de smukke....:O)

  • #6   6. nov 2008 Manne og Preben - Jeg vel vove den påstand at en dværgpincher gør mindst ligeså meget som en pomeranian, hvis ikke mere. Det er et spørgsmål om opdragelse.

    - - - - - -

    Synes pomserne er skønne små hunde, men også aktive og skal stimuleres.

    Kan også anbefale jer at kigge på Tibetansk Spaniel, Cavalier, som Nittib har, og Puddel



  • #7   6. nov 2008 Bichon Havanais vil være et godt valg :o)

  • #8   6. nov 2008 absolut ikke dværgpincher !..vil jeg lige sige ..

  • #9   6. nov 2008 Jeg synes du skal overveje en mops.
    Den har en praktisk størelse, den vil ELSKE at følge dig overalt, den er rar og venlig, den gør ikke unødigt (og når den gør er det ikke en skarp gøen), ja og så er det jo bare en rigtig hyggehund smiley


  • #10   6. nov 2008 Følgene beskrivelse af mopsen er taget fra:

    http://www.canis-minor.dk/

    Som er Klubben for små selskabshundes hjemmeside

    "Temperamentet er en glad livlig charmerende og meget intelligent lille hund, ikke som den er kendt fra litteraturen som fed og doven. Den nyder at følge med på en god lang spadseretur og at opleve nye ting.

    Den kræver meget kontakt med sine mennesker, følger en i hælene, sidder gerne på skødet, elsker at sove et blødt sted (stol og seng), hvad den gør med små snorkende lyde. Den kan lige som andre hunde være alene hjemme nogle timer."



  • #11   6. nov 2008 En Yorkie da... den er nem , og fælder ikke. Gøer heller ikke som en pomser gør..

  • #12   6. nov 2008 Nu er jeg jo lettere farvet af egen race, men jeg synes at Pekingeseren er den idelle lille hund. Altid i godt humør, og ELSKER at hygge, følger dig i tykt og tyndt... MEN det er nok ikke den mest idelle race hvis man er til laaange gåture. Til gengæld behøver man ikke bekymre sig om, om den fryser når man er ude.

    Generelt synes jeg Pekingeseren har en passende størrelse og dem jeg kender er altid i godt humør og gøer aldrig.


  • #13   6. nov 2008 En cavaliere king charles spaniel... Det er en lille nem hund. Den er rolig af sind og nem at opdrage. Men veninde har en og den gør aldrig og er en rigtig puttehund. Hvis jeg skulle have en lille hund, skulle det helt klart være sådan en.

  • #14   6. nov 2008 Nicolai - en EB er IKKE en lille selskabshund. Det er en moloss...

  • #15   6. nov 2008 Helt klart en Shih Tzu... SÅ nem. Gør næsten ikke, fælder ikke, kræver ikke meget motion. Pelsen reder jeg i sofaen mens jeg ser tv. Det elsker hun. Så ingen problemer overhovedet!!!

  • #16   6. nov 2008 der er kommet mange gode bud. vil lige stikke en tibetansk spaniel med ind i anbefalingerne. selvom jeg ikke selv kender meget til racen.

    en advarsel omkring små hunde:

    mange tager fejl og tror at små hunde er lig med nemme hunde der ikke "fylder".

    det er en stor fejl. mange af de små hunde er nogle af de mest aktive hunde der findes. især indenfor pincherne og terrierne. de kræver meget

    en af de større hunde kan være meget nemmere at have i lejlighed.

    dog - hvis der er trapper vil jeg give dig ret. så skal du have en du kan bære


  • #17   6. nov 2008 Løwchen,shih tzu,bichon havanais,mops,malteser. Ville være nogle gode valg tror jeg løwchen vil i hvert fald

  • #18   6. nov 2008 nu har jeg jo en del små hunde så her er lidt anbefalinger af en der har disse racer sammen

    Malteser er en rolig lille hund,den elsker at putte og kæle mine 2 gør når der kommer nogen den 3 gør ikke,det er en hund man næsten ikke mærker fks når man sover i samme seng de er så lette og forsigtige uden at være sarte,jeg venter faktisk hvalpe i næste uge!!
    Mops(det er næsten det samme som en fransk) de er så sjove i personlighed men har deres helt egne meninger om tingenen,,de tager nogle ture i flip ellers er de rolige,,jeg har 1 der gør rigtig meget og 3 der ikke gør....elsker børn

    shih tzu,,hun gør og gør og har også læst at de er glade for at gø...det re den mest selvstændige af disse racer ,,de kan godt lide at snakke men samtidig er de utrolig selvstændige og vil sige kræve mindst af disse 3 slags..


  • #19   6. nov 2008 Hvad med en coton de tulear??

  • #20   6. nov 2008 Vores shih tzu gør kun når der kommer nogen og kun når døren er lukket. Og så kan hun gø når man leger lidt vildt med hende. Men ellers gør hun aldrig.
    Men det er jo forskelligt fra hund til hund. Det er bare med at læse og ta ud at se lidt forskelligt og så siger dit hjertet sikkert hvad du skal vælge og hvad der er rigtigt for dig!!


  • #21   6. nov 2008 Boston Terrier.....

  • #22   6. nov 2008 Jeg ved godt den ikke helt falder ind under betegnelsen selskabshund..

    Det er en hund, der elsker at putte bløde steder.
    Hvis der ikke sker noget lægger den sig bare og slapper af
    Den gør næsten aldrig.
    Er meget rolig / forsigtig af sind
    Den har behov for at komme ud og strække igennem en gang om dagen.. Ca. 5-10 minutters løb uden line og så almindelig gåtur for resten.
    Det er ikke bydende nødvendigt at gå til træning med den... Hvalpemotivation er dog altid godt..

    Racen jeg taler om er en...
    Whippet

    Skal den være mindre ??
    Italiensk mynde


  • #24   6. nov 2008 Har du lyst til pelspleje - både nu, om ½ år og om 13 år. Så synes jeg du skal kigge på bichon racerne, Bichon frise, havaneseren (som du selv nævner), bolognese, malteser, løwchen og coton de tulear. Alle nogle dejlige racer som ville kunne opfylde dine ønsker om en mindre selskabshund og umlibart lyder de ikke som helt i skoven ud fra hvad du skriver.
    De kræver lidt aktivering men ikke overvældende, men en del pelspleje og giver en masse igen!


  • #25   6. nov 2008 Her ville det blive en griffon - den har min mand fuldstændig forelsket sig i :o)))

    Dens egenskaber kender jeg intet til ;o))


  • #26   6. nov 2008 Min mormor har Bichon Frise og dem ville jeg ikke anbefale, hvis hun ønsker en stille hund. Syntes de gør rigtig meget.

  • #27   6. nov 2008 Svend - hvorfor har du ikke oprettet dine hunde?

  • #28   6. nov 2008 Havaneseren er en rigtig selskabspapegøje...synes de har et dejligt afslappet sind og de jeg kender har ikke den største trang til at gø........der er selvfølgelig masser af pelspleje, men det er der på en del af de små racer :o)

    ville helt klart vælge Havaneseren.........


  • #30   6. nov 2008 connie j

    Det havde jeg også..men blev ærligt talt træt af pb med 14 årige tøser som blev sure over en lav karatere..osv,,derfor slettede jeg dem og blev kun medlem uden hund,,,jeg er herinde for at læse forum og lære nyt hele tiden......

    Mht pels pleje på malteseren så er vi rigtig mange der klipper dem,,har 2 der er klippet ogd e ser rigtig søde ud,,halv lang håret


  • #31   6. nov 2008 Jeg er nok farvet på grund af mine egne 2 havanesere - Men det er en dejlig race - kan varmt anbefales!
    Gøen har vi ikke - jo, lige når der kommer besøg, men de holder hurtigt op (efter et par bjæf eller tre) De er glade, lærevilige og elsker mennesker, både store og små. En stor hund i en lille krop - har masser selvtillid, er nysgerrig og åben for at møde andre hunde.
    Pelspleje, ja - det er jo en pelshund - De skal redes mindst 1 x ugentligt og i perioden, hvor de skifter fra hvalpepels til voksen er det hver dag. Nogle hundeejere, der har hundene om kælehund klipper dem.
    Eneste minus: Pt er det en riiigtig dyr hund at anskaffe sig. Priserne ligger mellem 10.000 og 15.000 kr for en DKK stamført havanese...


  • #32   6. nov 2008 Connie J:

    Jeg tor at den helt store fordel ved en lille hund for lige netop hende, er at hun gerne vil have den med rundt. Det bliver jo lide lettere når det er en lille hund smiley

    Nina H: Alle hunde gør jo. Men der er nogen racer som har mere tendens til det end andre.
    Jeg har en engelsk springer spaniel, og de gør jo også, men ikke oscar. Han gør heller ikke når der kommer nogen, eller noget. Men jeg har også altid gjort meget ud af at træne ham fra at gø.... og det tror jeg også har en betydning.


  • #33   6. nov 2008 Sofie L:

    Har du taget er kursus i at klippe pudler eller klipper du bare? Og i så fald hvordan? Er det bare en trimmer over hele kroppen eller hvordan?
    Har været inde og så på peanut, og jeg synes den ser super sød ud, med en flot klipning.
    Tænker bare, at en gang om mdr er jo helt fint hvis man selv kan gøre det, men det bliver hurtigt dyrt hvis den skal forbi en frisør hver gang smiley


  • #34   6. nov 2008 Chinese Crested er en mulighed. En utrolig kærlig hund

  • #36   6. nov 2008 Sofie L:

    Jamen jeg klipper også selv min hund. Han er ikke en race der skal klippes, eller i hvert fald ikke så meget som jeg gør det, men det er en del lettere at holde ham, og han får ikke alt det skidt i pelsen som ellers. Men min ser godt nok ikke lige så fin ud som peanut.
    Jeg kan netop også godt lide at pudler ikke ser for smarte ud. Bare kort over det hele. Det er nu pænest synes jeg smiley
    Men det er jo så heller ikke meget pelspleje at den kræver, hvis man bare gør som du gør. Et par timer eller 3 en gang om mdr er da til at overskue.

    Men du bruger simpelthen bare en trimmer på hele kroppen, bare i forskellige længder? Det lyder simpelt.


  • #38   6. nov 2008 Ja et lille sidespring. Men på den anden side fik vi lært at en pudel ikke behøver at kræve så meget, så det kunne måske også være en mulighed Nina H?

  • #40   6. nov 2008 Lige præcis, og det tror jeg altså er med til at skræmme folk væk.
    Men hvis man kan klare det med en trimmer en gang om mdr, så er det da lige til, ja og så er en pudel jo en sød og glad lille hund, som sagtens kan tåle at komme med rund, og sagtens kan tåle en gå tur. Så den kunne da godt passe på profilen smiley


  • #41   6. nov 2008 En Fransk Bulldog - helt klart - og ja - jeg er "farvet" i og med jeg selv har en :o) Men den kræver ikke meget aktivitet/motion, den ELSKER at sove længe/meget - og helst i smørhullet ;o) - den gør sjældent og når den gør - så er det ikke ret højt.... En Fransk er helt klart sin egen og kan være lidt "hva får jeg ud at det her" agtig ;o) det er min første hund og jeg skal ALDRIG ha anden race efter denne - Fransk Bulldog forever ;o)
    Held og lykke i jagten efter den helt rigtige vapser til dig - hold os endelig opdateret om dit endelige valg.
    KH M


  • #42   6. nov 2008 Nina... Du skal sq da have en fransk!!! Det er virkelig bare en skøn selvskabshund.., den er glad, fjollet og Elsker andre hunde og mennesker og allermest sin ejer.. Synes du skal prøve og kigge lidt på bulldogklubben.dk (Hvis du altså synes, at en fransk er en sød hund) Jeg lover dig for du for en hund med stort F smiley

    Du er velkommen til og skrive, hvis du vil høre nærmere smiley


Kommentér på:
Hvilken hunderace er den rette?

Annonce